e motorfiets van Obi-Wan Kenobi ange spullen en plezier n een Smart Roadster 25 OCCASION Vraag antwoord Mf! vrijdag 9 juni 2006 Is je de ENV ziet aan, kijkje als van- jlfover je schouder m Obi-Wan Kenobi te ken. Dit moét im- ers zijn woon- rk-motorfiets zijn. elk geval maakt n brandstofcel deze isterstille exoot et vervoermiddel >n de toekomst. '31 TM lorRob van Ginneken Britse ontwer- pers van Sey- mourpowell heb ben zich bij het design van de IV zonder twijfel laten inspi- ren door de robots in Star ars films. Veel futuristischer a inje een motorfietsje immers et maken. Zeker als je weet er onder zijn plaatwerk in klassiek motorblok zit, aar een brandstofcel. Een mi- energiecentrale die op water- ifgas werkt. Mooi? Onder mo- rrijders is de reactie una- em: de mannen willen er in t pikkedonker nog niet op ;etroffen worden. Leuk ont- voor een kruimeldief, zei er ntje. it ENV prototype is natuur- k bedoeld om reacties los te aken. En dat is gelukt", meldt idy Eggleston. „Uit alle hoe- n van de wereld komen ze nnen. Vooral in Califomië, Ita- en Spanje is de belangstel- ggroot." topman van Intelligent Energy iSi e makers van de ENV en zijn 353 andstofcel - onthult dat vol- 4nd jaar een minder exotische rsie te koop zal zijn. „De 79-7IV2 moet een prijskaartje krij- 7.S n van rond de negenduizend llar." Omgerekend zo'n f: iOO euro dus. Geen kattenpis, 445 aar ook geen bedrag dat de 6«: andstofcel-motorfiets in één 353 ap naar Bugatti-hoogten kata- ilteert. Zo heel raar is het pro- t dus ook weer niet. Sterker ig: als eerste productiemodel et brandstofcel kon hij wel Q; De brandstofcel De brandstofcel (foto) levert 1,3 kilowatt en is niet groter dan een broodtrommeltje. Het productiemodel gaat 1,6 kW leveren, vergelijkbaar met 2,2 pk. Q) En tanken? De ENV zal in eerste instantie worden geleverd voor 'vloot'-gebruik. Postbezorging bijvoorbeeld. Op het thuishonk wordt dan uit een speciale grote gasfles getankt. Intelligent Energy lanceert binnenkort echter ook een omvormer op schoenendoosformaat. Daarin wordt alcohol omgezet in waterstofgas zodat je thuis kunt tanken. Omgerekend kost een tankvulling dan 25 tot 50 cent. Daarmee kun je minstens 160 kilometer rijden. De ENV 'made by Intelligent Energy' oogt op zijn minst futuristisch. De vergelijking met robots uit de Star Wars-films dringt zich op. eens geschiedenis gaan schrij ven. Een proeffitje welhcht? Het mag. „Als je niet vergeet dat dit handgemaakte prototy pe een miljoen heeft gekost", meldt Egglestone grimmig. Heelal Op een verlaten Brits vliegveld treden we toe tot het selecte ge zelschap dat met de motor van de toekomst heeft gereden. Maar niet voordat de heren technici een soort koffer in het hart van de ENV hebben geschoven. De Core noemen ze het. Daarin zit ten de twee brandstofcellen - sa men goed voor 1,3 kilowatt elektrisch vermogen - en een kleine gastank die is gevuld met waterstofgas. Voldoende voor een actieradius van min stens 160 kilometer. Star Wars Jedi-ridder Obi-Wan Kenobi kan er het heelal niet mee doorkrui sen, maar voor woonwerk-ge- bruilc voldoet het. De ENV oogt als een kruising tussen een crossfiets en een ruimtevaartuig, maar voelt na het opstappen verrassend nor maal aan. Een tikje topzwaar misschien, maar Eggleston be looft dat de productieversie be ter wordt. „Daarin zitten de brandstofcellen vast gemon teerd, veel lager in de motor." Met een druk op de knop wor den de brandstofcellen gestart. Behoudens een licht geruis - een lcoelventilatortje - werken ze in volstrekte stilte. En dat verandert niet wanneer je de gashendel opendraait. Ook de elektromotor overstemt het ge luid van de wind nauwelijks. Een veelbelovend gegeven als je je het geknetter en de walm van de duizenden scooters in steden als Rome voor de geest haalt. Geen geluid, geen uitlaat gas, kan het mooier? Mede dankzij de vier accu's komt de ENV verbluffend vlot en soepei tjes van de plek. Hij zoemt in één streep naar de 80 kilometer per uur, zijn elektronisch inge stelde topsnelheid. Er zijn geen