Onder de vleugels van de toekan blijft het redelijk PZC Op zoek naar de juiste wijn aan tafel Spiegelende lippen Stoere uurwerken Meezingen met de gel wljsharnc: world g> wck-off fibres Op weg naar Goes heb ik Hotel Goes ja renlang letterlijk links laten liggen. Dat was overigens niet omdat het bedrijf deel uitmaakt van het Van der Valk-con cern. De tijd dat er smalend werd gedaan over het culinaire niveau van Van der Valk en je onder de vleugels van de toekan vooral veel saus op je bord en over je eten kreeg, ligt achter ons. Je kunt bij Van der Valk heel redelijk eten en voor een even redelijke prijs. Verwacht er echter geen haute cuisi ne. Wat me bij Hotel Goes wél opvalt is dat ie deréén er komt. Anders dan de meeste weg restaurants is Hotel Goes niet direct aan de snelweg gesitueerd, je moet om er te komen, de A58 doelbewust verlaten, enkele roton- nemen en een landelijk weggetje in- slaan. De moeite wordt beloond met aange name rust in een bijna idyllische omgeving. Het zonovergoten restaurantterras biedt uit zicht op groene weilanden omzoomd door bomen en ik zie zelfs iets dat lijkt op onder komens voor kleinvee. Het verkeer op de rijksweg lijkt ver weg en voltrekt zich on hoorbaar, wellicht dank zij een gunstige windrichting. De medemensen op het terras zijn van diverse pluimage maar genieten zonder uitzondering van het late voorjaar. Een groepje zakenlieden heeft de colberts uitgetrokken en leunt ontspannen achter over in de niet zo supercomfortabele stoe len. Hotel Goes gaat flink uitbreiden en mo derniseren, heb ik in de krant gelezen. Mis schien blijft er wat geld over om ook het ter- rasmeubilair in harmonie met de geest van deze tijd te brengen. Intussen hebben zich ook fietsers op het ter ras genesteld. Klaarblijkelijk ligt Hotel Goes ook aan een landelijke fietsroute. Even wordt de rust verstoord wanneer een hond die zich tot dusver onder een tafeltje koest hield, een arriverende soortgenoot met luid geblaf vergeefs probeert te verja gen. De bezitters van het kortaangebonden beestje maken het goed door de andere baas jes een blinkende bak met water aan te bie den. Ik zie meer van die bakken op het ter ras, goede service van Van der Valk. Intussen zie ik dat de lunchkaart opent met een Uitsmijter Zeeland 6,75) wat in schril contrast staat met het Welkom in Zeeland dat je verwacht, maar je wordt er wel uitge- Rien van Reems smeten met 3 boterhammen met 3 soorten vleeswaren, 3 eieren en een bolletje huzaren salade. De omelet Noordzee 7,50) bevat tuinkrui den, Noorse en Hollandse garnalen en de Pa- rijse lunch 7) omvat brie, paté, boeren- ham, kaas en cervelaat en wordt geserveerd met knapperig stokbrood en kruidenboter. De lunchkaart gaat naadloos over in de gro te kaart met onder meer een Hollandse gar- nalencocktail 10,75), vitello tonnato, dun gesneden kalfsvlees met tonijnmayonaise 10,25), vistrio van gerookte zalm, gerook te makreel en Hollandse garnalen met whis- kysaus 10,50), carpaccio van ossenhaas met in balsamico geconfijte sjalotjes en een kroketje van Parmezaan 9,75), gebakken mosselen 8), Zeeuwse vissoep (€4,50). Zoals opgemerkt gaat het er bij Van der Valk democratisch aan toe en bedient de keuken vele smaken, er zijn drie vegetari sche hoofdgerechten van rond 13, een Tim Toekan menu van 8,50 met Spa fi*uit, kin derijsje in spaarbeker plus speelpakket voor de kleintjes en een seniorenmenu met drie gerechten rond de 13. De naamgeving van sommige gerechten moet met een korreltje zout worden geno men. Zo stamt de zalmfilet Grevelingen 16) niet uit genoemd water en de slib tong Veerse Meer (€16,25) evenmin uit deze plas. Bij tournedos Funchal 17) zie ik geen verband met de hoofdstad van Madei