PZC Halve draai bij spoortunnel Kloetingse molen heeft onzichtbare mankementen Kermis gaat 's-Heerenhoek en 's-Gravenpolder weer voorbij Ongevallen op Goese rotonde alleen met tunnels te voorkomen Maand menu 23,50 Duo opgepakt voor diefstal Diefstal twee buitenboordmotoren Cheque voor logeerhuis deDRVKKERY Veranderen verkeersstroom Goes lastig Hennepkwekerij Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 11 mei 2006 editie Bevelanden-Tholen h/andccifé ino U begint met een lasagna van diverse soorten vis met garnaaltjes, courgette en aubergine. Dan volgt een gebakken scholfilet antiboise mét tomaatjes, kappertjes en olijven. Als heerlijke afsluiting vier verschillende bereidingen van grapefruit. tel. (01 18) 4l80l9www.il ef.inos.nl vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu courgettesoep en gemarineerde kip of gemarineerde tempeh en - mango €12,50 of€io,oo (vegetarisch) reserveren: 0118 - 886 866 vanavond 19.30-20.30 uur De appel van Adam en Eva lezing door Eeuwout van der Linden; liefde en seksualiteit in bijbelse verhalen Markt 511 Middelburg T0118 886 886 www. de-drvkkery. nl De wiekenas van de molen dreigde te verzakken. Dat is met het plaatsen van een nieuwe balk voorkomen. foto Willem Mieras door Harmen van der Werf KLOETINGE - Op het eerste ge zicht staat de korenmolen van Kloetinge er piekfijn bij, maar schijn bedriegt, volgens vrijwil lig molenaar J. Bruël. De molen is onlangs helemaal onderzocht en de resultaten vie len Bruël tegen. „Ik dacht zelf 'het zal wel meevallen', maar als je zo'n rapport leest, dan weet je beter. Op onderdelen is echt on derhoud nodig." Op één onder deel, de ondersteuning van de wiekenas, is deze week in elk ge val actie ondernomen. De hou ten balk waarop de wiekenas rust, in vakjargon de windpe- luw, is vervangen. Dat was hard nodig, stelt Bruël. De wiekenas was vijftien centimeter verzakt. „Doe je daar niks aan, dan kun je de molen op een gegeven mo ment sluiten, omdat de wieken niet meer kunnen draaien." Gisteren zijn ook nog stukken van de bedekking van de molen kap vernieuwd. „Niet de hele be dekking is aangepakt, hoor", meldt de vrijwillige molenaar. „alleen de lekkende stukken van de kap." De deze week uitgevoerde werk zaamheden waren het drin gendst, maar er moet dus meer gebeuren om het monument in goede staat te houden. Een schil derbeurt van de buitenkant zou bijvoorbeeld niet voor zijn tijd zijn. De stichting die de molen be heert, heeft echter niet al te veel financiële armslag en heeft bij de gemeente Goes aan de bel ge trokken om de molen over te ne- Twee weken „Over twee weken is daar meer duidelijkheid over te verwach ten", laat een woordvoerster van de gemeente weten. Goes wil de Kloetingse molen overne men, meldt zij, alleen de vraag is nog voor welke prijs en onder welke voorwaarden. Het is de bedoeling dat de gemeente Goes in de huidige stichting gaat deel nemen. De eigenaar is feitelijk nog al tijd P. Mans uit Amsterdam. Hij kocht de molen in 1979 en heeft er veel in geïnvesteerd. Mans heeft in 1998 het beheer van de molen aan cle stichting overge- door Harmen van der Werf 's-HEERENHOEK - 's-Heeren hoek zal het ook dit jaar zonder kermis moeten stellen en de ker mis in 's-Gravenpolder is afge blazen. De gemeente Borsele heeft ge probeerd in samenspraak met horecaondernemers in 's-Hee- renhoek weer een kermis van de grond te tillen, maar dat is mis lukt. Het draait in 's-Heeren hoek om de locatie voor de ker mis. Sinds de herinrichting van de Heerenstraat oftewel cle Bier- dulve, de straat met de meeste cafés, is het niet meer mogelijk om daar g'enoeg attracties kwijt te kunnen. Een tent met bots auto's, dé attractie van een dorpskermis, kan er bijvoor beeld niet staan. Als alternatief is het plein voor de rooms-katholieke kerk aange dragen, waarbij er gezorgd zou worden voor een extra evene ment. Op het plein buiten het uitgaanscentrum van 's-Heeren hoek is in 2004 al eens een ker mis gehouden. Dat is in de ogen van de exploitanten zo'n misluk king geworden dat ze zich daar niet nog een keer aan willen branden. Vorig jaar niet en dit jaar ook niet. 