Dwangsom Prorail onder vuur fZC Maak de stalling toch gratis Brandweer wil geen stoere macho met oogkleppen Vraagtekens bij drukmiddel Woninginbraak Openstaande boetes geïnd Bemiddeling biedt soelaas bij veel jeugdzorgklachten (3 Goesenaren krijgen papiercontainers Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar. door Jan van Ommen DEN HAAG - Niet alleen de goe derentreinen rammelen over het spoor tussen Vlissingen en Roosendaal, ook de dwangsom van staatssecretaris Van Geel van Milieubeheer (Vrom) tegen de herrie van de treinwagons lijkt aan alle kanten te ramme len. De kans is dan ook groot dat de Raad van State de aan spoorbe- heerder Prorail opgelegde dwangsom van maximaal 2,5 miljoen euro buiten werking zal stellen. Staatsraad K. Brink zette dins dag tijdens een spoedprocedure bij de Raad van State tal van vraagtekens bij de dwangsom en de door Van Geel gevolgde procedure. Tot drie keer toe vroeg de Staatsraad aan de woordvoerder van Vrom om zelf de dwangsom in de ijskast te zet ten en te gaan onderhandelen met Prorail en goederenvervoer der Railion. Maar de Vrom-woordvoerder hield voet bij stuk en wil per se een uit spraak van de Raad van State. Met de dwangsom wil de staats secretaris van Vrom Prorail dwingen het aantal goederen treinen tussen Roosendaal en Vlissingen aan banden te leg gen. Omwonenden langs het spoor TERNEUZEN - Uit een woning aan de Van Bovenstraat in Ter- neuzen zijn tussen maandaga vond tien uur en gisterochtend half zeven verschillende goede ren weggenomen. De waarde van de gestolen spul len is onbekend. klagen al jaren over een toena me van de herrie, vooral 's avonds en 's nachts. Vrom eist dat er per week 's avonds niet meer dan 260 wagons over het spoor gaan en 's nachts niet meer dan 344. Bovendien mogen de treinen niet harder dan 60 ki lometer per uur rijden. De raads man van Prorail zei dat de snel heidsverlaging van 90 naar 60 kilometer meer dan voldoende is. En dan kunnen er wekelijks 's nachts met gemak 590 wagons over het spoor zonder dat Pro rail de geluidsvoorschriften van zijn vergunning overtreedt. Vrom ziet het anders en meent dat Prorail zo snel mogelijk het aantal treinbewegingen moet be perken. Volgens de railbeheerder en de goederenvervoerder is dat onmo gelijk omdat het treinendien- strooster al maanden geleden in overleg met buitenlandse spoor wegmaatschappijen is vastge steld. Bovendien heeft Vrom re cent een zogenoemde milieumel ding van Prorail geaccepteerd waarmee de door Vrom gecon stateerde overtredingen alsnog gelegaliseerd kunnen worden. Des te vreemder vond Staats raad Brink het dat Vrom deson danks voor maar een paar we ken een ingrijpende aanpassing van het dienstrooster eist. Im mers, volgende maand beslist Vrom over de milieumelding en de bezwaren van Prorail. In elk geval werd tijdens de zit ting duidelijk dat het wantrou wen tussen Vrom en Prorail groot is. Het is waarschijnlijk dat Staatsraad Brink de dwang som op zijn minst zal opschor ten tot volgende maand als Vrom een besluit neemt over de milieumelding en de bezwaren tegen de dwangsom. Uitspraak volgt binnen twee weken. Rijen fietsen tussen de fietsbeugels in de Coosje Buskenstraat. De Fietsersbond pleit voor meer fietsparkeerplekken in Vlissingen. foto Lex de Meester door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Bij het station, bij scholen gemeenschap Scheldemond, op het Bel- lamypark en op het Baskensburgplein staan fietsen niet veilig. Zelfs overdag niet. De Fietsersbond wil dat de gemeente maatrege len neemt. Elk jaar worden 600 tot 700 fietsen in Vlis singen van hun plek weggenomen. Dat is meestal in het centrum van de stad. En nog overdag ook. Voor veertien procent van de gestolen fietsen is 's nachts de moeite geno men. Ruim tachtig procent doet aangifte van de diefstal. Erg hoog, in vergelijking met het landelijke cijfer van 34 procent. Twee derde van de respondenten zegt niet tevreden te zijn over de mogelijkheden om in Vlissingen je fiets te parkeren en bijna veertig procent zoekt, voortaan maar een an dere plek om de fiets neer te zetten. Sommi ge mensen leren hun lesje wel van de dief stal: twintig procent koopt liever geen nieu we fiets meer. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek, dat door 259 inwoners van Vlissingen is ingevuld voor de Fietsers bond. De bond grijpt de cijfers aan om bij de gemeente aan te dringen op maatregelen. Welke dat zouden moeten zijn, heeft de bond in zijn rapport alvast op een rijtje ge zet. Nieuwe fietsrekken, meer fietsparkeer plekken, meer politiesurveillance op risico locaties, geparkeerde fietsen controleren op registratienummers, van eigenaren de schuldheling onderzoeken, fietswrakken en weesfietsen opslaan en registreren, een voor lichtingscampagne om mensen bewust te maken van het risico van diefstal, meer re clame voor bewaakte fietsenstallingen en die bovendien gratis maken. Om maar iets te noemen. Als dat aantal fietsdiefstallen maar met een kwart terugneemt, vindt Tamme Seijnstra van de Fietsersbond in Vlissingen. „Dat streven hebben we ooit afgesproken en daar moeten we nu maar eens naartoe. Het belangrijkste vinden wij een gratis be waakte fietsenstalling. Dat is niet duur. De huidige stalling aan de Hellingbaan heeft nu zo weinig klanten, dat ze toch weinig op levert. In Apeldoorn hadden ze dat ook, en daar is de stalling nu gratis. Die heeft nu meer klanten dan ooit. Als een stallinghou der niet langer een kaartje aan je bagagedra ger hoeft te hangen,scheelt dat voor de klant ook tijd." En dan kan ook meteen die ingang worden verbreed, redeneert Seijnstra. „Dan valt de stalling meer op, want nu we ten veel Vlissingers niet eens dat hun stad een bewaakte stalling heeft. Daar mag de ge meente ook best wat meer bekendheid aan geven, door borden of een voorlichtingscam pagne. Daarmee kun je de mensen ook wij zen op het belang van fietssloten. Eén is heus niet genoeg." De Fietsersbond vertelt morgenavond, tij dens de commissievergadering van 19.30 uur, aan de gemeenteraad en het college wat haar ideeën zijn. Nu wil de gemeente nog niet reageren. woensdag 17 mei 2006 door Emile Calon MIDDELBURG - De tijd van stoere brandweermannen die als macho's met oogkleppen op een brand te lijf gaan is toch wel zo'n beetje voorbij, meent A. van Oosten van de Regionale Brandweer. De nieuwe brand weerlieden gaan volgens hem toch steeds bewuster om met vei ligheid. Die kijken voor ze een brand bestrijden of het wel vei lig is een gebouw te betreden, al dus de officier. „Veilig en ver antwoord optreden is belangrij ker dan snel blussen." Bij de brandweer heerst over het algemeen nog een cultuur van improviseren en helpen. Van organiseren, leiding geven, leren, maar ook van veiligheid hebben brandweerlieden vaak geen kaas gegeten. Dat levert ge vaar op voor de brandweerlie den zelf, concluderen onderzoe kers van de TU Delft na gesprek ken met vijftig experts van de brandweer, het ministerie en an dere organisaties. Die deskundi gen menen dat de brandweer vaak te weinig weet van gevaai- lijke stoffen. De aandacht die wordt gegeven aan informatie techniek is van 'kleuterniveau' en leidinggevenden durven niet te sturen. Doordat onvoldoende wordt geëvalueerd 'blijven fou ten structureel bestaan'. Regionaal brandweercomman dant F. Captijn herkent veel in het rapport. „Het geeft een rea listisch beeld." Tegelijkertijd merkt hij op dat het aantal eisen waaraan de brandweer moet vol doen de afgelopen jaren enorm is toegenomen. „De ontwikkelin gen gaan zo snel. Het is niet al leen maar links of rechts spui ten maar omgaan met vaak heel complexe materie." A. Franssen, oefenleider bij de regionale brandweer, benadrukt dat geprobeerd wordt door mid del van oefeningen en cursussen die nieuwe brandweer vorm te geven. Hij geeft wel toe dat som mige brandweerlieden nog steeds een broertje dood hebben aan rapporten, handleidingen en evaluaties. Franssen leen hen dat ze die papieren moetea zien als handvaten, als hulpnud- delen om een calamiteit beterif kunnen bedwingen. „In 20'n map staat vaak al het antwoord op de vraag hoe iets aangepak; moet worden." Volgens Van Oosten heeft ziek de laatste jaren een cultuuroir.. slag voorgedaan bij de brand weer. „We gaan nu veel bewus ter om met risico's. Het herken nen van gevaren is een belangnj. ke taak van de brandweer en ze- ker van de officieren." Captijn wijst naar de vele mil joenen euro's die minister Rem- kes heeft toegezegd'aan de ge meenten. Dat geld moet volgens hem echt worden ingezet voor veiligheid, voor het verbeteren van de kwaliteit. De tijd van hel maken van plannen is wat hem betreft echt voorbij. „Daar heb ben we er genoeg van." De onderzoekers zeggen dat hel rapport bewust erg gekleurd is, Er is alleen naar de knelpunten gevraagd. „Zaken die goed gaai blijven hierdoor buiten beschou wing", aldus het rapport. De be doeling hiervan is dat de korp sen daardoor kritischer naar hun eigen organisatie kijken. TERNEUZEN - De afgelopen maand heeft de politie in de re gio Zeeuws-Vlaanderen in hei kader van de verwerking vai nog achterstallige openstaand boetes en andere signaleringen acties gehouden. 