ra, maar het klinkt aardig, net als kipfilet Taj Mahal 15) voor een marinade van tan- doorikruiden en varkenshaas Jakarta 15) voor de afwerking met satésaus. Soms echter is Hotel Goes heel nuchter: Ier se entrecöte 16,50) staat gewoon voor Ier se entrecöte met saus naar keuze. Mijn gebakken gamba's in olijfolie en knof look, geserveerd in terracotta schotel 10,50) zijn helaas wat te doorbakken, maar de lamskotelet van de plaat met mint- saus 17) is perfect rosé gebakken. De mintsaus is niet de naturelsaus Engelse stijl, maar wat gebonden en ook heel lekker. De saus komt apart in een kommetje. Van der Valk gaat met de tijd mee, is bovendien röyaal met garnituren, ik krijg apart frietjes en gebakken aardappel-'wedges' en heel lek kere, zoete gesneden bietjes, appelmoes (wel uit een potje) en smakelijke rauwkost. De ober schenkt attent de Cötes de Pro vence (half flesje 6,50) regelmatig bij en het toetje, een verleidelijk trillende panna cotta 5,50) is zonder meer heel lekker. Plotel Goes organiseert in het weekeinde buffetten en iedere eerste donderdag van de maand een seniorenmiddag met koud, warm en dessertbuffet en bingo. Hotel Goes A. Fokkerstraat 100 4462 ET Goes Tel. 0113-315800 Fax.0113-315805 Keuken dagelijks geopend van 11.30 tot 22.00 uur Creditcards: Visa, Eurocard, Amex en Di ners Club Kinderen: kindermenu met verrassingen Vegetarisch: menu Rolstoel: invalidentoilet Roken: gescheiden Glutenvrij: tevoren doorgeven uijiayei I. www.pzc.nl E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 3 juni 2006 Groot, glanzend en vochtig is de heersende mode voor de lippen. Steeds weer weten producenten nieuwe bestandde len aan de lippenstift te voegen die voor nog opvallender lippen zorgen. Maybelline New York heeft nu Watershine, een lippenstift die zo vochtig oogt dat hij een weer spiegelend effect heeft, aldus de producent. Dat is natuurlijk een beetje over dreven, maar mooi worden je lip pen er wel van. Watershine is er in twaalf ver schillende kleuren en kost 9,99 euro. Guess, door twee naar Ame rika verhuisde Fransen ooit opgericht als jeansmerk, timmert ook als horlogemerk hard aan de weg. En misschien is die tak van het merk de faam van de jeans in middels zelfs voorbij gestreefd. Voor deze zomer heeft Guess met name voor de mannen wel een paar aardige klokjes in de aanbieding. Zoals de Chainlink, met drie mooie glanzende kettingen aan een kast (139 euro), of de Drif ter, een dik koperkleurig horlo ge op leren riem (149 euro). Verkoopinformatie: info@ibbamsterdam.nl, of tel. 020-342 80 80. Het enige wat het niet doet is je haar oranje kleuren, maar verder is alles oranje aan Keune World Cup Kick Off Fi bres. De styling wax zit in een oranje potje, is zelf ook oranje en heeft een volgens de producent 'frisse mandarijnengeur' En wie het potje bij de hand houdt tijdens de WK-wedstrij- den van Oranje kan op de deksel zelfs het eerste couplet van het Wilhelmus vanaf het deksel mee lezen. Oh ja, de was schijnt ook het haar in model te houden, maar u begrijpt, dat is slechts bijzaak. Voor een potje van 100 ml dient 8,75 euro betaald te worden. Sandalen doen het tradi tiegetrouw goed in het voorjaar en de zomer. En dan hebben we het niet over de stoere stapper, maar de vrouwelijke sandaal in tal van vormen. Maar dit jaar heeft de sandaal wel.heel veel glans. Goud, zilver en brons zijn veruit populair. Nu het weer nog. Je ziet ze inderdaad nog vaker in de etalage dan aan de voe ten, maar dat heeft alles met het weer te maken, zegt een verko per van winkelketen Shoe Line. „Goud- en zilverkleurige schoe nen doen het vooral goed bij mooi en zonnig weer. Valt het weer tegen, dan trekken mensen wat anders aan. Maar ze zijn