PZC
Auto
V:
VW zoekt
MANNEN
voor de EOS
I
Onverzettelijke 911 Turbo trekt als een truck
MICHELIN BANDEN
ft ACTIEPRIJS 09,-
Redactie bij
aww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
wnnrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520
7eeuws-Vlaanderen-0114-372770
gaal: 020-4562500
vrijdag 19 mei 2006
in samenwerking met AutoTrack.nl
AutoTeam OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHAOEHERSTEl
195-65HR15-E3A QA
wij willen blije klanten
De Eos heeft in open gedaante een heel strak design. Hij is groter dan de oude Golf, maar kleiner dan een Saab.
Het gaat hard met de
coupé-cabrio's. Na de
succesvolle Fransen
meldden zich de Zwe
den, de japanners en
1 Ook VW hakt
nu het dak in moo
tjes: ontmoet de Eos.
Door Rien van der Steen
n
'W lanceert de Eos,
een cabriolet op ba
sis van de Golf. De
auto ontleent zijn
naam aan de oude
Griekse mythologie, waarin Eos
de god was van de Morgenstond.
Het is nu een coupé-cabriolet
volgens de laatste stand der
techniek: met een hoop bewe
gende dakdelen, veel glas en
Kift een schuif/kanteldak. VW
spreekt van een CSC en dat is
de afkorting van Coupé, Sunroof,
Convertible. Rustte Volvo on
langs zijn nieuwe C70 uit met
een coupé-cabriodak in vier de
len, de Eos heeft er vijf. Die con
structie, van Webasto, heeft 25
seconden nodig om helemaal
open of dicht te gaan. Voordeel
van het in vijf mootjes hakken
van het dak is dat de voorruit
niet plat hoeft te liggen, zodat
je niet bij het instappen je
hoofd stoot tegen een priemen
de raamstijl - bij de Peugeot 206
CC is dat bijvoorbeeld het ge
val.
Gammel
De Eos overklast de vroegere
Golf Cabriolet die sinds 2003
uit productie is. Hij is groter
dan een Golf, maar toch kleiner
dan een Saab. In de basis heeft
hij wel een Golf-onderstel trou
wens, maar dat is voorzien van
de achterophanging van de Pas
sat. In vergelijking met de con
currerende Opel Astra Twin
Top is de VW aanzienlijk min
der ingewikkeld in elkaar ge
zet. Dat uit zich vooral bij het
laden van de achterbak. Met ge
sloten dak is die van de Eos iets
kleiner, maar met de dakdelen
opgevouwen in het kofferruim
is-ie even groot. Bij de Eos licht
je een kunststof bak op om je
bagage onder te stoppen, en als
het dak opgeborgen zit kun je
daar moeilijk meer bij. Bij de
Astra zit een knopje, dat het
dale een aantal centimeters op
tilt en weer laat zakken als de
spullen op hun plek üggen.
De VW heeft vóór op de Opel
dat hij zes in plaats van vier air
bags heeft. Beide cabrio's zijn
vierpersoons, maar voor ons
plezier zouden we toch echt lie
ver achter in de Eos zitten. Het
vouwmechaniek verloopt snel
ler dan bij de Astra, waarvan
met name de gammele achter
klepconstructie tegenvalt. Bo
vendien willen bij open rijden
op snelheid de veiligheidsgor
dels nogal trillen. Bij VW heb
ben ze daar iets op bedacht: op
zij van de stoelen zit een gespje
om de trillende gordel aan ban
den te leggen. Voor de Astra
pleit dat hij een steviger indruk
maakt op slecht wegdek.
Voor mannen
In cabrioland stijgt de belang
stelling licht door het grote aan
bod, nu zoveel fabrikanten de
stalen vouwdaken maken. In
Nederland worden er jaarlijks
ca. 3.000 verkocht. Koploper is
de Renault Mégane CC, gevolgd
door Peugeot 307 CC. Ze wor
den op de voet gevolgd door tra
ditionele cabrio's met canvas-
dalc: de New Beetle cabrio, de
PT Cruiser Convertible en Maz
da's MX-5. Binnenkort lanceert
Ford de Focus Vignale met sta
len vouwdak.
VW zit met zijn Eos niet op het
laagste prijsniveau. Een 307 CC
van Peugeot is duurder dan de
Twin Top van Opel en de
Renault Mégane, en toch zit die
nog zo'n drie mille onder de
VW.
