Vrouwen in top van
bedrijven goud waard
Steeds
meer aardgas komt per schip
De man als gat in de supermarkt
Vakantie betaalbaar
houden is hele kunst
Kritische massa van 20 a 30 procent is wel noodzaak
Heel hard werken, en zet
je vrouwelijke charmes in
AH-baas beloond voor prijsoorlog
Daling winst Aegon valt mee
Productiestijging industrie
Toyota haalt recordwinst
Grote energiefusie in Oostenrijk
profijt
donderdag 11 mei 2006 27
Hnor Dylan de Gruijl
DEN HAAG - Vrouwen in de
lop van het bedrijfsleven leve
ren geld op. Dat is in de Verenig
de Staten aangetoond, en gaat
ook op voor Nederland. „En dan
niet één excuus-Truus, maar
een kritische massa van 20 tot
30 procent. Dan zou ook het
Ahold-schandaal nooit zijn ge
beurd."
Bercan Günel, type geslaagd za
kenvrouw en mede-oprichtster
van wervingsbureau WomanCa-
il, durft die stelling aan.
Vrouwen, zegt ze, ellebogen
zich niet naar boven. Zij willen
hun zaakjes op orde hebben,
n voor de inhoud, zoals direc
teur personeelszaken. Maar
juist daardoor blijven ze steken
op weg naar de raad van be
stuur. Zeker in Nederland. „De
situatie hier is nog steeds ramp
zalig."
In weinig landen bekleden zo
weinig vrouwen topposities bij
bedrijven als in Nederland. Op
de wereldranglijst bungelen we
samen met Pakistan onderaan
n het streven van de overheid
om het aantal vrouwen op lei
dende posities in 2010 te hebben
verdubbeld, ligt al jaren niet op
schema.
Toch lijkt er voorzichtig een ken
tering gaande. Heineken, Numi-
co, Rabobank en Fortis benoem
den onlangs vrouwen in hun
raad van commissarissen. En
ook bij pensioenfondsen zitten
wouwen in topfuncties. „Wij
hebben heel bewust gekozen
voor vrouwen", aldus Numi-
co-woordvoerder Michiel Quar-
les, „Zij benaderen zaken toch
vanuit een ander perspectief."
Ook Günel merkt dat bedrijven
voorzichtig meer vrouwen aan
de bestuurstafel willen. Woman-
lital wist vorig jaar elf vrou
wen te plaatsen als commissa
ris. Slim, vindt Günel, zelf werk
zaam geweest in de top van on
der meer consultantsbureau Bru
nei. „Uit onderzoek in de Vere
nigde Staten blijkt dat beursge
noteerde bedrijven met mannen
én vrouwen in de directie betere
financiële resultaten boeken."
Voorlopig blijft Nederland nog
ver achter. Bij de grote beursge
noteerde ondernemingen zitten
slechts drie wouwen in de raad
van bestuur. Dames behoren
nog niet niet tot de old-boys-net
werken waaruit bestuurders
hun opvolgers kiezen. Günel:
„En mannen zijn nu eenmaal
meer gericht op macht en het
profileren van zichzelf. Zij wil
len een mooie auto, hun secreta
resse zelf kumien kiezen, een
hoog salaris. Vrouwen halen op
een andere manier voldoening
uit hun werk."
Zwangerschap
Ook een zwangerschap kan een
carrière lelijk opbreken, weet
Günel. Als een vrouw na een
jaar of twee zorgverlof weer vol
ledig aan de bak wil, blijkt haar
plek veelal opgevuld. Maar
waarom juist in Nederland vrou
wen zo vaak tegen het glazen
plafond botsen? Günel blijft het
antwoord schuldig. „Ik hoor
wel dat Nederland nog steeds
calvinistisch is, maar andere
conservatieve landen doen het
veel beter."