so wieso een verkoophit. Ze gaan echt als warme broodjes." Elke schoen is momenteel wel verkrijgbaar in goud, zilver of het wat gematigder brons en me- taliic. Sandalen vormen de hoofd moot, maar ook ballerina's, mo cassins, pumps, sneakers en zelfs laarzen zijn er in die kleu ren. Van Le Coq Sportif zien we een kniehoge gouden laars bij Invito staan en bij Sacha schit tert een dungehakte pump in de Shoe Line is weer sterk in kuit- hoge sandalen in goud. Sacha is het sterkst vertegen woordigd in de goudrace. En dat wil de keten weten ook. „Golddiggers paradise", staat er in gouden letters op de etala geruit. Bij Manfield en Invito doen ze het heel wat rustiger aan. De goudkoorts lijkt geheel aan hen voorbij te gaan, op die ene uitzondering van le Coq Sportif na dan. Maar die valt dus weer extra op. Dolcis heeft de glans beschaafd verwerkt in de etnische trends van dit moment, met Afrikaanse en Indiase invloeden. Het goud wordt in mocassins en instap pers gecombineerd met paille- tjes en glinstertjes in typische Indiakleurtjes. Of met andere leerkleuren, zodat het allemaal net niet té wordt. Shoe Line heeft van die angst geen last. „Zaken als Manfield en Dolcis hebben een iets ander publiek dat goud al snel een beetje ordinair vindt. Ons pu bliek is jong en durft meer." Op vallend: zo uitbundig als de da messchoen is in het gebruik van edelmetaal-kleuren, zo terug houdend is het herenschoeisel. Alleen een verdwaalde sneaker treffen we in goud. Heren geven momenteel waar schijnlijk toch de voorkeur aan oranje. Goud wacht. Koos van Wees Ondanks de stijgende popula riteit van wijn, blijft het vaak gissen en zoeken naar de juiste wijn voor het juiste mo ment. De opkomende wijnketen Grapedistrict in Amsterdam wil die drempel voor de consument verlagen door wijnen niet meer in te delen op basis van land of jaargang, maar op smaak en mo ment. „Onze doelstelling is wijnen te verkopen die losstaan van aller lei onbekendheden rondom het etiket. Daarom zijn onze wijnen gegroepeerd rondom smaak. El ke groep heeft een eigen kleur", licht een van de drie eigenaren Freek Padberg toe. De winkel kent negen verschil lende groepen die allemaal een eigen naam hebben, zoals bub bly, mellow, rosy, deep en ho ney. Zo staat bubbly vooral voor prikkelende en frisse wijn, mellow voor fruitige en vriende lijke wijnen en deep voor zware en krachtige wijnen. Hiermee denken de eigenaren - naast Padberg Joost Boekwinkel en Gijs Groenevelt - het voor veel klanten gemakkelijker te maken de juiste wijn bij het juiste mo ment te vinden. Bij het Product schap Wijn geloven ze wel in een winkelconcept waar wijn veel meer wordt verduidelijkt. Beleidsmedewerker Jaap Ooster broek wil niet zeggen dat men sen vaak op goed geluk wijn ko pen. „Men treft op den duur de juiste wijn en blijft daar dan rondheen hangen", aldus Ooster beek. Hij vertelt dat uit onder zoek is gebleken dat wijnjonge- ren - mensen die net wijn zijn gaan drinken - het drinken al snel associëren aan bezigheden en momenten en niet aan etiket ten. „Uit eten gaan, bij vrienden op bezoek, thuis, ontspannen en genieten zijn dan van die associ atiemomenten." Het Franse mi nisterie van Landbouw consta teerde kort geleden nog dat er duidelijk over wijnen moet wor den gecommuniceerd naar de consument. „Terug naar wat de consument wil en niet naar wat de produ cent denkt dat de consument wil", aldus Oosterbroek. Het is precies wat Padberg en de zijnen willen: „Geen sfeer meer van houten vaten, schor ten en een verkoper met snor en sigaar. Onze frustratie was ook altijd waarom mensen toch zo moeilijk gingen doen als over wijnen werd gesproken." ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 41