Studie registratie slachtoffers PZC 14 Speurtocht naar vader in Oekraïne Lichtmetalen velgen en een ijzersterke opsteker voor uw banksaldo. Bijeenkomst in Brugge over inzet systemen bij rampen Trekwedstrijd boerenpaarden lezers schrijven Duurzaam Lawaaisport Sint-bernard wereldkampioen mszaa dinsdag 30 mei 2006 door René van Stee BRUGGE - Partners en deskun digen op het terrein van rampen- raanagement zijn tot en met mor gen in Brugge bijeen in het ka der van het zogeheten Europese Aware-project. Binnen Aware wordt onderzocht hoe bestaan de systemen die worden ge bruikt bij de administratie en re gistratie van slachtoffers bij rampen kunnen worden ingezet. Overheden kunnen met behulp van die systemen familie en vrienden van de slachtoffers sneller informeren over de huidi ge verblijfplaats na een ramp. Op basis van de aanbevelingen die tijdens de bijeenkomst in Brugge worden gedaan, wordt een systeem ontworpen dat slachtoffers elektronisch kan re gistreren. Daardoor is het ook mogelijk hen te traceren. De deelnemende partners ko men uit zeven verschillende lan den in zowel de Europese Unie als daarbuiten. Ook de provin cies Zeeland en Oost- en West-Vlaanderen zijn hierin ver tegenwoordigd. EEDE - Tijdens het pinkerweek end staat Eede voor de negende keer in het teken van de jaarlijk se trekwedstrijd voor boeren paarden. De wedstrijd aan de Verloren- dorpweg begint zondag om 14.00 uur. Pol van de Vijver le vert het commentaar. Trekpaar den uit binnen- en buitenland strijden om de hoogste eer. Zij moeten steeds zwaarder bela den sledes trekken. De finales beginnen rond vier uur. Daarna zijn er optredens van Ghris Clark en Christa. De festivitei ten in de feesttent beginnen vrij dagavond om 20.00 uur met een dansavond voor alle leeftijden. Verdere inlichtingen en informa tie over inschrijvingen zijn te verkrijgen via 06-12571643. Aware houdt zich ook bezig met grootschalige rampen of ernsti ge ongevallen in grensoverschrij dende gebieden. Het project richt zich in dit kader vooral op communicatie en internationale samenwerking tussen Europese regio's. De deelnemers achten een goede samenwerking en communicatie tussen lokale en regionale overheden én hulpver lenende instanties van cruciaal belang om de gevolgen van ram pen zo snel mogelijk verder te voorkomen of te bestrijden. Bo vendien vinden zij het belang rijk dat burgers zo goed moge lijk worden geïnformeerd over de mogelijke risico's en dat hen informatie wordt verstrekt over hoe zij tijdens een ramp moeten handelen. Tijdens de bijeen komst in Brugge worden ook trainingen en virtuele oefenin gen gehouden waarin verschil lende noodsituaties aan bod ko men. Die beslaan het grensover schrijdend management in de deelnemende landen Litouwen, Rusland, Roemenië, Hongarije, het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland. Dit is een voorbe reiding op twee andere oefenin gen die later dit jaar en in 2007 worden gehouden. door Jean-Lou de Gucht TERNEUZEN - „Ik weet nu ten minste hoe m'n vader echt was. En dat is heel wat anders dan het negatieve beeld dat ik altijd van hem had." Alia Rotthier is dan ook blij dat ze een beroep heeft gedaan op het KRO-pro- gramma Spoorloos. Gisteravond werd het program ma uitgezonden. Rotthier: „Wat mezelf in al die jaren niet is ge lukt, hebben de makers van Spoorloos toch maar mooi voor elkaar gekregen. Alleen jammer dat m'n vader drie jaar geleden is gestorven." De 33-jarige Rotthier, geboren in Kiev in Oekraïne, heeft haar vader sinds haar zesde niet meer gezien. Dimitri Wolosjen- ko had een nieuwe liefde en scheidde van haar moeder. Die verhinderde op haar beurt ver volgens dat Rotthier nog con tact met haar vader opnam. Rotthier woont sinds 1993 in Ne derland. Een jaar eerder ont moette ze haar huidige man Alain Rotthier tijdens een reis met een volksdansgroep naar Zeeuws-Vlaanderen. Haar