Bevlogenheid houdt erfgoed in de vaart r' De museumhaven in Zierikzee, met op de voorgrond de ARM17, een hoogaars gebouwd omstreeks 1878 op de werf Meerman in Arnemuiden en eigendom van de stichting museumhaven Zeeland (opgericht in 1990). De stichting wil historische schepen die in de delta voeren, restaureren en presenteren. Zo zijn inmiddels aanwezig de peilvlet Lewendert Abrahampolder, inspectiebotter Meeuws, veerboot Zuid- vliet, boeier Vabel en klipper Mijn Genoegen. foto Dirk-Jan Gjeltema dinsdag 16 mei 2006 Hoogaarzen op drooggevallen plaat. fragment schilderij W. J. Schütz, vervaardigd in 1882 (in particulier bezit) Tjalk Scaldis, bouwjaar 1912, thuishaven Hellevoetsluis. Het schip is ingericht voor chartervaart (tochten met groepen) en vaart hoofdzakelijk op de deltawateren. foto Dirk-Jan Gjeltema IgfSgisfg; i V glggJ*j Vlootschouw tijdens Saeftingefeesten op de Westerschelde (vanuit getijhaven Paal). Van links naar rechts: een hoogaars (Moed en Trouw), een schouw, een hengst (D'n Bruinen) en een zeilvlet. foto archief Stichting Behoud Hoogaars Het is net zo Zeeuws als eb en vloed: maritiem erfgoed. De historische sche pen zijn het opvallendst, maar ook havens, steigers en andere zaken die met va ren te maken hebben horen erbij. Tijdens de boegbeel dendag op zaterdag 20 mei is op 12 plaatsen in Zeeland en Vlaanderen het erfgoed te bezichtigen. Je moet er een beetje gezonde tik voor hebben, lacht waar nemend-voorzitter Henk van de Haar van het Platform Mari tiem Erfgoed Zeeland. „Het va rend erfgoed wordt door een stelletje enthousiastelingen va rend gehouden." Hij vindt dat, vergeleken met de aandacht voor bijvoorbeeld monumentale gebouwen, het maritiem erfgoed er nog altijd bekaaid van afkomt. „We zijn een achtergestelde groep", con stateert Van de Haar. „Niet écht geaccepteerd als cultureel erfgoed, waar je als overheid ook wel wat voor mag doen in de vorm van bijvoorbeeld subsi dies en belastingfaciliteiten." De Terneuzenaar spreekt uit er varing. Hij kocht in 1982 een in 1900 gebouwde Friese tjalk, die onder verschillende namen (Vrouwe Johanna Geziena, Adriana, De Zes Gebroeders, Energie) de Nederlandse wate ren bevoer. „Het was een hoop oud ijzer. Dat wrak heb ik weer helemaal opgeknapt, zonder subsidies. Daar komt wel enige bevlogenheid bij kijken." Als De Zes Gebroeders vaart de tjalk weer in Zeeland, met als thuishaven Sas van Gent. Van de Haar wijst erop dat de eigenaren hun maritiem erfgoed doorgaans koesteren. „Je schip heeft een geschiedenis. Je vaart niet alleen met een schip, maar ook met een brok maritieme his torie. Je doet het mede om de er varing te hebben hoe men vroe ger van plek A naar plek B kwam en om oude technieken in stand te houden. Als het even kan varen wij op de zeilen." Traditie De waarnemend-voorzitter van het platform onderstreept dat Zeeland een varende traditie heeft hoog te houden. „Wat zou Zeeland zijn geworden zonder het maritieme gebeuren? Kijk naar het verleden, met al die ei landen was men voor honderd procent afhankelijk van de sche pen. Laat dat maar eens zien, doe daar maar eens waf voor", zegt Van de Haar, onder meer richting gemeentebesturen. Die mogen zich volgens hem wel eens wat meer bekommeren'om de noden van varend erfgoed en het niet over één kam scheren met de pleziervaart. Want een historisch schip is heel wat an ders dan een moderne zeilboot. „We worden vaak als jacht aan gemerkt, wat we niet zo leuk vin den", vertelt Van de Haar. Als voorbeeld noemt hij meer aan dacht voor ligplaatsen en liggel den. Varend erfgoed blijkt ook een recreatieve trekker van for maat te zijn en daar mag een ge meente best wat tegenover stel len, meent hij. Het Platform Maritiem Erfgoed Zeeland is hét aanspreekpunt voor maritiem erfgoed in de pro vincie. Deelnemende stichtin gen zijn: Museumhaven Zierik zee, Traditioneel Zeilend Zee land, Zeeuwse Schouw, Behoud Hoogaars en Houthaven Goes. Ze zijn alle op een of andere ma nier bezig met het restaureren en in de vaart houden van oude scheepstypen (en bijbehorende voorzieningen, zoals een werf en haven). Van de Haar trekt het graag wat breder. Als particulie re bezitter van maritiem erf goed, is het niet vreemd dat hij de inbreng van die groep wil ver groten. Ook al omdat naar zijn schatting circa driekwart van de varende monumenten in Zee land particulier eigendom is. Hij tekent aan dat de particulie ren een groot aantal verschillen de scheepstypen 'vertegenwoor digen', terwijl stichtingen zich meestal beperken tot enkele ty pen (zoals aan de visserij verbon den erfgoed). Het bekendste Zeeuwse scheeps- types die in het verleden tot ont wikkeling kwamen, hebben te maken met visserij en binnen vaart. De belangrijkste zijn hoogaars, hengst, Zeeuwse schouw en boeieraak. Eind 19e eeuw kwam de Zeeuwse (ri- vier)klipper erbij. Alles op de zeilen; in de periode 1920-1940 kregen de meeste schepen een motor. Eén van de activiteiten van het platform is het opstellen van een lijst van alle historische schepen die nog in Zeeland te vinden zijn. Het oudste schip heeft als bouwjaar 1878, de hoogaars ARM17. Naast vissers schepen prijken op de lijst, veel al van partculiere eigenaren, ty pes als schokker, sleper, zee tjalk, steilsteven, gasboot, beton- ningsvaartuig, vlet en veerboot. Organisaties voor maritiem erf goed in Zeeland en Vlaanderen hebben de handen ineen gesla gen via het project Boegbeelden. Samen halen ze geld van de Eu ropese Unie binnen en ze wisse len kennis en ervaring uit. Het boegbeeld staat symbool voor de standvastigheid van de schip per: het steekt de kop in de wind en richt de blik vooruit. Rinus Antonisse De klipper Avontuur op het kanaal Goes-Oöslerschelde, ter hoogte van de brug bij Wdhelminadctrp. De Avontuür is^eihdwëëmaVt klipper in. 1914 gebouwd te 'Moerdijk voor "het vmioër.yan dijkverzwaringsmateriaal. De Stichting Traditioneel Varend Zeeland redde de klipper van de sloop. Na restauratie wordt sinds 1994 weengezeild-met de Avoptpur, die is erkend ajs.yarend monument. - foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24