PZC Auto Met Herbie 17.500 KM naar Peking 's Werelds snelste hybride: voor het betere milieu in samenwerking met AutoTrack.nl ffl www.pzc.nl/auto^ E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 .vrijdag 2 juni 2006 Autoteam I www.autoteam.n Op onze vestigingen in Goes en Vlissingen Altijd meer dan 400 2* Pinksterdag 11.00 - IZOOu occasions op voorraad! De Peilstok Minister Peijs van Verkeer wil forenzen die vaak in de file staan gratis of goed koper openbaar vervoer aanbieden. Mis schien merken ze dan dat openbaar vervoer een volwaardig alternatief is. Denkt u dat zo'n plan iets uithaalt? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. De kat uit de boom Foto's Sandra Peerenboom 'Da's nog eens lef heb- üben: in één maand (.van Amsterdam naar U! i China rijden. En dan ui «niet in een probleem- Dj ■loze moderne bak, maar in een oldti mer. Honderd teams gaan het proberen, ''waaronder een duo ai 'in een Volkswagen Kever uit 1971. Rob Stolzenbach (links) en Joop Renes bij hun tot de tanden bewapende, 35 jaar oude Kever. ^Toyota wedt er op dat 'de hybride het voorlo pige milieu-alterna tief is en heeft er al drie. Of de nieuwste, |de Lexus GS 450h, iook zo milieuvriende- is? Eigenlijk niet nee. ,Door Rien van der Steen Toyota bouwt onverdroten voort aan zijn hybride-auto's. De Lexus GS 450h is de derde op de modellenlijst van het con cern, na de Toyota Prius en de Lexus RX 400h. Het is een li mousine met een grote V6-ben- zinemotor die wordt geassis teerd door een elektromotor. De 3.5 V6 is de eerste ter we reld met twee brandstofinjecto- ren per cilinder. De combinatie stuurt maximaal 345 pk naar de achterwielen. Dit Japanse vernuft jakkert in 5,9 seconden van stilstand naar 100 km per uur, en dat met een gewicht van een ldeine 1.900 ki lo. Omgekeerd merkten we dat de remmen van de zware auto het nogal te verduren hebben. Paul van de Burgh van Lexus kan hoe dan ook gerust bewe ren dat dit 's werelds snelste hy bride is. Batterijpakket Volgens Lexus gaat het kostba re accupakket 300.000 kilome ter mee. De zes (nikkel/metaal-)accu's wegen 60 veel meer dan bij een gewone viercilinder. Vraagtekens Toch is het de vraag wie tussen de 71.400 en 88.000 euro wil uit geven voor deze 450h. Met een Toyota Prius demonstreer je dat je om het milieu geeft. Maar wie met deze GS hybride komt voorschuiven laat vooral vraag tekens achter. De koper krijgt een fiscale korting van 3.000 eu ro op de bpm, waarmee de over heid het gebruik van au to s-met-aandacht-voor-he t-mi- lieu wil stimuleren. Alleen: erg milieuvriendelijk kun je deze zware hybride moeilijk noe men. Laten we het er maar op houden dat Toyota de techniek van deze Lexus ongetwijfeld snel zal aanwenden voor meer alledaagse hybrides. Al staat voor volgend jaar nota bene een 600h op het programma. Door Ron Magnée De Amsterdam Beij ing Qassic Car En durance Rally. Da's een hele mond vol voor een wed strijd van Amsterdam naar Chi na die half juli van start gaat. De toevoeging classic maakt met een al duidelijk: de deelnemers kunnen niet hun moderne ter reinwagen van stal halen. De teams rijden in wagens van mi nimaal dertig jaar oud. En dat over een afstand van zo'n 17.500 kilometer. Zo ook Joop Renes en Rob Stol zenbach. De twee maken het zichzelf niet makkelijk. Terwijl andere deelnemers kiezen voor een comfortabele Mercedes of een rappe Porsche, prefereren de Vughtenaren de Gründlichkeit van een Volkswagen Kever op gezegende leeftijd. Voor de fijn proevers: een 1302 LS uit 1971. Vingers in de neus Niet dat cle wagen ook nog maar enigszins lijkt op de gezin sauto van 35 jaar terug. De Ke ver is - zonder z'n karakter ge weld aan te doen - van kop tot kont verspijkerd. Een paar voor beelden: de tank werd vergroot van veertig naar zeventig liter, in de auto verrees een complete kooiconstructie en de Spartaan se stoelen werden vervangen