140
ALBUM
40
Beef! is trekpleister op
het Anywavefestival
iSNGLE
Bijlmerjongeren doen aan ballet
fop
rb\j
W13
Pinkpop dit jaar
wel een succes
The Sheer vol energie
Roeka vurig en passievol
Sizzla terug naar roots
Sterk spul van Staples
Eerste gamecommercial
op tv binnenkort van start
zaterdag 3 juni 2006
Marco Borsato - Rood (1)
Shaldra - Hips Don't Lie (2)
Juanes - La Camisa Negra (3)
Mary J Blige And U2 - One (4)
Ali B ft. Yes-r The Partysquad -
Rampeneren (7)
Gnarls Barkley - Crazy (5)
Chipz - Gangstertown (10)
Rihanna - Sos (6)
Bob Sinclar ft. Steve Edwards -
World, Hold On (children Of The
Sky) (9)
Blof - Hemingway (8)
Keane - Is It Any Wonder? (16)
Beat Freakz - Somebody's
Watching Me (12)
James Blunt - Wisemen (14)
Red Hot Chili Peppers - Dani Cali
fornia (11)
Meek ft. Leo Sayer - Thunder In
My Heart Again (15)
Kelly Clarkson - Breakaway (20)
Postman Feat Anouk - Downhill
(26)
Pakito - Living On Video (28)
LI Cool J - Control Myself (13)
Robbie Williams - Sin Sin Sin (-)
Sean Paul - Temperature (17)
Till West Dj Delicious - Same
Man (30)
Deep Dish ft. Stevie Nicks -
Dreams (18)
Loleatta Holloyvay - Love Sensa
tion '06 (39)
Coldplay - The Hardest Part (27)
The Source ft. Candi Staton - You
Got The Love (21)
Simon Webbe - No Worries (19)
Kim-lian - Road To Heaven (37)
The Feeling - Sewn (29)
Brace - Drijfzand (laat Me Alleen)
(24)
Bon Jovi - Who Says You Can't
Go Home (-)
The Pussycat Dolls ft. Will.i.am -
Beep (32)
Filtertunk - S.o.s. (message In A
Bottle) (33)
Busta Rhymes - Touch It (34)
Gerard - Gordon - Rene - Wir
Sind Die Hollander (-)
Madonna - Get Together (-)
Jim - Dapper En Sterk (23)
Nelly Furtado - Maneater (-)
Henkie - Lief Klein Konijntje (-)
Lange Frans Baas B ft. Brutus
Tim - Ik Wacht Al Zo Lang (22)
1. Red Hot Chili Peppers - Stadium
Arcadium (1)
2. Shakira - Oral Fixation Vol. 2 (4)
3. Blof - Umoja (5)
4. Andrea Bocelli - Amore (2)
5. Mark Knopfler And Emmylou Har-
ris - All The Roadrunning (8)
6. Bruce Springsteen - We Shall
Overcome - The Seeger Sessions
(10)
7. The Cats - Those Were The Days
(3)
8. Anouk - Anouk Is Alive (12)
9. Raffaela - Raffaela (16)
10. Juanes - Mi Sangre (7)
11. Gnarls Barkley - St. Elsewhere
(15)
12. John Fogerty - The Long Road
Home/ult. Coll. (25)
13. Johan-Thx Jhn (-)
14. Jan Smit - Jansmit.com (6)
15. Katie Melua - Piece By Piece (9)
16. Nynke Laverman - De Maisfrou
(-)
17. Pearl Jam - Pearl Jam (18)
18. Tool-10,000 Days (20)
19. Lucie Silvas - Breathe In (22)
20. James Blunt - Back To Bedlam
(17)
21. Corinne Bailey Rae - Corinne Bai
ley Rae (-)
22. Kelly Clarkson - Breakaway (38)
23. Nick Simon - Nick Simon (19)
24. Sean Paul - The Trinity (-)
25. II Divo - Ancora (11)
26. Pink - I'm Not Dead (35)
Live - Songs From Black Moun
tain (26)
28. Mathilde Santing The New Tra
ditions - Under Your Charms (13)
29. Paul Simon - Surprise (28)
Snow Patrol - Eyes Open (-)
Enya - Amarantine (23)
Neil Young - Living With War (24)
Mary J. Blige - The Breakthrough
(33)
34. Madonna - Confessions On A
Dancefloor (34)
35. Belle Perez - Que Viva La Vida
(36)
Prince-3121 (29)
The Pussycat Dolls - Pcd (-)
Danny - Donkerrode Rozen (39)
Rihanna - A Girl Like Me (-)
10. Grad Damen - Zomaar (31
Na een teleurstellende op
komst vorig jaar, is Pink-
weer op de weg terug.
