Dwangsom
Prorail
onder vuur
fZC
Maak de stalling toch gratis
Brandweer wil geen
stoere macho
met oogkleppen
Vraagtekens bij drukmiddel
Woninginbraak
Openstaande
boetes geïnd
Bemiddeling biedt soelaas
bij veel jeugdzorgklachten
(3
Goesenaren krijgen papiercontainers
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
door Jan van Ommen
DEN HAAG - Niet alleen de goe
derentreinen rammelen over het
spoor tussen Vlissingen en
Roosendaal, ook de dwangsom
van staatssecretaris Van Geel
van Milieubeheer (Vrom) tegen
de herrie van de treinwagons
lijkt aan alle kanten te ramme
len.
De kans is dan ook groot dat de
Raad van State de aan spoorbe-
heerder Prorail opgelegde
dwangsom van maximaal 2,5
miljoen euro buiten werking zal
stellen.
Staatsraad K. Brink zette dins
dag tijdens een spoedprocedure
bij de Raad van State tal van
vraagtekens bij de dwangsom
en de door Van Geel gevolgde
procedure. Tot drie keer toe
vroeg de Staatsraad aan de
woordvoerder van Vrom om zelf
de dwangsom in de ijskast te zet
ten en te gaan onderhandelen
met Prorail en goederenvervoer
der Railion. Maar de
Vrom-woordvoerder hield voet
bij stuk en wil per se een uit
spraak van de Raad van State.
Met de dwangsom wil de staats
secretaris van Vrom Prorail
dwingen het aantal goederen
treinen tussen Roosendaal en
Vlissingen aan banden te leg
gen.
Omwonenden langs het spoor
TERNEUZEN - Uit een woning
aan de Van Bovenstraat in Ter-
neuzen zijn tussen maandaga
vond tien uur en gisterochtend
half zeven verschillende goede
ren weggenomen.
De waarde van de gestolen spul
len is onbekend.
klagen al jaren over een toena
me van de herrie, vooral
's avonds en 's nachts. Vrom eist
dat er per week 's avonds niet
meer dan 260 wagons over het
spoor gaan en 's nachts niet
meer dan 344. Bovendien mogen
de treinen niet harder dan 60 ki
lometer per uur rijden. De raads
man van Prorail zei dat de snel
heidsverlaging van 90 naar 60
kilometer meer dan voldoende
is. En dan kunnen er wekelijks
's nachts met gemak 590 wagons
over het spoor zonder dat Pro
rail de geluidsvoorschriften van
zijn vergunning overtreedt.
Vrom ziet het anders en meent
dat Prorail zo snel mogelijk het
aantal treinbewegingen moet be
perken.
Volgens de railbeheerder en de
goederenvervoerder is dat onmo
gelijk omdat het treinendien-
strooster al maanden geleden in
overleg met buitenlandse spoor
wegmaatschappijen is vastge
steld. Bovendien heeft Vrom re
cent een zogenoemde milieumel
ding van Prorail geaccepteerd
waarmee de door Vrom gecon
stateerde overtredingen alsnog
gelegaliseerd kunnen worden.
Des te vreemder vond Staats
raad Brink het dat Vrom deson
danks voor maar een paar we
ken een ingrijpende aanpassing
van het dienstrooster eist. Im
mers, volgende maand beslist
Vrom over de milieumelding en
de bezwaren van Prorail.
In elk geval werd tijdens de zit
ting duidelijk dat het wantrou
wen tussen Vrom en Prorail
groot is. Het is waarschijnlijk
dat Staatsraad Brink de dwang
som op zijn minst zal opschor
ten tot volgende maand als
Vrom een besluit neemt over de
milieumelding en de bezwaren
tegen de dwangsom. Uitspraak
volgt binnen twee weken.
