Drijft ons huis straks op water? IC Door die regen rijpen de aardbeien geleidelijker De visserij was niet zo romantisch Nieuw wonen op het Zeeuwse platteland ,ov 19 De Collectie dinsdag 6 juni 2006 den zeer welvarend. Het dorp, dat toen zelfs stadsrechten kreeg, vormde een knooppunt in handelsroutes langs de Noord zee. Rijk werd Arnemuiden van de zoutverwerking in de zoutke ten. Jaarlijks werd ruim tien mil joen kilo zout geproduceerd, be stemd voor de visserij, maar ook voor huishoudelijk gebruik. In Arnemuiden zijn ze behalve op vis, ook trots op hun be roemdheden, blijkt in het mu seum. Kenau Simonsdochter van Hasselaar, die van het beleg van Haarlem, heeft in Arnemui den gewoond. Verder is er aan dacht voor Maurits Willem Rae- dinck van Vollenhoven, die in de vorige eeuw ambachtsheer van Kleverskerke was. De man staart de bezoeker aan vanaf een statig doek. De decoraties op zijn borst liggen in de vitrine In De Collectie staat wekelijks een museum in Zeeland centraal. De collec ties van de kleinere musea in de provincie worden in deze serie belicht. Deze week: het museum van Ar nemuiden ernaast: penningen, medailles en onderscheidingen. Van Vol lenhoven was diplomaat in Ant werpen. Later trouwde hij met een prinses en verhuisde naar Spanje. Deze hele zomer is er speciale aandacht voor huwelijken in het museum, in de vorm van een ex positie van trouwfoto's. Niet van beroemdheden of hoogge plaatste personen, maar van ge wone mensen uit Arnemuiden, Van mensen die Van Belzen, Ma rijs, De Ridder, Schroevers of De Nooijer heten. De foto's han gen gegroepeerd per decennium, te beginnen in de jaren vijftig. In die tijd was trouwen een se rieuze bezigheid, lijkt het. Keu rig staren de paren, naast elkaar opgesteld, in de lens, sommige vrouwen nog in klederdracht. De fotografen permitteren zich in de jaren zestig wat meer artis tieke vrijheid, maar in de jaren zeventig slaat de creativiteit toe. Ineens worden de stellen op de fiets gefotografeerd, of naast een auto. De haren worden lan ger en gaan los, de kleding wordt uitbundiger. Eén bruids paar laat zich vastleggen op de boeg van de ARM 16. Een vislcot- ter, natuurlijk. Nadia Berkelder Maquette van scheepswerf Meerman. foto Lex de Meester Vis. Een museum in Arnemui den kan natuurlijk niet zon der. In het voormalige stadhuis aan de Langstraat is dan ook een hele kamer gewijd aan vis, vissers, vissersboten, visleur- sters en visverwerking. Een maquette van de werf Meer man, de oudste scheepswerf van Zeeland, zet de toon. De werf be staat nog steeds, op een steen worp afstand van het Museum Arnemuiden. Op dit moment wordt de werf, die gespeciali seerd was in de bouw van hoog aarzen, grondig gerestaureerd. Een stukje verder in het mu seum hangt de wand vol met schilderijen van zeilschepen, in olieverf. Met exemplaren van de bekende zeeschilder W. J. Schütz. Ernaast een model van de ARM 17. In foto's en tekst wordt duidelijk dat de visserij niet zo romantisch was als 'het lijkt. Niet aan boord, waar de omstandigheden bar waren en ook niet aan de wal, waar ieder een in het gezin hard moest wer ken om rond te kunnen komen. Een macabere lijst geeft aan hoe gevaarlijk het vissersbestaan was: een opsomming van vissers die nooit meer terugkwamen van zee. Waarmee de bezoeker belandt bij het tweede onderwerp waar Arnemuiden beroemd mee is ge worden: de klok van het liedje. Die hing tot 1857 in de oude kruiskerk. Die kerk was toen zo vervallen, dat men besloot hem te slopen. De klok van Arnemui den werd verkocht. Toen Max van Praag in de jaren vijftig