PZC Auto V: VW zoekt MANNEN voor de EOS I Onverzettelijke 911 Turbo trekt als een truck MICHELIN BANDEN ft ACTIEPRIJS 09,- Redactie bij aww.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: wnnrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520 7eeuws-Vlaanderen-0114-372770 gaal: 020-4562500 vrijdag 19 mei 2006 in samenwerking met AutoTrack.nl AutoTeam OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHAOEHERSTEl 195-65HR15-E3A QA wij willen blije klanten De Eos heeft in open gedaante een heel strak design. Hij is groter dan de oude Golf, maar kleiner dan een Saab. Het gaat hard met de coupé-cabrio's. Na de succesvolle Fransen meldden zich de Zwe den, de japanners en 1 Ook VW hakt nu het dak in moo tjes: ontmoet de Eos. Door Rien van der Steen n 'W lanceert de Eos, een cabriolet op ba sis van de Golf. De auto ontleent zijn naam aan de oude Griekse mythologie, waarin Eos de god was van de Morgenstond. Het is nu een coupé-cabriolet volgens de laatste stand der techniek: met een hoop bewe gende dakdelen, veel glas en Kift een schuif/kanteldak. VW spreekt van een CSC en dat is de afkorting van Coupé, Sunroof, Convertible. Rustte Volvo on langs zijn nieuwe C70 uit met een coupé-cabriodak in vier de len, de Eos heeft er vijf. Die con structie, van Webasto, heeft 25 seconden nodig om helemaal open of dicht te gaan. Voordeel van het in vijf mootjes hakken van het dak is dat de voorruit niet plat hoeft te liggen, zodat je niet bij het instappen je hoofd stoot tegen een priemen de raamstijl - bij de Peugeot 206 CC is dat bijvoorbeeld het ge val. Gammel De Eos overklast de vroegere Golf Cabriolet die sinds 2003 uit productie is. Hij is groter dan een Golf, maar toch kleiner dan een Saab. In de basis heeft hij wel een Golf-onderstel trou wens, maar dat is voorzien van de achterophanging van de Pas sat. In vergelijking met de con currerende Opel Astra Twin Top is de VW aanzienlijk min der ingewikkeld in elkaar ge zet. Dat uit zich vooral bij het laden van de achterbak. Met ge sloten dak is die van de Eos iets kleiner, maar met de dakdelen opgevouwen in het kofferruim is-ie even groot. Bij de Eos licht je een kunststof bak op om je bagage onder te stoppen, en als het dak opgeborgen zit kun je daar moeilijk meer bij. Bij de Astra zit een knopje, dat het dale een aantal centimeters op tilt en weer laat zakken als de spullen op hun plek üggen. De VW heeft vóór op de Opel dat hij zes in plaats van vier air bags heeft. Beide cabrio's zijn vierpersoons, maar voor ons plezier zouden we toch echt lie ver achter in de Eos zitten. Het vouwmechaniek verloopt snel ler dan bij de Astra, waarvan met name de gammele achter klepconstructie tegenvalt. Bo vendien willen bij open rijden op snelheid de veiligheidsgor dels nogal trillen. Bij VW heb ben ze daar iets op bedacht: op zij van de stoelen zit een gespje om de trillende gordel aan ban den te leggen. Voor de Astra pleit dat hij een steviger indruk maakt op slecht wegdek. Voor mannen In cabrioland stijgt de belang stelling licht door het grote aan bod, nu zoveel fabrikanten de stalen vouwdaken maken. In Nederland worden er jaarlijks ca. 3.000 verkocht. Koploper is de Renault Mégane CC, gevolgd door Peugeot 307 CC. Ze wor den op de voet gevolgd door tra ditionele cabrio's met canvas- dalc: de New Beetle cabrio, de PT Cruiser Convertible en Maz da's MX-5. Binnenkort lanceert Ford de Focus Vignale met sta len vouwdak. VW zit met zijn Eos niet op het laagste prijsniveau. Een 307 CC van Peugeot is duurder dan de Twin Top van Opel en de Renault Mégane, en toch zit die nog zo'n drie mille onder