dreigt uit te verko
len", zegt festivaldirecteur Jan
>meets. Hij liet al weten dat de
:aartverkoop de 50.000 stuks
overstegen.
is blij om dit jaar wel
nieuws te kunnen verkondi-
;en. „Het blijft gevaarlijk om te
eggen dat het gaat uitverko
pen, maar ik heb goede hoop."
festival in het Limburgse
kan dit jaar grote na-
verwelkomen, waaronder
Hot Chili Peppers, Keane,
lorrissey, Blof en Tool. Het fes-
ival begint vandaag en duurt
og tot maandag. Vorig jaar mis-
Pinkpop een grote artiest die
e kaartverkoop moest stimule-
zoals de Red Hot Chili Pep
ers dit jaar. Er werden toen
lechts 20.000 toegangsbewijzen
erkocht. ANP
Op vrijdagavond treedt Beef! op in Zierikzee.
Brogum houdt voor de
26e maal het Anywa
vefestival. Het festival
opent woensdag met een
kindervoorstelling. Op vrij
dagavond staan gerenom
meerde acts als Beef! en
Misty Basement op de plan
ken. Zaterdag is het de hele
dag feest met optredens van
buitenlandse en binnenland-
sebands, ook uit de regio.
Poppentheater Pop-Up speelt
woensdag de voorstelling Er
was eens (14.00 uur). Boeken
mannetje Ben, die al heel lang
in de boeken woont, hoort dat
Roodkapje jarig is. Hij is al 35
jaar nietmeer in sprookjesland
geweest en besluit haar op te
zoeken door middel van een
groot pop-up sprookjesboek.
Het verdere programma:
VRIJDAG 9 JUNI
Misty Basement - 20.00 uur,
zaal
Misty Basement is een uit tien
personen bestaande reggae-
band. De stijl varieert van een
relaxte 'one drop' tot 'dance-
hall'.
Servants of the Servants - 20.45
uur, tent
Werken aan gelaagde stukken,
jammen, voortborduren op idee
ën, zo werken The Servants of
the Servants aan hun hybride
repertoire waarin ook werk
word gespeeld van Rudeboy's
Urban Dance Squad.
Beef! - 22.30 uur, tent
In een mix van Jamaicaanse stij
len als ska, reggae en rockstea
dy werd Beef! geboren. Zes jaar
later zijn drie albums'versche
nen.
Jaya the Cat - 00.05 uur, zaal
Jaya The Cat uit Boston ver
zorgt samen met Nederlandse
gastmuzikanten de afsluiting
van de dag, met een kruisbestui
ving van punkrock, ska en reg
gae.
ZATERDAG 10 JUNI
The.Twisted Animals -14.30
uur, tent
The Twisted Animals mixt voor
liefde voor bands uit de jaren
'zestig met invloeden van surf,
flamenco, jazz en Latijns-Ameri
kaanse muziek. De drie man
sterke Zeeuwse band bestaat uit
Emiel Giljamse, Tijl Frijns en
Freek van der Weele.
In Age and Sadness - 15.10 uur,
zaal
Deze Flakkeese heeft reeds het
podium gedeeld met grootheden
als Mourning Beloveth, Ata
raxie en Officium Triste.
United Forces - 15.55 uur, tent
United Forces is een Zeeuwse
metalcoverband die is op
gericht in 1999. De groep speelt
vrolijke, korte, strakke num
mers met een hoog spring ge
halte, het liefst zonder solo's.
Incarnate - 16.40 uur, zaal
In de herfst van 2004 brengt In
carnate in eigen beheer het de
buut A Dark Age of Lies uit. De
ze cd werd najaar 2005 interna
tionaal heruitgegeven.