's-Heerenhoek stond nog niet op het lijstje van kermissen in Bor sele en komt er dus ook niet op. 's-Gravenpolder stond er wel op én wordt er vanaf gehaald. De kermis wilde in 's-Gravenpol der al nooit zo goed lopen. Het streng christelijke deel van de bevolking mijdt het evenement. De gemeente wilde het nog een jaar aanzien, maar de exploitan ten wilden niet meer en de ker mis is geschrapt. Klompenrace Ook de kermis in Nieuwdorp stond op de wip, maar daar is een oplossing voor gevonden in overleg' met de dorpsraad en de organisatie van de jaarlijkse klompenrace. De kermis is dit jaar gelijk met de drukbezochte klompenrace gehouden. GOES - De politie heeft in Goes gistermiddag twee man nen aangehouden op verdenking van diefstal. Rond vier uur kwam bij de politie de melding binnen dat de twee spullen hadden gestolen in een winkel aan de Lange Kerk straat in Goes. Ze werden betrapt toen ze de winkel wil den verlaten en het alarm afging. Beide mannen renden vervolgens de winkel uit, waarna het personeel de politie belde. Die was snel ter plaatse en zagen twee mannen die volde den aan het opgegeven signalement een nabijgelegen win kel inlopen. De twee mannen, een 20-jarige man uit Doom en een 25-jarige man waarvan de woonplaats niet bekend is, zijn vervolgens aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Ze zijn ingesloten voor verder on derzoek. KAMPERLAND - Twee mannen, een 21-jarige inwoner van Bergen op Zoom en een 20-jarige Tholenaar, zijn woensdagnacht rond half twee bij Kamperland aangehou den op verdenking van de diefstal van twee buitenboord motoren en een betonschaar. De politie hield hen voor een controle staande op de Oost-Westweg, de doorgaande weg over Noord-Beveland. Het tweetal is opgepakt, omdat zij geen duidelijke verkla ring konden geven over de herkomst van de spullen in hun auto. GOES - Het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) in Goes heeft gisteren een cheque van vijfhonderd euro overhan digd aan ViaPhila, een logeerhuis voor gehandicapten aan de W. Dreeslaan in Goes. Het geld is bijeen gebracht met een sponsoractie en wordt gebruikt voor de inrich ting van een snoezelruimte. Rondom de overhandiging was een klein feestje belegd. Zo legden leerlingen en do centen van de kappersopleiding enkele bewoners van het logeerhuis eens flink in de watten. Advertentie Uw dealers in Zeeland; MIDDELBURG SieMatic Middelburg (naast de Baderie) Industrieterrein Arnestein Grenadierweg 17a 0118-629522 TERNEUZEN BouwCenter De Hoop Kennedylaan 32 0115-680612 www.bouwcenterdehoop.nl door Frank Balkenende GOES - De rotonde op het Nan- senplein in Goes-Zuid voldoet aan alle normen. De vijf onge lukken, waarbij een met dodelij ke afloop, die er sinds mei 2005 waren te betreuren, zijn te wij ten aan menselijke fouten. Dat blijkt uit een onderzoek naar de veiligheid van wegge bruikers op de rotonde, waarop (brom)fietsers voorrang hebben. Het college van burgemeester en Wethouders wil desondanks toch onderzoeken of (bromfiet sers enerzijds en auto's en vrachtwagens anderszij ds kun nen worden gescheiden. Dat is mogelijk door aan de noordzijde het fietspad een stukje door te trekken en in het oplopende weglichaam een tunneltje te bou wen. Ook aan de zuidzijde zou een tunnel de situatie voor (bromfietsers veiliger maken. Goes legde vorig jaar de rotonde aan om het verkeer beter te la ten doorstromen. Op het kruis punt was daarvoor beveiligd met verkeerslichten, maar die zorgden ervoor dat het verkeer in de spits te veel stokte. Begin februari dit jaar kwam een vijftienjarige scholiere uit Heinkenszand op de rotonde om het leven toen ze werd aangere den door een vrachtwagen. Bij de andere aanrijding waren er