Renaissancemens in moderne wereld Oranjegekte, vertaald in het gerinkel van de kassa Jeroen Hozée, onthaaster met smaak 23 Tijdens de WK ligt Nederland plat zaterdag 20 mei 2006 Voor Jeroen Hozée, uitbater van het Belgisch Bierhuize- ken alsmede ouderling van de Waalse kerk, bestaat er geen he mel en geen hel. „Voor mij per soonlijk is het hiernamaals nü. Diep in ons is er een connectie met het Universele. Dat is meer een gnostische gedachte dan een traditioneel christelijk beeld. Vanuit die visie probeer ik hier en nu een zo goed mogelijk mens te zijn. Niet voor een beloning in het hiernamaals of uit angst voor een straf in de hel. Mijn leven is mijn eeuwigheid en deze seconde zal altijd bestaan. Want wat je in die ene seconde doet, kun je nooit meer veranderen." Het winkeltje aan de Vlissingse Hobeinstraat waar Jeroen Hozée zijn speciaalbieren aan de man brengt, is niet veel meer dan een ka mer. Aan één kant hangt een roodflu welen gordijn, waarachter een tweede ruimte schuilgaat. Zo nu en dan gluurt er een blond jongetje tussen de plooien door. Dat is Joris, twee-en- half jaar oud. Voor hem verruilde zijn vader in 2003 een leven als zeeman voor een bestaan aan de wal. Sinds dien drijft de blonde Vlaming het Bel gisch Bierhuizeken. Vroeger zat er een begrafenisondernemer, vertelt hij met een lachje. „Toen kisten mensen, nu kisten bier." Jeroen Hozée werd geboren in Gent. Hij groeide op in Lokeren, een lande lijk gebied midden tussen Antwerpen, Gent en Brussel in. „Maar in twintig minuten bent u geparkeerd en al in het centrum van een grote stad, met alles wat daarbij hoort. Grote musea, universiteiten, gastronomische genoe gens." Het was, met dank aan zijn ouders, een probleemloze tijd. Vader en moe der - beiden onderwijzer - hielden hem bewust buiten de gebaande pa den. „In Vlaanderen bepaalt de keuze voor de lagere school al enigszins tot welke maatschappelijke stroming je gaat behoren. Want de zuilen zijn daar nog heel bepalend. Er is één enor me zuil, de katholieke. Tachtig pro cent, zeg maar. In de katholieke scho len is het onderwijs doordrongen van de kerk en de katholieke gedachte. Wie daar niet aan meedoet, is al snel een buitenstaander." Hozée zat daar niet mee. Hij groeide op als vrijdenker, als liefhebber van gastronomie, van motorrijden, geschie denis, literatuur en filosofie. „Uw rijk dom wordt niet bepaald door wat er op de bankrekening staat. Dat hebben mijn ouders me ook meegegeven. Rijk dom zit hier." Hij tikt tegen zijn hoofd. Varen Als puber bleef hem de worsteling be spaard van wat hij later zou gaan doen. „Ik wist al snel dat ik naar de Zeevaartschool wilde. Dat varen is een wereld op zich. Dat trok mij ge woon. Varen is geen bewuste keuze, merk ik vaak ook in gesprekken met anderen, dat is iets wat je doet. Je bent ver van huis, het is hard, zwaar en niet altijd even gezond werk, en toch kies je ervoor. Waarom? Ik zou het niet weten." In 1993 besloot hij de Antwerpse Zee vaartschool te verruilen voor die in Vlissingen. „De zeevaartschool in Bel gië is als een rijschool zonder auto's. Ze hebben alle schepen weggenomen. In de tijd dat ik daar op school zat, wa ren er weinig koopvaardijschepen on der Belgische vlag. Dan kun je je met een Belgisch diploma aanmelden bij een Nederlandse reder, maar die pakt er liever een met een Nederlands diplo ma. Toen ik in 1997 het diploma be haalde, had ik hier direct een baan en kort daarna kocht ik dit huis. Op een jaar ben je toch vier a vijf maanden aan de wal." Zijn opleiding heeft hem gebracht wat hij ervan verwachtte. „Tot twee jaar terug heb ik gevaren, als stuur man op van alles. Van containerschip tot baggerboot. Vergeet dat verhaal van in elke haven een liefje. Dat is praktisch niet meer te doen. Met zo'n containerschip lig je een uur of tien in een terminal, ver weg van de grote stad, en dan ben je weer weg naar de volgende haven. Een schip is een va rend eiland van een meter of driehon derd. Je zit er met een man of twintig op en moet gewoon met