Hel van Guantanamo verfilmd Boeren gaan in elektriciteit PZCFeiten Meningen PZC 3VO wenst snellere invoering alcoholslot De warme aarde versterkt zelf het broeikaseffect VS houden volgens makers echte terroristen elders gevangen 24 mei 1956 et ro Groene stroom woensdag 24 mei 2006 Drie jonge Britse moslims wer den ruim twee jaar vastgehou den op het Amerikaanse deten tiekamp in Guantanamo Bay. De als de 'drie van Tipton' be kend staande mannen kwamen .in 2004 vrij en figureren nu in de film 'The Road to Guantana mo' van Michael Winterbottom. Vanaf 1 juni is de film in Neder land te zien. door Frans van den Houdt Natuurlijk zijn ze geradicali seerd, na twee jaar lang op Guantanamo Bay te zijn ver hoord, mishandeld, gefolterd, kortom murw te zijn gemaakt, verzekeren Asif, Ruhel en Sha- fiq. Maar niet in negatieve zin. „We zijn radicaler geworden in onze standpunten over politiek. We zijn ons er nu meer van be wust wat er in de wereld aan de hand is. Hoe leiders als Bush en Blair iedereen met leugens om de tuin proberen te leiden." Ter illustratie slaken ze af en toe wat kreten als 'Bush is de groot ste fucking terrorist' en 'Bush en Blair vormen de as van het kwaad, niet Iran of Syrië'. De drie Britse moslims zijn een paar dagen in Amsterdam om de film The Road to Guantana mo over hun ervaringen in het Amerikaanse dententiecentrum op Cuba te promoten. Op het eerste gezicht gewone twinti gers, gestoken in vrijetijdskle- ding, die zodra de verveling toe slaat naar hun mobieltjes grij pen om. met hun voeten op de bank, spelletjes te spelen en te sms'en. Het enige opvallende is misschien hun baard, die ze 'uit protest' hebben laten staan. „Op Guantanamo werd steeds gezegd dat je naar huis mocht, als je je baard afschoor. Bela chelijk, alsof die baard al het kwaad vertegenwoordigt." Van het gewelddadige moslimterro risme, benadrukken ze alle drie, moeten ze niks hebben. „An ders maken we dezelfde verwer pelijke fout als Bush, die om niks naar geweld grijpt", zegt Asif. „Als ik mezelf opblaas, schiet ik daar niks mee op, be- V ,J% v De drie jonge moslims die in Guantanamo hebben vastgezeten. Vlnr: Ruhal, Shafiq en Asif. De als de 'drie van Tipton' bekend staande mannen kwamen in 2004 vrij en figureren nu in de film The Road to Guantanamo van Michael Winterbottom. foto Bram Budel/ANP wijs ik niemand een dienst. Het enige wat je bereikt is dat men sen alle moslims gaan haten, ter wijl alleen een paar individuen slecht zijn." De Britten zien meer in het ver tonen van 'hun' film, om de we reld bewust te maken van het kwaadaardige karakter van het Amerikaanse regime. „Om vol ken en religies bij elkaar te brengen, in plaats van verder uit elkaar te spelen. Zodat we de situatie in de wereld van voor (de aanslagen van) 11 sep tember herstellen", aldus Asif. Met zijn persoonlijke verhaal begint de lijdensweg van de zo geheten 'drie van Tipton'. In september 2001, nog voor de aanslagen in de VS, reist Asif Iq- bal vanuit Tipton in Birming ham, Engeland, naar een dorpje niet ver van Faisalabad in Paki stan, om zijn door zijn moeder uitgezochte bruid te ontmoeten. Zijn vrienden Ruhel, Shafiq en Monir - 'vooral moslim in naam' - volgen. Onderweg loge ren ze gratis in moskeeën. In Ka rachi raken ze in de ban van een imam, die hen aanspoort om geloofsgenoten in Afghanis tan te helpen. „Het ging om hu manitaire hulp, voedsel, de kens, en zo", zegt Shafiq. De Britten zijn enthousiast en. reizen met een gratis bus naar de Afghaanse hoofdstad Ka boel. Daar aangekomen begin nen vrijwel onmiddellijk de Amerikaanse bombardementen. De jongens zijn bang en willen zo snel mogelijk terug naar Pa kistan. Dat lukt niet meer. Uit eindelijk komen ze in een deten tiekamp van de Noordelijke Al liantie terecht. Een van de man nen, Monir, verdwijnt. Mogelijk is hij voor een Talibanstrijder aangezien en doodgeschoten. De Amerikanen die het kamp la ter innemen doen eerst net alsof ze de gevangenen bevrijden, maar beginnen er vervolgens op los te meppen. „Onze handen en voeten werden gebonden en we kregen een zak over ons hoofd", zegt Shafiq. Met vijftig anderen worden ze in een vliegtuig ge gooid en naar Kandahar