PZC Terios heeft ritme te pakken RX-7 voor een II^SI C.Brelatie op wankele basis 27 Vraag antwoord Bijdehand KENNISMAKING KLASSIEKER vrijdag 12 mei 2006 Wat houdt de Auto Ombudslijn eigenlijk in? Mark van Dansik van de Bovag: „Als een klant en een merkdealer er bij een klacht niet uitkomen, kan de klant de Auto Ombudslijn bellen. In geval van een merk- onafhankelijk autobedrijf kan hij zich wenden tot het Bemiddelingsbureau. Voorwaarde is wel dat het bedrijf is aangesloten bij de Bovag. De klacht kan over een aan koop gaan, maar ook over een reparatie. De Ombudslijn en het Bemiddelingsbureau - beide een gezamenlijk ini tiatief van de Bovag en de ANWB - zijn onpartijdig en proberen voor beide partijen een aanvaardbare oplos sing te zoeken. Als dat niet lukt kan de klant zich wen den tot de Stichting Geschillencommissie Voertuigen of de rechter. Het Bemiddelingsbureau en de Auto Om budslijn voerden vorig jaar 27.000 telefoongesprekken, waarbij het bedrijf en de klant er samen vaak uitkwa men." linfo Auto Ombudslijn. 0900 - 2886662 (35 et. p. min.) en Bemid delingsbureau: 0900 - 2692268 (35 ct. p. min.) Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Stuurcorrectie voor Copen Het vestzak-cabriootje van Daihatsu, de Copen, ging de afgelopen paar jaar maar 54 keer over de toon bank in Nederland. Daihatsu had gerekend op zo'n 150 koopcontracten. Met de vernieuwde Copen weet Dai hatsu zeker dat het 250 kopers per jaar kan strikken. Hij kost 300 euro meer dan de vorige, maar het stuur zit nu gewoon links en de snerpende 660 cc viercilinder motor met turbo is vervangen door een volwassen 1.3 16v. Die heeft 87 pk, 20 meer dan de vorige. De Copen gold als de eerste compacte cabriolet met stalen vouwdalc. Gezocht: uw auto! /^iT?77rTiT?ff^ Al bijna 200 mensen hebben zich met hun auto opge geven voor de eerste Nationale Zuinigheidstest op 17 juni. Maar we zoeken nog wat modellen met het mi- lieulabel A of B. Heeft u één van onderstaande auto's schrijf u dan in: BMW 318i (nieuw model) BMW 520d, Chrysler Voya ger 2.4i, Citroën C5 1.6 HDI en 2.2 HDIF, Ford Fiësta 1.4d en 1.6d, Honda Civic 1.4 en 1.8, ICia Picanto 1.0 en 1.1, Opel Vectra-C 1.6 en 1.8, Peugeot 307 1.4 HDI en Smart ForTwo diesel. De Nationale Zuinigheidstest is een initiatief van Weg ener Dagbladen waar ook deze krant bij hoort. De techni sche supervisie is in handen van TNO Delft. Het is de eer ste keer dat in Nederland auto's in de praktijk worden vergeleken op brandstofverbruik. Deelnemers rijden een parcours dat representatief is voor de. Nederlandse verkeerssituatie. Kijk voor inschrijving en informatie op www.nationalezuinigheids- test.nl. Ook met hierboven niet genoemde modellen kunt u zich nog inschrijven, Per model worden twee deelnemers geselecteerd, bij meerdere inschrijvingen door loting. Cabrio-brommobiel Brommobielfabrikant Aixam heeft een zomerse uit voering gelanceerd die geknipt is voor het boule- vardwerk. De Scouty R is een cabriolet met behalve een eenvoudig te verwijderen hardtop onder meer rolbeu- gel, mistlampen, 14 inch sportwielen en brede banden. Aixam hoopt met het rij bewijs vrije cabriootje jonge én oudere kopers aan te spreken. Het eerste exemplaar is te zien bij de Osse dealer Marcellis. De Scouty R kost 13.200 euro. Info: www.marcellis.nl Puchjes centraal in Utrecht In de Utrechtse Veemarkt wordt op zondag 21 mei de Vehikel Bromfïetsbeurs gehouden. Bijzonder is een grote expositie over de merken Puch en Tomos. De in september geplande brommerbeurs in Ahoy Rotterdam gaat niet door. De Bromfïetsbeurs in Utrecht is open van 10.00 tot 17.00 uur en de entree kost 5 euro. Kentekenpraat Altijd al eens wat duidelijk willen maken aan je ach terligger? Uit Amerika komt de kentekenplaathou der met lichtkrant overwaaien. Met led-lampjes kan de automobilist teksten voorprogrammeren die voorbij ko men lopen onder het nummerbord. Met de afstandbedie ning kan hij zelfs rijdend een boodschap kiezen om bij voorbeeld een bumperklever