z'n allen zor gen dat die boot blijft varen, dat alles blijft werken en dat je nergens tegen op knalt." Aan de muur hangt nog een uni formpet met het logo van rederij Ned- lloyd, naast een vlag van het contai nerschip De Delft. „Het is vooral hard werken, maar een prachtig leven. Ik heb heel mooie dingen gezien en mee gemaakt. Het was een verrijking van mijn leven. Sommigen moeten ervoor sparen om een wereldreis te maken, ik kreeg ervoor betaald." Naam: Jeroen Hozée Geboren: 2 november 1972 te Gent Woonplaats: Vlissingen, Hobeinstraat 89 Opleiding: atheneum te Lokeren, Zeevaartschool Antwerpen, Zeevaartschool Vlissingen, twee jaar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Gent Werk: als maritiem officier bij verschillende rederijen (o.m. Dockwise, Nedlloyd, Dredging International); momenteel uitbater van 't Belgisch Bierhuizeken; ouderling bij de Waalse Kerk Burgelijke staat: lat-relatie met Sandra Elsweiler, co-ouder van Joris (2003) In het millenniumjaar leerde hij de moeder van zijn toekomstige zoon ken nen. Drie jaar later werd Joris gebo ren. Hozée was erbij. „Ik had toen een baan bij een baggerbedrijf. De boot waarop ik voer, ging eruit. Ik kon wel op een andere boot gaan varen, maar dan had ik telkens langere perioden van huis moeten zijn. En dat wou ik niet. Ik wilde geen maanden weg zijn bij mijn zoon. Mijn jaarcontract werd niet verlengd. Dat was net het duwtje wat ik nodig had om te proberen om zelfs iets op te zetten aan de wal." Het moest een speciaalzaak voor Bel gische bieren worden. Hozée kende wat brouwers, wat mensen die in dat wereldje zaten, dus de contacten wa ren er al. „Bier is voor Belgen wat wijn voor de Fransen is. Speciaalbie ren dan. Neem een Geuze, die twintig jaar rijpt, die na twintig jaar een mooie smaak heeft gekregen. Ik heb voor Joris kratjes bier apart liggen, van zijn geboortejaar. Die kan hij la ter dan drinken, dat evolueert alleen maar." Honderdtwintig soorten staan er in de schappen. En voor wie daar niet genoeg keus aan heeft, staat er nog wat achter. Zorgzaam Wie bij hem binnen komt stappen, krijgt een individueel advies en mag er rustig bij gaan zitten. „Dit is een onthaastingswinkeltje. Soms denken de mensen dat hier ook geschonken wordt." Het interieur lijkt de bezoe ker inderdaad uit te nodigen tot een goed gesprek bij een mooi glas bier, gezeten aan het oude, eikenhouten bu reau, naast het radiomeubel waaruit lome jazz klinkt. Soms stapt er ie mand binnen met de vraag of dat mooie bureautje of kast met snijwerk van bloemen ook te koop is. Er staan sierlijke, antieke stoeltjes met handge- vlochten rieten zittingen ('ik ken een blinde man die dat doet om een centje bij te verdienen. Op de tast.') De bier flessen glanzen in de houten rekken, het dressoir, het schaaltje pralines, de rieten manden voor geschenkverpak kingen - alles getuigt van een zorgza me inrichting. Op maandag en dinsdag trekt Hozée erop uit om de lokale horeca te bevoor raden en in België voorraad in te slaan. „Ieder bier heeft zijn eigen ver haal en die verhalen ken ik. Neem dë Trappist Westvleteren. Die koop je vanaf de poort van de Abdij. Je komt niet binnen, het is een zwijgende ge meenschap. De twee die verkopen, zijn buitenstaanders die er komen wer ken. De kloosterlingen zelf spreken niet met elkaar en niet met de buiten wacht. En als het op is, is het op. Een keer per veertien dagen kun je telefo neren en dan krijg je een bandje, of er wel of geen bier is." De Caracol-serie komt uit een gerestaureerd brouwerij- tje. „Daar stoken ze niet elektrisch maar heel traditioneel, met een hout vuurtje onder ketel. Als de wind een beetje anders staat, krijgt het bier bij wijze van spreken een andere smaak. Een boomstammetje meer of minder en je hebt een andere temperatuur." Langzaamaan is het Belgische Bierhui zeken een begrip aan het worden. Het zelfstandig ondernemerschap, zoals Hozée dat invult, geeft hem de kans zijn zoon te zien opgroeien en een ac tieve rol te spelen als co-ouder. Want