Textures -17.20 uur, tent
De Tilburgers debuteerden met
Polars. Drawing Circles is hun
tweede studio-album.
Mamilla - 18.30 uur, zaal
Mamilla, een gitaarrockband
uit Zeeland, speelt vooral eigen
werk, lichtelijk beïnvloed door
muziek van Deep Purple en Iron
Maiden. De band speelde na
haar oprichting in 1994 al naast
publiekstrekkers als Mark Fog-
go, 16Down, Krezip, de Heide
roosjes, Normaal en De Dijk.
Fitting -19.10 uur, tent
Fitting is een Zeeuwse band met
Erik de Keijzer op gitaar en
zang, Rens IJzelenberg op basgi
taar en tweede stem en John
Poot achter de drums. Omdat ie
dereen in de band zijn eigen in
vloeden heeft zijn verschillende
stijlen te ontdekken, die samen
meestal als new wave herkend
worden.
Burning Saviours -19.55 uur,
zaal
Burning Saviours staat met dui
delijk herkenbare invloeden van
Black Sabbath, Led Zeppelin,
The Doors en Jethro Tuil mid
den in de 70's en 80's. Maar ook
van bands als Pentagram en
Witchfinder General zijn deze
Zweden niet vies.
Mint - 20.35 uur, tent
In 2000 zette het Belgische Mint
zijn eerste serieuze stappen
door deel te nemen aan de presti
gieuze Rock Rally. Drie jaar la
ter staat Mint met debuutschijf
Echoes from the Engine Room
terug in de schijnwerpers.
Braveburger - 21.40 uur, zaal
Deze formatie heeft haar twee
de cd Live in de Viersprong on
langs afgerond.
Amstel Live Cover Band: Loos -
22.30 uur, tent
Loos bestaat uit vijf muzikan
ten uit alle delen van het land.
De groep bedient zich van stevi
ge rock, pop en rockballads en
covert nummers van onder ande
ren Blof, De Dijk, Van Dik
Hout, Doe Maar, Golden Ear
ring, Marco Borsato, André Ha-
zes en Rob de Nijs.
The Dockers - 00.05, zaal
The Dockers, een band van lou
ter havenarbeiders, produceert
vette dampende rockblues.
Dj's Double RD -1.35 uur, zaal
Double RD staat voor de dj's Ri
chard Dekker en Ronnie Door
zon. De draaistijl kan omschre
ven worden als 'house in de
breedste zin van het woord'
Op vrijdag kost het festival vijf
tien euro, woensdag en zaterdag
is de toegang gratis.
Ballet, ja, dat verschijnsel
was hun bekend. Maar Het
Nationale Ballet kenden ze niet
of nauwelijks, laat staan dat ze
het ooit hadden bezocht. Maar
nu staan Dione (17), Chavella
(15) en Darren (15) uit Amster
dam-Zuidoost toch maar mooi,
met dertien leeftijdgenoten uit
hun buurt, in een voorstelling
van dat wereldberoemde gezel
schap. Op 4 juni gaat ze offici
eel in première: Zwanenmeer
Bijlmermeer.
De jongeren werken in de voor
stelling samen met vier 'echte'
dansers: Rubinald Rofino
Pronk en Iqbal Khawaja, Wen
dy Paulusma en Jaime Cran-
dall. Pronk: „In dit ballet wor
den clichédingen verwerkt over
de Bijlmer en over Het Nationa
le Ballet. Over de Bijlmer als
ghetto, met straatjongeren en
hun eigen taal, hun eigen slang.
Over het balletgezelschap als
iets dat dan meer verheven zou
zijn. Groepen die tegenover el
kaar lijken te staan, maar ver
mengd raken." Hij beleeft er
veel lol aan. „Naast mijn klas
sieke stapjes kan ik nu dingen
doen die ik doe als ik privé uit
ga, in een club bijvoorbeeld. Ik
kan hier meer persoonlijks
doen, er is veel ruimte voor im
provisatie", aldus de 26-jarige
balletdanser. Hij en zijn colle
ga's zijn het zo anders gewend,
met hun strenge opleiding en
vastgelegde balletten.
