PZC
Auto
Met Herbie 17.500 KM naar Peking
's Werelds snelste hybride: voor het betere milieu
in samenwerking met AutoTrack.nl
ffl
www.pzc.nl/auto^
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
.vrijdag 2 juni 2006
Autoteam
I www.autoteam.n
Op onze vestigingen
in Goes en Vlissingen
Altijd meer dan 400 2* Pinksterdag 11.00 - IZOOu
occasions op voorraad!
De Peilstok
Minister Peijs van Verkeer wil forenzen
die vaak in de file staan gratis of goed
koper openbaar vervoer aanbieden. Mis
schien merken ze dan dat openbaar vervoer
een volwaardig alternatief is. Denkt u dat
zo'n plan iets uithaalt? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
De kat uit de boom
Foto's Sandra Peerenboom
'Da's nog eens lef heb-
üben: in één maand
(.van Amsterdam naar
U!
i China rijden. En dan
ui
«niet in een probleem-
Dj
■loze moderne bak,
maar in een oldti
mer. Honderd teams
gaan het proberen,
''waaronder een duo
ai
'in een Volkswagen
Kever uit 1971.
Rob Stolzenbach (links) en Joop Renes bij hun tot de tanden bewapende, 35 jaar oude Kever.
^Toyota wedt er op dat
'de hybride het voorlo
pige milieu-alterna
tief is en heeft er al
drie. Of de nieuwste,
|de Lexus GS 450h,
iook zo milieuvriende-
is? Eigenlijk niet
nee.
,Door Rien van der Steen
Toyota bouwt onverdroten
voort aan zijn hybride-auto's.
De Lexus GS 450h is de derde
op de modellenlijst van het con
cern, na de Toyota Prius en de
Lexus RX 400h. Het is een li
mousine met een grote V6-ben-
zinemotor die wordt geassis
teerd door een elektromotor.
De 3.5 V6 is de eerste ter we
reld met twee brandstofinjecto-
ren per cilinder.
De combinatie stuurt maximaal
345 pk naar de achterwielen.
Dit Japanse vernuft jakkert in
5,9 seconden van stilstand naar
100 km per uur, en dat met een
gewicht van een ldeine 1.900 ki
lo. Omgekeerd merkten we dat
de remmen van de zware auto
het nogal te verduren hebben.
Paul van de Burgh van Lexus
kan hoe dan ook gerust bewe
ren dat dit 's werelds snelste hy
bride is.
Batterijpakket
Volgens Lexus gaat het kostba
re accupakket 300.000 kilome
ter mee. De zes
(nikkel/metaal-)accu's wegen 60
veel meer dan bij een gewone
viercilinder.
Vraagtekens
Toch is het de vraag wie tussen
de 71.400 en 88.000 euro wil uit
geven voor deze 450h. Met een
Toyota Prius demonstreer je dat
je om het milieu geeft. Maar
wie met deze GS hybride komt
voorschuiven laat vooral vraag
tekens achter. De koper krijgt
een fiscale korting van 3.000 eu
ro op de bpm, waarmee de over
heid het gebruik van au
to s-met-aandacht-voor-he t-mi-
lieu wil stimuleren. Alleen: erg
milieuvriendelijk kun je deze
zware hybride moeilijk noe
men. Laten we het er maar op
houden dat Toyota de techniek
van deze Lexus ongetwijfeld
snel zal aanwenden voor meer
alledaagse hybrides. Al staat
voor volgend jaar nota bene
een 600h op het programma.
Door Ron Magnée
De Amsterdam Beij
ing Qassic Car En
durance Rally. Da's
een hele mond
vol voor een wed
strijd van Amsterdam naar Chi
na die half juli van start gaat.
De toevoeging classic maakt met
een al duidelijk: de deelnemers
kunnen niet hun moderne ter
reinwagen van stal halen. De
teams rijden in wagens van mi
nimaal dertig jaar oud. En dat
over een afstand van zo'n
17.500 kilometer.
Zo ook Joop Renes en Rob Stol
zenbach. De twee maken het
zichzelf niet makkelijk. Terwijl
andere deelnemers kiezen voor
een comfortabele Mercedes of
een rappe Porsche, prefereren
de Vughtenaren de Gründlichkeit
van een Volkswagen Kever op
gezegende leeftijd. Voor de fijn
proevers: een 1302 LS uit 1971.
Vingers in de neus
Niet dat cle wagen ook nog
maar enigszins lijkt op de gezin
sauto van 35 jaar terug. De Ke
ver is - zonder z'n karakter ge
weld aan te doen - van kop tot
kont verspijkerd. Een paar voor
beelden: de tank werd vergroot
van veertig naar zeventig liter,
in de auto verrees een complete
kooiconstructie en de Spartaan
se stoelen werden vervangen
door wat behaaglijker exempla
ren van een Porsche 911. Tot
slot heeft het duo de motor zo
danig getuned dat het Peking
met twee vingers in de neus
moet kunnen halen.
