Korting tunnel blijft ongewijzigd PZC Zeeland heeft meeste blauwe vlaggen Feiten en fabels in sneltreinvaart Vrouwen voelen zich niet op hun gemak in W esterscheldetunnel 17 Groei aantal passanten blijft achter bij verwachting Lage snelheid voorkomt schade door slagboom Vrijgesproken van overval Veerman helpt mosselsector Digitale tv geen achteruitgang Terneuzenaar heeft kinderporno Jaren zestig in Zeelandhallen baS eke; vrijdag 19 mei 2006 foor Ben Jansen gORSSELE - De kortingsrege ling voor de Westerscheldetun nel blijft voorlopig ongewijzigd. De directie van de tunnelmaat- schappij streeft wel naar een verandering, waarbij t-tag hou- ifers die slechts af en toe naar de andere kant van de Westerschel- de rijden, minder korting krij ten dan abonnementshouders jje veel vaker van de tunnel ge- iruik maken. Uitvoering van dit sneven is pas over enkele jaren ie verwachten. „Zo'n gestaffelde kortingsrege ling vergt nogal wat ingrepen in je software", zegt directeur T. Buis van de NV Westerschelde- jpnnel. „Daarom willen we er fflee wachten tot we toch aan vervanging van de software toe rijn. Die staat voor 2008 op het egè programma. mh Aangepast is wel de verkeers la^. prognose van de tunnel. Dat is nks gbeinrd nac*at in loop van vo~ ng jaar bleek dat de toename van het aantal tunnelklanten Bink achterbleef bij de vooruit- iVÏ achten. Gerekend was op een groei met 9,8 procent, maar de sanwas bleef op 1,4 procent ste- ken. Dat was mede aanleiding de tunneltarieven dit jaar ster ker te verhogen dan eerder het geval was en de korting voor "1 eentunnelrit met de t-tag te be palen op een vast bedrag in plaats van een kwart van het ge wone tarief. De NV Westerscheldetunnel re kent nu voor 2006 op een toena me van het verkeer met 2,5 pro pt. De tellingen in de eerste maanden van dit jaar geven te zien dat deze nieuwe aanname lalistisch is. en. door Ben Jansen ke BORSSELE - Een lage snelheid bij het passeren van de tolpoor ten van de Westerscheldetunnel blijft de beste garantie om even tuele schade door de slagboom te voorkomen. Dat blijkt uit de analyse die de tunnelexploitant van de incidenten op het tol- plein heeft gemaakt. tunnel 99,8 procent van de tijd in beide of in elk geval in één richting voor het verkeer be schikbaar. Dat betekent dat de tunnel 17 uur en 39 minuten vol ledig was afgesloten. Daarvan bestond 14 uur uit geplande slui tingen, nodig om de verkeer- stroom voor en na afloop van on derhoudswerkzaamheden om te schakelen. Wat de directie van de NV Wes terscheldetunnel betreft kan de aanleg van een tunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen binnen kort worden aanbesteed. De werkzaamheden zouden dan begin 2008 kunnen beginnen en in 2011 zijn voltooid. Knelpunt is nog de onduidelijkheid over de financiering. De kanaaltun nel moet worden betaald uit de exploitatie van de Westerschel detunnel of uit de meerop brengst van de aandelenver- koop die minister Zalm voor ogen heeft. De provincie Zee land en een meerderheid van de Tweede Kamer voelen niet voor verkoop van de Westerschelde tunnel. Tunneldirecteur Buis maakt het niet uit of de NV in overheids handen blijft danwel van de hand wordt gedaan. „Het zou wel plezierig zijn als we duidelijkheid krijgen." De tunnelmaatschappij heeft zich vorig jaar gepresenteerd als ge gadigde voor ontwerp, aanleg en beheer van andere tolprojec- ten in Nederland. Die activitei ten staan door de onzekerheid om het eigendom van de onder neming, op een laag pitje. Resultaat financiële resultaat van de tpielmaatschappij bedroeg vo- r 25,4 miljoen euro. Zon der de exploitatiebijdrage van bet Rijk en de provincie Zee land zou onderneming diep in derode cijfers zijn beland met een verlies van 17,5 