zc
Cia
Magentis prijst zich de markt in
'Schat, zetje de Audi
even een stukje zachter?'
Helikopterpiloot in een Opel Astra
25
Vraag antwoord
iNNISMAKING
TEST
vrijdag 2 juni 2006
uaqqaq ua66az at aziefa jaapadsay Bip/aBstqaaj japuiuj jaiu az jyeew
ea Japjejey qfnapfn uaa uaqqaq qapSaM jaq do uadaps a/aB jo afuejo
e ;si pjooMjue ajsinf ph
Klopt het dat vrachtwagens en campers ook op een mengsel van
diesel en Ipg kunnen rijden?
Klaas Wijmstra van Gasotronic: „Met ons gepatenteer
de systeem Gasotronic is dat inderdaad mogelijk. Het
voegt lpg;toe aan de ingespoten diesel waardoor die be
ter verbrandt. Daardoor is een besparing van 15 procent
mogelijk. Ook is de uitstoot minder schadelijk en wordt
tot 35 procent aan motorvermogen gewonnen. Het sys
teem, een motorkit en een gastank, wordt gemonteerd
naast de bestaande motor. De RDW ziet de lpg als hulp
brandstof zodat het kenteken niet hoeft te worden aan
gepast. Voor de wegenbelasting blijft het een diesel. Het
systeem is erg geschikt voor vrachtwagens en campers.
Door het surplus aan motorvermogen zijn berghellin
gen bijvoorbeeld eenvoudiger te nemen. We hopen dat
de overheid het systeem gaat subsidiëren."
Info: www.gasotronic.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoofd@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Heftige schoolbus
Brommobiel klopt Armstrong
Nieuw trio Ducato, Jumper, Boxer
Nummer voor Lada
Bij het artikel over de Lada Niva in de vorige Auto
stond een verkeerd telefoonnummer. Het juiste
nummer van dealerbedrijf Minnaar is 0413 294124.
Monteur van het jaar
Marco Berrevoets heeft de verkiezing Autotechnicus
van het Jaar 2006 gewonnen. De vakman van
Zwartepoorte Automobielen uit Goes was de beste all-
rounder in de wedstrijd, die al enkele jaren door tech
nisch instituut Innovam op touw gezet wordt.
i
le zakelijke auto-
bielklasse telt ima-
zwaar. Kia schiet
irin tekort, maar
Magentis heeft wel
i troef die populai-
ypes als VW Pas-
Peugeot 407 en
d Mondeo missen.
Rien van der Steen
n de zakelijke midden-
klasse worden Koreaanse
fabrikanten niet erg se
rieus genomen. Niet dat
I ze zo slecht rijden, maar
denkt nu eenmaal meer
schappelijk aanzien te ge
in achter het stuur van een
3, Mercedes of VW Passat,
zie je een Kia Magentis
fisch nooit onder de kan
toren. De Magentis is nu
leuwd, net als even gele
de Hyundai Sonata, waar-
de Magentis heel veel
Hoewel de Sonata een
ilink vooras heeft en de
iet gewoon doet met de al-
veerpoten.
St
.7 V6 waar we mee op pad
;n, is aardig modern. Hij
an een goed schakelende
inaat en de pedalen in deze
e zijn terwille van de zit
de bestuurder een klein
e elektrisch verstelbaar.
Dat kost dan bij elkaar 33 mille.
Mooi, maar extra jammer dat al
die pk's zo matig doorgegeven
worden.
Want we vallen maar met de
deur in huis: de Magentis be
schikt over een laten we zeggen
nogal woeste aandrijflijn met
tamelijk weinig tractie aan de
voorwielen. Eigenlijk heeft hij
een sperdifferentieel tussen die
wielen nodig om het onrustige
onderstel te kalmeren. Hij is
dan ook weinig comfortabel,
tenzij je van de deinende, Ame
rikaanse sfeer houdt, compleet
met weinig stuurgevoel en
sterk overhellen in bochten.