41 personen hebben een boele alsnog betaald, 7 personen wera een niet-onherroepelijk vonnis getekend, 9 personen werde: aangehouden. Zij moeten in to taal nog 311 dagen gevangenis straf c.q. hechtenis ondergaan. De politie in de regi Zeeuws-Vlaanderen zal in de aanloop naar het WK-voetbai de acties opvoeren om op deze wijze de achterstand weg te wer ken. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Drie formele klachten kreeg de klachtencom missie van Bureau Jeugdzorg Zeeland vorig jaar te verwer ken. In 24 gevallen kwam het niet tot een formele klacht maar konden geschillen in overleg worden opgelost. Geen van de klagers ging in beroep bij de Na tionale Ombudsman. Dat staat in het jaarverslag van de klachtencommissie. Ten op zichte van 2004 is het aantal klachten gehalveerd en het aan tal bemiddelingen verdubbeld. Enkele malen vergoedde Bureau Jeugdzorg klagers onkosten (voor bijvoorbeeld rechtsbij stand) die ontstaan waren door fouten in de behandeling van za ken. Een moeder wendde zich rechtstreeks tot de Ombuds man. Die verwees de zaak terug naar de klachtencommissie, om dat die zich eerst over proble men hoort te buigen. Op een uitnodiging voor een ge sprek reageerde de klaagster niet. De klachtencommissie is erg te vreden over het jaarresultaat, zegt de secretaris van de com missie, E. Fermont. Een bemiddelend gesprek tus sen de klager, de betrokken hulpverlener en diens teamlei der lost veel op, zegt zij. „Het gaat in vrijwel alle gevallen om misverstanden. Medewerkers ne men emotioneel geladen beslis singen en soms horen mensen wat ze willen horen. In een ge sprek kan je het ze uitleggen." De klachten hebben veelal be trekking op de jeugdzorgafde ling bescherming en preventie: de afdeling die te maken heeft met ondertoezichtstellingen, voogdij en pleegzorg. Het gaat vaak om gezinnen die niet tevreden zijn over hun voogd, pleegouders die proteste ren tegen besluiten over een pleegkind en soms over procedu rele fouten, zoals informatie over cliënten die ondanks hun veto toch naar andere instellin gen is gegaan. In 2004 kreeg de commissie zes klachten ter behandeling. Er wa ren dat jaar een twaalftal bemid delingsgesprekken. Van de kla gers ging er één in beroep bij de Provinciale Klachtencommissie. Die beroepsmogelijkheid is vo rig jaar volgens de voorschriften in de Wet op de Jeugdzorg over gegaan naar de Nationale Om budsman. De overige vijf klachten werden (op soms een enkel punt na) ge grond verklaard. De commissie deed onder meer de aanbeveling gezinsvoogden van problemati sche gezinnen beter te begelei den en adviseerde vaste vervan gers (die op de hoogte zijn van lopende zaken) aan te stellen voor medewerkers. NIERSTICHTING GOES - Met een grote wagen reden medewerkers van het Friese be drijf DGL milieuservice gisteren door de straten van Goes en Kloe- tinge. Ze deelden papiercontainers uit, die vanaf 1 juli in gebruik genomen worden om oud papier te verzamelen. De gemeente Goes is al een hele tijd bezig met het plan voor de papiercontainers. In 2003 werd begonnen met een proef in 's Heer Arendskerke en het Goese Meer. De proef bleek goed te werken: er werd zestig procent meer oud papier opgehaald. Dat scheelt de gemeente kosten, omdat er minder huisafval is, dat verbrand moet worden. De grijze contai ners met blauw deksel worden de komende weken bij alle huizen in de gemeente Goes bezorgd. „De bakken hebben een inhoud van 240 NIERDONOR JA/NEE weetuhetalvanelkaar.nl liter. Mensen zijn gewend dat ze kunnen kiezen tussen een groot en een klein formaat. Dat kan nu niet, omdat de kleine bakken lastig te legen zijn met de ophaalwagens. Bovendien leert de ervaring dat de grote bakken echt wel vol komen'', aldus een voorlichter van de gemeente Goes. Vanaf 1 juli worden de containers elke eerste maan dag van de maand geleegd. Voor die tijd informeert de gemeente Goes haar inwoners per brief over het hoe en wat. De oudpapiercon- tainers zijn niet alleen in Goes in opmars. In de gemeente Borsele wordt er sinds 1 januari van dit jaar al gebruik van gemaakt. De ge meente Noord-Beveland is op 1 mei een proef begonnen in Wissen- kerke. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 14