Auto
o'n DAF moet rollen, niet denderen
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
romsnorretje
BMW Z4 Coupé kan dure M best missen
Bijdehand
ipriactie bijlagen: 0113-315680
redactie@pzc.nl
31,4460 AA Goes
Redende-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
0114-372770
020-4562500
met zescilinder 510 pk sleept in totaal 49 ton voort. Rijden is kinderspel zodra je het schakelpatroon door hebt.
Foto Van Assendelft/Jeroen Appels
9 juni 2006
oderne trucks zijn fabelachtig stil, remmen
et gemak en sturen als een bestelauto. Maar
e fantastische techniek, bijvoorbeeld in de
euwste DAF-trucks, houdt ook risico's in.
'oor die jonge jongens is het allemaal te ge-
akkelijk".
tgrfoi Rien van der Steen
H ee, Gert Plender
i I uit Kampen krijg
je nooit meer uit
de vrachtauto.
„Chauffeur zijn is
Hemooiste baan van de wereld.
W zit op de comfortabelste
el die je kunt bedenken, je
tde wereld in breedbeeld en
wordt er ook nog aardig voor
taald ook. Prachtig vak, truck-
auffeur. Mij geeft het in elk
ral rust wanneer ik achter
stuur kan. Het wordt wel
minder met al die files, die
milieuregeltjes en de politiecon
troles. Maar de auto's worden
steeds beter en comfortabeler."
Plender praat honderduit als
hij me in de splinternieuwe
DAF CF laat rijden. Hij heeft het
over multi-assers en tandem-as-
sers, over de lichte LF, die nu
voor het eerst met een auto
maat op de marlet komt. Die
heeft een eenvoudige draai-
knop op de vloer. Je draait hem
op D (van drive) en je rijdt weg.
Zonder pook. Sinds DAF zijn
trucks met een automaat (AS
Tronic, van Automatisch Schakelen)
levert, wordt zestig procent van
de XF's, de grootste truck van
het bedrijf, met zo'n zelfschake-
lende bak afgeleverd. En dat
percentage groeit. Plender
vindt de techniek prachtig,
maar zweert bij de handgescha-
kelde truck. „Een trucker wil
schakelen, zoveel mogelijk zelf
doen. Dat zit in je bloed."
Even later zitten we achter het
stuur van een enorme XF 105
die hij blijkbaar zelfheeft uitge
zocht. Want als bonus krijgen
we een bakbeest van een diep-
lader met twee graafmachines
in ons kielzog. De combinatie is
20 meter lang en weegt 49 ton.
Oeps. En die fraaie automaat
van hem zit hier natuurlijk niet
in. Dat hebben wij weer. Deze
optocht heeft gewoon een pook
je, een van de ingewikkeldste
dingen van een truck. Je telt je
tureluurs. Want een beetje DAF
heeft zestien versnellingen. Als
je in z'n vier zit til je een hen-
deltje op en kiest de pookposi-
tie waar normaal de één zit.
Maar met het hendeltje is het
ineens de vijf. „Als we een half
dagje onderweg zijn ben je er
aan gewend, aan die stapelbak",
grinnikt Gert Plender. En dat
andere knopje aan de pook
dan? Dat blijkt van de splitter,
waarmee je het toerental weer
kunt verlagen. Toch een pienter
pookje dus.
Gezellig
Het wordt dus stapelen en split
ten bij het schakelen. Wegrij
den kan met gemak in de twee
de versnelling. Grommend rijdt
het gevaarte de proefbaan van
DAF in Nijnsel op. De helling-
baan moeten we laten liggen,
maar haakse bochten nemen
we met speels gemak. Dat
komt, zo blijkt, doordat de
zes-assige trailer vier meestu-
rende assen heeft. De motor
spuugt er bij nog geen tweedui
zend toeren 510 paardenkrach
ten uit. Bij een vaartje van 90
km per uur - dat is zijn begrens
de topsnelheid - is het in de ca
bine bijna gezellig. De enorme
krachtbron met zijn inhoud
van 12,9 liter, voortaan ook te
krijgen in DAF's middenklasser
CF, snort sonoor. Hij voldoet zo
waar al aan de Euro5 emissie
norm, die in 2009 van kracht
wordt. DAF gebruikt voor zijn
vernieuwde programma SRC
technologie, net als Mercedes.
