Studie registratie slachtoffers
PZC
14
Speurtocht naar vader in Oekraïne
Lichtmetalen velgen
en een ijzersterke opsteker voor uw banksaldo.
Bijeenkomst in Brugge over inzet systemen bij rampen
Trekwedstrijd
boerenpaarden
lezers schrijven
Duurzaam
Lawaaisport
Sint-bernard
wereldkampioen
mszaa
dinsdag 30 mei 2006
door René van Stee
BRUGGE - Partners en deskun
digen op het terrein van rampen-
raanagement zijn tot en met mor
gen in Brugge bijeen in het ka
der van het zogeheten Europese
Aware-project. Binnen Aware
wordt onderzocht hoe bestaan
de systemen die worden ge
bruikt bij de administratie en re
gistratie van slachtoffers bij
rampen kunnen worden ingezet.
Overheden kunnen met behulp
van die systemen familie en
vrienden van de slachtoffers
sneller informeren over de huidi
ge verblijfplaats na een ramp.
Op basis van de aanbevelingen
die tijdens de bijeenkomst in
Brugge worden gedaan, wordt
een systeem ontworpen dat
slachtoffers elektronisch kan re
gistreren. Daardoor is het ook
mogelijk hen te traceren.
De deelnemende partners ko
men uit zeven verschillende lan
den in zowel de Europese Unie
als daarbuiten. Ook de provin
cies Zeeland en Oost- en
West-Vlaanderen zijn hierin ver
tegenwoordigd.
EEDE - Tijdens het pinkerweek
end staat Eede voor de negende
keer in het teken van de jaarlijk
se trekwedstrijd voor boeren
paarden.
De wedstrijd aan de Verloren-
dorpweg begint zondag om
14.00 uur. Pol van de Vijver le
vert het commentaar. Trekpaar
den uit binnen- en buitenland
strijden om de hoogste eer. Zij
moeten steeds zwaarder bela
den sledes trekken. De finales
beginnen rond vier uur. Daarna
zijn er optredens van Ghris
Clark en Christa. De festivitei
ten in de feesttent beginnen vrij
dagavond om 20.00 uur met een
dansavond voor alle leeftijden.
Verdere inlichtingen en informa
tie over inschrijvingen zijn te
verkrijgen via 06-12571643.
Aware houdt zich ook bezig met
grootschalige rampen of ernsti
ge ongevallen in grensoverschrij
dende gebieden. Het project
richt zich in dit kader vooral op
communicatie en internationale
samenwerking tussen Europese
regio's. De deelnemers achten
een goede samenwerking en
communicatie tussen lokale en
regionale overheden én hulpver
lenende instanties van cruciaal
belang om de gevolgen van ram
pen zo snel mogelijk verder te
voorkomen of te bestrijden. Bo
vendien vinden zij het belang
rijk dat burgers zo goed moge
lijk worden geïnformeerd over
de mogelijke risico's en dat hen
informatie wordt verstrekt over
hoe zij tijdens een ramp moeten
handelen. Tijdens de bijeen
komst in Brugge worden ook
trainingen en virtuele oefenin
gen gehouden waarin verschil
lende noodsituaties aan bod ko
men. Die beslaan het grensover
schrijdend management in de
deelnemende landen Litouwen,
Rusland, Roemenië, Hongarije,
het Verenigd Koninkrijk, België
en Nederland. Dit is een voorbe
reiding op twee andere oefenin
gen die later dit jaar en in 2007
worden gehouden.
door Jean-Lou de Gucht
TERNEUZEN - „Ik weet nu ten
minste hoe m'n vader echt was.
En dat is heel wat anders dan
het negatieve beeld dat ik altijd
van hem had." Alia Rotthier is
dan ook blij dat ze een beroep
heeft gedaan op het KRO-pro-
gramma Spoorloos.
Gisteravond werd het program
ma uitgezonden. Rotthier: „Wat
mezelf in al die jaren niet is ge
lukt, hebben de makers van
Spoorloos toch maar mooi voor
elkaar gekregen. Alleen jammer
dat m'n vader drie jaar geleden
is gestorven."
De 33-jarige Rotthier, geboren
in Kiev in Oekraïne, heeft haar
vader sinds haar zesde niet
meer gezien. Dimitri Wolosjen-
ko had een nieuwe liefde en
scheidde van haar moeder. Die
verhinderde op haar beurt ver
volgens dat Rotthier nog con
tact met haar vader opnam.
