140 ALBUM 40 Beef! is trekpleister op het Anywavefestival iSNGLE Bijlmerjongeren doen aan ballet fop rb\j W13 Pinkpop dit jaar wel een succes The Sheer vol energie Roeka vurig en passievol Sizzla terug naar roots Sterk spul van Staples Eerste gamecommercial op tv binnenkort van start zaterdag 3 juni 2006 Marco Borsato - Rood (1) Shaldra - Hips Don't Lie (2) Juanes - La Camisa Negra (3) Mary J Blige And U2 - One (4) Ali B ft. Yes-r The Partysquad - Rampeneren (7) Gnarls Barkley - Crazy (5) Chipz - Gangstertown (10) Rihanna - Sos (6) Bob Sinclar ft. Steve Edwards - World, Hold On (children Of The Sky) (9) Blof - Hemingway (8) Keane - Is It Any Wonder? (16) Beat Freakz - Somebody's Watching Me (12) James Blunt - Wisemen (14) Red Hot Chili Peppers - Dani Cali fornia (11) Meek ft. Leo Sayer - Thunder In My Heart Again (15) Kelly Clarkson - Breakaway (20) Postman Feat Anouk - Downhill (26) Pakito - Living On Video (28) LI Cool J - Control Myself (13) Robbie Williams - Sin Sin Sin (-) Sean Paul - Temperature (17) Till West Dj Delicious - Same Man (30) Deep Dish ft. Stevie Nicks - Dreams (18) Loleatta Holloyvay - Love Sensa tion '06 (39) Coldplay - The Hardest Part (27) The Source ft. Candi Staton - You Got The Love (21) Simon Webbe - No Worries (19) Kim-lian - Road To Heaven (37) The Feeling - Sewn (29) Brace - Drijfzand (laat Me Alleen) (24) Bon Jovi - Who Says You Can't Go Home (-) The Pussycat Dolls ft. Will.i.am - Beep (32) Filtertunk - S.o.s. (message In A Bottle) (33) Busta Rhymes - Touch It (34) Gerard - Gordon - Rene - Wir Sind Die Hollander (-) Madonna - Get Together (-) Jim - Dapper En Sterk (23) Nelly Furtado - Maneater (-) Henkie - Lief Klein Konijntje (-) Lange Frans Baas B ft. Brutus Tim - Ik Wacht Al Zo Lang (22) 1. Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium (1) 2. Shakira - Oral Fixation Vol. 2 (4) 3. Blof - Umoja (5) 4. Andrea Bocelli - Amore (2) 5. Mark Knopfler And Emmylou Har- ris - All The Roadrunning (8) 6. Bruce Springsteen - We Shall Overcome - The Seeger Sessions (10) 7. The Cats - Those Were The Days (3) 8. Anouk - Anouk Is Alive (12) 9. Raffaela - Raffaela (16) 10. Juanes - Mi Sangre (7) 11. Gnarls Barkley - St. Elsewhere (15) 12. John Fogerty - The Long Road Home/ult. Coll. (25) 13. Johan-Thx Jhn (-) 14. Jan Smit - Jansmit.com (6) 15. Katie Melua - Piece By Piece (9) 16. Nynke Laverman - De Maisfrou (-) 17. Pearl Jam - Pearl Jam (18) 18. Tool-10,000 Days (20) 19. Lucie Silvas - Breathe In (22) 20. James Blunt - Back To Bedlam (17) 21. Corinne Bailey Rae - Corinne Bai ley Rae (-) 22. Kelly Clarkson - Breakaway (38) 23. Nick Simon - Nick Simon (19) 24. Sean Paul - The Trinity (-) 25. II Divo - Ancora (11) 26. Pink - I'm Not Dead (35) Live - Songs From Black Moun tain (26) 28. Mathilde Santing The New Tra ditions - Under Your Charms (13) 29. Paul Simon - Surprise (28) Snow Patrol - Eyes Open (-) Enya - Amarantine (23) Neil Young - Living With War (24) Mary J. Blige - The Breakthrough (33) 34. Madonna - Confessions On A Dancefloor (34) 35. Belle Perez - Que Viva La Vida (36) Prince-3121 (29) The Pussycat Dolls - Pcd (-) Danny - Donkerrode Rozen (39) Rihanna - A Girl Like Me (-) 10. Grad Damen - Zomaar (31 Na een teleurstellende op komst vorig jaar, is Pink- weer op de