PZC
Auto
KANJERLOTERIJ bij Audi
w
De veelsnufjesdrift
in samenwerking met AutoTrack.nl
Polo GTI is blanke bolster met ruwe pit
4 Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E.mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Soord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 12 mei 2006
Nu aantrekkelijk voordeel op
de Audi A4 Pro Line Business.
Pro Line Business pakket 1.095,-
- diefstalalarm - middenarmsteun vóór
- radio concert - telefoonvoorbereiding
- navigatiesysteem - metallic-Zpareleffect lak
En een leder interieur voor slechts 895,-
geldt voor alle auto's die uit voorraad leverbaar zijn. jHü
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
De Peilstok
Nieuwe auto's krijgen steeds meer luxe.
Airconditioning, navigatie en een carkit
voor de mobiele telefoon zijn de normaalste
zaak van de wereld. Welke accessoire is voor
u onmisbaar? De cd-speler, het open dak, dat
navigatiesysteem? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
De Audi A6 Avant-Alkoad Quattro: deftige
stationwagprr vopr hard en onverhard terrein. j:
r 'MtÈÊSÈ&zÊi
Delmposante
trekkenen-glijdt
Zelfs als je het geld voor een top-Audi kunt of
wilt missen, kom je voor een lastige keuze
staan. Audi heeft een monumentale suv, de
Q7, en een A6 Allroad die ingrijpend ver
nieuwd is. Wat is wijsheid...
Door Rien van der Steen
Audi maakt kiezen
moeilijk. Toen het
merk zes jaar gele
den met de eerste
A6 Allroad kwam,
was er nog geen sprake van een
suv, en zeker niet van zo'n over
treffende trap als de nieuwe
Q_7. De Allroad Quattro - natuur
lijk staat hij op het vierwielaan-
drijfsysteem van Audi - is een ui
terst deftige stationwagon voor
hard en onverhard. Zeker de
vernieuwde versie roept de
vraag op wat de koper nou nog
aan moet met zo'n lcnoepert
van een suv als de Q.7. Die is
een slag groter, mag meer trek
ken en glipt iets dapperder
door de modder, maar veel
scheelt het allemaal niet. Boven
dien komt de Q7 een stuk poe
neriger en opschepperiger
Verfijnd
Er is geen merk dat zo te keer
gaat met vierwielaandrijvers
als Audi. Alle modellen van Su
baru zijn dan wel 4wd, maar
dat merk - tegenwoordig voor
een deel van Toyota - kan in de
verte niet tippen aan de soeve
reiniteit en luxe die Audi te bie-
den"heeft. De Audi A6 Allroad
Quattro heeft bijvoorbeeld
geen concurrent; niet bij Merce
des, niet bij BMW en bij geen
enkele Japanner. En de gemid
delde luxe suv rijdt een heel
stuk logger dan dit staaltje van
degelijk weggedrag. Nou is de
gewone A6 al bepaald geen be
ginneling als het gaat over ver
fijnd rijden, de Allroad doet
daar op wat minder gebaande
wegen nog een schep bovenop.
Hij staat hoger op de wielen en
maakt met expressieve vor
men, roestvaststalen bodembe
scherming en wiellcastverbre-
ders duidelijk dat hij niet bang
is van een rondje ruig terrein.
Standaard heeft de Allroad on
der zijn sjieke aanblik luchtve
ring en dat maakt hem traditio
neel gevoelig voor korte onef
fenheden. De wat langer en
vooral breder geworden Allroad
kan door die luchtvering wel in
hoogte variëren van 1.45 tot
1.51 meter en die zes centime
ter kunnen in weiland of weg
berm het verschil uitmaken tus
sen muurvast komen te zitten
of soepeitjes de weg vervolgen.
Kolos
En dan heeft Audi sinds kort
zijn eigen suv. Eindelijk. De in
Bratislava gebouwde, kolos is de
allergrootste Audi die ooit be
stond. Hij weegt ontzaglijk
veel, slurpt evenredig brand
stof, is een regelrechte ramp
om te parkeren en vooral in de
bocht en bij afremmen manifes
teert hij zijn kolossale gewicht.
