Het broeit in schoon Borgerhout Vlaams Belang kan altijd de gebeten hond spelen ~.°3l7«60 AA Goes Advertentie-exploitatie: Lrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; luws-Vlaanderen: 0114-372770; gonaal: 020-4562500. zaterdag 20 mei 2006 dsdactie bijlagen: 0113-315680 flv-vv.pzc.nl Ik heb de vreselijkste dingen gezien Borgerhout: Vroeger randgemeente, nu wijk van Antwerpen. Met tussen de 40.000 inwoners, onder wie meer dan 10.000 (misschien wel 18.000) buitenlanders. foto Tim Dirven/GPD Omwonenden bekijken de plek waar een 18-jarige skinhead in het centrum van Antwerpen een zwarte vrouw en kind doodschoot. foto Marien Ludo/GPD Vorige week schoot een 18-ja- rige jongen in Antwerpen een vrouw uit Mali en een tweeja rig Belgisch meisje dood. Een ra cistische moordpartij, klonk het al snel. Is Antwerpen dan niet de vriendelijkste stad, van het vrien delijkste land? Heeft de eeuwen lange havencultuur hier dan niet voor voorbeeldige tolerantie ge zorgd? „Het echte Antwerpen is anders, maar dat houden we lie ver onder de tafel." Twee, drie keer checken op de stadsplattegrond. Dit is toch echt Borgerhout. Vroeger randgemeente, nu wijk van Antwerpen. Met tussen de 40.000 inwoners, onder wie meer dan 10.000 (misschien wel 18.000) bui tenlanders. Niks getto-uiterlijk, niks kash- ba-markten, geen donkere, duistere straatjes. Integendeel. De wijk ken merkt zich door open, brede lanen, frisse huizen, schone stoepen. Mooi groen. Dat hier veel buitenlanders wo nen blijkt alleen uit de vaak onuit spreekbare namen naast de deurbel. Ook een middagje wandelen levert niets dan vrolijke beelden en gezellige momenten op. In de winkels staan steevast twee, drie klanten bij de kas sa te kletsen. De zitbankjes zijn bezet. Straatwerkers fluiten, kinderen spe len dat het een lieve lust is en, bijna overal: door elkaar heen. Zwart, bruin, geel, blank. Bij de buurtsuper liggen de uitheemse groenten broeder lijk tussen de bloemkool en de bieten. Overal vinden ze het verschrikkelijk, de schietpartij vorige week, toen een 18-jarige jongen een vrouw uit Mali en een tweejarig meisje doodschoot. „Ja, heel erg", zeggen de dames bij de Lidl. „Het moest niet kunnen, diejen zot (de dader) moet voorgoed weg", klinkt het bij de drogist. „Ik huil om het meisje", vertelt een mevrouw in een krantenkiosk aangedaan, en de da me achter de kassa huilt bijna met haar mee. Hier kunnen ze vast uitleggen hoe het moet, met diverse culturen samenle ven zonder elkaar de kop in te slaan. Wat is het wonder van Borgerhout? Mevrouw de krantenverkoopster roept haar man erbij 'omdat die het zo goed kan zeggen'. Meneer heeft inder daad geen vragen nodig, hij steekt on middellijk van wal en houdt niet meer op. Hij zit er ook 'zo vol van', maar niet van de slachtoffers. Integendeel. De racistische uitspraken die hij uit braakt zouden hem zo op het erepo dium van het Vlaams Belang kunnen helpen. Racisme Terugkerend zinnetje is wel steeds, „Ik ben echt geen racist, maar..." Hij praat over de vele overvallen op zijn winkel door buitenlanders, de diefstal len, de misselijkmakende stank tegen etenstijd, over konijnachtige kinder teelt, over luiheid en lapzwanzerij, over misbruik van zijn belastingcen ten, over de politie die niets doet, over zelf de handen uit de mouwen steken. „Nee, ik ben geen racist, maar als ik het kon betalen, charterde ik een su- pergrote boot en stuurde ze allemaal terug." Deze man staat niet alleen. Verre van dat. De opmerking 'Ik ben geen racist, maar...' blijkt plots overal te klinken. Niemand durft 's avonds over straat, niemand kan iets in de au to laten liggen, iedereen houdt zijn dochters binnen. Ook bij de buitenlanders leven onder huids veel frustraties en ongenoegens. In eerste instantie zeggen ze 'het wel best te vinden in het Belgische'. Na wat doorvragen zeggen ze te worden opgelicht bij alles wat ze van blanken kopen, hun dossiers blijken altijd in de onderste la van ambtenarenbu- reaus te zijn verdwenen en ze worden altijd overal achterna gezeten. Ook zij moeten 's avonds binnenblijven. Tja, zo blijven die Borgerhoutse straten na tuurlijk wel schoon. Waar komt dat racisme vandaan? Bij het samenlevingsopbouwwerk van Borgerhout is men verbaasd over de verbazing. „Ruim eenderde van de in woners van Antwerpen stemt op het Vlaams Belang, racisme is hier be paald niet verborgen", vertelt Lief Vo gels. „Racisme is van alledag, van alle tij den. Dat het in Antwerpen niet op straat ligt, danken we aan het Vlaams