Mijn broer vindt
slaan wel lekker
PZC
Kuypers gereformeerde staat is
nooit tot volle wasdom gekomen
Chinezen
Mao door
vervangen
religie
Betaald voetbal niet
boven Europese wet
te gast
18 mei 1956
u7r
Allochtone meisjes vaker mishandeld
donderdag 18 mei 2006
door Jantien de Boer
Veel allochtone meisjes wor
den opgesloten, ernstig be
perkt in hun vrijheid en mis
handeld omdat ze onbezoedeld
moeten blijven. Over angstige
ouders, fatalistische meisjes, ra
dicaliserende broers en machte
loze hulpverleners.
Nederlandse cijfers en statistie
ken over eer-gerelateerd geweld
zijn er niet, maar gemiddeld
eens per maand krijgt Vrouwen-
opvang Fryslan het verzoek om
allochtone meisjes tussen de vijf
tien en twintig jaar oud te huis
vesten. Bijna altijd moet het op
vanghuis nee verkopen omdat er
geen minderjarigen mogen wor
den opgevangen.
Voor meisjes die volgens hun
ouders, broers of neven de eer
van hun familie schenden is
geen veilige plaats in Neder
land, zegt Linda Terpstra van
de Vrouwenopvang. Ze kunnen
nergens terecht, ook al liegen de
prognoses er niet om.
Uit onderzoek van de Gezins
raad en kenniscentrum Trans-
Act blijkt dat allochtone meisjes
sneller emanciperen dan hun
omgeving, en dat een deel van
de jongens en jongemannen de
kant van de traditionele islam
opgaat.
De verwachting is daarom dat
geweld rond eerkwesties zal toe
nemen.
In 2004 ving Vrouwenopvang
Fryslan de zeventienjarige
Iraakse Hanan op. Zij zat al
twee dagen in een politiecel om
dat ze nergens veilig was. Met
de komst van Hanan begon een
ontdekkingsreis, zo schrijven
Terpstra en haar collega Anke
van Dijken in het boek Ik ga er
niet te diep op in. Ook ver
scheen de bundel Buitengeslo
ten, waarin tien meiden vertel
len over hun worsteling met fa
milie-eer.
Terpstra en Van Dijken organi
seerden raadplegingen, bijeen
komsten met negenentwintig
Friese organisaties waaronder
de politie, scholen, de GGD en
de Geestelijke Gezondheids
Zorg. Wat bleek? Veel deelne
mers aan de raadpleging had
den ervaringen met strenge con
trole van allochtone meisjes, op
sluiting, vrijheidsbeperking, ge
dwongen abortus, gedwongen
uithuwelijking en ernstige mis
handeling. En allemaal weten ze
niet goed wat ze eraan kunnen
doen.
Gevaar
Uit Buitengesloten, Farida (17):
„Mijn familie heeft het er vaak
over dat meisjes in Nederland
gevaar lopen. Dat je een jongen
tegenkomt en er dan rare din
gen gebeuren. Meisjes uit onze
cultuur mogen hier niet zoveel."
„Mijn familie behandelt me als
een klein kind dat niets van de
wereld afweet. Ik ga naai
school, moet op een bepaalde
tijd thuis zijn en doen wat mijn
ouders en oudste broer zeggen.
Vrienden moeten uit een goede
familie komen en bij voorkeur
moslim zijn." „Als ik te laat
thuiskom of niet naar mijn
ouders luister, word ik door
mijn oudste broer van 26 gesla
gen. Volgens mij vindt hij het
heerlijk om mij te slaan. Als
mijn ouders praten, moet ik
mijn mond houden. Doe ik dat
niet, dan mept hij me. Mijn
ouders laten hem gewoon zijn
gang gaan. In onze cultuur heeft
je oudste broer veel te vertel
len."
Farida's leraar zag dat het
slecht met haar ging, en stuurde
haar naar het schoolmaatschap-
pelijk werk, maar daar weten ze
niet goed wat ze met Farida aan
moeten. Met haar ouders gaan
praten, is geen optie. Irakese
meisjes horen hun mond te hou
den over problemen thuis.