Dat heeft ook veel te maken
met tamelijk zacht afgestelde
vering en demping. Op goede,
rechte weg allemaal geen pro
bleem, dan is de auto best ge
rieflijk. Maar we rijden nu een
maal lang niet altijd op het
rechte pad. Verder produceren
de banden nogal wat affolge-
luid.
Gedoe
Leefruimte biedt hij wel veel,
net als slimme opbergplekjes.
Daarentegen is zijn koffer maar
matig van inhoud. Het meubi
lair is aardig voor elkaar, al
moetje van de voorstoelen niet
gek veel steun verwachten. Er
zijn overigens steviger stoelen
in de maak, zei de pr-dame van
Kia ons bij aflevering. Het aller
ergste van de Magentis was in
ons geval de Kenwood-installa
tie die de importeur er in heeft
laten zetten. Wat een gedoe om
dat complexe ding te doorgron
den. Als je de navigatie wilt be
dienen springt de radio uit en
andersom. Zal ongetwijfeld be-
De Kia Magentis is dik uitgerust,
maar kan zich qua rijeigenschap-
pen niet meten met de veel duur
dere concurrentie.
ter kunnen als je geen digibeet
bent, maar toch. Alleen al het
ding uitzetten vergt moeizame
oefeningen.
Slok
Het dashboard van de Magentis
is van regelrechte, harde kunst
stof. Geen milieu waarin je je
lekker voelt, al is er met de be
diening op zich niks mis. Hij zit
aardig dik in zijn spullen. Maar
vooral zijn scherpe prijs kan
hem redden. Vergelijkbare au
to's van prominente zakenmer-
ken zijn immers al gauw tien
mille duurder, en dat scheelt
een stevige slok op de Koreaan
se borrel.
O; Kia Magentis 2.7 V6
Uitrusting: zes airbags, automatische airco, elektronische stabiliteitsre-
geling (esp) en tractiecontrole.
Techniek: 187 pk, voorwielaandrijving, schijfremmen rondom. De 2.0
benzinemotor en 2.0 CRDi diesel hebben respectievelijk 144 en 140 pk.
Lxbxh: 4,73 x 1,82 x 1,41 m
Wielbasis: 2,72 m
Draaicirkel: 10,50 m
Bagageruim: 386I
Tankinhoud: 62 I
Gewicht: 1.565 kg
Aanhanger geremd: 1.700 kg
Verbruik: 1:9
Prijs: Kia Magentis 2.7 32.995 euro
2.0 23.995
2.0d 27.995
Conclusie: Als je niet maalt om imago en een ruime sedan zoekt voor
een redelijke prijs, ben je met de Kia Magentis goed bediend. Over een
paar jaar heb je dankzij de Chinese merken meer keus.
Voor Prijs
Ruimte
Uitrusting
Tegen Matig onderstel
Tractie voorwielen
Complex audiosysteem
Cijfer: &5
Een praktische sportwagen, dat is de RS4 Avant.
doende aanleiding voor een
nieuwe serie, weer een stuk
sportiever en sterker. De
pk-wedloop is immers in volle
gang.
Twee dingen vallen op als je
met de vierzits cabrio op pad
bent: al dat vermogen heb je in
een open auto eigenlijk niet no
dig, maar als je het dak sluit
verbaas je je over de voor een
cabrio zeldzame stilte. Terwijl
de Audi (nog) niet eens zo'n
complex werkend stalen vouw-
dalc heeft, maar eerlijk canvas
om regen en kou buiten te hou
den.
Volumeknop
Het donkere geluid van de V8 is
een genot. Vooral met geo
pende kap dringt de volle brom
van de achtcilinder goed tot de
oren van de inzittenden door.
Een verrassend knopje zit er op
het stuur: druk het in, en je luis
tert naar een nog sportiever ge
luid. Eigenlijk een volumeknop
dus, maar dan voor de twee uit
laten. Zodat je straks kunt mee
maken dat je passagier zegt:
„Schat, zet je de Audi wat zachter,
ik moet even bellen".