Hoe anders was het toen Stol
zenbach en Renes de Kever
voor het eerst aanschouwden.
Tien jaar geleden kreeg het
tweetal de wagen zo'n beetje ca
deau. Stolzenbach: „Ik zag in
Californië een VW cabriolet op
een trailer staan. Die wilde ilc
graag hebben. Maar de eigenaar
wilde de Kever alleen verkopen
als ilc een oranje 1302 erbij
kocht." De cabrio deed Stolzen
bach meteen van de hand, de
andere Kever bleef in zijn gara
ge staan. En zo stond de knalo
ranje Duitser jaren te verstof
fen. Totdat de Amsterdam Beijing
Classic Car Endurance Rally in
zicht kwam.
Stolzenbach: „Twee jaar gele
den kreeg ik de folder in de
bus. En ik dacht: waarom zijn
het altijd andere mensen die
aan zo'n rally meedoen?" Voor
Stolzenbach, specialist in
VW-onderdelen, was het met
een zo klaar als een klontje.
Het duo zou de knaloranje Ke
ver inzetten om mee naar Chi
na te rijden. Renes, assuran
tie-adviseur van beroep, was
daar niet meteen voor te por
ren. „De Kever was absoluut
niet mijn favoriete auto, Hij is
vrij klein, heeft weinig bagage
ruimte en beperkt vermogen."
Stolzenbach wist zijn maat te
overtuigen met een aantal ijzer-
sterke tegenargumenten: het
kostenplaatje én de bedrijfsze
kerheid. „Er rijdt bijvoorbeeld
ook een Rolls Royce mee", ver
telt Renes. En, cynisch: „De ei
genaar mag blij zijn als-ie Maas
tricht haalt."
Inmiddels heeft het duo de wa
gen wat ingereden. Dwars door
Europa, langs de flanken van
de Zwitserse Alpen naar
Zuid-Frankrijk, drieduizend ki
lometer. De rallyrijders trapten
'm flink op z'n staart. De 35
jaar oude Herbie voldeed moei
teloos aan de verwachtingen.
„We weten dat hij het goed
doet bij 20 graden Celsius", al
dus Renes. „Maar blijft hij het
ook goed doen bij 47 graden?"
Het inschrijfgeld bedraagt
29.500 euro per team, en daar
is geen woord Chinees bij. De
Kever-equipe haast zich te zeg
gen dat een groot deel van dat
bedrag wordt goedgemaakt
door sponsoring. Er zijn natuur
lijk ook deelnemers die het zo
uit de zak betalen.
Smoking
Stolzenbach en Renes willen
hoe dan ook China halen. En
dat is een behoorlijke opgave,
met een wagen tjokvol reserves-
pullen en bagage. Want exclu
sief een kist met reparatie- en
reserveonderdelen moeten de
deelnemers gewoon alles in de
wagen zelf meenemen. Van tu
betje tandpasta tot aan een smo
king. Een wat?
Ja, voor de geluksvogels die Chi
na daadwerkelijk" halen, wordt
een chique slotfeest georgani
seerd. „Dat is nog wel de groot
ste zorg. Hoe krijgen we onze
smokings heelhuids naar Chi
na?", vertelt Renes lachend.
„Volgens mij lopen we daar
straks niet in zwart, maar in
een grijs pak."
kilo, een stuk minder weer dan
het batterijpakket in de
RX400h. Het pakket snoept wel
70 liter bagageruimte op, zodat
slechts 280 liter stouwplelc over
blijft.
De complexe aandrijving ver
loopt via een reductiebak en
een continu variabele transmis
sie (cvt). Dit soepel werkende
systeem gebruikt een planetair
tandwielstelsel om de aandrij
ving te verdelen over twee rou
tes. Die nemen eikaars werk
moeiteloos en schokvrij over.
Het tandwielstelsel dient ook
als startmotor en omvat een dy
namo. Prachtige techniek. Op
de plek van de toerenteller in
het luxueuze instrumentenpa
neel zit een meter die aangeeft
hoeveel kiloWatt vermogen
naar de achterwielen gestuurd
wordt.
Een dag rijden met de Lexus GS
450h leverde ons een verbruik
van 13,5 liter benzine op 100
km op. Oftewel amper een liter
op 7,5 kilometer. Heel voorde
lig werkt zo'n combinatie dus
niet, al claimt Lexus dat het
veel zuiniger kan.
Emissies
Kopers zullen niettemin scher
men met de emissies van stik
stofoxide noxen koolwaterstof
(hc) die samen 0,01 gram per ki
lometer lager zijn dan die van
een vergelijkbare conventione
le auto. De co2-emissie be
draagt 186 gram, en dat is niet
Goed bezig
Het gaat goed met Lexus.