Toch is het ongelooflijk hoe
lichtvoetig de mammoet-auto
rijdt. Audi verstaat net als Mer
cedes en BMW de kunst meer
dan twee ton als een gewone
personenwagen te laten sturen.
En als u denkt, dat zo'n Q7 toch
alleen voor de VS bedoeld is (de
helft van de productie gaat in
derdaad die kant op): er zijn al
bijna duizend Nederlanders die
er eentje hebben besteld.
Zijn design staat ook letterlijk
op grote hoogte. In de week dat
wij er mee reden was de belang
stelling op en langs de weg on
gehoord groot, maar dat zal
ook met zijn gestalte te maken
hebben.
Tractor
Dit zesde model uit de stal van
Ingolstadt mist net als de A6 All
road hoge en lange gearing. Op
die manier moet duidelijk zijn
dat ze niet als tractor door het
leven willen gaan. Ze houden
het een hele tijd vol in de mod
der, maar als het echt menens
wordt haken ze af.
Audi gebruikt de Q7 ook om in-
novatiedrang te demonstreren:
wie er extra geld voor over
heeft krijgt een dodehoekwaar-
schuwing in de buitenspiegels,
automatische cruise control en
bumperverlichting achterin als
de achterklep (elektrisch) open
gaat.
Hoofdprijs
Wat de Q7 werkelijk voor heeft
op de Allroad is zijn ruimte: hij
is er met zeven in plaats van
vijf zitplaatsen - kost 2.400 euro
extra - en de Allroad blijft in al
le gevallen op vijf steken. Daar
staat tegenover, dat de Allroad
-die in juli bij de dealer staat -
standaard luchtvering heeft, en
dat kost in de Q7 ruimschoots
4.300 euro extra.
Audi's kanjerloterij kent twee
mooie prijzen, maar welke de
hoofdprijs is? Tja. Zegt u het
Q) Audi Q7
Standaard: zes airbags, actieve hoofdsteunen voor, elektro-
mechanische parkeerrem, licht- en regensensor, multimedia
interface, permanente vierwielaandrijving, zestraps tip-
tronic automaat, elektronische stabilisatie, parkeerhulp
achter.
Techniek: 3.0 TDI V6 TDI/233 Bagage: 775/2.035 I
pk en 500 Nm of 4.2 V8 Gewicht: v.a. 2.295 kg
FSI/350 pk en 440 Nm Verbruik: 1:8 l/km
Lx b x h: 5.09 x 1.98 x 1.73 m Aanhanger geremd: 3.500 kg
Wielbasis: 3.02 m
Draaicirkel: 12 m Prijs: 3.0 TDI 70.100 euro
Tank: 100 liter 4.2 FSI 89.800 euro
Q) Audi A6 Awant Allroad Quattro
Standaard: zes airbags, actieve hoofdsteunen voor, elektromecha-
nische parkeerrem, licht- en regensensor, permanente vierwielaan
drijving, multimedia interface, esp, luchtvering.
Het studiemodel Pikes Peak was al enige jaren de voorbode van Audi's Q7.
Q) Conclusie
Techniek: 2.7 V6 TDI/180 pk,
3.0 V6 TDI/233 pk, 3.2 V6
FSI/255 pk en 4.2 V8 FSI/350
pk. Ophanging voor met vier
aluminium draagarmen per
wiel; zes vernellingen of
zestraps tiptronic.L x b x h:
4.93 x 1.86 x 1.51 m
Wielbasis: 2.83 m
Voor
J Ruimte
Weggedrag
Design
Tegen
Formaat
Prijs
Tildrempel achter
Weggedrag en uitrusting van beide
Audi's zijn uitnemend. De Q7 is ruimer
dan de Allroad, maar die is juist han
dzamer en beschikt over standaard
luchtvering. De 3.0 TDI-versies schelen
maar 400 euro en dat zal veel kopers
doen vallen voor de imposante Q7.
Objectief gezien is de fraaie Allroad
de beste keus. Hij is alleen wat kleiner
en mag wat minder trekken.
