e motorfiets van Obi-Wan Kenobi
ange spullen en plezier
n een Smart Roadster
25
OCCASION
Vraag antwoord
Mf!
vrijdag 9 juni 2006
Is je de ENV ziet
aan, kijkje als van-
jlfover je schouder
m Obi-Wan Kenobi te
ken. Dit moét im-
ers zijn woon-
rk-motorfiets zijn.
elk geval maakt
n brandstofcel deze
isterstille exoot
et vervoermiddel
>n de toekomst.
'31
TM
lorRob van Ginneken
Britse ontwer-
pers van Sey-
mourpowell heb
ben zich bij het
design van de
IV zonder twijfel laten inspi-
ren door de robots in Star
ars films. Veel futuristischer
a inje een motorfietsje immers
et maken. Zeker als je weet
er onder zijn plaatwerk
in klassiek motorblok zit,
aar een brandstofcel. Een mi-
energiecentrale die op water-
ifgas werkt. Mooi? Onder mo-
rrijders is de reactie una-
em: de mannen willen er in
t pikkedonker nog niet op
;etroffen worden. Leuk ont-
voor een kruimeldief, zei er
ntje.
it ENV prototype is natuur-
k bedoeld om reacties los te
aken. En dat is gelukt", meldt
idy Eggleston. „Uit alle hoe-
n van de wereld komen ze
nnen. Vooral in Califomië, Ita-
en Spanje is de belangstel-
ggroot."
topman van Intelligent Energy
iSi e makers van de ENV en zijn
353 andstofcel - onthult dat vol-
4nd jaar een minder exotische
rsie te koop zal zijn. „De
79-7IV2 moet een prijskaartje krij-
7.S n van rond de negenduizend
llar." Omgerekend zo'n
f: iOO euro dus. Geen kattenpis,
445 aar ook geen bedrag dat de
6«: andstofcel-motorfiets in één
353 ap naar Bugatti-hoogten kata-
ilteert. Zo heel raar is het pro-
t dus ook weer niet. Sterker
ig: als eerste productiemodel
et brandstofcel kon hij wel
Q; De brandstofcel
De brandstofcel (foto) levert
1,3 kilowatt en is niet groter
dan een broodtrommeltje. Het
productiemodel gaat 1,6 kW
leveren, vergelijkbaar met
2,2 pk.
Q) En tanken?
De ENV zal in eerste instantie
worden geleverd voor
'vloot'-gebruik. Postbezorging
bijvoorbeeld. Op het thuishonk
wordt dan uit een speciale grote
gasfles getankt. Intelligent
Energy lanceert binnenkort
echter ook een omvormer op
schoenendoosformaat. Daarin
wordt alcohol omgezet in
waterstofgas zodat je thuis kunt
tanken. Omgerekend kost een
tankvulling dan 25 tot 50 cent.
Daarmee kun je minstens 160
kilometer rijden.
De ENV 'made by Intelligent Energy' oogt op zijn minst futuristisch. De vergelijking met robots uit de Star Wars-films dringt zich op.
eens geschiedenis gaan schrij
ven. Een proeffitje welhcht?
Het mag. „Als je niet vergeet
dat dit handgemaakte prototy
pe een miljoen heeft gekost",
meldt Egglestone grimmig.
Heelal
Op een verlaten Brits vliegveld
treden we toe tot het selecte ge
zelschap dat met de motor van
de toekomst heeft gereden. Maar
niet voordat de heren technici
een soort koffer in het hart van
de ENV hebben geschoven. De
Core noemen ze het. Daarin zit
ten de twee brandstofcellen - sa
men goed voor 1,3 kilowatt
elektrisch vermogen - en een
kleine gastank die is gevuld
met waterstofgas. Voldoende
voor een actieradius van min
stens 160 kilometer. Star Wars
Jedi-ridder Obi-Wan Kenobi kan
er het heelal niet mee doorkrui
sen, maar voor woonwerk-ge-
bruilc voldoet het.
De ENV oogt als een kruising
tussen een crossfiets en een
ruimtevaartuig, maar voelt na
het opstappen verrassend nor
maal aan. Een tikje topzwaar
misschien, maar Eggleston be
looft dat de productieversie be
ter wordt. „Daarin zitten de
brandstofcellen vast gemon
teerd, veel lager in de motor."
Met een druk op de knop wor
den de brandstofcellen gestart.
Behoudens een licht geruis -
een lcoelventilatortje - werken
ze in volstrekte stilte. En dat
verandert niet wanneer je de
gashendel opendraait. Ook de
elektromotor overstemt het ge
luid van de wind nauwelijks.
Een veelbelovend gegeven als
je je het geknetter en de walm
van de duizenden scooters in
steden als Rome voor de geest
haalt. Geen geluid, geen uitlaat
gas, kan het mooier? Mede
dankzij de vier accu's komt de
ENV verbluffend vlot en soepei
tjes van de plek. Hij zoemt in
één streep naar de 80 kilometer
per uur, zijn elektronisch inge
stelde topsnelheid. Er zijn geen
versnellingen. Een elektromo
tor is nu eenmaal extreem soe
pel.
