Mijn broer vindt slaan wel lekker PZC Kuypers gereformeerde staat is nooit tot volle wasdom gekomen Chinezen Mao door vervangen religie Betaald voetbal niet boven Europese wet te gast 18 mei 1956 u7r Allochtone meisjes vaker mishandeld donderdag 18 mei 2006 door Jantien de Boer Veel allochtone meisjes wor den opgesloten, ernstig be perkt in hun vrijheid en mis handeld omdat ze onbezoedeld moeten blijven. Over angstige ouders, fatalistische meisjes, ra dicaliserende broers en machte loze hulpverleners. Nederlandse cijfers en statistie ken over eer-gerelateerd geweld zijn er niet, maar gemiddeld eens per maand krijgt Vrouwen- opvang Fryslan het verzoek om allochtone meisjes tussen de vijf tien en twintig jaar oud te huis vesten. Bijna altijd moet het op vanghuis nee verkopen omdat er geen minderjarigen mogen wor den opgevangen. Voor meisjes die volgens hun ouders, broers of neven de eer van hun familie schenden is geen veilige plaats in Neder land, zegt Linda Terpstra van de Vrouwenopvang. Ze kunnen nergens terecht, ook al liegen de prognoses er niet om. Uit onderzoek van de Gezins raad en kenniscentrum Trans- Act blijkt dat allochtone meisjes sneller emanciperen dan hun omgeving, en dat een deel van de jongens en jongemannen de kant van de traditionele islam opgaat. De verwachting is daarom dat geweld rond eerkwesties zal toe nemen. In 2004 ving Vrouwenopvang Fryslan de zeventienjarige Iraakse Hanan op. Zij zat al twee dagen in een politiecel om dat ze nergens veilig was. Met de komst van Hanan begon een ontdekkingsreis, zo schrijven Terpstra en haar collega Anke van Dijken in het boek Ik ga er niet te diep op in. Ook ver scheen de bundel Buitengeslo ten, waarin tien meiden vertel len over hun worsteling met fa milie-eer. Terpstra en Van Dijken organi seerden raadplegingen, bijeen komsten met negenentwintig Friese organisaties waaronder de politie, scholen, de GGD en de Geestelijke Gezondheids Zorg. Wat bleek? Veel deelne mers aan de raadpleging had den ervaringen met strenge con trole van allochtone meisjes, op sluiting, vrijheidsbeperking, ge dwongen abortus, gedwongen uithuwelijking en ernstige mis handeling. En allemaal weten ze niet goed wat ze eraan kunnen doen. Gevaar Uit Buitengesloten, Farida (17): „Mijn familie heeft het er vaak over dat meisjes in Nederland gevaar lopen. Dat je een jongen tegenkomt en er dan rare din gen gebeuren. Meisjes uit onze cultuur mogen hier niet zoveel." „Mijn familie behandelt me als een klein kind dat niets van de wereld afweet. Ik ga naai school, moet op een bepaalde tijd thuis zijn en doen wat mijn ouders en oudste broer zeggen. Vrienden moeten uit een goede familie komen en bij voorkeur moslim zijn." „Als ik te laat thuiskom of niet naar mijn ouders luister, word ik door mijn oudste broer van 26 gesla gen. Volgens mij vindt hij het heerlijk om mij te slaan. Als mijn ouders praten, moet ik mijn mond houden. Doe ik dat niet, dan mept hij me. Mijn ouders laten hem gewoon zijn gang gaan. In onze cultuur heeft je oudste broer veel te vertel len." Farida's leraar zag dat het slecht met haar ging, en stuurde haar naar het schoolmaatschap- pelijk werk, maar daar weten ze niet goed wat ze met Farida aan moeten. Met haar ouders gaan praten, is geen optie. Irakese meisjes horen hun mond te hou den over problemen thuis. Farida op een geheime plek on derbrengen kan ook niet, want door Erwin Tuil China lijkt niet meer te ge loven in het communis me. Toch willen veel Chine zen wel ergens in geloven. Het Vaticaan ziet mogelijkhe den voor missiewerk. China voelt de religieuze druk om het ideologisch vacuüm op te vullen. Maar dan wel op de voorwaarden van de partij. „De bloei van de Chinese ka tholieke kerk is toe te schrij ven aan de langdurige prak tijk, zelf bisschoppen te selec teren en in te wijden. Kort om, het zelfstandig runnen van de kerk. Dit is zoals Christus het gewild heeft." De boodschap van Liu Bai- nian, verbonden aan de door de communistische partij goedgekeurde Chinese Pa triottische Katholieke Associ atie, is helder: China heeft het Vaticaan voor het runnen