PZC Auto KANJERLOTERIJ bij Audi w De veelsnufjesdrift in samenwerking met AutoTrack.nl Polo GTI is blanke bolster met ruwe pit 4 Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E.mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Soord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 12 mei 2006 Nu aantrekkelijk voordeel op de Audi A4 Pro Line Business. Pro Line Business pakket 1.095,- - diefstalalarm - middenarmsteun vóór - radio concert - telefoonvoorbereiding - navigatiesysteem - metallic-Zpareleffect lak En een leder interieur voor slechts 895,- geldt voor alle auto's die uit voorraad leverbaar zijn. jHü Vlissingen Tel. (0118) 424000 Temeuzen Tel. (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100 De Peilstok Nieuwe auto's krijgen steeds meer luxe. Airconditioning, navigatie en een carkit voor de mobiele telefoon zijn de normaalste zaak van de wereld. Welke accessoire is voor u onmisbaar? De cd-speler, het open dak, dat navigatiesysteem? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. De Audi A6 Avant-Alkoad Quattro: deftige stationwagprr vopr hard en onverhard terrein. j: r 'MtÈÊSÈ&zÊi Delmposante trekkenen-glijdt Zelfs als je het geld voor een top-Audi kunt of wilt missen, kom je voor een lastige keuze staan. Audi heeft een monumentale suv, de Q7, en een A6 Allroad die ingrijpend ver nieuwd is. Wat is wijsheid... Door Rien van der Steen Audi maakt kiezen moeilijk. Toen het merk zes jaar gele den met de eerste A6 Allroad kwam, was er nog geen sprake van een suv, en zeker niet van zo'n over treffende trap als de nieuwe Q_7. De Allroad Quattro - natuur lijk staat hij op het vierwielaan- drijfsysteem van Audi - is een ui terst deftige stationwagon voor hard en onverhard. Zeker de vernieuwde versie roept de vraag op wat de koper nou nog aan moet met zo'n lcnoepert van een suv als de Q.7. Die is een slag groter, mag meer trek ken en glipt iets dapperder door de modder, maar veel scheelt het allemaal niet. Boven dien komt de Q7 een stuk poe neriger en opschepperiger Verfijnd Er is geen merk dat zo te keer gaat met vierwielaandrijvers als Audi. Alle modellen van Su baru zijn dan wel 4wd, maar dat merk - tegenwoordig voor een deel van Toyota - kan in de verte niet tippen aan de soeve reiniteit en luxe die Audi te bie- den"heeft. De Audi A6 Allroad Quattro heeft bijvoorbeeld geen concurrent; niet bij Merce des, niet bij BMW en bij geen enkele Japanner. En de gemid delde luxe suv rijdt een heel stuk logger dan dit staaltje van degelijk weggedrag. Nou is de gewone A6 al bepaald geen be ginneling als het gaat over ver fijnd rijden, de Allroad doet daar op wat minder gebaande wegen nog een schep bovenop. Hij staat hoger op de wielen en maakt met expressieve vor men, roestvaststalen bodembe scherming en wiellcastverbre- ders duidelijk dat hij niet bang is van een rondje ruig terrein. Standaard heeft de Allroad on der zijn sjieke aanblik luchtve ring en dat maakt hem traditio neel gevoelig voor korte onef fenheden. De wat langer en vooral breder geworden Allroad kan door die luchtvering wel in hoogte variëren van 1.45 tot 1.51 meter en die zes centime ter kunnen in weiland of weg berm het verschil uitmaken tus sen muurvast komen te zitten of soepeitjes de weg vervolgen. Kolos En dan heeft Audi sinds kort zijn eigen suv. Eindelijk. De in Bratislava gebouwde, kolos is de allergrootste Audi die ooit be stond. Hij weegt ontzaglijk veel, slurpt evenredig brand stof, is een regelrechte ramp om te parkeren en vooral in de bocht en bij afremmen manifes teert hij zijn kolossale gewicht. Toch is het ongelooflijk hoe lichtvoetig de mammoet-auto rijdt. Audi verstaat net als Mer cedes en BMW de kunst meer dan twee ton als een gewone personenwagen te laten sturen. En als u denkt, dat zo'n Q7 toch alleen voor de VS bedoeld is (de helft van de productie gaat in derdaad die kant op): er zijn al bijna duizend Nederlanders die er eentje hebben besteld. Zijn design staat ook letterlijk op grote hoogte. In de week dat wij er mee reden was de belang stelling op en langs de weg on gehoord groot, maar dat zal ook met zijn gestalte te maken hebben. Tractor Dit zesde model uit de stal van Ingolstadt mist net als de A6 All road hoge en lange gearing. Op die manier moet duidelijk zijn dat ze niet als tractor door het leven willen gaan. Ze houden het een hele tijd vol in de mod der, maar als het echt menens wordt haken ze af. Audi gebruikt