zc In Zeeland heerste het taboe Het verborgen naakt van Walcheren e bijlagen: 0113-315680 j)zc.nl :redactie@ pzc.nl IS 31,4460 AA Goes tentie-exploitatie: .en Midden-Zeeland: 0113-315520; is-Vlaanderen: 0114-372770; aal: 020-4562500. insdag 24 mei 2006 McQueen speelt op Klomp- Frans Dingemanse: ontwerp houtsnijwerk Zeeuwse messen, 2006 et Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg or ganiseert gewoonlijk oeuvretentoonstellingen of ex posities van kunstenaarsgroepen. De komende maanden is er echter een thematentoonstelling, met als onder werp het naakt op Walcheren. Werken uit uiteenlopende pe riodes zijn bijeengebracht, zodat de manifestatie een mooie in leiding kunstgeschiedenis biedt. De historie van het naakt is, zeker op Walcheren, vooral ook de historie van het taboe, de gêne en het heimelijke. Niets natuurlijkers dan naakt, zou je zeggen, maar nog altijd is de beschaving de schaamte niet helemaal voorbij. Frits Groenevelt herinnert zich een recente rel in Groningen, waar naaktfoto's van studenten het bestuur van de universiteit aldaar danig in verlegenheid brachten. „En dat terwijl je op internet maar ergens op hoeft te klikken, of je stuit op pornogra fie. Kennelijk heerst er, in dat opzicht, nog altijd een soort re- gentenachtige mentaliteit." Groenevelt, bekend als plas tisch chirurg, is de initiatiefne mer en gastconservator van de expositie Het 'verborgen' naakt van Walcherendie vanaf ko mend weekeinde in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg is te zien. Vijf jaar ge leden was hij verantwoordelijk voor de tentoonstelling rond de Russische impressionistische schilder Konstantin Lomykin (1924-1993), eveneens in Dom burg. „Het museum wilde nu eens wat anders doen", schetst hij de ont staansgeschiedenis van de nieu we expositie. „Er bestaat zo wei nig beeld van wat er allemaal aan naakten is geweest op Wal cheren, dat dat me wel een aar dig thema leek." Het onderwerp komt allerminst uit de lucht val len, want in 2004 publiceerde Groenevelt het boek Naakt. Ver leiding in de kunst. Dat gaf een overzicht van de westerse kunst historie, met het naakt als rode draad. Een jaar lang heeft Groenevelt, samen met anderen, gewerkt aan een Zeeuwse 'vertaling' van het onderwerp, in de vorm van zowel een expositie als een cata.- logus. „Mijn streven was om, net als Jan Blokker heeft ge daan met zijn boek over school platen, aan de hand van de be schrijving van een aantal perio des een soort verhaal te maken, zodat het onderwerp inzichte lijk wordt en het publiek al snel een 'o, ja'-gevoel krijgt." Op de tentoonstelling is de grote lijn weergegeven op een 'educa tieve wand', waarin de voor naamste ontwikkelingen in ze ven periodes naast elkaar wor den gezet: van de Romeinen, via de middeleeuwen, de Renaissan ce, de Gouden Eeuw en de acht tiende eeuw in zevenmijlslaar zen naar de twintigste eeuw. De Walcherse naaktgeschiedenis laat Groenevelt beginnen bij Ne- halennia, de beschermster van de zeevarenden in de Romeinse tijd, maar ook de godin van voor spoed van vruchtbaarheid. Zij werd zelf weliswaar niet onge kleed afgebeeld, maar werd wel regelmatig omringd door naakt figuren, zoals is te zien op altaar stukken. Kerk De speurtocht van de gastconser vator was geen gemakkelijke. Het taboe rond naakt heerste in Zeeland in het kwadraat. De in vloed van de kerk was groot, waardoor in de loop der eeuwen slechts weinig naaktschilders van betekenis zich in de provin cie hebben opgehouden. Als er wat op dat terrein gebeurde, was dat zelden openlijk. Groene velt moest daarom op zoek naar een verborgen zondige geschie denis. Er zijn mooie voorbeelden verza meld op de tentoonstelling en in het begeleidende boekwerk, zo als de lood-tinnen middeleeuw se draagspeldjes met erotische afbeeldingen, de drie haardste- nen waarop het verhaal van Su- zanna en de ouderlingen is afge beeld en de scabreuze afbeeldin gen die VOC-lieden meenamen uit vooral Japan. Groenevelt: „Als we alle verhalen mogen ge loven dan heeft zelfs de meest verlegen Zeeuw zijn onschuld in de Oost verloren." Een opvallende, nog weinig be lichte rol. was weggelegd voor Jan Gossaert van Mabuse (ong. 1470-1541), die gerpime tijd in Middelburg en Veere heeft ge woond en gewerkt en een van de grote schilders van Renaissan- ce-naakten was. Groenevelt schetst hoe Philips van Bourgon- dië, admiraal van Zeeland, het Charley Toorop: Liggend naakt (1932) zon Morel (van wie veel naakt- schilderijen door zijn familie zouden zijn vernietigd) en