»zc
azz spint garen bij mixvormen
Friso van Wijck drumt alle stijlen
Morgan laat zijn
motor weer
even in de garage
We're back and
we're Trippin'
17
chelde Jazz heeft een nieuwe voorzitter, maar gaat op oude voet verder
foor elk wat
jvils tijdens
ichelde Jazz
scheldejazz
9 t/m ii junilerneuzen
Jazzbrunch
donderdag 8 juni 2006
IrRavmond de Frel
[EUZEN - Al die toeteren-
ilazers zijn niets voor mij,
leen scholier vorig jaar in de-
■ant in de aanloop naar het
jval Schelde Jazz in Terneu-
Jazz... nee, dat klinkt veel
■ren nou niet echt in de
als een frivole, toegankelij-
inziekstijl. Maar plak er
woordjes als funk, electro
mnge voor en jazz is opeens
lettend hip.
jrganisatoren van de 34e edi-
van Schelde Jazz (9 tot en
111 juni) richten hun pijlen
ook steeds meer op zijstro-
'gen. Al blijft er natuurlijk
Ivoor de liefhebber van pure
genoeg keuze over. Jazzy
nek valt door al die mixvor-
in toenemende mate in de
ik bij jongelui, bespeurt
3- de Graaf, de nieuwe voor-
3 van het festival. „Er komt
ds meer jeugd los in de jazz-
dd. Vergelijk de huidige si-
ie eens met vijf jaar gele
dat is een wereld van ver-
i. We staan nu veel dichter
le jeugd. Dat komt ook om-
we in Nederland een paar
ia exponenten hebben, zoals
oorbeeld New Cool Collecti-
'orig jaar hadden we hen op
buitenpodium op de Markt,
pelen ze op zaterdagavond
orgy Bess."
[raaf nam de voorzittersha
mer van Willem van Loon,
sinds zijn pensioen vooral in
buitenland geniet van zijn
tijd. Daarnaast noopte zijn
odheid hem een stapje te-
iedoen. „Willem heeft Peter
isht om het te doen. Peter
al een aantal jaren
geluid op verschillende po-
zegt programmeur Guido
traeten. De Graaf: „In feite
ndert er niet zoveel, behal-
an dat ik nu als bestuurder
ïogelijkheid heb om mee te
issen."
zelfde koers
ïwe voorzitter, nieuwe lij-
Nee, helemaal niet. Schel-
izz blijft dezelfde koers va
al wordt dat steeds lastiger.
uze
KNEUZEN - Het 34-ste
ihelde Jazzfestival biedt
wat wils van morgen,
dag 9 juni, tot en met
dag 11 juni. De liefheb-
:rs van echte jazz komen
pmamelijk aan hun trek-
n in jazztempel Porgy
raderend op straat, op
idia in de Nieuwstraat en
de Markt, in de kroegen
op de jazzboot is de
acht aan dixieland, funk,
en allerlei (andere)
rmen van jazz-crossover.
muziek op de straat is
er het algemeen wat toe-
nkelijker, maar organisa-
•en en verschillende mu
ianten hopen dat veel
snsen ook de wat 'moeilij-
re' bands een kans ge-
i.
wil de uit Hoek afkom-
ge drummer Friso van
jck, die de laatste tijd
:vig aan de weg timmert
t de vrolijk stemmende
stmuziek van de Lama-
tta's, zaterdagmiddag
naf 15.00 uur graag laten
ren hoe spannend een
iztrio kan klinken,
imen als die van Charles
een/Doug Sides Quintet
Wim Bronnenbergs Con-
ded (vrijdagavond),
ank Montis Quintet en
w Cool Collective (zater-
gavond) zullen de echte
zfanaten aanspreken,
al ruim dertig jaar 'in-
spectieve' Thijs van
er (zondagavond) trekt
arschijnlijk al een bre-
publiek. De dixieland-
ndjes in de kroeg en op
zullen dat zeker
Zo draven The
ping Dixies, N.O. Long-
ld Jazzcrackers en Joep
eters al jaren achtereen
waardoor ze een vaste
'are aanhangers hebben,
de Markt zullen ritmi-
ie bands als Ritmundo
Havana Impacto zondag
voor sfeer zorgen,
h rapper en een energie
zangeres, die funk en
z ineen laten vloeien,
nnen er wel eens voor
'gen dat The George Ex-
lence zaterdagavond op
Markt uitgroeit tot dé
ipper van het festival.
man trekt namelijk gegaran
deerd veel publiek."
