WCT-protest levert veel geld op
Controleurs kijken zelfs in
containers bij de voordeur
PZC
Mosselvisser wil
betere verdeling
van mosselzaad
Rampenoefening midden op de Oosterschelde
Extra overstap dreigt
voor busreizigers
Verzet tegen komst
woonzorgboerderij
i 14
P
Havenschap Zeeland Seaports betaalt helft spoorwerken in Goes
Hendrikhuis
wordt verbouwd
Bedelaar
aangehouden
in Zierikzee
Duitsers gepakt met softdrugs
vrijdag 2 juni 2006
door Harmen van der Werf
GOES - De financiering van een
verkeerstunnel onder het spoor
in Goes en een verdiepte beton
nen spoorbak door Goes is voor
driekwart rond. Het moet begin
volgend jaar duidelijk zijn of
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat de rest betaalt. De
eerste spa voor de spoorwerken
kan dan in 2008 de grond in.
Dat Goes zoveel in het spoor
kan investeren, heeft de stad in
de eerste plaats aan zichzelf te
danken. Het gemeentebestuur
besloot - tot ongenoegen van de
provincie - bezwaar aan te teke
nen tegen de aanleg van de Wes-
terschelde Container Terminal
(WCT) in Vlissingen-Oost. Goes
trok naar de Raad van State, om
dat vrijwel niets was geregeld
om de overlast van een toene
mend goederenvervoer per trein
terug te dringen. De Raad van
State gaf Goes en andere be
zwaarmakers gelijk.
Geen bezwaar
Het protest van Goes betaalt
zich nu uit. Havenschap Zee
land Seaports is bereid de helft
van de investeringen in het
spoor in Goes te betalen oftewel
twintig miljoen euro, maakte
provinciaal bestuurder H. van
GOES - De gemeente Goes
maakt geld vrij voor een verbou
wing en renovatie van het dorps
huis in 's-Heer Hendrikskinder-
Wethouder J. Adriaanse (SGP/
ChristenUnie, welzijn) vindt na
melijk dat er dringend wat aan
het sterk verouderde en te krap
pe Heer Hendrikhuis moet ge
beuren.
„Ik ben geschrokken van het ge
brek aan ruimte." Ook de keu
ken is niet meer van deze tijd. In
het najaar wil het college van B
en W de raad een plan voorleg
gen.
ZIERIKZEE - In de Lange No-
belstraat in Zierikzee is gisteren
om 16.20 uur een 37-jarige man
uit de gemeente Schouwen-Dui-
veland aangehouden.
De man zat te bedelen bij de toe
gangsdeur van een winkelpand.
De man verzette zich bij zijn
aanhouding. De politie moest
pepperspray gebruiken.
De man werd later, met een be
keuring op zak, weer in vrijheid
gesteld.
Waveren (CDA) gisteren in het
Goese stadskantoor bekend. Zee
land Seaports is er als geen an
der bij gebaat dat Goes geen be
zwaar meer maakt tegen de
WCT.
Ook de provincie schiet Goes te
hulp, met vier miljoen euro. De
gemeente komt met eenzelfde
bedrag over de brug. Van spoor
wegbeheerder ProRail wordt
twee miljoen euro verwacht, het
bedrag dat is begroot voor
overlastbeperkende maatre
gelen in Goes zonder spoorbak.
Al met al is zo dertig miljoen eu
ro beschikbaar, precies het aan
deel dat 'de regio' moet leveren
om voor subsidie van het minis
terie van Verkeer en Waterstaat
in aanmerking te komen. Het mi
nisterie wil maximaal een kwart
bijdragen om spoorknelpunten
aan te pakken. Het zal begin
2007 duidelijk zijn of Goes het
Haagse geld krijgt. Wethouder
M. Dieleman (CDA, verkeer)
was daar optimistisch over. „We
hebben ambtelijk positieve sig
nalen ontvangen."
