Chinezen omarmen dure luxe Het wordt nooit meer rustig bij 's lands grootste drogist w> Paling van koolvis Bezwaarlijke huurverhogingen Werelds snelst groeiende economie kan zelf geen kwaliteit maken 25 Xstrata wil Falconbridge inlijven Winststijging Agfa-Gevaert Gasdeal Australië-China gaat door Akzo Nobel behoudt zoutdivisie profijt donderdag 18 mei 2006 Recept voor Piet die niet van vis houdt, maar het moet eten van zijn Ner. Kook in zout water wat spa- «Ui net niet gaar. Knip er vijf centi- l{ler lange sliertjes van. Doe ze in een olijfolie of sojaolie. Klaar is Piet. f dat is geen vis, zegt moeder. Ja- zegt Piet die niet van vis houdt, dzijn jonge aaltjes. 'aUwe kul? Helemaal niet. Zo gaat het 'Spanje. Sliertjes in glazen potjes met ile>°f in blikjes verpakt zijn te koop 1 supermarkten en delicatessen win ds. Op de jaarlijkse internationale vis- "idclsbeurs, vorige week in Brussel, oden grote en kleine Spaanse viscon- ^enfabrikanten de sliertjes aan. Pot sen pakjes met nep-glasaal, namaak °e'is niet helemaal spaghetti van tar webloem maar het scheelt niet veel. De sliertjes zijn gemaakt van goedkope vis soorten zoals Alaska pollack - een kool- vis. Van de vis wordt met bloem of aard appelzetmeel en kippeneiwit een kleur en smaakloze boetseerklei gemaakt die surimi wordt genoemd. Surimi is het uitgangspunt. Er kan van alles van ge maakt worden door er smaak, vorm en kleur aan te geven. Krabbenscharen, garnalenstaarten en zelfs Sint Ja- cobsschelpdieren in twee kleuren wor den gemaakt van koolvis. Surimi wordt met tonnen tegelijk in Aziatische landen gemaakt. En hier en daar in Europa. Spanje maakt er onder meer babypa linkjes van. Maar het is de vraag of Spaanse nep-aaltjes zuilen doordringen tot in Nederlandse supermarkten. We aten de jonge palinkjes - glasaal - al niet toen er nog echte te koop waren. Dus waar om zouden we de nep willen? Spanjaar den wel. Glasaal zwemt vanuit de oceaan het zoete water in en wordt in sommige landen al bij binnenkomst ge vangen. In Spanje is een kluwentje glasaal een lekkernij. Het gaat allerberoerdst met paling en bij metingen van de hoeveelheid glasaal die binnen trekt, ook in Neder land, wordt nog maar 1 procent geteld van de aantallen van twintig jaar gele den. Om aan de grote vraag naar glasaaltjes in Spanje te kunnen vol doen, en bij gebrek aan echte, zijn con servenfabrikanten overgestapt op suri mi. Op witte sliertjes surimi is een grauw ruggetje geverfd, net als bij ech te glasaal. Maar om nou op elk sliertje ook nog twee oogjes aan te brengen ging kennelijk te ver. Het zijn blinde aaltjes geworden. Culinair van lotje ge tikt, de Spanjaarden? Misschien, maar wij doen net zo raar. Bakjes krabsalade zijn niet aan te slepen in de super markt. Namaak. Krabvlees (crabstick) wordt wereldwijd op enorme schaal ge maakt van surimi en ook een Neder lands broodje krab is besmeerd met nep. Er is wel verschil tussen de geniepige etikettering van nep-krabslaatjes in Ne derland en die van de maffe aaltjes in Spanje. Op een bakje krabsalade in een Nederlandse supermarkt staat groot ge logen dat er krabsalade inzit. Je moet je bril op zetten en het bakje onderste boven houden (doe je niet graag met een slaatje) om te kunnen lezen dat suri mi het belangrijkste bestanddeel is. Krab gemaakt van goedkope koolvis. LONDEN - Het Brits-Zwitserse mijnbouwbedrijf Xstra ta heeft een vijandig overnamebod gedaan op zijn Canade se branchegenoot Falconbridge. Het concern maakte giste ren bekend 20 miljard Canadese dollar (15,6 miljard euro) te willen betalen voor Falconbridge, dat vooral nikkel pro duceert. Xstrata heeft al een belang van 20 procent in de Canadese onderneming. Per aandeel komt het bod neer op 52,50 Canadese dollar. Eerder deed het eveneens Canadese Inco een bod op Falconbridge van 51,17 dollar per aandeel. De belangstel ling voor Falconbridge hangt samen met de stijgende me- taalprijzen. De prijsstijging heeft weer te maken met de grote vraag naar grondstoffen in met name China. Als Xstrata aan het langste eind trekt, ontstaat in omzet ge meten het op drie na grootste mijnbouwbedrijf ter we reld. ANP BRUSSEL - Het Belgische technologieconcern Agfa-Ge vaert heeft in het eerste kwartaal een forse winststijging geboekt. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 54 miljoen eu ro, een stijging van 31,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het winstcijfer zit aan de bovenkant van de verwachtingen van analisten. Agfa-Gevaert zag de omzet met 8,1 procent omhoog gaan naar 810 miljoen euro. Het bedrijf kwam gisteren verder met positieve prognoses, maar voegde eraan toe dat de ho ge grondstoffenprijzen het resultaat negatief zullen beïn vloeden. Agfa-Gevaert verkocht vorig jaar zijn fotografie divisie. Het legt zich nu toe op grafische systemen en sys temen voor de medische sector. ANP SYDNEY - Een historische gasovereenkomst tussen Au stralië en China begint na drie jaar handen en voeten te krijgen. Gisteren werd in het Westen van Australië een vrachtschip volgeladen met vloeibaar gas (lng). Het schip moet eind deze maand aanmeren in China. De handelsovereenkomst, waarmee een bedrag is ge moeid van 25 miljard dollar, is voor beide landen van groot belang. Niet eerder sloot Australië een handelsak koord van deze omvang. China op zijn beurt heeft zich voor de komende 25 jaar verzekerd van Australisch gas. Het land heeft grote behoefte aan brandstoffen om zijn sterke economische groei vol te kunnen houden. Ook met andere landen sluit China energieakkoorden. Krachtens het akkoord levert Australië jaarlijks 3,3 miljoen ton lng aan China. ANP ARNHEM - Het chemie- en farmacieconcern Akzo Nobel behoudt zijn zoutactiviteiten, zo liet de onderneming gis teren weten. Het onderdeel, goed voor een ortizet van zo'n 275 miljoen euro, stond enige tijd te koop. Akzo wilde alle consumentenzoutactiviteiten verkopen, uitgezonderd de bulkzoutactiviteiten. Naar nu blijkt wil den potentiële kopers de divisie in zijn geheel of delen daarvan overnemen die niet te koop stonden. Volgens Akzo kon daardoor geen overeenstemming worden bereikt. Het concern heeft begin vorig jaar aangekondigd in de chemietak veertien onderdelen te willen verkopen. ANP Spanjaarden doen niet zo achterbaks. Het staat fier in koeienletters op het eti ket van de aaltjes in een potje: Suceda- neo de Angula - Surrogaat van Glasaal. Niks te verbergen. Maar is het lekker? Jazeker. Als je van zoute ongare spaghetti houdt, gedrenkt in olie, zal de kunstpaling je prima be vallen. Toch culinaire zorgen in mijn kop. Fantastisch eten kun je er. Span jaarden koken geweldig, net als Italia nen. Maar juist in deze landen met ge weldige kookcultuur, Italië en Spanje, worden de bedenkelijkste producten verzonnen. Nieuw op de visbeurs in Brussel: een natte witte worst. Uit Spanje. Gemaakt van echte inktvis. Smaakt naar helemaal niks, voelt in de mond als een hap koude Brinta. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Na al het rumoer rond het nieuwe huurbeleid van minister Dekker van Vrom, zou je bijna vergeten dat de huren per 1 juli zoals gebrui kelijk worden verhoogd. Hoe zit het daarmee en wat kun je doen als je het met de verho ging niet eens bent? Dit jaar is er juridisch wat onduide lijkheid over wanneer er pre cies bezwaar kan worden ge maakt. Met ingang van 1 juli 2006 mogen de huren worden ver hoogd met maximaal 3,2 pro cent. Verhuurders moeten twee maanden voordat de nieuwe huur ingaat, hun huurders hierover een be richt hebben