PZC
Terios heeft ritme
te pakken
RX-7 voor een II^SI C.Brelatie op wankele basis
27
Vraag antwoord
Bijdehand
KENNISMAKING
KLASSIEKER
vrijdag 12 mei 2006
Wat houdt de Auto Ombudslijn eigenlijk in?
Mark van Dansik van de Bovag: „Als een klant en een
merkdealer er bij een klacht niet uitkomen, kan de
klant de Auto Ombudslijn bellen. In geval van een merk-
onafhankelijk autobedrijf kan hij zich wenden tot het
Bemiddelingsbureau. Voorwaarde is wel dat het bedrijf
is aangesloten bij de Bovag. De klacht kan over een aan
koop gaan, maar ook over een reparatie. De Ombudslijn
en het Bemiddelingsbureau - beide een gezamenlijk ini
tiatief van de Bovag en de ANWB - zijn onpartijdig en
proberen voor beide partijen een aanvaardbare oplos
sing te zoeken. Als dat niet lukt kan de klant zich wen
den tot de Stichting Geschillencommissie Voertuigen of
de rechter. Het Bemiddelingsbureau en de Auto Om
budslijn voerden vorig jaar 27.000 telefoongesprekken,
waarbij het bedrijf en de klant er samen vaak uitkwa
men."
linfo Auto Ombudslijn. 0900 - 2886662 (35 et. p. min.) en Bemid
delingsbureau: 0900 - 2692268 (35 ct. p. min.)
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Stuurcorrectie voor Copen
Het vestzak-cabriootje van Daihatsu, de Copen, ging
de afgelopen paar jaar maar 54 keer over de toon
bank in Nederland. Daihatsu had gerekend op zo'n 150
koopcontracten. Met de vernieuwde Copen weet Dai
hatsu zeker dat het 250 kopers per jaar kan strikken. Hij
kost 300 euro meer dan de vorige, maar het stuur zit nu
gewoon links en de snerpende 660 cc viercilinder motor
met turbo is vervangen door een volwassen 1.3 16v. Die
heeft 87 pk, 20 meer dan de vorige. De Copen gold als de
eerste compacte cabriolet met stalen vouwdalc.
Gezocht: uw auto! /^iT?77rTiT?ff^
Al bijna 200 mensen hebben zich met hun auto opge
geven voor de eerste Nationale Zuinigheidstest op
17 juni. Maar we zoeken nog wat modellen met het mi-
lieulabel A of B. Heeft u één van onderstaande auto's
schrijf u dan in:
BMW 318i (nieuw model) BMW 520d, Chrysler Voya
ger 2.4i, Citroën C5 1.6 HDI en 2.2 HDIF, Ford Fiësta
1.4d en 1.6d, Honda Civic 1.4 en 1.8, ICia Picanto 1.0
en 1.1, Opel Vectra-C 1.6 en 1.8, Peugeot 307 1.4 HDI
en Smart ForTwo diesel.
De Nationale Zuinigheidstest is een initiatief van Weg
ener Dagbladen waar ook deze krant bij hoort. De techni
sche supervisie is in handen van TNO Delft. Het is de eer
ste keer dat in Nederland auto's in de praktijk worden
vergeleken op brandstofverbruik. Deelnemers rijden
een parcours dat representatief is voor de. Nederlandse
verkeerssituatie.
Kijk voor inschrijving en informatie op www.nationalezuinigheids-
test.nl. Ook met hierboven niet genoemde modellen kunt u zich nog
inschrijven, Per model worden twee deelnemers geselecteerd, bij
meerdere inschrijvingen door loting.
Cabrio-brommobiel
Brommobielfabrikant Aixam heeft een zomerse uit
voering gelanceerd die geknipt is voor het boule-
vardwerk. De Scouty R is een cabriolet met behalve een
eenvoudig te verwijderen hardtop onder meer rolbeu-
gel, mistlampen, 14 inch sportwielen en brede banden.
Aixam hoopt met het rij bewijs vrije cabriootje jonge én
oudere kopers aan te spreken. Het eerste exemplaar is
te zien bij de Osse dealer Marcellis. De Scouty R kost
13.200 euro.
Info: www.marcellis.nl
Puchjes centraal in Utrecht
In de Utrechtse Veemarkt wordt op zondag 21 mei de
Vehikel Bromfïetsbeurs gehouden. Bijzonder is een
grote expositie over de merken Puch en Tomos. De in
september geplande brommerbeurs in Ahoy Rotterdam
gaat niet door. De Bromfïetsbeurs in Utrecht is open van
10.00 tot 17.00 uur en de entree kost 5 euro.
Kentekenpraat
Altijd al eens wat duidelijk willen maken aan je ach
terligger? Uit Amerika komt de kentekenplaathou
der met lichtkrant overwaaien. Met led-lampjes kan de
automobilist teksten voorprogrammeren die voorbij ko
men lopen onder het nummerbord. Met de afstandbedie
ning kan hij zelfs rijdend een boodschap kiezen om bij
voorbeeld een bumperklever met een rake mededeling
op diens gedrag te wijzen. De politie is minder in zijn
sas met deze vorm van verkeersinformatie.