De spoorwerken in Goes zullen
bestaan uit: een verkeerstunnel
onder het spoor bij het stadskan
toor, een aparte fietserstunnel
onder het spoor én de Patijnweg
bij Ockenburgh (in het verleng
de van de Kloetingseweg en de
fietsstraat), een betere spoor
wegovergang in de Buys Ballot
straat in Kloetinge én een ver
diepte betonnen spoorbak van
anderhalve kilometer die ten
oosten van het station begint en
die doorloopt tot voorbij de Pa
rallelweg in Kloetinge. De bak
komt op z'n hoogst anderhalve
meter diep te liggen met een op
staande rand van een meter. De
ze constructie moet tot minder
geluid- én vooral ook minder
trillinghinder leiden.
D66 en GroenLinks in Goes stel
den enkele weken geleden voor
de spoorbak verder door te trek
ken, zodat bij het stadskantoor
geen verkeerstunnel nodig is.
Het station moet dan verdiept
worden aangelegd. Volgens wet
houder S. van 't Westeinde
(VVD, financiën) is dat te duur,
tachtig a negentig miljoen euro.
Een probleem is nog de bereik
baarheid van onder meer de
Agrimarkt. De Van Hertumweg
moet al vóór deze winkel om
laag in de aanloop tot de spoor
tunnel. Wethouder Dieleman
meldde te gaan praten over een
oplossing. Die moet naar zijn
idee te vinden zijn.
door Melita Lantinq
NEELTJE-JANS - Rondvaart
boot Christiaan B krijgt tijdens
een vaartocht op de Oosterschel-
de problemen. Er is een explosie
in de machinekamer en het roer
raakt tijdelijk buiten gebruik.
Twee passagiers en een beman
ningslid raken hierbij gewond.
Een grootschalig en realistisch
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Voor busreizi
gers tussen Zeeuws-Vlaanderen
en overig Zeeland (vice versa)
dreigt vanaf volgend jaar een
extra overstap in Terneuzen.
Dat komt doordat nieuwkomer
Veolia in Zeeuws-Vlaanderen
de busdiensten gaat doen, ten
koste van Connexxion.
De provincie heeft dat na een
openbare aanbesteding beslo
ten. De vervoerconcessie in Mid
den-Zeeland is tot 2009 nog in
handen van Connexxion, terwijl
die in Zeeuws-Vlaanderen nu
overgaat naar Veolia (waarvan
ook de BBA in Breda deel uit
maakt).
Verschillende maatschappijen
in verschillende regio's betekent
op doorgaande lijnen extra over
stappen en ongemak voor de pas
sagiers.
Dat was tot nu toe niet aan de
orde, omdat Connexxion alles
uitvoerde. Het gaat om lijnen
van Goes (Krabbendijke). Mid
delburg en Vlissingen naar Ter-
neuzen (Sas van Gent)en Hulst,
en omgekeerd.
De PvdA-Statenleden C. Olie-
bek en M. Luijendijk-Bergwerf
vinden dat de reizigers niet de
dupe mogen worden van de nieu
we situatie met verschillende
concessiehouders. In schriftelij
ke vragen aan het dagelijks pro
vinciebestuur dringen ze erop
aan op het maken van afspra
ken met beide vervoerders 'om
deze ongewenste situatie op te
lossen.'
Het tweetal stelt dat de extra
overstap bij het busstation aan
de Terneuzense Buitenhaven af
breuk doet aan de kwaliteit van
het openbaar vervoer. Het is las
tig en onveilig voor de circa zes
honderd reizigers die hierdoor
dagelijks worden getroffen. Bo
vendien is het busstation niet ge
schikt voor het verwerken van
meer bussen en overstappers (zo
ontbreken wachtruimtes en toi
letten).
In een brief aan de Statencom
missie Economie en Mobiliteit
uit bestuurder E. Groen van
FNV Bondgenoten soortgelijke
bezwaren tegen de nieuwe con
cessie. Hij constateert dat noch
de passagiers, noch het busper-
soneel beter worden van de aan
besteding. „Als cle nieuwe con
cessie van start gaat, voorzien
wij chaotische taferelen op het
busstation Terneuzen", aldus
Groen.
Omdat er straks twee vervoer
ders gaan rijden, komen er dub
bel zoveel bussen bij op het bus
station, merkt hij op. De vak
bondsman noemt het apart aan
besteden van de concessies voor
Zeeuws-Vlaanderen en Mid
den-Zeeland 'geen handige keu
ze'.