Farida op een geheime plek on
derbrengen kan ook niet, want
door Erwin Tuil
China lijkt niet meer te ge
loven in het communis
me. Toch willen veel Chine
zen wel ergens in geloven.
Het Vaticaan ziet mogelijkhe
den voor missiewerk. China
voelt de religieuze druk om
het ideologisch vacuüm op te
vullen. Maar dan wel op de
voorwaarden van de partij.
„De bloei van de Chinese ka
tholieke kerk is toe te schrij
ven aan de langdurige prak
tijk, zelf bisschoppen te selec
teren en in te wijden. Kort
om, het zelfstandig runnen
van de kerk. Dit is zoals
Christus het gewild heeft."
De boodschap van Liu Bai-
nian, verbonden aan de door
de communistische partij
goedgekeurde Chinese Pa
triottische Katholieke Associ
atie, is helder: China heeft
het Vaticaan voor het runnen
van de katholieke kerk niet
nodig.
China kent twee katholieke
kerken. De Associatie is door
de partij goedgekeurd en
werkt bovengronds. De kerk
van het Vaticaan is verboden,
en functioneert ondergronds.
Bainian haalt cijfers aan om
de bloei van zijn kerk aan te
tonen. In 1958 telde China
2,8 miljoen katholieken, nu
zijn dat er meer dan vijf mil
joen. Relatief echter doet de
kerk het slecht want sinds
1958 is de bevolking meer
dan verdubbeld. Het aantal
De Chinese bisschop Zhan
Silu werd afgelopen weekein
de ingewijd met goedkeuring
van de Chinese autoriteiten
maar tegen de zin van het Va
ticaan.
katholieken niet. Een tast
baarder bewijs voor de werke
lijke positie van de Katholie
ke associatie is het aantal
kerkgangers. Dat aantal ligt
bij de ondergrondse kerk tien
maal zo hoog als bij de bewe
ging van Bainian. Het feit
dat de autoriteiten vaak hard
optreden tegen de Vati-
caan-aanhangers, doet daar
niets aan af.
De oorzaak van de populari
teit van de katholieke kerk
ligt bij het ideologisch va
cuüm in China. „We geloof
den in het communisme", liet
een hoog partij lid onlangs we
ten. „Nu geloven we nergens
meer in. De Partij is niet lan
ger onze God, dus zoeken wij
een nieuwe." De communisti
sche ideologie bestaat alleen
nog in naam. Het kapitalisti
sche experiment dat begin ja
ren tachtig werd ingezet,
heeft het land van de ideologi
sche wortels losgeslagen, al
dus de communistische
die-hard Yu Quanyu. De on
gelijkheid en het individualis
me in het huidige China zijn
totaal onverenigbaar met het
communistische ideaal, we
ten anderen.
Mensen zoeken nieuw hou
vast. De populariteit van de
katholieke en protestantse
kerken die geen connecties
hebben met de partij, is daar
een bewijs van. Net als de toe
nemende belangstelling voor
de sekte Falun Gong, het
boeddhisme, taoïsme en con
fucianisme. Zelfs het nationa
lisme geldt al als een soort
nieuwe religie.
Dat de communistische partij
de opkomst van religie pro
beert te controleren is begrij
pelijk. Dat is een natuurlijke
neiging van communistische
heersers. Vandaar dat de toe
nadering die het Vaticaan nu
zoekt met argusogen wordt
bekeken. Peking ziet niets in
een buitenlandse macht die
zich bemoeit met interne za
ken, zoals de benoeming van
bisschoppen. De partij zou
daarmee immers niet alleen
controle kwijtraken doch ook
een morele concurrent toela
ten. Het is twijfelachtig of de
partijleiding erin slaagt con
trole te houden. Steeds meer
Chinezen snakken naar mo
reel houvast, officieel toege
staan of niet. GPD
Jeugdzorg is verplicht om Fari
da's ouders te informeren over
haar verblijfplaats. Farida zit
daarom klem. Farida heeft elke
dag hoofdpijn.
