zc Cia Magentis prijst zich de markt in 'Schat, zetje de Audi even een stukje zachter?' Helikopterpiloot in een Opel Astra 25 Vraag antwoord iNNISMAKING TEST vrijdag 2 juni 2006 uaqqaq ua66az at aziefa jaapadsay Bip/aBstqaaj japuiuj jaiu az jyeew ea Japjejey qfnapfn uaa uaqqaq qapSaM jaq do uadaps a/aB jo afuejo e ;si pjooMjue ajsinf ph Klopt het dat vrachtwagens en campers ook op een mengsel van diesel en Ipg kunnen rijden? Klaas Wijmstra van Gasotronic: „Met ons gepatenteer de systeem Gasotronic is dat inderdaad mogelijk. Het voegt lpg;toe aan de ingespoten diesel waardoor die be ter verbrandt. Daardoor is een besparing van 15 procent mogelijk. Ook is de uitstoot minder schadelijk en wordt tot 35 procent aan motorvermogen gewonnen. Het sys teem, een motorkit en een gastank, wordt gemonteerd naast de bestaande motor. De RDW ziet de lpg als hulp brandstof zodat het kenteken niet hoeft te worden aan gepast. Voor de wegenbelasting blijft het een diesel. Het systeem is erg geschikt voor vrachtwagens en campers. Door het surplus aan motorvermogen zijn berghellin gen bijvoorbeeld eenvoudiger te nemen. We hopen dat de overheid het systeem gaat subsidiëren." Info: www.gasotronic.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoofd@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Heftige schoolbus Brommobiel klopt Armstrong Nieuw trio Ducato, Jumper, Boxer Nummer voor Lada Bij het artikel over de Lada Niva in de vorige Auto stond een verkeerd telefoonnummer. Het juiste nummer van dealerbedrijf Minnaar is 0413 294124. Monteur van het jaar Marco Berrevoets heeft de verkiezing Autotechnicus van het Jaar 2006 gewonnen. De vakman van Zwartepoorte Automobielen uit Goes was de beste all- rounder in de wedstrijd, die al enkele jaren door tech nisch instituut Innovam op touw gezet wordt. i le zakelijke auto- bielklasse telt ima- zwaar. Kia schiet irin tekort, maar Magentis heeft wel i troef die populai- ypes als VW Pas- Peugeot 407 en d Mondeo missen. Rien van der Steen n de zakelijke midden- klasse worden Koreaanse fabrikanten niet erg se rieus genomen. Niet dat I ze zo slecht rijden, maar denkt nu eenmaal meer schappelijk aanzien te ge in achter het stuur van een 3, Mercedes of VW Passat, zie je een Kia Magentis fisch nooit onder de kan toren. De Magentis is nu leuwd, net als even gele de Hyundai Sonata, waar- de Magentis heel veel Hoewel de Sonata een ilink vooras heeft en de iet gewoon doet met de al- veerpoten. St .7 V6 waar we mee op pad ;n, is aardig modern. Hij an een goed schakelende inaat en de pedalen in deze e zijn terwille van de zit de bestuurder een klein e elektrisch verstelbaar. Dat kost dan bij elkaar 33 mille. Mooi, maar extra jammer dat al die pk's zo matig doorgegeven worden. Want we vallen maar met de deur in huis: de Magentis be schikt over een laten we zeggen nogal woeste aandrijflijn met tamelijk weinig tractie aan de voorwielen. Eigenlijk heeft hij een sperdifferentieel tussen die wielen nodig om het onrustige onderstel te kalmeren. Hij is dan ook weinig comfortabel, tenzij je van de deinende, Ame rikaanse sfeer houdt, compleet met weinig stuurgevoel en sterk overhellen in bochten. Dat heeft ook veel te maken met tamelijk zacht afgestelde vering en demping. Op goede, rechte weg allemaal geen pro bleem, dan is de auto best ge rieflijk. Maar we rijden nu een maal lang niet altijd op het rechte pad. Verder produceren de banden nogal wat affolge- luid. Gedoe Leefruimte biedt hij wel veel, net als slimme opbergplekjes. Daarentegen is zijn koffer maar matig van inhoud. Het meubi lair is aardig voor elkaar, al moetje van de voorstoelen niet gek veel steun verwachten. Er zijn overigens steviger stoelen in de maak, zei de pr-dame van Kia ons bij aflevering. Het aller ergste van de Magentis was in ons geval de Kenwood-installa tie die de importeur er in heeft laten zetten. Wat een gedoe om dat complexe ding te doorgron den. Als je de navigatie wilt be dienen springt de radio uit en andersom. Zal ongetwijfeld be- De Kia Magentis is dik uitgerust, maar kan zich qua rijeigenschap- pen niet meten met de veel duur dere concurrentie. ter kunnen als je geen digibeet bent, maar toch. Alleen al het ding uitzetten vergt moeizame oefeningen. Slok