Voor
Duidelijke bediening
Wegligging
Afwerking
Draaicirkel: 11.90 m
Bagage: 565/1.660 I
Tank: 80 I
Gewicht: 1.875 kg
Aanhanger geremd: 2.100 kg
Verbruik: 1:9 l/km
Prijs: 2.7 TDI 66.190 euro
3.0 TDI 69.690
3.2 FSI 70.900
Tegen
Voor iets meer geld
koop je een Q7
Dure extra's
Imelda Marcos bezat 3000
paar schoenen. Toch had ze
nét als ieder ander maar
twee voeten. Een snelle reken
som leert dat ze 1500 dagen
iedere ochtend, een
nieuw paar aan kon trekken. Ik
vind het niet eens zo gek. Want
de mens is nou eenmaal dol op
lekker veel.
Eerst deed je een schepje poe
der in de vaatwasmachine en
dan werd de boel schoon. Dat
werd een tablet. Vervolgens
heeg dat tablet een dubbele wer-
Daama werd er nog eenpo-
Mall aan toegevoegd. En in
middels heeft datzelfde tablet
een vijfvoudige werking!
Mijn moeder deed de afwas nog
gewoon met de hand. En na af
loop gebruikte ze een crème
om de droge handen weer soe
pel te krijgen. Dat stond letter
lijk op het blikje: 'Maakt droge
tanden weer SoepelTegenwoor
dig doen crèmepjes héél andere
dingen. Ze hydrateren, revitali
seren, verwijderen rimpels en
cellulitis tot een keurig vastge
steld percentage, voegen van al
les aan de huid toe waar we
blijkbaar een schrijnend ge
brek aan hebben en geven ook
nog een gezond kleurtje. Kort
om: zo'n crème doet véél! Er
was een tijd dat de fiets of géén
of drie versnellingen had. De de
railleur maakte daar vijf van. In
middels zitten we op 21.
En waar maken we de vuile
fiets mee schoon? Met een Dui
zend Dingen Doekje natuurlijk.
Duizend dingen! Moderne au
to's worden qua toeters en bel
len ook steeds lawaaieriger. Zo
werd ik laatst comfortabel naar
Utrecht gereden door een ten-
nismaat in zijn Volkswagen die
naar een avontuurlijk noma
denvolk is genoemd. Dat is dus
niet zomaar een dikke auto.
Dat is het mobiele equivalent
van groot en veel.
Op een bepaald moment wilde
ik het raam een stukje open
doen. Omdat het al donker was
moest ik afgaan op de lampjes
op het portier om de raambedie
ning te vinden. Het bleek Miss
ion Impossible. Ik kon het tussen
alle andere dwaallichtjes niet
vinden. Dus noodgedwongen
dan maar op zoek naar de sepa
rate climate control bediening op
het dashboard. U begrijpt het
al. Zelfde verhaal. Maar wat de
rit extra eng maakte, was het
feit dat mijn maat allerlei han
dige snufjes wilde laten zien.
Waardoor zijn ogen meer gefo
cust waren op het interieur van
zijn auto dan op de weg.
Eind van het liedje was dat ik
duizend-en-één angsten uit
stond onderweg. En dat is pas
écht veel. Maar niet van het goe
de.
Door Rien van der Steen
Eind vorige eeuw bestond er
ook een, zo'n Polo GTI, maar
die bracht het maar tot 125 pk.
Later verving de Lupo GTI hem,
maar die is inmiddels naar de
eeuwige jachtvelden.
Nu heeft VW weer een potente
Polo, met 1.8 liter turbomotor
en een vermogen van 150 pk.
Dankzij een heel plezierig mo
torkoppel van 220Nm hoef je
ook niet eens veel te schakelen,
hetgeen duidelijk maakt dat we
hier niet met zo'n nerveus
straatraketje van doen hebben.
Hij neemt genoegen met een li
ter benzine op 11,5 kilometer.
Het zijn vooral de trekkracht
en het directe sturen die deze
GTI lekker maken. Zolang je
gas geeft produceert de motor
een tamelijk doordringende
brul en daar moet je op de lan
ge duur van houden.