van de katholieke kerk niet nodig. China kent twee katholieke kerken. De Associatie is door de partij goedgekeurd en werkt bovengronds. De kerk van het Vaticaan is verboden, en functioneert ondergronds. Bainian haalt cijfers aan om de bloei van zijn kerk aan te tonen. In 1958 telde China 2,8 miljoen katholieken, nu zijn dat er meer dan vijf mil joen. Relatief echter doet de kerk het slecht want sinds 1958 is de bevolking meer dan verdubbeld. Het aantal De Chinese bisschop Zhan Silu werd afgelopen weekein de ingewijd met goedkeuring van de Chinese autoriteiten maar tegen de zin van het Va ticaan. katholieken niet. Een tast baarder bewijs voor de werke lijke positie van de Katholie ke associatie is het aantal kerkgangers. Dat aantal ligt bij de ondergrondse kerk tien maal zo hoog als bij de bewe ging van Bainian. Het feit dat de autoriteiten vaak hard optreden tegen de Vati- caan-aanhangers, doet daar niets aan af. De oorzaak van de populari teit van de katholieke kerk ligt bij het ideologisch va cuüm in China. „We geloof den in het communisme", liet een hoog partij lid onlangs we ten. „Nu geloven we nergens meer in. De Partij is niet lan ger onze God, dus zoeken wij een nieuwe." De communisti sche ideologie bestaat alleen nog in naam. Het kapitalisti sche experiment dat begin ja ren tachtig werd ingezet, heeft het land van de ideologi sche wortels losgeslagen, al dus de communistische die-hard Yu Quanyu. De on gelijkheid en het individualis me in het huidige China zijn totaal onverenigbaar met het communistische ideaal, we ten anderen. Mensen zoeken nieuw hou vast. De populariteit van de katholieke en protestantse kerken die geen connecties hebben met de partij, is daar een bewijs van. Net als de toe nemende belangstelling voor de sekte Falun Gong, het boeddhisme, taoïsme en con fucianisme. Zelfs het nationa lisme geldt al als een soort nieuwe religie. Dat de communistische partij de opkomst van religie pro beert te controleren is begrij pelijk. Dat is een natuurlijke neiging van communistische heersers. Vandaar dat de toe nadering die het Vaticaan nu zoekt met argusogen wordt bekeken. Peking ziet niets in een buitenlandse macht die zich bemoeit met interne za ken, zoals de benoeming van bisschoppen. De partij zou daarmee immers niet alleen controle kwijtraken doch ook een morele concurrent toela ten. Het is twijfelachtig of de partijleiding erin slaagt con trole te houden. Steeds meer Chinezen snakken naar mo reel houvast, officieel toege staan of niet. GPD Jeugdzorg is verplicht om Fari da's ouders te informeren over haar verblijfplaats. Farida zit daarom klem. Farida heeft elke dag hoofdpijn. Veel meisjes leven in een isole ment, schrijven Terpstra en Van Dijke. Ze mogen niet mee op schoolkamp, schoolfeesten, klas senavonden, niet uitgaan en na schooltijd niet blijven kletsen met vriendinnen of met een vriendin mee naar huis. Ouders zijn exact op de hoogte van het schoolrooster en sommige meis jes mogen vanaf hun puberteit niet meer zonder begeleiding naar buiten. Tijdens de raadpleging vertelde een decaan van een Fries ROC dat een leerlinge van haar ouders toestemming had gekre gen om naar de disco te gaan. Haar vader zou haar halen en brengen. „Toen haar broers van vrienden te horen kregen dat hun zus in de disco was gesigna leerd, reden ze daar onmiddel lijk heen en sleepten haar de dis co uit." Verlegenheid Wat kun je doen? De hulpverle ning heeft geen antwoord. Die biedt een luisterend oor en lijdt aan handelingsveriegenheid, schrijven Terpstra en Van Dij ke. Of zoals een vertrouwensper soon op een Fries ROC zegt: „Ik kom het tegen, maar ik ga er niet te diep op in. Ik weet niet wat ik ermee moet. Ik heb het ge voel dat ik niks kan aanbieden." Vrouwenopvang Fryslan pleit daarom voor een opvangvoorzie ning voor allochtone meisjes. Ook vinden Terpstra en Van Dij ke dat er hulpverleningsmetho des moeten worden ontwikkeld. Want het zijn vaak leerkrachten op scholen die signaleren dat het mis is, maar omdat ze onvol doende kennis hebben van de co des in eerculturen maken ze de situatie voor de