versnellingen. Een elektromo tor is nu eenmaal extreem soe pel. Mountainbike Het seriemodel zal met meer al ledaagse motorfietsonderdelen worden afgewerkt. Vering, stuur, wielen, remmen en ban den lijken nu nog van een mountainbike geleend. Maar toch stuurt en remt hij ook nu al heel redelijk. Onderhoud vraagt de ENV nauwelijks, want hij heeft amper bewegende de len. Het is intrigerend: de exotische brandstofcellen drijven de prijs nu nog met duizend euro per stuk op, maar Intelligent Ener gy voorspelt dat ze op den duur luttele tientjes zullen gaan kos ten. Science fiction of een kijkje in de nabije toekomst? Volgend jaar weten we het definitief. et meer liefhebbers zoals Herman Gast zou Smart Roadster geen veel te vroege dood jn gestorven. De 44-jarige it-manager heeft imiddels zijn derde en is nog steeds verliefd P de kleine tweezitter. 'orGert te Lïntelo •Siart presenteerde de Road- jj T eind 2002 als een nazaat ■ijn kleine sportwagens als de umph Spitfire en de MG Midget. •S itse Auto's die in de jaren zes- en zeventig zeer succesvol Ten. Kennelijk wisten ze bij li lart niet dat deze open Brit hun bestaansrecht danken aan hun populariteit in de Vere nigde Staten - meer dan drie kwart stak de Atlantische Oceaan over. Maar Smart heeft de Roadster nooit aangeboden in de VS. Herman Gast was meteen on der de indruk van het bijzonde re concept. „Het lage gewicht, de kleine driecilinder turbomo tor, de gemakkelijk te vervan gen plaatdelen, dat deed geen enkel ander merk. Na een test rit bij de dealer in Rotterdam was ik verkocht. Ik heb meteen een bestelformulier ingevuld en allerlei opties aangekruist. Moest ik op zo'n auto maanden wachten! Dat zag ik niet zitten en heb toen de demo-auto maar gekocht, die kon ik tenminste drie dagen later afhalen. Ik werkte destijds in Amsterdam en ging dagelijks op en neer vanuit Zeeland. Een jaar later stond er 60.000 kilometer op de klok. Tijd om 'm in te ruilen voor een versie die in alle op zichten aan mijn wensen vol- Sommigen vinden 43 mille belachelijk voor zo'n klein autootje, maar voor Herman Gast is de Smart Road ster een droom. Foto's Marijke Folkertsma De Roadster Brabus I Voor Rijplezier (ook 61 pk!) Weggedrag Zuinigheid 75 ^e9en Ruimte Trage schakeling Weinig dealers Q) Aankoop Smart Roadsters: 2003-2006 staan op autotrack.nl van 14.000 tot 25.000 euro De dealer geeft twee jaar garantie. Basisversie: afneembaar dak. Elektrisch bediend roldak is praktischer. De duurdere coupé (82 pk en Brabus) heeft een elektrisch dak én meer bagageruimte Motoren: 0,7 liter turbo; als 61 pk: top 160 i km/u, 0-100 15,5 s, als 82 pk 175 km/u, 10,9 s; als Brabus: 101 pk, 195 km/u, 9,8 s. Let op! Lekkend dak en ramen en rammelende dakspanten door slechte rubbers. Nog beperkt nieuw leverbaar uit voorraad deed: een Brabus, met 101 pk en alles erop en eraan. Die had ik nu nog gehad als eind vorig jaar niet bekend was gemaakt dat de productie zou worden stopgezet. Ik wilde nog één keer een nieuwe, ook weer een Brabus, met alle opties. Hij heeft 43 mille gekost. Dat vin den sommigen belachelijk voor zo'n klein autootje, maar ik ken niks vergelijkbaars dat zo veel rijplezier biedt." Hamsteren Veel rijplezier dus, maar toch ook wel eens een tegenvaller? „Met de eerste twee heb ik nooit iets gehad, ik heb ik er in totaal toch 100.000 km mee ge reden. Bij deze is onder garan tie de startmotor vervangen, maar dat is ook het enige." Met de nadelen is Gast snel klaar. Hij erkent dat de opberg ruimte in de Roadster elke aan vechting tot hamsteren in de kiem smoort, maar toch be weert hij: „De weekendbood- schappen kunnen er net in. We hebben nog een andere auto, dus dat is niet echt een pro bleem. En trouwens, met het dak omlaag kun je makkelijk heel lange dingen meenemen!", lacht Gast, die regelmatig wordt geconfronteerd met colle ga's die in de parkeergarage een gaatje denken te vinden en dan op het laatste moment op de rem moeten trappen als ze zien dat het parkeervak wel de gelijk is bezet. Ook de sequentiële versnellings bak zonder