WCT-protest levert veel geld op Controleurs kijken zelfs in containers bij de voordeur PZC Mosselvisser wil betere verdeling van mosselzaad Rampenoefening midden op de Oosterschelde Extra overstap dreigt voor busreizigers Verzet tegen komst woonzorgboerderij i 14 P Havenschap Zeeland Seaports betaalt helft spoorwerken in Goes Hendrikhuis wordt verbouwd Bedelaar aangehouden in Zierikzee Duitsers gepakt met softdrugs vrijdag 2 juni 2006 door Harmen van der Werf GOES - De financiering van een verkeerstunnel onder het spoor in Goes en een verdiepte beton nen spoorbak door Goes is voor driekwart rond. Het moet begin volgend jaar duidelijk zijn of het ministerie van Verkeer en Waterstaat de rest betaalt. De eerste spa voor de spoorwerken kan dan in 2008 de grond in. Dat Goes zoveel in het spoor kan investeren, heeft de stad in de eerste plaats aan zichzelf te danken. Het gemeentebestuur besloot - tot ongenoegen van de provincie - bezwaar aan te teke nen tegen de aanleg van de Wes- terschelde Container Terminal (WCT) in Vlissingen-Oost. Goes trok naar de Raad van State, om dat vrijwel niets was geregeld om de overlast van een toene mend goederenvervoer per trein terug te dringen. De Raad van State gaf Goes en andere be zwaarmakers gelijk. Geen bezwaar Het protest van Goes betaalt zich nu uit. Havenschap Zee land Seaports is bereid de helft van de investeringen in het spoor in Goes te betalen oftewel twintig miljoen euro, maakte provinciaal bestuurder H. van GOES - De gemeente Goes maakt geld vrij voor een verbou wing en renovatie van het dorps huis in 's-Heer Hendrikskinder- Wethouder J. Adriaanse (SGP/ ChristenUnie, welzijn) vindt na melijk dat er dringend wat aan het sterk verouderde en te krap pe Heer Hendrikhuis moet ge beuren. „Ik ben geschrokken van het ge brek aan ruimte." Ook de keu ken is niet meer van deze tijd. In het najaar wil het college van B en W de raad een plan voorleg gen. ZIERIKZEE - In de Lange No- belstraat in Zierikzee is gisteren om 16.20 uur een 37-jarige man uit de gemeente Schouwen-Dui- veland aangehouden. De man zat te bedelen bij de toe gangsdeur van een winkelpand. De man verzette zich bij zijn aanhouding. De politie moest pepperspray gebruiken. De man werd later, met een be keuring op zak, weer in vrijheid gesteld. Waveren (CDA) gisteren in het Goese stadskantoor bekend. Zee land Seaports is er als geen an der bij gebaat dat Goes geen be zwaar meer maakt tegen de WCT. Ook de provincie schiet Goes te hulp, met vier miljoen euro. De gemeente komt met eenzelfde bedrag over de brug. Van spoor wegbeheerder ProRail wordt twee miljoen euro verwacht, het bedrag dat is begroot voor overlastbeperkende maatre gelen in Goes zonder spoorbak. Al met al is zo dertig miljoen eu ro beschikbaar, precies het aan deel dat 'de regio' moet leveren om voor subsidie van het minis terie van Verkeer en Waterstaat in aanmerking te komen. Het mi nisterie wil maximaal een kwart bijdragen om spoorknelpunten aan te pakken. Het zal begin 2007 duidelijk zijn of Goes het Haagse geld krijgt. Wethouder M. Dieleman (CDA, verkeer) was daar optimistisch over. „We hebben ambtelijk positieve sig nalen ontvangen." De spoorwerken in Goes zullen bestaan uit: een verkeerstunnel onder het spoor bij het stadskan toor, een aparte fietserstunnel onder het spoor én de Patijnweg bij Ockenburgh (in het verleng de van de Kloetingseweg en de fietsstraat), een betere spoor wegovergang in de Buys Ballot straat in Kloetinge én een ver diepte betonnen