Het merk verwacht dit jaar in
Europa 40.000 auto's te
verkopen, waarvan 10.000
hybrides. Werden in
Nederland vorig jaar 620
Lexussen verkocht, dit jaar
denkt het concern dat aantal
te verdubbelen.
Lexus denkt in Nederland dit jaar nog honderd 450h's te slijten.
Techniek: motorvermogen opgevoerd, verstelbare
olie- en gasgevulde schokbrekers, schijfremmen
j i.p.v. trommels, grote oliekoeler in de voorbumper,
luchthappers opzij voor extra koeling blok
Amsterdam-Beijing
Classic Car Endurance Rally
Honderd equipes
Auto's: 30 jaar en ouder
Afstand: 17.500 km
Etappes: 500 tot 1000 km
Traject: Veertien landen, twee continenten
Organisatie: Ultimate Events, Oisterwijk
Start: 15 juli, de Dam in Amsterdam
Finish: 11 augustus, Plein van de Hemelse Vrede, Peking
Terugreis: Auto's per schip, equipes per vliegtuig
Inschrijfgeld: 29.500 euro per team
Overnachting: 4- en 5-sterren hotels
De oudste auto: Bentley Speed Six 1934
Verder o.a.: Rolls Royce Corniche Cabrio 1970, twee DAF's 66
coupé, een minuscule DKW 1000 S uit 1962
Tv-verslag: RTL 7.
Algemeen: Carrosserie verhoogd, banden die vier
centimeter hoger zijn dan de reguliere, 70-liter
benzinetank, breed- en verstralers, extra bescherm-
plaat onder, rolkooi, Porsche-stoelen, imperiaal
met reservewiel, jerrycan en gereedschapskist
(foto boven).
O De Peking-kever 1302 LS, 1971
Ik denk er niet aan zo'n auto
Als de auto veilig is ben ik ee
Als de merken aanslaan wil ik wel volgen 17%
Ik ben licht geïnteresseerd 14%
OToin vah de Mosselaar van importeur Cardoen: „Ik
ben niet verrast door de uitslag. Mensen kijken de
kat uit de boom en dat is normaal. Tijdens de kijkdagen
die we met vijf Chinese merken in Roosendaal hebben
gehouden vroegen veel mensen naar de veiligheid. En
terecht. We hebben goed gekeken naar het gebeurde
met de Landwind, de Chinese suv waarvan de veiligheid
in twijfel werd getrokken. Cardoen zal geen Chinese
auto's introduceren voordat ze voldoen aan de strenge
Europese regelgeving".
I Veel Nederlanders moeten totaal niets
hebben van Chinese auto's. Dat blijkt uit
onze vraag van vorige week over de Chinese
merken die binnenkort in Nederland verschij
nen. Bijna de helft van de stemmers peinst
De professor uit het Opel-filmpje op internet.
Maffe Opel-prof belt je zelf op
e bekijkt nietsvermoedend een reclamefilmpje op je
J computer, wanneer plotseling je eigen naam in het
filmpje een rol krijgt en tegelijkertijd je mobiele tele
foon overgaat. Als je opneemt, krijg je de maffe fabrieks-
ingenieur uit het filmpje aan de lijn. Dit hoogstandje ge
bruikt Opel om zijn nieuwste cabrio, de Astra TwinTop,
onder de aandacht te brengen. Wie die bizarre ervaring
wil ondergaan moet zich begeven naar de website
www.prepareyourhair.nl Het telefoontje kostje niets.
Chinees maalt niet om airbag
De explosief groeiende Chinese automarkt
schreeuwt om diepgravend marktonderzoek. Zo
leerden Europese autofabrikanten inmiddels dat wit in
China niet verkoopt omdat dat geldt als kleur van de
dood. Chinezen besteden hun geld liever aan chroom en
leer dan aan airbags. Italiaans design vinden ze te ver
nieuwend, Duits design juist weer te conservatief.
Bron: RAIVoorrang/ARN
Crossover van Subaru
De nieuwe crossover van Subaru, de B9 Tribeca, was
eerst bedoeld voor de Amerikaanse marlet, maar
komt vanaf dit najaar ook naar Europa in twee vijfper-
soons versies en als zevenzitter. De vanafprijs wordt een
kleine 57.000 euro. Net als elke Subaru heeft de B9 Tribe
ca permanente vierwielaandrijving. Hij wordt aangedre
ven door een 245 pk sterke 3.0 zescilinder boxermotor
via een vijftraps automatische transmissie. Subaru's
nieuwe topmodel penetreert de dikke klasse van Nissan
Murano, Lexus RX 350 en Volvo XC90.
Subaru's nieuwe topmodel B9 Tribeca.