2j
nodig
Nederland heeft top-opleiding klassieke talen
PZC
smaak
RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE
Veel belangstelling voor Grieks en Latijn
zaterdag 3 juni 2006
ook de grootste bron van zorg voor de klas
sieke opleidingen. „Sinds de invoering vai
de Bachelor-Master zien we dat de beste sl
denten, die door willen gaan in de klassie
ken. een master in het buitenland zoeken.
Wat we missen, is een herkenbare top-opl
ding klassieke talen."
„Op dit moment kun je na je bachelor ver
der gaan met een master literary-studies.]
klassieke talen maken daar onderdeel var
uit. maar zijn onzichtbaar. Er zou een ma:
teropleiding classical studies moeten ko
men, net als in Engeland. Anders worden
we slechts een toeleveringsbedrijf voor de
opleidingen elders."
Rijksbaron speelt graag met het idee van
een innige samenwerking met Oxford: „D
zou het mooiste zijn. Dat Nederlandse do
centen een half jaartje meedraaien in de I
gelse masteropleiding. Ze zouden vakken
kunnen doceren waar de Engelsen wat mi
der sterk in zijn." Zelf schat hij de haalba
heid van dat plan niet hoog in: „Die Enge
sen zien ons al komen
Marcel Huls]
Hernieuwde belangstelling, een hoog stu
dierendement, lof vanuit het buiten
land. De opleiding klassieke talen mag niet
klagen. Toch vertrekken de beste studenten,
zegt hoogleraar Albert Rijksbaron. Hij nam
onlangs afscheid van de Universiteit van
Amsterdam.
„Ooit trokken de klassieke talen meer stu
denten dan de moderne talen. In de jaren ze
ventig, tachtig was er sprake van een aan
zienlijke daling van de studentenaantallen,
zowel bij klassieke als bij moderne talen.
Nu komen we langzamerhand weer in een
situatie dat het aantal studenten klassieke
talen dat van veel moderne talen weer gaat
benaderen." Professor Albert Rijksbaron
wijst erop dat het aantal studenten op de
vijf opleidingen - in Groningen, in Leiden,
twee in Amsterdam en in Nijmegen - rede
lijk constant blijft. „Daar komt bij: Neder
landse classici worden in het buitenland ge
waardeerd." Het hoge rendement wordt ver
oorzaakt door de intensieve begeleiding.
Hij benadrukt dat het hoge rendement ook
teweeg wordt gebracht doordat de studen
ten een hechte club vormen. De stabiele in
stroom wordt voor een niet onbelangrijk
deel veroorzaakt door de nauwe banden
met het middelbaar onderwijs. Ook wordt
extra aandacht besteed aan de klassieke au
teurs wier teksten voor het komende eind
examen zullen worden gebruikt.
Rijksbaron: „Het geheim zit 'm in goede le
raren en goede schoolboeken. Op dat vlak is
er de laatste jaren veel verbeterd. Daar
naast is de belangstelling voor geschiedenis
ren zijn verschenen. Je ziet dat leraren op
de middelbare scholen daarmee aan de slag
gaan. Sinds een aantal jaren bevat het eind
examen een standaardopgave waarin de
leerlingen verschillende vertalingen van de
zelfde passage moeten vergelijken en beoor
delen."
Wat de leesvaardigheid betreft loopt het
aanvangsniveau van de eerstejaars nogal uit
een. „Je kunt van middelbare scholen niet
verwachten dat ze classici in de dop afleve-
toegenomen. We zoeken naar onze culturele
roots. Daar profiteren de opleidingen weer
van."
„Dan heb je nog de populair-wetenschappe-
lijke boeken. Sommigen halen daar hun
neus voor op, maar ik zeker niet. Die boe
ken dragen sterk bij aan de belangstelling
voor het vakgebied."
„Wat zeker ook helpt zijn de vele vertalin
gen van klassieke werken die de laatste ja
ren. Een dergelijke eis staat op gespannen
voet met de veel bredere eis dat eerstejaars
een algemeen academisch aanvangsniveau
dienen te hebben." Het werkelijk - min of
meer - vlot klassieken leren lezen, daar is
de academische opleiding voor. Volgens
Rijksbaron leveren de Nederlandse opleidin
gen studenten af met een naar internationa
le maatstaven zeer behoorlijk niveau. De
meesten vinden werk in het onderwijs, waar
jaarlijks enkele tientallen vacatures zijn. De
run op de gymnasia van de afgelopen jaren
heeft de vraag naar leraren klassieke talen
doen toenemen.
Het beste bewijs voor het hoge niveau van
de Nederlandse opleidingen is misschien
wel dat veel studenten hun opleicüng vervol
gen in het buitenland. Niet dat de situatie
daar zo veel verschilt van die in Nederland.
Overal in Europa gaan de klassieke opleidin
gen al vele jaren gebukt onder bezuinigin
gen.
Niet alleen het leesniveau is hoog, Neder
landse studenten vallen in het buitenland
ook op doordat er tijdens hun opleiding veel
aandacht is besteed aan taalkundige theorie
ën en de betekenis daarvan voor de interpre
tatie van de teksten. Rijksbaron: „Het ster
ke punt van het Nederlandse onderzoek is
het combineren van taal- en letterkunde.
De dissertaties van de afgelopen jaren laten
dat duidelijk zien: een zware theoretische
component én de praktische uitwerking
daarvan voor het vertalen en interprete
ren." Die vlucht van studenten naar het bui
tenland is niet alleen een compliment, het is