De Ferrari 430 heeft ook zo'n
ding, en we herinneren ons een
snelle Mitsubishi die ermee was
uitgerust.
Regelrecht omslachtig is de
startprocedure. Eerst doe je de
sleutel in het contact om vervol
gens bij de schalcelpook een
startknop in te drukken. Wat
een onzin.
Maar sommige kopers vinden
zoiets vast heel interessant
staan.
Audi mag graag sport
auto's verstoppen in
degelijk ogende se
dans. De bloedsnelle
RS4 bijvoorbeeld. Hij
komt nu uit de kast
als sportieve station
wagon en oogstrelen-
Rien van der Steen
I heeft een nieuw koppel
ndende auto's. Na de RS4
a werd het volgens de suc-
ïbrikant uit Ingolstadt tijd
een RS4 Cabriolet en een
Want stationwagon. Laten
eggen voor de fijnproever
bovenmodaal banksaldo,
t als de auto's eind deze
ld te koop staan, moet er
109.000 euro worden afge-
(oor de Avant of 123.290
jvoor de cabrio. De RS 4 se-
iwas er al sinds februari
106.900 euro. Veel te cfure
s om over te schrijven in
kolommen vindt u? Och.
meldt dat er al duizend RS'
n besteld.
pvallendst aan deze sport-
ns in betrekkelijk alledaag
se kledij is hun hogetoerenmo-
tor. De achtcilinder 4.2 liter mo
tor brengt het tot 420 pk bij
maximaal 8.250 toeren per mi
nuut. En dat is enorm. Het kop
pel is weer minder imposant en
die karakteristiek leidt tot een
onverwacht soepel gedrag. Hij
bouwt zijn vermogen mooi rus
tig op, transmissieschokken
blijven achterwege, de versnel
lingen sluiten prachtig op el
kaar aan. Audi overdrijft niet
als het zegt, dat deze RS4 in we
zen een sportwagen is voor 365
dagen per jaar. 'Alltagstauglich',
op z'n Duits. Zeker als je de
Avant kiest heb je een prakti
sche alleskunner. De motor le
vert 100 pk per liter inhoud en
in dit geval betekent dat, dat er
per vier kilo een pk beschik
baar is. Voor de sedan dan,
want de Avant is 60 lcilo zwaar
der, waar de 1.850 kilo zware
cabrio nog 200 lcilo meer op de
weegbrug zet. Dat scheurt dan
in 4,8 seconden van 0 naar 100
km per uur, en als de haast
echt groot is in 16,6 seconden
naar het dubbele. Een Ferrari
moet u dan even voor laten
gaan, maar de bestuurder van
een Aston Martin kunt u toch
mooi om uw ffaaigevormde Au-
di-ringetjes winden.
De grille met ruitvormige gaas-
roosters, extra luchtinlaten en
de dikke velgen verraden voor
de geoefende Audispotter met
een dat het hier om de sta-
te-of-the-artversies gaat.
Nog een paar zoelc-de-verschil-
len: het RS-onderstel is drie cen
timeter verlaagd, het spoor ver
breed. Zo'n RS4 kan aan de
de cabriolet. Met een
heel raar knopje erin.
voorkant eventueel uitgerust
worden met keramische rem-
schijven die zeven kilo wegen,
terwijl de stalen exemplaren
11,5 kilo in de schaal leggen.
Het is de eerste lceer dat de in
burgerkloffie verpakte sportwa
gen er in een serie van drie mo
dellen is. De eerste generatie
werd nog uitsluitend als Avant
gebouwd. Die was er slechts an
derhalf jaar lang, maar Audi
verkocht er toch ruim 6.000
van. De fabrikant vindt dat vol-
Door Rien van der Steen
Flet moet een klus geweest zijn
om de ruit te maken, maar
Opel is zover. Binnenkort is hij
te koop: de Astra GTC met pano
ramische voorruit.