Zowel Groen als de PvdA-Sta
tenleden plaatsen ook nog vraag
tekens bij het feit dat voor de
kleine kernen geen belbus
wordt ingevoerd. Bedoeling is
dat Veolia Transport elk uur
naar de kleine kernen een bus
laat rijden. Dat is in strijd met
de afspraken, menen Ollebek en
Luijendijk.
Groen acht het maatschappelijk
niet verantwoord en milieubelas
tend en pleit voor openbaar ver
voer op afroep.
oefenscenario gisteravond, voor
de KNRM, kustwacht en ambu
lances.
Het is half zeven in de avond als
de opstappers van de reddings
boten Harder en Koopmans-
dank de KNRM-post Noordland
binnenkomen. Bij het Topshuis
op Neeltje Jans komen rond die
tijd ook de ambulances voorrij
den.
Dat ze gaan oefenen is bekend,
maar wat er gaat gebeuren niet.
Het wachten duurt lang, maar
even na zevenen gaat dan toch
de pieper. Later dan gepland
want met de alarmering loopt
het niet op rolletjes. Centrum
Ouddorp blijkt telefonisch onbe
reikbaar. De bemanning van red
dingsboot Harder gaat er als eer
ste uit en verkent de situatie. Na
tien minuten wordt ook de
Koopmansdank opgeroepen en
terwijl deze boot door de sluis
vaart om op de Oosterschelde te
komen (de Koopmansdank ligt
aan de Noordzee-zijde van Neel
tje Jans) komen de berichten
binnen. Er zijn drie gewonden
en ambulancepersoneel moet
worden opgepikt in de binnenha
ven.
Volle snelheid
Dat kost tijd want de meest uit
eenlopende medische apparaten
worden aan boord gedragen en
daarna gaat het met volle snel
heid de Oosterschelde op. Tien
minuten varenverder ligt de
Christiaan B. Het ambulanceper
soneel gaat snel aan de slag met
de 'gewonden'.
De een heeft rugletsel, de ande
re een gebroken been en een be
manningslid heeft een snijwond
opgelopen. Als de patiënten ge
stabiliseerd zijn en op een bran
card liggen, blijkt hoe lastig het
is om - op volle zee - mensen
over te brengen naar de red
dingsboot. Het hoogteverschil
speelt de hulpverleners parten
en het kost veel kracht en behen
digheid van de opstappers om
de gewonden veilig in de red
dingsboot te krijgen, terwijl de
Oosterschelde nu nog een spie
geltje is en de schepen geen last
van deining hebben.
F. Jessen is een van de gewon
den. Hij heeft rugletsel en ligt in
gesnoerd op een brancard ter
wijl de boot snel terugvaart
naar de haven. „Ik vind dat ze
het heel goed opgepakt heb
ben", zegt een ervaren lotus-vrij
williger. „Het duurde alleen wel
lang voordat er mensen aan
boord kwamen, we zijn nu toch
door Martijn de Koning
VLISSINGEN - Automobilis
ten, schoolhoofden, café-eigena
ren, campinghouders en direc
teuren van bedrijven: ze konden
gisteren en vandaag allemaal
controle krijgen. Verschillende
Zeeuwse instanties slaan de han
den ineen tijdens een landelijke
handhavingsactie.
Tijdens de reeks controles, die
gistermiddag om 12 uur begon
nen en tot vandaag dezelfde tijd
duren, werken onder meer ge
meenten, provincie, politie, wa
terschappen, Rijkswaterstaat,
douane en Staatsbosbeheer sa
men.
„Vertegenwoordigers van die in
stanties maken teams en gaan
samen op pad", verklaart J. Zan
ders van de provincie.
In totaal bezoeken de groepen
82 Zeeuwse locaties. Het gaat
om uiteenlopende controles. Au
tomobilisten kan gevraagd wor
den naar hun papieren of moe
ten een alcoholcontrole onder
gaan.
Op minicampings wordt geke
ken of de gasflessen in orde zijn.
Koelinstallaties bij horecagele
genheden en op vrachtwagens
krijgen speciale aandacht. Ver
der kijken de teams rond op
scholen of houden ze in de gaten
of terrassen staan waar ze ho
ren.
