Korting tunnel blijft ongewijzigd
PZC
Zeeland heeft meeste blauwe vlaggen
Feiten en fabels in sneltreinvaart
Vrouwen voelen zich
niet op hun gemak in
W esterscheldetunnel
17
Groei aantal passanten blijft achter bij verwachting
Lage snelheid
voorkomt schade
door slagboom
Vrijgesproken
van overval
Veerman helpt mosselsector
Digitale tv geen achteruitgang
Terneuzenaar heeft kinderporno
Jaren zestig in
Zeelandhallen
baS
eke;
vrijdag 19 mei 2006
foor Ben Jansen
gORSSELE - De kortingsrege
ling voor de Westerscheldetun
nel blijft voorlopig ongewijzigd.
De directie van de tunnelmaat-
schappij streeft wel naar een
verandering, waarbij t-tag hou-
ifers die slechts af en toe naar de
andere kant van de Westerschel-
de rijden, minder korting krij
ten dan abonnementshouders
jje veel vaker van de tunnel ge-
iruik maken. Uitvoering van dit
sneven is pas over enkele jaren
ie verwachten.
„Zo'n gestaffelde kortingsrege
ling vergt nogal wat ingrepen in
je software", zegt directeur T.
Buis van de NV Westerschelde-
jpnnel. „Daarom willen we er
fflee wachten tot we toch aan
vervanging van de software toe
rijn. Die staat voor 2008 op het
egè programma.
mh Aangepast is wel de verkeers
la^. prognose van de tunnel. Dat is
nks gbeinrd nac*at in loop van vo~
ng jaar bleek dat de toename
van het aantal tunnelklanten
Bink achterbleef bij de vooruit-
iVÏ achten. Gerekend was op een
groei met 9,8 procent, maar de
sanwas bleef op 1,4 procent ste-
ken. Dat was mede aanleiding
de tunneltarieven dit jaar ster
ker te verhogen dan eerder het
geval was en de korting voor
"1 eentunnelrit met de t-tag te be
palen op een vast bedrag in
plaats van een kwart van het ge
wone tarief.
De NV Westerscheldetunnel re
kent nu voor 2006 op een toena
me van het verkeer met 2,5 pro
pt. De tellingen in de eerste
maanden van dit jaar geven te
zien dat deze nieuwe aanname
lalistisch is.
en. door Ben Jansen
ke BORSSELE - Een lage snelheid
bij het passeren van de tolpoor
ten van de Westerscheldetunnel
blijft de beste garantie om even
tuele schade door de slagboom
te voorkomen. Dat blijkt uit de
analyse die de tunnelexploitant
van de incidenten op het tol-
plein heeft gemaakt.
tunnel 99,8 procent van de tijd
in beide of in elk geval in één
richting voor het verkeer be
schikbaar. Dat betekent dat de
tunnel 17 uur en 39 minuten vol
ledig was afgesloten. Daarvan
bestond 14 uur uit geplande slui
tingen, nodig om de verkeer-
stroom voor en na afloop van on
derhoudswerkzaamheden om te
schakelen.
Wat de directie van de NV Wes
terscheldetunnel betreft kan de
aanleg van een tunnel onder het
kanaal Gent-Terneuzen binnen
kort worden aanbesteed. De
werkzaamheden zouden dan
begin 2008 kunnen beginnen en
in 2011 zijn voltooid. Knelpunt
is nog de onduidelijkheid over
de financiering. De kanaaltun
nel moet worden betaald uit de
exploitatie van de Westerschel
detunnel of uit de meerop
brengst van de aandelenver-
koop die minister Zalm voor
ogen heeft. De provincie Zee
land en een meerderheid van de
Tweede Kamer voelen niet voor
verkoop van de Westerschelde
tunnel.
Tunneldirecteur Buis maakt het
niet uit of de NV in overheids
handen blijft danwel van de
hand wordt gedaan.
„Het zou wel plezierig zijn als
we duidelijkheid krijgen." De
tunnelmaatschappij heeft zich
vorig jaar gepresenteerd als ge
gadigde voor ontwerp, aanleg
en beheer van andere tolprojec-
ten in Nederland. Die activitei
ten staan door de onzekerheid
om het eigendom van de onder
neming, op een laag pitje.
Resultaat
financiële resultaat van de
tpielmaatschappij bedroeg vo-
r 25,4 miljoen euro. Zon
der de exploitatiebijdrage van
bet Rijk en de provincie Zee
land zou onderneming diep in
derode cijfers zijn beland met
een verlies van 17,5 miljoen eu
ro.