Zwanenmeer Bijlmermeer was
een idee van liet Nationale Bal
let zelf, dat een brug wil slaan
naar mensen die nooit bij dit ge
vestigde en voornamelijk blan
ke gezelschap in de zaal komen.
Directe aanleiding was de ver
sie van Het Zwanenmeer zoals
Rudi van Dantzig en Toer van
Schayk die maakten en afgelo-
De jongeren oefenen voor Zwanenmeer Bijlmermeer.
pen seizoen door Het Nationale
Ballet hernomen werd onder lei
ding van artistiek leider Ted
Brandsen. Op diens verzoek
maakte Nita Liem, artistiek lei
der van het Amsterdamse dans
theater Don't Hit Mama, weer
een variatie op dit werk met de
jongeren. „Liem werkt vanuit
een Afro-Amerikaans vocabulai
re en is bekend met de dans-
roots van Bijlmer-jongeren",
zegt Het Nationale Ballet.
Workshops
Scholieren werden actief bena
derd. Ze kregen een voorstel
ling te zien, er werden work
shops aangeboden en uiteinde
lijk kon er auditie worden ge
daan. Veertig belangstellenden
meldden zich aan, aangespoord
door elkaar of anderen die zei
den dat het misschien wel leuk
zou zijn. Vijftien werden uitver
koren. Onder hen dus Darren,
die vertelt dat sommige vrien
den het 'raar' van hem vinden,
maar anderen vinden het juist
leuk.
Drie maanden traint hij met de
anderen al in de Operastudio
van het Muziektheater. Jongens
die eruit zien of ze gaan basket
ballen of rappen, meisjes die je
zó zou afbeelden bij een recla
me voor lekker en gezellig Suri
naams eten. Bepaald geen obli
gate ballettypjes. „Nee, het is
verder ook niks voor mij. Ik wil
wel meer aan streetdance gaan
doen", zegt Darren. Chavella is
ook niet kapot van het 'gewone
ballet': „Het duurt zo lang". Ze
foto Antoinette Mooy/GPD
zouden sommige balletten ge
woon moeten inkorten, stelt de
scholiere. Maar Dione heeft wel
'echt interesse gekregen'.
De gein spat er in elk geval tij
dens de repetities bij iedereen
vanaf. Er wordt gegrapt, ge
schreeuwd en in de rondte ge
sprongen. Het kost Liem heel
wat moeite om het hele gezel
schap achter het decor te stop
pen. Bij aanvang van de voor
stelling mogen ze namelijk nog
niet gezien worden door het pu
bliek. Geen wonder dat de pro-
ductieleidster bij het uitdelen
van de consumptiebonnen zegt:
„Jongens, dit is voor soep en
broodjes en denk erom: géén
energy drinks!" ANP
Barenda Grutterink
The Sheer scoort hier in ei
gen land goed met enthou
siaste en toegankelijke britpop.
Feel The Need is een voorspelba
re opvolger van het succesvolle
debuut The Keyword Is Excitem
ent. Iets meer rustmomenten
('volwassener' heet dat dan snel)
maar over het algemeen raast
The Sheer springerig en catchy
voort.
Het popgevoel van oehs, aahs en
lalala's domineert - zonder het
vernuft die echte euforie te be
reiken, maar met constante ener
gie. Feel The Need is nergens op
zienbarend omdat de eigenzin
nigheid mist en de productie
nogal braaf is, maar de goed in
elkaar stekende liedjes en de
sterke zang van Bart van Liemt
getuigen van veel vakmanschap.
TH T SHEERFEtTTW5.VFF O
Met een nieuwe voorraad aanste
kelijke singles is The Sheer
klaar voor een intensief festival
seizoen.
Maaike Borst
The Sheer: Feel The Need - Uni
versal, 46.55 min.
Ga naar de platenzaak, kijk
in het bakje Nederlandsta
lig en vis er - nu het nog kan -
de cd Hadeskade van Alex Roe
ka uit.
Ooit zal het talent van Roeka al
gemeen worden onderkend; gro
te kans dat Hadeskade dan bin
nen de kortste keren is uitver
kocht. De vijfde van Roeka
dwaalt van chanson naar rock
en van tango richting country.