Bij Volkswagen denken ze dat
de open New Beetle vooral een
vrouwencabrio is, terwijl de
Eos echt voor mannen bedoeld
is. Voorlopig krijgt hij 1.6- en
2.0-liter benzinemotoren en
een flinke 2.0-liter diesel. Later
volgen nog een 3.2 V6 met di-
rectshift-automaat en een dito
2.0-liter benzine met 200 pk.
Van de nieuwe Eos, in juni be
schikbaar, zijn er al 250 be
steld.
Wat marketingman Peter van
der Graaf betreft heeft zijn VW
Morgenstond ook goud in de
mond, want voor het hele jaar
worden het er zeker 800, voor
spelt hij.
Herstellcosten
Allemaal mooi, die stalen vouw
daken. Prachtig bedacht en
fraai geconstrueerd. Bovendien
hufterproof, want zo'n dak
steek je niet kapot. Helaas
kleeft er weer een ander nadeel
aan zo'n mooi dakfiliaal. Wat
gebeurt er als je een flinke aan
rijding van achteren hebt? De
kans is groot dat de auto acuut
total-loss wordt verklaard, ge
zien de ongetwijfeld astronomi
sche herstelkosten van de vouw-
constructie.
Want het is tóch altijd wat.
Type auto OJVW Eos
Dakconstructie Vijfdelig vouwdak met schuif/kanteldak
Uitrusting Zes airbags, airco, esp, cruise control,
elektrische zijruitbediening,
6-versnellingsbak.
Bagage 380/205 liter
Gewicht 1.450 kg
Lxbxh 4,40 x 1,79 x 1,44 m
Wielbasis 2,57 m
Prijs 1.6/115 pk 33.600 euro
2.0/150 pk 35900
2.0 diesel/140 pk 39950
Voor Ruimte achterin
Open óf dicht'in 25 sec.
Tegen Torsie op slechte weg
Prijs
Q)QpeI Astra TMh Top
Vierdelig stalen vouwdak
Vier airbags, airco, elektrische zijruitbediening,
radio/cd, in hoogte en diepte verstelbaar
stuur, 5-versnellingsbak.
440/205 liter
1.420 kg
4,47x2,02x1,41 m
2,61 m
1.6/105 pk 28.850 euro
2.0 turbo/170 pk 35.895
1.9 diesel/150 pk 36.350
Prijs
Stijve carrosserie
Gammele achterklepconstructie
Belading bij open dak complex
Porsche haalt altijd maar meer uit zijn boxer-
motor. De nieuwe 911 Turbo met vierwiel-
aandrijving is een ongelooflijk staaltje tech
niek, samengebald in een sportauto die maar
niet bejaard wil worden.
Door Rien van der Steen
Een vaartje van 275 km per uur
stelt weinig voor. Zevendui
zend toeren, nou en? Bij nog
§een 2.000 krukasomwentelin-
S® is al een verschroeiende
trekkracht van 620 Newtonme-
ter beschikbaar. Deze sportwa
gen trekt als een truck. Zet
'tem maar gewoon in de zesde
versnelling als je geen zin hebt
om te schakelen. Het maakt die
dikke boxer achterin helemaal
niks uit.
Grote mond
In de buurt van het Spaanse Ca
diz proberen we eruit te halen
wat erin zit. En brengen het tot
een kleine 280 kilometer per
uur. Een collega snoeft 's
avonds aan de bar, dat hij er
310 uitgeperst heeft. Maar hij
heeft altijd een nogal grote
mond.
Aan een Porsche-official vraag
ik langs m'n neus weg hoe het
zit met de politie, want er laat
zich niet één surveillancewa
gen zien. De man lacht min
zaam.
„We hebben overleg gehad met
de lokale politie, of we de intro
ductie van deze 911 hier kon
den doen. Dat kon, mits we het
niet te gek zouden maken. En
als de nationale politie, de Guar-
dia Civil, ingrijpt, konden zij er
ook niks aan doen."
Da's duidelijke taal. Als de poli
tie het niet zo nauw ziet, doen
wij het ook niet. In een rustig
tempo door de dorpen, maar op
de buitenwegen moet de nieu
we 911 Turbo aan het werk. Je
gaat bijkans scheel kijken als
dit vlaggenschip uit Zuffenhau-
De Porsche 911 Turbo is de sterkste van de reeks.
sen in 3,9 seconde van 0 naar
100 raast. Als je dan nog vier
keer met je ogen knippert zit je
al aan de 200. Je gaat trouwens
door de G-kracht nog tweetien-
de seconde sneller scheel kij
ken als je de tiptronic automaat
aanschaft. Want dit is de aller
eerste sportwagen die met auto
maat vlugger accelereert dan
met handversnelling.