Verstraeten en De Graaf zijn al
lesbehalve uit op een klaagzang,
maar de boodschap is duidelijk:
een beetje meer spek op de bot
ten zou welkom zijn. Dat neemt
niet weg dat de organisatie er de
ze editie weer in is geslaagd om
een kwalitatief aanlokkelijk pro
gramma neer te zetten. De jazz
mensen ongetwijfeld op de hoog
te blijven van de stand. En wij
zullen via de lichtkrant af en toe
ook tussenstanden doorgeven",
aldus De Graaf.
Het programma op de Markt be
gint op vrijdagavond met de in
middels traditionele blues
avond. Daar is eerst plaats voor
de lokale bluesknapen van The
Marshmellows, waarna de Bel-
Peter de Graaf, de nieuwe voorzitter van het festival Schelde Jazz.
foto Wim Kooyman
„Alles wordt duurder. Bands, ge
luid... het wordt daardoor
steeds moeilijker om grote na
men te halen. We zijn een tijdje
bezig geweest met ex-Rolling
Stone Bill Wyman, maar zijn
komst was echt niet haalbaar.
Procentueel boeren we elk jaar
wat achteruit", aldus De Graaf.
Het tweetal vindt mede daarom
dat een beetje meer ruggensteun
van de gemeente Terneuzen en
provincie Zeeland wel op zijn
plaats zou zijn. Datzelfde geluid
klonk vorig jaar ook al, maar tot
resultaat heeft dat nog niet ge
leid. Verstraeten: „Het festival
is grotendeels gratis toeganke
lijk en heeft een uitstraling over
de hele provincie. Daar mag je
als gemeente en provincie toch
iets voor terugdoen? We krijgen
nu elk jaar 6800 euro van de ge
meente en 5000 euro van de pro
vincie. Meer subsidie betekent
betere bands en meer klinkende
namen. Kijk, als iemand als Bill
Wyman komt, spinnen een hele
boel ondernemingen in Terneu
zen daar toch garen bij? Die
dienst in de Grote Kerk en aan
sluitende jazzbrunch op de
Markt op zondag luiden een mid
dag vol zomerse klanken in.
Ritmundo en Havana Impac
to staan vanaf 14.00 uur ga
rant voor salsa en afx'o-latinmu-
ziek.
WK voetbal
„We zaten nog even in onze
maag met de wedstrijd van het
Nederlands elftal tegen Ser-
vië-Montenegro op het wereld
kampioenschap voetbal, die om
15.00 uur begint. Maar op een
gegeven moment hebben we ge
zegd: nee, we gaan gewoon
door. Via voetbalcafé 't Bierwin
keltje op de Markt zullen de
gische mondschuiver Big Dave
met The Backbones aantreedt.
Gitarist Mike Morgan The
Crawl sluiten de avond af met
een stèvig portie snaren trek
ken. In danceclub Q wordt vrij
dagavond, net als vorig jaar, op
de jeugd gemikt met funk en
dance van The Executives. Op
zaterdagavond probeei't de
Zeeuws-Vlaamse funkformatie
Trippin' met een eenmalige reü
nie de jonge bezoekers in bewe
ging te krijgen in jongerencen
trum Kalashnikov. The George
Experience (met rapper, zange
res en blazers) en Cosmic Scene
zorgen tegelijkertijd voor een do
sis crossoverjazzmuziek op de
Markt.
In Porgy Bess mag gitarist
Wim Bronnenberg samen met
Amerikaanse trompettist John
Ruoco de vrijdagavond afslui
ten. „Daarmee hebben we de eer
ste avond meteen twee lijnen te
pakken, die de keuze voor de
meeste bezoekers niet moeilijk
zal maken. De bluesmannen
staan op de Markt, de jazzmen
sen duiken Porgy in", voorspelt
De Graaf.
Een dag later treedt de
Zeeuws-Vlaamse drummer Fri
so van Wijck in Porgy Bess op
met het Van Milligen/Kem/Van
Wijcktrio. Dat concert is gratis
toegankelijk, voor de avondpro
gramma's in het jazzcafé moe
ten wel kaarten worden ge
kocht.
Oud-Terneuzenaar Frank Mon
tis opent de zaterdagavond in
Porgy met zijn Frank Montis
Quintet. Daarna is het de beurt
aan New Cool Collective en DJ
Maestro. Laatstgenoemde
maakt gebruik van de diensten
van een aantal bandleden van
New Cool Collective, waar
door beide shows naadloos in
elkaar overlopen. Op de slot
dag mogen Mike Del Ferro, Olaf
Keus en Thijs van Leer Porgy in
vuur en vlam zetten. Daar
naast zijn er acts op twee podia
in de Nieuwstraat en trekken
tal van dweilbands door de bin
nenstad.