de relatie is inmiddels beëindigd. Hij heeft nieuw geluk gevonden bij San dra, een Amsterdamse kunstenares waarmee hij een lat-relatie onder houdt. Eind vorig jaar werd hij geïnstalleerd bij de Waalse kerk in Middelburg, on derdeel van de Protestantse Kerken in Nederland. „Er zijn er veertien in Ne derland. In Middelburg zit de oudste. Mijn verre voorouders waren Hugeno ten die in Nederland verzeild zijn ge raakt, misschien zit daar een raak vlak. Alle diensten zijn in het Frans." O ironie: een vrijdenker bij wat wel gezien wordt als een zware kerk. „Maar dat klopt totaal niet. Twee jaar geleden heb ik een aantal diensten bij gewoond van de Waalse kerk in Mid delburg en ik werd meteen geraakt. De Waalse kerk zou je kunnen zien als de moeder van de Nederlands Her vormde Kerk vóór alle afsplitsingen. Daar zitten in één kerk heel ortho doxe mensen en heel wij zinnige. Maar die gaan niet uiteen, die blijven samen en discussiëren, soms heel fel, met onderling respect. Discussies over bijbelkwesties, filosofische zaken, en alles in het Frans. Maar niet over 'dit foto Mechteld Jansen mag niet en dit mag wel'. Dat vind ik juist heel mooi: het blijft bij filosofe ren. En nog iets, bij ons is een vrouw de baas. Net zoals er veel wouwen zijn onder de ouderlingen en diake nen." Onwetendheid, zegt hij, leidt tot on verdraagzaamheid. Zelf heeft hij veel gelezen en zijn verdraagzaamheid je gens anderen is evenredig. Ook als het gaat om geloof. „Ik denk dat elk mens op een zeker niveau behoefte heeft aan een esoterische invulling van zijn leven. Of dat nu een voor ons traditio neel geloof als het christendom is of een ander als de islam, het boeddhis me of wicca. Dat is een individuele keuze." Hij staat op, gaat weer zitten, laat een hand door zijn haar gaan. Ho zée heeft vandaag geen rust in z'n kont en ook zijn hoofd staat niet stil. Zijn vriendin moet juist vandaag een zware operatie ondergaan. Achteraf was het misschien niet zo'n goed mo ment voor een gesprek. Weg en doel Tijd voor het afscheid. Op de drempel zegt hij nog: „Als een renaissancis tische homo universalis, zo wil ik le ven. Niet dat ik pretendeer een Leo nardo da Vinei te zijn, maar je kunt het zo gek niet opnoemen of ik heb er interesse in. Gastronomie, techniek, motorrijden, geschiedenis, filosofie, literatuur, kunst. En daar hoef ik niets in te bereiken. Ik ben wars van termen als doelen stellen en iets berei ken. Dat is een zakelijke levensinstel ling." Spirituele doelen, wellicht? „Ook dan zeg ik: de weg die je gaat is belangrijker dan het doel. Als ik bier sta te verkopen, ben ik blij dat ik die mens gelukkig kan maken met goed advies. Desnoods gaat de klant zonder bier de deur uit. Geld is niet het enige wat telt. Al moet ik natuurlijk wel een boterham kunnen smeren", besluit hij realistisch. Ondine van der Vleuten De etalages jubelen: „Hoera voor oran je!" De Nederlandse detailhandel denkt 135 miljoen extra omzet te genereren door het wereldkampioenschap voetbal. Zo vliegen de nieuwe televisies over de toon bank. Andere sectoren zijn minder blij met bet komende sporttoèrnooi. Bioscopen vre zen lege zalen en circussen sluiten. De seks- oranche voelt de bui al hangen: „Tijdens de wedstrijden ligt heel Nederland plat, maar net bij ons." Inde bioscoopwereld wordt steen en been geklaagd. „We hebben al een dramatisch eerste kwartaal achter de rug", reageert j Wim Stolwerk van de Nederlandse Vereni ging van Bioscoopexploitanten. „In onze branche zijn al collega's die stilletjes hopen dat Oranje er zo snel mogelijk uit ligt, zo dat het publiek toch nog naar de film komt. Hoewel de ervaring leert dat de Nederlan der ook naar de wedstrijden blijft kijken, sis ons elftal niet meer meedoet. In andere landen zetten ze de tv uit als hun nationale Ploeg niet meer te zien is, maar de Neder lander blijft voor de buis zitten." t r® weten nu al dat we in juni weer een blap te verwerken krijgen. Alleen nieuwe alms als The Da Vinci Code en Cars kunnen dat goed maken. Met eigen