Vorig jaar was de Westerschelde-
jqar bleek dat er en-
tientallen klachten waren
over slagbomen die niet op tijd
naarboven gaan of te snel weer
sluiten. Bestuurders schrokken
ach een hoedje en in een aantal
gevallen liepen hun voertuigen
schade op. Sindsdien mogen mo-
tonijders met een t-tag alleen
nog gebruik maken van een be
mande tolpoort.
NV Westerscheldetunnel is
ff na maanden onderzoek nog
steeds niet achter wat het pro-
veroorzaakt: de appara-
fourop het tolplein, de software
die alles bestuurt of het gedrag
Fan de tunnelklanten. Af en toe
Baat het nog mis.
in november waren er vijfen-
tointig incidenten; in april tien.
bnneldirecteur T. Buis: „Dat
aantal van april komt er op neer
dat je een risico loopt van 1 op
y dat de slagboom niet
ja §°eci functioneert. Een kleine
dus, maar we zetten wel al
as op alles om het probleem de-
^ffiütiefopte lossen."
ié tekent er bij aan dat tolsyste-
cs aen in het buitenland niet beter
presteren.
Analyse van de tien incidenten
ja april leert dat in twee geval-
kennelijk sprake was van
ren systeemfout. Vier keer reed
de bestuurder duidelijk te hard.
E.n vier keer was mogelijk spra
ke van een combinatie van bei
de. Vandaar Buis' advies: rij
met sneller dan 30 kilometer-
is! P€ruur door de tolpoorten.
in 2001
MIDDELBURG - Een 31-jarige
cf te ldt Vlissingen is gisteren in
b? J'ddelburg vrijgesproken van
fe overval op een assurantiekan-
toor in 2001.
vond de rechtbank en mis-
pundeling bewezen. Daarvoor
de Vlissinger zestig urn-
Volgens premièrebezoekers Thieme Joziasse,
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Hype? Welke hype? Bij
de eerste vertoning van The Da Vinei Co
de in de Vlissingse bioscoop CineCity, de
Zeeuwse première, is donderdag aan het
begin van de middag nog weinig opwin
ding merkbaar. Zaal 1 blijft zelfs opval
lend leeg. Nauwelijks twintig bezoekers
verspreiden zich over de grote zaal.
CineCity - behalve in Vlissingen draait
de film ook in Hulst - heeft de film uiter
aard 'breed' geprogrammeerd: zes voor
stellingen per dag doordeweeks, acht in
het weekeinde, 's Avonds en zeker in het
weekeinde worden wel goedgevulde za
len verwacht.
Met de reserveringen loopt het donder
dag nog niet echt storm, aldus Peter Ser-
neels van CineCity. „Het is wel druk,
maar niet gigantisch." Hij sluit niet uit
dat veel mensen de vermoede drukte van
de eerste dagen mijden en bijvoorbeeld
tot volgende week wachten.
De première gaat niet gepaard met bij
zondere promotieactiviteiten, zoals bij
^ersluijs en Johann Sluis (vlnr) is het noodzakelijk om het boek te hebben gelezen.
foto Lex de Meester
andere grote films nog wel eens in Vlis
singen gebeurt. Op bijna bescheiden wij
ze wordt in de bioscoop duidelijk dat de
spraakmakendste film van het jaar ook
in CineCity draait.
Dat heeft, aldus Serneels, te maken met
de strategie van de distributeur, die er
van uitgaat dat de film zichzelf wel ver
koopt.
In de zaal zitten onder anderen drie Vlis
singse vrienden: Jochem Versluijs, Thie
me Joziasse en Johann Sluis. Ze hebben
de megabestseller van Dan Brown gele
zen en zijn benieuwd hoe de filmversie is
uitgepakt. Ze hebben bewust voor de
vroege eerste voorstelling gekozen. „We
hadden al het vermoeden dat het dan
wat rustiger zou zijn." Na afloop zijn ze
gematigd positief. Vooral de snelheid
waarmee de verhaallijn zich ontrolt - de
gebeurtenissen in het Louvre met de
dood van conservator Jacques Saunière
en het kraken van de eerste codes die hij
heeft achtergelaten, voltrekken zich in
sneltreinvaart - is hen opgevallen. „Plet
boek heeft al een hoog tempo, maar de
film helemaal", zegt Thieme. Gebeurte
nissen, raadsels, theorieën, feiten en fa
bels volgen elkaar zo snel op, dat het ei
genlijk noodzakelijk is Browns boek te
hebben gelezen. „Dan begrijp je het in
elk geval veel beter."