Info: www.perpetualkid.com, zoek op 'license'
De Terios oogt vele malen stoerder dan zijn voorganger. Hij is dan ook twee slagen groter en vooral ook beter in proportie.
BIJNA
)fRob van Ginneken
D
verandering is
zo enorm dat een
mens zich af
vraagt waarom
Daihatsu de twee
de generatie Terios geen andere
naam heeft gegeven. Het wiebe
lig en smal ogende terreinau
tootje wordt namelijk opge
volgd door een volwassen ogen-
Idesuv met een gespierde uit
straling. Met zijn 4,06 meter
is hij liefst twintig centi
meter gegroeid en dankzij een
extra breedte van vijftien centi
meter vult hij nu redelijk over
tuigend een parkeervak. Het is -
kortom - absoluut geen vergelij-
De Terios lijkt opeens al-
es in huis te hebben om een
flinke hap uit dit marktseg
ment te nemen.
Ook in het interieur voorname
lijk goed nieuws. Veel zitruim
te voorin, praktische handgre
pen, een aangenaam hoge zitpo-
sitie, comfortabele stoelen, ein
delijk eens géén raamstijlen die
het zicht blokkeren, een achter
bank waarop zelfs lange passa
giers terecht kunnen en als
klap op de vuurpijl een bruikba
re bagageruimte van 380 liter,
uit te breiden door de achter
bank in delen weg te klappen.
Het is gewoon een prettig veel
zijdige auto geworden. Een in
zithoek verstelbare rugleuning
staat achterin bijvoorbeeld ook
een relaxhouding toe. Achter
het stuurwiel kijk je uit op een
strak en redelijk modem dash
board-met een kloeke midden
console en plezierig hoog ge
plaatste meters.
Verloren
In danstermen gesproken zijn
dat ferme passen vooruit. He
laas blijkt de danskunst van de
Daihatsu techneuten niet ver
der te reiken dan een schuchte
re foxtrot. Twee pasjes... en de
benen sluiten fluks. Het vlinder
licht vertrokken danspaar
komt knarsend tot stilstand. Er
blijken namelijk nogal wat de
tails in de Japans-Nederlandse
vertaling verloren te zijn ge
gaan. Daihatsu spreekt van een
wereldconcept, maar de opzij
zwaaiende achterdeur draait in
ons land toch heus verkeerd
open: naar het trottoir. Onhan
dig. Wellicht speelt diefstal in
Japan geen rol, want ook een af
dekking boven de bagageruim
te ontbreekt.
De basisuitrusting blijkt bij na
der onderzoek sowieso niet he
lemaal je dat. Om er echt iets
leuks van te maken, zul je een
pakket extra's moeten bijbestel
len. Helaas klimt de instapprijs
van net geen 20 mille dan wel
stevig door. Als je vierwie-
laandrijving wilt hebben - die
op de achterwielen is standaard
- zelfs tot 26 mille. Het plaatje
begint er toch een tikje anders
uit te zien dan we in eerste in
stantie dachten. Bij dergelijke
bedragen ga je al gauw naden
ken over een grotere, zwaarder
gemotoriseerde en geraffineer
der gebouwde Kia Sportage of
Hyundai Tucson. Om nog maar
te zwijgen over de gevoelig
goedkopere Suzuki SX4, of zijn
chique tweelingbroeder van
Fiat, de Sedici.
Bonkig karakter
Eenmaal op pad wordt de mis
sie voor de Terios er niet mak
kelijker op. Hij heeft namelijk
een bonkig karakter. Het onder
stel doet voor een suv-model
iets te nadrukkelijk terreinauto-
achtig aan. En de 105 pk sterke
1.5 benzinemotor wil aardig
vooruit, maar het geluidsni
veau is te hoog, vooral bij vol ac
celereren. Daar komt nog bij
dat de motorlcoeling ongebrui
kelijk luidruchtig aanslaat. In
de testroute zat geen Autoba
hn, zodat de vraag ons blijft
boeien hoe dat op topsnelheid,
160 km per uur, klinkt. Eén
ding is zeker: een portie extra
geluidsisolatie zou niet weg
zijn.
Wellicht wordt dat allemaal op
gepakt bij de presentatie van
het Terios dieselmodel? Ontwik
kelingstopman Tada geeft toe
dat die er volgend jaar komt,
maar wil niet zeggen welke mo
tor het wordt. Het is een pu
bliek geheim dat de Japanners
al een tijdje aan een eigen twee-
talctdieselmotor werken, een ef
ficiënte oplossing die al jaren
in de scheepsbouw wordt ge
bruikt. Maar tussen de regels
door beluisteren we dat het ook
de Toyota 1.4 diesel kan wor
den, want die revolutionaire
diesel is nog niet klaar.
