PZC
Halve draai bij
spoortunnel
Kloetingse molen heeft onzichtbare mankementen
Kermis gaat 's-Heerenhoek en
's-Gravenpolder weer voorbij
Ongevallen op Goese
rotonde alleen met
tunnels te voorkomen
Maand menu 23,50
Duo opgepakt voor diefstal
Diefstal twee buitenboordmotoren
Cheque voor logeerhuis
deDRVKKERY
Veranderen verkeersstroom Goes lastig
Hennepkwekerij
Redactie: 0113-315649
www.pzc.nl
E-mail:redactie@ pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
donderdag 11 mei 2006
editie Bevelanden-Tholen
h/andccifé
ino
U begint met een lasagna van diverse soorten
vis met garnaaltjes, courgette en aubergine.
Dan volgt een gebakken scholfilet antiboise
mét tomaatjes, kappertjes en olijven.
Als heerlijke afsluiting vier verschillende
bereidingen van grapefruit.
tel. (01 18) 4l80l9www.il ef.inos.nl
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
courgettesoep en
gemarineerde kip of
gemarineerde tempeh en -
mango
€12,50 of€io,oo (vegetarisch)
reserveren: 0118 - 886 866
vanavond 19.30-20.30 uur
De appel van
Adam en Eva
lezing door Eeuwout van der
Linden; liefde en seksualiteit
in bijbelse verhalen
Markt 511 Middelburg
T0118 886 886
www. de-drvkkery. nl
De wiekenas van de molen dreigde te verzakken. Dat is met het plaatsen van een nieuwe balk voorkomen.
foto Willem Mieras
door Harmen van der Werf
KLOETINGE - Op het eerste ge
zicht staat de korenmolen van
Kloetinge er piekfijn bij, maar
schijn bedriegt, volgens vrijwil
lig molenaar J. Bruël.
De molen is onlangs helemaal
onderzocht en de resultaten vie
len Bruël tegen. „Ik dacht zelf
'het zal wel meevallen', maar als
je zo'n rapport leest, dan weet je
beter. Op onderdelen is echt on
derhoud nodig." Op één onder
deel, de ondersteuning van de
wiekenas, is deze week in elk ge
val actie ondernomen. De hou
ten balk waarop de wiekenas
rust, in vakjargon de windpe-
luw, is vervangen. Dat was hard
nodig, stelt Bruël. De wiekenas
was vijftien centimeter verzakt.
„Doe je daar niks aan, dan kun
je de molen op een gegeven mo
ment sluiten, omdat de wieken
niet meer kunnen draaien."
Gisteren zijn ook nog stukken
van de bedekking van de molen
kap vernieuwd. „Niet de hele be
dekking is aangepakt, hoor",
meldt de vrijwillige molenaar.
„alleen de lekkende stukken
van de kap."
De deze week uitgevoerde werk
zaamheden waren het drin
gendst, maar er moet dus meer
gebeuren om het monument in
goede staat te houden. Een schil
derbeurt van de buitenkant zou
bijvoorbeeld niet voor zijn tijd
zijn.
De stichting die de molen be
heert, heeft echter niet al te veel
financiële armslag en heeft bij
de gemeente Goes aan de bel ge
trokken om de molen over te ne-
Twee weken
„Over twee weken is daar meer
duidelijkheid over te verwach
ten", laat een woordvoerster
van de gemeente weten. Goes
wil de Kloetingse molen overne
men, meldt zij, alleen de vraag
is nog voor welke prijs en onder
welke voorwaarden. Het is de
bedoeling dat de gemeente Goes
in de huidige stichting gaat deel
nemen.
De eigenaar is feitelijk nog al
tijd P. Mans uit Amsterdam. Hij
kocht de molen in 1979 en heeft
er veel in geïnvesteerd. Mans
heeft in 1998 het beheer van de
molen aan cle stichting overge-
door Harmen van der Werf
's-HEERENHOEK - 's-Heeren
hoek zal het ook dit jaar zonder
kermis moeten stellen en de ker
mis in 's-Gravenpolder is afge
blazen.
De gemeente Borsele heeft ge
probeerd in samenspraak met
horecaondernemers in 's-Hee-
renhoek weer een kermis van de
grond te tillen, maar dat is mis
lukt. Het draait in 's-Heeren
hoek om de locatie voor de ker
mis. Sinds de herinrichting van
de Heerenstraat oftewel cle Bier-
dulve, de straat met de meeste
cafés, is het niet meer mogelijk
om daar g'enoeg attracties kwijt
te kunnen. Een tent met bots
auto's, dé attractie van een
dorpskermis, kan er bijvoor
beeld niet staan.
