»zc azz spint garen bij mixvormen Friso van Wijck drumt alle stijlen Morgan laat zijn motor weer even in de garage We're back and we're Trippin' 17 chelde Jazz heeft een nieuwe voorzitter, maar gaat op oude voet verder foor elk wat jvils tijdens ichelde Jazz scheldejazz 9 t/m ii junilerneuzen Jazzbrunch donderdag 8 juni 2006 IrRavmond de Frel [EUZEN - Al die toeteren- ilazers zijn niets voor mij, leen scholier vorig jaar in de- ■ant in de aanloop naar het jval Schelde Jazz in Terneu- Jazz... nee, dat klinkt veel ■ren nou niet echt in de als een frivole, toegankelij- inziekstijl. Maar plak er woordjes als funk, electro mnge voor en jazz is opeens lettend hip. jrganisatoren van de 34e edi- van Schelde Jazz (9 tot en 111 juni) richten hun pijlen ook steeds meer op zijstro- 'gen. Al blijft er natuurlijk Ivoor de liefhebber van pure genoeg keuze over. Jazzy nek valt door al die mixvor- in toenemende mate in de ik bij jongelui, bespeurt 3- de Graaf, de nieuwe voor- 3 van het festival. „Er komt ds meer jeugd los in de jazz- dd. Vergelijk de huidige si- ie eens met vijf jaar gele dat is een wereld van ver- i. We staan nu veel dichter le jeugd. Dat komt ook om- we in Nederland een paar ia exponenten hebben, zoals oorbeeld New Cool Collecti- 'orig jaar hadden we hen op buitenpodium op de Markt, pelen ze op zaterdagavond orgy Bess." [raaf nam de voorzittersha mer van Willem van Loon, sinds zijn pensioen vooral in buitenland geniet van zijn tijd. Daarnaast noopte zijn odheid hem een stapje te- iedoen. „Willem heeft Peter isht om het te doen. Peter al een aantal jaren geluid op verschillende po- zegt programmeur Guido traeten. De Graaf: „In feite ndert er niet zoveel, behal- an dat ik nu als bestuurder ïogelijkheid heb om mee te issen." zelfde koers ïwe voorzitter, nieuwe lij- Nee, helemaal niet. Schel- izz blijft dezelfde koers va al wordt dat steeds lastiger. uze KNEUZEN - Het 34-ste ihelde Jazzfestival biedt wat wils van morgen, dag 9 juni, tot en met dag 11 juni. De liefheb- :rs van echte jazz komen pmamelijk aan hun trek- n in jazztempel Porgy raderend op straat, op idia in de Nieuwstraat en de Markt, in de kroegen op de jazzboot is de acht aan dixieland, funk, en allerlei (andere) rmen van jazz-crossover. muziek op de straat is er het algemeen wat toe- nkelijker, maar organisa- •en en verschillende mu ianten hopen dat veel snsen ook de wat 'moeilij- re' bands een kans ge- i. wil de uit Hoek afkom- ge drummer Friso van jck, die de laatste tijd :vig aan de weg timmert t de vrolijk stemmende stmuziek van de Lama- tta's, zaterdagmiddag naf 15.00 uur graag laten ren hoe spannend een iztrio kan klinken, imen als die van Charles een/Doug Sides Quintet Wim Bronnenbergs Con- ded (vrijdagavond), ank Montis Quintet en w Cool Collective (zater- gavond) zullen de echte zfanaten aanspreken, al ruim dertig jaar 'in- spectieve' Thijs van er (zondagavond) trekt arschijnlijk al een bre- publiek. De dixieland- ndjes in de kroeg en op zullen dat zeker Zo draven The ping Dixies, N.O. Long- ld Jazzcrackers en Joep eters al jaren achtereen waardoor ze een vaste 'are aanhangers hebben, de Markt zullen ritmi- ie bands als Ritmundo Havana Impacto zondag voor sfeer zorgen, h rapper en een energie zangeres, die funk en z ineen laten vloeien, nnen er wel eens voor 'gen dat The George Ex- lence zaterdagavond op Markt uitgroeit tot dé ipper van het festival. man trekt namelijk gegaran deerd veel publiek." Verstraeten en De Graaf zijn al lesbehalve uit op een klaagzang, maar de boodschap is duidelijk: een beetje meer spek op de bot ten zou welkom zijn. Dat neemt niet weg dat de organisatie er de ze editie weer in is geslaagd