Zo'n beeld of lamp heeft gevoelswaarde 21 De Ruyter dinsdag 6 juni 2006 ©u&e Ambachten In personeelsadvertenties ivordt tegenwoordig ge vraagd om managers, pro jectleiders en commercieel medewerkers. Vacatures voor bijvoorbeeld klom penmakers, garnalenpel- sters, wagenmakers, mes- sensnijders, wiegenmakers en boekbinders kom je niet meer tegen. Oude ambach ten worden door een kleine groep toch nog in ere gehouden. De PZC gaat op zoek naar de beoefenaars. In deze aflevering: lampen en beeldenrestaurateurs Willem en Irene Fitsch. symboliek die hij vastgelegd ziet in veel religieuze kunst. Hij heeft er erg veel over gelezen, omdat het helpt bij de benade ring van een restauratieklus. Irene Fitsch restaureert een lamp. „Ik zie de beelden niet persoon lijk als iets godsdienstigs. Het heeft meer te maken met de lief de voor kunst." Hij erkent dat lang niet alles wat hij onder han den krijgt, echt kunst genoemd kan worden. „Ër zitten wel min dere dingen bij, dikwijls in mas saproductie gemaakt. Dat zie je meteen en daar mis ik een ge- Ze noemen hun bedrijf Illumini. Een naam die verwijst naar het licht en daarmee naar het opknap pen van oude lampen. Maar ook, meer symbolisch, naar religie en het herstellen van beelden/Willem en Irene Fitsch restaureren lampen én beelden. Drie jaar geleden begonnen ze er volledig beroepsma tig mee in een pand op het be drijventerrein Noordzak nabij Heinkenszand. Een hele stap, want daarvoor werkten Willem en Irene Fitsch - naast hun ge wone banen - in hun vrije tijd vanuit een opslagruimte in Yer- seke. Al na een jaar konden ze met een expositie- en verkoop ruimte uitbreiden. Ze combineren in- en verkoop van antiek en oude spullen met het restaureren van, vooral, lam pen en (religieuze) beelden. Ire ne Fitsch legt uit dat ze voor een deel zelf materiaal inkopen. Lampen, vooral kroonluchters, en beelden, meestal met een reli gieus karakter. Die knappen ze op en - met name de lampen - bouwen ze opnieuw op. Vervol gens worden ze te koop aangebo den. Naast de werkplaats is een showroom ingericht, waar de be zoeker zijn ogen uitkijkt. Behalve met de handel, houdt het tweetal zich in opdracht be zig met restauraties. Veel voor particulieren, soms voor bedrij ven en ze hopen komende tijd ook voor kerkelijke instellingen aan de slag te gaan. Met de inge bruikname van een eigen websi te (www.illumini.nl) hopen ze meer bekendheid te verwerven voor hun restauratie-activitei ten. Gouden handen Geboren Rotterdammer Willem Fitsch (47) is van jongsaf aan ac tief in het restauratievak. „Mijn opa had gouden handen. Schil deren, vergulden, houtsnijwerk - die man kon van alles. En mijn vader was antiquair. Op mijn vijftiende ben ik bij hem in de zaak gaan werken. Het zit een beetje in de genen. Ik heb in de praktijk alles van echte vakmen sen geleerd." Wat trekt hem zo in het restaure ren van oude dingen? Het ont werpen en maken van iets nieuws, iets eigens, is toch leu ker? Daar is Fitsch het absoluut niet mee eens. „Restaureren is voor mij genieten. Iets wat jaren lang verwaarloosd is en lang in een hoekje heeft gestaan, weer terugbrengen in de originele staat." Het is dankbaar werk, zegt. hij. „Mensen zijn weer meer op zoek naar warmte en een stukje geborgenheid. Zoe ken naar de sfeer van vroeger in de huidige wereld van compu ters en snel, snel, snel. We wer ken vaak voor mensen voor wie een beeld of een lamp emotione le waarde heeft. Het is iets speci fieks. Omdat het een erfstuk is, omdat het steun gaf in een moei lijke periode." Irene noemt als voorbeeld van dankbaar werk de restauratie van een vernield grafmonument. Willem is gefascineerd door de Het bedrijf Illumini is gevestigd in een loods bij Heinkenszand. voel bij. Ze zijn vaak niet om aan te zien ook." Fitsch herstelt beelden in alle soorten en maten en van ver schillende materialen: marmer, gips, hout. „Je moet van al die materialen wat afweten. Mar mer moet je heel anders aanpak ken dan bijvoorbeeld gips. Dankzij ervaring weet je wat het beste is. Brons doe ik niet zelf, daarvoor kan ik een beroep doen op iemand die daarin is ge specialiseerd." Ook voor restau ratie van schilderijen wordt een specialist ingeschakeld; lijsten doen ze wel zelf. Het leukste om te doen vindt Willem houtsnij werk. „Dat doe ik graag. Het priegelwerk is een soort uitda ging voor me. Ik denk wel eens: de mensen moeten vroeger toch onnoemelijk veel geduld gehad hebben. Tegenwoordig kan het niet vlug genoeg gaan. Het kost tijd en dan wordt al gauw ge zegd: dat is te duur. Maar wij willen in ons werk graag de tra ditie erin houden, het ambachte lijke. Als je iets met liefde doet en je krijgt dankbare reacties, dan is dat ook een beloning." Met iets minder symboliek dan bij beelden en kruiswegstaties, maar met evenveel inzet, bena deren Willem en Irene Fitsch het restaureren van lampen. Veel kristallen kroonluchters, kaarskronen en wat ze omschrij ven als godslampen; een altijd brandende lamp die meestal in de buurt van het altaar hangt. foto's Dirk-Jan Gjeltema Rinus Antonisse Willem Fitsch. werkt aan-een beeld: „Restaureren is voor mij genieten." jaar mee." Willem: „Soms krijg je lampen binnen die erg verwaarloosd zijn. Het is leuk ze zó te restaure ren dat de mensen zeggen: dit kan niet dezelfde lamp zijn. We maken nogal eens een fotorepor tage van het begin tot eind van een restauartie." Met plezier herinnert Willem zich het opknappen van een ruim honderd jaar oude kroon luchter. „Die had nog. met de hand gemaakte houten fittingen en de bedrading was wij wel ver pulverd. Het is een genoegen zo'n lamp schoon te maken, uit elkaar te halen en weer op te bouwen. Die kan weer honderd Het was vroeger de vissers haven van Vlissingen. Nu liggen er - sinds 1989 - plezier vaartuigen. In het hartje van de stad, tussen het Bellamypark en de Nieuwendijk aan de ene kant en het tot attractiecen trum omgebouwde historische Arsenaal aan de andere kant. De Michiel de Ruyterhaven is één van de twee jachthavens die Vlissingen kent (de andere is de Schelde aan de Binnenhaven), Hij is genoemd naar Neerlands bekendste zeeheld. In 2007 wordt ruim aandacht besteed aan het feit dat De Ruyter dan vierhonderd jaar geleden in Vlis singen geboren werd. De Ruyter begon als touwslagers jongen bij de familie Lampsins. Hun huis staat tegenover de haven en biedt thans onderdak aan het Zeeuws maritiem museum. Zo zijn verleden en heden vere- nigd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21