ge bracht. Na tweeënhalve week gaan ze opnieuw op transport naar, zonder het te weten, Guan tanamo. Zeker 24 uur duurt de vlucht, met één stop ergens in het zuiden van Turkije, of noor den van Afrika, denken de man- door Heieen Paalvast Het oogt als een groot mo bieltje, en kan in de auto worden gemonteerd op het dashboard. Het gaat om het alcoholslot, in landen als Zweden en Canada, en een trits Amerikaanse staten al ja ren in gebruik. Nederland zal er in 2009 ook aan moeten ge loven als het aan minister Peijs (Verkeer) ligt. Want de groep zware drin kers, die wordt gepakt met 1,3 promille, büjft onvermin derd groot. Zij zitten achter 80 procent van het aantal on gevallen waarbij alcohol in het spel is, terwijl het rijden onder invloed alsmaar daalt. Op een industrieterrein in Zoetermeer zetelt Drager. Een medewerker van het van oorsprong Duitse bedrijf, wiens kind betrokken was bij een ongeluk waar alcohol in het spel was, vond het eerste prototype van een alcoholslot in 1950 uit, vertelt hoofd mar keting Mare Ettema. Drager werkt samen met 3VO. Als het aan 3VO ligt, wordt het alcoholslot niet over drie jaar pas ingevoerd. Vorig jaar spande 3VO enkele sporters voor haar karretje. Onder hen Tjerk Bogtstra, captain van het Nederlandse Davis Cup-tennisteam. Hij liet zich ook overhalen om een alcoholslot in zijn auto te laten inbouwen. Daar is geen ruchtbaarheid aan gegeven. „We hebben nog geen vastom lijnde plannen. We wilden hem en technisch directeur Charles van Commenee van NOCNSF, die ook zo'n slot heeft, als een soort ambassa deur voor het slot inzetten", aldus de voorlichtster. Zelfbescherming Bogtstra juicht invoering van het slot toe. Hij drinkt zelf niet, en is tegen het gebruik van alcohol. De coach vindt verplichte invoering van het slot echter ook weer niet zo nodig. Hij ziet het slot eerder als een vorm van zelfbescher ming en een hulpmiddel 'voor mensen die aan zichzelf twij felen'. Van stigmatisering als een zware drinker die aan de ket ting, lag, had Bogtstra als niet-drinker geen last. Hij rijdt overigens intussen in een nieuwe auto, zonder slot. „Rare blikken heb ik nooit ge kregen. Het was meer de onbe kendheid met het slot. Men sen vreesden dat ze al met één biertje op de auto niet meer zouden kunnen starten." Volgens de mensen van Dra ger is die angst onterecht. Het slot werkt heel eenvoudig, al dus Ettema. Met zijn collega, accountmanager Jakob de Vries, als proefkonijn tijdens een proefritje is de test een fluitje van een cent. Voor het wegrijden moet De Vries enke le seconden blazen in het ap paraatje, voorzien van een mondstuk. Een goedkeurend piepje ('een fout piepje klinkt anders') klinkt op. Op het schermpje verschijnt de tekst 'test ok' en vervolgens 'goede reis'. Jakob kan zonder pro blemen wegrijden. Sjoemelen Sjoemelen is vragen om pro blemen. Een 'zwarte doos', een kastje onder het dash board bevestigd, slaat allerlei gegevens op, zoals pogingen tot starten zonder blazen of pogingen om de auto weg te duwen of slepen als drank in het spel is. Een automobilist onder in vloed kan proberen iemand anders in zijn plaats te laten blazen. Als dat al zou lukken, zijn onderweg een of meer hertesten vereist. Al rijdend, wel te verstaan. „Volgens de SWOV, de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Veilig heid, is zo'n test veilig, veili ger zelfs dan handsfree bel len", aldus de 3VO-voorlicht- ster. De verzamelde data wor den met de automobilist be sproken door een soort rehabi litatie-ambtenaar die de spijtoptant begeleidt. Minis ter Peijs wil het slot immers inbedden in een medisch-psy- chologisch programma, met een meerdaagse cursus, dat twee jaar kan duren. De juis te voorwaarden moeten nog met Justitie worden afge stemd. 