k
Alfa BRERA meer hardcore dan de GT
S-MAX sportief alter ego van de Ford Galaxy
25
TEST
KENNISMAKING
Vraag antwoord
vrijdag 19 mei 2006
[et was een van de
„eest gevierde studie
modellen ooit: de
lamboyante Alfa
Irera. Maakt zijn
irachtige uiterlijk
ijn sportieve aspira-
ieswaar? Die Alfa GT
immers ook zo gek
Dg niet...
Over het uiterlijk van de Alfa Brera zijn de meeste mensen het eens: móói!
Foto's Mare Bolsius
Door Joop van der Pol
Nog voordat-ie te
koop kwam had
Alfa Romeo al een
prijzenkastje voor
de Brera. Als- stu
diemodel kreeg hij in 2002 het
predikaat Best of Show, en wan
neer je in de Super Car Rally
van Parijs naar Monte Carlo
wordt bestempeld als 'meest fas
cinerende auto' dan heb je het als
nieuwkomer ver geschopt. Met
dank aan de Italiaanse teken-
meester Giugiaro maakte de
Brera dus een droomstart voor
dat hij ook maar een meter had
gereden.
Dat schept hoge verwachtingen
wanneer we vier jaar later - de
productie liet nogal op zich
wachten - instappen voor een
kennismaking in nuchter en
druk Nederland. Inderdaad
klopt het model van alle kan
ten. Scherpe lijnen, mooie de
tails die uitmonden in een rond
uit agressief gevormde achter
kant.
Klemvast
Een klein probleem: naar ver
luidt keerde een collega al na
luttele kilometers met de spor
tieve coupé terug bij de impor
teur. Vanwege zijn bovengemid
delde lengte kon hij geen ver
antwoorde zitpositie vinden.
Ook onze boomlange fotograaf
vond het stuurwiel klemvast
tussen zijn knieën, zijn hoofd
raakte het dak en en de binnen
spiegel -beperkte zijn blikveld.
Maar ook al ben je slechts een
bescheiden 1.76 meter valt op
dat er tussen de rugleuning en
de achterbank amper een duim
breed overblijft. In deze twee-
deurs 2+2 doen de Isoftx-bevesti-
gingspunten voor kinderzitjes
achterin dan ook enigszins lach
wekkend aan. Tenzij u uw baby
traint om met eigen knuistjes
het stoeltje te bevestigen.
Maar goed, de kuipvormige
voorstoelen zitten goed en vol
doen ruimschoots voor onze
lengte en breedte. In het voeten-
ruim boven de pedalen voelen
de tenen een laaghangende bob
bel, iets dat ons bij de jongste
Saab ook opviel. Dikke kans dat
de knieairbag er iets mee te ma
ken heeft.
VTiegtuigaluminium
Een blik op de stuurhut leert
dat de Brera zijn trekken deelt
met de ook nog piepjonge Alfa
159. Dezelfde atmosfeer en een
identiek gevormd dashboard
met een soort staartvleugel van
vliegtuigaluminium als midden
console. Op die console vind je
een ingewikkelde knopjeswin
kel waarachter navigatie, audio
en Alfa's connect-systeem
schuilgaan. Tip: ga vooral niet
onderweg op onderzoek uit,
maar bestudeer de werking
thuis, dat is wel zo veilig.
Het interieur is stevig en ver
zorgd afgewerkt, tot en met ver
warming in het kleine zijruitje
rechtsachter.
O) Concurrent in eigen huis?
Prijs v.a. 30.445 (1.8)
Voor
Wel vierzits
Aandrijflijn
Tegen
Geen 'harde'
sportwagen
Minder stuurgevoel
Qj Alfa Brera 2.2 JTS
Uitrusting: zeven airbags, stabiliteits- en antislipregelingen, hill-holder,
startknop, boordcomputer, parkeersensoren, airco.
Motor/techniek: 2.2 JTS viercilinder 16v benzinemotor met 180 pk,
koppel 230 Nm/4500 tpm; 3.2 JTS zescilinder, 260 pk, koppel 322Nm/
4500 tpm; 2.4 JTD vijfcilinder. Diesel: 200;p.k, variabele kleptiming.