spoorbak van anderhalve kilometer die ten oosten van het station begint en die doorloopt tot voorbij de Pa rallelweg in Kloetinge. De bak komt op z'n hoogst anderhalve meter diep te liggen met een op staande rand van een meter. De ze constructie moet tot minder geluid- én vooral ook minder trillinghinder leiden. D66 en GroenLinks in Goes stel den enkele weken geleden voor de spoorbak verder door te trek ken, zodat bij het stadskantoor geen verkeerstunnel nodig is. Het station moet dan verdiept worden aangelegd. Volgens wet houder S. van 't Westeinde (VVD, financiën) is dat te duur, tachtig a negentig miljoen euro. Een probleem is nog de bereik baarheid van onder meer de Agrimarkt. De Van Hertumweg moet al vóór deze winkel om laag in de aanloop tot de spoor tunnel. Wethouder Dieleman meldde te gaan praten over een oplossing. Die moet naar zijn idee te vinden zijn. door Melita Lantinq NEELTJE-JANS - Rondvaart boot Christiaan B krijgt tijdens een vaartocht op de Oosterschel- de problemen. Er is een explosie in de machinekamer en het roer raakt tijdelijk buiten gebruik. Twee passagiers en een beman ningslid raken hierbij gewond. Een grootschalig en realistisch door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Voor busreizi gers tussen Zeeuws-Vlaanderen en overig Zeeland (vice versa) dreigt vanaf volgend jaar een extra overstap in Terneuzen. Dat komt doordat nieuwkomer Veolia in Zeeuws-Vlaanderen de busdiensten gaat doen, ten koste van Connexxion. De provincie heeft dat na een openbare aanbesteding beslo ten. De vervoerconcessie in Mid den-Zeeland is tot 2009 nog in handen van Connexxion, terwijl die in Zeeuws-Vlaanderen nu overgaat naar Veolia (waarvan ook de BBA in Breda deel uit maakt). Verschillende maatschappijen in verschillende regio's betekent op doorgaande lijnen extra over stappen en ongemak voor de pas sagiers. Dat was tot nu toe niet aan de orde, omdat Connexxion alles uitvoerde. Het gaat om lijnen van Goes (Krabbendijke). Mid delburg en Vlissingen naar Ter- neuzen (Sas van Gent)en Hulst, en omgekeerd. De PvdA-Statenleden C. Olie- bek en M. Luijendijk-Bergwerf vinden dat de reizigers niet de dupe mogen worden van de nieu we situatie met verschillende concessiehouders. In schriftelij ke vragen aan het dagelijks pro vinciebestuur dringen ze erop aan op het maken van afspra ken met beide vervoerders 'om deze ongewenste situatie op te lossen.' Het tweetal stelt dat de extra overstap bij het busstation aan de Terneuzense Buitenhaven af breuk doet aan de kwaliteit van het openbaar vervoer. Het is las tig en onveilig voor de circa zes honderd reizigers die hierdoor dagelijks worden getroffen. Bo vendien is het busstation niet ge schikt voor het verwerken van meer bussen en overstappers (zo ontbreken wachtruimtes en toi letten). In een brief aan de Statencom missie Economie en Mobiliteit uit bestuurder E. Groen van FNV Bondgenoten soortgelijke bezwaren tegen de nieuwe con cessie. Hij constateert dat noch de passagiers, noch het busper- soneel beter worden van de aan besteding. „Als cle nieuwe con cessie van start gaat, voorzien wij chaotische taferelen op het busstation Terneuzen", aldus Groen. Omdat er straks twee vervoer ders gaan rijden, komen er dub bel zoveel bussen bij op het bus station, merkt hij op. De vak bondsman noemt het apart aan besteden van de concessies voor Zeeuws-Vlaanderen en Mid den-Zeeland 'geen handige keu ze'. Zowel Groen als de PvdA-Sta tenleden plaatsen ook nog vraag tekens bij het feit dat