miljoen eu ro. Vorig jaar was de Westerschelde- jqar bleek dat er en- tientallen klachten waren over slagbomen die niet op tijd naarboven gaan of te snel weer sluiten. Bestuurders schrokken ach een hoedje en in een aantal gevallen liepen hun voertuigen schade op. Sindsdien mogen mo- tonijders met een t-tag alleen nog gebruik maken van een be mande tolpoort. NV Westerscheldetunnel is ff na maanden onderzoek nog steeds niet achter wat het pro- veroorzaakt: de appara- fourop het tolplein, de software die alles bestuurt of het gedrag Fan de tunnelklanten. Af en toe Baat het nog mis. in november waren er vijfen- tointig incidenten; in april tien. bnneldirecteur T. Buis: „Dat aantal van april komt er op neer dat je een risico loopt van 1 op y dat de slagboom niet ja §°eci functioneert. Een kleine dus, maar we zetten wel al as op alles om het probleem de- ^ffiütiefopte lossen." ié tekent er bij aan dat tolsyste- cs aen in het buitenland niet beter presteren. Analyse van de tien incidenten ja april leert dat in twee geval- kennelijk sprake was van ren systeemfout. Vier keer reed de bestuurder duidelijk te hard. E.n vier keer was mogelijk spra ke van een combinatie van bei de. Vandaar Buis' advies: rij met sneller dan 30 kilometer- is! P€ruur door de tolpoorten. in 2001 MIDDELBURG - Een 31-jarige cf te ldt Vlissingen is gisteren in b? J'ddelburg vrijgesproken van fe overval op een assurantiekan- toor in 2001. vond de rechtbank en mis- pundeling bewezen. Daarvoor de Vlissinger zestig urn- Volgens premièrebezoekers Thieme Joziasse, door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Hype? Welke hype? Bij de eerste vertoning van The Da Vinei Co de in de Vlissingse bioscoop CineCity, de Zeeuwse première, is donderdag aan het begin van de middag nog weinig opwin ding merkbaar. Zaal 1 blijft zelfs opval lend leeg. Nauwelijks twintig bezoekers verspreiden zich over de grote zaal. CineCity - behalve in Vlissingen draait de film ook in Hulst - heeft de film uiter aard 'breed' geprogrammeerd: zes voor stellingen per dag doordeweeks, acht in het weekeinde, 's Avonds en zeker in het weekeinde worden wel goedgevulde za len verwacht. Met de reserveringen loopt het donder dag nog niet echt storm, aldus Peter Ser- neels van CineCity. „Het is wel druk, maar niet gigantisch." Hij sluit niet uit dat veel mensen de vermoede drukte van de eerste dagen mijden en bijvoorbeeld tot volgende week wachten. De première gaat niet gepaard met bij zondere promotieactiviteiten, zoals bij ^ersluijs en Johann Sluis (vlnr) is het noodzakelijk om het boek te hebben gelezen. foto Lex de Meester andere grote films nog wel eens in Vlis singen gebeurt. Op bijna bescheiden wij ze wordt in de bioscoop duidelijk dat de spraakmakendste film van het jaar ook in CineCity draait. Dat heeft, aldus Serneels, te maken met de strategie van de distributeur, die er van uitgaat dat de film zichzelf wel ver koopt. In de zaal zitten onder anderen drie Vlis singse vrienden: Jochem Versluijs, Thie me Joziasse en Johann Sluis. Ze hebben de megabestseller van Dan Brown gele zen en zijn benieuwd hoe de filmversie is uitgepakt. Ze hebben bewust voor de vroege eerste voorstelling gekozen. „We hadden al het vermoeden dat het dan wat rustiger zou zijn." Na afloop zijn ze gematigd positief. Vooral de snelheid waarmee de verhaallijn zich ontrolt - de gebeurtenissen in het Louvre met de dood van conservator Jacques Saunière en het kraken van de eerste codes die hij heeft achtergelaten, voltrekken zich in sneltreinvaart - is hen opgevallen. „Plet boek heeft al een hoog tempo, maar de film helemaal", zegt Thieme. Gebeurte nissen, raadsels, theorieën, feiten en fa bels volgen elkaar zo snel op, dat het ei genlijk