Rotthier woont sinds 1993 in Ne
derland. Een jaar eerder ont
moette ze haar huidige man
Alain Rotthier tijdens een reis
met een volksdansgroep naar
Zeeuws-Vlaanderen. Haar moe
der stierf in hetzelfde jaar en als
enig kind leek haar band met ge
boorteland Oekraïne voorgoed
doorgesneden. „Ik kreeg op een
ochtend een telegram dat mijn
moeder 's middags begraven zou
worden. Ze was gestorven aan
keelkanker. De vermoedens wa
ren dat dat een gevolg was van
de kernramp in Tsjernobyl. Oe
kraïne leek een afgesloten hoofd
stuk. Ik had helemaal geen be
hoefte meer om mijn vader te
ontmoeten. Waarom zou ik ook.
Het beeld dat ik van hem had
Alia Rotthier met zoontje Artjom in het 'Russische hoekje' in hun huis.
was negatief. Een man die er
een vriendin op nahield, m'n
moeder in de steek liet en
dronk. Wat moest ik met zo'n
man? Ik had grote twijfels over
hem en als ik twijfel doe ik het
niet."
Totdat zeven jaar geleden haar
zoontje Artjom werd geboren.
„Ik zat in de knoop met mezelf.
Ik voelde me eenzaam zonder fa
milie. Terwijl er nog een familie
lid was, namelijk m'n vader. Zet
die trots nu eens opzij, zei ik te
gen mezelf en neem contact met
hem op. Ik werd steeds nieuws
gieriger hoe mijn vader nu echt
was. Jarenlang heb ik geleefd
met het beeld dat mijn moeder
mij geschetst had. Het negatieve
beeld dat de familie van mijn
moeders kant mij ook vertelde.
foto Camile Schelstraete
'Laat het verleden toch rusten',
zeiden ze tegen mij. 'Je vader
staat niet goed bekend.' Maar
was dat niet één kant van het
verhaal?"
Rotthier zette haar twijfels op
zij en ging op zoek naar haar va
der via vrienden en kennissen in
Oekraïne. Een zoektocht die vijf
jaar geleden op niets uitdraaide.
„Telefoonnummers klopten
niet, het was iedere keer weer
wat. Zo makkelijk is het niet
zoeken in Oekraïne. Het is als
het zoeken van een speld in een
hooiberg. Geboorteregisters be
staan daar niet." Ook een be
roep op Spoorloos liep op niets
uit. 'Er is onvoldoende reden om
hier iets mee te doen', kreeg
echtgenoot Alain als antwoord.
Toch liet het antwoord op de
vraag waar haar vader was haar
niet los. „Ik benaderde Spoor
loos opnieuw. En een vriendin.
Zij kwam met het antwoord. Hij
zou in 2004 zijn gestorven. Ver
volgens heb ik de KRO opgebeld
en hun verteld dat ik antwoord
op mijn vraag had. Mijn vader
was er niet meer. Spoorloos
nam met het antwoord echter
geen genoegen en ging zelf op
zoek. Met wat informatie van
een informant begon verslagge
ver Derk Bolt zijn zoektocht
naar Dimitri Wolosjenko. Twee
weken geleden belde de KRO
ons op. Ze hadden voldoende in
formatie om er een televisie-uit
zending van te maken. Vorige
week zijn we in Hilversum ge
weest."
De informatie van Spoorloos
voerde tot dezelfde conclusie als
van de vriendin van Rotthier.
Haar vader was er niet meer.
Volgens de KRO was hij niet in
2004, maar een jaar eerder ge
storven. „Helaas, m'n hoop ver
vloog toen ik het hoorde."
Rotthier is blij dat ze contact
met Spoorloos heeft gezocht.
„Ik ben opgelucht dat ik iets
over hem te weten ben geko
men, ik kan me nu voorstellen
hoe hij geleefd heeft. De ge
sprekken met vrienden van hem
maken me duidelijk dat hij echt
om me gaf.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Met de presentatie van de struc
tuurvisie door de dorpsraden
van Biervliet, Hoek en Philippi-,
ne is er voor infrastructuur en
verkeer eindelijk een visie voor
West-Zeeuws-Vlaanderen gepu
bliceerd. Zeker voor wat betreft
de aanpassing van de N61 ver
dient dit voorstel verdere opvol
ging. Door met name de provin
ciale politiek is destijds gelob
byd voor een vierbaans stroom
weg tussen Hoek en Schoondij-
ke. Omdat overduidelijk was,
dat dit overvragen is, is er ten
slotte maar een vreemd compro
mis wegtype voorgesteld: een
vierbaans weg met rotondes.
Dat zoiets grote problemen ople
vert voor de kleine kernen, was
van ondergeschikt belang:
'Groots aanpakken, want de eer
ste vijftig jaar is er verder niets
meer te verwachten'. De ontsta
ne problemen wordt door de
voorstellen van de! dorpsraden
geminimaliseerd. Maar boven
dien komen zij met een interes
sante opening voor een goede
ontsluiting van het Value Park
en Dow. Verstandige politiek
kan snel inzetten om het ont
werp voor een vernieuwde N61
te veranderen. Dat het project
al in een vergevorderd stadium
is, doet er niet toe, want beter
ten halve gekeerd dan ten hele
gedwaald. Op die manier wordt
misschien toch iets duurzaams
in West-Zeeuws-Vlaanderen ge
realiseerd, waar zelfs de bewo
ners ook profijt van hebben.