de Q7 ook om in- novatiedrang te demonstreren: wie er extra geld voor over heeft krijgt een dodehoekwaar- schuwing in de buitenspiegels, automatische cruise control en bumperverlichting achterin als de achterklep (elektrisch) open gaat. Hoofdprijs Wat de Q7 werkelijk voor heeft op de Allroad is zijn ruimte: hij is er met zeven in plaats van vijf zitplaatsen - kost 2.400 euro extra - en de Allroad blijft in al le gevallen op vijf steken. Daar staat tegenover, dat de Allroad -die in juli bij de dealer staat - standaard luchtvering heeft, en dat kost in de Q7 ruimschoots 4.300 euro extra. Audi's kanjerloterij kent twee mooie prijzen, maar welke de hoofdprijs is? Tja. Zegt u het Q) Audi Q7 Standaard: zes airbags, actieve hoofdsteunen voor, elektro- mechanische parkeerrem, licht- en regensensor, multimedia interface, permanente vierwielaandrijving, zestraps tip- tronic automaat, elektronische stabilisatie, parkeerhulp achter. Techniek: 3.0 TDI V6 TDI/233 Bagage: 775/2.035 I pk en 500 Nm of 4.2 V8 Gewicht: v.a. 2.295 kg FSI/350 pk en 440 Nm Verbruik: 1:8 l/km Lx b x h: 5.09 x 1.98 x 1.73 m Aanhanger geremd: 3.500 kg Wielbasis: 3.02 m Draaicirkel: 12 m Prijs: 3.0 TDI 70.100 euro Tank: 100 liter 4.2 FSI 89.800 euro Q) Audi A6 Awant Allroad Quattro Standaard: zes airbags, actieve hoofdsteunen voor, elektromecha- nische parkeerrem, licht- en regensensor, permanente vierwielaan drijving, multimedia interface, esp, luchtvering. Het studiemodel Pikes Peak was al enige jaren de voorbode van Audi's Q7. Q) Conclusie Techniek: 2.7 V6 TDI/180 pk, 3.0 V6 TDI/233 pk, 3.2 V6 FSI/255 pk en 4.2 V8 FSI/350 pk. Ophanging voor met vier aluminium draagarmen per wiel; zes vernellingen of zestraps tiptronic.L x b x h: 4.93 x 1.86 x 1.51 m Wielbasis: 2.83 m Voor J Ruimte Weggedrag Design Tegen Formaat Prijs Tildrempel achter Weggedrag en uitrusting van beide Audi's zijn uitnemend. De Q7 is ruimer dan de Allroad, maar die is juist han dzamer en beschikt over standaard luchtvering. De 3.0 TDI-versies schelen maar 400 euro en dat zal veel kopers doen vallen voor de imposante Q7. Objectief gezien is de fraaie Allroad de beste keus. Hij is alleen wat kleiner en mag wat minder trekken. Voor Duidelijke bediening Wegligging Afwerking Draaicirkel: 11.90 m Bagage: 565/1.660 I Tank: 80 I Gewicht: 1.875 kg Aanhanger geremd: 2.100 kg Verbruik: 1:9 l/km Prijs: 2.7 TDI 66.190 euro 3.0 TDI 69.690 3.2 FSI 70.900 Tegen Voor iets meer geld koop je een Q7 Dure extra's Imelda Marcos bezat 3000 paar schoenen. Toch had ze nét als ieder ander maar twee voeten. Een snelle reken som leert dat ze 1500 dagen iedere ochtend, een nieuw paar aan kon trekken. Ik vind het niet eens zo gek. Want de mens is nou eenmaal dol op lekker veel. Eerst deed je een schepje poe der in de vaatwasmachine en dan werd de boel schoon. Dat werd een tablet. Vervolgens heeg dat tablet een dubbele wer- Daama werd er nog eenpo- Mall aan toegevoegd. En in middels heeft datzelfde tablet een vijfvoudige werking! Mijn moeder deed de afwas nog gewoon met de hand. En na af loop gebruikte ze een crème om de droge handen weer soe pel te krijgen. Dat stond letter lijk op het blikje: 'Maakt droge tanden weer SoepelTegenwoor dig doen crèmepjes héél andere dingen. Ze hydrateren, revitali seren, verwijderen rimpels en cellulitis tot een keurig vastge steld percentage, voegen van al les aan de huid toe waar we blijkbaar een schrijnend ge brek aan hebben en geven ook nog een gezond kleurtje. Kort om: zo'n crème doet véél! Er was een tijd dat de fiets of géén of drie versnellingen had. De de railleur maakte daar vijf van. In middels zitten we op 21. En waar maken we de vuile fiets mee schoon? Met een Dui zend Dingen Doekje natuurlijk. Duizend dingen! Moderne au to's worden qua toeters en bel len ook steeds lawaaieriger. Zo werd ik laatst comfortabel naar Utrecht gereden door een ten- nismaat in zijn Volkswagen die naar een avontuurlijk noma denvolk is genoemd. Dat is dus niet zomaar een dikke auto. Dat is het mobiele equivalent van groot en veel. Op een bepaald moment wilde ik het raam een stukje open doen. Omdat het al donker was moest ik afgaan op de lampjes op het portier om de raambedie ning te vinden. Het bleek Miss ion Impossible. Ik kon het tussen alle andere dwaallichtjes niet vinden. Dus noodgedwongen dan maar op zoek naar de sepa rate climate control bediening op het dashboard. U begrijpt het al. Zelfde verhaal. Maar