Veel meisjes leven in een isole
ment, schrijven Terpstra en Van
Dijke. Ze mogen niet mee op
schoolkamp, schoolfeesten, klas
senavonden, niet uitgaan en na
schooltijd niet blijven kletsen
met vriendinnen of met een
vriendin mee naar huis. Ouders
zijn exact op de hoogte van het
schoolrooster en sommige meis
jes mogen vanaf hun puberteit
niet meer zonder begeleiding
naar buiten.
Tijdens de raadpleging vertelde
een decaan van een Fries ROC
dat een leerlinge van haar
ouders toestemming had gekre
gen om naar de disco te gaan.
Haar vader zou haar halen en
brengen. „Toen haar broers van
vrienden te horen kregen dat
hun zus in de disco was gesigna
leerd, reden ze daar onmiddel
lijk heen en sleepten haar de dis
co uit."
Verlegenheid
Wat kun je doen? De hulpverle
ning heeft geen antwoord. Die
biedt een luisterend oor en lijdt
aan handelingsveriegenheid,
schrijven Terpstra en Van Dij
ke. Of zoals een vertrouwensper
soon op een Fries ROC zegt: „Ik
kom het tegen, maar ik ga er
niet te diep op in. Ik weet niet
wat ik ermee moet. Ik heb het ge
voel dat ik niks kan aanbieden."
Vrouwenopvang Fryslan pleit
daarom voor een opvangvoorzie
ning voor allochtone meisjes.
Ook vinden Terpstra en Van Dij
ke dat er hulpverleningsmetho
des moeten worden ontwikkeld.
Want het zijn vaak leerkrachten
op scholen die signaleren dat
het mis is, maar omdat ze onvol
doende kennis hebben van de co
des in eerculturen maken ze de
situatie voor de meisjes onge
wild vaak nog erger. GPD
door Guido de Bruin
Gemeten naar zijn eigen 'me
galomane' ideaal, is de mis
sie van de gereformeerde voor
man Abraham Kuyper (1837-
1920) mislukt. Hij wilde Neder
land herkerstenen tot een ortho
dox-calvinistische natie, maar
zijn belangrijkste erfenis was
het 'levensbeschouwelijke ideo
logisch getto' van de gerefor
meerde zuil.
Dat schrijft de Utrechtse histori
cus Jeroen Koch in zijn biogra
fie van Abraham Kuyper, de eer
ste complete levensbeschrijving
sinds die van Piet Kasteel uit
1938. Premier Balkenende
neemt vandaag het eerste exem
plaar in ontvangst. Koch heeft
naar eigen zeggen een 'afstande
lijk beeld' willen geven van
'Abraham de Geweldige', die als
geen ander zijn stempel heeft ge
drukt op het politieke, religieu
ze en maatschappelijke leven
van het einde van de 19e en het
begin van de 20e eeuw.
Ondanks zijn kritische beoorde
ling van Kuypers betekenis zegt
Koch de 'gereformeerde Mozes'
niet „van zijn sokkel gestoten",
te hebben. Het beeld van de 'gro
te emancipatieleider', die aan de
wieg stond van een dagblad (De
Standaard), de Antirevolutionai
re Partij (ARP), de Vrije Univer
siteit en de Gereformeerde Ker
ken en faam verwierf als theo
loog, journalist, Kamerlid en
premier, blijft in de biografie
overeind.
Kuyper was volgens Koch niet
de architect van de verzuiling,
maar gaf met zijn mobilisatie
van het gereformeerde volks
deel wel de 'beslissende stoot'.
Kuyper zag als eerste de moge
lijkheden die de liberale grond
wet van Thorbecke uit 1848
bood voor organisatievorming
op ideologische grondslag, hoe
zeer hij ook het in zijn ogen god
deloze liberalisme verfoeide.
Daarmee was hij een voorbeeld
voor socialisten en rooms-katho-
lieken.