Auteur van het boek Mevrouw,
mijn heren Marike van Zanten
sprak voor haar interviewbun
del uitvoerig met 25 vrouwen
aan de top. Zij wezen erop dat
een topbaan onmogelijk een
deeltijd-baan kan zijn. „In Ne
derland zetten veel vrouwen
zichzelf buitenspel door deeltijd
te werken."
„Alleen met inhoud kom je er
ook niet. Vrouwen moeten het
politieke spel leren spelen. Je
kan een vergadering wel heel
goed voorbereiden, maar als
blijkt dat alles al is voorge
kookt, kijk je lelijk op je neus."
Toch moet de echte doorbraak
van het bedrijfsleven zelf ko
men, aldus Van Zanten.
Een concern als Numico heeft'
dat door. Onlangs benoemde het
bedrijf twee - buitenlandse -
vrouwen als commissaris. Toch
blijft het vreemd voor een produ
cent van babyvoeding, geen en
kele vrouw in de raad van be
stuur. „Een vrouw op die plek le
vert domweg keiharde euro's
op." GPD
door Dylan de Gruijl
DEN HAAG - Tips voor de weg
naar de top voor vrouwen in het
bedrijfsleven:
Wees bereid keihard te wer
ken, ten minste zestig uur per
week.
Gebruik je vrouwelijke char
mes. Kopieer niet dominant
mannelijk gedrag.
Stop met zeuren en klagen, ge
bruik humor om serieus geno
men te worden
Ga netwerken. Stap vlak voor
een vergadering binnen bij de
baas, ga met de heren mee naar
de kroeg en nodig de topman
brutaal uit voor lunch.
Ga voor die toppositie. Laat je
niet wegstoppen in een staffunc
tie.
Negeer kritiek van buiten op
moeders die voltijd werken.
Kies een levenspartner die je
ambities steunt.
Profiteer van een mentor,
maar laat je niet pamperen als
'daddy's little girl'. GPD
Met de uitvinding van de typemachine deden vrouwen hun intrede op het kantoor. Maar naar de top zijn ze nog steeds niet doorgebroken.
foto GPD
DEN HAAG - Albert Heijn-baas Dick Boer is met onmid
dellijke ingang toegetreden tot de raad van bestuur van
moederconcern Ahold. Daarmee krijgt Boer zijn beloning
voor de prijzenoorlog die hij drie jaar geleden begon.
De grootgrutter won verloren gegaan marktaandeel te
rug, zag de omzet stijgen en lijkt van 'yuppen-winkel' op
de terugweg naar een supermarkt voor het gezin. Schuite-
ma, waarin Ahold een belang van 73 procent heeft, krijgt
Bert Roetert als nieuwe bestuux'svoorzitter. GPD
DEN HAAG - Verzekeraar Aegon heeft over het eerste
kwartaal van dit jaar een nettowinst behaald van 630 mil
joen euro. Dat is een daling van zeven procent in vergelij
king met dezelfde periode in 2005. Aegon overtrof met dit
resultaat wel de verwachtingen van de meeste analisten,
die gemiddeld rekenden op een daling van de winst naar
600 miljoen euro.
De verzekeraar verloor 26 miljoen euro op zijn beleggings
portefeuille. Vorig jaar werd daarop nog 297 miljoen ver
diend. Daarnaast werden begin vorig jaar de Spaanse
schadeverzekeringsactiviteiten verkocht. Die inkomsten
ontbreken nu. GPD
DÉN HAAG - De Nederlandse industrie heeft in maart
haar omzet en productie zien stijgen. Dat heeft het Cen
traal Bureau voor -de Statistiek gisterochtend bekend ge
maakt.
De omzet steeg met 11 procent. Dit komt vooral door ho
gere afzetprijzen. De productie steeg voor de tweede
maand op rij. In februari was die stijging met 0,8 procent
nog gering, maar in maart wist de industrie al 2.3 procent
meer te produceren. GPD
TOKIO - Toyota, het grootste autoconcern van Japan,
heeft in het eind maart afgesloten boekjaar 2005/2006 een
recordwinst behaald. De autofabrikant maakte gisteren
bekend dat het nettoresultaat met 17 procent is gestegen
tot het niet eerder bereikte peil van 1,37 biljoen yen (9,6
miljard euro).
