»zc We hebben het hier niet over meneertje onschuld 27 Pierre Bokma met Orkater in Middelburg gdactie bijlagen: 0113-315680 i y; pzc.nl •nailiredactie pzc.nl ■slbus 31,4460 AA Goes rtvertentïe-exp I o itati e: rd en Midden-Zeeland: 0113-315520; •-jWS-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. uensdag 17 mei 2006 Pierre Bokma als de Ethiopische dictator Haile Selassie ij wil weer vlam men in grote klas- sieke rollen; en mis schien gaat hij wel regisse ren. Acteur Pierre Bokma, net 50 geworden, is benieuwd wat hem nog aan wasdom wacht. Morgen is hij met Or kater te zien in Hof van Hai le. „Ik hoop niet dat ik aan mijn plafond zit." Pierre Bokma: „Ik heb 't ge haald! Op de een of andere vfolijke wijze drong zich dat aan me op. In de aanloop er naartoe heb ik het lang als een mijlpaal beschouwd, vijftig wor den. Misschien word ik ineens wel manisch-depressief, dacht ik, ga ik meer aan de dood den ken dan aan het leven. Eigenlijk blijkt het toch een vrij triviale gebeurtenis, die ik op tien kilometer hoogte heb ge vierd, tussen Buenos Aires en Amsterdam. Dat maakte het nog enigszins bijzonder, ja, maar het was vooral een mooi excuus om het niet uitgebreid te hoeven vieren." Macht en weerloosheid liggen dicht bij elkaar. Dat is wat we met Hof van Haile laten zien. Ik speel een soort dictator, geïnspi reerd op keizer Haile Gebrese- lassie van Ethiopië, maar ook met trekjes van anderen. Het is eigenlijk een compilatie van machthebbers. Daar wil ik wel bij aantekenen dat Haile Selassie niet de afschu welijke despoot was waarvoor hij vaak wordt gehouden. Die gruweldaden waren het werk van zijn geheime dienst, ze wer den in zijn naam gepleegd, maar hij wist er vaak niet eens van. Hijzelf hield er tot op zekere hoogte een moderne visie op na. Ik maak me sterk dat het land niet beter af was mét hem. Hetzelfde geldt voor de Sjah van Perzië. Is het er in Iran be ter op geworden? Er heerst daar een afschuwelijk fundamentalis me, als jij er gaat wonen word je een tweederangs burger. In het stuk gaat het om het ex cessief despotisme aan het hof zelf, met Haile Selassie als een onaantastbare, maar ook volko men vervreemde figuur. Aan zijn manier van vingers knippen denken zijn bedienden al te we ten wat hij wil. Een Noorse journaliste slaagt erin hem te spreken te krijgen, en in die ontmoeting wijst zij op de toestand buiten de paleismu ren. Hij probeert duidelijk te maken dat wat er daarbuiten mis gaat, terug te voeren is op wat er binnen niet goed gaat, wat natuurlijk een geweldige omdraaïng van de situatie is. Hij staat zó met zijn rug naar de werkelijkheid, dat hij niet ziet en niet gelooft. Voert biefstuk aan de leeuwen, terwijl er op z'n stoep mensen sterven. Natuurlijk, blijkbaar was hij ook niet slim genoeg om te zien dat hem een rad voor ogen werd gedraaid - we heb ben het hier niet over meneertje onschuld. Het geeft aan hoe macht mensen verandert in weerloze marionet ten. Men zegt dat macht je cor rumpeert. Dat zit erin, dat je je zelf per keer een stukje weerlo zer maakt. Ik zeg altijd: Op het moment dat je de politiek in gaat hoef je niet te liegen, maar zul je nooit meer de waarheid spreken. Macht erotiseert ook, zeker, maar hij heeft die'journa liste gewoon heel erg nodig. Bo vendien is zij zijn link naar het Westen." Extreem „Waarom ik er zo aan hecht het extreme beeld van de dictator te relativeren? Omdat ik niet wil dat mensen er in de voorstelling zo naar kijken. Ik wil er geen ka rikaturale figuur van maken, maar laten zien wat er gebeurt met iemand die is afgesneden van het dagelijks levensbloed, van het kloppende hart van de werkelijkheid. Wat deze rol van mezelf ont sluiert, daar ben ik nog niet hele maal uit. Dat komt vaak ook pas gaandeweg het spelen, als een rol onderdeel is geworden van je dagelijks leven. Niet alle rollen leveren iets op. Ik heb het helaas gemerkt met Romeo en Julia. Dan is het geen goede rol, want een goede rol levert altijd iets op. Ik weet dus nog niet wanneer de gevoelsweerslag van Haile zich op deze ziel afzet. Dan kan er in het publiciteitsmateriaal wel worden beweerd dat deze rol op mijn huid is geschreven, maar dat zeiden ze ook toen ik in Mein Kampf de jonge Hitier speelde. Jong muziektalent in Zierikzee Ricky Koole speelt de Noorse journaliste Oona Berglund, die in de ban raakt van Haile Selassie. fotografie Ben van Duin Daar klinkt in door dat Bokma een tiran is. Zelfs als mensen dat zouden denken, dan ben ik het nóg niet. Waarom zeggen ze dat niet bij alle rollen? Dan zou ik het nog als compliment be schouwen." „Jij denkt dat het misschien van wege die eenzaamheid is? Ach, ik weet het niet. Dat heb ik er van gemaakt. Hij heeft ook wel iets tragisch. Ik