Friso van Wijck: „...In een jazzorkest heeft een drummer een veel vrijere rol...
foto Wim Kooyman
Jazz, pop, rock, punk, metal, country of blues: liefde voor muziek drijft de ware rasmuzikant
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Een veelzijdi-
ger drummer dan Friso van
Wijck is moeilijk te vinden. De
uit Hoek afkomstige student
aan het Rotterdams conservato
rium speelt - om zijn muzikale
ei kwijt te kunnen - in een scala
van bandjes en ensembles. Van
death metal tot blues, en van
rock tot free jazz.
Daarnaast componeert Van
Wijck ook nog klassieke kamer
muziek. Hij zoekt het wel in mo
derne klassieke werken en
noemt dan ook Pierre Boulez en
vooral de 'klassieke' Frank Zap
pa als voorbeelden. Zijn compo
sities zijn de studeerkamer ont
groeid, want gerenommeerde ge
zelschappen als het Mondriaan
Strijkkwartet en het Asko-en-
semble voerden al werken van
hem uit. Zijn muzikale kennis
draagt de 32-jarige drummer/
componist ook al weer een paar
jaar over als muziekdocent bij
de Vlissingse muziekschool en
het Terneuzense instituut Toon
beeld.
Van Wijck kan en wil niet kie
zen tussen de verschillende mu
ziekstijlen die hij beoefent. Hij
heeft lol in het zelf bedenken
van muziek op de piano, maar
vindt het daarnaast ook gewel
dig om zelf actief te drummen.
En dan maakt het hem niet uit
of hij met een bluescovergroep,
een punkbandje of een jazztrio
musiceert. In alle groepen waar
in hij speelt - Polluted Inheritan
ce, Shit Happens, Herman
Broek junior, Jive for your Life
en de Lamaketta's - zitten
'waanzinnig goede' muzikanten,
waarmee het prettig spelen is.
Met de Lamaketta's maakt Van
Wijck het laatste jaar de meeste
furore. Maar muzikaal gezien,
vindt Van Wijck grotere uitda
gingen bij andere groepen.
De drummer is heel blij dat hij
in 'thuisstad' Terneuzen eens
kan optreden met zijn voor
Zeeuws-Vlaanderen misschien
wel meest onbekende muzikale
gezelschap, het jazztrio Van
Milligen/Kem/Van Wijck. Niet
alleen omdat jazz nog steeds
zijn hoofdvak is tijdens de twee
de fase van zijn conservatorium-
opleiding. Maar omdat hij het
een eer vindt om op een gere
nommeerd festival als Schelde
Jazz te spelen.
Van Wijck hoopt ook dat de or
ganisatie de komende jaren
weer wat meer echte jazzacts
programmeert. Het is niet erg
dat er bluesmuzikanten, soular-
tiesten en popbandjes op het af
fiche staan, dat is tenslotte bij
een wereldfestival als het North
Sea Jazz niet anders. „Maar ik
heb de indruk dat Schelde Jazz
wel heel erg veilig program
meert. Er is veel minder jazz te
horen dan een aantal jaren gele
den en het zou toch jammer zijn
als het festival zijn naam niet
langer waar kan maken."
Dienende rol
Als jazzdrummer kan Friso van
Wijck meer zijn gang gaan dan
bij een van de rock- of blues-
groepen waarin hij speelt. „In
de pop, rock en blues heeft de
drummer een dienende rol. In
een solo kan je je wel eens hele
maal uitleven, maar meestal
moet je toch de gitaar en de
zang ondersteunen door het rit
me aan te geven. In een jazzor
kest heeft de drummer een veel
vrijere rol." In het trio met
altsaxofonist Thijs van Milligen
en de Hongaarse contrabassist
Sandor Kern is Van Wijck net zo
goed dienaar als solist.
Het ontbreken van een gitaar
maakt de muziek van het jazz
trio voor veel mensen 'moeilijk'.
Maar Van Wijck roept mensen
op hun hoofd vrij te maken en
de muziek gewoon de kans te ge
ven. Je hoeft niet direct met mu
ziek mee te kunnen blèren of
zelfs te kunnen neuriën om er
van te genieten, betoogt hij. „De
muziek van ons trio vereist ook
van de toehoorders inderdaad
wat meer concentratie. Maar je
kunt als luisteraar ook genoe
gen beleven aan het ontrafelen
van de muzikale patronen. Pro
beren de verschillende muzikale
lijnen van de instrumenten te
volgen en plezier halen uit de op
telsom van dat 'lijnenspel'.