Ook de bedrijfswinst, die steeg van 1,67 biljoen tot 1,88
biljoen yen (13,15 miljard euro), is een record. Dat geldt
ook voor de omzet van de op een na grootste autofabri
kant ter wereld. De omzet groeide met 13 procent tot
21,04 biljoen yen (147,3 miljard euro). De resultaten zijn
beter dan de analisten hadden vernacht. ANP
WENEN - OMV, het grootste olie- en gasconcern van Oos
tenrijk, gaat via een aandelenruil sameh met de Oosten
rijkse elektriciteitsleverancier Verbund. Door de fusie ont
staat het grootste concern van Oostenrijk.
OMV maakte de krachtenbundeling gisteren bekend. Het
samengaan levert een jaarlijkse besparing op de kosten
op van minimaal 100 miljoen euro. Deskundigen dichten
de nieuwe combinatie grote kansen toe in Midden- en
Oost-Europa. De hele transactie kan worden gewaar
deerd op 12,6 miljard euro. ANP
door Jasper van de Kerkhof
De vakantiekriebels ko
men weer op nu het win
terweer eindelijk heeft plaats
gemaakt voor uitbundige zon
neschijn. Veel landgenoten
zullen nog even de verrichtin
gen van Oranje op het WK
voetbal in Duitsland afwach
ten, maar daarna begeeft reis
lustig Nederland zich mas
saal op pad voor de broodno
dige zon, zee en vertier. La
ten we hopen dat de stroom
vakantiegangers pas na 9
juli, de dag van de finale, op
gang komt.
Vakantie vieren is leuk, maar
ook een aanslag op de beurs.
Het loont te weten dat vrij
wel geen twee vliegtuigstoe-
len, hotelkamers of huurau
to's voor dezelfde prijs wor
den verkocht. Prijsvorming is
in de reisbranche buitenge
woon ondoorzichtig. De truc
is ervoor te zorgen dat u niet
meer betaalt dan diegene die
op de stoel naast u in het
vliegtuig zit, want dat is pas
écht irritant.
Goedkoop reizen betekent
vergelijken, vergelijken en
nog eens vergelijken. Kijk bij
^verschillende internetreisbu-
reaus en vergelijk de prijzen
altijd even met die op de web
site van de luchtvaartmaat
schappij zelf. Het traditione
le reisbureau rekent hogere
boekingskosten (tot 50 euro),
maar daar kumien ze wel
snel aanbiedingen vergelij
ken en het totale aanbod over
zien.
'Vroegboekers vliegen goed
koper', luidt een veelgehoor
de stelling. Wie precies weet
wanneer hij weg wil en ook
waar naar toe, doet er inder
daad goed aan vroeg te boe
ken (en is nu eigenlijk al te
laat). Volgens de Consumen
tenbond is www.d-reizen.nl
de beste site om een goedko
pe vlucht te boeken. De luxe
van business class is in de zo
mermaanden trouwens zowat
de helft voordeliger dan in
rest van het jaar, omdat er in
die periode minder zakelijk
wordt gereisd.
De flexibele reiziger kan be
ter wachten op een tijdelijke
aanbieding. Vliegmaatschap
pijen bieden soms forse kor
tingen op specifieke bestem
mingen. Probleem is dat er
maar een paar tickets voor
die spotprijs van de hand
gaan. De aanbiedingen staan
meestal als eerste in de
nieuwsbrieven van de vlieg
maatschappijen, dus het is
een goed idee om daarop een
(gratis) abonnement te ne
men. Tip: boek even na mid
dernacht. Klokslag 12 uur ko
men stoelen vrij die de reisbu
reaus gedurende de dag in op
tie hebben gehouden maar
niet zijn verkocht.