voor de kleine kernen geen belbus wordt ingevoerd. Bedoeling is dat Veolia Transport elk uur naar de kleine kernen een bus laat rijden. Dat is in strijd met de afspraken, menen Ollebek en Luijendijk. Groen acht het maatschappelijk niet verantwoord en milieubelas tend en pleit voor openbaar ver voer op afroep. oefenscenario gisteravond, voor de KNRM, kustwacht en ambu lances. Het is half zeven in de avond als de opstappers van de reddings boten Harder en Koopmans- dank de KNRM-post Noordland binnenkomen. Bij het Topshuis op Neeltje Jans komen rond die tijd ook de ambulances voorrij den. Dat ze gaan oefenen is bekend, maar wat er gaat gebeuren niet. Het wachten duurt lang, maar even na zevenen gaat dan toch de pieper. Later dan gepland want met de alarmering loopt het niet op rolletjes. Centrum Ouddorp blijkt telefonisch onbe reikbaar. De bemanning van red dingsboot Harder gaat er als eer ste uit en verkent de situatie. Na tien minuten wordt ook de Koopmansdank opgeroepen en terwijl deze boot door de sluis vaart om op de Oosterschelde te komen (de Koopmansdank ligt aan de Noordzee-zijde van Neel tje Jans) komen de berichten binnen. Er zijn drie gewonden en ambulancepersoneel moet worden opgepikt in de binnenha ven. Volle snelheid Dat kost tijd want de meest uit eenlopende medische apparaten worden aan boord gedragen en daarna gaat het met volle snel heid de Oosterschelde op. Tien minuten varenverder ligt de Christiaan B. Het ambulanceper soneel gaat snel aan de slag met de 'gewonden'. De een heeft rugletsel, de ande re een gebroken been en een be manningslid heeft een snijwond opgelopen. Als de patiënten ge stabiliseerd zijn en op een bran card liggen, blijkt hoe lastig het is om - op volle zee - mensen over te brengen naar de red dingsboot. Het hoogteverschil speelt de hulpverleners parten en het kost veel kracht en behen digheid van de opstappers om de gewonden veilig in de red dingsboot te krijgen, terwijl de Oosterschelde nu nog een spie geltje is en de schepen geen last van deining hebben. F. Jessen is een van de gewon den. Hij heeft rugletsel en ligt in gesnoerd op een brancard ter wijl de boot snel terugvaart naar de haven. „Ik vind dat ze het heel goed opgepakt heb ben", zegt een ervaren lotus-vrij williger. „Het duurde alleen wel lang voordat er mensen aan boord kwamen, we zijn nu toch door Martijn de Koning VLISSINGEN - Automobilis ten, schoolhoofden, café-eigena ren, campinghouders en direc teuren van bedrijven: ze konden gisteren en vandaag allemaal controle krijgen. Verschillende Zeeuwse instanties slaan de han den ineen tijdens een landelijke handhavingsactie. Tijdens de reeks controles, die gistermiddag om 12 uur begon nen en tot vandaag dezelfde tijd duren, werken onder meer ge meenten, provincie, politie, wa terschappen, Rijkswaterstaat, douane en Staatsbosbeheer sa men. „Vertegenwoordigers van die in stanties maken teams en gaan samen op pad", verklaart J. Zan ders van de provincie. In totaal bezoeken de groepen 82 Zeeuwse locaties. Het gaat om uiteenlopende controles. Au tomobilisten kan gevraagd wor den naar hun papieren of moe ten een alcoholcontrole onder gaan. Op minicampings wordt geke ken of de gasflessen in orde zijn. Koelinstallaties bij horecagele genheden en op vrachtwagens krijgen speciale aandacht. Ver der kijken de teams rond op scholen of houden ze in de gaten of terrassen staan waar ze ho ren. Willekeurig Een aantal bedrijven krijgt een meer algemene controle. De on dernemingen zijn willekeurig