Pieter Jelles Troelstra schreef
zijn sociaal-democratische be
ginselprogramma zelfs aan de
hand van Kuypers Ons Pro
gram, de lijvige blauwdruk van
een samenleving die naar antire
volutionaire beginselen is inge
richt.
Kritisch is Koch over Kuypers
theologisch systeem, waarin de
Abraham Kuyper, circa 1904
foto collectie HDC-Vrije Universiteit Amsterdam
theoloog alle terreinen des le
vens in een neocalvinistisch ka
der wilde plaatsen.
Fantasievol
De veelschrijver sprak zichzelf
geregeld tegen en de begrippen
die hij hanteerde, zijn vaak on
helder, vaag en voor velerlei uit
leg vatbaar, aldus de biograaf.
Zijn theologie bestond vooral
uit 'fantasievol en vindingrijk
een reeks metaforen aan elkaar
praten'.
Kuypers gereformeerde natie is
er ondanks decennia van confes
sionele politiek nooit gekomen.
Ruim tachtig jaar na Kuypers
dood staat Thorbeckes liberale
staatsbestel nog fier overeind,
terwijl „de ruïnes van Kuypers
laat-negentiende-eeuwse nala
tenschap enkel te herkennen
zijn met behulp van een histori
sche gids", aldus Koch.
Behalve aan politieke omstan
digheden is het beperkte succes
van het streven naar herkerste
ning van Nederland volgens
Koch ook aan Kuypers karakter
te wijten. „Kuypers persoonlijk
heid - dominant, eigengereid, ij-
del en militant tot op het agres
sieve af - verklaarde ten dele
zijn tomeloze dadendrang, maar
was tegelijkertijd een belangrij
doorToine Manders
Tal van prominenten uit de
voetbalwereld gaven on
langs in het Europees Parle
ment hun visie over de toe
komst van het betaalde voet
bal in Europa. Er moeten in
goed overleg spelregels wor
den opgesteld, want het be
taald voetbal staat niet bo
ven de wet. De zaken op zijn
beloop laten, betekent dat de
sector als een kaartenhuis in
elkaar kan storten.
De organisatie van het be
taald voetbal is nog steeds ge
baseerd op de geopolitieke
situatie in Europa van
vóór de Tweede Wereldoorlo
g, terwijl de Europese interne
markt en de mededingings
regels al bijna vijftig jaar
nadrukkelijk hun invloed la
ten gelden. Meerdere malen
heeft het Europees Hof van
Justitie geoordeeld dat or
ganisaties voor betaald voet
bal economische entiteiten
zijn en dus moeten voldoen
aan Europese regels. Het Bos
man-arrest maakte in 1995
duidelijk dat betaald voetbal
niet boven de wet staat. Het
naast elkaar bestaan van
twee verschillende reguleren
de systemen leidt tot een juri
disch vacuüm. Daardoor han
gen er momenteel nieuwe Bos
man-arresten in de lucht.
Zo spreekt de rechtbank in
Charleroi zich binnenkort uit
in een zaak die de lokale FC
tegen de Fifa heeft aange
spannen over het verplicht af
staan van spelers aan nationa
le elftallen. Charleroi eist een
financiële tegemoetkoming
voor de blessure die speler
Abdelmajid Oulmers opliep
tijdens een interlandverplich-
ting en beticht de Fifa van
misbruik van haar machtspo
sitie. De rechter zal deze
zaak hoogstwaarschijnlijk
doorverwijzen naar het Euro
pees Hof van Justitie.
Profiteren
De vraag rijst of de Uefa on
gestoord kan doorgaan met
het reguleren van de sector
zonder rekening te houden
met de economische en po
litieke realiteit. De Uefa
probeert zich achter de so
ciaal-culturele waarden van
voetbal te verschuilen en zich
te ontrekken aan regels waar
normale Europese bedrijven
zich wél aan moeten houden
We hebben het hier echter
over professioneel voetbal
met beursgenoteerde bedrij
ven die volop profiteren van
een interne markt.