wat de rit extra eng maakte, was het feit dat mijn maat allerlei han dige snufjes wilde laten zien. Waardoor zijn ogen meer gefo cust waren op het interieur van zijn auto dan op de weg. Eind van het liedje was dat ik duizend-en-één angsten uit stond onderweg. En dat is pas écht veel. Maar niet van het goe de. Door Rien van der Steen Eind vorige eeuw bestond er ook een, zo'n Polo GTI, maar die bracht het maar tot 125 pk. Later verving de Lupo GTI hem, maar die is inmiddels naar de eeuwige jachtvelden. Nu heeft VW weer een potente Polo, met 1.8 liter turbomotor en een vermogen van 150 pk. Dankzij een heel plezierig mo torkoppel van 220Nm hoef je ook niet eens veel te schakelen, hetgeen duidelijk maakt dat we hier niet met zo'n nerveus straatraketje van doen hebben. Hij neemt genoegen met een li ter benzine op 11,5 kilometer. Het zijn vooral de trekkracht en het directe sturen die deze GTI lekker maken. Zolang je gas geeft produceert de motor een tamelijk doordringende brul en daar moet je op de lan ge duur van houden. Uiterlijk doet hij erg veel aan zijn grote broer Golf GTI den ken, al is het alleen maar door de enorme honingraat-grille en de wielen. Binnenin moeten rode biesjes Een grote, rood afgebiesde honingraat-grille kenmerkt de Polo GTI. op de gordels de situatie red den, want daar is het eigenlijk maar een saaie boel. De motor en het stuurgedrag zijn dus bij uitstek de aankoopargumen ten. Springerig Jammer dat de auto een nogal springerig weggedrag aan de dag legt. Dat maakt hij enigs zins goed met voortreffelijke stoelen, die je erg goed op je plek houden. Dat is niet het ge ÖDirk 't Hooft van Nederland Distributieland (NDL): „De bron van vervuiling ligt vooral bij de diesel auto's. Dat vrachtwagens daarbij de grootste rol spelen is niet waar. Er rijden in Nederland immers 2 miljoen personen- en bestelauto's op diesel, tegen 140.000 dieselvrachtauto's. Bedenk ook dat het vervoer niet de grootste boosdoener is. Zo is hetfijnstof in ons land voor 68 procent afkomstig uit het buitenland, terwijl verkeer en vervoer voor 16 procent verantwoordelijk zijn. De transportsector is bereid te investeren in een schoner milieu, getuige de 300 miljoen euro die de komende jaren zijn uitgetrokken". Leuk: bedenk je eigen 500! Over iets minder dan 500 dagen introduceert Fiat een nieuwe Fiat 500. Om de tijd op een aangename manier door te ko men, betrekt het con cern het publiek bij de totstandkoming van de opvolger van de Italiaanse stadsrak- ker. Iedereen kan op internet naar eigen smaak het basisont werp van de auto tu- nen en het resultaat in een galerij plaatsen of trots naar vrienden mailen. Intussen zijn al meer dan 2300 va rianten te zien. Info: www.fiat500.com De Fiat 500 laat zich eindeloos pimpen. Autoprijs stijgt minder Nieuwe auto's zijn in Nederland 18 procent duurder dan gemiddeld in de euro-landen. Wel is het zo dat de autoprijzen in ons land minder snel stijgen dan el ders. Nieuwe wagens waren het afgelopen kwartaal in Nederland slechts 0,3 procent duurder dan een jaar gele den. Voor de eurolanden steeg de gemiddelde prijs met bijna drie procent. Bron: RoadtoData Een echte Appel in de garage Het overlijden van Karei Appel vorige week herinner de Mercedes-Benz Nederland eraan dat het een ech te Appel heeft in de garage. In opdracht beschilderde de kunstenaar in 1986 een Mercedes 190. Hij noemde het werk 'A sunny day with loving car'. Het kersverse museum stuk staat bij Mercedes-Benz Den Haag (Donau 42) en is vanaf begin juni te zien bij dealer Baan in Hengelo. val met de bekerhouders. Alles wat je daar in zet, kegelt er bin nen twee seconden weer uit. Ge lukkig zit er nog een vasthou dender type flessen- en beker houder in het dashboard opge borgen. Goedkoop is zo'n dikke Polo niet: hij zet 24.995 euro op de kassabon en daar kim je ook an dere, zeer sportieve compacts voor kopen. Dan hou je nog ge noeg geld over voor een leuke autovakantie. Karei Appel destijds bij zijn 'loving car'. Truckstop? j Vorige week vroegen we u wat het beste middel is tegen luchtvervuiling rond snelwegen. Bijna eenderde van de stem mers vindt het een goede zaak als minder vrachtverkeer op de weg zou worden toege laten. Schonere brandstoffen zijn goed voor ruim een kwart van de stemmen. Beperken van Andere, schonere yj) Schonere •_J) Meer O Verplichte O Minder jfr Minder 32% 26% 17% 10% 8% 5% 2%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25