Lxbxh: 4,41 x 1,83x 1,37 m
Wielbasis: 2,53 m
Draaicirkel: 10,70 m
Bagageruim: 236 liter
Tankinhoud: 63 liter
Gewicht: 1.445 kg
Verbruik: 1:8,5 l/km
Prijs: 2.2 JTS
3.2 JTS Q4
2.4 JTD
Voor Uiterlijk
Rijgedrag
Soepele motor
- Tegen Eerste versnelling
Achterbank
Ruimte bestuurder
42.100 euro
51.400
46.050
Cijfer: 8
Conclusie: De Alfa Brera doet wat zijn prachtige uiterlijk belooft. Het is
een compromisloze sportwagen met wat tekortkomingen. Dat lange
mensen achter het stuur zitproblemen hebben is een misser.
Sturen in de Brera is leuk. Hij
luistert naar commando's als Sa-
ltnero naar Anky dankzij een
heel direct werkende stuurin
richting. Alfa Romeo verdient
een pluim voor het onderstel,
een smeuïg samenspel van spe
ciale dubbele draagarmen vóór,
een multilink achteras, vering
en demping. Je leunt de auto
gooien en smijten zonder ook
maar een gram in te leveren op
comfort. Uiteraard heb je daar
voor een passende motor no
dig, en die heeft de Brera. De
lichtste is een 2.2 liter JTS met
185 pk, de zwaarste een 3.2 JTS
(260pl<) met standaard vierwie-
laandrijving.
Wij reden de soepele 2.2 die
ons bij accelereren trakteerde
op een aanstekelijke grom - die
overigens op lange reizen best
'ns kon gaan vermoeien.
De standaard zesbalc, hoewel
erg in de mode, had Alfa van
ons niet hoeven monteren. Ze
ker rijdt de Brera er erg dyna
misch mee. Maar op ons Hol
lands hollen-of-stilstaan-wegen-
net weet je soms niet of de
pook in vier, vijf of zes staat. En
bij het wegrijden toont de eer
ste versnelling zich zo kort en
bokkig dat we er een lichte he
kel aan ontwikkelden. We kre
gen zelfs de neiging om maar
in z'n twéé weg te rijden. Een
wat langere één ware wense
lijk.
Rust
Ter vergelijking ruilden we
eens van bestuurdersplaats met
een 2.0 liter Alfa GT met vijf-
bak, en daarin viel de aangena
me rust van de aandrijflijn op.
Overigens ook dat de koets iets
je minder harmonieus voelt
dan die van de Brera. De Gran
Turismo kost zomaar 10 mille
minder, maakt het 2+2-motto
in de praktijk royaal waar en be
schikt ook nog eens over een ge
nereus kofferruim. Menig spor
tief bestuurder zal tevreden
zijn met die bruikbare reis
coupé, waar de Brera eerder de
compromisloze sportauto is die
zijn prachtige uiterlijk belooft.
De Brera is gewoon een hardco
re sporter, en daar moet je nu
eenmaal liefhebber van zijn.
Ie nieuwe Galaxy
in Ford heeft er een
portief broertje bij,
n de belangstelling
Ppeil te houden on-
ivijfeld. Die S-Max
tót achterin wat
linder ruimte.
Mi Riem var» der Steen
heeft een splinternieuwe
pv, die tot nu toe samen met
fet in Portugal gebouwd
f[d. Die liefde is over: Ford
•Wtzijn compleet nieuwe Ga-
tyin het Belgische Genk. Wat
Seat met de opvolgers
hun Sharan en Alhambra
«n is ongewis. Zeker is dat
met Chrysler een mpv wil
^^kkelen, die Chrysler zal
®ven. Maar dan zijn we min-
:ns twee jaar verder.