Opmerkelijke verschillen
Er zijn opmerkelijke verschillen tussen
het boek en de film, hebben de drie ge
merkt. Jochem wijst op de cryptex, de in
genieuze cilinder met cijferslot die de
kaart van de heilige graal zou bevatten.
In het boek zit daar een tweede cryptex
in, waarvoor de alleszeggende code van
het boek moet worden gevonden. In de
film is de tweede cryptex helemaal weg
gelaten. Toch kunnen de jonge filmgan-
gers daar wel enig begrijp voor opbren
gen. „Over het boek heb ik een paar da
gen gedaan", zegt Johann. „Het is moei
lijk om dat allemaal in een film van
tweeënhalf uur te proppen. "Jochem: „Al
le belangrijke dingën zitten er wel in."
Het echtpaar Livius uit Meliskerke heeft
met gemengde gevoelens de film beke
ken. Zij was al niet zo enthousiast over
het boek en vindt dat in de film veel za
ken nogal worden afgeraffeld. „Bijvoor
beeld de vlucht uit het Louvre. Dat is een
essentieel deel van het boek, maar daar
gaat de film veel te vlug doorheen. Ook
het werk van Leonardo da Vinei komt
niet zo aan de orde, terwijl dat - in het
boek zo mooi wordt beschreven." „Tech
nisch zit het allemaal goed in elkaar",
zegt haar man, die wat lovender is. De
theorieën in het boek neemt hij niet echt
serieus. „Ik heb niets met occulte zaken.
In de film val je van het ene mysterie in
het andere. Het ene gat wordt als het wa
re met het andere gevuld. Maar het is wel
een mooie film."
De discutabele religieuze theorieën in
The Da Vinei Code intrigeren de drie Vlis
singse jongeren wel. „Ze komen met heel
andere verhalen dan wat ik altijd heb ge
leerd", aldus Johann. „Dan ga je je toch
afvragen: hoe zit het nu werkelijk? Wie
moet ik nu geloven?" Ze willen zich er
nog wel eens verder in verdiepen. „Mis
schien dat ik het boek nu ga herlezen: kij
ken wat ik heb gemist", zegt Jochem. Jo
hann: „Als de film op dvd uitkomt, ga ik
hem wel kopen."
door Rinus Antonisse
DOMBURG - Op de Zeeuwse
stranden en jachthavens wappe
ren de meeste blauwe vlaggen
van Nederland. Van de 85 water
locaties waaraan dit jaar het in
ternationale keurmerk voor
schoon en veilig is toegekend,
liggen er 27 in Zeeland (16 stran
den en 11 jachthavens). Eén
meer dan in 2005.
Voorzitter J. Smit van de Hiswa
(watersportondememers) gaf
dit gisteren aan bij de nationale
presentatie van de Blauwe Vlag
2006, in het Veerse gemeente
huis te Domburg. Plij prees Zee
land voor de ambities, plannen
en daadkracht op het gebied
van de watersport.
„Ook daarin loopt de provincie
voorop." De Blauwe Vlag - zo'n
3100 vlaggen in 34 landen -
wordt jaarlijks toegekend aan
stranden en jachthavens die
voldoen aan een aantal mi
lieu-eisen. Zoals schoon
(zwem)water, goede sanitaire-
en afvalvoorzieningen, goede
voorzieningen voor gehandicap
ten, een hoge mate van veilig
heid, aandacht voor natuur- en
milieu-activiteiten. Een interna
tionale jury voert een beoorde
ling uit.
Smit noemde de Blauwe Vlag
voor een duurzame ontwikke
ling van de watersportsector
van grote betekenis. Hij zag de
toekenning als een symbool
voor ondernemers met visie en
lef. Smit zei dat de Hiswa zich
inzet voor uitbreiding van het
aantal jachthavens dat zich mag
tooien met een Blauwe Vlag.
ANWB-directeur G. van Woer-
kom deelde mee dat wat aantal
len vlaggen betreft, Nederland
in de top staat. Hij wees erop
dat de aandacht voor het milieu
in de watersportsector enorm is
toegenomen, deels door wetge
ving, deels door een kritischer
houding van consumenten.
Van Woerkom liet weten dat
vanaf 2007 de campagnes voor
de Blauwe Vlag en de zogeheten
milieubarometer (die wordt om
gedoopt tot keurmerk groene
sleutel) centraal worden uitge
voerd. Richt de vlag zich op
stranden en jachthavens, de
groene sleutel is bedoeld voor
voorzieningen voor dag- en ver-
blijfsrecreatie (zoals hotels, cam
pings).