gestuurd. De meeste huurders zullen dus voor 1 mei al bericht hebben ontvangen. Voor geliberali seerde woningen (meestal met een huur boven 615 euro) geldt géén maximumpercen tage en is bezwaar maken ook niet mogelijk. Bij de gereguleerde wonin gen kun je bezwaar aanteke nen wanneer bijvoorbeeld de aangekondigde huurverho ging hoger is dan 3,2 procent of wanneer deze niet tijdig is aangekondigd. Ook als er fou ten in het voorstel zitten - de oude huur klopt bijvoorbeeld niet - is bezwaar mogelijk. Een huur mag ook niet ver hoogd worden wanneer de huur door de huurcommissie is verlaagd vanwege onder- houdsgebreken. Ook bij een all-in prijs (huur- en service kosten niet gesplitst) kan be zwaar worden aangetekend. Elke woning heeft volgens het woningwaarderingsstel- sel een bepaald aantal pun ten, met een bijbehorende maximale huur. Komt de huur na verhoging boven de maximaal toegestane huur uit, dan is ook dat een reden voor bezwaar. Woningbouw corporaties kunnen voor elke huurwoning het betreffende puntenaantal aangeven. Bezwaar maken kan door een brief of een formulier van de huurcommissie te sturen naar de verhuurder. Dit kan tot de datum waarop de voor gestelde verhoging ingaat, dus tot 30 juni 2006. Komen huurder en verhuurder er niet uit, dan moet de verhuur der een verzoekschrift indie nen bij de huurcommissie. Dit moet binnen zes weken na de voorgestelde ingangsda tum worden gedaan: in dit ge val dus 11 augustus 2006. Ge beurt dit niet of te laat, dan gaat de verhoging vooralsnog niet door. Is de huurverhoging hoger dan 2,6 procent? Dan is er mo gelijk nog een andere reden om bezwaar te maken. De laatste jaren was het zo dat wanneer de aangekondigde huurverhoging hoger was dan de gemiddelde inflatie van de afgelopen vijf jaar (voor nu is dat 2,6 procent), de verhuurder bij de aankon diging een formulier moest meesturen met een overzicht van de puntentelling en een motivatie van de verhoging. Blijft deze motivatie achter wege, dan is de verhoging niet terecht. Minister Dekker heeft de motivatieplicht afge schaft, maar niet alle par tijen zijn het daar juridisch over eens. Hans Roseboom, woordvoerder van de Neder landse Woonbond: „De Eer ste Kamer heeft zich over de ze kwestie nog niet uitgespro ken. Als die niet akkoord gaat met het afschaffen van de motivatieplicht, is een ver hoging zonder motivatie niet correct. En kun je dus be zwaar maken." Gaat de Eer ste Kamer wél akkoord, dan heeft bezwaar maken waar schijnlijk geen zin. Woz-waarde Het is mogelijk dat een klein aantal huurders per 1 mei be richt heeft ontvangen over een aanvullende huurverho ging met ingang van 1 janua ri 2007. Dit betreft huurders van een woning met een hoge woz-waarde, waarvan de hu ren na 2010 vrijgegeven zul len worden als de woning op nieuw wordt verhuurd. Minis ter Dekker heeft aangekon digd dat voor deze woningen in het overgangsgebied een extra huurverhoging van 0,5 procent mag worden doorge voerd. Woningcorporaties zouden deze extra verhoging al mogen aankondigen. GPD In de heftige slag met de concur rentie schakelde de top van Kruidvat afgelopen jaar een paar tandjes bij. Op de win kelvloer blijkt het personeel die tempoversnelling niet bij te hou den. „Er zijn fouten gemaakt." door Achille Prick RENSWOUDE - Er ging een golf van opluchting door de Kruidvat-filialen toen enkele bedrijfsleiders onlangs de moed hadden hun mond open te trekken over de 'slavendrijvers' van het hoofdkantoor. Steeds meer werk moest met steeds minder mensen worden gedaan. Lage kosten boven alles. Leuk was het niet meer bij de grootste drogist van Nederland. Gerard van Breen, sinds ruim een half jaar baas van Kruidvat binnen de Benelux, doet niet kinderachtig over de perso- neelsopstand. „We hebben de