Rijen fietsen tussen de fietsbeugels in de Coosje Buskenstraat. De Fietsersbond pleit voor meer fietsparkeerplekken in Vlissingen.
foto Lex de Meester
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Bij het station, bij scholen
gemeenschap Scheldemond, op het Bel-
lamypark en op het Baskensburgplein staan
fietsen niet veilig. Zelfs overdag niet. De
Fietsersbond wil dat de gemeente maatrege
len neemt.
Elk jaar worden 600 tot 700 fietsen in Vlis
singen van hun plek weggenomen. Dat is
meestal in het centrum van de stad. En nog
overdag ook. Voor veertien procent van de
gestolen fietsen is 's nachts de moeite geno
men. Ruim tachtig procent doet aangifte
van de diefstal. Erg hoog, in vergelijking
met het landelijke cijfer van 34 procent.
Twee derde van de respondenten zegt niet
tevreden te zijn over de mogelijkheden om
in Vlissingen je fiets te parkeren en bijna
veertig procent zoekt, voortaan maar een an
dere plek om de fiets neer te zetten. Sommi
ge mensen leren hun lesje wel van de dief
stal: twintig procent koopt liever geen nieu
we fiets meer. Dat blijkt uit de resultaten
van een onderzoek, dat door 259 inwoners
van Vlissingen is ingevuld voor de Fietsers
bond. De bond grijpt de cijfers aan om bij
de gemeente aan te dringen op maatregelen.
Welke dat zouden moeten zijn, heeft de
bond in zijn rapport alvast op een rijtje ge
zet. Nieuwe fietsrekken, meer fietsparkeer
plekken, meer politiesurveillance op risico
locaties, geparkeerde fietsen controleren op
registratienummers, van eigenaren de
schuldheling onderzoeken, fietswrakken en
weesfietsen opslaan en registreren, een voor
lichtingscampagne om mensen bewust te
maken van het risico van diefstal, meer re
clame voor bewaakte fietsenstallingen en
die bovendien gratis maken. Om maar iets
te noemen.
Als dat aantal fietsdiefstallen maar met een
kwart terugneemt, vindt Tamme Seijnstra
van de Fietsersbond in Vlissingen.
„Dat streven hebben we ooit afgesproken
en daar moeten we nu maar eens naartoe.
Het belangrijkste vinden wij een gratis be
waakte fietsenstalling. Dat is niet duur. De
huidige stalling aan de Hellingbaan heeft
nu zo weinig klanten, dat ze toch weinig op
levert. In Apeldoorn hadden ze dat ook, en
daar is de stalling nu gratis. Die heeft nu
meer klanten dan ooit. Als een stallinghou
der niet langer een kaartje aan je bagagedra
ger hoeft te hangen,scheelt dat voor de
klant ook tijd."
En dan kan ook meteen die ingang worden
verbreed, redeneert Seijnstra.
„Dan valt de stalling meer op, want nu we
ten veel Vlissingers niet eens dat hun stad
een bewaakte stalling heeft. Daar mag de ge
meente ook best wat meer bekendheid aan
geven, door borden of een voorlichtingscam
pagne. Daarmee kun je de mensen ook wij
zen op het belang van fietssloten. Eén is
heus niet genoeg."
De Fietsersbond vertelt morgenavond, tij
dens de commissievergadering van 19.30
uur, aan de gemeenteraad en het college
wat haar ideeën zijn. Nu wil de gemeente
nog niet reageren.
woensdag 17 mei 2006
door Emile Calon
MIDDELBURG - De tijd van
stoere brandweermannen die
als macho's met oogkleppen op
een brand te lijf gaan is toch
wel zo'n beetje voorbij, meent
A. van Oosten van de Regionale
Brandweer. De nieuwe brand
weerlieden gaan volgens hem
toch steeds bewuster om met vei
ligheid. Die kijken voor ze een
brand bestrijden of het wel vei
lig is een gebouw te betreden, al
dus de officier. „Veilig en ver
antwoord optreden is belangrij
ker dan snel blussen."
Bij de brandweer heerst over
het algemeen nog een cultuur
van improviseren en helpen.