meisjes onge wild vaak nog erger. GPD door Guido de Bruin Gemeten naar zijn eigen 'me galomane' ideaal, is de mis sie van de gereformeerde voor man Abraham Kuyper (1837- 1920) mislukt. Hij wilde Neder land herkerstenen tot een ortho dox-calvinistische natie, maar zijn belangrijkste erfenis was het 'levensbeschouwelijke ideo logisch getto' van de gerefor meerde zuil. Dat schrijft de Utrechtse histori cus Jeroen Koch in zijn biogra fie van Abraham Kuyper, de eer ste complete levensbeschrijving sinds die van Piet Kasteel uit 1938. Premier Balkenende neemt vandaag het eerste exem plaar in ontvangst. Koch heeft naar eigen zeggen een 'afstande lijk beeld' willen geven van 'Abraham de Geweldige', die als geen ander zijn stempel heeft ge drukt op het politieke, religieu ze en maatschappelijke leven van het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw. Ondanks zijn kritische beoorde ling van Kuypers betekenis zegt Koch de 'gereformeerde Mozes' niet „van zijn sokkel gestoten", te hebben. Het beeld van de 'gro te emancipatieleider', die aan de wieg stond van een dagblad (De Standaard), de Antirevolutionai re Partij (ARP), de Vrije Univer siteit en de Gereformeerde Ker ken en faam verwierf als theo loog, journalist, Kamerlid en premier, blijft in de biografie overeind. Kuyper was volgens Koch niet de architect van de verzuiling, maar gaf met zijn mobilisatie van het gereformeerde volks deel wel de 'beslissende stoot'. Kuyper zag als eerste de moge lijkheden die de liberale grond wet van Thorbecke uit 1848 bood voor organisatievorming op ideologische grondslag, hoe zeer hij ook het in zijn ogen god deloze liberalisme verfoeide. Daarmee was hij een voorbeeld voor socialisten en rooms-katho- lieken. Pieter Jelles Troelstra schreef zijn sociaal-democratische be ginselprogramma zelfs aan de hand van Kuypers Ons Pro gram, de lijvige blauwdruk van een samenleving die naar antire volutionaire beginselen is inge richt. Kritisch is Koch over Kuypers theologisch systeem, waarin de Abraham Kuyper, circa 1904 foto collectie HDC-Vrije Universiteit Amsterdam theoloog alle terreinen des le vens in een neocalvinistisch ka der wilde plaatsen. Fantasievol De veelschrijver sprak zichzelf geregeld tegen en de begrippen die hij hanteerde, zijn vaak on helder, vaag en voor velerlei uit leg vatbaar, aldus de biograaf. Zijn theologie bestond vooral uit 'fantasievol en vindingrijk een reeks metaforen aan elkaar praten'. Kuypers gereformeerde natie is er ondanks decennia van confes sionele politiek nooit gekomen. Ruim tachtig jaar na Kuypers dood staat Thorbeckes liberale staatsbestel nog fier overeind, terwijl „de ruïnes van Kuypers laat-negentiende-eeuwse nala tenschap enkel te herkennen zijn met behulp van een histori sche gids", aldus Koch. Behalve aan politieke omstan digheden is het beperkte succes van het streven naar herkerste ning van Nederland volgens Koch ook aan Kuypers karakter te wijten. „Kuypers persoonlijk heid - dominant, eigengereid, ij- del en militant tot op het agres sieve af - verklaarde ten dele zijn tomeloze dadendrang, maar was tegelijkertijd een belangrij doorToine Manders Tal van prominenten uit de voetbalwereld gaven on langs in het Europees Parle ment hun visie over de toe komst van het betaalde voet bal in Europa. Er moeten in goed overleg spelregels wor den opgesteld, want het be taald voetbal staat niet bo ven de wet. De zaken op zijn beloop laten, betekent dat de sector als een kaartenhuis in elkaar kan storten. De organisatie van het be taald voetbal is nog steeds ge baseerd op de geopolitieke situatie in Europa van vóór de Tweede Wereldoorlo g, terwijl de Europese interne markt en de mededingings regels al bijna vijftig jaar nadrukkelijk hun invloed la ten gelden. Meerdere malen heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld dat or ganisaties voor betaald voet bal economische entiteiten zijn en dus moeten voldoen aan Europese regels. Het Bos man-arrest maakte in 1995 duidelijk dat betaald voetbal niet boven de wet staat. Het naast elkaar bestaan van twee verschillende reguleren de systemen