Als alternatief is het plein voor
de rooms-katholieke kerk aange
dragen, waarbij er gezorgd zou
worden voor een extra evene
ment. Op het plein buiten het
uitgaanscentrum van 's-Heeren
hoek is in 2004 al eens een ker
mis gehouden. Dat is in de ogen
van de exploitanten zo'n misluk
king geworden dat ze zich daar
niet nog een keer aan willen
branden. Vorig jaar niet en dit
jaar ook niet.
's-Heerenhoek stond nog niet op
het lijstje van kermissen in Bor
sele en komt er dus ook niet op.
's-Gravenpolder stond er wel op
én wordt er vanaf gehaald. De
kermis wilde in 's-Gravenpol
der al nooit zo goed lopen. Het
streng christelijke deel van de
bevolking mijdt het evenement.
De gemeente wilde het nog een
jaar aanzien, maar de exploitan
ten wilden niet meer en de ker
mis is geschrapt.
Klompenrace
Ook de kermis in Nieuwdorp
stond op de wip, maar daar is
een oplossing voor gevonden in
overleg' met de dorpsraad en de
organisatie van de jaarlijkse
klompenrace. De kermis is dit
jaar gelijk met de drukbezochte
klompenrace gehouden.
GOES - De politie heeft in Goes gistermiddag twee man
nen aangehouden op verdenking van diefstal. Rond vier
uur kwam bij de politie de melding binnen dat de twee
spullen hadden gestolen in een winkel aan de Lange Kerk
straat in Goes. Ze werden betrapt toen ze de winkel wil
den verlaten en het alarm afging. Beide mannen renden
vervolgens de winkel uit, waarna het personeel de politie
belde.
Die was snel ter plaatse en zagen twee mannen die volde
den aan het opgegeven signalement een nabijgelegen win
kel inlopen. De twee mannen, een 20-jarige man uit
Doom en een 25-jarige man waarvan de woonplaats niet
bekend is, zijn vervolgens aangehouden en overgebracht
naar het politiebureau. Ze zijn ingesloten voor verder on
derzoek.
KAMPERLAND - Twee mannen, een 21-jarige inwoner
van Bergen op Zoom en een 20-jarige Tholenaar, zijn
woensdagnacht rond half twee bij Kamperland aangehou
den op verdenking van de diefstal van twee buitenboord
motoren en een betonschaar.
De politie hield hen voor een controle staande op de
Oost-Westweg, de doorgaande weg over Noord-Beveland.
Het tweetal is opgepakt, omdat zij geen duidelijke verkla
ring konden geven over de herkomst van de spullen in
hun auto.
GOES - Het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) in Goes
heeft gisteren een cheque van vijfhonderd euro overhan
digd aan ViaPhila, een logeerhuis voor gehandicapten
aan de W. Dreeslaan in Goes. Het geld is bijeen gebracht
met een sponsoractie en wordt gebruikt voor de inrich
ting van een snoezelruimte. Rondom de overhandiging
was een klein feestje belegd. Zo legden leerlingen en do
centen van de kappersopleiding enkele bewoners van het
logeerhuis eens flink in de watten.
Advertentie
Uw dealers in Zeeland;
MIDDELBURG
SieMatic Middelburg
(naast de Baderie)
Industrieterrein Arnestein
Grenadierweg 17a 0118-629522
TERNEUZEN
BouwCenter De Hoop
Kennedylaan 32 0115-680612
www.bouwcenterdehoop.nl
door Frank Balkenende
GOES - De rotonde op het Nan-
senplein in Goes-Zuid voldoet
aan alle normen. De vijf onge
lukken, waarbij een met dodelij
ke afloop, die er sinds mei 2005
waren te betreuren, zijn te wij
ten aan menselijke fouten.
Dat blijkt uit een onderzoek
naar de veiligheid van wegge
bruikers op de rotonde, waarop
(brom)fietsers voorrang hebben.
Het college van burgemeester en
Wethouders wil desondanks
toch onderzoeken of (bromfiet
sers enerzijds en auto's en
vrachtwagens anderszij ds kun
nen worden gescheiden. Dat is
mogelijk door aan de noordzijde
het fietspad een stukje door te
trekken en in het oplopende
weglichaam een tunneltje te bou
wen. Ook aan de zuidzijde zou
een tunnel de situatie voor
(bromfietsers veiliger maken.
Goes legde vorig jaar de rotonde
aan om het verkeer beter te la
ten doorstromen. Op het kruis
punt was daarvoor beveiligd
met verkeerslichten, maar die
zorgden ervoor dat het verkeer
in de spits te veel stokte.