3VO verwacht veel heil van de invoering van het slot. „In het buitenland valt 65 tot 90 procent van de deel nemers niet terug in zijn oude, foute alcoholge bruik. "ANP nen. „Plet was er erg heet." Na twee weken horen ze via een me dewerker van het Rode Kruis dat ze op Guantanamo Bay zit ten. Hier worden ze, soms dagen ach tereen en vier keer per dag, ver hoord en geslagen. „Het ergste is dat ze geen vragen stellen, maar alsmaar beschuldigingen naar je hoofd slingeren. Dat je lid bent van Al Qaeda en bij de aanslagen van 11 september be trokken was", memoreert Asif. Hun lichamelijke houding tij dens de verhoren noemen ze 'zeer stressvol', omdat ze met handen en voeten zijn vastgeke tend aan de grond. Vier maan den zitten ze in de isoleercel. Overdag is het bloedheet, 's nachts ijskoud. Krankzinnig „Het is een hel. De mentale en fysieke marteling maken je krankzinnig", stelt Shafiq. „Ik heb veel gevangenen gezien die zelfmoord willen plegen, die een laken of deken om hun nek knopen. Ook wij hebben daar aan gedacht. De steun die we aan elkaar hadden hield ons op de been." De situatie verandert drastisch als uit de vele berich ten in de Britse media duidelijk wordt dat de drie geen gevaarlij ke terroristen zijn, maar on schuldige Britten. Opnieuw krij gen ze alleen van het Rode Kruis te horen dat ze vrijko men. „De Amerikanen hielden hun mond, ze probeerden ons zelfs toen nog schuldbekentenis sen te laten tekenen", aldus Ru hel. Helemaal normaal wordt hun leven nooit meer, bena drukt Asif. Ondertussen loopt het proces tegen Bush en zijn Defensieminister Rumsfeld. Geëist worden een schadever goeding van 22,5 miljoen dollar en sluiting van de basis op Cu ba. „Dat geld is eigenlijk maar bijzaak", zegt Ruhel. „Het is ons vooral te doen om sluiting van Guantanamo en vrijlating van iedereen die daar onschul dig vastzit. De échte terroristen zitten niet op Cuba, die houden de Amerikanen elders op gehei me plekken vast.GPD De door broeikasgassen opge warmde aarde zorgt op haar beurt ook weer voor toename van deze gassen. Dat ver hoogt het risico van klimaat verandering, volgens klimaat onderzoekers uit Nederland, Duitsland en Groot-Brittan- nie. De resultaten van hun on derzoek zijn gepubliceerd in Geophysical Research Let ters. van onze redactie binnenland Tot dusver werd het effect van terugkoppeling van de warmte door de aarde in de meest gangbare voorspel lingen niet meegenomen. De wetenschappers denken dat het effect ervan is dat de kli maatverandering weieens een stuk harder zou kunnen gaan dan tot nog toe werd vermoed. In de huidige prognoses voor het broeikaseffect gaat het In ternational Panel on Climate Change uit van een tempera tuurstijging van 1,5 tot 4,5 graad in 2100. De onderzoekers, onder wie de Wageningse hoogleraar prof. di'. Maarten Scheffer, schatten dat de modellen voor de berekeningen van de opwarming van de aarde fors moeten worden verhoogd,, met een geschat percentage dat uiteenloopt van 15 tot 78 procent. „Het tempo en de mate waar in de opwarming van de aar de zich voltrekt, blijkt flink te zijn onderschat", zegt Scheffer. „De verwachte maximale temperatuurstij ging van 4,5 graad in 2100 zal, voor zover we nu kunnen inschatten, zeker worden ge haald en wellicht nog hoger worden. Extra maatregelen De Europese wetenschappers weten zich gesterkt in deze stellingname door een Ameri- ïiiilit' :ic la zelfs, pcrdi iiwwi {Bet. kaans onderzoeksteam datop grond van een andere studie tot een soortgelijke schatting komt. Of de alarmerende \Pf boodschap leidt tot extra maatregelen (schonere moto- ren, minder houtkap) om uitstoot van broeikasgas? als koolzuur en methaan^ te verminderen, is nog maar de vraag. De aanbevelingen over kli. maatbeheersing, zoals ge- daan in het Kyoto-verdraJ Jggs worden volgens Scheffer nog urgenter dan ze al waren Voor Nederland betekent dat onder meer dat meer maatre gelen nodig zijn om de ging van de zeespiegel en hét waterpeil in de'rivieren af te remmen. Voor de studie heeft het on derzoeksteam oud poolijs ea groeiringen van bomen onder zocht. Op basis hiervan heb ben zij veranderingen in het klimaat uit het verleden gere construeerd. De onderzoe kers vonden dat in eerdere pe rioden tussen twee ijstijden* de hoeveelheid kooldioxide (CO,) in de atmosfeer net als nu hoger was dan tijdens de koudere eeuwen. inonz 1de inilig ssari: Sro I naai het de ijiidd1 eren* al Algen De mens had toen nog ge noemenswaardige invloed de aarde, bijvoorbeeld door uitstoot van broeikasgassen. De warmere aarde in het verre verleden bijvoor beeld voor dat algen, die kool dioxide