zc Ike dag indigt net de loorzak Parade-medewerkers leven twee maanden binnen de hekken ctie bijlagen: 0113-315680 .pzc.nl il:redactie@pzc.nl us 31, 4460 AA Goes rtentie-exploitatie: rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ws-Vlaanderen: 0114-372770; naal: 020-4562500. ensdag 7 juni 2006 Zephyr strijkorkest in Veere Deelnemers en mede werkers van de komen de Parade. foto Amaury Miller/GPD Op het mobiel theaterfestival De Parade huren artiesten een tent en proberen ze publiek binnen te lokken. foto Peer Reede heaterfestival De Parade trekt de komende maan den weer langs de grote ste den. Dit leukste terras van Neder land kan zich ieder jaar verheugen op duizenden bezoekers die zich komen laven aan theater en rosé. Voor de medewerkers van het mo biele festival geldt vooral: keihard werken, feesten, kamperen en daar na heel lang afkicken. Je mag hier niet roken, meldt de me dewerker van het Amsterdamse Theater Instituut voorzichtig. „Oh, sorry!", klinkt het vrolijk en zeven mensen drukken hun peuk uit in de geïmproviseerde asbakjes. Aan de ron de tafel zit een gezellig zootje ongere geld: de harde kern van het mobiele theaterfestival De Parade. Creatief directeur Terts Brinkhoff en programmaleiding Nicole van Vessum en Ray van Santen zijn al druk bezig met de voorbereidingen. Gerard Mas- cini, hoofd technische dienst, en Joost Goudriaan - werkt al vijf jaar in de ho reca op De Parade - mogen straks aan de bak. Zangeressen Yvon en Helen van de legendarische Levende Juke box - vanaf het begin één van de vaste onderdelen van De Parade - schuiven later ook aan. Het gesprek vindt plaats in één van de zalen van de tentoonstelling De Para de gaat vreemd, waar de ideeën van Brinkhoff vorm hebben gekregen. Als het maar theater is én rond kan rei zen: Brinkhoff is er al tientallen jaren mee bezig, zo kwam hij destijds ook op De Parade uit. Een containerhotel. Een reisvereni- ging met tractors. Een mobiel dorp met restaurant, boerderij en theater dat iedere vijf jaar een ander wereld deel moet aandoen. Deze mensen kie zen al jarenlang in de zomer voor een nomadenbestaan. Ze reizen met cam pers, kleurige circustenten en een veel voud aan horecatentjes de Randstad rond om een festival neer te zetten waar hip en cultuurminnend Neder land maar al te graag gezien wordt. Het concept is simpel: artiesten huren een tent op het Parade-terrein en pro beren zelf hun publiek naar binnen te lokken, dat elders wordt vermaakt met eten, drank, de legendarische zweefmolen en de Stille Disco. Voor de medewerkers en artiesten is De Pa rade twee maanden van keihard wer ken, feesten en leven in een andere we reld, namelijk die binnen de hekken. Gerard: „Ik kom in die periode nauwe lijks van het terrein af. Je leeft zo'n apart ritme, buiten de hekken heb je niet zo veel te zoeken. Soms ga ik heel even naar buiten, dan loop ik een half uurtje wezenloos rond tot ik denk: wat doe ik hier eigenlijk. Dan ga ik weer terug." Joost: „Ik haal heel af en toe een krantje, maar meer krijg ik in die tijd niet mee van wat er buiten ge beurt. Na twee maanden ben ik pas weer bereikbaar voor andere men sen." Terts: „Soms moet een artiest ei- even tussenuit voor een schnabbel, dat is moordend." Kinderen Parade-medewerkers leven van één uur in de middag tot soms wel zes uur 's ochtends. Rond het middaguur be gint de camping wakker te worden. Gerard: „Kinderen worden voor die tijd meteen naar het Parade-terrein gestuurd, zodat de volwassenen kun nen slapen." Terts: „Dan gaan ze geld zoeken op het terrein, want er valt al tijd wel iets op de grond of tussen de banken. Zie je ze lopen met die vieze zakjes vol munten." Om één uur is het dringen bij de douches, daarna ver schuift de drukte naar het ontbijt. Gerard: „Dan stroomt de camping leeg, naar De Parade, om alles klaar te zetten." Een mini-gemeenschap is het. Terts: „Het leven binnen de hekken is heel anders dan daar buiten. Het is heel bij zonder. Er is een norm ontstaan, waar bij iedereen elkaar helpt en iedereen op elkaar let. We hebben elkaar alle maal nodig om de dag goed door te ko men." Nicole: „Terts, Ray en ik doen de voorproductie, dus tijdens De Para de hebben wij er niet zo veel te zoe ken. Dan zijn wij er vooral voor de ar tiesten, kunnen ze hun ei bij ons kwijt." Als het productieteam de sores niet kan aanhoren, is er altijd nog de Door zak, de borrel waar iedere Parade-me dewerker steevast zijn dag beëindigt. Nicole: „In de