De lancering van de
nieuwe Terios doet
ons denken aan de po
pulaire tv-serie Dansen
Kt de stenen'. De nieu
we Daihatsu doet in
foxtrot-stijl twee fer
me passen vooruit,
maar maakt op de der
de tel helaas een mis
stap.
In 1978 zag hij de Ma
zda RX-7 voor het
eerst in een autoblad.
Een echte sportwa-
jen, vond Tomas Ver
ier, en het is waar:
lisje er te rustig in
rijdt gaat-ie stuk!
toorGert te Lintelo
Even 29.000 gulden neertellen
n de sportcoupé naar huis rij-
len. zat er destijds niet in. „Jon-
kinderen, een huis - één ge-
insauto was echt genoeg",
egt Tomas Verwer nu. Nadat
lij de Mazda RX-7 in 1978 in Au-
ovisie had gezien bleef het kna
gen. „Niet alleen vanwege de
ijn, ook de techniek vond ik in-
eressant. Niet dat ik zo'n tech
neut ben hoor, maar een ge-
'Urfd concept spreekt mij aan."
Ie tweezitter was uitgerust
net een rotatiemotor, ook Wan-
timotor genoemd, naar zijn
eestelijke vader Felix Wankel,
i tegenstelling tot NSU met de
to80, wisten de Japanners de ty-
nsche problemen van deze mo
or op te lossen, met als resul-
aat een krachtige en betrouw-
iare krachtbron. Die vroeg wel
nn een kundige behandeling,
voor Verwer was de motor dus
en angrijk aandachtspunt
toen de omstandigheden in
1994 eindelijk een tweede auto
oelieten. „Bij een RX-7 moet je
'P twee dingen letten: de com-
•ressie en de uitlaat, want die
O) Mazda RX-7 1978-1995 (importstop)
Techniek: (type 1) Twinrotor rotatiemotor, 2 x 573 cc, 115 pk, 152 Nm,
vijfbak, achterwielaandrijving, 1.045 kg, topsnelheid 200 km/u, acc.
0-100 km/u 8,8 sec, verbruik 9-15 1/100 km
is schreeuwend duur. Bij een te
lage compressie kun je gaan
sparen, dan is de motor rijp
voor revisie. Na enig zoeken
kwam ik precies de auto tegen
die ik wilde. Eentje van 1981,
met 89.000 km op de teller en
in nieuwstaat. De eerste eigena
resse had er zeven jaar in gere
den. Bij de leraar die hem daar
na kocht kwam de auto bij re
gen niet buiten! Het moet een
rustige rijder zijn geweest,
want toen ik een keer 180 reed,
klapten beide spiegels naar bin
nen. Die heb ik maar iets strak
ker laten afstellen.
Dat de motor het in 1998 bij
108.000 km begaf, wijt Verwer
vooral aan de vorige eigenaar.
„Ik denk dat hij niet de rijstijl
had voor zo'n auto. Je moet een
Wankelmotor netjes warm rij
den, maar dan moet je 'm ook
de sporen durven geven. Met la
ge toeren rijden is funest, dat
geeft verkeerde belastingen en
inwendige vervuiling. Met de
nieuwe motor heb ik trouwens
geluk gehad. Bij Eurorotor in
Veldhoven - daar gaan zelfs Ma
zda-dealers ten einde raad naar
toe - hadden ze een sloopauto
met een perfecte motor. Voor
2.000 gulden was ik klaar. Nu
kost een revisie twee-, driedui
zend euro! De teller staat op
140.000 km, de motor is per
fect."
Stofzuiger
Sinds negen jaar is Verwer re-
Zestien jaar moest Waalrenaar
Tomas Verwer wachten voordat
hij zijn RX-7 kon aanschaffen.
Foto Mare Bolsius
dacteur van het blad van de
RX-7 Club Nederland, die haar
tienjarig bestaan viert. „Met
zo'n aparte auto wil je eikaars
ervaringen delen. Dat geldt niet
alleen voor techniek, maar ook
voor het rijgevoel. Dat gekke
stofzuigergeluid van de motor,
de claxon die je hoort bij het
maximum toerental, het is
uniek. De RX-7 is ook een leuke
klassieker voor beginners, want
een top-exemplaar kost maar
vijf, zes mille. Onderdelen zijn
duur, maar dat geldt voor elke
Japanner. Bovendien gaat er zel
den wat stuk. Nou ja, behalve
wanneer je te rustig rijdt dan!"
Voor Tegen
Goede rijeigenschappen Hoog verbruik
Betrouwbaar en degelijk Niet sleutelvriendelijk
Gunstig geprijsd Onderdelen duur
•Type 1,1978- 1985
Aandachtspunten
Test altijd de compressie
Uitlaat kost 2.000 euro!
Nooit synthetische olie
Nooit Euro 98 tanken
Aankoopkeuring: www.euro-rotor.nl
RX-7 Club
Sinds 1996,
ruim 100 leden:
www.rx-7club.nl.
18 juni: open jubi-
leumrit, Susteren
De vernieuwde Daihatsu Copen.
De Aixam met open dak, de Scouty R.