door wat behaaglijker exempla ren van een Porsche 911. Tot slot heeft het duo de motor zo danig getuned dat het Peking met twee vingers in de neus moet kunnen halen. Hoe anders was het toen Stol zenbach en Renes de Kever voor het eerst aanschouwden. Tien jaar geleden kreeg het tweetal de wagen zo'n beetje ca deau. Stolzenbach: „Ik zag in Californië een VW cabriolet op een trailer staan. Die wilde ilc graag hebben. Maar de eigenaar wilde de Kever alleen verkopen als ilc een oranje 1302 erbij kocht." De cabrio deed Stolzen bach meteen van de hand, de andere Kever bleef in zijn gara ge staan. En zo stond de knalo ranje Duitser jaren te verstof fen. Totdat de Amsterdam Beijing Classic Car Endurance Rally in zicht kwam. Stolzenbach: „Twee jaar gele den kreeg ik de folder in de bus. En ik dacht: waarom zijn het altijd andere mensen die aan zo'n rally meedoen?" Voor Stolzenbach, specialist in VW-onderdelen, was het met een zo klaar als een klontje. Het duo zou de knaloranje Ke ver inzetten om mee naar Chi na te rijden. Renes, assuran tie-adviseur van beroep, was daar niet meteen voor te por ren. „De Kever was absoluut niet mijn favoriete auto, Hij is vrij klein, heeft weinig bagage ruimte en beperkt vermogen." Stolzenbach wist zijn maat te overtuigen met een aantal ijzer- sterke tegenargumenten: het kostenplaatje én de bedrijfsze kerheid. „Er rijdt bijvoorbeeld ook een Rolls Royce mee", ver telt Renes. En, cynisch: „De ei genaar mag blij zijn als-ie Maas tricht haalt." Inmiddels heeft het duo de wa gen wat ingereden. Dwars door Europa, langs de flanken van de Zwitserse Alpen naar Zuid-Frankrijk, drieduizend ki lometer. De rallyrijders trapten 'm flink op z'n staart. De 35 jaar oude Herbie voldeed moei teloos aan de verwachtingen. „We weten dat hij het goed doet bij 20 graden Celsius", al dus Renes. „Maar blijft hij het ook goed doen bij 47 graden?" Het inschrijfgeld bedraagt 29.500 euro per team, en daar is geen woord Chinees bij. De Kever-equipe haast zich te zeg gen dat een groot deel van dat bedrag wordt goedgemaakt door sponsoring. Er zijn natuur lijk ook deelnemers die het zo uit de zak betalen. Smoking Stolzenbach en Renes willen hoe dan ook China halen. En dat is een behoorlijke opgave, met een wagen tjokvol reserves- pullen en bagage. Want exclu sief een kist met reparatie- en reserveonderdelen moeten de deelnemers gewoon alles in de wagen zelf meenemen. Van tu betje tandpasta tot aan een smo king. Een wat? Ja, voor de geluksvogels die Chi na daadwerkelijk" halen, wordt een chique slotfeest georgani seerd. „Dat is nog wel de groot ste zorg. Hoe krijgen we onze smokings heelhuids naar Chi na?", vertelt Renes lachend. „Volgens mij lopen we daar straks niet in zwart, maar in een grijs pak." kilo, een stuk minder weer dan het batterijpakket in de RX400h. Het pakket snoept wel 70 liter bagageruimte op, zodat slechts 280 liter stouwplelc over blijft. De complexe aandrijving ver loopt via een reductiebak en een continu variabele transmis sie (cvt). Dit soepel werkende systeem gebruikt een planetair tandwielstelsel om de aandrij ving te verdelen over twee rou tes. Die nemen eikaars werk moeiteloos en schokvrij over. Het tandwielstelsel dient ook als startmotor en omvat een dy namo. Prachtige techniek. Op de plek van de toerenteller in het luxueuze instrumentenpa neel zit een meter die aangeeft hoeveel kiloWatt vermogen naar de achterwielen gestuurd wordt. Een dag rijden met de Lexus GS 450h leverde ons een verbruik van 13,5 liter benzine op 100 km op. Oftewel amper een liter op 7,5 kilometer. Heel voorde lig werkt zo'n combinatie dus niet, al claimt Lexus dat het veel zuiniger kan. Emissies Kopers zullen niettemin scher men met de emissies van stik stofoxide noxen koolwaterstof (hc) die samen 0,01 gram per ki lometer lager zijn dan die van een vergelijkbare conventione le auto. De co2-emissie