Van organiseren, leiding geven,
leren, maar ook van veiligheid
hebben brandweerlieden vaak
geen kaas gegeten. Dat levert ge
vaar op voor de brandweerlie
den zelf, concluderen onderzoe
kers van de TU Delft na gesprek
ken met vijftig experts van de
brandweer, het ministerie en an
dere organisaties. Die deskundi
gen menen dat de brandweer
vaak te weinig weet van gevaai-
lijke stoffen. De aandacht die
wordt gegeven aan informatie
techniek is van 'kleuterniveau'
en leidinggevenden durven niet
te sturen. Doordat onvoldoende
wordt geëvalueerd 'blijven fou
ten structureel bestaan'.
Regionaal brandweercomman
dant F. Captijn herkent veel in
het rapport. „Het geeft een rea
listisch beeld." Tegelijkertijd
merkt hij op dat het aantal eisen
waaraan de brandweer moet vol
doen de afgelopen jaren enorm
is toegenomen. „De ontwikkelin
gen gaan zo snel. Het is niet al
leen maar links of rechts spui
ten maar omgaan met vaak heel
complexe materie."
A. Franssen, oefenleider bij de
regionale brandweer, benadrukt
dat geprobeerd wordt door mid
del van oefeningen en cursussen
die nieuwe brandweer vorm te
geven. Hij geeft wel toe dat som
mige brandweerlieden nog
steeds een broertje dood hebben
aan rapporten, handleidingen
en evaluaties. Franssen leen
hen dat ze die papieren moetea
zien als handvaten, als hulpnud-
delen om een calamiteit beterif
kunnen bedwingen. „In 20'n
map staat vaak al het antwoord
op de vraag hoe iets aangepak;
moet worden."
Volgens Van Oosten heeft ziek
de laatste jaren een cultuuroir..
slag voorgedaan bij de brand
weer. „We gaan nu veel bewus
ter om met risico's. Het herken
nen van gevaren is een belangnj.
ke taak van de brandweer en ze-
ker van de officieren."
Captijn wijst naar de vele mil
joenen euro's die minister Rem-
kes heeft toegezegd'aan de ge
meenten. Dat geld moet volgens
hem echt worden ingezet voor
veiligheid, voor het verbeteren
van de kwaliteit. De tijd van hel
maken van plannen is wat hem
betreft echt voorbij. „Daar heb
ben we er genoeg van."
De onderzoekers zeggen dat hel
rapport bewust erg gekleurd is,
Er is alleen naar de knelpunten
gevraagd. „Zaken die goed gaai
blijven hierdoor buiten beschou
wing", aldus het rapport. De be
doeling hiervan is dat de korp
sen daardoor kritischer naar
hun eigen organisatie kijken.
TERNEUZEN - De afgelopen
maand heeft de politie in de re
gio Zeeuws-Vlaanderen in hei
kader van de verwerking vai
nog achterstallige openstaand
boetes en andere signaleringen
acties gehouden.
41 personen hebben een boele
alsnog betaald, 7 personen wera
een niet-onherroepelijk vonnis
getekend, 9 personen werde:
aangehouden. Zij moeten in to
taal nog 311 dagen gevangenis
straf c.q. hechtenis ondergaan.
De politie in de regi
Zeeuws-Vlaanderen zal in de
aanloop naar het WK-voetbai
de acties opvoeren om op deze
wijze de achterstand weg te wer
ken.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Drie formele
klachten kreeg de klachtencom
missie van Bureau Jeugdzorg
Zeeland vorig jaar te verwer
ken. In 24 gevallen kwam het
niet tot een formele klacht maar
konden geschillen in overleg
worden opgelost. Geen van de
klagers ging in beroep bij de Na
tionale Ombudsman.
Dat staat in het jaarverslag van
de klachtencommissie. Ten op
zichte van 2004 is het aantal
klachten gehalveerd en het aan
tal bemiddelingen verdubbeld.