noodzakelijk is Browns boek te hebben gelezen. „Dan begrijp je het in elk geval veel beter." Opmerkelijke verschillen Er zijn opmerkelijke verschillen tussen het boek en de film, hebben de drie ge merkt. Jochem wijst op de cryptex, de in genieuze cilinder met cijferslot die de kaart van de heilige graal zou bevatten. In het boek zit daar een tweede cryptex in, waarvoor de alleszeggende code van het boek moet worden gevonden. In de film is de tweede cryptex helemaal weg gelaten. Toch kunnen de jonge filmgan- gers daar wel enig begrijp voor opbren gen. „Over het boek heb ik een paar da gen gedaan", zegt Johann. „Het is moei lijk om dat allemaal in een film van tweeënhalf uur te proppen. "Jochem: „Al le belangrijke dingën zitten er wel in." Het echtpaar Livius uit Meliskerke heeft met gemengde gevoelens de film beke ken. Zij was al niet zo enthousiast over het boek en vindt dat in de film veel za ken nogal worden afgeraffeld. „Bijvoor beeld de vlucht uit het Louvre. Dat is een essentieel deel van het boek, maar daar gaat de film veel te vlug doorheen. Ook het werk van Leonardo da Vinei komt niet zo aan de orde, terwijl dat - in het boek zo mooi wordt beschreven." „Tech nisch zit het allemaal goed in elkaar", zegt haar man, die wat lovender is. De theorieën in het boek neemt hij niet echt serieus. „Ik heb niets met occulte zaken. In de film val je van het ene mysterie in het andere. Het ene gat wordt als het wa re met het andere gevuld. Maar het is wel een mooie film." De discutabele religieuze theorieën in The Da Vinei Code intrigeren de drie Vlis singse jongeren wel. „Ze komen met heel andere verhalen dan wat ik altijd heb ge leerd", aldus Johann. „Dan ga je je toch afvragen: hoe zit het nu werkelijk? Wie moet ik nu geloven?" Ze willen zich er nog wel eens verder in verdiepen. „Mis schien dat ik het boek nu ga herlezen: kij ken wat ik heb gemist", zegt Jochem. Jo hann: „Als de film op dvd uitkomt, ga ik hem wel kopen." door Rinus Antonisse DOMBURG - Op de Zeeuwse stranden en jachthavens wappe ren de meeste blauwe vlaggen van Nederland. Van de 85 water locaties waaraan dit jaar het in ternationale keurmerk voor schoon en veilig is toegekend, liggen er 27 in Zeeland (16 stran den en 11 jachthavens). Eén meer dan in 2005. Voorzitter J. Smit van de Hiswa (watersportondememers) gaf dit gisteren aan bij de nationale presentatie van de Blauwe Vlag 2006, in het Veerse gemeente huis te Domburg. Plij prees Zee land voor de ambities, plannen en daadkracht op het gebied van de watersport. „Ook daarin loopt de provincie voorop." De Blauwe Vlag - zo'n 3100 vlaggen in 34 landen - wordt jaarlijks toegekend aan stranden en jachthavens die voldoen aan een aantal mi lieu-eisen. Zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire- en afvalvoorzieningen, goede voorzieningen voor gehandicap ten, een hoge mate van veilig heid, aandacht voor natuur- en milieu-activiteiten. Een interna tionale jury voert een beoorde ling uit. Smit noemde de Blauwe Vlag voor een duurzame ontwikke ling van de watersportsector van grote betekenis. Hij zag de toekenning als een symbool voor ondernemers met visie en lef. Smit zei dat de Hiswa zich inzet voor uitbreiding van het aantal jachthavens dat zich mag tooien met een Blauwe Vlag. ANWB-directeur G. van Woer- kom deelde mee dat wat aantal len vlaggen betreft, Nederland in de top staat. Hij wees erop dat de aandacht voor het milieu in de watersportsector enorm is toegenomen, deels door wetge ving, deels door een kritischer houding van consumenten. Van Woerkom liet weten dat vanaf 2007 de campagnes voor de Blauwe Vlag en de zogeheten milieubarometer (die wordt om gedoopt tot keurmerk groene sleutel) centraal worden uitge voerd. Richt