met een rake mededeling op diens gedrag te wijzen. De politie is minder in zijn sas met deze vorm van verkeersinformatie. Info: www.perpetualkid.com, zoek op 'license' De Terios oogt vele malen stoerder dan zijn voorganger. Hij is dan ook twee slagen groter en vooral ook beter in proportie. BIJNA )fRob van Ginneken D verandering is zo enorm dat een mens zich af vraagt waarom Daihatsu de twee de generatie Terios geen andere naam heeft gegeven. Het wiebe lig en smal ogende terreinau tootje wordt namelijk opge volgd door een volwassen ogen- Idesuv met een gespierde uit straling. Met zijn 4,06 meter is hij liefst twintig centi meter gegroeid en dankzij een extra breedte van vijftien centi meter vult hij nu redelijk over tuigend een parkeervak. Het is - kortom - absoluut geen vergelij- De Terios lijkt opeens al- es in huis te hebben om een flinke hap uit dit marktseg ment te nemen. Ook in het interieur voorname lijk goed nieuws. Veel zitruim te voorin, praktische handgre pen, een aangenaam hoge zitpo- sitie, comfortabele stoelen, ein delijk eens géén raamstijlen die het zicht blokkeren, een achter bank waarop zelfs lange passa giers terecht kunnen en als klap op de vuurpijl een bruikba re bagageruimte van 380 liter, uit te breiden door de achter bank in delen weg te klappen. Het is gewoon een prettig veel zijdige auto geworden. Een in zithoek verstelbare rugleuning staat achterin bijvoorbeeld ook een relaxhouding toe. Achter het stuurwiel kijk je uit op een strak en redelijk modem dash board-met een kloeke midden console en plezierig hoog ge plaatste meters. Verloren In danstermen gesproken zijn dat ferme passen vooruit. He laas blijkt de danskunst van de Daihatsu techneuten niet ver der te reiken dan een schuchte re foxtrot. Twee pasjes... en de benen sluiten fluks. Het vlinder licht vertrokken danspaar komt knarsend tot stilstand. Er blijken namelijk nogal wat de tails in de Japans-Nederlandse vertaling verloren te zijn ge gaan. Daihatsu spreekt van een wereldconcept, maar de opzij zwaaiende achterdeur draait in ons land toch heus verkeerd open: naar het trottoir. Onhan dig. Wellicht speelt diefstal in Japan geen rol, want ook een af dekking boven de bagageruim te ontbreekt. De basisuitrusting blijkt bij na der onderzoek sowieso niet he lemaal je dat. Om er echt iets leuks van te maken, zul je een pakket extra's moeten bijbestel len. Helaas klimt de instapprijs van net geen 20 mille dan wel stevig door. Als je vierwie- laandrijving wilt hebben - die op de achterwielen is standaard - zelfs tot 26 mille. Het plaatje begint er toch een tikje anders uit te zien dan we in eerste in stantie dachten. Bij dergelijke bedragen ga je al gauw naden ken over een grotere, zwaarder gemotoriseerde en geraffineer der gebouwde Kia Sportage of Hyundai Tucson. Om nog maar te zwijgen over de gevoelig goedkopere Suzuki SX4, of zijn chique tweelingbroeder van Fiat, de Sedici. Bonkig karakter Eenmaal op pad wordt de mis sie voor de Terios er niet mak kelijker op. Hij heeft namelijk een bonkig karakter. Het onder stel doet voor een suv-model iets te nadrukkelijk terreinauto- achtig aan. En de 105 pk sterke 1.5 benzinemotor wil aardig vooruit, maar het geluidsni veau is te hoog, vooral bij vol ac celereren. Daar komt nog bij dat de motorlcoeling ongebrui kelijk luidruchtig aanslaat. In de testroute zat geen Autoba hn, zodat de vraag ons blijft boeien hoe dat op topsnelheid, 160 km per uur, klinkt. Eén ding is zeker: een portie extra geluidsisolatie zou niet weg zijn. Wellicht wordt dat allemaal op gepakt bij de presentatie van het Terios dieselmodel? Ontwik kelingstopman Tada geeft toe dat die er volgend jaar komt, maar wil niet zeggen welke mo tor het wordt. Het is een pu bliek geheim dat de Japanners al een tijdje aan een eigen twee- talctdieselmotor werken, een ef ficiënte oplossing die al jaren in de scheepsbouw wordt ge bruikt. Maar tussen de regels door beluisteren we dat het ook de Toyota 1.4 diesel kan wor den, want