moe der stierf in hetzelfde jaar en als enig kind leek haar band met ge boorteland Oekraïne voorgoed doorgesneden. „Ik kreeg op een ochtend een telegram dat mijn moeder 's middags begraven zou worden. Ze was gestorven aan keelkanker. De vermoedens wa ren dat dat een gevolg was van de kernramp in Tsjernobyl. Oe kraïne leek een afgesloten hoofd stuk. Ik had helemaal geen be hoefte meer om mijn vader te ontmoeten. Waarom zou ik ook. Het beeld dat ik van hem had Alia Rotthier met zoontje Artjom in het 'Russische hoekje' in hun huis. was negatief. Een man die er een vriendin op nahield, m'n moeder in de steek liet en dronk. Wat moest ik met zo'n man? Ik had grote twijfels over hem en als ik twijfel doe ik het niet." Totdat zeven jaar geleden haar zoontje Artjom werd geboren. „Ik zat in de knoop met mezelf. Ik voelde me eenzaam zonder fa milie. Terwijl er nog een familie lid was, namelijk m'n vader. Zet die trots nu eens opzij, zei ik te gen mezelf en neem contact met hem op. Ik werd steeds nieuws gieriger hoe mijn vader nu echt was. Jarenlang heb ik geleefd met het beeld dat mijn moeder mij geschetst had. Het negatieve beeld dat de familie van mijn moeders kant mij ook vertelde. foto Camile Schelstraete 'Laat het verleden toch rusten', zeiden ze tegen mij. 'Je vader staat niet goed bekend.' Maar was dat niet één kant van het verhaal?" Rotthier zette haar twijfels op zij en ging op zoek naar haar va der via vrienden en kennissen in Oekraïne. Een zoektocht die vijf jaar geleden op niets uitdraaide. „Telefoonnummers klopten niet, het was iedere keer weer wat. Zo makkelijk is het niet zoeken in Oekraïne. Het is als het zoeken van een speld in een hooiberg. Geboorteregisters be staan daar niet." Ook een be roep op Spoorloos liep op niets uit. 'Er is onvoldoende reden om hier iets mee te doen', kreeg echtgenoot Alain als antwoord. Toch liet het antwoord op de vraag waar haar vader was haar niet los. „Ik benaderde Spoor loos opnieuw. En een vriendin. Zij kwam met het antwoord. Hij zou in 2004 zijn gestorven. Ver volgens heb ik de KRO opgebeld en hun verteld dat ik antwoord op mijn vraag had. Mijn vader was er niet meer. Spoorloos nam met het antwoord echter geen genoegen en ging zelf op zoek. Met wat informatie van een informant begon verslagge ver Derk Bolt zijn zoektocht naar Dimitri Wolosjenko. Twee weken geleden belde de KRO ons op. Ze hadden voldoende in formatie om er een televisie-uit zending van te maken. Vorige week zijn we in Hilversum ge weest." De informatie van Spoorloos voerde tot dezelfde conclusie als van de vriendin van Rotthier. Haar vader was er niet meer. Volgens de KRO was hij niet in 2004, maar een jaar eerder ge storven. „Helaas, m'n hoop ver vloog toen ik het hoorde." Rotthier is blij dat ze contact met Spoorloos heeft gezocht. „Ik ben opgelucht dat ik iets over hem te weten ben geko men, ik kan me nu voorstellen hoe hij geleefd heeft. De ge sprekken met vrienden van hem maken me duidelijk dat hij echt om me gaf. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Met de presentatie van de struc tuurvisie door de dorpsraden van Biervliet, Hoek en Philippi-, ne is er voor infrastructuur en verkeer eindelijk een visie voor West-Zeeuws-Vlaanderen gepu bliceerd. Zeker voor wat betreft de aanpassing van de N61 ver dient dit voorstel verdere opvol ging. Door met name de provin ciale politiek is destijds gelob byd voor een vierbaans stroom weg tussen Hoek en Schoondij- ke. Omdat overduidelijk was, dat dit overvragen is, is er ten slotte maar een vreemd compro mis wegtype voorgesteld: een vierbaans weg met rotondes. Dat zoiets grote problemen ople vert voor de kleine kernen, was van ondergeschikt belang: 'Groots aanpakken, want de eer ste vijftig jaar is er verder niets meer te verwachten'. De ontsta ne problemen wordt door de voorstellen van de! dorpsraden geminimaliseerd. Maar