Uiterlijk doet hij erg veel aan
zijn grote broer Golf GTI den
ken, al is het alleen maar door
de enorme honingraat-grille en
de wielen.
Binnenin moeten rode biesjes
Een grote, rood afgebiesde honingraat-grille kenmerkt de Polo GTI.
op de gordels de situatie red
den, want daar is het eigenlijk
maar een saaie boel. De motor
en het stuurgedrag zijn dus bij
uitstek de aankoopargumen
ten.
Springerig
Jammer dat de auto een nogal
springerig weggedrag aan de
dag legt. Dat maakt hij enigs
zins goed met voortreffelijke
stoelen, die je erg goed op je
plek houden. Dat is niet het ge
ÖDirk 't Hooft van Nederland Distributieland (NDL):
„De bron van vervuiling ligt vooral bij de diesel
auto's. Dat vrachtwagens daarbij de grootste rol spelen is
niet waar. Er rijden in Nederland immers 2 miljoen
personen- en bestelauto's op diesel, tegen 140.000
dieselvrachtauto's. Bedenk ook dat het vervoer niet de
grootste boosdoener is. Zo is hetfijnstof in ons land voor
68 procent afkomstig uit het buitenland, terwijl verkeer
en vervoer voor 16 procent verantwoordelijk zijn. De
transportsector is bereid te investeren in een schoner
milieu, getuige de 300 miljoen euro die de komende
jaren zijn uitgetrokken".
Leuk: bedenk je eigen 500!
Over iets minder dan 500 dagen introduceert Fiat
een nieuwe Fiat 500. Om de tijd op een aangename
manier door te ko
men, betrekt het con
cern het publiek bij
de totstandkoming
van de opvolger van
de Italiaanse stadsrak-
ker. Iedereen kan op
internet naar eigen
smaak het basisont
werp van de auto tu-
nen en het resultaat in
een galerij plaatsen of
trots naar vrienden
mailen. Intussen zijn
al meer dan 2300 va
rianten te zien.
Info: www.fiat500.com
De Fiat 500 laat zich
eindeloos pimpen.
Autoprijs stijgt minder
Nieuwe auto's zijn in Nederland 18 procent duurder
dan gemiddeld in de euro-landen. Wel is het zo dat
de autoprijzen in ons land minder snel stijgen dan el
ders. Nieuwe wagens waren het afgelopen kwartaal in
Nederland slechts 0,3 procent duurder dan een jaar gele
den. Voor de eurolanden steeg de gemiddelde prijs met
bijna drie procent.
Bron: RoadtoData
Een echte Appel in de garage
Het overlijden van Karei Appel vorige week herinner
de Mercedes-Benz Nederland eraan dat het een ech
te Appel heeft in de garage. In opdracht beschilderde de
kunstenaar in 1986 een Mercedes 190. Hij noemde het
werk 'A sunny day with loving car'. Het kersverse museum
stuk staat bij Mercedes-Benz Den Haag (Donau 42) en is
vanaf begin juni te zien bij dealer Baan in Hengelo.
val met de bekerhouders. Alles
wat je daar in zet, kegelt er bin
nen twee seconden weer uit. Ge
lukkig zit er nog een vasthou
dender type flessen- en beker
houder in het dashboard opge
borgen.
Goedkoop is zo'n dikke Polo
niet: hij zet 24.995 euro op de
kassabon en daar kim je ook an
dere, zeer sportieve compacts
voor kopen. Dan hou je nog ge
noeg geld over voor een leuke
autovakantie.
Karei Appel destijds bij zijn 'loving car'.
Truckstop?
j Vorige week vroegen we u wat het
beste middel is tegen luchtvervuiling
rond snelwegen. Bijna eenderde van de stem
mers vindt het een goede zaak als minder
vrachtverkeer op de weg zou worden toege
laten. Schonere brandstoffen zijn goed voor
ruim een kwart van de stemmen.
Beperken van
Andere, schonere
yj) Schonere
•_J) Meer
O Verplichte
O Minder
jfr Minder
32%
26%
17%
10%
8%
5%
2%