be draagt 186 gram, en dat is niet Goed bezig Het gaat goed met Lexus. Het merk verwacht dit jaar in Europa 40.000 auto's te verkopen, waarvan 10.000 hybrides. Werden in Nederland vorig jaar 620 Lexussen verkocht, dit jaar denkt het concern dat aantal te verdubbelen. Lexus denkt in Nederland dit jaar nog honderd 450h's te slijten. Techniek: motorvermogen opgevoerd, verstelbare olie- en gasgevulde schokbrekers, schijfremmen j i.p.v. trommels, grote oliekoeler in de voorbumper, luchthappers opzij voor extra koeling blok Amsterdam-Beijing Classic Car Endurance Rally Honderd equipes Auto's: 30 jaar en ouder Afstand: 17.500 km Etappes: 500 tot 1000 km Traject: Veertien landen, twee continenten Organisatie: Ultimate Events, Oisterwijk Start: 15 juli, de Dam in Amsterdam Finish: 11 augustus, Plein van de Hemelse Vrede, Peking Terugreis: Auto's per schip, equipes per vliegtuig Inschrijfgeld: 29.500 euro per team Overnachting: 4- en 5-sterren hotels De oudste auto: Bentley Speed Six 1934 Verder o.a.: Rolls Royce Corniche Cabrio 1970, twee DAF's 66 coupé, een minuscule DKW 1000 S uit 1962 Tv-verslag: RTL 7. Algemeen: Carrosserie verhoogd, banden die vier centimeter hoger zijn dan de reguliere, 70-liter benzinetank, breed- en verstralers, extra bescherm- plaat onder, rolkooi, Porsche-stoelen, imperiaal met reservewiel, jerrycan en gereedschapskist (foto boven). O De Peking-kever 1302 LS, 1971 Ik denk er niet aan zo'n auto Als de auto veilig is ben ik ee Als de merken aanslaan wil ik wel volgen 17% Ik ben licht geïnteresseerd 14% OToin vah de Mosselaar van importeur Cardoen: „Ik ben niet verrast door de uitslag. Mensen kijken de kat uit de boom en dat is normaal. Tijdens de kijkdagen die we met vijf Chinese merken in Roosendaal hebben gehouden vroegen veel mensen naar de veiligheid. En terecht. We hebben goed gekeken naar het gebeurde met de Landwind, de Chinese suv waarvan de veiligheid in twijfel werd getrokken. Cardoen zal geen Chinese auto's introduceren voordat ze voldoen aan de strenge Europese regelgeving". I Veel Nederlanders moeten totaal niets hebben van Chinese auto's. Dat blijkt uit onze vraag van vorige week over de Chinese merken die binnenkort in Nederland verschij nen. Bijna de helft van de stemmers peinst De professor uit het Opel-filmpje op internet. Maffe Opel-prof belt je zelf op e bekijkt nietsvermoedend een reclamefilmpje op je J computer, wanneer plotseling je eigen naam in het filmpje een rol krijgt en tegelijkertijd je mobiele tele foon overgaat. Als je opneemt, krijg je de maffe fabrieks- ingenieur uit het filmpje aan de lijn. Dit hoogstandje ge bruikt Opel om zijn nieuwste cabrio, de Astra TwinTop, onder de aandacht te brengen. Wie die bizarre ervaring wil ondergaan moet zich begeven naar de website www.prepareyourhair.nl Het telefoontje kostje niets. Chinees maalt niet om airbag De explosief groeiende Chinese automarkt schreeuwt om diepgravend marktonderzoek. Zo leerden Europese autofabrikanten inmiddels dat wit in China niet verkoopt omdat dat geldt als kleur van de dood. Chinezen besteden hun geld liever aan chroom en leer dan aan airbags. Italiaans design vinden ze te ver nieuwend, Duits design juist weer te conservatief. Bron: RAIVoorrang/ARN Crossover van Subaru De nieuwe crossover van Subaru, de B9 Tribeca, was eerst bedoeld voor de Amerikaanse marlet, maar komt vanaf dit najaar ook naar Europa in twee vijfper- soons versies en als zevenzitter. De vanafprijs wordt een kleine 57.000 euro. Net als elke Subaru heeft de B9 Tribe ca permanente vierwielaandrijving. Hij wordt aangedre ven door een 245 pk sterke 3.0 zescilinder boxermotor via een vijftraps automatische transmissie. Subaru's nieuwe topmodel penetreert de dikke klasse van Nissan Murano, Lexus RX 350 en Volvo XC90. Subaru's nieuwe topmodel B9 Tribeca.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23