weg terug. dreigt uit te verko len", zegt festivaldirecteur Jan >meets. Hij liet al weten dat de :aartverkoop de 50.000 stuks overstegen. is blij om dit jaar wel nieuws te kunnen verkondi- ;en. „Het blijft gevaarlijk om te eggen dat het gaat uitverko pen, maar ik heb goede hoop." festival in het Limburgse kan dit jaar grote na- verwelkomen, waaronder Hot Chili Peppers, Keane, lorrissey, Blof en Tool. Het fes- ival begint vandaag en duurt og tot maandag. Vorig jaar mis- Pinkpop een grote artiest die e kaartverkoop moest stimule- zoals de Red Hot Chili Pep ers dit jaar. Er werden toen lechts 20.000 toegangsbewijzen erkocht. ANP Op vrijdagavond treedt Beef! op in Zierikzee. Brogum houdt voor de 26e maal het Anywa vefestival. Het festival opent woensdag met een kindervoorstelling. Op vrij dagavond staan gerenom meerde acts als Beef! en Misty Basement op de plan ken. Zaterdag is het de hele dag feest met optredens van buitenlandse en binnenland- sebands, ook uit de regio. Poppentheater Pop-Up speelt woensdag de voorstelling Er was eens (14.00 uur). Boeken mannetje Ben, die al heel lang in de boeken woont, hoort dat Roodkapje jarig is. Hij is al 35 jaar nietmeer in sprookjesland geweest en besluit haar op te zoeken door middel van een groot pop-up sprookjesboek. Het verdere programma: VRIJDAG 9 JUNI Misty Basement - 20.00 uur, zaal Misty Basement is een uit tien personen bestaande reggae- band. De stijl varieert van een relaxte 'one drop' tot 'dance- hall'. Servants of the Servants - 20.45 uur, tent Werken aan gelaagde stukken, jammen, voortborduren op idee ën, zo werken The Servants of the Servants aan hun hybride repertoire waarin ook werk word gespeeld van Rudeboy's Urban Dance Squad. Beef! - 22.30 uur, tent In een mix van Jamaicaanse stij len als ska, reggae en rockstea dy werd Beef! geboren. Zes jaar later zijn drie albums'versche nen. Jaya the Cat - 00.05 uur, zaal Jaya The Cat uit Boston ver zorgt samen met Nederlandse gastmuzikanten de afsluiting van de dag, met een kruisbestui ving van punkrock, ska en reg gae. ZATERDAG 10 JUNI The.Twisted Animals -14.30 uur, tent The Twisted Animals mixt voor liefde voor bands uit de jaren 'zestig met invloeden van surf, flamenco, jazz en Latijns-Ameri kaanse muziek. De drie man sterke Zeeuwse band bestaat uit Emiel Giljamse, Tijl Frijns en Freek van der Weele. In Age and Sadness - 15.10 uur, zaal Deze Flakkeese heeft reeds het podium gedeeld met grootheden als Mourning Beloveth, Ata raxie en Officium Triste. United Forces - 15.55 uur, tent United Forces is een Zeeuwse metalcoverband die is op gericht in 1999. De groep speelt vrolijke, korte, strakke num mers met een hoog spring ge halte, het liefst zonder solo's. Incarnate - 16.40 uur, zaal In de herfst van 2004 brengt In carnate in eigen beheer het de buut A Dark Age of Lies uit. De ze cd werd najaar 2005 interna tionaal heruitgegeven. Textures -17.20 uur, tent De Tilburgers debuteerden met Polars. Drawing Circles is hun tweede studio-album. Mamilla - 18.30 uur, zaal Mamilla, een gitaarrockband uit Zeeland, speelt vooral eigen werk, lichtelijk beïnvloed door muziek van Deep Purple en Iron Maiden. De band speelde na haar oprichting in 1994 al naast publiekstrekkers als Mark Fog- go, 16Down, Krezip, de Heide