opnemen, minder voe ding hebben. Zodoende blijft meer C02 in de lucht hangen. Andersom werkt het proces ook. „Tijdens de Kleine Us- tijd (globaal van 1550 tot 1850), bekend van de vele klassieke Hollandse ijspret- schilderijen, was de aarde kouder (waarschijnlijk voor namelijk ten gevolge van een verminderde zonneactiviteit), en daalde het CO,-j van de atmosfeer", schrijft het onderzoeksteam. GPD VEERHAVEN - Breskens is naarstig op zoek naar mogelijk heden om het dorp aantrekke lijk te houden voor toeristen. Dat is nodig, nu het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft besloten dat de nieuwe veerhaven niet meer in het cen trum van Breskens komt te lig gen. De nieuwe aanlegplaats voor de provinciale veerboten wordt westelijk van het dorp de gel sle ikinj ei'lee nch( ïddu van de bloembollen is het tal bezoekers van de tentoon stelling de laatste tijd mei sprongen gestegen. Mevrouw Bijl heeft vier waardebonnen plus een reis van een week door Nederland voor tweeper sonen gekregen. KEUKENHOF - De Vlissingse C. Bijl is gisteren als 500.000e bezoeker in De Keukenhof in Lisse verwelkomd. Met het mooie weer en het uitkomen RUS kgro BUSONGELUK - Een bus me! !rsin Oostenrijkse toeristen is bij jril het Italiaanse Bolzano in een jar li ra vijn gereden. Daarbij zijn ir|E achttien mensen om het leven gekomen. Toen de chauffeur ,Kde merkte dat de remmen weiger den, probeerde hij tegen een bergwand vaart te minderen, maar dat was tevergeefs. Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A, L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-maïl: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 acceptgiro n.v.t 62,00 233,30 E-m ,nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 4E Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax: (0111 )454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17,00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving per maand: 20,55 per kwartaal: 59,75 per jaar: €229.20 Voor toezending per post geldt toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hei einde van de betaalperiode, PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen, Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax, (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend gosd Tel:'(076)5312277 Fax:(076)5312274 bib! iciji inisl »Ke lade sve 'l'SU: brN jellir cijf nds' Internet: w :c.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij,Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-ooncem, De door" aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruik' vooroiw (abonnementen)administratleen om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en p:o- ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteei- de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: li_ Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR Boeren hebben een nieuwe goud mijn ontdekt: elektriciteit uit mest. In rap tempo verrijzen bio gasinstallaties, installaties waar mee mest wordt omgezet in warmte en elektriciteit, bij de boerderijen. door Peet Vogels Henk Eissen heeft er een paar monden meer bij te voeden. Naast zijn 150 melk koeien moet hij nu ook zijn twee biogasinstallaties voeren. Veer tig ton maïs stopt hij er per dag in. Samen met 40 ton runder- mest levert dat 30.000 kilowatt groene stroom op. Eissen is een van de pioniers met biomassavergisting. „Ik ben hier zes jaar geleden begonnen en wilde iets doen' naast de melk veehouderij. Toevallig liep ik aan tegen wat toen nog mestver- gisting werd genoemd." Eissen krijgt steeds meer navolgers, weet Henk Brink, bestuurder bij LTO Noord, de branchevereni ging voor boeren in Noord-Ne derland. „Het leeft heel erg in de agrarische sector. Momenteel staan er tien of twintig biogasin stallaties, maar eind volgend jaar zullen dat er al meer dan honderd zijn." Een studie van Senter Novem, het agentschap voor duurzaam heid en innovatie, toont dat er mogelijk ruimte is voor circa 2800 installaties. In dat geval krijgen in de toekomst meer dan een miljoen huishoudens hun stroom van de boerderij. „Dan De productie van groene stroom verloopt in een aan tal stappen. Eerst wordt de mest verhit tot een temperatuur tussen de 28 en 52 graden. Bij die temperatuur voelen de bacteriën in de mest die het methaangas produceren zich het best. De mest wordt vermengd met een coproduct, maïs of een an der product, en in de vergister gepompt. Daar zetten de bacteri ën het product om'in methaan gas en een restproduct. Het methaangas wordt daarna gebruikt om een motor te stoken die elektriciteit maakt. 