k Alfa BRERA meer hardcore dan de GT S-MAX sportief alter ego van de Ford Galaxy 25 TEST KENNISMAKING Vraag antwoord vrijdag 19 mei 2006 [et was een van de „eest gevierde studie modellen ooit: de lamboyante Alfa Irera. Maakt zijn irachtige uiterlijk ijn sportieve aspira- ieswaar? Die Alfa GT immers ook zo gek Dg niet... Over het uiterlijk van de Alfa Brera zijn de meeste mensen het eens: móói! Foto's Mare Bolsius Door Joop van der Pol Nog voordat-ie te koop kwam had Alfa Romeo al een prijzenkastje voor de Brera. Als- stu diemodel kreeg hij in 2002 het predikaat Best of Show, en wan neer je in de Super Car Rally van Parijs naar Monte Carlo wordt bestempeld als 'meest fas cinerende auto' dan heb je het als nieuwkomer ver geschopt. Met dank aan de Italiaanse teken- meester Giugiaro maakte de Brera dus een droomstart voor dat hij ook maar een meter had gereden. Dat schept hoge verwachtingen wanneer we vier jaar later - de productie liet nogal op zich wachten - instappen voor een kennismaking in nuchter en druk Nederland. Inderdaad klopt het model van alle kan ten. Scherpe lijnen, mooie de tails die uitmonden in een rond uit agressief gevormde achter kant. Klemvast Een klein probleem: naar ver luidt keerde een collega al na luttele kilometers met de spor tieve coupé terug bij de impor teur. Vanwege zijn bovengemid delde lengte kon hij geen ver antwoorde zitpositie vinden. Ook onze boomlange fotograaf vond het stuurwiel klemvast tussen zijn knieën, zijn hoofd raakte het dak en en de binnen spiegel -beperkte zijn blikveld. Maar ook al ben je slechts een bescheiden 1.76 meter valt op dat er tussen de rugleuning en de achterbank amper een duim breed overblijft. In deze twee- deurs 2+2 doen de Isoftx-bevesti- gingspunten voor kinderzitjes achterin dan ook enigszins lach wekkend aan. Tenzij u uw baby traint om met eigen knuistjes het stoeltje te bevestigen. Maar goed, de kuipvormige voorstoelen zitten goed en vol doen ruimschoots voor onze lengte en breedte. In het voeten- ruim boven de pedalen voelen de tenen een laaghangende bob bel, iets dat ons bij de jongste Saab ook opviel. Dikke kans dat de knieairbag er iets mee te ma ken heeft. VTiegtuigaluminium Een blik op de stuurhut leert dat de Brera zijn trekken deelt met de ook nog piepjonge Alfa 159. Dezelfde atmosfeer en een identiek gevormd dashboard met een soort staartvleugel van vliegtuigaluminium als midden console. Op die console vind je een ingewikkelde knopjeswin kel waarachter navigatie, audio en Alfa's connect-systeem schuilgaan. Tip: ga vooral niet onderweg op onderzoek uit, maar bestudeer de werking thuis, dat is wel zo veilig. Het interieur is stevig en ver zorgd afgewerkt, tot en met ver warming in het kleine zijruitje rechtsachter. O) Concurrent in eigen huis? Prijs v.a. 30.445 (1.8) Voor Wel vierzits Aandrijflijn Tegen Geen 'harde' sportwagen Minder stuurgevoel Qj Alfa Brera 2.2 JTS Uitrusting: zeven airbags, stabiliteits- en antislipregelingen, hill-holder, startknop, boordcomputer, parkeersensoren, airco. Motor/techniek: 2.2 JTS viercilinder 16v benzinemotor met 180 pk, koppel 230 Nm/4500 tpm; 3.2 JTS zescilinder, 260 pk, koppel 322Nm/ 4500 tpm; 2.4 JTD vijfcilinder. Diesel: 200;p.k, variabele kleptiming. Lxbxh: 4,41 x 1,83x 1,37 m Wielbasis: 2,53 m Draaicirkel: 10,70 m Bagageruim: 236 liter Tankinhoud: 63 liter Gewicht: 1.445 kg Verbruik: 1:8,5 l/km Prijs: 2.2 JTS 3.2 JTS Q4 2.4 JTD Voor Uiterlijk Rijgedrag Soepele motor - Tegen Eerste versnelling Achterbank Ruimte bestuurder 42.100 euro 51.400 46.050 Cijfer: 8 Conclusie: De Alfa Brera doet wat zijn prachtige uiterlijk belooft. Het is een compromisloze sportwagen met wat tekortkomingen. Dat lange mensen achter het stuur zitproblemen hebben is een misser. Sturen in de Brera is leuk. Hij luistert naar commando's als Sa- ltnero naar Anky dankzij een heel direct werkende stuurin richting. Alfa Romeo verdient een pluim voor het onderstel, een smeuïg samenspel van spe ciale dubbele draagarmen vóór, een multilink achteras, vering en demping. Je leunt de auto gooien en smijten zonder ook maar een gram in te leveren op comfort. Uiteraard heb je daar voor een passende motor no dig, en die heeft de Brera. De lichtste is een 2.2 liter JTS met 185 pk, de zwaarste een 3.2 JTS (260pl<) met standaard vierwie- laandrijving. Wij reden de soepele 2.2 die ons bij accelereren trakteerde op een aanstekelijke grom - die overigens op lange reizen best 'ns kon gaan vermoeien. De standaard zesbalc, hoewel erg in de mode, had Alfa van ons niet hoeven monteren. Ze ker rijdt de Brera er erg dyna misch mee. Maar op ons Hol lands hollen-of-stilstaan-wegen- net weet je soms niet of de pook in vier, vijf of zes staat. En bij het wegrijden toont de eer ste versnelling zich zo kort en bokkig dat we er een lichte he kel aan ontwikkelden. We kre gen zelfs de neiging om maar in z'n twéé weg te rijden. Een wat langere één ware wense lijk. Rust Ter vergelijking ruilden we eens van bestuurdersplaats met een 2.0 liter Alfa GT met vijf- bak, en daarin viel de aangena me rust van de aandrijflijn op. Overigens ook dat de koets iets je minder harmonieus voelt dan die van de Brera. De Gran Turismo kost zomaar 10 mille minder, maakt het 2+2-motto in de praktijk royaal waar en be schikt ook nog eens over een ge nereus kofferruim. Menig spor tief bestuurder zal tevreden zijn met die bruikbare reis coupé, waar de Brera eerder de compromisloze sportauto is die zijn prachtige uiterlijk belooft. De Brera is gewoon een hardco re sporter, en daar moet je nu eenmaal liefhebber van zijn. Ie nieuwe Galaxy in Ford heeft er een portief broertje bij, n de belangstelling Ppeil te houden on- ivijfeld. Die S-Max tót achterin wat linder ruimte. Mi Riem var» der Steen heeft een splinternieuwe pv, die tot nu toe samen met fet in Portugal gebouwd f[d. Die liefde is over: Ford •Wtzijn compleet nieuwe Ga- tyin het Belgische Genk. Wat Seat met de opvolgers hun Sharan en Alhambra «n is ongewis. Zeker is dat met Chrysler een mpv wil ^^kkelen, die Chrysler zal ®ven. Maar dan zijn we min- :ns twee jaar verder. Galaxy verscheen in 1995 en 3(hdien zijn er een half mil- sn verkocht. Het merk han teerde toen de ontwerp-filoso- fie New Edge. Nu heeft dat plaats gemaakt voor Kinetic Design: dat het net lijkt of de auto beweegt als je er naar kijkt. Of dat kan moet u zelf maar beoordelen. De nieuwe is een rasechte ze- venzitter, iets lager gebouwd, langer en breder. De vijf stoe len achterin kunnen vernuftig worden platgevouwen zoals in de nieuwste Chryslers Voyager. Ze hoeven dus bij een verhui zing niet zoals bij de Renault Espace uit de auto gesleept te worden. De stoelenrijen staan naar achteren toe getrapt hoger voor een goed zicht van de inzit tenden. De flink gegroeide baga geruimte achterin behelst mini maal 308 liter, en met alle stoe len plat zelfs 2.325 liter. Kleine opbergplekjes zijn er in de vloer, de portieren en het dak. Die Galaxy blijft een beetje een busje om mee te rijden, waar de variant S-Max - ook met ze ven zitplekken te krijgen - wat korter is en een stuk sportiever aandoet. De S-Max heeft een elektrische handrem op het nogal zilverige dashboard, waar de Galaxy een dubbele hendel heeft, als in een vliegtuig. Beide auto's hebben een betrouwbaar stuurgedrag, maar willen stevig overhellen in bochten. Het rode schermpje op het instrumenten paneel blijft in beide versies slecht zichtbaar, helemaal wan neer de zon erop valt. Verder zijn de verklikkerlichtjes van de achterruit- en voorruitver- warming zo flauw, dat je ze bijna niet opmerkt. Mondeo De Galaxy en de S-Max worden samen gemaakt om acceptabe le productieaantallen te halen voor de serie, die in Genk van de band loopt. Ford wil er dit jaar 86.000 bouwen. De capaci teit in Genk is 550 stuks per dag, terwijl daar ook 600 Mon- deo's per dag bij komen. Ford-directeur René Roggen denkt dat 60 procent van de ko pers van dit mpv-duo nu een an der automerk rijdt. ,,In Neder land worden van dit soort au to's elk jaar 12.000 stuks ver kocht, maar het loopt terug." Toch wil Ford een aandeel van tien procent. De S-Max is (links) korter dan de Galaxy. Voor de S-Max en de Galaxy zijn een dieselmotor en twee benzine motoren leverbaar. Het begint met een 2.0/145 pk benzine- en een 2.0/140 pk dieselmotor. De vijfcilin der 2.5 (alleen in de S-Max) - levert 220 pk en zit aan een zesversnel lingsbak. De Galaxy kost vanaf juni 34.300 euro, 1.250 euro meer dan de S-Max. Met een knieairbag voor de bestuurder, een cd-speler en elektrisch bediende zijruiten. De