roosjes, Normaal en De Dijk. Fitting -19.10 uur, tent Fitting is een Zeeuwse band met Erik de Keijzer op gitaar en zang, Rens IJzelenberg op basgi taar en tweede stem en John Poot achter de drums. Omdat ie dereen in de band zijn eigen in vloeden heeft zijn verschillende stijlen te ontdekken, die samen meestal als new wave herkend worden. Burning Saviours -19.55 uur, zaal Burning Saviours staat met dui delijk herkenbare invloeden van Black Sabbath, Led Zeppelin, The Doors en Jethro Tuil mid den in de 70's en 80's. Maar ook van bands als Pentagram en Witchfinder General zijn deze Zweden niet vies. Mint - 20.35 uur, tent In 2000 zette het Belgische Mint zijn eerste serieuze stappen door deel te nemen aan de presti gieuze Rock Rally. Drie jaar la ter staat Mint met debuutschijf Echoes from the Engine Room terug in de schijnwerpers. Braveburger - 21.40 uur, zaal Deze formatie heeft haar twee de cd Live in de Viersprong on langs afgerond. Amstel Live Cover Band: Loos - 22.30 uur, tent Loos bestaat uit vijf muzikan ten uit alle delen van het land. De groep bedient zich van stevi ge rock, pop en rockballads en covert nummers van onder ande ren Blof, De Dijk, Van Dik Hout, Doe Maar, Golden Ear ring, Marco Borsato, André Ha- zes en Rob de Nijs. The Dockers - 00.05, zaal The Dockers, een band van lou ter havenarbeiders, produceert vette dampende rockblues. Dj's Double RD -1.35 uur, zaal Double RD staat voor de dj's Ri chard Dekker en Ronnie Door zon. De draaistijl kan omschre ven worden als 'house in de breedste zin van het woord' Op vrijdag kost het festival vijf tien euro, woensdag en zaterdag is de toegang gratis. Ballet, ja, dat verschijnsel was hun bekend. Maar Het Nationale Ballet kenden ze niet of nauwelijks, laat staan dat ze het ooit hadden bezocht. Maar nu staan Dione (17), Chavella (15) en Darren (15) uit Amster dam-Zuidoost toch maar mooi, met dertien leeftijdgenoten uit hun buurt, in een voorstelling van dat wereldberoemde gezel schap. Op 4 juni gaat ze offici eel in première: Zwanenmeer Bijlmermeer. De jongeren werken in de voor stelling samen met vier 'echte' dansers: Rubinald Rofino Pronk en Iqbal Khawaja, Wen dy Paulusma en Jaime Cran- dall. Pronk: „In dit ballet wor den clichédingen verwerkt over de Bijlmer en over Het Nationa le Ballet. Over de Bijlmer als ghetto, met straatjongeren en hun eigen taal, hun eigen slang. Over het balletgezelschap als iets dat dan meer verheven zou zijn. Groepen die tegenover el kaar lijken te staan, maar ver mengd raken." Hij beleeft er veel lol aan. „Naast mijn klas sieke stapjes kan ik nu dingen doen die ik doe als ik privé uit ga, in een club bijvoorbeeld. Ik kan hier meer persoonlijks doen, er is veel ruimte voor im provisatie", aldus de 26-jarige balletdanser. Hij en zijn colle ga's zijn het zo anders gewend, met hun strenge opleiding en vastgelegde balletten. Zwanenmeer Bijlmermeer was een idee van liet Nationale Bal let zelf, dat een brug wil slaan naar mensen die nooit bij dit ge vestigde en voornamelijk blan ke gezelschap in de zaal komen. Directe aanleiding was de ver sie van Het Zwanenmeer zoals Rudi van Dantzig en Toer van Schayk die maakten en afgelo- De jongeren oefenen voor Zwanenmeer Bijlmermeer. pen seizoen door Het Nationale Ballet hernomen