leidt tot een juri disch vacuüm. Daardoor han gen er momenteel nieuwe Bos man-arresten in de lucht. Zo spreekt de rechtbank in Charleroi zich binnenkort uit in een zaak die de lokale FC tegen de Fifa heeft aange spannen over het verplicht af staan van spelers aan nationa le elftallen. Charleroi eist een financiële tegemoetkoming voor de blessure die speler Abdelmajid Oulmers opliep tijdens een interlandverplich- ting en beticht de Fifa van misbruik van haar machtspo sitie. De rechter zal deze zaak hoogstwaarschijnlijk doorverwijzen naar het Euro pees Hof van Justitie. Profiteren De vraag rijst of de Uefa on gestoord kan doorgaan met het reguleren van de sector zonder rekening te houden met de economische en po litieke realiteit. De Uefa probeert zich achter de so ciaal-culturele waarden van voetbal te verschuilen en zich te ontrekken aan regels waar normale Europese bedrijven zich wél aan moeten houden We hebben het hier echter over professioneel voetbal met beursgenoteerde bedrij ven die volop profiteren van een interne markt. „Clubs willen daarbij niet worden gehinderd door ver schillende systemen die er in de lidstaten bestaan, bijvoor beeld op het gebied van de verkoop van mediarechten of licenties", aldus Bayem München-preses Karl-Heinz Rummenigge tijdens de hoor- j zitting. De vraag of het nog wel van deze tijd is dat finan ciële én reglementerende macht geconcentreerd zit bij één organisatie met monopo listische trekken is legitiem. Het internationale wielren nen heeft zijn bestuursstruc tuur wél aangepast aan de veranderde omstandigheden en blijft zo. in tegenstelling tot het voetbal, gevrijwaard van zaken voor het Europees Hof. Hoe kan een gezonde toe komst voor het betaald voet bal worden gegarandeerd? Een eerste mogelijkheid is om betaald voetbal en bloc uit te sluiten van het EU-Ver- drag, zoals met landbouw is gebeurd. Een tweede optie is achter overleunend wachten op nieu we uitspraken van het Euro pees Hof van Justitie. Beide opties zullen niet het gewens te effect sorteren. Rechtszekerheid kan het bes te in overleg met alle betrok ken partijen tot stand wor den gebracht. Toine Manders is Lid van het Europees Parlement voor de WD. ke reden voor het feit dat deze weinig compromisbereide socia le klimmer menig ideaal gefrus treerd zag worden." Zelden was een karakter „zo conflictueus, zo egocentrisch en zo dwars" als dat van Kuyper, oordeelt Koch. „Kuyper was een ruziemaker met een grotere afkeer nog van vredestichters dan van zijn te genstanders." Kuyper was vol gens Koch manisch-depressief. Periodes van onstuitbare werk drift en diepe inzinkingen wis selden elkaar af. De sleutel tot begrip van Kuyper ligt in zijn overtuiging dat hij in opdracht van God handelde. „Kuyper voelde zich een geroepene, wist zich uitverkoren, waande zich een nieuwe mens", aldus de bio graaf. „Opgedragen door God kon geen taak te groot zijn." Ver rassend actueel zijn volgens Koch Kuypers opvattingen over de islam in zijn boek Om de oude wereldzee, een beschou wend verslag van een reis in 1905 en 1906 door onder andere het Heilig Land, Egypte en Alge rije. Kuyper achtte de islam zo als gebruikelijk in die tijd infe rieur aan het christendom. Hij hekelde de ondergeschikte posi tie die Mohammed aan de vrouw had toegekend, volgens hem de „Achilleshiel van zijn stelsel". Monsterverbond De toekomst van het Europese christendom lag volgens Kuyper voor een belangrijk deel in han den van de islam. De vraag was volgens hem of de islam met jo dendom en christendom een monsterverbond tegen de opko mende Aziatische culturen zou sluiten of juist met Azië tegen het Westen ten strijde zou trek ken. Ook in het reisverslag toonde Kuyper zich een kind van zijn tijd, waarin onbekommerd de ziel van hele volken op de divan werd gelegd. Zijn reis kreeg vol gens Koch „allengs het karakter van een inspectietocht ter beoor deling van de zedelijke toestand der volkeren rond de Middel landse Zee". Zijn veroordeling van antisemitisme ten spijt, eta leerde ook Kuyper bijvoorbeeld „de complete staalkaart van an ti-joodse stereotypen en