Galaxy verscheen in 1995 en
3(hdien zijn er een half mil-
sn verkocht. Het merk han
teerde toen de ontwerp-filoso-
fie New Edge. Nu heeft dat plaats
gemaakt voor Kinetic Design: dat
het net lijkt of de auto beweegt
als je er naar kijkt. Of dat kan
moet u zelf maar beoordelen.
De nieuwe is een rasechte ze-
venzitter, iets lager gebouwd,
langer en breder. De vijf stoe
len achterin kunnen vernuftig
worden platgevouwen zoals in
de nieuwste Chryslers Voyager.
Ze hoeven dus bij een verhui
zing niet zoals bij de Renault
Espace uit de auto gesleept te
worden. De stoelenrijen staan
naar achteren toe getrapt hoger
voor een goed zicht van de inzit
tenden. De flink gegroeide baga
geruimte achterin behelst mini
maal 308 liter, en met alle stoe
len plat zelfs 2.325 liter. Kleine
opbergplekjes zijn er in de
vloer, de portieren en het dak.
Die Galaxy blijft een beetje een
busje om mee te rijden, waar
de variant S-Max - ook met ze
ven zitplekken te krijgen - wat
korter is en een stuk sportiever
aandoet. De S-Max heeft een
elektrische handrem op het
nogal zilverige dashboard, waar
de Galaxy een dubbele hendel
heeft, als in een vliegtuig. Beide
auto's hebben een betrouwbaar
stuurgedrag, maar willen stevig
overhellen in bochten. Het rode
schermpje op het instrumenten
paneel blijft in beide versies
slecht zichtbaar, helemaal wan
neer de zon erop valt. Verder
zijn de verklikkerlichtjes van
de achterruit- en voorruitver-
warming zo flauw, dat je ze
bijna niet opmerkt.
Mondeo
De Galaxy en de S-Max worden
samen gemaakt om acceptabe
le productieaantallen te halen
voor de serie, die in Genk van
de band loopt. Ford wil er dit
jaar 86.000 bouwen. De capaci
teit in Genk is 550 stuks per
dag, terwijl daar ook 600 Mon-
deo's per dag bij komen.
Ford-directeur René Roggen
denkt dat 60 procent van de ko
pers van dit mpv-duo nu een an
der automerk rijdt. ,,In Neder
land worden van dit soort au
to's elk jaar 12.000 stuks ver
kocht, maar het loopt terug."
Toch wil Ford een aandeel van
tien procent.
De S-Max is (links) korter dan de Galaxy.
Voor de S-Max en de Galaxy zijn
een dieselmotor en twee benzine
motoren leverbaar. Het begint met
een 2.0/145 pk benzine- en een
2.0/140 pk dieselmotor. De vijfcilin
der 2.5 (alleen in de S-Max) - levert
220 pk en zit aan een zesversnel
lingsbak. De Galaxy kost vanaf juni
34.300 euro, 1.250 euro meer dan
de S-Max. Met een knieairbag voor
de bestuurder, een cd-speler en
elektrisch bediende zijruiten. De
S-Max 2.5 Turbo kost 38.050 euro,
de diesel 38.750 euro, 1.250 minder
dan de Galaxy 2.0 TDCi.
Het schermpje tussen de klok
ken (bij beide auto's hetzelfde)
is slecht af te lezen.
Er is veel verwarring over het mistachterlicht bij aanhangwa
gens en caravans. Hoe zit dat nu precies?
Annelies Tichelaar van de ANWB: „Vanaf 1 juli 2006 is
op aanhangwagens, zoals caravans, vouwwagens en ba
gagewagens tot 750 kilo een mistachterlicht verplicht.
Dit geldt ook voor zwaardere aanhangers met een eigen
kenteken en een eerste registratie van na 31 december
1997. Aanhangwagens zwaarder dan 750 kilo moeten al
sinds 1 januari 1998 zijn voorzien van een mistachter
licht. Voor zware aanhangwagens die voor deze datum
in gebruik zijn genomen, geldt de regeling niet. De boe
te bij ontbreken van een mistachterlicht is 50 euro. Op
onze site kunt u nakijken of uw aanhangwagen wel of
geen mistachterlicht nodig heeft. Zo ja, maak er dan
snel werk van, want met de vakanties in zicht is het bij
zonder druk bij de garagebedrijven. De wet is van
kracht in heel Europa".
