2j nodig Nederland heeft top-opleiding klassieke talen PZC smaak RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Veel belangstelling voor Grieks en Latijn zaterdag 3 juni 2006 ook de grootste bron van zorg voor de klas sieke opleidingen. „Sinds de invoering vai de Bachelor-Master zien we dat de beste sl denten, die door willen gaan in de klassie ken. een master in het buitenland zoeken. Wat we missen, is een herkenbare top-opl ding klassieke talen." „Op dit moment kun je na je bachelor ver der gaan met een master literary-studies.] klassieke talen maken daar onderdeel var uit. maar zijn onzichtbaar. Er zou een ma: teropleiding classical studies moeten ko men, net als in Engeland. Anders worden we slechts een toeleveringsbedrijf voor de opleidingen elders." Rijksbaron speelt graag met het idee van een innige samenwerking met Oxford: „D zou het mooiste zijn. Dat Nederlandse do centen een half jaartje meedraaien in de I gelse masteropleiding. Ze zouden vakken kunnen doceren waar de Engelsen wat mi der sterk in zijn." Zelf schat hij de haalba heid van dat plan niet hoog in: „Die Enge sen zien ons al komen Marcel Huls] Hernieuwde belangstelling, een hoog stu dierendement, lof vanuit het buiten land. De opleiding klassieke talen mag niet klagen. Toch vertrekken de beste studenten, zegt hoogleraar Albert Rijksbaron. Hij nam onlangs afscheid van de Universiteit van Amsterdam. „Ooit trokken de klassieke talen meer stu denten dan de moderne talen. In de jaren ze ventig, tachtig was er sprake van een aan zienlijke daling van de studentenaantallen, zowel bij klassieke als bij moderne talen. Nu komen we langzamerhand weer in een situatie dat het aantal studenten klassieke talen dat van veel moderne talen weer gaat benaderen." Professor Albert Rijksbaron wijst erop dat het aantal studenten op de vijf opleidingen - in Groningen, in Leiden, twee in Amsterdam en in Nijmegen - rede lijk constant blijft. „Daar komt bij: Neder landse classici worden in het buitenland ge waardeerd." Het hoge rendement wordt ver oorzaakt door de intensieve begeleiding. Hij benadrukt dat het hoge rendement ook teweeg wordt gebracht doordat de studen ten een hechte club vormen. De stabiele in stroom wordt voor een niet onbelangrijk deel veroorzaakt door de nauwe banden met het middelbaar onderwijs. Ook wordt extra aandacht besteed aan de klassieke au teurs wier teksten voor het komende eind examen zullen worden gebruikt. Rijksbaron: „Het geheim zit 'm in goede le raren en goede schoolboeken. Op dat vlak is er de laatste jaren veel verbeterd. Daar naast is de belangstelling voor geschiedenis ren zijn verschenen. Je ziet dat leraren op de middelbare scholen daarmee aan de slag gaan. Sinds een aantal jaren bevat het eind examen een standaardopgave waarin de leerlingen verschillende vertalingen van de zelfde passage moeten vergelijken en beoor delen." Wat de leesvaardigheid betreft loopt het aanvangsniveau van de eerstejaars nogal uit een. „Je kunt van middelbare scholen niet verwachten dat ze classici in de dop afleve- toegenomen. We zoeken naar onze culturele roots. Daar profiteren de opleidingen weer van." „Dan heb je nog de populair-wetenschappe- lijke boeken. Sommigen halen daar hun neus voor op, maar ik zeker niet. Die boe ken dragen sterk bij aan de belangstelling voor het vakgebied." „Wat zeker ook helpt zijn de vele vertalin gen van klassieke werken die de laatste ja ren. Een dergelijke eis staat op gespannen voet met de veel bredere eis dat eerstejaars een algemeen academisch aanvangsniveau dienen te hebben." Het werkelijk - min of meer - vlot klassieken leren lezen, daar is de academische opleiding voor. Volgens Rijksbaron leveren de Nederlandse opleidin gen studenten af met een naar internationa le maatstaven zeer behoorlijk niveau. De meesten vinden werk in het onderwijs, waar jaarlijks enkele tientallen vacatures zijn. De run op de gymnasia van de afgelopen jaren heeft de vraag naar leraren klassieke talen doen toenemen. Het beste bewijs voor het hoge niveau van de Nederlandse opleidingen is misschien wel dat veel studenten hun opleicüng vervol gen in het buitenland. Niet dat de situatie daar zo veel verschilt van die in Nederland. Overal in Europa gaan de klassieke opleidin gen al vele jaren gebukt onder bezuinigin gen. Niet alleen het leesniveau is hoog, Neder landse studenten vallen in het buitenland ook op doordat er tijdens hun opleiding veel aandacht is besteed aan taalkundige theorie ën en de betekenis daarvan voor de interpre tatie van de teksten. Rijksbaron: „Het ster ke punt van het Nederlandse onderzoek is het combineren van taal- en letterkunde. De dissertaties van de afgelopen jaren laten dat duidelijk zien: een zware theoretische component én de praktische uitwerking daarvan voor het vertalen en interprete ren." Die vlucht van studenten naar het bui tenland is niet alleen een compliment, het is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 28