In een apart tankje zit ammo
nia-houdend Adblue dat in klei
ne hoeveelheden in de uitlaat
geïnjecteerd wordt. Een De-
Nox-katalysator breekt de stik
stofoxiden vervolgens af tot on
schadelijk stikstof en water
damp. Doet de chemie ook
weer eens wat voor het milieu.
Roken
Gert Plender babbelt intussen
lekker door over de Belgische
politie, die chauffeurs op de
bon gaat slingeren als ze roken
achter het stuur. Want dat mag
niet meer op de werkplek.
„Maar zo'n truck is toch ook je
huiskamer? Thuis mag je toch
ook een sigaretje opsteken?"
Als we de richtingaanwijzer
naar rechts zetten komt op een
beeldschermpje de rechter-
)e lichte LF heet in de VS Kenworth.
Q) DAF duwt door
DAF produceert in Eindhoven dagelijks 170 CF- en XF-trucks. Bij Leyland in
Engeland worden elke dag ook nog 22 CF's en 55 LF's gebouwd. Assen en
cabines komen uit de DAF-fabriek in Westerlo (B).
DAF is sinds 1996 onderdeel van Paccar (VS), dat ook de merken Peterbilt en
Kenworth heeft. Samen bouwen de drie 150.000 trucks per jaar. De lichte DAF
LF komt onder de merknaam Kenworth op de Amerikaanse markt.
In 2004 produceerde DAF bijna 45.500 trucks en vorig jaar 52.496.
Het marktaandeel in Europa is bij de trucks boven 15 ton bijna 14 procent, in
Nederland meer dan 33 procent. Daarmee is DAF hier na Mercedes het
belangrijkste merk.
In Eindhoven werken 4.600 mensen, in Westerlo 2.000.
flank in beeld - om de dode
hoek uit te bannen. Je waant je
in een superluxe auto. Een air
bag in het stuur? Kan. Net als in
een personenwagen zit het
stuurwiel vol met geïntegreer
de schakelaars voor de crui
se-control, de instelbare snel
heidsbegrenzer, de motorrem
en de telefoon. De truck van
vandaag rijdt geweldig gemak
kelijk en comfortabel.
Plender: „Voor de jonge jon
gens onder ons is het allemaal
té gemakkelijk. Ze sms'en nog
even snel naar het meisje, zit
ten te bellen achter het stuur
en hebben in het algemeen te
veel haast. Zo'n truck moet je
laten rollen, niet denderen. En
omdat je de motor niet meer
hoort werken, de remmen fa
belachtig goed zijn en zo'n ge
vaarte verbazingwekkend ge
makkelijk rijdt, scheuren som
mige chauffeurs veel te hard de
bocht in of een rotonde op. Dan
wil zo'n combinatie wel eens
omvallen."
DAF had na het faillissement
van 1994 zo maar deel uit kun
nen maken van het Koreaanse
SsangYong of de Russische fabri
kant Kamaz. Het werd Paccar.
Dat pakte goed uit. In januari
nam DAF de nieuwe XF105 in
productie, nu is de productie
van de meer gestroomlijnde LF
en CF gestart.
Als we 's middags in onze eigen
auto naar huis rijden is het
breedbeeld waar Plender het
over had verdwenen. In Sint-Oe-
denrode zwaaien we naar een
trucker in een ouwe DAF. Die
van ons was veel mooier.
rroeg of laat overkomt het
ons allemaal een keer.