om een kwalitatief aanlokkelijk pro gramma neer te zetten. De jazz mensen ongetwijfeld op de hoog te blijven van de stand. En wij zullen via de lichtkrant af en toe ook tussenstanden doorgeven", aldus De Graaf. Het programma op de Markt be gint op vrijdagavond met de in middels traditionele blues avond. Daar is eerst plaats voor de lokale bluesknapen van The Marshmellows, waarna de Bel- Peter de Graaf, de nieuwe voorzitter van het festival Schelde Jazz. foto Wim Kooyman „Alles wordt duurder. Bands, ge luid... het wordt daardoor steeds moeilijker om grote na men te halen. We zijn een tijdje bezig geweest met ex-Rolling Stone Bill Wyman, maar zijn komst was echt niet haalbaar. Procentueel boeren we elk jaar wat achteruit", aldus De Graaf. Het tweetal vindt mede daarom dat een beetje meer ruggensteun van de gemeente Terneuzen en provincie Zeeland wel op zijn plaats zou zijn. Datzelfde geluid klonk vorig jaar ook al, maar tot resultaat heeft dat nog niet ge leid. Verstraeten: „Het festival is grotendeels gratis toeganke lijk en heeft een uitstraling over de hele provincie. Daar mag je als gemeente en provincie toch iets voor terugdoen? We krijgen nu elk jaar 6800 euro van de ge meente en 5000 euro van de pro vincie. Meer subsidie betekent betere bands en meer klinkende namen. Kijk, als iemand als Bill Wyman komt, spinnen een hele boel ondernemingen in Terneu zen daar toch garen bij? Die dienst in de Grote Kerk en aan sluitende jazzbrunch op de Markt op zondag luiden een mid dag vol zomerse klanken in. Ritmundo en Havana Impac to staan vanaf 14.00 uur ga rant voor salsa en afx'o-latinmu- ziek. WK voetbal „We zaten nog even in onze maag met de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Ser- vië-Montenegro op het wereld kampioenschap voetbal, die om 15.00 uur begint. Maar op een gegeven moment hebben we ge zegd: nee, we gaan gewoon door. Via voetbalcafé 't Bierwin keltje op de Markt zullen de gische mondschuiver Big Dave met The Backbones aantreedt. Gitarist Mike Morgan The Crawl sluiten de avond af met een stèvig portie snaren trek ken. In danceclub Q wordt vrij dagavond, net als vorig jaar, op de jeugd gemikt met funk en dance van The Executives. Op zaterdagavond probeei't de Zeeuws-Vlaamse funkformatie Trippin' met een eenmalige reü nie de jonge bezoekers in bewe ging te krijgen in jongerencen trum Kalashnikov. The George Experience (met rapper, zange res en blazers) en Cosmic Scene zorgen tegelijkertijd voor een do sis crossoverjazzmuziek op de Markt. In Porgy Bess mag gitarist Wim Bronnenberg samen met Amerikaanse trompettist John Ruoco de vrijdagavond afslui ten. „Daarmee hebben we de eer ste avond meteen twee lijnen te pakken, die de keuze voor de meeste bezoekers niet moeilijk zal maken. De bluesmannen staan op de Markt, de jazzmen sen duiken Porgy in", voorspelt De Graaf. Een dag later treedt de Zeeuws-Vlaamse drummer Fri so van Wijck in Porgy Bess op met het Van Milligen/Kem/Van Wijcktrio. Dat concert is gratis toegankelijk, voor de avondpro gramma's in het jazzcafé moe ten wel kaarten worden ge kocht. Oud-Terneuzenaar Frank Mon tis opent de zaterdagavond in Porgy met zijn Frank Montis Quintet. Daarna is het de beurt aan New Cool Collective en DJ Maestro. Laatstgenoemde maakt gebruik van de diensten van een aantal bandleden van New Cool Collective, waar door beide shows naadloos in elkaar overlopen. Op de slot dag mogen Mike Del Ferro, Olaf Keus en Thijs van Leer Porgy in vuur en vlam zetten. Daar naast zijn er acts op twee podia in de Nieuwstraat en trekken tal van dweilbands door de bin nenstad. Friso van Wijck: „...In een jazzorkest heeft een drummer een veel vrijere