Een tamelijk bolle ruit die tot
bijna halverwege het dak door
loopt. Alsof je net plaatsgeno
men hebt in een helikopter, zo
Door de panoramaruit in de
Opel Astra GTC kun je een on
weersbui of een vijandelijke F16
gemakkelijk aan zien komen.
voelt het even. En bij een ver
keerslicht is het ideaal. Nooit
hoef je nog voorover te buigen
om de lichtkleur te ontwaren.
Bij scherpe zon schuif je via
een rail een dik zonnescherm
naar voren. Daar zitten geluk
kig ook de zonnelcleppen aan
vast.
Reparatie
Adrie van Erp kijkt even ge
fronst als hij de panoramaruit
onderzoekt. Hij vervangt en re
pareert autoruiten bij Riss, een
keten met 54 vestigingen en
het hoofdkwartier in Heteren.
,,De bolling in de ruit is niet al
te scherp, dat maakt vervan
ging ook njet te ingewikkeld.
Nee, reparatie bij steenslag lijkt
me ook geen probleem, de ruit
zelf is ook niet dikker dan een
gewone ruit."
Windgeruis
De 5,5 mm dikke panoramaruit
is gemaakt van gelamineerd vei
ligheidsglas, dat een groot ge
zichtsveld opent voor de voorin-
zitters van de Astra GTC 2.0 tur
bo met 170 pk. De auto heeft
een perfect schakelende zesver-
snellingsbalc, erg fijne stoelen
en kost normaal 29.445 euro.
Voor de panoramische versie
moet 1.595 euro extra op tafel
komen.
Jammer van dat windgeruis op
snelheid, schijnbaar toch ver
oorzaakt door de grote etalage
ruit. Volgens Opel kost vervan
ging van de voorruit, exclusief
bijkomende onderdelen, hulp
middelen en arbeidsloon de lie
ve som van 800 euro inclusief
btw. En daar komt dan nog 1,9
uur arbeidsloon bij.
Welke belijning is van toepassing?
Q De tijdelijke (donkere).
De oorspronkelijke.
Duizenden Nederlandse motorrijders zullen zich
zondag naar het Belgische circuit van Zolder bege
ven voor het jaarlijkse Motoacxtion evenement. De blik
vanger komt ongetwijfeld op naam van Yamaha: het
merk zet een 17.000
pk sterke jet-school
bus op het circuit die
horen en zien zal
doen vergaan. Duide
lijk niet voor brug-
wuppen, zo'n super
bus. Yamaha-bezitters
mogen zondag overi
gens gratis binnen op
Zolder, op vertoon
van hun contactsleu- De woeste schoolbus van
tel. Yamaha.
De Tour de France-variant van Microcar is op de
Champs-Elysée gewonnen door de brommobielen.
Bijna drie weken lang
deden drie Microcars
een poging om de ge
middelde snelheid
van zevenvoudig Tour
winnaar Lance Armst
rong te overtreffen.
Microcar legde de af
stand af met gemid
deld 42,09 km per
uur. Armstrong
bracht het in 2005 tot De brommobielen bij aankomst
41,6 km per uur. in Parijs.
Fiat heeft een nieuwe Ducato en daarom hebben Cit
roen en Peugeot respectievelijk een nieuwe Jumper
en Boxer. Want Fiat en PSA werken sinds 1978 al samen
voor bedrijfswagens. Alleen van de Ducato zijn in twin
tigjaar 1.7 miljoen stuks verkocht en hij is marktleider
als basis voor campers. De bedrijfsauto is iets groter ge
worden en er zijn nu uitvoeringen met een toelaatbaar
gewicht tot vier ton,
een laadvermogen tot
twee ton, een laadvo
lume tot 17 m3 en
een laadlengte van
ruim vier meter. Be
schikbaar zijn drie die
sels van PSA met
16-ldeppen, turbo en
multipoint inspuiting.
De Ducato is er vanaf
17.675 euro.
De nieuwe Fiat Ducato heet bij
Citroën Jumper en bij Peugeot
Boxer.