De directeur van de ANWB com
plimenteerde gastheer Veere.
„De stranden behoren tot de bes
te van Nederland, Ook gehandi
capten krijgen veel aandacht en
Veere is actief deelnemer aan de
Blauwe Vlag-campagne."
De Zeeuwse stranden met een
keurmerk-vlag zijn: Van Renes-
seweg, Wilhelminahoeve en Wes-
tenschouwen op Schouwen-Dui-
veland; Oostkapelle, Domburg,
Westkapelle, Zoutelande en
Vrouwenpolder in Veere; Bad-
Burgemeester R. van der Zwaag (links) van de gemeente Veere hijst de Blauwe Vlag geholpen door voor
zitter J. Smit van de Hiswa en ANWB-directeur G. van Woerkom. foto Ruben O reel
strand en Nollestrand in Vlissin
gen; 't Zwin, badhuis Cad-
zand-Bad,'t Vingerling Nieuw-
vliet-Bad, Groedse duintjes, 't
Poldertje, Strandplevier Bres-
kens in Sluis. De jachthavens
met een Blauwe Vlag zijn:
Brouwershaven, Scharendijke,
Burghsluis, Den Osse en Bruinis-
se op Schouwen-Duiveland; Del
ta Marina, Roompot Marina en
Nautic Marina op Noord-Beve
land; Wolphaartsdijk, Wemel-
dinge en Goese Sas op Zuid-Be
veland.
DEN HAAG - Minister Veerman (CDA, Landbouw, Na
tuur en Voedselkwaliteit) helpt de mosselsector om de
schorsing op het opvissen van mosselzaad in de Wadden
zee op te heffen. Vorige week besloot de Raad van State
dat de mosselvissers voorlopig maximaal 100.000 ton mo-.
gen opvissen, terwijl het ministerie een vergunning had
verleend voor 150.000 ton. Op vragen van het CDA-Ka-
merlid Buijs antwoordde Veerman gisteren dat hij de pro
ducentenorganisatie voor de mosselsector helpt om aan te
tonen dat de vogelstand in de Waddenzee geen schade op
loopt als tot eind juni 150.000 ton mosselzaad wordt opge
vist. Buijs toonde zich ontstemd, omdat hij dacht dat vis
serij en natuurorganisaties hadden afgesproken menings-
verschillen niet meer voor de rechter uit te vechten maar
gezamenlijk een duurzame mosselvisserij na te streven.
Dat is ook zo, aldus Veerman. Volgens hem was die af
spraak net te laat gemaakt om deze procedure bij de Raad
van State nog te voorkomen.
DEN HAAG - De ontvangst van de landelijke en regiona
le publieke omroep gaat niet achteruit als eind oktober
wordt overgeschakeld op digitale televisie via de ether.
Dat schrijft staatssecretaris Van der Laan aan de koepe
lorganisatie van regionale omroepen ROOS. Die wil lie
ver dat de programma's van de regionale omroepen, behal
ve via de kabel, via de satelliet worden doorgegeven. De
problematiek speelt vooral in het buitengebied, waar huis
houdens niet op de kabel zijn aangesloten. De dekking en
beeldkwaliteit zullen vergelijkbaar zijn met de huidige
analoge doorgifte via de kabel, aldus Van der Laan. Ze
acht het niet noodzakelijk de doorgifte van de regionale
omroep via de satelliet financieel te steunen, zoals ROOS
had gevraagd. Volgens de staatssecretaris zal de omscha
keling naar digitale televisie niet meer gaan kosten, behal
ve dat gebruikers een decoder moeten aanschaffen. ROOS,
verwacht wel meer kosten voor regionale omroepen, om
dat lopende contracten met Nozema over de frequentie,
moeten worden beëindigd. Van der Laan hoopt dat de par
tijen daar 'in goed overleg een oplossing voor zullen vin
den'.