heb er hard voor moeten werken hoor. om me dié rol eigen te maken. Zo'n weg zoeken hoef je niet als een rol je op het lijf is geschre ven. Ik weet dat het wel wordt gezegd, ja, bij Bokma is er geen sprake van een worsteling, hij begint meteen te spelen. Dat is ook wat je moet doen. Dat gelul over die worsteling, dat groeien - dat moet je daarvóór doen, dat hoeven mensen toch niet te zien. Worstelen is wat ik nü doe, nu ik hier met jou zit te praten, dan denk ik erover na. Vooral over het feit dat die Haile-figuur toch wel een bijzonder mannetje is. Ook omdat hij zo'n extreem aimabel mens was. Ja, ik heb wel een zwak voor 'm." „Ik kreeg hier vanochtend post van Toneelgroep Amsterdam. Gaan ze ineens brieven sturen. Hoezo, misschien willen ze wel dat ik terugkom? Wat denk jij? Je denkt niks - dat is nou jam mer. Waarom zou wat ik nu doe minder aansprekend zijn? Mis schien zijn er mensen die zeg gen: die Bokma moet grote din gen doen. Kletskoek! Dat heb ik gedaan, en ik hoop het ook nog weer te doen. Een tussenperiode met het edele handwerk is heel erg goed. Hier bij Orkater ben je nooit alleen maar een machte loos onderdeel van een regiecon cept, hier moet je zelf de handen uit de mouwen steken. Wat er hierna komt - laten we zeggen dat betrokkenen het daarover nog niet helemaal eens zijn. Misschien richt ik wel een eigen groep op, word ik de Haile Selassie van een Nederlands theatergezelschap. Goed, ik ga naar Gent. Naar NT Gent, ja. We zijn erover aan het praten, Johan Simons en ik. Toen ik bij TGA zat vroeg ieder een zich af waarom ik er bleef hangen: „Hij moet een keer weg; Misschien durft -ie niet." Toen ik na zestien jaar ging was het weer niet goed. Waar bemoeien ze zich mee! Ik was onthecht ge raakt van de toneelrealiteit, en godzijdank is Orkater bereid ge weest me uit allerlei nare dro men te helpen. Klink ik getergd? Wacht even, nou ga ik toch die sigaret opste ken. Ik ben hier hartstikke ge lukkig! Het is misschien niet meer de hechte eenheid van vroeger, maar de bezieling is het zelfde, en er is een goede onder linge band. Bij Orkater heb ik weer een gezonde realiteitszin teruggevonden over het maken van theater, hoe je samen een vi sie kunt ontwikkelen op een stuk. Ik noem het alleen maar een tus senperiode omdat ik aan het zoe ken ben. Ik weet dat ik me niet meer voor honderd jaar aan een gezelschap wil verbinden. Ik wil er niet meer mee vergroeien, in elk geval niet op een manier dat ik zelf ga denken: wordt het niet eens tijd dat je weggaat." Grens Als je vijftig wordt realiseer je je dat dat een grens is. Een leef tijdsgrens, heel simpel. De conse quentie is dat je geen jonge rol len meer kunt spelen, dat je - godzijdank! - geen jeune pre mier meer bent. Je moet gaan na denken over bredere verant woordelijkheden Ik heb altijd gezegd: als ik ga re gisseren, dan is het na mijn vijf tigste. Omdat ik denk dat ik dan als acteur volwassen genoeg ben. Meer macht - nee, zo kijk ik niet tegen het regisseurschap aan. Deze fase opent allerlei nieuwe perspectieven. Waar ik over nadenk is: wat is de stand van zaken, qua ervarin gen tot nu toe. Wat me bezig houdt is hoe je oudere rollen moet gaan spelen. Wat betekent het, tot wasdom komen? Komt dat nu? En wat is dat dan? Want ik hoop niet dat ik aan mijn pla fond zit. Dat er nog een aantal kwalitatief hoogstaande succes sen in zit. Geen goedkope, voor de hand liggende hitjes, maar klassiekers. Moderne stukken die klassiek kunnen worden, of echt klassieke stukken die het nog goed doen. Zoals ik altijd per keer hoop dat het een groot succes wordt. Waar ik van droom is dat mijn bijdrage in dit leven een heel bij zondere zal blijven. In al z'n mysterie. De Ware Liefde vin den... ja, wie wil dat niet? Ik denk dat dat is waar die hele zoektocht om gaat, dat je de pro blemen niet tegen wilt komen. Dan kom je ze toch weer tegen. Ik heb niet zoveel zin om daar meer over te zeggen. Ik heb het laatst gedaan, na zes uur pra ten, in zo'n glossy tijdschrift, en dan weet ik weer dat ik dat dus niet moet doen. Dat zijn dingen voor mij alleen, die hoef ik niet nog eens over het Nederlandse taalgebied uit te smeren." „Of ik als acteur genoeg word gekoesterd, daar ga ik niet over. Mensen gaan hoe dan ook te wei nig naar het theater, en weten er ook te weinig van. Ach, cultuur, als er geen geld aan is te verdie nen interesseert het ons niet. Men lult en lult maar, en zegt he lemaal niks. Ik heb ooit eens er gens gelezen, en dat is voor mij echt een credo: Hoe jonger de idolen, hoe meer de ondergang van een beschaving nabij is." Ingrid Bosman Orkater met Hof van Haile, morgen om 20.00 uur in de Stadsschouivburg Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21