Enkele malen vergoedde Bureau
Jeugdzorg klagers onkosten
(voor bijvoorbeeld rechtsbij
stand) die ontstaan waren door
fouten in de behandeling van za
ken. Een moeder wendde zich
rechtstreeks tot de Ombuds
man. Die verwees de zaak terug
naar de klachtencommissie, om
dat die zich eerst over proble
men hoort te buigen.
Op een uitnodiging voor een ge
sprek reageerde de klaagster
niet.
De klachtencommissie is erg te
vreden over het jaarresultaat,
zegt de secretaris van de com
missie, E. Fermont.
Een bemiddelend gesprek tus
sen de klager, de betrokken
hulpverlener en diens teamlei
der lost veel op, zegt zij. „Het
gaat in vrijwel alle gevallen om
misverstanden. Medewerkers ne
men emotioneel geladen beslis
singen en soms horen mensen
wat ze willen horen. In een ge
sprek kan je het ze uitleggen."
De klachten hebben veelal be
trekking op de jeugdzorgafde
ling bescherming en preventie:
de afdeling die te maken heeft
met ondertoezichtstellingen,
voogdij en pleegzorg.
Het gaat vaak om gezinnen die
niet tevreden zijn over hun
voogd, pleegouders die proteste
ren tegen besluiten over een
pleegkind en soms over procedu
rele fouten, zoals informatie
over cliënten die ondanks hun
veto toch naar andere instellin
gen is gegaan.
In 2004 kreeg de commissie zes
klachten ter behandeling. Er wa
ren dat jaar een twaalftal bemid
delingsgesprekken. Van de kla
gers ging er één in beroep bij de
Provinciale Klachtencommissie.
Die beroepsmogelijkheid is vo
rig jaar volgens de voorschriften
in de Wet op de Jeugdzorg over
gegaan naar de Nationale Om
budsman.
De overige vijf klachten werden
(op soms een enkel punt na) ge
grond verklaard. De commissie
deed onder meer de aanbeveling
gezinsvoogden van problemati
sche gezinnen beter te begelei
den en adviseerde vaste vervan
gers (die op de hoogte zijn van
lopende zaken) aan te stellen
voor medewerkers.
NIERSTICHTING
GOES - Met een grote wagen reden medewerkers van het Friese be
drijf DGL milieuservice gisteren door de straten van Goes en Kloe-
tinge. Ze deelden papiercontainers uit, die vanaf 1 juli in gebruik
genomen worden om oud papier te verzamelen. De gemeente Goes
is al een hele tijd bezig met het plan voor de papiercontainers. In
2003 werd begonnen met een proef in 's Heer Arendskerke en het
Goese Meer. De proef bleek goed te werken: er werd zestig procent
meer oud papier opgehaald. Dat scheelt de gemeente kosten, omdat
er minder huisafval is, dat verbrand moet worden. De grijze contai
ners met blauw deksel worden de komende weken bij alle huizen in
de gemeente Goes bezorgd. „De bakken hebben een inhoud van 240
NIERDONOR
JA/NEE
weetuhetalvanelkaar.nl
liter. Mensen zijn gewend dat ze kunnen kiezen tussen een groot en
een klein formaat. Dat kan nu niet, omdat de kleine bakken lastig
te legen zijn met de ophaalwagens. Bovendien leert de ervaring dat
de grote bakken echt wel vol komen'', aldus een voorlichter van de
gemeente Goes. Vanaf 1 juli worden de containers elke eerste maan
dag van de maand geleegd. Voor die tijd informeert de gemeente
Goes haar inwoners per brief over het hoe en wat. De oudpapiercon-
tainers zijn niet alleen in Goes in opmars. In de gemeente Borsele
wordt er sinds 1 januari van dit jaar al gebruik van gemaakt. De ge
meente Noord-Beveland is op 1 mei een proef begonnen in Wissen-
kerke. foto Dirk-Jan Gjeltema