MIDDELBURG - Een 52-jarige inwoner van Terneuzen
heeft jarenlang kinderpornoplaatjes op zijn computer ge
had. „Ik word er niet opgewonden van. Ik zie alleen de
plaatjes", deed gisteren de Terneuzenaar zijn verhaal op
de rechtbank in Middelburg. De verdachte bleek 729 kin
derpornobestanden te hebben gedownload, maar hij ver
zekerde ze niet te hebben uitgewisseld. Hij gaf wel toe dat
er in de loop der jaren steeds meer nieuwe plaatjes bijkwa
men. Volgens officier van justitie H. Benaissa was er spra
ke van een langdurige verslaving. „U zegt: ik doe de kin
deren niks. Dat is wrang, want zodra u de plaatjes bekijkt
houdt u een markt voor anderen in stand." De officier stel
de dat er bij zo'n grote hoeveelheid aan kinderporno een
gevangenisstraf om de hoek komt kijken. Zij hield reke
ning met het blanco strafblad van de man en met het feit
dat hij na zijn aanhouding direct in therapie was gegaan
bij Emergis. Ze eiste 240 uur werkstraf en acht maanden
voorwaardelijke gevangenisstraf en reclasseringstoe-
zicht. De zaak kwam aan het rollen toen de Terneuzenaar
vorig jaar 17 mei zijn computer liet repareren. De recht
bank doet 31 mei uitspraak.
door Ben Jansen
BORSSELE - De Westerschelde
tunnel moet vrouwvriendelijker
worden. Een tevredenheidson-
derzoek onder klanten van de
tunnel heeft te zien gegeven dat
vrouwen zich aanmerkelijk min
der op hun gemak voelen dan
mannen. De NV Westerschelde
tunnel wil daar met gerichte in
formatieverstrekking iets aan
doen.
Daarbij wordt onder meer ge
dacht aan een virtuele rit door
de tunnel en de tolpoorten op de
website www.westerscheldetun-
nel.nl, zodat incidentele gebrui
kers tevoren kunnen bekijken
wat hun te wachten staat en
waar ze op moeten letten. Ook
gaat de tunnelmaatschappij pro
beren aandacht te krijgen van
bladen xiie veel worden gelezen
door vrouwen. Een kwart van
de voertuigen die door de tunnel
rijden, heeft een vrouw aan het
stuur.
Het tevredenheidsonderzoek on
der 1400 klanten geeft de Wes
terscheldetunnel een 7,8, een re
sultaat waarmee directeur T.
Buis zeer in zijn nopjes is. De
medewerkers op het tolplein sco
ren een 8, het gebruiksoverzicht
dat abonnementhouders ontvan
gen, wordt zelfs met 8,9 beoor
deeld. Het gebruiksgemak van
de t-tag leverde een 8,5 op.
Veel minder te spreken zijn de
klanten over de toeleidende we
gen naar de tunnel. Die worden
met 6,3 gehonoreerd, Buis: „De
klanten beschouwen het hele tra
ject tussen de A58 en Zelzate als
tunnelweg, compleet dus met
knelpunten als de verkeerslich
ten bij 's-Heerenhoek en de
brug bij Sluiskil. We moeten be
ter uitleggen dat die niet tot de
verantwoordelijk van de NV
Westerscheldetunnel horen."
De weg tussen het tolplein en de
tunnelinrit op Zuid-Beveland is
naar de mening van veel tunnel
klanten te donker. Buis acht het
niet haalbaar dit traject uitge
breid van lantaarnpalen te voor
zien, maar hij denkt wel dat met
behulp van reflectoren verbete
ringen aan te kunnen brengen.
Na de vorig jaar voltooide aan
passing van het tolplein (score
7,5) blijven verdere verbeterin
gen noodzakelijk. Buis: „Veel be
stuurders twijfelen nog steeds
welke tolpoort ze moeten kie
zen. Daar willen we met de be-r
bording nog iets aan zien te
doen." In dat verband vindt de
tunneldirecteur het opmerkelijk
dat drie op de tien vaste klanten
niet weten dat ze met hun t-tag.
door alle tolpoorten kunnen rij
den.
Die vaste klanten blijken kriti
scher te zijn dan bestuurders
die incidenteel gebruik maken
van de tunnel. De NV Wester
scheldetunnel wil het klantente-
vredenheidsonderzoek over
twee jaar herhalen.
GOES - Zeeland Goes Rocking.
Dat is het thema van een beurs
die tijdens het pinksterweekein-
de in de Zeelandhallen in Goes
wordt gehouden.
De beurs moet de jaren zestig
doen herleven met onder meer
jukeboxen, kleding en grammo
foonplaten. In hetzelfde week
einde (zaterdag 3 tot en met
maandag 5 juni) vindt in de Zee
landhallen ook de traditionele
oldtimerbeurs (auto's, motoren,
bromfietsen) plaats. De ope
ningstijden: zaterdag van 12.00
tot 18.00 uur; zondag en maan
dag van 10.00 tot 18.00 uur.
(Advertentie)
_rde\a9er