de vlag zich op stranden en jachthavens, de groene sleutel is bedoeld voor voorzieningen voor dag- en ver- blijfsrecreatie (zoals hotels, cam pings). De directeur van de ANWB com plimenteerde gastheer Veere. „De stranden behoren tot de bes te van Nederland, Ook gehandi capten krijgen veel aandacht en Veere is actief deelnemer aan de Blauwe Vlag-campagne." De Zeeuwse stranden met een keurmerk-vlag zijn: Van Renes- seweg, Wilhelminahoeve en Wes- tenschouwen op Schouwen-Dui- veland; Oostkapelle, Domburg, Westkapelle, Zoutelande en Vrouwenpolder in Veere; Bad- Burgemeester R. van der Zwaag (links) van de gemeente Veere hijst de Blauwe Vlag geholpen door voor zitter J. Smit van de Hiswa en ANWB-directeur G. van Woerkom. foto Ruben O reel strand en Nollestrand in Vlissin gen; 't Zwin, badhuis Cad- zand-Bad,'t Vingerling Nieuw- vliet-Bad, Groedse duintjes, 't Poldertje, Strandplevier Bres- kens in Sluis. De jachthavens met een Blauwe Vlag zijn: Brouwershaven, Scharendijke, Burghsluis, Den Osse en Bruinis- se op Schouwen-Duiveland; Del ta Marina, Roompot Marina en Nautic Marina op Noord-Beve land; Wolphaartsdijk, Wemel- dinge en Goese Sas op Zuid-Be veland. DEN HAAG - Minister Veerman (CDA, Landbouw, Na tuur en Voedselkwaliteit) helpt de mosselsector om de schorsing op het opvissen van mosselzaad in de Wadden zee op te heffen. Vorige week besloot de Raad van State dat de mosselvissers voorlopig maximaal 100.000 ton mo-. gen opvissen, terwijl het ministerie een vergunning had verleend voor 150.000 ton. Op vragen van het CDA-Ka- merlid Buijs antwoordde Veerman gisteren dat hij de pro ducentenorganisatie voor de mosselsector helpt om aan te tonen dat de vogelstand in de Waddenzee geen schade op loopt als tot eind juni 150.000 ton mosselzaad wordt opge vist. Buijs toonde zich ontstemd, omdat hij dacht dat vis serij en natuurorganisaties hadden afgesproken menings- verschillen niet meer voor de rechter uit te vechten maar gezamenlijk een duurzame mosselvisserij na te streven. Dat is ook zo, aldus Veerman. Volgens hem was die af spraak net te laat gemaakt om deze procedure bij de Raad van State nog te voorkomen. DEN HAAG - De ontvangst van de landelijke en regiona le publieke omroep gaat niet achteruit als eind oktober wordt overgeschakeld op digitale televisie via de ether. Dat schrijft staatssecretaris Van der Laan aan de koepe lorganisatie van regionale omroepen ROOS. Die wil lie ver dat de programma's van de regionale omroepen, behal ve via de kabel, via de satelliet worden doorgegeven. De problematiek speelt vooral in het buitengebied, waar huis houdens niet op de kabel zijn aangesloten. De dekking en beeldkwaliteit zullen vergelijkbaar zijn met de huidige analoge doorgifte via de kabel, aldus Van der Laan. Ze acht het niet noodzakelijk de doorgifte van de regionale omroep via de satelliet financieel te steunen, zoals ROOS had gevraagd. Volgens de staatssecretaris zal de omscha keling naar digitale televisie niet meer gaan kosten, behal ve dat gebruikers een decoder moeten aanschaffen. ROOS, verwacht wel meer kosten voor regionale omroepen, om dat lopende contracten met Nozema over de frequentie, moeten worden beëindigd. Van der Laan hoopt dat de par tijen daar 'in goed overleg een oplossing voor zullen vin den'. MIDDELBURG - Een 52-jarige inwoner van Terneuzen heeft jarenlang kinderpornoplaatjes op zijn computer ge had. „Ik word er niet opgewonden van. Ik zie alleen de plaatjes", deed gisteren de Terneuzenaar zijn verhaal op de rechtbank in Middelburg. De verdachte bleek 729 kin derpornobestanden te hebben gedownload, maar hij ver zekerde ze niet te hebben uitgewisseld. Hij gaf wel toe dat er in de loop der jaren steeds meer nieuwe plaatjes bijkwa