het lied zong, had Arnemuiden dan ook al heel lang geen klok meer. Die kwam pas, via omzwervin gen langs onder meer het Rijks museum in Amsterdam, in 1970 térug in het vissersdorp. Hij hangt nog steeds in de Neder lands hervormde kerk aan de Markt. Een visleurster liep in de vorige eeuw met manden van soms elk dertig kilo naar Middelburg om haar waar te slijten. In het mu seum is te lezen hoe dat ging, in de woorden van de vrouw zelf. „Thuis bleef je nooit, zo slecht kan het niet wezen. Want je had vis en vis bederft. Toen had je nog geen ijs. Dus je moest wel, of je wou of niet. Ik ben wat nat geregend. En als je ziek was, dan liep je toch maar door." Vanaf 1937 werd de veilplicht ingevoerd. Vissers mochten hun waar niet meer aan leursters en handelaren verkopen. De vis moest rechtstreeks naar de mijn. Aan het begin van de twintigste eeuw had de bevolking van Ar nemuiden het zwaar, maar dat is niet altijd zo geweest. In de zestiende eeuw was Arnemui- Hoe ziet wonen op het Zeeuwse platteland er in de nabije toekomst uit? Staat ons huis op een terp, drijven woningen op het wa ter of bouwen we complete dorpen op boerenerven? Stichting Het Zeeuwse Ge zicht vroeg architecten, vormgevers en kunstenaars naar hun visie en laat die zien op een expositie. Het Zeeuwse platteland ver andert. De agrarische sec tor krimpt, jongeren trekken weg. Het levert problemen op, maar ook nieuwe kansen. Het Zeeuwse Gezicht, een stichting op het gebied van architectuur, liet architecten, vormgevers en beeldend kunstenaars een visie voor 'het nieuwe wonen' in Zee land maken. De inzendingen zijn deze maand te zien in het Centrum voor Beeldende Kunst, vormgeving en architectuur (CBK Zeeland) in Middelbrug. Karlijn Toebast van de stichting noemt de prijsvraag nu al 'een daverend succes'. Er kwamen 85 inzendingen binnen, terwijl de organisatie op hoogstens 50 had gerekend. De deelnemers laten hun ideeën op twee panelen zien. Het levert uiteenlopende creaties op. Sommige bevatten louter technische tekeningen, compleet met het grondplan van een huis. Zelfs de plek van de keuken ligt al vast. Anderen te kenden een heel dorp en leggen in tekst de nadruk op de voorzie ningen in de omgeving. De aangedragen denkbeelden zijn vrij voorspelbaar. Menig deelnemer wil de functie van boerderijen veranderen. Onder de noemer Oude erven, nieuwe werven stelt een inzender voor kleine dorpjes op huidige boe renerven te bouwen. Daar is plaats voor enkele tientallen mensen. Een aantal anderen ziet voormalige boerderijen als idea le woonplaatsen voor ouderen of zieken. Huizen aan of bij dij ken bouwen is ook een vaak te rugkerend onderwerp, net als wonen op een terp. Natuurlijk ontbreken ook de drijvende hui zen en dorpen niet en durft een aantal inzenders het aan om in hun gedachten delen van Zee land te ontpolderen. Er zijn ook verrassende visies. Zoals de komst van lusthoven op het Zeeuwse platteland. Dat zijn luxe oorden in het buitenge bied voor 'Europese patriciërs'. Het lost meteen het tweede-wo ningenprobleem op, meldt de in zender. Toebast, zelf architecte, had ook best mee willen doen. Ideeën heeft ze wel. „Ik zou de Zeeuw se luchten gebruiken. Die vind ik prachtig." Origineel is haar plan in ieder geval: geen van de inzenders heeft het gebruikt. Of de visies uitvoerbaar zijn, doet er niet toe. „Het is een ideeënprijsvraag", benadrukt Toebast. „Inzenders moeten met zo weinig mogelijk beperkingen en frisse blik naar het onder werp kijken." Mening Voorspelbaar of niet, de meeste panelen zetten de Zeeuwse be zoeker aan het denken. „Ieder