Mountainbike
Het seriemodel zal met meer al
ledaagse motorfietsonderdelen
worden afgewerkt. Vering,
stuur, wielen, remmen en ban
den lijken nu nog van een
mountainbike geleend. Maar
toch stuurt en remt hij ook nu
al heel redelijk. Onderhoud
vraagt de ENV nauwelijks, want
hij heeft amper bewegende de
len.
Het is intrigerend: de exotische
brandstofcellen drijven de prijs
nu nog met duizend euro per
stuk op, maar Intelligent Ener
gy voorspelt dat ze op den duur
luttele tientjes zullen gaan kos
ten. Science fiction of een kijkje
in de nabije toekomst? Volgend
jaar weten we het definitief.
et meer liefhebbers zoals Herman Gast zou
Smart Roadster geen veel te vroege dood
jn gestorven. De 44-jarige it-manager heeft
imiddels zijn derde en is nog steeds verliefd
P de kleine tweezitter.
'orGert te Lïntelo
•Siart presenteerde de Road-
jj T eind 2002 als een nazaat
■ijn kleine sportwagens als de
umph Spitfire en de MG Midget.
•S itse Auto's die in de jaren zes-
en zeventig zeer succesvol
Ten. Kennelijk wisten ze bij
li lart niet dat deze open Brit
hun bestaansrecht danken
aan hun populariteit in de Vere
nigde Staten - meer dan drie
kwart stak de Atlantische
Oceaan over. Maar Smart heeft
de Roadster nooit aangeboden
in de VS.
Herman Gast was meteen on
der de indruk van het bijzonde
re concept. „Het lage gewicht,
de kleine driecilinder turbomo
tor, de gemakkelijk te vervan
gen plaatdelen, dat deed geen
enkel ander merk. Na een test
rit bij de dealer in Rotterdam
was ik verkocht. Ik heb meteen
een bestelformulier ingevuld
en allerlei opties aangekruist.
Moest ik op zo'n auto maanden
wachten! Dat zag ik niet zitten
en heb toen de demo-auto maar
gekocht, die kon ik tenminste
drie dagen later afhalen. Ik
werkte destijds in Amsterdam
en ging dagelijks op en neer
vanuit Zeeland. Een jaar later
stond er 60.000 kilometer op de
klok. Tijd om 'm in te ruilen
voor een versie die in alle op
zichten aan mijn wensen vol-
Sommigen vinden 43 mille belachelijk voor zo'n klein autootje, maar voor Herman Gast is de Smart Road
ster een droom. Foto's Marijke Folkertsma
De Roadster Brabus
I Voor Rijplezier (ook 61 pk!)
Weggedrag
Zuinigheid
75 ^e9en Ruimte
Trage schakeling
Weinig dealers
Q) Aankoop
Smart Roadsters: 2003-2006 staan op autotrack.nl van 14.000 tot 25.000 euro
De dealer geeft twee jaar garantie.
Basisversie: afneembaar dak. Elektrisch bediend roldak is praktischer. De duurdere
coupé (82 pk en Brabus) heeft een elektrisch dak én meer bagageruimte
Motoren: 0,7 liter turbo; als 61 pk: top 160 i
km/u, 0-100 15,5 s, als 82 pk 175 km/u,
10,9 s; als Brabus: 101 pk, 195 km/u, 9,8 s.
Let op! Lekkend dak en ramen en
rammelende dakspanten door slechte
rubbers.
Nog beperkt nieuw leverbaar uit voorraad
deed: een Brabus, met 101 pk
en alles erop en eraan. Die had
ik nu nog gehad als eind vorig
jaar niet bekend was gemaakt
dat de productie zou worden
stopgezet. Ik wilde nog één
keer een nieuwe, ook weer een
Brabus, met alle opties. Hij
heeft 43 mille gekost. Dat vin
den sommigen belachelijk voor
zo'n klein autootje, maar ik
ken niks vergelijkbaars dat zo
veel rijplezier biedt."
Hamsteren
Veel rijplezier dus, maar toch
ook wel eens een tegenvaller?
„Met de eerste twee heb ik
nooit iets gehad, ik heb ik er in
totaal toch 100.000 km mee ge
reden. Bij deze is onder garan
tie de startmotor vervangen,
maar dat is ook het enige."
Met de nadelen is Gast snel
klaar. Hij erkent dat de opberg
ruimte in de Roadster elke aan
vechting tot hamsteren in de
kiem smoort, maar toch be
weert hij: „De weekendbood-
schappen kunnen er net in. We
hebben nog een andere auto,
dus dat is niet echt een pro
bleem. En trouwens, met het
dak omlaag kun je makkelijk
heel lange dingen meenemen!",
lacht Gast, die regelmatig
wordt geconfronteerd met colle
ga's die in de parkeergarage
een gaatje denken te vinden en
dan op het laatste moment op
de rem moeten trappen als ze
zien dat het parkeervak wel de
gelijk is bezet.