Want zoals gedeputeerde Pop-
pelaars al aangaf, het project
Duurzaam Veilig verdient zeker
geen'schoonheidsprijs.
Leo de Pree
Vereniging Weg van Hoek
Ds. Raamshof 38
Hoek
De kiezers in Sluis moeten het
nu al begrepen hebben: door zo
veel op lokale partijen te stem
men, maar ook door toedoen
van CDA en WD, hebben ze
een college op het pluche gezet
dat zich in de eerste plaats met
slecht begrip inzet voor het ei
genbelang van de middenstand.
De bewoners van West-
Zeeuws-Vlaanderen hebben
geen enkel belang bij een nieu
we lawaaisport boven hun
hoofd. Toeristen evenmin. Het is
bijzonder kortzichtig om je in te
zetten voor die paar patsers die
zich kunnen permitteren in die
kleine vliegtuigjes 'sportief' te
zijn. Dat zet geen zoden aan de
dijk. Sluis moet het hebben van
mensen met bescheiden midde
len en het kleinbedrijf moet zich
daar op richten: goede waar
voor weinig geld (filiaalbedrij
ven hebben dat al een tijdje
door, hoewel de versheid en di
versiteit van bijvoorbeeld groen
te vaak ronduit slecht is). Een
paar luxere uitschieters mogen,
maar dan moet het over zijn. De
kleine gemeente Sluis denkt
veel te groot. Eerdere colleges
hebben de townscapes van Bres-
kens en Cadzand-Bad al om
zeep geholpen door onzeeuwse
wansmaak. Dit college zal het
zelfde proberen met het plan
'Sluis aan zee', dat in een nieu
we update in zijn eigen protse
righeid zal stikken. Waarom de
stukken naakstrand niet dras
tisch verhogen? Dat brengt hor
des Belgen die weten van consu
meren en verteren over de grens
is.
Dr. J. Popken
Goedleven 15
Waterlandkerkje
EPE - De sinl-bernardhond Ar-
vid van Nancy Bakker uit Koe
wacht is op een tentoonstelling
in Epe in Gelderland wereld
kampioen geworden in de open
klasse reuen langhaar.
In totaal deden in Epe 121 hon
den mee uit onder andere Neder
land, Canada, Rusland, Estland,
Luxemburg, Belgie en Denemar
ken.
De Mazda3 is er in een speciale Sportline uitvoering. En dat op ver voorbij het gemiddelde reiken. Het zijn eigenschappen die de Wat kun je als sportieve rijder nog meer verlangen? Een ijzersterk
basis van krachtige benzinemotoren of een sterke common-rail Mazda3 Sportline nog eens onderstreept met bijvoorbeeld 16 inch aanbod misschien? Met een voordeel van 2.200,- is eveneens de
dieselmotor. Wie deze superieure prestatiebronnen start, merkt lichtmetalen velgen, lederen stoelbekleding, een lederen stuurwiel prijs zeer sportief te noemen.
snel dat ook wegligging, veiligheidssystemen en rijeigenschappen met audiobediening, mistlampen en volautomatische airconditioning. De Mazda3 in Sportline uitvoering vanaf 22.025,-
DE MAZÜA3 SPORTLINE IS UITGERUST MET 16 INCH LICHTMETALEN VELGEN. LEDEREN STOELBEKLEDING. LEDEREN STUURWIEL
MET AUDIOBEDIENING. MISTLAMPEN EN VOLAUTOMATISCHE AIRCONDITIONING. UW VOORDEEL BEDRAAGT 2.200,-
Kijk voor uw dichtstbijzijnde dealer op www.mazda.nl
MAZDA3 V.A. 20.A95, EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. AFGEBEELD: MAZDA3 SPORT ACTIVE V A. e 25.625,. 3 JAAR ALGEMENE GARANIIE TOT EEN MAXIMUM VAN 100,000 KM 3 JAAR LAKGARANTIE 12 JAAR GARANTIE TEGEN DOORROESTEN VAN BINNENUIT 3 JAAR MA20A EUROSERVICE. AANRIEDING GELDIG BIJ 1HANSAC1IE0ATUM: 1 MEI T/M 30 JUNI 2006 EN ZOLANG DE VOORRAAD SIREKT. VRAAG ONS NAAR DE ACTIEVOORWAARDEN EN DE CONDITIES VAN MAZDA LEASE. VERBRUIK PER 100 KM/KM'S PER LITER/CO,UITSTOOT G/XM I