Info: www.anwb.nl
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Bezoek voor alle antwoorden de site van de krant, rubriek Auto
Sonata gaat dieselen
Hyundai heeft voortaan een dieselmotor voor zijn on
opvallende grote middenklasser Sonata. De 140 pk
sterke 2.0 CRDi is uitgerust met een roetfilter en hangt
desgewenst aan een zes versnellingsbak of een viertraps
automaat. De CRDi kost 27.995 euro. Het merk wil hier
mee de deur naar de zakelijke markt openbreken. De
vernieuwde Sonata kwam begin vorig jaar op de marlet
met alleen een 2.4i benzinemotor. Sinds kort is er ook
een 3.3i V6, en er is een voordelige instapper met 2.0i
benzinemotor op komst, straks in de prijslijst voor
22.995 euro.
Hyundai's Sonata is klaar voor de zakelijke markt.
Alfa-historie op Het Loo
Voor de zevende keer heeft op 2 en 3 september het
Concours d'Elégance Paleis het Loo plaats. Het concours
rondom het voormalig paleis van koningin Wilhelmina
heeft de historie van Alfa Romeo als thema. Achtcilinder
race- en sportmodellen uit de vooroorlogse jaren en de
jaren vijftig en zestig zijn te zien. Als contrast is geko
zen voor Engelse lcoetswerkontwerpen voor sportwa
gens als Bentley, Alvis en Lagonda uit de jaren dertig.
Verder is er aandacht voor auto's waarin beroemde film
sterren furore maakten. Zoals de Lancia Aurelia Spider
uit 1955 waarmee Brigitte Bardot debuteerde in de film
'En God schiep de vrouw', en de Porsche 550 Spyder waar
mee James Dean zich naar het hiernamaals reed.
Volvo XC90 overtreft zichzelf
Volvo heeft zijn suv XC90 na ruim drie jaar ver
nieuwd. Het geplande productieaantal van 50.000
auto's is ruimschoots overtroffen: vorig jaar zijn er
90.000 geproduceerd. De VS vormen met 50 procent van
de afzet nog altijd de
grootste markt, ge
volgd door Groot-Brit-
tannië, Duitsland, Cana
da en Spanje. Na de V8
en de verbeterde D5 tur
bodiesel komt er nu
een 3.2 zescilinder lijn
motor met 238 pk (uit
de S80) bij. Het naviga
tiesysteem in de auto
maakt voortaan ge
bruik van een harde
schijf. Het audiosys-
teem is van Alpine en Dy-
naudio, en er is adaptie
ve bi-xenonverlichting
beschikbaar met een
lichtstraal die de bocht
volgt.
De suv van Volvo heeft een
nieuwe zescilinder lijnmotor,
dezelfde die de nieuwe S80
aandrijft.
'Belga' Macchina
Op zondag 11 juni wordt het concours voor klassie
ke auto's en oldtimers Coppa Bella Macchina weer ge
houden bij kasteel Renesse in het Belgische Oostmalle,
tussen Turnhout en Antwerpen. Er zijn een concours
d'élégance en een rondrit. Ongeveer zeshonderd automo
bielen worden verwacht. In het kader van de honderdja
rige geschiedenis van Lancia zijn er twintig historische
Lancia's te bekijken. Het concours begint om 09.30 uur.
Modderduiken met Suzuki
In het Gelderse Heerde wordt morgen en zondag het
jaarlijkse Suzuki Terreintreffen op touw gezet. Diepe
modderpoelen en steile hellingen vormen op deze ne
gende editie van het evenement de uitdagingen voor de
rijders. Er is een instapparcours en belangstellenden
zonder terreinauto van het merk kunnen zich verma
ken in de grote tent. Voor kinderen is er een quadbaan.
Beide dagen is het circuit van 10.00 tot 16.00 uur open.