Doorzak kun je even stoom afblazen, mensen kunnen hun verhaal kwijt. Wat dat betreft is het niet alleen gezellig, maar ook van the rapeutisch belang." Bovendien blijkt vooral tijdens de Doorzak hoe vrucht baar het zeer gevarieerde gezelschap is, dat achter de Parade staat. Joost: „Als je ziet wat voor ideeën er alle maal ontstaan tijdens de nazit, het is een enorm creatieve groep." Terts: „Jongere en oudere artiesten komen samen en inspireren elkaar. De leeftij den binnen het Parade-team lopen uit een van twee tot tweeënvijftig jaar. Die mix van leeftijden heeft een enorm goede invloed op de groep. Toen er kinderen bij kwamen, kwam er wat meer fatsoen in de groep." Yvon en Helen van de Levende Juke box hebben in de afgelopen vijftien jaar heel wat kinderen groot zien wor den. Yvon: „We zijn nu aan de tweede generatie toe. De meeste artiesten ne men hun.kinderen gewoon mee. Op een gegeven moment gaan die kinde ren ook meewerken. Ze beginnen op hun veertiende als glazenophaler, daarna zitten ze bij de kassa of staan ze achter de bar." Terts: „Ik zeg altijd maar: je kunt je dochter van vijftien beter met De Parade meesturen dan naar een jongerenhotel in Spanje. Er is nauwelijks sprake van drugs of el lende hier, het is heel veilig. Iedereen let op elkaar, ook op de kinderen." Gerard: „Dat gebeurt sowieso. Als ik iemand van mijn staf te lang in de Doorzak zie zitten, waarschuw ik hem wel even: morgen moet je weer aan de bak." Nicole: „Vooral na de eerste stad zie je dat mensen soms instorten. Het wordt dan steeds drukker, de ver moeidheid slaat toe." Joost: „Je moet er wel echt tegenkunnen als je op De Parade wilt werken. Het vergt heel veel van je. Overdag werken, 's avonds feesten, en de hele tijd maar doorgaan. Je moet oppassen dat je niet te ver doorschiet." Gerard: „Dat laten we dan wel gewoon gebeuren. Een soort leermoment: zie je, jongen, zo gaat dat." Nicole: „Het is geen va kantie, maar het is toch een heel ande re sfeer dan in het normale leven. Als iemand er echt aan onderdoor gaat, bellen we gewoon zijn moeder op: kom hem maar halen, even een paar daagjes bijkomen." Verkassen Voor de technische staf en de bouw- ploeg is vooral het verkassen naar een andere stad zwaar. Gerard: „We ko men aan op een kaal veld en drie da gen later moet daar een dorp staan. We zijn volledig self-supporting. We hebben een eigen wasserette, waterlei ding, rioolsysteem, electriciteit, al les." Yvon: „Vroeger was dat wel an ders. Sliepen sommigen gewoon bui ten, en moesten we bij mensen in de buurt aanbellen om te vragen of we bij ze mochten douchen." Gerard: „Een festival als Pinkpop is eenvoudi ger dan De Parade. Wij hebben niet van die chemische wc's, maar echte toiletten die iedere dag worden schoongemaakt." Vorig jaar was het extra hard werken: de vaste verblijf- plek in Amsterdam, het Martin Lu ther King Park was door hevige regen val tot een modderpoel verworden. Yvon: „Alles zat onder de blubber, ik wist niet wat ik zag. De volgende dag hadden ze het helemaal geregeld. Ik was echt onder de indruk." Terts: „Ik dacht toen nog: dit gaat fout, maar het publiek kwam toch. Ze trokken ge woon kaplaarzen aan en maakten er het beste van. Dan voel je ook bij het publiek dat respect van samen iets moois maken." Nicole: „De mensen die normaal komen om te flaneren en gezien te worden zie je dan niet zo snel, maar de harde kern komt altijd." Terts: „Na De Parade moet je even af kicken. Plet is zo'n heftige periode ge weest, je moet echt weer wennen aan het normale leven." Helen: „Na die twee maanden zie ik bij het slapen gaan voortdurend allemaal hoofdjes, allemaal mensen. Je krijgt zoveel in drukken, je hebt echt tijd nodig om weer tot rust te komen." Joost: „Ik moet echt afkicken, heb na afloop al tijd zo'n leeg gevoel van binnen. Dat is rond januari weggezakt, en dan ko men alweer de kriebels voor het nieu we seizoen. Dan begint de run op de nieuwe Parade." Ruth van Beek Theaterfestival De Parade: 22 juni-2 juli in Rotterdam. Museumpark/NAi; 7-16 juli in Den Haag. Westbroek; 21-30 juli in Utrecht, Moreelsepark; 4-20 augustxis in Amster dam, Martin Luther King Park. Meer informatieivww.deparade.nl. De tentoonstelling De Parade gaat vreemd is tot en met 27 augustus te zien in het Thea ter Instituut Nederland (Herengracht 168, Amsterdam). Openingstijden: ma-vr 11.00-17.00, weekend 13.00-17.00. Voor meer informatie: www.tin.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21