rol... foto Wim Kooyman Jazz, pop, rock, punk, metal, country of blues: liefde voor muziek drijft de ware rasmuzikant door René Hoonhorst TERNEUZEN - Een veelzijdi- ger drummer dan Friso van Wijck is moeilijk te vinden. De uit Hoek afkomstige student aan het Rotterdams conservato rium speelt - om zijn muzikale ei kwijt te kunnen - in een scala van bandjes en ensembles. Van death metal tot blues, en van rock tot free jazz. Daarnaast componeert Van Wijck ook nog klassieke kamer muziek. Hij zoekt het wel in mo derne klassieke werken en noemt dan ook Pierre Boulez en vooral de 'klassieke' Frank Zap pa als voorbeelden. Zijn compo sities zijn de studeerkamer ont groeid, want gerenommeerde ge zelschappen als het Mondriaan Strijkkwartet en het Asko-en- semble voerden al werken van hem uit. Zijn muzikale kennis draagt de 32-jarige drummer/ componist ook al weer een paar jaar over als muziekdocent bij de Vlissingse muziekschool en het Terneuzense instituut Toon beeld. Van Wijck kan en wil niet kie zen tussen de verschillende mu ziekstijlen die hij beoefent. Hij heeft lol in het zelf bedenken van muziek op de piano, maar vindt het daarnaast ook gewel dig om zelf actief te drummen. En dan maakt het hem niet uit of hij met een bluescovergroep, een punkbandje of een jazztrio musiceert. In alle groepen waar in hij speelt - Polluted Inheritan ce, Shit Happens, Herman Broek junior, Jive for your Life en de Lamaketta's - zitten 'waanzinnig goede' muzikanten, waarmee het prettig spelen is. Met de Lamaketta's maakt Van Wijck het laatste jaar de meeste furore. Maar muzikaal gezien, vindt Van Wijck grotere uitda gingen bij andere groepen. De drummer is heel blij dat hij in 'thuisstad' Terneuzen eens kan optreden met zijn voor Zeeuws-Vlaanderen misschien wel meest onbekende muzikale gezelschap, het jazztrio Van Milligen/Kem/Van Wijck. Niet alleen omdat jazz nog steeds zijn hoofdvak is tijdens de twee de fase van zijn conservatorium- opleiding. Maar omdat hij het een eer vindt om op een gere nommeerd festival als Schelde Jazz te spelen. Van Wijck hoopt ook dat de or ganisatie de komende jaren weer wat meer echte jazzacts programmeert. Het is niet erg dat er bluesmuzikanten, soular- tiesten en popbandjes op het af fiche staan, dat is tenslotte bij een wereldfestival als het North Sea Jazz niet anders. „Maar ik heb de indruk dat Schelde Jazz wel heel erg veilig program meert. Er is veel minder jazz te horen dan een aantal jaren gele den en het zou toch jammer zijn als het festival zijn naam niet langer waar kan maken." Dienende rol Als jazzdrummer kan Friso van Wijck meer zijn gang gaan dan bij een van de rock- of blues- groepen waarin hij speelt. „In de pop, rock en blues heeft de drummer een dienende rol. In een solo kan je je wel eens hele maal uitleven, maar meestal moet je toch de gitaar en de zang ondersteunen door het rit me aan te geven. In een jazzor kest heeft de drummer een veel vrijere rol." In het trio met altsaxofonist Thijs van Milligen en de Hongaarse contrabassist Sandor Kern is Van Wijck net zo goed dienaar als solist. Het ontbreken van een gitaar maakt de muziek van het jazz trio voor veel mensen 'moeilijk'. Maar Van Wijck roept mensen op hun hoofd vrij te maken en de muziek gewoon de kans te ge ven. Je hoeft niet direct met mu ziek mee te kunnen blèren of zelfs te kunnen neuriën om er van te genieten, betoogt hij. „De muziek van ons trio vereist ook van de toehoorders inderdaad wat meer concentratie. Maar je kunt als luisteraar ook genoe gen beleven aan het ontrafelen van de muzikale patronen. Pro beren de verschillende muzikale lijnen van de instrumenten te volgen en plezier halen uit de