Willekeurig
Een aantal bedrijven krijgt een
meer algemene controle. De on
dernemingen zijn willekeurig ge
kozen, geeft Zanders aan. Hoe
wel, voor Sea Way in de haven
van Vlissingen gaat dat niet he
lemaal op. Een deel van het be
drijf, waar kleurstof uit kratten
wordt gehaald om de kunststof
opnieuw te kunnen gebruiken,
brandde vorig jaar af. De fa
briek wordt nu herbouwd.
„Sinds die brand houden we
hier de vinger aan de pols", zegt
M. Bek. Hij is toezichthouder
bij de provincie.
Samenwerking met andere in
stanties is voor hem niets
nieuws. „Maar het is altijd nut
tig het belang ei-van nog eens te
benadrukken."
Bek vormt samen met twee colle
ga's van de provincie en een ver
tegenwoordiger van de politie
een team. Dat laat er geen gras
over groeien. Nog voordat ze
binnen zijn, neuzen de contro
leurs al in de containers voor de
deur. Even kijken wat erin zit.
Belangrijk is dat de inspectie
voor een bedrijf onverwachts
komt. Zodat het niet snel nog
even wat dingetjes kan wegmof
felen.
Directeur W. Roos is dan ook
verrast door de komst van de de
legatie. „We wisten wel dat er
een keer controle zou komen,
SEROOSKERKE (S) - Tijdens
een verkeerscontrole op de N57
bij Serooskerke (S) werd giste
ren rond 16.00 uur een Duitse
personenauto gecontroleerd op
softdrugs.
De bestuurder en zijn passagier,
twee 23-jarige mannen uit
Kamp-Lintfort, hadden in to
taal 15 gram softdrugs bij zich.
De softdrugs werden in beslag
maar hadden geen idee wan
neer." Erg vindt hij het niet.
„Het houdt je scherp."
Verdieping voor verdieping
leidt Roos het team door de fa
briek. Dat let op kleine dingen.
Waar voor een argeloze bezoe
ker vooral het enorme buizen
stelsel in het oog springt, gluren
de controleurs in putjes en over
randjes en werpen snelle blik
ken op brandblussers en liften.
Ze vinden niets dat hen niet kan
bekoren. Directeur Roos krijgt
een pluim en kan opgelucht
ademhalen.
door Jan van Ommen
DEN HAAG - Mosselvisser en
-producent N. Praet en Zonen
uit Zierikzee viel dinsdag bij de
Raad van State de rol van de
producentenorganisatie Neder
landse Mosselcultuur aan.
Volgens de Zierikzeese visser
moet minister Veerman van
Landbouw, Natuurbeheer en
Voedselkwaliteit (LNV) zich
veel meer gaan bemoeien met de
verdeling van het almaar slin
kende mosselzaadquotum voor
de Nederlandse mosselvissers.
Praet vindt dat hij te weinig
mosselzaad krijgt, terwijl hij
veel grotere mosselkweekperce-
len heeft dan andere mosselpro
ducenten.
Alle ruim tachtig Nederlandse
mosselvissers zijn bij de produ
centenorganisatie aangesloten.
Minister Veerman verleent
bijna ieder jaar vergunningen
aan de producentenorganisatie
voor het opvissen van een be
paald aantal mosseltonnen zaad
uit de Waddenzee. De producen
tenvereniging verdeelt vervol
gens met een bepaalde verdeel
sleutel het quotum onder de le
den.
Praet is het niet eens met de ver
deling van het mosselzaad. Bij
de producentenvereniging ving
Praet bot met zijn kritiek op de
verdeelsleutel. Vervolgens klop
te de Zierikzeese visser bij LNV
aan. Maar die wast zijn handen
in onschuld en stelt dat de verde
ling louter een zaak is van de
producentenvereniging.
In 2003 haalde de Middelburgse
rechter een streep door de ver-
deelregeling. De rechtbank oor
deelde dat die in strijd is met de
mededingingswet en de Europe
se richtlijnen. De producenten
organisatie zou een kartel vor
men die zelf de verdeling van
schaarse goederen bepaalt.
Sindsdien is Praet bezig LNV te
bewegen zelf de mosselzaadquo
ta over de vissers te verdelen.
LNV en producentenorganisatie
Nederlandse Mosselcultuur wil
len er niet aan en schoven de
kwestie door naar de Europese:
Commissie. Die heeft onlangs in
een zogenoemde comfortletter
aangegeven geen probleem te
zien in de verdeelrégeling.