een heeft er èen mening over, want het gaat om de eigen omge ving", zegt Toebast. Of je de ideeën nu ziet zitten.of-niet; het blijft boeiend om te kijken hoe de toekomst van de provincie er uit zou kunnen zien. „De ideeën leiden tot discussies", hoopt ze. Want hoewel sommige creaties overal op-het Zeeuwse platte land uitgevoerd kunnen wor den, noemen de meeste inzen ders een concrete plaats voor hun plannen. Schouwen-Duive- land blijkt een ideaal gebied, vooral als achterland van de Randstad. Verder is er een plan voor een dorp op het voormalige veerplein bij Perkpolder. Een an der wil van Arnemuiden weer een vissersdorp maken. Een kaartje uit 1578 dient als voor beeld voor de nieuwe lijnen van Alle werken worden door een vijfkoppige jury, onder leiding van gedeputeerde ruimtelijke ordening H. van Waveren, beoor deeld. De beste drie winnen een prijs. Daarnaast kiest ook het publiek een winnaar. Tijdens het bezoek van de expositie kan daartoe een formulier worden ingevuld. Martijn de Koning Eén van de 85 inzendingen die te zien zijn op de expositie in Middelburg. Expositie Nieuw tij: tot en met 2 juli in het CBK, Balans 17, Mid delburg. Openingstijden: maan dag t/m vrijdag van 9-17 uur. Prijsuitreiking op 24 juni vanaf 13.30 uur. Aansluitend debat in de filmzaal van het provincie huis aan het Abdijplein. Meer informatie: www.nieuw- tij.nl. Karlijn Toebast en Jan van Minnebruggen van stichting Het Zeeuwse Gezicht bij een poster van Nieuw tij, een expositie naar aanleiding van een ideeënprijsvraag over het toekomstige wonen in Zeeland. foto Lex de Meester het dorp. Het Sloegebied mag van deze inzender gedeeltelijk blijven bestaan: vanuit Borssele is het met een brug bereikbaar. Waar de deelnemers vandaan ko men, is nog niet bekend. Voor de eerlijkheid blijven ze anoniem tot na de jurering. Toebast ver moedt dat er veel van buiten de provincie bij zitten. Daardoor gaat het ook wel eens mis. Eén van de inzenders stelt voor om de vierduizend kilometer lange kustlijn van Zeeland eens gron dig aan te pakken. Natuurlijk heeft de provincie veel duinen, dammen en dijken, maar met een nulletje minder wordt de lengte van de Zeeuwse kustlijn toch echt een stuk dichter bena derd. In een verre hoek van de Vroonlandseweg in Kapelle telen Ivo van Gaaien (39) en Janette van Gaalen-Doppen- berg (37) aardbeien on der ruim een halve hectare glas. Ze telen ook kersen, frambozen en bessen en verderop in het dorp peren en appels. De kinderen, Wilco, Lilian, Jan, An- nemieke, Miranda en René helpen af en toe ook een handje. In On der glas volgen we het gezinsbedrijf van- week tot week. Nu de Oranjegekte zoetjes aan losbarst, kunnen we wel in voetbaltermen gaan pra ten. Om met Cruijff te spreken: ieder nadeel hep se voordeel. In het geval van de Van Gaalentjes gaat het over het weer. Janette: „Je zult weinig mensen tegenko men die het niet waardeloos vin den, ook niet bij ons in huis, maar voor de oogst is het eigen lijk zo gek nog niet. De vruch ten die we nu plukken, zouden er eigenlijk al voor de helft af moeten zijn, maar het rijpt, door al die regen en kou, veel geleidelijker. Ik heb nog lang niet alle plukkers die op mijn lijstje staan, aan het werk ge zet. En de prijs is nog steeds goed. Kennelijk is er erg weinig aanbod op de veiling. Ik snap dat wel: de aardbeien van de volle grond hebben de kans nog niet gehad om te rijpen en in tunnels kunnen ze niet alle teelt maatregelen nemen waar wij hier wel over beschikken. Volle- grond-telers zijn, meer nog dan wij, afhankelijk yan het weer." Normaal