twee met letsel en twee zonder. Het dodelijk ongeluk was voor het college van B en W aanlei ding om na te gaan of de roton de wel veilig genoeg is en of bij de aanleg zaken ovér het hoofd zijn gezien. Dat is niet het geval, blijkt uit het rapport. Het ge vaar schuilt vooral in het wegge drag van zowel bestuurders als fietsers, signaleert het onder zoeksbureau DTV Consultants. In de praktijk blijkt dat er veel vrachtwagens, die van het be drijventerrein Poel II komen of er naar toe gaan, over de roton de rijden en dat met name vrachtwagenchauffeurs soms flink doortrappen. Automobilis ten houden zich doorgaans wel in, zij het dat sommigen hun au to laten doorrollen als ze moe ten wachten op fietsers. Dat werkt intimiderend. Ook rijden bestuurders af en toe met opzet vlak voor fietsers langs, waar door die in de remmen moeten. Zwakke weggebruikers houden zich, een enkeling daargelaten, goed aan de verkeersregels. De enige mogelijkheid om nieu we ongelukken te voorkomen, is het snel- en langzame verkeer te scheiden, ergo tunneltjes vcor (bromfietsers aan te leggen. Eentje onder de Nansenbaan door (zuidkant rotonde) en een tje in noord-zuidelijk richting aan de westkant van de rotonde. (Advertentie) Banenmarkt van Randstad Transport 13 mei - 10.00-15.00 uur vestiging Goes OPEN (0113)-27 48 50 zeeuwse almanak Scholekster Normaliter tikt het roodborst je tegen het raam. In Zierik- zee steekt een scholekster hem naar de kroon. 'Laat mij erin', geeft ook deze fraaie steltloper te kennen. Hij wil naar binnen in de raadzaal van het gemeente huis en uit die wens tikkend langs het bovenste venster. Hij lijkt intens mee te leven met het politiek gekrakeel. Dan raakt hij verbijsterd, keert zich resoluut om, spreidt zijn vleugels en schiet het luchtruim in. Laatdun kend een flinke flats achterla tend. The sky is the limit voor een scholekster. Daarin verschilt hij wellicht het meest met de raadsleden. De gekozen tunnelvariant aan de Goese Van Hertumweg (M. A. de Ruyterlaan staat er abusievelijk) vanuit het zuidwesten bekeken. De halve cirkel sluit aan op een aan te leggen verbindingsweg die Ring baan-West met de Piet Heinstraat verbindt en over het P+R-terrein loopt. De M. A. de Ruyterlaan - tus sen de halve cirkel en de rotonde in de Piet Heinstraat - wordt in deze variant afgekoppeld voor gemo toriseerd verkeer. In rood zijn de fietsroutes aangegeven, impressie Raadgevend Ingenieursburo Koch bussenplein en het parkeerter rein te scheiden. Daarnaast moet de gemeente met Prorail zaken doen, onder meer over aankoop v.an een strook grond aan de Edison- straat. Die grond is nodig om de Ringbaan-West te kunnen door trekken. Op langere termijn wil het college ook deze zijde van de woonboulevard opkalefateren. Verder heeft de tunnel (moge lijk) gevolgen voor de Stoom trein Goes-Borsele en zeker voor bewoners van drie panden, die nu grenzen aan het parkeer terrein van supermarkt Jumbo. Ze komen volledig geïsoleerd te liggen. Dieleman erkent dat nog veel zaken om een oplossing vra gen. De tunnel maakt deel uit van het plan een halfverdiept spoor aan te leggen. Er is verder bij de overgang bij Ockenburgh een fietstunnel nodig. De maatrege len zijn nodig om de hinder van goederentreinen in te dammen. Goes en de provincie trekken dit project samen. Ze moeten voor 1 juni minister Peijs laten weten hoe het technisch kan worden aangepakt en wie dat gaat betalen. De hoop is in elk geval geves tigd op rijkssubsidie. BRESKENS - De politie heeft gisterochtend in een garage bij een woning in Breskens een hen nepkwekerij ontmanteld. De kwekerij bestond uit 256 hen nepplanten en een stuk of dertig assimilatielampen. Planten en materiaal zijn in beslag geno men en vernietigd. Op het mo ment dat de politie de inval 1, was er in de garage nie mand aanwezig. In de loop van de middag is wel een 48-jarige Rotterdammer aangehouden. (Advertentie) door Frank Balkenende