„Clubs willen daarbij niet
worden gehinderd door ver
schillende systemen die er in
de lidstaten bestaan, bijvoor
beeld op het gebied van de
verkoop van mediarechten of
licenties", aldus Bayem
München-preses Karl-Heinz
Rummenigge tijdens de hoor- j
zitting. De vraag of het nog
wel van deze tijd is dat finan
ciële én reglementerende
macht geconcentreerd zit bij
één organisatie met monopo
listische trekken is legitiem.
Het internationale wielren
nen heeft zijn bestuursstruc
tuur wél aangepast aan de
veranderde omstandigheden
en blijft zo. in tegenstelling
tot het voetbal, gevrijwaard
van zaken voor het Europees
Hof.
Hoe kan een gezonde toe
komst voor het betaald voet
bal worden gegarandeerd?
Een eerste mogelijkheid is
om betaald voetbal en bloc
uit te sluiten van het EU-Ver-
drag, zoals met landbouw is
gebeurd.
Een tweede optie is achter
overleunend wachten op nieu
we uitspraken van het Euro
pees Hof van Justitie. Beide
opties zullen niet het gewens
te effect sorteren.
Rechtszekerheid kan het bes
te in overleg met alle betrok
ken partijen tot stand wor
den gebracht.
Toine Manders is Lid van het
Europees Parlement voor de
WD.
ke reden voor het feit dat deze
weinig compromisbereide socia
le klimmer menig ideaal gefrus
treerd zag worden." Zelden was
een karakter „zo conflictueus,
zo egocentrisch en zo dwars" als
dat van Kuyper, oordeelt Koch.
„Kuyper was een ruziemaker
met een grotere afkeer nog van
vredestichters dan van zijn te
genstanders." Kuyper was vol
gens Koch manisch-depressief.
Periodes van onstuitbare werk
drift en diepe inzinkingen wis
selden elkaar af. De sleutel tot
begrip van Kuyper ligt in zijn
overtuiging dat hij in opdracht
van God handelde. „Kuyper
voelde zich een geroepene, wist
zich uitverkoren, waande zich
een nieuwe mens", aldus de bio
graaf. „Opgedragen door God
kon geen taak te groot zijn." Ver
rassend actueel zijn volgens
Koch Kuypers opvattingen over
de islam in zijn boek Om de
oude wereldzee, een beschou
wend verslag van een reis in
1905 en 1906 door onder andere
het Heilig Land, Egypte en Alge
rije. Kuyper achtte de islam zo
als gebruikelijk in die tijd infe
rieur aan het christendom. Hij
hekelde de ondergeschikte posi
tie die Mohammed aan de
vrouw had toegekend, volgens
hem de „Achilleshiel van zijn
stelsel".
Monsterverbond
De toekomst van het Europese
christendom lag volgens Kuyper
voor een belangrijk deel in han
den van de islam. De vraag was
volgens hem of de islam met jo
dendom en christendom een
monsterverbond tegen de opko
mende Aziatische culturen zou
sluiten of juist met Azië tegen
het Westen ten strijde zou trek
ken.
Ook in het reisverslag toonde
Kuyper zich een kind van zijn
tijd, waarin onbekommerd de
ziel van hele volken op de divan
werd gelegd. Zijn reis kreeg vol
gens Koch „allengs het karakter
van een inspectietocht ter beoor
deling van de zedelijke toestand
der volkeren rond de Middel
landse Zee". Zijn veroordeling
van antisemitisme ten spijt, eta
leerde ook Kuyper bijvoorbeeld
„de complete staalkaart van an
ti-joodse stereotypen en vooroor
delen". ANP
Jeroen Koch: Abraham Kuyper,
een biografie - Uitgeverij Boom,
39,50.
TENTOONSTELLING - Twin
tig jaar Walcheren, van 1936
tot 1956, vormen onderwerp
van een tentoonstelling die de
Zeeuwse Landbouw Maat
schappij in Domburg inricht.