Het dashboard van de Magentis is van regelrechte, harde kunst stof. Geen milieu waarin je je lekker voelt, al is er met de be diening op zich niks mis. Hij zit aardig dik in zijn spullen. Maar vooral zijn scherpe prijs kan hem redden. Vergelijkbare au to's van prominente zakenmer- ken zijn immers al gauw tien mille duurder, en dat scheelt een stevige slok op de Koreaan se borrel. O; Kia Magentis 2.7 V6 Uitrusting: zes airbags, automatische airco, elektronische stabiliteitsre- geling (esp) en tractiecontrole. Techniek: 187 pk, voorwielaandrijving, schijfremmen rondom. De 2.0 benzinemotor en 2.0 CRDi diesel hebben respectievelijk 144 en 140 pk. Lxbxh: 4,73 x 1,82 x 1,41 m Wielbasis: 2,72 m Draaicirkel: 10,50 m Bagageruim: 386I Tankinhoud: 62 I Gewicht: 1.565 kg Aanhanger geremd: 1.700 kg Verbruik: 1:9 Prijs: Kia Magentis 2.7 32.995 euro 2.0 23.995 2.0d 27.995 Conclusie: Als je niet maalt om imago en een ruime sedan zoekt voor een redelijke prijs, ben je met de Kia Magentis goed bediend. Over een paar jaar heb je dankzij de Chinese merken meer keus. Voor Prijs Ruimte Uitrusting Tegen Matig onderstel Tractie voorwielen Complex audiosysteem Cijfer: &5 Een praktische sportwagen, dat is de RS4 Avant. doende aanleiding voor een nieuwe serie, weer een stuk sportiever en sterker. De pk-wedloop is immers in volle gang. Twee dingen vallen op als je met de vierzits cabrio op pad bent: al dat vermogen heb je in een open auto eigenlijk niet no dig, maar als je het dak sluit verbaas je je over de voor een cabrio zeldzame stilte. Terwijl de Audi (nog) niet eens zo'n complex werkend stalen vouw- dalc heeft, maar eerlijk canvas om regen en kou buiten te hou den. Volumeknop Het donkere geluid van de V8 is een genot. Vooral met geo pende kap dringt de volle brom van de achtcilinder goed tot de oren van de inzittenden door. Een verrassend knopje zit er op het stuur: druk het in, en je luis tert naar een nog sportiever ge luid. Eigenlijk een volumeknop dus, maar dan voor de twee uit laten. Zodat je straks kunt mee maken dat je passagier zegt: „Schat, zet je de Audi wat zachter, ik moet even bellen". De Ferrari 430 heeft ook zo'n ding, en we herinneren ons een snelle Mitsubishi die ermee was uitgerust. Regelrecht omslachtig is de startprocedure. Eerst doe je de sleutel in het contact om vervol gens bij de schalcelpook een startknop in te drukken. Wat een onzin. Maar sommige kopers vinden zoiets vast heel interessant staan. Audi mag graag sport auto's verstoppen in degelijk ogende se dans. De bloedsnelle RS4 bijvoorbeeld. Hij komt nu uit de kast als sportieve station wagon en oogstrelen- Rien van der Steen I heeft een nieuw koppel ndende auto's. Na de RS4 a werd het volgens de suc- ïbrikant uit Ingolstadt tijd een RS4 Cabriolet en een Want stationwagon. Laten eggen voor de fijnproever bovenmodaal banksaldo, t als de auto's eind deze ld te koop staan, moet er 109.000 euro worden afge- (oor de Avant of 123.290 jvoor de cabrio. De RS 4 se- iwas er al sinds februari 106.900 euro. Veel te cfure s om over te schrijven in kolommen vindt u? Och. meldt dat er al duizend RS' n besteld. pvallendst aan deze sport- ns in betrekkelijk alledaag se kledij is hun hogetoerenmo- tor. De achtcilinder 4.2 liter mo tor brengt het tot 420 pk bij maximaal 8.250 toeren per mi nuut. En dat is enorm. Het kop pel is weer minder imposant en die karakteristiek leidt tot een onverwacht soepel gedrag. Hij bouwt zijn vermogen mooi rus tig op, transmissieschokken blijven achterwege, de versnel lingen sluiten prachtig op el kaar aan. Audi overdrijft niet als het zegt, dat deze RS4 in we zen een sportwagen is voor 365 dagen per jaar. 