De wisselwerking tussen ver
schillende instrumenten is in el
ke muziekgroep of band essen
tieel, maar komt in een klein en
semble als een jazztrio nog pro
minenter naar voren.
Improviseren
Het mooie van spelen in een mo
dern jazztrio zit hem voor Van
Wijck naast het soleren ook in
het improviseren. Gewoon - al
dan niet op aangeven van een an
dere muzikant - beginnen en kij
ken hoe een muziekstuk zich
ontwikkelt. Er is weinig mooier
dan dat docent en befaamd
trompettist Eric Vloeimans af
en toe spontaan een partijtje
meeblaast met het jazztrio.
Als een ster als Vloeimans mee
doet, staat de kwaliteit buiten
kijf. Maar ook tijdens al zijn an
dere optredens eist Van Wijck
van zichzelf en zijn medespelers
zuiver en goed spel.
Want Friso mag dan graag spe
len in zowel professionele als
veredelde amateurbandjes, hij
hoort elke fout. Van hemzelf en
van medemuzikanten. „Fouten
maken is menselijk, maar het
streven moet altijd zijn om het
tot een minimum te beperken."
Friso voegt er aan toe dat hij
echt niet direct kwaad wordt bij
elke fout die hij of anderen
maakt. „Want het is ook leuk en
uitdagend om die fouten geza
menlijk op te lossen en net te
doen of het bij het stuk of de
song hoort. Nog belangrijker
dan zuiverheid is plezier. De bre
de interesse voor allerlei soorten
muziek komt natuurlijk voort
uit lol in en onvoorwaardelijke
liefde voor muziek."
Optreden in Porgy Bess van
Van Milligen/Kem/Van Wijcktrio:
zaterdag 10 juni, vanaf 15.00 uur.
Toegang is gratis.
De Amerikaanse gitarist Mike Morgan.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Amerikaan
Mike Morgan prefereerde
drie jaar lang het ronkende
geluid van zijn motor boven
de snijdende sound van zijn
gitaar. Morgan nam muzikaal
een tijdje gas terug, om zo
ruimte te creëren voor zijn
passie voor motorcross. Maar
het begon van lieverlee toch
weer te kriebelen, de behoefte
om die snaren weer eens flink
op hun donder te geven werd
met de dag groter.
En dus bestijgt Morgan sinds
dit jaar weer het podium met
zijn begeleidingsband The
Crawl. Vrijdagavond sluit hij
na The Marshmellows en Big
Dave The Backbones de
blüesavond op de Marlet af.
Zijn komst naar Terneuzen
betekent een weerzien met
oude bekenden. Zo gaf hij de
Terneuzense gitarist Herman
Brock jr. in zijn jonge jaren
voorafgaand aan een optre
den in Porgy Bess les en
nam hij een paar jaar geleden
op Brocks schijf Straight Up!
de gitaarpartijen in een song
voor zijn rekening.
De in Dallas geboren 'man
met het ooglapje' groeide op
in Hillsboro (Texas), waar hij
in zijn jonge jaren vooral ver
liefd raakte op de soul van
Otis Redding en Wilson
Pickett. Totdat hij op de
plaat Texas Flood de rauwe
bluesinterpretatie van het
Texaanse gitaarwonder Ste-
vie Ray Vaughan hoorde. Mor
gan pakte zijn gitaar, schaaf
de zijn tot dan toe schrale
kunsten bij en formeerde in
1986 met Darrell Nulisch de
band The Crawl.
Nulisch liet The Crawl in
1989 voor wat hij was, waar
na Morgan voor de zangpar
tijen met succes aanklopte bij
bluesveteraan Lee McBee.
Die verbintenis hield tien
jaar stand. Mondharmonica
schuiver McBee koos er in
1999 voor om zijn eigen band
in Kansas nieuw leven in te
blazen. Morgan restte toen
niets anders dan zelf door de
microfoon te brullen. Met suc
ces, zo bleek in 2000 op zijn
achtste plaat Texas Man. Vier
jaar later liet hij op Live in
Dallas horen dat er ook op de
bühne niets aan zijn strot
mankeert. Zo heeft Morgan
nu op het podium dus nie
mand meer nodig om een ge
sprek te voeren. Zijn stem
vraagt, zijn gitaar antwoordt.