ge kozen, geeft Zanders aan. Hoe wel, voor Sea Way in de haven van Vlissingen gaat dat niet he lemaal op. Een deel van het be drijf, waar kleurstof uit kratten wordt gehaald om de kunststof opnieuw te kunnen gebruiken, brandde vorig jaar af. De fa briek wordt nu herbouwd. „Sinds die brand houden we hier de vinger aan de pols", zegt M. Bek. Hij is toezichthouder bij de provincie. Samenwerking met andere in stanties is voor hem niets nieuws. „Maar het is altijd nut tig het belang ei-van nog eens te benadrukken." Bek vormt samen met twee colle ga's van de provincie en een ver tegenwoordiger van de politie een team. Dat laat er geen gras over groeien. Nog voordat ze binnen zijn, neuzen de contro leurs al in de containers voor de deur. Even kijken wat erin zit. Belangrijk is dat de inspectie voor een bedrijf onverwachts komt. Zodat het niet snel nog even wat dingetjes kan wegmof felen. Directeur W. Roos is dan ook verrast door de komst van de de legatie. „We wisten wel dat er een keer controle zou komen, SEROOSKERKE (S) - Tijdens een verkeerscontrole op de N57 bij Serooskerke (S) werd giste ren rond 16.00 uur een Duitse personenauto gecontroleerd op softdrugs. De bestuurder en zijn passagier, twee 23-jarige mannen uit Kamp-Lintfort, hadden in to taal 15 gram softdrugs bij zich. De softdrugs werden in beslag maar hadden geen idee wan neer." Erg vindt hij het niet. „Het houdt je scherp." Verdieping voor verdieping leidt Roos het team door de fa briek. Dat let op kleine dingen. Waar voor een argeloze bezoe ker vooral het enorme buizen stelsel in het oog springt, gluren de controleurs in putjes en over randjes en werpen snelle blik ken op brandblussers en liften. Ze vinden niets dat hen niet kan bekoren. Directeur Roos krijgt een pluim en kan opgelucht ademhalen. door Jan van Ommen DEN HAAG - Mosselvisser en -producent N. Praet en Zonen uit Zierikzee viel dinsdag bij de Raad van State de rol van de producentenorganisatie Neder landse Mosselcultuur aan. Volgens de Zierikzeese visser moet minister Veerman van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) zich veel meer gaan bemoeien met de verdeling van het almaar slin kende mosselzaadquotum voor de Nederlandse mosselvissers. Praet vindt dat hij te weinig mosselzaad krijgt, terwijl hij veel grotere mosselkweekperce- len heeft dan andere mosselpro ducenten. Alle ruim tachtig Nederlandse mosselvissers zijn bij de produ centenorganisatie aangesloten. Minister Veerman verleent bijna ieder jaar vergunningen aan de producentenorganisatie voor het opvissen van een be paald aantal mosseltonnen zaad uit de Waddenzee. De producen tenvereniging verdeelt vervol gens met een bepaalde verdeel sleutel het quotum onder de le den. Praet is het niet eens met de ver deling van het mosselzaad. Bij de producentenvereniging ving Praet bot met zijn kritiek op de verdeelsleutel. Vervolgens klop te de Zierikzeese visser bij LNV aan. Maar die wast zijn handen in onschuld en stelt dat de verde ling louter een zaak is van de producentenvereniging. In 2003 haalde de Middelburgse rechter een streep door de ver- deelregeling. De rechtbank oor deelde dat die in strijd is met de mededingingswet en de Europe se richtlijnen. De producenten organisatie zou een kartel vor men die zelf de verdeling van schaarse goederen bepaalt. Sindsdien is Praet bezig LNV te bewegen zelf de mosselzaadquo ta over de vissers te verdelen. LNV en producentenorganisatie Nederlandse Mosselcultuur wil len er niet aan en schoven de