gesproken rijpen de aardbeien het best bij een con stante temperatuur van acht tien graden en een mooie dosis licht. Bij constante zonneschijn is het aanpoten in mei en juni, want dan worden de vruchten snel na elkaar rijp. Om al te snelle rijping en verdroging te voorkomen, kunnen ze in Kapel le de boel 'krijten'. Dan vullen ze een oude spuit met wit spul en spuiten de hele buitenboel wit. Janette: „Dat is dus van 't jaar echt niet nodig. Het sei zoen zorgt zelfs voor meer sprei ding dan waar we op berekend waren." Zelf werken Ivo en Janette ook aan seizoenspreiding. In de twee aardbeienkassen werken ze met verschillende soorten planten. In de grootste kas gaan de nieuwe planten, die nu al bij de kweker in de vriescel staan te wachten, begin augustus in de grond. De grond wil zeggen: een soort potgrondzakjes met gaten erin, waarin de plantjes worden gepoot. In september komt daar de eerste oogst vanaf en begin mei, het jaar daarop, de tweede. In de andere kas staat een soort die maar één keer bloeit. Om wat spreiding te krijgen, hebben Ivo en Janet te de ene helft in februari ge plant en de andere helft een maand later, in maart. „Maar je kunt het toch niet met een schaartje knippen. Het weer maakt van een maand verschil in planttijd net zo makkelijk een week of twee maanden ver schil in oogsttijd." De invloed die ze bij Van Gaa ien hebben op de temperatuur in de kas, blijft beperkt tot het openen en sluiten van de ra men. Ze hebben vroeger wel ver warming gehad, maar die is er vierkant uit gegaan. Een kwes tie van kosten en baten. Janet te: „Het gas is absoluut onbe taalbaar geworden en als je dat in de prijs moet doorrekenen, moet een bakje aardbeien goud kosten. Bovendien is de teeltme thode zonder verwarming veel milieuvriendelijker." Als de prijs een beetje fatsoen lijk blijft, zullen we Janette en Ivo dus vooral in de privésfeer horen mopperen op het weer. Maar ook bedrijfsmatig zijn er toch wat nadelen. De stormach tige wind heeft zoveel blad van de eik in de tuin naar het dak van de kas geblazen, dat er een paar keer wateroverlast is ge weest. De goten, die de regen af voeren naar het waterbassin achter de kas, waren verstopt en het water liep naar beneden op de planten. Daar worden ze niet beter van, dus moesten ze het dak op om de goten schoon te maken. De overvloedige regenval heeft er wel weer voor gezorgd dat het bassin, dat begin mei nage noeg leeg was, nu weer een heel eind vol is. Toevallig is Janette er pas nog wezen kijken, want ze is Sylvester kwijt. Sylvester is, hoewel de naam anders doet vermoeden, geen kat maar een poes. „Een goede muizenvan- ger, zwart-wit met een knak in de staart. Sylvester kan niet fat soenlijk miauwen maar zegt heel zachtjes 'ieuw'. Ik was even bang dat het beest in het bassin was geraakt, daar kom je niet meer uit met die gladde wanden, maar ik zag niets. Nu maar hopen dat er een plezier reisje wordt gemaakt, al doen gesteriliseerde poezen dat niet zo vaak. Ik zit er een beetje mee in mijn maag, want die andere poes, de moeder van Sylvester, loopt zo klagerig te miauwen." Zo'n lekker vol bassin is natuur lijk wel weer fijn. Het water wat nodig is om de aardbeien voortdurend druppelsgewijs van vocht en mest te voorzien, komt er vandaan. Als het bassin leeg is, moet de watermaat schappij de boel uit de leiding bijvullen en dat kost een vermó gen. Een flinke plens regen is dus best wel eens welkom, maar nu is het, ook voor de familie Van Gaaien, ruimschoots ge noeg geweest. Mieke van der Jagt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19