Mike Morgan The Crawl,
vrijdagavond 22.00 uur,
Markt.
door Patricia de Ryck
TERNEUZEN - Ze mogen zich
'de beste band van Zeeland
1999' noemen. Spelen door heel
het land. Alles lijkt de vrienden
uit Terneuzen voor de wind te
gaan, tot het succes hen te veel
wordt. In 2002 gooien de bandle
den van Trippin' de handdoek
in de ring.
Maar voor de fans is er goed
nieuws. De jongens komen terug
met een revivaltourtje. Zater
dagavond zijn ze voor het eerst
te beluisteren tijdens het Terneu
zense jazzfestival. Zanger/rap
per Boaz Brom vertelt over het
begin van de band in 1997. „Het
begon allemaal voor het plezier.
Lekker je eigen muziek maken
samen met je vrienden. Eerst
hebben we lekker gespeeld en
aan ons repertoire gewerkt,
maar na iets meer dan een jaar
ging het snel."
Trippin' behaalt met zijn unieke
sound bestaande uit een .samen
smelting van oude funic, strakke
hiphop en live beats en
scratches van een dj, snel suc
ces. Ze winnen begin 1999 de
eerste prijs in De battle of Wos-
burg. Al snel wordt Trippin' een
veelgevraagde gast op alle
Zeeuwse festivals en podiums.
Na ontvangst van de popprijs
veroveren ze het hele land.
Brom: „Eind 2000 werd de druk
te onze dj te veel. Hij stapte uit
de band. Het was lastig om een
goede dj in Zeeuws-Vlaanderen
te vinden, daarom kozen we
voor een toetsenist die de funky
sound waarborgt. Zo gingen we
verder." En dat ging ondanks de
spanningen achter de schermen
toch goed. In 2002 winnen ze
zelfs de Heineken poprally, een
'battle' tussen bands in
Zeeuws-Vlaanderen
„In dat jaar zijn we gestopt.
Veel bandleden woonden elders
in het land vanwege hun studie.
In het begin kwam iedereen nog
braaf ieder weekend naar huis,
maar dat veranderde snel. Repe
tities werden steeds vaker over
geslagen. Het heeft geen zin om
verder te gaan als mensen
steeds afbellen. Als je iets wil be
reiken, moet je er echt voor
gaan. En dat ging niet meer, de
vaai't was er echt uit."
De liefde voor muziek is nooit
verdwenen uit de harten van de
bandleden. Wanneer de harde
kern elkaar begin 2006 weer ont
moet, ontstaat het idee voor een
terugkeer. Lastig, want de band
leden wonen allemaal verspreid
door het land. Alle bandleden
die ooit meespeelden zijn bena-
dex-d, maar een aantal haakte af.
Nu speelt Brom samen met
drummer Pim Giïens, basgita-
rist Marcel Kentin, gitarist Jor-
rit Schex'bijn, toetsenist Jarno
van Es en scratcher Ivo Guer-
rand. Tx*ippin' speelt tijdens de
revival de bekende eigen num
mers. Brom vertelt dat er op
nieuw naar de nummers is geke
ken. „Hier en daar hebben we er
wat aan verandex'd. We maken
nog steeds ouderwetse grooven-
de funkmuziek, maar het klinkt
wel volwassenen
De fans zijn blij met de terug
keer, weet Brom. „Ik speel zelf
in een nieuwe soulband en tij
dens optredens kom ik nog wel
eens mensen tegen. Zoals laatst.
Een jong gastje kende al onze
nummers nog uit zijn hoofd, ter
wijl ik ze zelf al lang vergeten
ben. Voor die mensen doen we
dit. Iedereen is zo enthousiast."
Na het optreden in Kalashnikov
volgen nog enkele optredens in
Breda en op Walchei'en. Brom
en de zijnen hebben er zin in:
„We're back and we're Trip
pin'!"
Trippin' in Kalashnikov, zater
dagavond om half twaalf.
TERNEUZEN - Voor de
tweede keer wordt zondag
tijdens Schelde Jazz de
jazzbrunch geserveerd, om
zo de tijd tussen de jazz-
dienst in de Grote Kerk
aan de Noordstraat en de
eerste acts op de verschil
lende podia te overbrug
gen.
De maaltijd kan worden ge
nuttigd op de diverse ter
rassen op de Max'kt. Daar
staat ook een tentje waar
de deelnemers het eten kun
nen halen. Op het menu
staan onder meer soep, een
pasteitje, luxe broodjes, sa
lades, koffie/thee, melk en
jus d'orange. Deelname
kost zes euro. De jazz-
bx-unch duurt van 12.00 tot
14.00 uur.