GOES - De tunnel onder het spoor aan de Van Hertumweg in Goes krijgt aan de noordzijde de vorm van een halve cirkel. Het college van burgemeester en wethouders vindt deze oplos sing de beste van vier onderzoch te varianten. De gemeente acht een tunnel on der het spoor noodzakelijk voor een betere verkeersafwikkeling van en naar het centrum van de stad. De huidige spoorwegover gang met slagbomen zorgt er steeds vaker voor dat het ver keer vastloopt. Ook speelt de voorspelde groei van het goede renvervoer per spoor mee, waar door de slagbomen in de toe komst vaker dicht moeten, wat weer tot extra files leidt. De gemeente heeft vier tunnelva rianten laten onderzoeken. Een 'tunnelbak met draai' scoort vol gens wethouder M. Dieleman (CDA, verkeer) het beste. Aan leg inclusief herinrichting van wegen kost naar schatting 29 miljoen euro. Dat is tien miljoen euro minder dan de variant die als tweede beste uit.de bus komt. Dat be treft een timnel, waarbij het ver keer aan de noordkant direct via een haakse bocht links- of rechtsaf slaat. Deze mogelijkhe den is echter duur en levert een lastige aansluiting met het bus station op, omdat de weg daar nog niet op maaiveldhoogte is aanbeland. Grofweg komt de tunnelbak met draai hier op neer: de weg daalt aan de zuidkant van het spoor ter hoogte van de Agri- markt en draait aan de noordzij de geleidelijk in westelijke rich ting omhoog. Daar sluit hij in de vorm van een T-splitsing aan op een verbindingsweg die zal moe ten worden aangelegd tussen Ringbaan-West en de Piet Hein straat. De gedachte om de ring baan door te trekken via de Edisonstraat en de Lijnbaan be staat al langer, maar wordt in dit model pure noodzaak. Tegelijkertijd ontlast deze va riant de druk bereden M. A. de Ruyterlaan en de Piet Plein straat, waar bewoners regelma tig klagen over verkeershinder. De De Ruyterlaan wordt een voor auto's doodlopende en dus verkeersluwe straat. Alleen een fietspad loopt door naar de fiets strook aan de noordzijde van de tunnelweg. De gekozen variant komt ook tegemoet aan de wens om de Piet Heinstraat in te rich ten als dertigkilometerzone. Bo vendien neemt in de gekozen va riant niet alleen het verkeersla waai af, ook de luchtkwaliteit verbetert, zeker in de De Ruyter laan. Hordes Toch moet het college nog een aantal hordes nemen om de tun nel aan te kunnen leggen. Er zal voor het tankstation en de Agri- markt, de supermarkt net ten zuiden van de spoorwegover gang, een andere inrit dan via de Van Hertumweg moeten ko men. Een mogelijkheid is eeii zuidelijke aansluiting via de In dustriestraat. Een ander punt is dat de (nieu we) verbindingsweg die evenwij dig aan het spoor loopt, het hui dige P+R-terrein doorklieft. In het onderzoeksrapport wordt voorgesteld het her in te richten WIE VOORUIT KIJKT KIEST VOOR HET DELTA LLOYD RENTE FONDS DELTA LLOYD RENTE FONDS: de solide basis voor uw beleggingen Bij de Rabobank kunt u in de maand mei zonder aankoopkosten in dit obligatiefonds stappen. Informeer bij uw Rabobank of kijk op www.rabobank.nl. Ga naar uw Rabobank voor meer informatie zeker delta lloyd Di' waarde van uw belegging kan fluctueren. In liet verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het prospectus is verkrijgbaar vla wmv.rabobank.nl en de Rabobank. Delta Lloyd Rente Fonds N.V. is een beleggingsinstelling en geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markim op mui van de Wet toezicht beleggingsinstellingen. De Coöperatieve Centrale Raiffcisen-Boerenleenbank B.A., iedere lokale Rabobank en bepaalde onderdelen W11 4' Rabobank Groep zijn als efficteninstelling aan te merken en als zodanig geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam. Voor dit product 15 au financiële bijsluiter opgesteld met informatie over het product, de kosten en dc risico's. Vraag erom en lees hem voordat u het product koopt. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29