40 pro cent van het gas wordt omgezet in stroom, 60 procent is warmte. Het restproduct gaat naar een navergister die de laatste restjes methaangas er uithaalt. GPD Melkveehouder Eissen wekt stoom op uit maïs en mest. zijn we ook meteen verlost van de discussie over kernenergie", meent Eissen. De populariteit van biogasinstal laties is verklaarbaar. Per kilo watt geproduceerde elektriciteit krijgt de boer 15 eurocent, 5 cent van het elektriciteitsbedrijf en 10 cent rijkssubsidie omdat het groene stroom is. Dat bete kent dat een installatie al na vijf jaar winstgevend kan zijn. Op de varkenshouderij geld ver dienen met mest in plaats van de mest tegen hoge kosten af te zetten, dat klinkt te mooi om waar te zijn. Vandaar dat bio gas een veelbesproken onder werp is in het zuiden, waar een groot mestoverschot heerst. Dankzij de subsidie is biogas rendabel, weet Mart Smolders van het Praktijkcentrum Var kenshouderij in het Brabantse Sterksel. Daar experimenteren ze al jaren met een installatie die loopt op varkensmest en an dere producten. „We hebben hem al komkommers gevoerd en andere restproducten uit de voe dingsindustrie. Want je voert de bacteriën in de mest." Een goudmijn is het echter niet, zegt Smolders. „Een installatie 'kost al snel 2 tot 3 miljoen euro en hij moet in vijf tot zeven jaar worden afgeschreven. Het pro bleem is da't slechts 40 procent van de opgewekte energie wordt omgezet in stroom. De rest is warmte die we nu nog niet kun nen gebruiken. Als we die warm te ook kunnen verkopen is dat het beleg op de boterham." Bomen Eissen heeft het met zijn 220 hectare grote bedrijf in Gassel- temijveenschemond in de Drent se Veenkoloniën wat dat betreft gemakkelijker. De maïs die hij aan zijn bacteriën voert, teelt hij op zijn eigen land. „Maïs le vert veel energie en. is daarom ideaal om bij te mengen." De in stallaties bij Eissen zijn zo groot als een vakantiehuis. „Met een paar bomen er omheen zie je er niets van", meent Eissen. Dat scheelt veel in de maatschappe lijke acceptatie. Tot een paar jaar geleden waren de windmo lens populair, maar die mogen boeren bijna niet meer op hun erf zetten omdat die het land schap aantasten. Eissen adviseert boeren die wil len beginnen met biogas dan ook vooral de milieuaspecten te benadrukken. „De eerste keer dat ik een vergunning aanvroeg, maakte ik de fout dat ik zei dat ik een mestvergistinstallatie wil de bouwen. Ze schrokken zich een ongeluk bij de gemeente. Ze dachten dat het hele mestcircus naar hier zou komen." De tweede keer maakte Eissen foto Harry Tielman/GPD die fout niet meer. „Toen zei ik dat ik groene stroom wilde op wekken met behulp van biomas sa. Toen waren ze direct enthou siast." Toch is er een probleem: het restproduct van de vergis ting, het zogenoemde digestaat. Volgens de letter van de wet is dat mest. Met andere woorden: een boer met een biogasinstalla tie zit aan het einde van het pro ces met twee keer zoveel mest. En dat terwijl er al een mesto- verschot'is. Afzetmogelijkheden Daarom onderzoeken de ministe ries van Milieu en Landbouw naarstig naar nieuwe afzetmoge lijkheden. Een van de opties is het digestaat als kunstmest te verkopen. Dat zou het probleem grotendeels oplossen. Ook het in drogen van het digestaat, waar bij het water gezuiverd wordt en op het riool geloosd, wordt onderzocht. Het droge restpro duct kan dan eventueel ver brand worden. Volgens Eissen ziet de toekomst er veelbelovend uit: „Toen we vijf jaar geleden nadachten over een biogasinstalatie was de prijs voor een kilowatt 17 guldenscen ten. Nu is het 15 eurocent. De prijs voor elektriciteit zal blij ven stijgen. Over een jaar of tien is subsidie niet meer nodig óm rendabel te draaien." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4