werd onder lei ding van artistiek leider Ted Brandsen. Op diens verzoek maakte Nita Liem, artistiek lei der van het Amsterdamse dans theater Don't Hit Mama, weer een variatie op dit werk met de jongeren. „Liem werkt vanuit een Afro-Amerikaans vocabulai re en is bekend met de dans- roots van Bijlmer-jongeren", zegt Het Nationale Ballet. Workshops Scholieren werden actief bena derd. Ze kregen een voorstel ling te zien, er werden work shops aangeboden en uiteinde lijk kon er auditie worden ge daan. Veertig belangstellenden meldden zich aan, aangespoord door elkaar of anderen die zei den dat het misschien wel leuk zou zijn. Vijftien werden uitver koren. Onder hen dus Darren, die vertelt dat sommige vrien den het 'raar' van hem vinden, maar anderen vinden het juist leuk. Drie maanden traint hij met de anderen al in de Operastudio van het Muziektheater. Jongens die eruit zien of ze gaan basket ballen of rappen, meisjes die je zó zou afbeelden bij een recla me voor lekker en gezellig Suri naams eten. Bepaald geen obli gate ballettypjes. „Nee, het is verder ook niks voor mij. Ik wil wel meer aan streetdance gaan doen", zegt Darren. Chavella is ook niet kapot van het 'gewone ballet': „Het duurt zo lang". Ze foto Antoinette Mooy/GPD zouden sommige balletten ge woon moeten inkorten, stelt de scholiere. Maar Dione heeft wel 'echt interesse gekregen'. De gein spat er in elk geval tij dens de repetities bij iedereen vanaf. Er wordt gegrapt, ge schreeuwd en in de rondte ge sprongen. Het kost Liem heel wat moeite om het hele gezel schap achter het decor te stop pen. Bij aanvang van de voor stelling mogen ze namelijk nog niet gezien worden door het pu bliek. Geen wonder dat de pro- ductieleidster bij het uitdelen van de consumptiebonnen zegt: „Jongens, dit is voor soep en broodjes en denk erom: géén energy drinks!" ANP Barenda Grutterink The Sheer scoort hier in ei gen land goed met enthou siaste en toegankelijke britpop. Feel The Need is een voorspelba re opvolger van het succesvolle debuut The Keyword Is Excitem ent. Iets meer rustmomenten ('volwassener' heet dat dan snel) maar over het algemeen raast The Sheer springerig en catchy voort. Het popgevoel van oehs, aahs en lalala's domineert - zonder het vernuft die echte euforie te be reiken, maar met constante ener gie. Feel The Need is nergens op zienbarend omdat de eigenzin nigheid mist en de productie nogal braaf is, maar de goed in elkaar stekende liedjes en de sterke zang van Bart van Liemt getuigen van veel vakmanschap. TH T SHEERFEtTTW5.VFF O Met een nieuwe voorraad aanste kelijke singles is The Sheer klaar voor een intensief festival seizoen. Maaike Borst The Sheer: Feel The Need - Uni versal, 46.55 min. Ga naar de platenzaak, kijk in het bakje Nederlandsta lig en vis er - nu het nog kan - de cd Hadeskade van Alex Roe ka uit. Ooit zal het talent van Roeka al gemeen worden onderkend; gro te kans dat Hadeskade dan bin nen de kortste keren is uitver kocht. De vijfde van Roeka dwaalt van chanson naar rock en van tango richting country. Zijn werk is vurig, passievol en oprecht. Vergelijkingen met col lega's als Huub van der Lubbe en Maarten van Roozendaal lig gen voor de hand, maar doen ei genlijk geen recht aan de au thentieke Roeka. Nieuwe luiste raars