Tijdens de rechtszitting bij de
Raad van State kon de raads
man van de producentenorgani
satie Nederlandse Mosselcul-,
tuur de brief van de Europese
Commissie evenwel niet overleg
gen. De reden waarom de Euro
pese Commissie de verdeelrolj
van de producentenorganisatie!
goedkeurt, bleef in het ongewis
se. De Raad van State zette even
wel grote vraagtekens bij de
handelwijze van LNV. Net als;;
begin deze week tijdens de;
rechtszaak over het mosselzaad
quotum zelf, uitte het rechtscol
lege kritiek op het feit dat de mi-,
nister zelf te weinig verantwoor
delijkheid lijkt te nemen bij de
verdeling van het mosselzaad
quotum over de vissers. Immers,
de minister heeft de bevoegd
heid zelf het mosselzaadquotum
te verdelen, maar heeft die taak
afgeschoven naar de producen
tenorganisatie, die daarmee een'
soort gilde lijkt te zijn gewor-'
den, die slechts de bestaande
verhoudingen beschermt.
N. Praet zei dat er ongeveer der
tig mosselvissers in hetzelfde
schuitje zitten als hij. Zij krij-,
gen ook te weinig mosselzaad,
gerekend over het oppervlak;
van-hun kweekpercelen. Ande
ren krijgen teveel. De producen
tenorganisatie heeft de verde
ling vastgesteld aan de hand
van de gemiddelde mosselaan-
voer per bedrijf tussen 1986 en
1994. Bedrijven die veel jonge*
en goedkopere mosselen produ
ceerden, krijgen een groter quo-
turn en vissers die minder oude-
re en kwalitatief hoogwaardige
mosselen produceerden krijgen
minder zaad. Aangezien de spoe
ling elk jaar dunner wordt,; 1
wordt de concurrentie heviger
en de belangen groter. Mocht de '-
Raad van State Praet in het ge
lijk stellen dan zal de minister
toch meer verantwoordelijkheid
voor de verdeling van het zaad
moeten nemen. E
Medewerkers van de KNRM bieden eerste hulp aan een gewonde tijdens een rampenoefening op een rondvaartboot. foto Rien Jol
anderhalf uur verder. Maar pet
je af voor de bemanning van de
reddingsboten. Dat zijn profes
sionals."
M. Bolle, van de ambulancevoor
ziening Zeeland denkt niet dat
het allemaal te lang heeft ge
duurd. „Als je ziet wat er alle
maal bij komt kijken. De vrijwil
ligers moeten gealarmeerd wor
den, de boot moet de sluis dooi
en dat kost tijd en vervolgens
moet het ambulancepersoneel
nog opstappen en moet je gaan
varen." Uit de evaluatie na af
loop is naar voren gekomen dat
de oefening op zich is geslaagd,
maar dat met name de onderlin
ge communicatie over minder
schijven moet lopen.
Uit de oefening is wel naar vo
ren gekomen dat de onderlinge
communicatie eenvoudiger kan
en moet.
genomen en de twee kregen elk
een bekeuring van honderd eu
ro. In een andere Duitse perso
nenauto, die om 16.45 uur op de
zelfde locatie werd gecontro
leerd, werd 9 gram softdrugs
aangetroffen. Ook deze soft
drugs werden in beslag geno
men en de bestuurder, een 22-ja-
rige man uit Monheim am
Rhein, kreeg eveneens een be
keuring van honderd euro.
door Edith Ramakers
MELISKERKE - Zeker vijf an
dere locaties in Meliskerke zijn
beter geschikt voor de bouw van
een woonzorgboerderij, dan het
perceel aan de Comelis Jasperse
straat waarop de gemeente
Veere haar oog heeft laten val
len. Dat betogen in elk geval
vier omwonenden.
„Het is een flessenhals, waar
verkeer doorheen geperst moet
worden, de plek is ook nog eens
ver verwijderd van de kern van
het dorp en het gebouw is een
verminking van het landschap",
zegt H. Mol namens de bezwaar
makers.