op telsom van dat 'lijnenspel'. De wisselwerking tussen ver schillende instrumenten is in el ke muziekgroep of band essen tieel, maar komt in een klein en semble als een jazztrio nog pro minenter naar voren. Improviseren Het mooie van spelen in een mo dern jazztrio zit hem voor Van Wijck naast het soleren ook in het improviseren. Gewoon - al dan niet op aangeven van een an dere muzikant - beginnen en kij ken hoe een muziekstuk zich ontwikkelt. Er is weinig mooier dan dat docent en befaamd trompettist Eric Vloeimans af en toe spontaan een partijtje meeblaast met het jazztrio. Als een ster als Vloeimans mee doet, staat de kwaliteit buiten kijf. Maar ook tijdens al zijn an dere optredens eist Van Wijck van zichzelf en zijn medespelers zuiver en goed spel. Want Friso mag dan graag spe len in zowel professionele als veredelde amateurbandjes, hij hoort elke fout. Van hemzelf en van medemuzikanten. „Fouten maken is menselijk, maar het streven moet altijd zijn om het tot een minimum te beperken." Friso voegt er aan toe dat hij echt niet direct kwaad wordt bij elke fout die hij of anderen maakt. „Want het is ook leuk en uitdagend om die fouten geza menlijk op te lossen en net te doen of het bij het stuk of de song hoort. Nog belangrijker dan zuiverheid is plezier. De bre de interesse voor allerlei soorten muziek komt natuurlijk voort uit lol in en onvoorwaardelijke liefde voor muziek." Optreden in Porgy Bess van Van Milligen/Kem/Van Wijcktrio: zaterdag 10 juni, vanaf 15.00 uur. Toegang is gratis. De Amerikaanse gitarist Mike Morgan. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Amerikaan Mike Morgan prefereerde drie jaar lang het ronkende geluid van zijn motor boven de snijdende sound van zijn gitaar. Morgan nam muzikaal een tijdje gas terug, om zo ruimte te creëren voor zijn passie voor motorcross. Maar het begon van lieverlee toch weer te kriebelen, de behoefte om die snaren weer eens flink op hun donder te geven werd met de dag groter. En dus bestijgt Morgan sinds dit jaar weer het podium met zijn begeleidingsband The Crawl. Vrijdagavond sluit hij na The Marshmellows en Big Dave The Backbones de blüesavond op de Marlet af. Zijn komst naar Terneuzen betekent een weerzien met oude bekenden. Zo gaf hij de Terneuzense gitarist Herman Brock jr. in zijn jonge jaren voorafgaand aan een optre den in Porgy Bess les en nam hij een paar jaar geleden op Brocks schijf Straight Up! de gitaarpartijen in een song voor zijn rekening. De in Dallas geboren 'man met het ooglapje' groeide op in Hillsboro (Texas), waar hij in zijn jonge jaren vooral ver liefd raakte op de soul van Otis Redding en Wilson Pickett. Totdat hij op de plaat Texas Flood de rauwe bluesinterpretatie van het Texaanse gitaarwonder Ste- vie Ray Vaughan hoorde. Mor gan pakte zijn gitaar, schaaf de zijn tot dan toe schrale kunsten bij en formeerde in 1986 met Darrell Nulisch de band The Crawl. Nulisch liet The Crawl in 1989 voor wat hij was, waar na Morgan voor de zangpar tijen met succes aanklopte bij bluesveteraan Lee McBee. Die verbintenis hield tien jaar stand. Mondharmonica schuiver McBee koos er in 1999 voor om zijn eigen band in Kansas nieuw leven in te blazen. Morgan restte toen niets anders dan zelf door de microfoon te brullen. Met suc ces, zo bleek in 2000 op zijn achtste plaat Texas Man. Vier jaar later liet hij op Live in Dallas horen dat er ook op de bühne niets aan zijn strot mankeert. Zo heeft Morgan nu op het podium dus nie mand meer nodig om een ge sprek te voeren. Zijn stem vraagt, zijn gitaar antwoordt. Mike Morgan The Crawl, vrijdagavond 22.00 uur, Markt. door Patricia de Ryck TERNEUZEN - Ze mogen zich 'de beste band