Belang. Die weet de thema's te verhul len." Bovendien geldt die partij als uitlaat klep. Het haalt de agressieve angel uit het racisme. „Je kunt op hen stemmen en dan heb je wat gedaan. Dan hoef je niet ook nog eens de straat op om bui tenlanders in elkaar te slaan of te we ren." „Het is de Belgische volksaard," zegt mevrouw Veerle Matthijs van wijkcen trum De Acht. „We spreken niet open lijk over deze kwesties. Als het avond wordt, doen we de luiken dicht. Dan sluiten we het buiten, bestaat het niet meer." Haar collega: „We spreken er wel over, maar de Antwerpenaar zeurt en zaagt, maar doet verder niks. Daar komt bij dat ie ook geld wil verdie nen. Zolang er wat te verdienen valt, hoor je hem niet. Als de klant de win kel uit is, moet je wegwezen. Opportu nisme viert hoogtij in Antwerpen." Antwerpen Havenstad, met dus veel internationaal verkeer, betekent niet dat Antwerpen van buitenlanders houdt, weet Pierre Delacroix. Zittend aan de tap zegt hij: „We weten hoe we met buitenlanders om moeten gaan, maar we zwaaien ze weer even lief, maar graag uit." „Antwerpen Havenstad betekent dat we al eeuwen buitenlanders krijgen, maar ook dat we al eeuwen met rot zakken omgaan. Rauw volk, onbe trouwbaar. Dat weet iedereen. We kennen ze. We ontvangen ze, nemen hun geld, drinken een pintje mee als ze dronken zijn en laten ze weer gaan." Als de haat over en weer zo diep zit in Antwerpen, waarom is vorige week na de moord dan de vlam niet in de pan geslagen in de stad? Maatschappelijk werker Jim denkt dat het, hoe wrang het misschien ook klinkt, vooral te danken is aan de afkomst van de slachtoffers. „Dat het om zowel een zwart als blank persoon ging, heeft polarisatie voorkomen. Omdat het om vrouwen gingen. Zou een jonge Marokkaanse man zijn neergeschoten, dan had de stad gebrand." Reden genoeg voor allochtonen in de stad om bang te zijn. De magere derti ger Naghan, uitbater van een video theek, wil daar niets van weten. „Ik ben niet bang, nooit geweest ook." Dat geldt ook voor groenteboer Mah- daoui, wat ouder, met doorrookte vin gers en Salhamid. „Antwerpen leuk. Leuke mensen", wil hij wel kwijt. Meer niet. Bang Elhoucine, een jonge gespierde vent, beaamt wel degelijk bang te zijn ge weest, vorige week na de moorden. „Doodsbang en elke ï-asgenoot met mij. Diezelfde avond heb ik tegen me zelf gezegd, dit wil ik niet, zo kan ik niet leven. Ik doe niemand kwaad, ik moet gewoon over straat kunnen. Dat doe ik daarom ook. Maar ik kijk wel steeds achterom." Hij lacht als hij hoort over de vriende lijke naam die Antwerpen in het bui tenland heeft. „Krab die naam maar eens een beetje weg en de ware geest komt naarboven. Het zit allemaal on derhuids." Elhoucine beschouwt de gemeente- ï-aadsverkiezingen dit najaar als cru ciaal. „Het Vlaams Belang zal dan nog groter worden. De partij moet dan ook regeren en besluiten nemen. Dan zal blijken hoe hol het program ma van die partij is. Nedei-land heeft dat al gezien met de LPF: zodra zo'n schreeuwpartij aan de macht is, wordt het opeens heel stil." Het Vlaams Belang kent iedereen, maar niemand heeft het er over. „Dat is erg jammer", zegt Hakim el Oualka- di. „De Belgische politiek heeft de par tij in de ban gedaan. Niemand wil met hen samenwerken, dat heet het cor don sanitaire, maar dat is een heel slechte zaak. Het zorgt ervoor dat het VB altijd de gebeten hond kan spelen, en nooit op zijn daden kan worden af gerekend." Ook Vannick Leijserts vindt dat. Zelf vijftiger, is hij een enthousiast VB-aanhanger. „Niks racisme. Het gaat om eerlijkheid. Ik ben geen ra cist, maar ik heb er wel genoeg van dat hardwerkende mensen in de kou blijven staan en elke zwai'te een BMW kan gaan halen. Uw vragen slaan ner gens op. Het eerste wat de premier zei was: Het Vlaams Belang treft schuld. Onzin. Als zwarten iemand doodschie ten is het gauw bekeken en hoor je er niks meer over. Nu schiet een blanke man iemand dood en meteen krijgt de politiek de schuld. Toen bij jullie Pim Fortuyn werd doodgeschoten door een vegetariër, was dat toch niet de schuld van de groentenmannen?" Op een bankje zit M. Disnusak. Nee, hij wil niks zeggen. We zwijgen. Een folder spreekt over integratierecht en integratieplicht, over cursussen en wat al niet. De man kijkt mee. Buigt zich dan voorover en zegt. „U wilt iets over integratie weten? Wat verwacht u van een land waar men elkaar de kop inslaat, omdat er Vlaams of Waals gepraat wordt?" Max Steenberghe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21