Ook de sequentiële versnellings
bak zonder koppelingspedaal is
volgens de Roadster-fanaat niet
zo'n sterk punt, al is het slome
schakelen wel verbeterd. „Het
wegrijden uit stilstand gaat nog
al traag. En terugschakelen
voor een bocht gaat veel vlotter
als je het met de hand doet, dat
leer je snel."
Gast vindt dat zulke nadeeltjes
ruimschoots worden gecompen
seerd door het verbruik: „Nor
maal haal ik 1 op 20 en als ik
sportief rij tegen de 1 op 17.
Kom daar maar eens om bij de
concurrentie!"
Hoe gaan de nieuwe kentekens emit zien?
Koen Peeters van de RDW: „Zodra de huidige kenteken
indeling uitgeput raakt, komen er kentekens van twee
cijfers, gevolgd door drie letters en een cijfer, zoals
12-ABC-3. Omdat er veel meer drie- dan tweeletter woor
den zijn, neemt de kans op ongewenste woorden of let
tercombinaties toe. De combinaties GVD, NSB, TBS, LYK,
SS en SD zijn alvast uitgesloten, en omdat de lettercombi
naties geen klinkers mogen bevatten, zijn veel vloek
woorden niet mogelijk. Je kunt tegen een toegekend
kenteken geen bezwaar maken, tenzij je zwaarwegende
motieven aanvoert. Meestal liggen die op het gebied van
geloofsovertuiging. Een idolate Ajax-supporter zal er
mee moeten leven dat zijn kenteken mogelijk de letters
PSV bevat, net zoals een uitgesproken PVDA'er misschien
rondrijdt met WD op zijn kenteken."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto
Renaults voor mindervaliden
1 BTT
Een Kangoo waarin de rolstoel
achter het stuur kan en de min-
dervalide dus zelf kan rijden.
Renault Nederland
komt met een spe
ciaal programma:
Renault Adaptation. On
der dat label worden
aangepaste voertuigen
voor mindervalide
mensen geleverd. De
Kangoo Drive-Jrom-wheel-
chair is een auto waar
in een rolstoel op de
bestuurdersplek vast
gezet kan worden.
Ook andere aanpassin
gen zijn mogelijk, zo
als het verplaatsen van de schakelaar voor de richting
aanwijzer of een voorziening zodat de scootmobiel in de
laadruimte mee kan. Er zijn dertien speciale dealers aan
gesteld. Huren kan ook.
Info: www.renaultadaptation.nl
Toyota krimpt de lijn in
Toyota heeft zijn modellengamma versmald. Het le
vert in Europa geen Celica's en MR2's meer. De Ver
so-ruimteversies van de Avensis en de Yaris vervallen,
die van de Corolla blijft. Naar aanleiding van kritiek op
de aandrijflijn van de nieuwe Lexus IS 250 diesel stude
ren Japanse ingenieurs op een versnellingsbak met ande
re verhoudingen.
Protech gaat de boer op
ProTech, dat zich sinds 1994 bezig houdt met duurza
me lakbescherming voor auto's, lanceert een com
plete lijn consumentenproducten. Het bedrijf hield zich
tot nu toe vooral bezig met het behandelen van particu
liere auto's en dealerauto's. Voor het eerst biedt het zijn
poetsproducten aan de consument aan. Ze hebben een
milieukeurmerk en zijn vrij van siliconen. Tot en met
half juni worden demonstratiedagen op touw gezet in
het hele land.
Info: www.protech.nl
Kia Carens wordt groter
De mpv Carens
waar Kia in
oktober mee komt
is langer, breder
en hoger dan zijn
voorganger. Hij
kan vijf of, met
een derde zitrij, ze
ven mensen ver
voeren. Vooral de
langere wielbasis
draagt bij aan
ruimte en rijcomfort. De Carens staat op de bodem van
Kia's grote sedan Magentis.
Wasplaats langs de snelweg
Snel autowassen aan de snelweg A4 kan sinds kort bij
Shellstation Kok richting Den Haag, direct na de af
slag Hoofddorp. Tot 1 januari vorig jaar was een auto-
wasstraat langs de snelweg verboden. Het Hoofddorpse
pompstationmet 39 pompen is het enige rijkswegsta
tion waar je nog kunt kiezen uit bediening, zelfbedie
ning of easypay.
De nieuwe Carens van Kia wordt
wat groter.
Verkeer''! Test uw theoriekennis
Als het zicht ernstig wordt belemmerd
door hevige regenval, mag u overdag
mistlicht voeren in combinatie met...?
O Dimlicht.
Q Groot licht.
pjdoAdS uapjoM jip//sppjï p upi/uijp iaw djieuiqiuoo
ui öepjdAO uep Belli iqoipsiiAl udjaujiuaiaq Bpsuja jip/z iaq aip uaBaj
}o jeAAAnaaus 'isiui ftq uajaoA iqaipsiuj uaa/ie aphzjooA ap uee Beui p
e si pjooAAiue ajsinf iap