zullen wellicht even moe ten wennen aan zijn gruizige, uit duizenden te herkennen stem. Wie dat proces heeft door lopen, wil voorlopig geen ande re cd meer horen. Martin Groenewold Alex Roeka: Hadeskade - Raaf/Coast to Coast, 50.35 min. Hij is pas dertig, maar Siz zla Kalonji behoort met Buju Banton en Capleton al ja ren tot de belangrijkste verte genwoordigers van de dance- hall. De als Miguel Collins gebo ren Jamaicaan is wars van me dia-aandacht, maar is wel onge looflijk productief. Sizzla levert regelmatig drie, vier platen per jaar af. Aanvankelijk nog wel eens omstreden vanwege zijn op vattingen, maar tegenwoordig vooral respectvol Ja'h, vrede en de liefde bezingend. Op Water- house Redemption gaat hij te rug naar zijn roots. Hij verbindt zo ska, rocksteady en reggae met de moderne, digitale reggae (ragga, dancehall). In de jaren tachtig was Lloyd James de on betwiste koning - King Jammy - van die dancehall. Sizzla wist deze illustere grootheid te verlei den zijn fabelachtige ritmes nog een keer uit de kast te trekken. Peter van der Heide Sizzla: Waterhouse Redemption - Greensleeves/Munich: 52.50 Altijd gedacht dat die inge lijste borduurwerkjes van een zuidwester dragende pijpro ker voorbehouden waren aan de huiskamers van Nederlandse fa milies van stoere mannen die op zee verbleven - en soms bleven. Maar de beeltenis is ook overzee bekend, getuige het hoesje van de cd van Leaving Songs, krap een jaar na zijn debuut Lucky Dog Recordings 03-04, het twee de soloalbum van de Britse Tin- dersticks-voorman Stuart A. Staples. De bariton, wiens stem schipbreuk lijkt te hebben gele den door jarenlang gebruik van sigaretten en alcohol, kroont zich door een tiental nummers die perfect aansluiten bij het plaatje van de zeebonk in olie- jas. Prachtige liedjes vol melan cholisch gemompel over af scheid nemen van oude vrien den, de wind die altijd uit een bepaalde hoek blaast en lange wegen die begaan moeten wor den. Hoogtepunten zijn de duet ten met Maria McKee en Lhasa de Sela. Kortom, sterk spul van Stuart Staples. Peter Kuijt Stuart A. Staples: Leaving Songs - Beggars BanquetA'2, 37.00 min. Een nieuw soort commercial doet 9 juni op televisie zijn intrede. Na de reclamebood schap van Centraal Beheer Ach- mea kunnen kijkers via internet de boodschap 'Even Apeldoorn bellen' zelf verder invullen, of in ieder geval de commercial via een game 'beïnvloeden'. Hiermee introduceert Centraal Beheer Achmea de zogeheten ga mecommercial, een nieuwe ma nier om het publiek te bereiken. De eerste commercial waar de kijker in een game mee verder kan is Getuige, waarin een man via een getuigenbeschermings programma in Omerta Falls wordt gehuisvest. Als hij daar aankomt blijkt hij de honderd duizendste inwoner te zijn en staan er grote groepen camera mensen en fotografen voor de deur om hem te huldigen. In de tv-commercial op 9 juni wordt het laatste deel terugge spoeld tot aan het moment dat de man door het kijkgat van de deur loert. Op dat moment wordt de kijker verwezen naai de game op de website van Cen traal Beheer. In de intemetgame kruipt de kij ker in de huid van de bescherm de getuige en krijgt hij of zij de kans hem te redden van de me nigte voor zijn deur. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 45