die revolutionaire diesel is nog niet klaar. De lancering van de nieuwe Terios doet ons denken aan de po pulaire tv-serie Dansen Kt de stenen'. De nieu we Daihatsu doet in foxtrot-stijl twee fer me passen vooruit, maar maakt op de der de tel helaas een mis stap. In 1978 zag hij de Ma zda RX-7 voor het eerst in een autoblad. Een echte sportwa- jen, vond Tomas Ver ier, en het is waar: lisje er te rustig in rijdt gaat-ie stuk! toorGert te Lintelo Even 29.000 gulden neertellen n de sportcoupé naar huis rij- len. zat er destijds niet in. „Jon- kinderen, een huis - één ge- insauto was echt genoeg", egt Tomas Verwer nu. Nadat lij de Mazda RX-7 in 1978 in Au- ovisie had gezien bleef het kna gen. „Niet alleen vanwege de ijn, ook de techniek vond ik in- eressant. Niet dat ik zo'n tech neut ben hoor, maar een ge- 'Urfd concept spreekt mij aan." Ie tweezitter was uitgerust net een rotatiemotor, ook Wan- timotor genoemd, naar zijn eestelijke vader Felix Wankel, i tegenstelling tot NSU met de to80, wisten de Japanners de ty- nsche problemen van deze mo or op te lossen, met als resul- aat een krachtige en betrouw- iare krachtbron. Die vroeg wel nn een kundige behandeling, voor Verwer was de motor dus en angrijk aandachtspunt toen de omstandigheden in 1994 eindelijk een tweede auto oelieten. „Bij een RX-7 moet je 'P twee dingen letten: de com- •ressie en de uitlaat, want die O) Mazda RX-7 1978-1995 (importstop) Techniek: (type 1) Twinrotor rotatiemotor, 2 x 573 cc, 115 pk, 152 Nm, vijfbak, achterwielaandrijving, 1.045 kg, topsnelheid 200 km/u, acc. 0-100 km/u 8,8 sec, verbruik 9-15 1/100 km is schreeuwend duur. Bij een te lage compressie kun je gaan sparen, dan is de motor rijp voor revisie. Na enig zoeken kwam ik precies de auto tegen die ik wilde. Eentje van 1981, met 89.000 km op de teller en in nieuwstaat. De eerste eigena resse had er zeven jaar in gere den. Bij de leraar die hem daar na kocht kwam de auto bij re gen niet buiten! Het moet een rustige rijder zijn geweest, want toen ik een keer 180 reed, klapten beide spiegels naar bin nen. Die heb ik maar iets strak ker laten afstellen. Dat de motor het in 1998 bij 108.000 km begaf, wijt Verwer vooral aan de vorige eigenaar. „Ik denk dat hij niet de rijstijl had voor zo'n auto. Je moet een Wankelmotor netjes warm rij den, maar dan moet je 'm ook de sporen durven geven. Met la ge toeren rijden is funest, dat geeft verkeerde belastingen en inwendige vervuiling. Met de nieuwe motor heb ik trouwens geluk gehad. Bij Eurorotor in Veldhoven - daar gaan zelfs Ma zda-dealers ten einde raad naar toe - hadden ze een sloopauto met een perfecte motor. Voor 2.000 gulden was ik klaar. Nu kost een revisie twee-, driedui zend euro! De teller staat op 140.000 km, de motor is per fect." Stofzuiger Sinds negen jaar is Verwer re- Zestien jaar moest Waalrenaar Tomas Verwer wachten voordat hij zijn RX-7 kon aanschaffen. Foto Mare Bolsius dacteur van het blad van de RX-7 Club Nederland, die haar tienjarig bestaan viert. „Met zo'n aparte auto wil je eikaars ervaringen delen. Dat geldt niet alleen voor techniek, maar ook voor het rijgevoel. Dat gekke stofzuigergeluid van de motor, de claxon die je hoort bij het maximum toerental, het is uniek. De RX-7 is ook een leuke klassieker voor beginners, want een top-exemplaar kost maar vijf, zes mille. Onderdelen zijn duur, maar dat geldt voor elke Japanner. Bovendien gaat er zel den wat stuk. Nou ja, behalve wanneer je te rustig rijdt dan!" Voor Tegen Goede rijeigenschappen Hoog verbruik Betrouwbaar en degelijk Niet sleutelvriendelijk Gunstig geprijsd Onderdelen duur •Type 1,1978- 1985 Aandachtspunten Test altijd de compressie Uitlaat kost 2.000 euro! Nooit synthetische olie Nooit Euro 98 tanken Aankoopkeuring: www.euro-rotor.nl RX-7 Club Sinds 1996, ruim 100 leden: www.rx-7club.nl. 18 juni: open jubi- leumrit, Susteren De vernieuwde Daihatsu Copen. De Aixam met open dak, de Scouty R.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27