Begin februari dit jaar kwam
een vijftienjarige scholiere uit
Heinkenszand op de rotonde om
het leven toen ze werd aangere
den door een vrachtwagen. Bij
de andere aanrijding waren er
twee met letsel en twee zonder.
Het dodelijk ongeluk was voor
het college van B en W aanlei
ding om na te gaan of de roton
de wel veilig genoeg is en of bij
de aanleg zaken ovér het hoofd
zijn gezien. Dat is niet het geval,
blijkt uit het rapport. Het ge
vaar schuilt vooral in het wegge
drag van zowel bestuurders als
fietsers, signaleert het onder
zoeksbureau DTV Consultants.
In de praktijk blijkt dat er veel
vrachtwagens, die van het be
drijventerrein Poel II komen of
er naar toe gaan, over de roton
de rijden en dat met name
vrachtwagenchauffeurs soms
flink doortrappen. Automobilis
ten houden zich doorgaans wel
in, zij het dat sommigen hun au
to laten doorrollen als ze moe
ten wachten op fietsers. Dat
werkt intimiderend. Ook rijden
bestuurders af en toe met opzet
vlak voor fietsers langs, waar
door die in de remmen moeten.
Zwakke weggebruikers houden
zich, een enkeling daargelaten,
goed aan de verkeersregels.
De enige mogelijkheid om nieu
we ongelukken te voorkomen, is
het snel- en langzame verkeer te
scheiden, ergo tunneltjes vcor
(bromfietsers aan te leggen.
Eentje onder de Nansenbaan
door (zuidkant rotonde) en een
tje in noord-zuidelijk richting
aan de westkant van de rotonde.
(Advertentie)
Banenmarkt van
Randstad Transport
13 mei - 10.00-15.00 uur
vestiging Goes OPEN
(0113)-27 48 50
zeeuwse almanak
Scholekster
Normaliter tikt het roodborst
je tegen het raam. In Zierik-
zee steekt een scholekster
hem naar de kroon. 'Laat mij
erin', geeft ook deze fraaie
steltloper te kennen.
Hij wil naar binnen in de
raadzaal van het gemeente
huis en uit die wens tikkend
langs het bovenste venster.
Hij lijkt intens mee te leven
met het politiek gekrakeel.
Dan raakt hij verbijsterd,
keert zich resoluut om,
spreidt zijn vleugels en schiet
het luchtruim in. Laatdun
kend een flinke flats achterla
tend.
The sky is the limit voor een
scholekster. Daarin verschilt
hij wellicht het meest met de
raadsleden.
De gekozen tunnelvariant aan de Goese Van Hertumweg (M. A. de Ruyterlaan staat er abusievelijk)
vanuit het zuidwesten bekeken. De halve cirkel sluit aan op een aan te leggen verbindingsweg die Ring
baan-West met de Piet Heinstraat verbindt en over het P+R-terrein loopt. De M. A. de Ruyterlaan - tus
sen de halve cirkel en de rotonde in de Piet Heinstraat - wordt in deze variant afgekoppeld voor gemo
toriseerd verkeer. In rood zijn de fietsroutes aangegeven, impressie Raadgevend Ingenieursburo Koch
bussenplein en het parkeerter
rein te scheiden.
Daarnaast moet de gemeente
met Prorail zaken doen, onder
meer over aankoop v.an een
strook grond aan de Edison-
straat. Die grond is nodig om de
Ringbaan-West te kunnen door
trekken. Op langere termijn wil
het college ook deze zijde van de
woonboulevard opkalefateren.
Verder heeft de tunnel (moge
lijk) gevolgen voor de Stoom
trein Goes-Borsele en zeker
voor bewoners van drie panden,
die nu grenzen aan het parkeer
terrein van supermarkt Jumbo.
Ze komen volledig geïsoleerd te
liggen. Dieleman erkent dat nog
veel zaken om een oplossing vra
gen.
De tunnel maakt deel uit van
het plan een halfverdiept spoor
aan te leggen. Er is verder bij de
overgang bij Ockenburgh een
fietstunnel nodig. De maatrege
len zijn nodig om de hinder van
goederentreinen in te dammen.
Goes en de provincie trekken
dit project samen. Ze moeten
voor 1 juni minister Peijs laten
weten hoe het technisch kan
worden aangepakt en wie dat
gaat betalen.
De hoop is in elk geval geves
tigd op rijkssubsidie.
BRESKENS - De politie heeft
gisterochtend in een garage bij
een woning in Breskens een hen
nepkwekerij ontmanteld.
De kwekerij bestond uit 256 hen
nepplanten en een stuk of dertig
assimilatielampen. Planten en
materiaal zijn in beslag geno
men en vernietigd. Op het mo
ment dat de politie de inval
1, was er in de garage nie
mand aanwezig. In de loop van
de middag is wel een 48-jarige
Rotterdammer aangehouden.