Rei- mond Kimpe, van wie Tempta tion de la mer (1939) is opgeno men. Het wilde niettemin tot ver in de vorige eeuw niet echt vlotten met de Zeeuwse vrijmoe digheid. De naakten die er wa ren, ogen vooral beheerst. J.C.J. van Schagen gaf de situa tie treffend weer op zijn ets Het museumbezoek, gereformeerde broeders, waarop een in het zwart gehuld duo langs een naaktschilderij sluipt. Bevrijding De ware morele bevrijding kwam uiteraard in de jaren zes tig, de tijd van Phil Bloom, Jan Cremer, Blue moviede 'ontwa penende' PSP-poster en de geest van vrijheid, blijheid. In de ja ren zeventig werd Stichting Fo rum in Middelburg een belang rijk centrum voor hedendaagse kunst, met onder meer naakt- werken en -performances van kunstenaars zoals de Japanner Tanaka Min, Jan Fabre, Luc Boyer en het duo Anne en Pa trick Poirier. Ook De Vleeshal, die later de rol van Forum heeft overgenomen, schuwt naakt al lerminst. Groenevelt vond in de collectie werken van onder ande ren Pipilotti Rist, Mona Hatoum en Helen van Meene. Memora bel zijn de extreme videoperfor mances van Paul McCarthy, waarvan een still is te zien. Op het gebied van fotografie zijn Ruden Riemens en Paul en de Menno de Nooijer beeldbepa lend. Naakt is bij hen altijd ge raffineerd: niet confronterend maar intrigerend. Niet zelden verwijzen zij ook nadrukkelijk naar de lokale cultuur, zoals een model van Riemens dat een Zeeuwse kap draagt. Ook Guido Metsers is met diverse werken vertegenwoordigd. Opvallend zijn verder de Zeeuwse messen van Frans Dingemanse, waarin naaktfigureh op prachtige wijze zijn verwerkt. De tentoonstel ling eindigt bij het heden, met een fotocollage van Bianca Run- ge. Zij won eind maart de wed strijd die in het kader van de ex positie was uitgeschreven. Die leverde 45 inzendingen van pro fessionele Walcherse kunste naars op. Zelden was de variatie op een tentoonstelling van het Marie Tak van Poortvliet Museum zo groot: van eeuwenoud tot heden daags, van inheems tot exotisch, van preuts tot uitdagend, van curiosa tot meesterwerken. Het is geen uitputtend maar wel, voorzover dat mogelijk is, een representatief overzicht gewor den. „We wilden inventariseren en catalogiseren wat we achter haald hebben en wat aardig is", zegt Groenevelt. „Het moest vooral een vrolijke tentoonstel ling worden. Ik hoop dat men sen met een huppelgevoel het museum weer verlaten." Rolf Bosboom Expositie: Het 'verborgen' naakt van Walcheren, van 28 mei t/m 27 augus tus in het Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Geopend: di.-zo. (en op feestdagen) van 13.00 tot 17.00 uur. Officiële ope ning tentoonstelling: zaterdag 27 mei om 16.00 uur door Jan Pieter Gle- rum. Boek/catalogus: Het verborgen naakt van Walcherendoor Frits Groenevelt, met medewerking van Katja Klop en Philip Heyse. Uitgeve rij Den Boer-De Ruiter80 blz. Prijs: 15 euro. Ruden Riemens: Het verborgen naakt van Walcheren, 2006 kasteel Souburg tot het centrum van de noordelijke Renaissance wilde maken, met Gossaert als voornaamste kunstenaar. „Jan Gossaert moet de ogen van de Zeeuwen in de zestiende eeuw gestreeld hebben met zijn mooie naakten." Vanzelfsprekend staat de mani festatie ook uitgebreid stil bij de Domburgse kunstkolonie aan het begin van de twintigste eeuw, waar dokter J.G. Mezger de moderne lichaamscultuur had geïntroduceerd en daarmee al dan niet bewust de 'ontna- king' van Walcheren in gang had gezet. Op de befaamde ten toonstellingen die tussen 1911 en 1920 werden georganiseerd, waren echter geen prominente naakten te zien. De tijd was Matthieu Wiegman: Suzanna in bad, circa 1928-1930 Guido Metsers: Zeeuws meisje, 2005 Jan Heyse: De geboorte van Ve nus, 1920 daar nog niet rijp voor, zegt Groenevelt. „De geest van de preutsheid waarde nog rond." Toch werden ze wel degelijk ge maakt, maar ze bleven lange tijd verborgen, zoals tekeningen en het drieluik Evolutie van Piet Mondriaan. De expositie omvat ook het bijzondere doek Manlijk naakt (1901), dat des tijds volgens de nog traditionele jury van de Prix de Rome niet beantwoordde 'aan redelijke ei- schen, daar zowel vorm als kleur geen verband houden met de natuur'. Van Jan Toorop wordt Het model (1901) ge toond, van zijn dochter Charley het krachtige Liggend naakt (1932). „Een van mijn favorie ten", zegt Groenevelt. „Het is echt waanzinnig mooi." De gastconservator stipt in het boekwerk een groot aantal na men uit de twintigste eeuw aan, zoals Jan Heyse, W.F.A.I. Vaar-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23