Hier is te zien wat er de laatste
twintig jaar, ondanks de oor
log, is bereikt. Daarnaast
komt er een herverkavelingsde-
monstratieperceel, waar de
ontwikkeling van de bewei
dingsmethode wordt getoond.
VINDERSLOON - Een vrouw
uit Kopenhagen zag een dezer
dagen dat een oudere heer een
zakboekje verloor, raapte het
op, en gaf het terug. De heer
bedankte haar uitvoerig: jt
het boekje hadden 42.000'
Deense kronen (22.000 gulden)
gezeten. Als dank overhandig
de de heer de vrouw een zakje,
waar tot haar verbazing pere
drups in bleken te zitten. De
vrouw eist nu een derde
vindersloon, de heer weigert
meer dan 2000 kronen te beta
len.
SAARLAND - Duitsland en
Frankrijk zijn overeengeko-i
men dat het Saargebied in de
toekomst politiek weer
Duitsland zal vallen. De over
dracht zou zich binnen vieren
half jaar moeten voltrekken.
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
r it m
Postbus 31
A Li-D
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
Bezorgklachten:
D. Bosscher (adjunct)
0800-0231231
A. L. Kroon (adjunct)
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
Centrale redactie:
zaterdags tot 12.00 uur.
Stationspark 28
Postbus 31
Abonnementen:
4460 AA Goes
0800-0231231
Tel: (0113)315500
autom. afschrijving acceptgiro
Fax: (0113)315669
per maand: 20,55 n.v.t
E-mail: redactie@pzc.nl
per kwartaal: 59,75 62,00
per jaar: €229.20 233.30
Lezersredacteur: A J. Snel
Voor toezending per post geldt een
Stationspark 28
toeslag.
Postbus 31
E-mail: lezersservice@pzc.nl
4460 AA Goes
Beëindiging van abonnementen
Tel: (0113)315660
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hel
Fax* (0113)315609
einde van de betaalperiode
E-mail. Iezersredaaeur@pzc.nl
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Middelburg:
Losse nummers per stuk:
Buitenruststraat18
maandag t/m vrijdag: 1,25
Postbus 8070
zaterdag: 1,80
4330 EB Middelburg
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Fax:(0118)493009
Bankrelaties:
E-mail: redwalch@pzc.nl
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
Advertenties:
4460 AA Goes
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
Tel. (0113)315670
overeenkomstig de Algemene
Fax. (0113)315669
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
E-mail: redgoes@pzc.nl
de Regelen voor het Advertentiewezen
Terneuzen:
Overlijdensadvertenties:
Willem Alexanderlaan 45
maandag t/m vrijdag
Postbus 145
tijdens kantooruren
4530 AC Terneuzen
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0115)645769
Tel. (076)5312550
Fax. (0115)645742
Fax. (076)5312340
E-mail: redtern@pzc.nl
Personeelsadvertenties:
Hulst: Baudeloo 16
Tel: (076)5312240
Postbus 62
Fax:(076)5312340
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Fax: (0114)372771
Tel. (076)5312104
E-mail: redhulst@pzc.nl
Fax. (076)5312340
Zierikzee: Grachtweg 23a
Voor gewone advertenties:
Postbus 80
Noord-en Midden-Zeeland
4300 AB Zierikzee
Tel. (0113)315520
Tel: (0111)454651
Fax. (0113)315529
Fax: (0111)454657
Zeeuws-Vlaanderen
E-mail: redzzee@pzc.nl
Tel: (0114)372770
Fax. (0114)372771
Opening kantoren
Business to Business/Onroerend goed
Goes, Zierikzee
Tel: (076)5312277
en Hulst:
Fax: (076)5312274
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl/adverteren
n voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern, De doo'»
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt vooronK
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en p">
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecW'
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC,»
zersservïce, Postbus 31, 4460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR
Veel allochtone meisjes worden thuis mishandeld, de hulpverlening in Nederland heeft geen antwoord.
foto Fayaz Kabli/RTR