(Advertentie)
door Frank Balkenende
GOES - De tunnel onder het
spoor aan de Van Hertumweg in
Goes krijgt aan de noordzijde
de vorm van een halve cirkel.
Het college van burgemeester en
wethouders vindt deze oplos
sing de beste van vier onderzoch
te varianten.
De gemeente acht een tunnel on
der het spoor noodzakelijk voor
een betere verkeersafwikkeling
van en naar het centrum van de
stad. De huidige spoorwegover
gang met slagbomen zorgt er
steeds vaker voor dat het ver
keer vastloopt. Ook speelt de
voorspelde groei van het goede
renvervoer per spoor mee, waar
door de slagbomen in de toe
komst vaker dicht moeten, wat
weer tot extra files leidt.
De gemeente heeft vier tunnelva
rianten laten onderzoeken. Een
'tunnelbak met draai' scoort vol
gens wethouder M. Dieleman
(CDA, verkeer) het beste. Aan
leg inclusief herinrichting van
wegen kost naar schatting 29
miljoen euro.
Dat is tien miljoen euro minder
dan de variant die als tweede
beste uit.de bus komt. Dat be
treft een timnel, waarbij het ver
keer aan de noordkant direct
via een haakse bocht links- of
rechtsaf slaat. Deze mogelijkhe
den is echter duur en levert een
lastige aansluiting met het bus
station op, omdat de weg daar
nog niet op maaiveldhoogte is
aanbeland.
Grofweg komt de tunnelbak
met draai hier op neer: de weg
daalt aan de zuidkant van het
spoor ter hoogte van de Agri-
markt en draait aan de noordzij
de geleidelijk in westelijke rich
ting omhoog. Daar sluit hij in de
vorm van een T-splitsing aan op
een verbindingsweg die zal moe
ten worden aangelegd tussen
Ringbaan-West en de Piet Hein
straat. De gedachte om de ring
baan door te trekken via de
Edisonstraat en de Lijnbaan be
staat al langer, maar wordt in
dit model pure noodzaak.
Tegelijkertijd ontlast deze va
riant de druk bereden M. A. de
Ruyterlaan en de Piet Plein
straat, waar bewoners regelma
tig klagen over verkeershinder.
De De Ruyterlaan wordt een
voor auto's doodlopende en dus
verkeersluwe straat. Alleen een
fietspad loopt door naar de fiets
strook aan de noordzijde van de
tunnelweg. De gekozen variant
komt ook tegemoet aan de wens
om de Piet Heinstraat in te rich
ten als dertigkilometerzone. Bo
vendien neemt in de gekozen va
riant niet alleen het verkeersla
waai af, ook de luchtkwaliteit
verbetert, zeker in de De Ruyter
laan.
Hordes
Toch moet het college nog een
aantal hordes nemen om de tun
nel aan te kunnen leggen. Er zal
voor het tankstation en de Agri-
markt, de supermarkt net ten
zuiden van de spoorwegover
gang, een andere inrit dan via
de Van Hertumweg moeten ko
men. Een mogelijkheid is eeii
zuidelijke aansluiting via de In
dustriestraat.
Een ander punt is dat de (nieu
we) verbindingsweg die evenwij
dig aan het spoor loopt, het hui
dige P+R-terrein doorklieft. In
het onderzoeksrapport wordt
voorgesteld het her in te richten
WIE VOORUIT KIJKT KIEST
VOOR HET DELTA LLOYD RENTE FONDS
DELTA LLOYD RENTE FONDS: de solide basis voor uw beleggingen
Bij de Rabobank kunt u in de maand mei zonder aankoopkosten in dit obligatiefonds stappen.
Informeer bij uw Rabobank of kijk op www.rabobank.nl.
Ga naar uw Rabobank voor meer informatie
zeker delta lloyd
Di' waarde van uw belegging kan fluctueren. In liet verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het prospectus is verkrijgbaar
vla wmv.rabobank.nl en de Rabobank. Delta Lloyd Rente Fonds N.V. is een beleggingsinstelling en geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markim op
mui van de Wet toezicht beleggingsinstellingen. De Coöperatieve Centrale Raiffcisen-Boerenleenbank B.A., iedere lokale Rabobank en bepaalde onderdelen
W11 4' Rabobank Groep zijn als efficteninstelling aan te merken en als zodanig geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam. Voor dit product
15 au financiële bijsluiter opgesteld met informatie over het product, de kosten en dc risico's. Vraag erom en lees hem voordat u het product koopt.
(Advertentie)