initiatieven van bioscopen valt er misschien ook een alterna te bieden. Zo zijn er bedrijven die tij de pistes. „De traditie leert dat juni voor veel circussen altijd al een matige maand is," zegt Arie Oudenes van de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen. „Het publiek is dan bezig met vakantieplan nen en houdt het geld op zak. Daarna zijn juli en augustus vaak weer uitstekende cir cusmaanden. Dan maken veel bedrijven tournees langs campings aan de kust en staan er circussen in de grote steden." De seksbranche ziet de bui al hangen. „Tij dens de wedstrijden ligt heel Nederland plat, maar niet bij ons", zegt André van Dorst van de Vereniging Exploitanten Re- laxbedrijven. Zijn achterban bestaat uit 350 seksclubs, privéhuizen en escortbu reaus. Ontlading „De ervaring leert dat in onze branche de werkuren verschuiven. Als er belangrijke wedstrijden op tv zijn, is het meestal stiller. Pas na het eindsignaal komen de klanten. Onze branche biedt ruimte aan ontlading. Daar blijft altijd behoefte aan." De kermisbranche hoopt klanten te trekken door op het WK in te spelen. „Tijdens de wedstrijden zullen exploitanten van gokza- ken extra prijzen uitloven om het publiek toch te verleiden om te komen," zegt Jan Boots van de Nederlandse Kermis Bond. Hij vertelt dat exploitanten hun kramen en attracties in het oranje steken om in de voet balsfeer te komen. „Ook zetten we beeld schermen op grote kermissen, zodat het pu bliek kei-misbezoek en voetbal kan combine ren. Onze branche hoopt dat het Neder lands elftal het ver schopt. Want de erva ring leert dat het publiek na een gewonnen wedstrijd massaal en enthousiast de kermis op gaat om de overwinning te vieren. Hoe meer gewonnen duels, des te beter de sfeer." „Hoe verder Nederland komt, hoe beter het is voor de cafés die inhaken op de voetbal- gekte", zegt Anthony van der Klis van de Koninklijke Horeca Nederland. Met grote beeldschermen en oranje aankledingen pro beert tappend Nederland voetbalfanaten naar de toog te krijgen. „Die investeringen moeten toch weer worden terugverdiend." Het WK is volgens Van der Klis ook een gro te omzetimpuls voor snackbars, afhaalchi nezen en pizzeria's. Bij reguliere restau rants ontbreekt de voetballiefhebber die an ders misschien uit eten zou gaan, maar dat omzetverlies blijft gering, is de inschatting. De detailhandel verwacht een rustige koop avond als Nederland op vrijdag 16 juni van af 18 uur tegen Ivoorkust speelt. Alleen voetbalhaters en mensen die in alle rust wil len winkelen zullen dan de zaken bevolken. „Hier en daar wordt overleg gevoerd om de ze koopavond naar de donderdag te ver plaatsen," zegt Sjoerd Veenstra van de Raad Nederlandse Detailhandel. „Andere belangrijke wedstrijden zijn alle na negen uur of op zondag." Niemand hoort de winkelier klagen over het WK. De detailhandel denkt bijna 135 miljoen extra omzet te scoren. Met het oog op het WK worden 140.000 extra televisies verkocht en kwamen er de afgelopen weken al talloze speciale boeken, dvd's en cd's uit. „Ook oranje pruiken, ballen, toeters, vlag gen en beertenders waren niet aan te sle pen." De autowereld haakt met acties in op het WK. Met speciale modellen gebruiken dealers het evenement om verkoopcijfers op te krikken. Verkopers gooien zelfs dvd-spelers en LCD-televisies in de strijd om kandidaat-kopers over de streep te trek ken. „De achtergrond is dat de klant zijn geld maar één keer kan uitgeven," zegt Cees Boutens van de RAI, de koepel van autoimporteurs. „Met zo'n WK in aantocht is de consument gevoelig voor een nieuwe tv." Als de klant een keuze moet maken tus sen een tv of een auto, kan de autoverkoper die tv maar het beste cadeau doen." Jan Vrif- foto Tom Ruiter/GPD dens het WK met speciale vrouwenfilms ko men", vertelt Stolwerk. De circussen houden rekening met een stil le maand. De meeste tenten worden niet eens opgezet. Dat komt niet alleen omdat het publiek sport op de buis verkiest boven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23