De gemeente Veere, de zorgin
stellingen Zorgstroom en de
SVRZ, woningstichting Walche
ren en projectontwikkelaar
Marsaki willen aan de C. Jasper
sestraat twintig zorgapparte-
menten voor ouderen en twee
woningen voor in totaal twaalf
verpleegplaatsen bouwen. Een
nabijgelegen weiland wordt er
bij betrokken, waar ouderen
beesten kunnen houden of in de
moestuin kunnen werken.
Tegenstanders
De tegenstanders van het plan
vrezen meer dan verlies aan pri
vacy en uitzicht. Zij wijzen erop
dat dit complex bestemd wordt
voor mensen van buiten de kern
Meliskerke. In Meliskerke wo
nen veel mensen die aangesloten
zijn bij de gereformeerde ge
meente. Die 'doelgroep' kiest
eerder voor een centrum waar
zorg verleend wordt door bij
voorbeeld de Stichting Zorgver
lening van de Gereformeerde Ge-
meerite Zeeland. Een verpleeg
huis van alle gezindten heeft
niet de sfeer die ze hun leven
lang gewend zijn.
Andere locaties
M. Drost van de SVRZ reageert
dat de organisatie al enige tijd
bezig is om cliënten, die in de
verpleeghuizen De Poort en De
Vliedberg in Koudekerke huis
den, onder te brengen in andere
locaties op Walcheren. Die ge
bouwen in Koudekerke worden
afgebroken. Op Walcheren ont
staan kleinere, zelfstandige ver
pleeghuisorganisaties. Het kan
zijn dat ook cliënten van De
Vliedberg naar Meliskerke ver
huizen. „En De Vliedberg was
ook een verpleeghuis voor alle
gezindten", zegt Drost.
In het nabijgelegen Aagtekerkt.
wordt geprobeerd eenzelfde pro
ject van de grond te krijgen. Bij
die zorg is de stichting Zorgver
lening van de Gereformeerde Ge-i
meente Zeeland en de SVRZ be
trokken. De zorgverlener van de
gereformeerde gemeente heeft
bijvoorbeeld invloed op de per-
soneelsselectie. „We denken dat
we met dit aanbod, dus Aagte-
kerke en Meliskerke samen, tege-
moetkomen aan de behoefte,
voor dat deel van Walcheren."
Mol en zijn buurman Matthijs-
sen maken bezwaar tegen dat ar
gument. „Het zou een wezenlijk"
verschil uitmaken als er ge-"
bouwd zou worden voor de be-;
woners van Meliskerke. Want
waar blijft de gemeente nu met;
haar argument dat er in de ker
nen zorgcomplexen irioeten ko
men, ter ondersteuning vac
ouderen om ze langer thuis of it
hun eigen omgeving te kunner
laten wonen?"zeggen ze. i
Moeilijk Pi'
Ze vermoeden dat de apparte
menten niet of moeilijk betrok- j^e
ken zullen worden. En dan kar my
een projectontwikkelaar er late:
mee doen wat hij wil. „Of de ge
schiedenis herhaalt zich. In Me-
liskerke zijn huizen voor oude-p
ren in het dorp gebouwd. Di|;
staan eerst een tijdje leeg i
daar trekken vervolgens jonge-f
renin."
Drost van de SVRZ wijst op df
vergrijzing en de bijzonder! p'
plek in Meliskerke. „Daar zijl
juist veel ouderen naar op zoeki*"
We hebben veel van dit soor
complexen nodig om aan dd
vraag te kunnen voldoen."
Mol en zijn buren zijn niet on-E
der de indruk van dat argul
ment. Aan de ring van MeliskerB
ke staat een boerderij, die op d®
nominatie staat om gesloopt t
worden. „Dat is al een veel gel
schiktere plek. Ook een
schoolgebouwtje en een aanne]
mingsbedrijf aan de C. Jaspersel
straat liggen gunstiger voor eeif
zorgboerderij."
De argumenten zijn bekend biSj
de gemeente Veere. WethoudeT
J. Bostelaar zegt dat hij begrijl
voor de bezwaarmakers kan opf
brengen. „Maar het ontwei
past wel in die omgeving", zegf
hij. „Het wordt een boerde!
rij-achtig complex in een landej
lijke omgeving."
Hij heeft er nog goede hoop c
dat hij er met de bewoners uitfl
komt.