men. Volgens officier van justitie H. Benaissa was er spra ke van een langdurige verslaving. „U zegt: ik doe de kin deren niks. Dat is wrang, want zodra u de plaatjes bekijkt houdt u een markt voor anderen in stand." De officier stel de dat er bij zo'n grote hoeveelheid aan kinderporno een gevangenisstraf om de hoek komt kijken. Zij hield reke ning met het blanco strafblad van de man en met het feit dat hij na zijn aanhouding direct in therapie was gegaan bij Emergis. Ze eiste 240 uur werkstraf en acht maanden voorwaardelijke gevangenisstraf en reclasseringstoe- zicht. De zaak kwam aan het rollen toen de Terneuzenaar vorig jaar 17 mei zijn computer liet repareren. De recht bank doet 31 mei uitspraak. door Ben Jansen BORSSELE - De Westerschelde tunnel moet vrouwvriendelijker worden. Een tevredenheidson- derzoek onder klanten van de tunnel heeft te zien gegeven dat vrouwen zich aanmerkelijk min der op hun gemak voelen dan mannen. De NV Westerschelde tunnel wil daar met gerichte in formatieverstrekking iets aan doen. Daarbij wordt onder meer ge dacht aan een virtuele rit door de tunnel en de tolpoorten op de website www.westerscheldetun- nel.nl, zodat incidentele gebrui kers tevoren kunnen bekijken wat hun te wachten staat en waar ze op moeten letten. Ook gaat de tunnelmaatschappij pro beren aandacht te krijgen van bladen xiie veel worden gelezen door vrouwen. Een kwart van de voertuigen die door de tunnel rijden, heeft een vrouw aan het stuur. Het tevredenheidsonderzoek on der 1400 klanten geeft de Wes terscheldetunnel een 7,8, een re sultaat waarmee directeur T. Buis zeer in zijn nopjes is. De medewerkers op het tolplein sco ren een 8, het gebruiksoverzicht dat abonnementhouders ontvan gen, wordt zelfs met 8,9 beoor deeld. Het gebruiksgemak van de t-tag leverde een 8,5 op. Veel minder te spreken zijn de klanten over de toeleidende we gen naar de tunnel. Die worden met 6,3 gehonoreerd, Buis: „De klanten beschouwen het hele tra ject tussen de A58 en Zelzate als tunnelweg, compleet dus met knelpunten als de verkeerslich ten bij 's-Heerenhoek en de brug bij Sluiskil. We moeten be ter uitleggen dat die niet tot de verantwoordelijk van de NV Westerscheldetunnel horen." De weg tussen het tolplein en de tunnelinrit op Zuid-Beveland is naar de mening van veel tunnel klanten te donker. Buis acht het niet haalbaar dit traject uitge breid van lantaarnpalen te voor zien, maar hij denkt wel dat met behulp van reflectoren verbete ringen aan te kunnen brengen. Na de vorig jaar voltooide aan passing van het tolplein (score 7,5) blijven verdere verbeterin gen noodzakelijk. Buis: „Veel be stuurders twijfelen nog steeds welke tolpoort ze moeten kie zen. Daar willen we met de be-r bording nog iets aan zien te doen." In dat verband vindt de tunneldirecteur het opmerkelijk dat drie op de tien vaste klanten niet weten dat ze met hun t-tag. door alle tolpoorten kunnen rij den. Die vaste klanten blijken kriti scher te zijn dan bestuurders die incidenteel gebruik maken van de tunnel. De NV Wester scheldetunnel wil het klantente- vredenheidsonderzoek over twee jaar herhalen. GOES - Zeeland Goes Rocking. Dat is het thema van een beurs die tijdens het pinksterweekein- de in de Zeelandhallen in Goes wordt gehouden. De beurs moet de jaren zestig doen herleven met onder meer jukeboxen, kleding en grammo foonplaten. In hetzelfde week einde (zaterdag 3 tot en met maandag 5 juni) vindt in de Zee landhallen ook de traditionele oldtimerbeurs (auto's, motoren, bromfietsen) plaats. De ope ningstijden: zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur; zondag en maan dag van 10.00 tot 18.00 uur. (Advertentie) _rde\a9er

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17