Dan worden we aange-
den door een iets te jonge
tieagent. Met zo'n dun snor-
en alle spullen nog als
w aan de riem. Jonge poli-
Senten onderscheiden zich
oude bromsnorren door
algeheel gebrek aan gemoe-
jkheid. Met andere woor-
was u in overtreding, dan
'prent bij voorbaat al ge-
even. Want jonge politie-
nten weten donders goed
2e nog niet uitblinken in
wicht. Dus gaan ze 'gezag uit-
m'. Dat werkt bij mij altijd
erg op de lachspieren,
rhet is geen aanrader om
raan toe geven. Dus denk
ij aanhouding, snel aan din-
die niet direct om te lachen
De vaatwasser leeghalen,
en grote splinter onder je
mnagel. Ondertussen is de
e politieagent omstandig
det uitleggen wat 'we' alle-
1 fout hebben gedaan. Dat
i ze graag. Zout in de crimi-
wonden wrijven. Niet op
Door Maks Mulder
de mond focussen is dan de
boodschap! Want zo'n driftig
heen en weer bewegend snorre
tje is net zo pervers als te grote
mevrouwen in te kleine biki
ni's. Schuldbewust naar de
schoenpunten staren biedt soe
laas. En ondertussen duimen
draaien dat het blaag snel kan
schrijven. Luisteren is geen aan
rader, in debat gaan een absolu
te doodzonde. Want het gekke
feit doet zich voor dat ze, al
schrijvend, het strafbare feit
meestal ten overvloede nog
eens luidkeels debiteren. Waar
schijnlijk om zichzelf ervan te
overtuigen dat ze wel degelijk
goed werlc aan het verrichten
zijn. 'Want het kan toch niet zo zijn
in dit land dat wejïetsen op de stoep
of een kapot achterlichtje zomaar tole
reren!' Om niet tóch nog proes
tend en snikkend van de lach
op straat te storten heb ik de
volgende tactiek ontwikkeld.
Dan stel ik me zo voor dat het
pompeuze mannetje voor me
wel degelijk over onvermoede
capaciteiten beschikt. En bin
nen een paar jaar zijn apenpak-
je mag verruilen voor burger-
manskleding. Net als Chief Inspec
tor Jack Frost, Andy Dalziel, Tommy
Lynley en Endeavour Morse. Stuk
voor stuk BBC-helden van me
die zich allemaal op geheel ei
gen wijze bezig houden met ge
compliceerde moordzaken.
Mannen waar ik voor thuis blijf
of die ik op video opneem.
Maar als ik dan uiteindelijk de
onherroepelijke bon aanneem
en hem tóch nog even aankijk
staat er altijd weer hooguit een
sjofele De Cock voor me. Droevig
maar waar.
Door Rien van der Steen
De nieuwe Z4 M Coupé van
BMW heeft een keihard onder
stel, een fenomenale grip aan
de achterwielen en een interes
sant alternatief: eentje zonder
M.
Natuurlijk zegt BMW dat de Z4
M Coupé echt heel anders is
dan de M Roadster. Tijdens het
rijden merk je dat ook. Als je er
alle dagen mee onderweg moet,
gaat hij vervelen. Want daar
voor is hij te hard en te wild. Je
ingewanden worden door el
kaar gehusseld door het knal
harde onderstel van dit krappe
en stijve sportautootje. Keihard
en compromisloos.
Op het circuit komt dat goed
van pas. Met zijn 343 pk en die
stijve carrosserie is deze nieu
we M in zijn element op Estoril
bij Lissabon, waar we de auto
van BMW aan de tand mochten
voelen. Enkele (buitenlandse)
collega's reden drie auto's plat,
wij hielden alles heel. Dus bleef
de Z4 er wat beter uitzien dan
de vorige editie, de Z3 Coupé,
door menigeen weinig flatteus
vergeleken met een tennis
schoen.
Slangenmens
Het nieuwe model is minder
controversieel. In- en uitstap
pen is een hele klus, tenzij je
als slangenmens de kost ver
dient. En als je dan eenmaal zit
en de motor tot leven hebt ge
wekt ga je je gaandeweg verba
zen over de grip die BMW deze
auto meegeeft. De 3.0 zescilin
der reageert subiet, draait
graag toeren en produceert dan
een heel plezierig geluid. De au
to stuurt fabelachtig. In vijf se
conden snelt hij van 0 naar
100, en in de helft van die tijd
staat hij weer stil. Belangrijk
als je de brute kracht van deze
auto wilt beproeven.
Zo'n Z4 M Coupé koop je voor
80.000 euro, maar een tamme
uitvoering kost zo maar 25 mil
le minder: de 3.0 Si, die met
'maar' 265 pk ook bepaald geen
doetje is.
De Peilstok
~N Omdat het parkeerbeleid voor gehandi-
capten overal anders is wil de Tweede
Kamer het gelijk trekken. Wat vindt u?