laatste tijd niet goed uitgelegd waar we met Kruidvat nu staan en waar we mee bezig zijn. Dat moet beter. Inmiddels hebben we honderd bedrijfsleiders ge sproken en de rest volgt voor Gerard van Breen, directeur Kruidvat Benelux. foto Harmen de Jong/GPD het eind van de maand." Kruid vat werd neergezet als een Chi nese rommelbazaar waar het peroneel de stortvloed aan nieu we spullen niet meer verwerkt kreeg. „Voor onze kleinste filialen is dat absoluut een punt", erkent Van Breen. „We zijn inmiddels ook hard be zig om die winkels uit te brei den", vervolgt de directeur. „Ook herzien we het aantal arti kelen dat we in die winkels wil len verkopen." Daarmee is de el lende van overvolle magazijnen en rommelige winkels mogelijk opgelost, maar het zegt nog niets over de werkdruk. „We kijken momenteel ook op nieuw naar de uren-normering per winkel. We nemen het echt serieus." Volgens Van Breen, die eerder onder meer bij Ahold en Bols werkte, komen veel praktische problemen voort uit de sterk toe genomen concurrentie in de de tailhandel. Harder „De strijd is harder dan ooit, winkelformules moeten zich con stant aanpassen aan de laatste wensen van de consument. En die veranderen steeds sneller." In dat gevecht zoekt de hoofddi rectie voortdurend naar het idea le Kruidvat. „Het betekent dat we eigenlijk altijd in verandering zijn. Dat vraagt veel van het personeel, want het moet in de winkels ge beuren. Rustig zal het nooit meer worden." Kruidvat is met 725 filialen en 14.000 werkne mers de grootste keten van Ne derland. Waaier Naast de drogisterijartikelen, verkoopt de keten inmiddels een waaier aan producten. Van speelgoed tot verzekeringen en van boeken tot wijn en klassie ke muziek. „De grens is nog lang niet be reikt", zegt Van Breen. „We ope nen de komende jaren nog zeker zo'n een a twee winkels per week en ook het assortiment kan nog groter. Klanten vinden ons absoluut geen rommelba zaar, ze verwachten het juist: verrassend assortiment voor een scherpe prijs. Alleen vers brood of vlees, dat zie ik niet zo snel ge beuren." Inmiddels heeft Kruidvat ook de aanval geopend op Nutricia. Na de melkpoeder voor zuigelin gen lanceerde de drogisterijke ten dinsdag ook potjesvoeding voor de allerkleinsten onder het eigen merk. Het is voor het eerst dat A-mer ken als Olvarit (Nutricia) of Blédina (Danone) concurrentie krijgen van een huismerk. Tot nu toe durfden winkelketens het niet aan om babyvoeding onder eigen merk op de markt te bren gen. Als het om de allerjongsten gaat, is alleen het beste goed ge noeg en dat is in de beleving van de consument toch nog altijd het A-merk, was daarbij de rede natie. Kruidvat probeert die markt nu ook voor de huismer ken open te breken. „We hebben succes met ons melkpoeder en zijn nu klaar om ook het gevecht om de voeding in potjes aan te gaan", aldus Ge rard van Breen. „Het merk Kruidvat is in middels sterk genoeg om dit aan te kunnen; ik denk dat veel klanten zich verbaasd zullen afvragen waarom we dit eigen lijk nog niet hadden." Kruidvat had een jaar nodig om de eerste lijn met acht smaakvarianten dinsdag in de winkels te krij gen. Geloofwaardigheid „Uiteindelijke laten we het ma ken door een gerenommeerde A-merkfabrikant in Europa", vertelt Van Breen om te onder strepen dat Kruidvat niet zelf is gaan kokkerellen. „Je kunt je met zo'n product niets permitte ren, dan verlies je in één klap je geloofwaardigheid.GPD Overdaad schaadt, maar niet voor de nieuwe rijken van China. Armani, Gucci, Louis Vuitton, Hugo Boss, ze buitelen over elkaar met winkelopeningen in Peking en Sjanghai. foto Claro Cortes/RTR die de Chinese hang naar status-artike- len al vroeg merkten. De bollenexport van de lelie, die in China rijkdom sym boliseert, explodeerde een