van Zeeland 1999' noemen. Spelen door heel het land. Alles lijkt de vrienden uit Terneuzen voor de wind te gaan, tot het succes hen te veel wordt. In 2002 gooien de bandle den van Trippin' de handdoek in de ring. Maar voor de fans is er goed nieuws. De jongens komen terug met een revivaltourtje. Zater dagavond zijn ze voor het eerst te beluisteren tijdens het Terneu zense jazzfestival. Zanger/rap per Boaz Brom vertelt over het begin van de band in 1997. „Het begon allemaal voor het plezier. Lekker je eigen muziek maken samen met je vrienden. Eerst hebben we lekker gespeeld en aan ons repertoire gewerkt, maar na iets meer dan een jaar ging het snel." Trippin' behaalt met zijn unieke sound bestaande uit een .samen smelting van oude funic, strakke hiphop en live beats en scratches van een dj, snel suc ces. Ze winnen begin 1999 de eerste prijs in De battle of Wos- burg. Al snel wordt Trippin' een veelgevraagde gast op alle Zeeuwse festivals en podiums. Na ontvangst van de popprijs veroveren ze het hele land. Brom: „Eind 2000 werd de druk te onze dj te veel. Hij stapte uit de band. Het was lastig om een goede dj in Zeeuws-Vlaanderen te vinden, daarom kozen we voor een toetsenist die de funky sound waarborgt. Zo gingen we verder." En dat ging ondanks de spanningen achter de schermen toch goed. In 2002 winnen ze zelfs de Heineken poprally, een 'battle' tussen bands in Zeeuws-Vlaanderen „In dat jaar zijn we gestopt. Veel bandleden woonden elders in het land vanwege hun studie. In het begin kwam iedereen nog braaf ieder weekend naar huis, maar dat veranderde snel. Repe tities werden steeds vaker over geslagen. Het heeft geen zin om verder te gaan als mensen steeds afbellen. Als je iets wil be reiken, moet je er echt voor gaan. En dat ging niet meer, de vaai't was er echt uit." De liefde voor muziek is nooit verdwenen uit de harten van de bandleden. Wanneer de harde kern elkaar begin 2006 weer ont moet, ontstaat het idee voor een terugkeer. Lastig, want de band leden wonen allemaal verspreid door het land. Alle bandleden die ooit meespeelden zijn bena- dex-d, maar een aantal haakte af. Nu speelt Brom samen met drummer Pim Giïens, basgita- rist Marcel Kentin, gitarist Jor- rit Schex'bijn, toetsenist Jarno van Es en scratcher Ivo Guer- rand. Tx*ippin' speelt tijdens de revival de bekende eigen num mers. Brom vertelt dat er op nieuw naar de nummers is geke ken. „Hier en daar hebben we er wat aan verandex'd. We maken nog steeds ouderwetse grooven- de funkmuziek, maar het klinkt wel volwassenen De fans zijn blij met de terug keer, weet Brom. „Ik speel zelf in een nieuwe soulband en tij dens optredens kom ik nog wel eens mensen tegen. Zoals laatst. Een jong gastje kende al onze nummers nog uit zijn hoofd, ter wijl ik ze zelf al lang vergeten ben. Voor die mensen doen we dit. Iedereen is zo enthousiast." Na het optreden in Kalashnikov volgen nog enkele optredens in Breda en op Walchei'en. Brom en de zijnen hebben er zin in: „We're back and we're Trip pin'!" Trippin' in Kalashnikov, zater dagavond om half twaalf. TERNEUZEN - Voor de tweede keer wordt zondag tijdens Schelde Jazz de jazzbrunch geserveerd, om zo de tijd tussen de jazz- dienst in de Grote Kerk aan de Noordstraat en de eerste acts op de verschil lende podia te overbrug gen. De maaltijd kan worden ge nuttigd op de diverse ter rassen op de Max'kt. Daar staat ook een tentje waar de deelnemers het eten kun nen halen. Op het menu staan onder meer soep, een pasteitje, luxe broodjes, sa lades, koffie/thee, melk en jus d'orange. Deelname kost zes euro. De jazz- bx-unch duurt van 12.00 tot 14.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17