Auto o'n DAF moet rollen, niet denderen in samenwerking met Q AutoTrack.nl romsnorretje BMW Z4 Coupé kan dure M best missen Bijdehand ipriactie bijlagen: 0113-315680 redactie@pzc.nl 31,4460 AA Goes Redende-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 0114-372770 020-4562500 met zescilinder 510 pk sleept in totaal 49 ton voort. Rijden is kinderspel zodra je het schakelpatroon door hebt. Foto Van Assendelft/Jeroen Appels 9 juni 2006 oderne trucks zijn fabelachtig stil, remmen et gemak en sturen als een bestelauto. Maar e fantastische techniek, bijvoorbeeld in de euwste DAF-trucks, houdt ook risico's in. 'oor die jonge jongens is het allemaal te ge- akkelijk". tgrfoi Rien van der Steen H ee, Gert Plender i I uit Kampen krijg je nooit meer uit de vrachtauto. „Chauffeur zijn is Hemooiste baan van de wereld. W zit op de comfortabelste el die je kunt bedenken, je tde wereld in breedbeeld en wordt er ook nog aardig voor taald ook. Prachtig vak, truck- auffeur. Mij geeft het in elk ral rust wanneer ik achter stuur kan. Het wordt wel minder met al die files, die milieuregeltjes en de politiecon troles. Maar de auto's worden steeds beter en comfortabeler." Plender praat honderduit als hij me in de splinternieuwe DAF CF laat rijden. Hij heeft het over multi-assers en tandem-as- sers, over de lichte LF, die nu voor het eerst met een auto maat op de marlet komt. Die heeft een eenvoudige draai- knop op de vloer. Je draait hem op D (van drive) en je rijdt weg. Zonder pook. Sinds DAF zijn trucks met een automaat (AS Tronic, van Automatisch Schakelen) levert, wordt zestig procent van de XF's, de grootste truck van het bedrijf, met zo'n zelfschake- lende bak afgeleverd. En dat percentage groeit. Plender vindt de techniek prachtig, maar zweert bij de handgescha- kelde truck. „Een trucker wil schakelen, zoveel mogelijk zelf doen. Dat zit in je bloed." Even later zitten we achter het stuur van een enorme XF 105 die hij blijkbaar zelfheeft uitge zocht. Want als bonus krijgen we een bakbeest van een diep- lader met twee graafmachines in ons kielzog. De combinatie is 20 meter lang en weegt 49 ton. Oeps. En die fraaie automaat van hem zit hier natuurlijk niet in. Dat hebben wij weer. Deze optocht heeft gewoon een pook je, een van de ingewikkeldste dingen van een truck. Je telt je tureluurs. Want een beetje DAF heeft zestien versnellingen. Als je in z'n vier zit til je een hen- deltje op en kiest de pookposi- tie waar normaal de één zit. Maar met het hendeltje is het ineens de vijf. „Als we een half dagje onderweg zijn ben je er aan gewend, aan die stapelbak", grinnikt Gert Plender. En dat andere knopje aan de pook dan? Dat blijkt van de splitter, waarmee je het toerental weer kunt verlagen. Toch een pienter pookje dus. Gezellig Het wordt dus stapelen en split ten bij het schakelen. Wegrij den kan met gemak in de twee de versnelling. Grommend rijdt het gevaarte de proefbaan van DAF in Nijnsel op. De helling- baan moeten we laten liggen, maar haakse bochten nemen we met speels gemak. Dat komt, zo blijkt, doordat de zes-assige trailer vier meestu- rende assen heeft. De motor spuugt er bij nog geen tweedui zend toeren 510 paardenkrach ten uit. Bij een vaartje van 90 km per uur - dat is zijn begrens de topsnelheid - is het in de ca bine bijna gezellig. De enorme krachtbron met zijn inhoud van 12,9 liter, voortaan ook te krijgen in DAF's middenklasser CF, snort sonoor. Hij voldoet zo waar al aan