paar fa ar ge leden. „Het begon in lobby's van ho tels", zegt lelie-exporteur Frans Onnin- ga- „Die stonden vol met lelies. Nu kopen ook de extreem rijken mooie lelies van hoogstaande kwaliteit. Zo laten ze zien dat ze geld hebben." De verkoop is wat ingezakt, maar Chi na blijft een topland voor verkoop van leliebollen. Nederlanders overwegen om er zelfs een bollenkwekerij op te zet ten, want Chinezen missen die kennis. „Ze willen wel, maar ze kunnen het niet. Een bol blijft toch gevoelig voor al lerlei ziektes." Hot Ook Erik Brommers, analist bij ABN Amro, ziet groeikansen voor Europese luxe-artikelen. „Chinezen kunnen niet tippen aan de Italiaanse en Franse kledingmerken en sieraden. En wat nu ook echt hot be gint te worden zijn de dure merken au to's. De rijke middenklasse heeft al een Mercedes." Nederland profiteert daar vooral zijdelings van, aldus Brommers. Door het transport vanuit de Rotter damse haven bijvoorbeeld. „Dan bedoel ik niet alleen het verschui ven van dozen, maar de hele dienstver lening er omheen. De financiële sector, de verzekeringen. Daar is Nederland sterk in." Maar de luxueuze winkels moeten ook worden gebouwd en inge richt. Zo doet het Nederlandse inge nieurs- en grondbedrijf Heidemij (sinds kort gefuseerd met Arcadis) al goede zaken in China. „Het welvarende gebied beperkt zich nog tot grote ste den aan de Chinese oostkust. Maar de ontwikkelingen gaan heel snel." De tip van Wiemers aan ondernemers luidt dan ook: verras Chinezen met kwaliteitsproducten waar ze écht iets aan hebben. Daar snakken de nieuwe rijken naar, zoals een Nederlandse fabrikant van sjaals ondervond. „Chinezen vroegen hém om in Nederland sjaals van hoge kwaliteit te maken. De kwaliteit kun nen ze zelf niet maken." GPD ^(laad schaadt, maar niet voor de jel(U)g rijken van China. Zij snakken ,3or dure statussymbolen. En dat zijn ink exclusieve Europese merkartike- tBuitenlandse merken worden als beschouwd." frnrHylan de Gruijl PEKING - Armani, Gucci, Louis Vuit- iD, Hugo Boss, ze buitelen over elkaar net' winkelopeningen in Peking en Sjanghai. De ene zaak oogt nog luxueu- r en glanzender dan de ander. Over- 33(j schaadt, maar niet voor de nieu- rijken van China. Daar steekt de P.C. Hooftstraat maar attig tegen af", weet Serv Wiemers, uormalig diplomaat in Peking en ;hri]ver van het boek De InhaalChi- „In China ontstaat een groep rij- 0i met teveel geld die zich een nieuwe g wil aanmeten." Voor zijn boek in- riviewde Wiemers exponenten van de hinese elite, van rockmuzikant Cui ian tot projectontwikkelaar en rijkste rouw van China Zhang Xin. loewel zij vasthouden aan hun Chine- waarden, omarmen ze ook de verwor- gn kapitalistische welvaart. „Zij be bouwen veel dure, buitenlandse mer- !0i als cool." üna mag dan worden gevreesd om ijn economische expansie, ondertus- a is de nieuwe Chinese elite wel dol p Europese luxe-artikelen. De mode rn parfum winkels van Armani en Guc- lkunnen de klandizie niet aan, gere- ommeerde champagnehuizen doen f[ extreem goed en automerken als lercedes en BMW verdienen flink aan lenieuwe rijken. bk het zeer exclusieve sportautomerk pvker merkt dat de welvarende boven- isghunkert naar statussymbolen. Chi ns voor Spyker al inmiddels de twee- ieafzetmarkt, na de Verenigde Staten, ubliek en experts in China kozen de hdgemaakte' Spykers uit Zeewolde •tekoop vanaf 370.000 euro - al tot fa- oriete sportauto van het jaar. Itrklaarbaar De voorkeur voor Europese merken is erklaarbaar. Chinezen zijn goed in oe productie, maar blijven ver ;hter in kwaliteit. Wiemers: „Het is xh bizar dat je geen enkel merk kan wen uit een van 's werelds grootste tonomieën." Toch waren het uitge- 1 de Nederlandse leliekwekers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25