boven dien komen zij met een interes sante opening voor een goede ontsluiting van het Value Park en Dow. Verstandige politiek kan snel inzetten om het ont werp voor een vernieuwde N61 te veranderen. Dat het project al in een vergevorderd stadium is, doet er niet toe, want beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Op die manier wordt misschien toch iets duurzaams in West-Zeeuws-Vlaanderen ge realiseerd, waar zelfs de bewo ners ook profijt van hebben. Want zoals gedeputeerde Pop- pelaars al aangaf, het project Duurzaam Veilig verdient zeker geen'schoonheidsprijs. Leo de Pree Vereniging Weg van Hoek Ds. Raamshof 38 Hoek De kiezers in Sluis moeten het nu al begrepen hebben: door zo veel op lokale partijen te stem men, maar ook door toedoen van CDA en WD, hebben ze een college op het pluche gezet dat zich in de eerste plaats met slecht begrip inzet voor het ei genbelang van de middenstand. De bewoners van West- Zeeuws-Vlaanderen hebben geen enkel belang bij een nieu we lawaaisport boven hun hoofd. Toeristen evenmin. Het is bijzonder kortzichtig om je in te zetten voor die paar patsers die zich kunnen permitteren in die kleine vliegtuigjes 'sportief' te zijn. Dat zet geen zoden aan de dijk. Sluis moet het hebben van mensen met bescheiden midde len en het kleinbedrijf moet zich daar op richten: goede waar voor weinig geld (filiaalbedrij ven hebben dat al een tijdje door, hoewel de versheid en di versiteit van bijvoorbeeld groen te vaak ronduit slecht is). Een paar luxere uitschieters mogen, maar dan moet het over zijn. De kleine gemeente Sluis denkt veel te groot. Eerdere colleges hebben de townscapes van Bres- kens en Cadzand-Bad al om zeep geholpen door onzeeuwse wansmaak. Dit college zal het zelfde proberen met het plan 'Sluis aan zee', dat in een nieu we update in zijn eigen protse righeid zal stikken. Waarom de stukken naakstrand niet dras tisch verhogen? Dat brengt hor des Belgen die weten van consu meren en verteren over de grens is. Dr. J. Popken Goedleven 15 Waterlandkerkje EPE - De sinl-bernardhond Ar- vid van Nancy Bakker uit Koe wacht is op een tentoonstelling in Epe in Gelderland wereld kampioen geworden in de open klasse reuen langhaar. In totaal deden in Epe 121 hon den mee uit onder andere Neder land, Canada, Rusland, Estland, Luxemburg, Belgie en Denemar ken. De Mazda3 is er in een speciale Sportline uitvoering. En dat op ver voorbij het gemiddelde reiken. Het zijn eigenschappen die de Wat kun je als sportieve rijder nog meer verlangen? Een ijzersterk basis van krachtige benzinemotoren of een sterke common-rail Mazda3 Sportline nog eens onderstreept met bijvoorbeeld 16 inch aanbod misschien? Met een voordeel van 2.200,- is eveneens de dieselmotor. Wie deze superieure prestatiebronnen start, merkt lichtmetalen velgen, lederen stoelbekleding, een lederen stuurwiel prijs zeer sportief te noemen. snel dat ook wegligging, veiligheidssystemen en rijeigenschappen met audiobediening, mistlampen en volautomatische airconditioning. De Mazda3 in Sportline uitvoering vanaf 22.025,- DE MAZÜA3 SPORTLINE IS UITGERUST MET 16 INCH LICHTMETALEN VELGEN. LEDEREN STOELBEKLEDING. LEDEREN STUURWIEL MET AUDIOBEDIENING. MISTLAMPEN EN VOLAUTOMATISCHE AIRCONDITIONING. UW VOORDEEL BEDRAAGT 2.200,- Kijk voor uw dichtstbijzijnde dealer op www.mazda.nl MAZDA3 V.A. 20.A95, EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. AFGEBEELD: MAZDA3 SPORT ACTIVE V A. e 25.625,. 3 JAAR ALGEMENE GARANIIE TOT EEN MAXIMUM VAN 100,000 KM 3 JAAR LAKGARANTIE 12 JAAR GARANTIE TEGEN DOORROESTEN VAN BINNENUIT 3 JAAR MA20A EUROSERVICE. AANRIEDING GELDIG BIJ 1HANSAC1IE0ATUM: 1 MEI T/M 30 JUNI 2006 EN ZOLANG DE VOORRAAD SIREKT. VRAAG ONS NAAR DE ACTIEVOORWAARDEN EN DE CONDITIES VAN MAZDA LEASE. VERBRUIK PER 100 KM/KM'S PER LITER/CO,UITSTOOT G/XM I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 46