vooroor delen". ANP Jeroen Koch: Abraham Kuyper, een biografie - Uitgeverij Boom, 39,50. TENTOONSTELLING - Twin tig jaar Walcheren, van 1936 tot 1956, vormen onderwerp van een tentoonstelling die de Zeeuwse Landbouw Maat schappij in Domburg inricht. Hier is te zien wat er de laatste twintig jaar, ondanks de oor log, is bereikt. Daarnaast komt er een herverkavelingsde- monstratieperceel, waar de ontwikkeling van de bewei dingsmethode wordt getoond. VINDERSLOON - Een vrouw uit Kopenhagen zag een dezer dagen dat een oudere heer een zakboekje verloor, raapte het op, en gaf het terug. De heer bedankte haar uitvoerig: jt het boekje hadden 42.000' Deense kronen (22.000 gulden) gezeten. Als dank overhandig de de heer de vrouw een zakje, waar tot haar verbazing pere drups in bleken te zitten. De vrouw eist nu een derde vindersloon, de heer weigert meer dan 2000 kronen te beta len. SAARLAND - Duitsland en Frankrijk zijn overeengeko-i men dat het Saargebied in de toekomst politiek weer Duitsland zal vallen. De over dracht zou zich binnen vieren half jaar moeten voltrekken. Internet: www.pzc.nl Internetredactie: r it m Postbus 31 A Li-D 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Hoofdredactie: A. L. Oosthoek Bezorgklachten: D. Bosscher (adjunct) 0800-0231231 A. L. Kroon (adjunct) op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; Centrale redactie: zaterdags tot 12.00 uur. Stationspark 28 Postbus 31 Abonnementen: 4460 AA Goes 0800-0231231 Tel: (0113)315500 autom. afschrijving acceptgiro Fax: (0113)315669 per maand: 20,55 n.v.t E-mail: redactie@pzc.nl per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229.20 233.30 Lezersredacteur: A J. Snel Voor toezending per post geldt een Stationspark 28 toeslag. Postbus 31 E-mail: lezersservice@pzc.nl 4460 AA Goes Beëindiging van abonnementen Tel: (0113)315660 uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hel Fax* (0113)315609 einde van de betaalperiode E-mail. Iezersredaaeur@pzc.nl PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Middelburg: Losse nummers per stuk: Buitenruststraat18 maandag t/m vrijdag: 1,25 Postbus 8070 zaterdag: 1,80 4330 EB Middelburg Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Fax:(0118)493009 Bankrelaties: E-mail: redwalch@pzc.nl ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Goes: Stationspark 28 Postbus 31 Advertenties: 4460 AA Goes Alle advertentie-orders worden uitgevoerd Tel. (0113)315670 overeenkomstig de Algemene Fax. (0113)315669 Voorwaarden van Wegener NV en volgens E-mail: redgoes@pzc.nl de Regelen voor het Advertentiewezen Terneuzen: Overlijdensadvertenties: Willem Alexanderlaan 45 maandag t/m vrijdag Postbus 145 tijdens kantooruren 4530 AC Terneuzen zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0115)645769 Tel. (076)5312550 Fax. (0115)645742 Fax. (076)5312340 E-mail: redtern@pzc.nl Personeelsadvertenties: Hulst: Baudeloo 16 Tel: (076)5312240 Postbus 62 Fax:(076)5312340 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Fax: (0114)372771 Tel. (076)5312104 E-mail: redhulst@pzc.nl Fax. (076)5312340 Zierikzee: Grachtweg 23a Voor gewone advertenties: Postbus 80 Noord-en Midden-Zeeland 4300 AB Zierikzee Tel. (0113)315520 Tel: (0111)454651 Fax. (0113)315529 Fax: (0111)454657 Zeeuws-Vlaanderen E-mail: redzzee@pzc.nl Tel: (0114)372770 Fax. (0114)372771 Opening kantoren Business to Business/Onroerend goed Goes, Zierikzee Tel: (076)5312277 en Hulst: Fax: (076)5312274 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl/adverteren n voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern, De doo'» aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt vooronK (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en p"> ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecW' de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC,» zersservïce, Postbus 31, 4460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR Veel allochtone meisjes worden thuis mishandeld, de hulpverlening in Nederland heeft geen antwoord. foto Fayaz Kabli/RTR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4