koppelingspedaal is volgens de Roadster-fanaat niet zo'n sterk punt, al is het slome schakelen wel verbeterd. „Het wegrijden uit stilstand gaat nog al traag. En terugschakelen voor een bocht gaat veel vlotter als je het met de hand doet, dat leer je snel." Gast vindt dat zulke nadeeltjes ruimschoots worden gecompen seerd door het verbruik: „Nor maal haal ik 1 op 20 en als ik sportief rij tegen de 1 op 17. Kom daar maar eens om bij de concurrentie!" Hoe gaan de nieuwe kentekens emit zien? Koen Peeters van de RDW: „Zodra de huidige kenteken indeling uitgeput raakt, komen er kentekens van twee cijfers, gevolgd door drie letters en een cijfer, zoals 12-ABC-3. Omdat er veel meer drie- dan tweeletter woor den zijn, neemt de kans op ongewenste woorden of let tercombinaties toe. De combinaties GVD, NSB, TBS, LYK, SS en SD zijn alvast uitgesloten, en omdat de lettercombi naties geen klinkers mogen bevatten, zijn veel vloek woorden niet mogelijk. Je kunt tegen een toegekend kenteken geen bezwaar maken, tenzij je zwaarwegende motieven aanvoert. Meestal liggen die op het gebied van geloofsovertuiging. Een idolate Ajax-supporter zal er mee moeten leven dat zijn kenteken mogelijk de letters PSV bevat, net zoals een uitgesproken PVDA'er misschien rondrijdt met WD op zijn kenteken." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Renaults voor mindervaliden 1 BTT Een Kangoo waarin de rolstoel achter het stuur kan en de min- dervalide dus zelf kan rijden. Renault Nederland komt met een spe ciaal programma: Renault Adaptation. On der dat label worden aangepaste voertuigen voor mindervalide mensen geleverd. De Kangoo Drive-Jrom-wheel- chair is een auto waar in een rolstoel op de bestuurdersplek vast gezet kan worden. Ook andere aanpassin gen zijn mogelijk, zo als het verplaatsen van de schakelaar voor de richting aanwijzer of een voorziening zodat de scootmobiel in de laadruimte mee kan. Er zijn dertien speciale dealers aan gesteld. Huren kan ook. Info: www.renaultadaptation.nl Toyota krimpt de lijn in Toyota heeft zijn modellengamma versmald. Het le vert in Europa geen Celica's en MR2's meer. De Ver so-ruimteversies van de Avensis en de Yaris vervallen, die van de Corolla blijft. Naar aanleiding van kritiek op de aandrijflijn van de nieuwe Lexus IS 250 diesel stude ren Japanse ingenieurs op een versnellingsbak met ande re verhoudingen. Protech gaat de boer op ProTech, dat zich sinds 1994 bezig houdt met duurza me lakbescherming voor auto's, lanceert een com plete lijn consumentenproducten. Het bedrijf hield zich tot nu toe vooral bezig met het behandelen van particu liere auto's en dealerauto's. Voor het eerst biedt het zijn poetsproducten aan de consument aan. Ze hebben een milieukeurmerk en zijn vrij van siliconen. Tot en met half juni worden demonstratiedagen op touw gezet in het hele land. Info: www.protech.nl Kia Carens wordt groter De mpv Carens waar Kia in oktober mee komt is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Hij kan vijf of, met een derde zitrij, ze ven mensen ver voeren. Vooral de langere wielbasis draagt bij aan ruimte en rijcomfort. De Carens staat op de bodem van Kia's grote sedan Magentis. Wasplaats langs de snelweg Snel autowassen aan de snelweg A4 kan sinds kort bij Shellstation Kok richting Den Haag, direct na de af slag Hoofddorp. Tot 1 januari vorig jaar was een auto- wasstraat langs de snelweg verboden. Het Hoofddorpse pompstationmet 39 pompen is het enige rijkswegsta tion waar je nog kunt kiezen uit bediening, zelfbedie ning of easypay. De nieuwe Carens van Kia wordt wat groter. Verkeer''! Test uw theoriekennis Als het zicht ernstig wordt belemmerd door hevige regenval, mag u overdag mistlicht voeren in combinatie met...? O Dimlicht. Q Groot licht. pjdoAdS uapjoM jip//sppjï p upi/uijp iaw djieuiqiuoo ui öepjdAO uep Belli iqoipsiiAl udjaujiuaiaq Bpsuja jip/z iaq aip uaBaj }o jeAAAnaaus 'isiui ftq uajaoA iqaipsiuj uaa/ie aphzjooA ap uee Beui p e si pjooAAiue ajsinf iap

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25