Dankzij zijn aluminium portie
ren is hij weer lichter dan zijn
voorganger. De 911 Turbo legt
1.585 kilo in de schaal. Met zijn
480 pk maakt dat een
vermogen/gewichtverhouding
van een pk per 3,3 kilo. Nou ja.
Bij het stormachtig draaiende
Porsche - de onderneming boek
te met ruim 88.000 auto's 1,2
miljard pure winst - zijn ze er
meesters in om de nu ruim
40-jarige 911 telkens uit te bou
wen tot een brok snelheid, kwa
liteit en aantrekkingskracht.
Voor het lieve sommetje van
191.600 euro - waarin 74 mille
aan btw en bpm - heb je alles
watje hart kan begeren.
Panamera
Het vorige model bracht het tot
22.000 stuks. Van deze zesde ge
neratie zijn er in Nederland al
50 besteld zonder dat iemand
er nog in kon rijden.
Over drie jaar komt de vier-
deurs sportwagen Panamera,
waarmee Porsche het totale pro
ductieaantal van 100.000 gaat
bereiken.
De Peilstok
O Automobilisten gaan steeds minder vaak
met alcohol op achter het stuur. Dat
blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat Ad
viesdienst Verkeer en Vervoer. Hoe gaat u om
met alcohol en verkeer? Drinkt u geen drup
pel als u nog moet rijden of wilt u zich wel
eens bezondigen aan een pilsje? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Koele auto
Vorige week vroegen we naar uw favo-
riete autoaccessoire. Bijna veertig pro
cent van de stemmers noemt de airconditio
ning. De oude trouwe radio eindigt op een
tweede plek met 31 procent van de stemmen.
Een open dak is het minst populair.
Welk autoaccessoire
kunt u niet missen?
Bijdehand
De verlichte entree van In-Pro.
Schijnvertoning
Handig in het donker bij het zoeken naar het sleutel
gat? We houden het er maar op, als we deze deur
grepen met led-lampjes zien. Volkswagen-, Seat- en Sko-
darijders kunnen de verlichte handvatten voor circa 50
euro per paar bestellen bij het Duitse In-Pro. Volgens de
autofirma zijn de deurgrepen eenvoudig te monteren en
zijn de led-lampjes goed voor tenminste 10.000 brandu-
ren. In-Pro haakt in op luxere merken die de verlichte
deurgrepen als optie aanbieden. Wie ze wil bestellen
dient naar Duitsland te reizen, want in Nederland zijn
ze (nog) niet verkrijgbaar.
Info: www in-pro.de
Opel Corsa 4 maakt debuut
Eind juli maakt de nieuwe Opel Corsa zijn debuut op
de autoshow van Londen. De vierde generatie van
het model is vanaf oktober te koop. De auto groeide
enigszins - hij wordt nu 3.99 meter lang - en heeft een
volledig nieuw onderstel. Sinds 1982 zijn er 9,5 miljoen
Corsa's gebouwd.
De nieuwe Opel Corsa komt in oktober naar Nederland.
Peking-rally begint
Op 14 juli begint de Amsterdam-Beijing Classic Car Endu
rance Rally vanaf de Dam in Amsterdam. Honderd
Nederlandse teams leggen bij de Rai een proloog af. De
auto's, gebouwd tussen 1934 en 1976, doen tussen 15
juli en 13 augustus veertien landen aan op twee conti
nenten om te finishen in Peking.
Informatie www abr2006.com.
O Airconditioning
O
O
O Carkit mobiele
O Parkeersensoren
Q Dvd-speler/scherm
Open dak
O Arno Claasen van aircospecialist AutoTemp Claasen:
„Was vroeger airco in de auto nog pure luxe, nu is
het bijna gemeengoed. Onze werkzaamheden zijn dan
ook verschoven van inbouw naar reparatie en onder
houd. Ik snap de populariteit van de airco wel. Het zorgt
niet alleen in de zomer, maar ook in de winter voor een
behaaglijk klimaat. Airco staat dan ook voor airconditio
ning, en niet voor koeling. Het haalt vocht uit de lucht
waardoor het beduidend prettiger autorijden is. En dat
merken steeds meer automobilisten".
39%