de VW. Bij Volkswagen denken ze dat de open New Beetle vooral een vrouwencabrio is, terwijl de Eos echt voor mannen bedoeld is. Voorlopig krijgt hij 1.6- en 2.0-liter benzinemotoren en een flinke 2.0-liter diesel. Later volgen nog een 3.2 V6 met di- rectshift-automaat en een dito 2.0-liter benzine met 200 pk. Van de nieuwe Eos, in juni be schikbaar, zijn er al 250 be steld. Wat marketingman Peter van der Graaf betreft heeft zijn VW Morgenstond ook goud in de mond, want voor het hele jaar worden het er zeker 800, voor spelt hij. Herstellcosten Allemaal mooi, die stalen vouw daken. Prachtig bedacht en fraai geconstrueerd. Bovendien hufterproof, want zo'n dak steek je niet kapot. Helaas kleeft er weer een ander nadeel aan zo'n mooi dakfiliaal. Wat gebeurt er als je een flinke aan rijding van achteren hebt? De kans is groot dat de auto acuut total-loss wordt verklaard, ge zien de ongetwijfeld astronomi sche herstelkosten van de vouw- constructie. Want het is tóch altijd wat. Type auto OJVW Eos Dakconstructie Vijfdelig vouwdak met schuif/kanteldak Uitrusting Zes airbags, airco, esp, cruise control, elektrische zijruitbediening, 6-versnellingsbak. Bagage 380/205 liter Gewicht 1.450 kg Lxbxh 4,40 x 1,79 x 1,44 m Wielbasis 2,57 m Prijs 1.6/115 pk 33.600 euro 2.0/150 pk 35900 2.0 diesel/140 pk 39950 Voor Ruimte achterin Open óf dicht'in 25 sec. Tegen Torsie op slechte weg Prijs Q)QpeI Astra TMh Top Vierdelig stalen vouwdak Vier airbags, airco, elektrische zijruitbediening, radio/cd, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, 5-versnellingsbak. 440/205 liter 1.420 kg 4,47x2,02x1,41 m 2,61 m 1.6/105 pk 28.850 euro 2.0 turbo/170 pk 35.895 1.9 diesel/150 pk 36.350 Prijs Stijve carrosserie Gammele achterklepconstructie Belading bij open dak complex Porsche haalt altijd maar meer uit zijn boxer- motor. De nieuwe 911 Turbo met vierwiel- aandrijving is een ongelooflijk staaltje tech niek, samengebald in een sportauto die maar niet bejaard wil worden. Door Rien van der Steen Een vaartje van 275 km per uur stelt weinig voor. Zevendui zend toeren, nou en? Bij nog §een 2.000 krukasomwentelin- S® is al een verschroeiende trekkracht van 620 Newtonme- ter beschikbaar. Deze sportwa gen trekt als een truck. Zet 'tem maar gewoon in de zesde versnelling als je geen zin hebt om te schakelen. Het maakt die dikke boxer achterin helemaal niks uit. Grote mond In de buurt van het Spaanse Ca diz proberen we eruit te halen wat erin zit. En brengen het tot een kleine 280 kilometer per uur. Een collega snoeft 's avonds aan de bar, dat hij er 310 uitgeperst heeft. Maar hij heeft altijd een nogal grote mond. Aan een Porsche-official vraag ik langs m'n neus weg hoe het zit met de politie, want er laat zich niet één surveillancewa gen zien. De man lacht min zaam. „We hebben overleg gehad met de lokale politie, of we de intro ductie van deze 911 hier kon den doen. Dat kon, mits we het niet te gek zouden maken. En als de nationale politie, de Guar- dia Civil, ingrijpt, konden zij er ook niks aan doen." Da's duidelijke taal. Als de poli tie het niet zo nauw ziet, doen wij het ook niet. In een rustig tempo door de dorpen, maar op de buitenwegen moet de nieu we 911 Turbo aan het werk. Je gaat bijkans scheel kijken als dit vlaggenschip uit Zuffenhau- De Porsche 911 Turbo is de sterkste van de reeks. sen in 3,9 seconde van 0 naar 100 raast. Als je dan nog vier keer met je ogen knippert zit je al aan de 200. Je gaat trouwens door de G-kracht nog tweetien- de seconde sneller scheel kij ken als je de tiptronic automaat aanschaft. Want dit is de aller eerste sportwagen