Zijn werk is vurig, passievol en
oprecht. Vergelijkingen met col
lega's als Huub van der Lubbe
en Maarten van Roozendaal lig
gen voor de hand, maar doen ei
genlijk geen recht aan de au
thentieke Roeka. Nieuwe luiste
raars zullen wellicht even moe
ten wennen aan zijn gruizige,
uit duizenden te herkennen
stem. Wie dat proces heeft door
lopen, wil voorlopig geen ande
re cd meer horen.
Martin Groenewold
Alex Roeka: Hadeskade -
Raaf/Coast to Coast, 50.35 min.
Hij is pas dertig, maar Siz
zla Kalonji behoort met
Buju Banton en Capleton al ja
ren tot de belangrijkste verte
genwoordigers van de dance-
hall. De als Miguel Collins gebo
ren Jamaicaan is wars van me
dia-aandacht, maar is wel onge
looflijk productief. Sizzla levert
regelmatig drie, vier platen per
jaar af. Aanvankelijk nog wel
eens omstreden vanwege zijn op
vattingen, maar tegenwoordig
vooral respectvol Ja'h, vrede en
de liefde bezingend. Op Water-
house Redemption gaat hij te
rug naar zijn roots. Hij verbindt
zo ska, rocksteady en reggae
met de moderne, digitale reggae
(ragga, dancehall). In de jaren
tachtig was Lloyd James de on
betwiste koning - King Jammy -
van die dancehall. Sizzla wist
deze illustere grootheid te verlei
den zijn fabelachtige ritmes nog
een keer uit de kast te trekken.
Peter van der Heide
Sizzla: Waterhouse Redemption
- Greensleeves/Munich: 52.50
Altijd gedacht dat die inge
lijste borduurwerkjes van
een zuidwester dragende pijpro
ker voorbehouden waren aan de
huiskamers van Nederlandse fa
milies van stoere mannen die op
zee verbleven - en soms bleven.
Maar de beeltenis is ook overzee
bekend, getuige het hoesje van
de cd van Leaving Songs, krap
een jaar na zijn debuut Lucky
Dog Recordings 03-04, het twee
de soloalbum van de Britse Tin-
dersticks-voorman Stuart A.
Staples. De bariton, wiens stem
schipbreuk lijkt te hebben gele
den door jarenlang gebruik van
sigaretten en alcohol, kroont
zich door een tiental nummers
die perfect aansluiten bij het
plaatje van de zeebonk in olie-
jas. Prachtige liedjes vol melan
cholisch gemompel over af
scheid nemen van oude vrien
den, de wind die altijd uit een
bepaalde hoek blaast en lange
wegen die begaan moeten wor
den. Hoogtepunten zijn de duet
ten met Maria McKee en Lhasa
de Sela. Kortom, sterk spul van
Stuart Staples.
Peter Kuijt
Stuart A. Staples: Leaving
Songs - Beggars BanquetA'2,
37.00 min.
Een nieuw soort commercial
doet 9 juni op televisie zijn
intrede. Na de reclamebood
schap van Centraal Beheer Ach-
mea kunnen kijkers via internet
de boodschap 'Even Apeldoorn
bellen' zelf verder invullen, of
in ieder geval de commercial via
een game 'beïnvloeden'.
Hiermee introduceert Centraal
Beheer Achmea de zogeheten ga
mecommercial, een nieuwe ma
nier om het publiek te bereiken.
De eerste commercial waar de
kijker in een game mee verder
kan is Getuige, waarin een man
via een getuigenbeschermings
programma in Omerta Falls
wordt gehuisvest. Als hij daar
aankomt blijkt hij de honderd
duizendste inwoner te zijn en
staan er grote groepen camera
mensen en fotografen voor de
deur om hem te huldigen.
In de tv-commercial op 9 juni
wordt het laatste deel terugge
spoeld tot aan het moment dat
de man door het kijkgat van de
deur loert. Op dat moment
wordt de kijker verwezen naai
de game op de website van Cen
traal Beheer.
In de intemetgame kruipt de kij
ker in de huid van de bescherm
de getuige en krijgt hij of zij de
kans hem te redden van de me
nigte voor zijn deur. GPD