S-Max 2.5 Turbo kost 38.050 euro, de diesel 38.750 euro, 1.250 minder dan de Galaxy 2.0 TDCi. Het schermpje tussen de klok ken (bij beide auto's hetzelfde) is slecht af te lezen. Er is veel verwarring over het mistachterlicht bij aanhangwa gens en caravans. Hoe zit dat nu precies? Annelies Tichelaar van de ANWB: „Vanaf 1 juli 2006 is op aanhangwagens, zoals caravans, vouwwagens en ba gagewagens tot 750 kilo een mistachterlicht verplicht. Dit geldt ook voor zwaardere aanhangers met een eigen kenteken en een eerste registratie van na 31 december 1997. Aanhangwagens zwaarder dan 750 kilo moeten al sinds 1 januari 1998 zijn voorzien van een mistachter licht. Voor zware aanhangwagens die voor deze datum in gebruik zijn genomen, geldt de regeling niet. De boe te bij ontbreken van een mistachterlicht is 50 euro. Op onze site kunt u nakijken of uw aanhangwagen wel of geen mistachterlicht nodig heeft. Zo ja, maak er dan snel werk van, want met de vakanties in zicht is het bij zonder druk bij de garagebedrijven. De wet is van kracht in heel Europa". Info: www.anwb.nl Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Bezoek voor alle antwoorden de site van de krant, rubriek Auto Sonata gaat dieselen Hyundai heeft voortaan een dieselmotor voor zijn on opvallende grote middenklasser Sonata. De 140 pk sterke 2.0 CRDi is uitgerust met een roetfilter en hangt desgewenst aan een zes versnellingsbak of een viertraps automaat. De CRDi kost 27.995 euro. Het merk wil hier mee de deur naar de zakelijke markt openbreken. De vernieuwde Sonata kwam begin vorig jaar op de marlet met alleen een 2.4i benzinemotor. Sinds kort is er ook een 3.3i V6, en er is een voordelige instapper met 2.0i benzinemotor op komst, straks in de prijslijst voor 22.995 euro. Hyundai's Sonata is klaar voor de zakelijke markt. Alfa-historie op Het Loo Voor de zevende keer heeft op 2 en 3 september het Concours d'Elégance Paleis het Loo plaats. Het concours rondom het voormalig paleis van koningin Wilhelmina heeft de historie van Alfa Romeo als thema. Achtcilinder race- en sportmodellen uit de vooroorlogse jaren en de jaren vijftig en zestig zijn te zien. Als contrast is geko zen voor Engelse lcoetswerkontwerpen voor sportwa gens als Bentley, Alvis en Lagonda uit de jaren dertig. Verder is er aandacht voor auto's waarin beroemde film sterren furore maakten. Zoals de Lancia Aurelia Spider uit 1955 waarmee Brigitte Bardot debuteerde in de film 'En God schiep de vrouw', en de Porsche 550 Spyder waar mee James Dean zich naar het hiernamaals reed. Volvo XC90 overtreft zichzelf Volvo heeft zijn suv XC90 na ruim drie jaar ver nieuwd. Het geplande productieaantal van 50.000 auto's is ruimschoots overtroffen: vorig jaar zijn er 90.000 geproduceerd. De VS vormen met 50 procent van de afzet nog altijd de grootste markt, ge volgd door Groot-Brit- tannië, Duitsland, Cana da en Spanje. Na de V8 en de verbeterde D5 tur bodiesel komt er nu een 3.2 zescilinder lijn motor met 238 pk (uit de S80) bij. Het naviga tiesysteem in de auto maakt voortaan ge bruik van een harde schijf. Het audiosys- teem is van Alpine en Dy- naudio, en er is adaptie ve bi-xenonverlichting beschikbaar met een lichtstraal die de bocht volgt. De suv van Volvo heeft een nieuwe zescilinder lijnmotor, dezelfde die de nieuwe S80 aandrijft. 'Belga' Macchina Op zondag 11 juni wordt het concours voor klassie ke auto's en oldtimers Coppa Bella Macchina weer ge houden bij kasteel Renesse in het Belgische Oostmalle, tussen Turnhout en Antwerpen. Er zijn een concours d'élégance en een rondrit. Ongeveer zeshonderd automo bielen worden verwacht. In het kader van de honderdja rige geschiedenis van Lancia zijn er twintig historische Lancia's te bekijken. Het concours begint om 09.30 uur. Modderduiken met Suzuki In het Gelderse Heerde wordt morgen en zondag het jaarlijkse Suzuki Terreintreffen op touw gezet. Diepe modderpoelen en steile hellingen vormen op deze ne gende editie van het evenement de uitdagingen voor de rijders. Er is een instapparcours en belangstellenden zonder terreinauto van het merk kunnen zich verma ken in de grote tent. Voor kinderen is er een quadbaan. Beide dagen is het circuit van 10.00 tot 16.00 uur open.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25