die met auto maat vlugger accelereert dan met handversnelling. Dankzij zijn aluminium portie ren is hij weer lichter dan zijn voorganger. De 911 Turbo legt 1.585 kilo in de schaal. Met zijn 480 pk maakt dat een vermogen/gewichtverhouding van een pk per 3,3 kilo. Nou ja. Bij het stormachtig draaiende Porsche - de onderneming boek te met ruim 88.000 auto's 1,2 miljard pure winst - zijn ze er meesters in om de nu ruim 40-jarige 911 telkens uit te bou wen tot een brok snelheid, kwa liteit en aantrekkingskracht. Voor het lieve sommetje van 191.600 euro - waarin 74 mille aan btw en bpm - heb je alles watje hart kan begeren. Panamera Het vorige model bracht het tot 22.000 stuks. Van deze zesde ge neratie zijn er in Nederland al 50 besteld zonder dat iemand er nog in kon rijden. Over drie jaar komt de vier- deurs sportwagen Panamera, waarmee Porsche het totale pro ductieaantal van 100.000 gaat bereiken. De Peilstok O Automobilisten gaan steeds minder vaak met alcohol op achter het stuur. Dat blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat Ad viesdienst Verkeer en Vervoer. Hoe gaat u om met alcohol en verkeer? Drinkt u geen drup pel als u nog moet rijden of wilt u zich wel eens bezondigen aan een pilsje? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Koele auto Vorige week vroegen we naar uw favo- riete autoaccessoire. Bijna veertig pro cent van de stemmers noemt de airconditio ning. De oude trouwe radio eindigt op een tweede plek met 31 procent van de stemmen. Een open dak is het minst populair. Welk autoaccessoire kunt u niet missen? Bijdehand De verlichte entree van In-Pro. Schijnvertoning Handig in het donker bij het zoeken naar het sleutel gat? We houden het er maar op, als we deze deur grepen met led-lampjes zien. Volkswagen-, Seat- en Sko- darijders kunnen de verlichte handvatten voor circa 50 euro per paar bestellen bij het Duitse In-Pro. Volgens de autofirma zijn de deurgrepen eenvoudig te monteren en zijn de led-lampjes goed voor tenminste 10.000 brandu- ren. In-Pro haakt in op luxere merken die de verlichte deurgrepen als optie aanbieden. Wie ze wil bestellen dient naar Duitsland te reizen, want in Nederland zijn ze (nog) niet verkrijgbaar. Info: www in-pro.de Opel Corsa 4 maakt debuut Eind juli maakt de nieuwe Opel Corsa zijn debuut op de autoshow van Londen. De vierde generatie van het model is vanaf oktober te koop. De auto groeide enigszins - hij wordt nu 3.99 meter lang - en heeft een volledig nieuw onderstel. Sinds 1982 zijn er 9,5 miljoen Corsa's gebouwd. De nieuwe Opel Corsa komt in oktober naar Nederland. Peking-rally begint Op 14 juli begint de Amsterdam-Beijing Classic Car Endu rance Rally vanaf de Dam in Amsterdam. Honderd Nederlandse teams leggen bij de Rai een proloog af. De auto's, gebouwd tussen 1934 en 1976, doen tussen 15 juli en 13 augustus veertien landen aan op twee conti nenten om te finishen in Peking. Informatie www abr2006.com. O Airconditioning O O O Carkit mobiele O Parkeersensoren Q Dvd-speler/scherm Open dak O Arno Claasen van aircospecialist AutoTemp Claasen: „Was vroeger airco in de auto nog pure luxe, nu is het bijna gemeengoed. Onze werkzaamheden zijn dan ook verschoven van inbouw naar reparatie en onder houd. Ik snap de populariteit van de airco wel. Het zorgt niet alleen in de zomer, maar ook in de winter voor een behaaglijk klimaat. Airco staat dan ook voor airconditio ning, en niet voor koeling. Het haalt vocht uit de lucht waardoor het beduidend prettiger autorijden is. En dat merken steeds meer automobilisten". 39%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 45