Moeten gehandicapten overal gratis kunnen
parkeren? Of dienen alleen gehandicapten
plaatsen gratis te zijn? Is een vergunning de
beste oplossing? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Betere bus? Best!
Of forenzen hun auto
ook echt laten staan als
er kosteloos openbaar vervoer
komt. Dat was de vraag vorige
week. Aardig plan, meent een
op drie stemmers, als tenmin
ste dat openbaar vervoer verbeterd
wordt. Bijna de helft van de stem
mers ziet er geen heil in, ook
omdat leaserijders er geen bood
schap aan zullen hebben.
Aardig, als eerst het ov verbeterd wordt
O Hiermee krijg je de forens niet uit zijn autö
Leaserijders lachen om dit voorstel
Prima plan, want iedereen wil besparen
.-:<c
ORikus Spithorst van de Vereniging Reizigers Open
baar Vervoer (Rover): „Wij vinden gratis of
goedkoper openbaar vervoer (ov) voor forenzen prima,
helemaal in het licht van alle wegwerkzaamheden die nu
staan gepland. Twee jaar geleden werkte een tijdelijke
ov-korting voor forenzpn vanwege een project bij
Amsterdam al prima. Toen de korting verviel is een
aantal toch gebruik blijven maken van het ov. Het gaat
nu ook gebeuren in Rotterdam, waar de Van Brienen-
oordbrug op de schop gaat".
Ducati's Grand Prix motorfiets
Wegracer kost 65 mille
In het rennerskwartier van de Italiaanse GP op Mugel-
lo heeft Ducati een spectaculaire wegversie van de
Grand Prix racemotor gepresenteerd. Een viercilinder
machine die 'meer dan 200 pk' levert. De Ducati Desmo-
sedici RR is vanaf heden te bestellen en zal midden vol
gend jaar daadwerkelijk worden geleverd. Er worden er
maximaal 400 per jaar gebouwd. Rijders van het huidige
topmodel Ducati 999R hebben voorrang, om te voorko
men dat alleen rijke verzamelaars toeslaan. De Desmose-
dici RR kost in ons land 65 mille.
Auto steeds vaker hobby
De auto bezet een dominante positie in de vrije tijd
en dat zal nog wel sterker worden, denkt het So
ciaal Cultureel Planbureau. Behalve vervoer biedt de au
to op zichzelf een hobby en dus een vrijetijdsproduct. Il
lustratief zijn de groei van het leger terreinauto's en cab-
rio's. Het openbaar vervoer blijft derde keus, na de auto
en de fiets.
Bron: Rai Voorrang
ANWB beproeft retrofilters
De ANWB laat negen Wegenwachtvoertuigen voor
een praktijkproef met achteraf ingebouwde roetfïl-
ters rijden. De proef moet uitwijzen of de zogeheten re-
troroetfïlters goed werken bij het dagelijks gebruik. Ze
moeten bij veel korte ritten niet snel volraken en hun
zelfreinigend vermogen verliezen. Ook effecten op
brandstofgebruik, vermogen en trekkracht worden in
het onderzoek betrokken.
Bezemwagen
Hij heeft iets plomps, maar tegelijk iets stoers: de BMW Z4 Coupé.
Een nieuwe Volkswagen f ox
bi; Auto Poppe voor een wei
héél scherpe prijs!
Speciaal voor u ingekocht:
38 Volkswogpn Foxun togen
inegasehorgo prtj/onl
V-'tësiogen
Vól (OHLH 4,24000
Vól.
Hulst
Toi.{0H4)3TÖ1(M>
Ruim 1.000 voordeel op
de Fox Optive 1.2!
Kunstenaar Jo-
rik Barteling
heeft bij reclame
op auto's een heel
eigen idee. Onlangs
beschilderde hij
voor een bezembin
derij uit Weiteveen
een Saab 96 uit
1976, compleet Opvallende reclame
met heks op de mo
torkap. Een betoverde kikker, slak en rups maakten het
geheel compleet. „Helemaal opgekikkerd", aldus Barte
ling. De kunstenaar nam eerder al de bedrijfsauto van
een kringloopwinkel, een discobus en de warmhoud-
boxen van pizzabrommertjes onder handen.
Info: www.eigengerijd.nl