de Euro5 emissie norm, die in 2009 van kracht wordt. DAF gebruikt voor zijn vernieuwde programma SRC technologie, net als Mercedes. In een apart tankje zit ammo nia-houdend Adblue dat in klei ne hoeveelheden in de uitlaat geïnjecteerd wordt. Een De- Nox-katalysator breekt de stik stofoxiden vervolgens af tot on schadelijk stikstof en water damp. Doet de chemie ook weer eens wat voor het milieu. Roken Gert Plender babbelt intussen lekker door over de Belgische politie, die chauffeurs op de bon gaat slingeren als ze roken achter het stuur. Want dat mag niet meer op de werkplek. „Maar zo'n truck is toch ook je huiskamer? Thuis mag je toch ook een sigaretje opsteken?" Als we de richtingaanwijzer naar rechts zetten komt op een beeldschermpje de rechter- )e lichte LF heet in de VS Kenworth. Q) DAF duwt door DAF produceert in Eindhoven dagelijks 170 CF- en XF-trucks. Bij Leyland in Engeland worden elke dag ook nog 22 CF's en 55 LF's gebouwd. Assen en cabines komen uit de DAF-fabriek in Westerlo (B). DAF is sinds 1996 onderdeel van Paccar (VS), dat ook de merken Peterbilt en Kenworth heeft. Samen bouwen de drie 150.000 trucks per jaar. De lichte DAF LF komt onder de merknaam Kenworth op de Amerikaanse markt. In 2004 produceerde DAF bijna 45.500 trucks en vorig jaar 52.496. Het marktaandeel in Europa is bij de trucks boven 15 ton bijna 14 procent, in Nederland meer dan 33 procent. Daarmee is DAF hier na Mercedes het belangrijkste merk. In Eindhoven werken 4.600 mensen, in Westerlo 2.000. flank in beeld - om de dode hoek uit te bannen. Je waant je in een superluxe auto. Een air bag in het stuur? Kan. Net als in een personenwagen zit het stuurwiel vol met geïntegreer de schakelaars voor de crui se-control, de instelbare snel heidsbegrenzer, de motorrem en de telefoon. De truck van vandaag rijdt geweldig gemak kelijk en comfortabel. Plender: „Voor de jonge jon gens onder ons is het allemaal té gemakkelijk. Ze sms'en nog even snel naar het meisje, zit ten te bellen achter het stuur en hebben in het algemeen te veel haast. Zo'n truck moet je laten rollen, niet denderen. En omdat je de motor niet meer hoort werken, de remmen fa belachtig goed zijn en zo'n ge vaarte verbazingwekkend ge makkelijk rijdt, scheuren som mige chauffeurs veel te hard de bocht in of een rotonde op. Dan wil zo'n combinatie wel eens omvallen." DAF had na het faillissement van 1994 zo maar deel uit kun nen maken van het Koreaanse SsangYong of de Russische fabri kant Kamaz. Het werd Paccar. Dat pakte goed uit. In januari nam DAF de nieuwe XF105 in productie, nu is de productie van de meer gestroomlijnde LF en CF gestart. Als we 's middags in onze eigen auto naar huis rijden is het breedbeeld waar Plender het over had verdwenen. In Sint-Oe- denrode zwaaien we naar een trucker in een ouwe DAF. Die van ons was veel mooier. rroeg of laat overkomt het ons allemaal een keer. Dan worden we aange- den door een iets te jonge tieagent. Met zo'n dun snor- en alle spullen nog als w aan de riem. Jonge poli- Senten onderscheiden zich oude bromsnorren door algeheel gebrek aan gemoe- jkheid. Met andere woor- was u in overtreding, dan 'prent bij voorbaat al ge- even. Want jonge politie- nten weten donders goed 2e nog niet uitblinken in wicht. Dus gaan ze 'gezag uit- m'. Dat werkt bij mij altijd erg op de lachspieren, rhet is geen aanrader om raan toe geven. Dus denk ij aanhouding, snel aan din- die niet direct om te lachen De vaatwasser