kwestie door naar de Europese: Commissie. Die heeft onlangs in een zogenoemde comfortletter aangegeven geen probleem te zien in de verdeelrégeling. Tijdens de rechtszitting bij de Raad van State kon de raads man van de producentenorgani satie Nederlandse Mosselcul-, tuur de brief van de Europese Commissie evenwel niet overleg gen. De reden waarom de Euro pese Commissie de verdeelrolj van de producentenorganisatie! goedkeurt, bleef in het ongewis se. De Raad van State zette even wel grote vraagtekens bij de handelwijze van LNV. Net als;; begin deze week tijdens de; rechtszaak over het mosselzaad quotum zelf, uitte het rechtscol lege kritiek op het feit dat de mi-, nister zelf te weinig verantwoor delijkheid lijkt te nemen bij de verdeling van het mosselzaad quotum over de vissers. Immers, de minister heeft de bevoegd heid zelf het mosselzaadquotum te verdelen, maar heeft die taak afgeschoven naar de producen tenorganisatie, die daarmee een' soort gilde lijkt te zijn gewor-' den, die slechts de bestaande verhoudingen beschermt. N. Praet zei dat er ongeveer der tig mosselvissers in hetzelfde schuitje zitten als hij. Zij krij-, gen ook te weinig mosselzaad, gerekend over het oppervlak; van-hun kweekpercelen. Ande ren krijgen teveel. De producen tenorganisatie heeft de verde ling vastgesteld aan de hand van de gemiddelde mosselaan- voer per bedrijf tussen 1986 en 1994. Bedrijven die veel jonge* en goedkopere mosselen produ ceerden, krijgen een groter quo- turn en vissers die minder oude- re en kwalitatief hoogwaardige mosselen produceerden krijgen minder zaad. Aangezien de spoe ling elk jaar dunner wordt,; 1 wordt de concurrentie heviger en de belangen groter. Mocht de '- Raad van State Praet in het ge lijk stellen dan zal de minister toch meer verantwoordelijkheid voor de verdeling van het zaad moeten nemen. E Medewerkers van de KNRM bieden eerste hulp aan een gewonde tijdens een rampenoefening op een rondvaartboot. foto Rien Jol anderhalf uur verder. Maar pet je af voor de bemanning van de reddingsboten. Dat zijn profes sionals." M. Bolle, van de ambulancevoor ziening Zeeland denkt niet dat het allemaal te lang heeft ge duurd. „Als je ziet wat er alle maal bij komt kijken. De vrijwil ligers moeten gealarmeerd wor den, de boot moet de sluis dooi en dat kost tijd en vervolgens moet het ambulancepersoneel nog opstappen en moet je gaan varen." Uit de evaluatie na af loop is naar voren gekomen dat de oefening op zich is geslaagd, maar dat met name de onderlin ge communicatie over minder schijven moet lopen. Uit de oefening is wel naar vo ren gekomen dat de onderlinge communicatie eenvoudiger kan en moet. genomen en de twee kregen elk een bekeuring van honderd eu ro. In een andere Duitse perso nenauto, die om 16.45 uur op de zelfde locatie werd gecontro leerd, werd 9 gram softdrugs aangetroffen. Ook deze soft drugs werden in beslag geno men en de bestuurder, een 22-ja- rige man uit Monheim am Rhein, kreeg eveneens een be keuring van honderd euro. door Edith Ramakers MELISKERKE - Zeker vijf an dere locaties in Meliskerke zijn beter geschikt voor de bouw van een woonzorgboerderij, dan het perceel aan de Comelis Jasperse straat waarop de gemeente Veere haar oog heeft laten val len. Dat betogen in elk geval vier omwonenden. „Het is een flessenhals, waar verkeer doorheen geperst moet worden, de plek is ook nog eens ver verwijderd van de kern van het dorp en het gebouw is een verminking van het landschap", zegt H. Mol namens de bezwaar