'Alltagstauglich', op z'n Duits. Zeker als je de Avant kiest heb je een prakti sche alleskunner. De motor le vert 100 pk per liter inhoud en in dit geval betekent dat, dat er per vier kilo een pk beschik baar is. Voor de sedan dan, want de Avant is 60 lcilo zwaar der, waar de 1.850 kilo zware cabrio nog 200 lcilo meer op de weegbrug zet. Dat scheurt dan in 4,8 seconden van 0 naar 100 km per uur, en als de haast echt groot is in 16,6 seconden naar het dubbele. Een Ferrari moet u dan even voor laten gaan, maar de bestuurder van een Aston Martin kunt u toch mooi om uw ffaaigevormde Au- di-ringetjes winden. De grille met ruitvormige gaas- roosters, extra luchtinlaten en de dikke velgen verraden voor de geoefende Audispotter met een dat het hier om de sta- te-of-the-artversies gaat. Nog een paar zoelc-de-verschil- len: het RS-onderstel is drie cen timeter verlaagd, het spoor ver breed. Zo'n RS4 kan aan de de cabriolet. Met een heel raar knopje erin. voorkant eventueel uitgerust worden met keramische rem- schijven die zeven kilo wegen, terwijl de stalen exemplaren 11,5 kilo in de schaal leggen. Het is de eerste lceer dat de in burgerkloffie verpakte sportwa gen er in een serie van drie mo dellen is. De eerste generatie werd nog uitsluitend als Avant gebouwd. Die was er slechts an derhalf jaar lang, maar Audi verkocht er toch ruim 6.000 van. De fabrikant vindt dat vol- Door Rien van der Steen Flet moet een klus geweest zijn om de ruit te maken, maar Opel is zover. Binnenkort is hij te koop: de Astra GTC met pano ramische voorruit. Een tamelijk bolle ruit die tot bijna halverwege het dak door loopt. Alsof je net plaatsgeno men hebt in een helikopter, zo Door de panoramaruit in de Opel Astra GTC kun je een on weersbui of een vijandelijke F16 gemakkelijk aan zien komen. voelt het even. En bij een ver keerslicht is het ideaal. Nooit hoef je nog voorover te buigen om de lichtkleur te ontwaren. Bij scherpe zon schuif je via een rail een dik zonnescherm naar voren. Daar zitten geluk kig ook de zonnelcleppen aan vast. Reparatie Adrie van Erp kijkt even ge fronst als hij de panoramaruit onderzoekt. Hij vervangt en re pareert autoruiten bij Riss, een keten met 54 vestigingen en het hoofdkwartier in Heteren. ,,De bolling in de ruit is niet al te scherp, dat maakt vervan ging ook njet te ingewikkeld. Nee, reparatie bij steenslag lijkt me ook geen probleem, de ruit zelf is ook niet dikker dan een gewone ruit." Windgeruis De 5,5 mm dikke panoramaruit is gemaakt van gelamineerd vei ligheidsglas, dat een groot ge zichtsveld opent voor de voorin- zitters van de Astra GTC 2.0 tur bo met 170 pk. De auto heeft een perfect schakelende zesver- snellingsbalc, erg fijne stoelen en kost normaal 29.445 euro. Voor de panoramische versie moet 1.595 euro extra op tafel komen. Jammer van dat windgeruis op snelheid, schijnbaar toch ver oorzaakt door de grote etalage ruit. Volgens Opel kost vervan ging van de voorruit, exclusief bijkomende onderdelen, hulp middelen en arbeidsloon de lie ve som van 800 euro inclusief btw. En daar komt dan nog 1,9 uur arbeidsloon bij. Welke belijning is van toepassing? Q De tijdelijke (donkere). De oorspronkelijke. Duizenden Nederlandse motorrijders zullen zich zondag naar het Belgische circuit van Zolder bege ven voor het jaarlijkse Motoacxtion evenement. De blik vanger komt ongetwijfeld op naam van Yamaha: het merk zet een 17.000 pk sterke jet-school bus op het circuit die horen en zien zal doen vergaan. Duide lijk niet voor brug- wuppen, zo'n super bus. Yamaha-bezitters mogen zondag overi gens gratis binnen op Zolder, op vertoon van hun contactsleu- De woeste schoolbus van tel. Yamaha. De Tour de France-variant van Microcar is op de Champs-Elysée gewonnen door de brommobielen. Bijna drie weken lang deden drie Microcars een poging om de ge middelde snelheid van zevenvoudig Tour winnaar Lance Armst rong te overtreffen. Microcar legde de af stand af met gemid deld 42,09 km per uur. Armstrong bracht het in 2005 tot De brommobielen bij aankomst 41,6 km per uur. in Parijs. Fiat heeft een nieuwe Ducato en daarom hebben Cit roen en Peugeot respectievelijk een nieuwe Jumper en Boxer. Want Fiat en PSA werken sinds 1978 al samen voor bedrijfswagens. Alleen van de Ducato zijn in twin tigjaar 1.7 miljoen stuks verkocht en hij is marktleider als basis voor campers. De bedrijfsauto is iets groter ge worden en er zijn nu uitvoeringen met een toelaatbaar gewicht tot vier ton, een laadvermogen tot twee ton, een laadvo lume tot 17 m3 en een laadlengte van ruim vier meter. Be schikbaar zijn drie die sels van PSA met 16-ldeppen, turbo en multipoint inspuiting. De Ducato is er vanaf 17.675 euro. De nieuwe Fiat Ducato heet bij Citroën Jumper en bij Peugeot Boxer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25