leeghalen, en grote splinter onder je mnagel. Ondertussen is de e politieagent omstandig det uitleggen wat 'we' alle- 1 fout hebben gedaan. Dat i ze graag. Zout in de crimi- wonden wrijven. Niet op Door Maks Mulder de mond focussen is dan de boodschap! Want zo'n driftig heen en weer bewegend snorre tje is net zo pervers als te grote mevrouwen in te kleine biki ni's. Schuldbewust naar de schoenpunten staren biedt soe laas. En ondertussen duimen draaien dat het blaag snel kan schrijven. Luisteren is geen aan rader, in debat gaan een absolu te doodzonde. Want het gekke feit doet zich voor dat ze, al schrijvend, het strafbare feit meestal ten overvloede nog eens luidkeels debiteren. Waar schijnlijk om zichzelf ervan te overtuigen dat ze wel degelijk goed werlc aan het verrichten zijn. 'Want het kan toch niet zo zijn in dit land dat wejïetsen op de stoep of een kapot achterlichtje zomaar tole reren!' Om niet tóch nog proes tend en snikkend van de lach op straat te storten heb ik de volgende tactiek ontwikkeld. Dan stel ik me zo voor dat het pompeuze mannetje voor me wel degelijk over onvermoede capaciteiten beschikt. En bin nen een paar jaar zijn apenpak- je mag verruilen voor burger- manskleding. Net als Chief Inspec tor Jack Frost, Andy Dalziel, Tommy Lynley en Endeavour Morse. Stuk voor stuk BBC-helden van me die zich allemaal op geheel ei gen wijze bezig houden met ge compliceerde moordzaken. Mannen waar ik voor thuis blijf of die ik op video opneem. Maar als ik dan uiteindelijk de onherroepelijke bon aanneem en hem tóch nog even aankijk staat er altijd weer hooguit een sjofele De Cock voor me. Droevig maar waar. Door Rien van der Steen De nieuwe Z4 M Coupé van BMW heeft een keihard onder stel, een fenomenale grip aan de achterwielen en een interes sant alternatief: eentje zonder M. Natuurlijk zegt BMW dat de Z4 M Coupé echt heel anders is dan de M Roadster. Tijdens het rijden merk je dat ook. Als je er alle dagen mee onderweg moet, gaat hij vervelen. Want daar voor is hij te hard en te wild. Je ingewanden worden door el kaar gehusseld door het knal harde onderstel van dit krappe en stijve sportautootje. Keihard en compromisloos. Op het circuit komt dat goed van pas. Met zijn 343 pk en die stijve carrosserie is deze nieu we M in zijn element op Estoril bij Lissabon, waar we de auto van BMW aan de tand mochten voelen. Enkele (buitenlandse) collega's reden drie auto's plat, wij hielden alles heel. Dus bleef de Z4 er wat beter uitzien dan de vorige editie, de Z3 Coupé, door menigeen weinig flatteus vergeleken met een tennis schoen. Slangenmens Het nieuwe model is minder controversieel. In- en uitstap pen is een hele klus, tenzij je als slangenmens de kost ver dient. En als je dan eenmaal zit en de motor tot leven hebt ge wekt ga je je gaandeweg verba zen over de grip die BMW deze auto meegeeft. De 3.0 zescilin der reageert subiet, draait graag toeren en produceert dan een heel plezierig geluid. De au to stuurt fabelachtig. In vijf se conden snelt hij van 0 naar 100, en in de helft van die tijd staat hij weer stil. Belangrijk als je de brute kracht van deze auto wilt beproeven. Zo'n Z4 M Coupé koop je voor 80.000 euro, maar een tamme uitvoering kost zo maar 25 mil le minder: de 3.0 Si, die met 'maar' 265 pk ook bepaald geen doetje is. De Peilstok ~N Omdat het parkeerbeleid voor gehandi- capten overal anders is wil de Tweede Kamer het gelijk trekken. Wat vindt u? Moeten gehandicapten overal gratis kunnen parkeren? Of dienen alleen gehandicapten plaatsen gratis te zijn? Is een vergunning de beste oplossing? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Betere bus? Best! Of forenzen hun auto ook echt laten staan als er kosteloos openbaar vervoer komt. Dat was de vraag vorige week. Aardig plan, meent een op drie stemmers, als tenmin ste dat openbaar vervoer verbeterd wordt. Bijna de helft van de stem mers ziet er geen heil in, ook omdat leaserijders er geen bood schap aan zullen hebben. Aardig, als eerst het ov verbeterd wordt O Hiermee krijg je de forens niet uit zijn autö Leaserijders lachen om dit voorstel Prima plan, want iedereen wil besparen .-:<c ORikus Spithorst van de Vereniging Reizigers Open baar Vervoer (Rover): „Wij vinden gratis of goedkoper openbaar vervoer (ov) voor forenzen prima, helemaal in het licht van alle wegwerkzaamheden die nu staan gepland. Twee jaar geleden werkte een tijdelijke ov-korting voor forenzpn vanwege een project bij Amsterdam al prima. Toen de korting verviel is een aantal toch gebruik blijven maken van het ov. Het gaat nu ook gebeuren in Rotterdam, waar de Van Brienen- oordbrug op de schop gaat". Ducati's Grand Prix motorfiets Wegracer kost 65 mille In het rennerskwartier van de Italiaanse GP op Mugel- lo heeft Ducati een spectaculaire wegversie van de Grand Prix racemotor gepresenteerd. Een viercilinder machine die 'meer dan 200 pk' levert. De Ducati Desmo- sedici RR is vanaf heden te bestellen en zal midden vol gend jaar daadwerkelijk worden geleverd. Er worden er maximaal 400 per jaar gebouwd. Rijders van het huidige topmodel Ducati 999R hebben voorrang, om te voorko men dat alleen rijke verzamelaars toeslaan. De Desmose- dici RR kost in ons land 65 mille. Auto steeds vaker hobby De auto bezet een dominante positie in de vrije tijd en dat zal nog wel sterker worden, denkt het So ciaal Cultureel Planbureau. Behalve vervoer biedt de au to op zichzelf een hobby en dus een vrijetijdsproduct. Il lustratief zijn de groei van het leger terreinauto's en cab- rio's. Het openbaar vervoer blijft derde keus, na de auto en de fiets. Bron: Rai Voorrang ANWB beproeft retrofilters De ANWB laat negen Wegenwachtvoertuigen voor een praktijkproef met achteraf ingebouwde roetfïl- ters rijden. De proef moet uitwijzen of de zogeheten re- troroetfïlters goed werken bij het dagelijks gebruik. Ze moeten bij veel korte ritten niet snel volraken en hun zelfreinigend vermogen verliezen. Ook effecten op brandstofgebruik, vermogen en trekkracht worden in het onderzoek betrokken. Bezemwagen Hij heeft iets plomps, maar tegelijk iets stoers: de BMW Z4 Coupé. Een nieuwe Volkswagen f ox bi; Auto Poppe voor een wei héél scherpe prijs! Speciaal voor u ingekocht: 38 Volkswogpn Foxun togen inegasehorgo prtj/onl V-'tësiogen Vól (OHLH 4,24000 Vól. Hulst Toi.{0H4)3TÖ1(M> Ruim 1.000 voordeel op de Fox Optive 1.2! Kunstenaar Jo- rik Barteling heeft bij reclame op auto's een heel eigen idee. Onlangs beschilderde hij voor een bezembin derij uit Weiteveen een Saab 96 uit 1976, compleet Opvallende reclame met heks op de mo torkap. Een betoverde kikker, slak en rups maakten het geheel compleet. „Helemaal opgekikkerd", aldus Barte ling. De kunstenaar nam eerder al de bedrijfsauto van een kringloopwinkel, een discobus en de warmhoud- boxen van pizzabrommertjes onder handen. Info: www.eigengerijd.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23