makers. De gemeente Veere, de zorgin stellingen Zorgstroom en de SVRZ, woningstichting Walche ren en projectontwikkelaar Marsaki willen aan de C. Jasper sestraat twintig zorgapparte- menten voor ouderen en twee woningen voor in totaal twaalf verpleegplaatsen bouwen. Een nabijgelegen weiland wordt er bij betrokken, waar ouderen beesten kunnen houden of in de moestuin kunnen werken. Tegenstanders De tegenstanders van het plan vrezen meer dan verlies aan pri vacy en uitzicht. Zij wijzen erop dat dit complex bestemd wordt voor mensen van buiten de kern Meliskerke. In Meliskerke wo nen veel mensen die aangesloten zijn bij de gereformeerde ge meente. Die 'doelgroep' kiest eerder voor een centrum waar zorg verleend wordt door bij voorbeeld de Stichting Zorgver lening van de Gereformeerde Ge- meerite Zeeland. Een verpleeg huis van alle gezindten heeft niet de sfeer die ze hun leven lang gewend zijn. Andere locaties M. Drost van de SVRZ reageert dat de organisatie al enige tijd bezig is om cliënten, die in de verpleeghuizen De Poort en De Vliedberg in Koudekerke huis den, onder te brengen in andere locaties op Walcheren. Die ge bouwen in Koudekerke worden afgebroken. Op Walcheren ont staan kleinere, zelfstandige ver pleeghuisorganisaties. Het kan zijn dat ook cliënten van De Vliedberg naar Meliskerke ver huizen. „En De Vliedberg was ook een verpleeghuis voor alle gezindten", zegt Drost. In het nabijgelegen Aagtekerkt. wordt geprobeerd eenzelfde pro ject van de grond te krijgen. Bij die zorg is de stichting Zorgver lening van de Gereformeerde Ge-i meente Zeeland en de SVRZ be trokken. De zorgverlener van de gereformeerde gemeente heeft bijvoorbeeld invloed op de per- soneelsselectie. „We denken dat we met dit aanbod, dus Aagte- kerke en Meliskerke samen, tege- moetkomen aan de behoefte, voor dat deel van Walcheren." Mol en zijn buurman Matthijs- sen maken bezwaar tegen dat ar gument. „Het zou een wezenlijk" verschil uitmaken als er ge-" bouwd zou worden voor de be-; woners van Meliskerke. Want waar blijft de gemeente nu met; haar argument dat er in de ker nen zorgcomplexen irioeten ko men, ter ondersteuning vac ouderen om ze langer thuis of it hun eigen omgeving te kunner laten wonen?"zeggen ze. i Moeilijk Pi' Ze vermoeden dat de apparte menten niet of moeilijk betrok- j^e ken zullen worden. En dan kar my een projectontwikkelaar er late: mee doen wat hij wil. „Of de ge schiedenis herhaalt zich. In Me- liskerke zijn huizen voor oude-p ren in het dorp gebouwd. Di|; staan eerst een tijdje leeg i daar trekken vervolgens jonge-f renin." Drost van de SVRZ wijst op df vergrijzing en de bijzonder! p' plek in Meliskerke. „Daar zijl juist veel ouderen naar op zoeki*" We hebben veel van dit soor complexen nodig om aan dd vraag te kunnen voldoen." Mol en zijn buren zijn niet on-E der de indruk van dat argul ment. Aan de ring van MeliskerB ke staat een boerderij, die op d® nominatie staat om gesloopt t worden. „Dat is al een veel gel schiktere plek. Ook een schoolgebouwtje en een aanne] mingsbedrijf aan de C. Jaspersel straat liggen gunstiger voor eeif zorgboerderij." De argumenten zijn bekend biSj de gemeente Veere. WethoudeT J. Bostelaar zegt dat hij begrijl voor de bezwaarmakers kan opf brengen. „Maar het ontwei past wel in die omgeving", zegf hij. „Het wordt een boerde! rij-achtig complex in een landej lijke omgeving." Hij heeft er nog goede hoop c dat hij er met de bewoners uitfl komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 38