Het voordeel op een lastminu-
te is doorgaans veel groter
dan een vroegboekkorting,
want het laatste dat een
luchtvaartmaatschappij wil,
is dat een stoel leeg de lucht
ingaat. Daar staat tegenover
dat er vlak voor vertrek
meestal weinig meer te kie
zen valt en dat er hoogstens
een paar stoelen beschikbaar
zijn.
Voor een prijsvergelijking
tussen verschillende aanbie
ders is lastminute.pagina.nl
een goed startpunt.
Vanuit Nederland boeken bij
een Duitse of Belgische reisor
ganisatie kan tientallen of
zelfs honderden euro's sche
len. Vluchten vertrekken veel
al vanaf Zaventem (Brussel)
of Duitse luchthavens net
over de grens (Düsseldorf,
Keulen). Sommige reisbu
reaus, vooral in de grensstre
ken, treden op als agent voor
buitenlandse aanbieders.
Kijk ook op www.tui.de en
www.jetair.be voor de adres
sen.
Waarschuwing
Bij de aanschaf van vlieg
tickets is een waarschuwing
op zijn plaats: de geadverteer
de prijs is doorgaans voor
een 'kaal ticket', luchthaven
belasting en administratieve
kosten komen er nog bij.
Prijsvechter Easyjet geeft in
middels het goede voorbeeld
met all-in prijzen. Kijk ook
kritisch naar de voorwaar
den; hoe goedkoper het tick
et, hoe duurder (of zelfs on
mogelijk) het wordt om te wij
zigen of annuleren. Expedia
(www.expedia.nl) is volgens
de Consumentenbond de dui
delijkste boekingssite als het
om prijzen gaat. GPD
Je kunt de vertrouwde weg bewande
len. Buurjongetje jarig dus even
naar de houten-speelgoedwinkel voor
geeft-niet-wat, als het maar speelgoed
is. Zo kom je nooit op nieuwe ideeën.
Moet je eens zien wat er gebeurt als je
buurjongetje een harpsluiting geeft.
Misschien begrijpt hij het niet meteen,
want er zit geen cadeaupapier van de
houten-speelgoedwinkel om, maar
gaande het verjaarspartijtje dringt tot
hem door dat hij serieus genomen
wordt. Hij heeft iets 'echts' gekregen.
Een harpsluiting is een stalen U - beet
je bollend vaak - met ogen aan de po
ten waar een stift in past. De stift heeft
een schroefdraad en één van de twee
°gen ook. Past prachtig in elkaar. Er
z'jn ook zilveren met een knalrode
s'ift. Te mooi haast om er een au
towrak aan op te takelen uit de sloot.
Een waar sieraad is het, net even te
zwaar voor om je nek.
Maar waar vind je zo gauw een harp
sluiting? In de supermarkt van Krag-
genburg, een kleine plaats aan de rand
van een bos in de Noordoostpolder.
Voor spijkers ga je doorgaans niet naar
de kruidenier. Spijkers koop je in de ij-
zerwarenwinkel. Maar die is er niet
meer. Net als de winkel in garen en
band en de poelier. Allemaal weg.
Het klopt niet nauwkeurig en volledig
wat hierboven staat, maar fiets door
Nederland en tel de winkels die de deu
ren voorgoed sloten. En winkels die op
nieuw open gingen, maar dan als hou
ten-speelgoedwinkeltje of als kunstga-
lerietje. Heel wat slagerijen en bakker
winkels werden een galerie. Er is in
kleine plaatsen - ga maar kijken in
Wijk bij Duurstede - meer kunst te
koop dan spullen die je nodig hebt om
te overleven.
Voor spijkers moet je naar Gamma en
die is zo ver weg dat je eerst een auto
moet kopen voor je op spijkers uit kan
gaan. Ik vroeg het me al eerder af.
Waarom heeft de supermarkt wel de
broodverkoop van de bakker overgeno
men en de poelier dood geconcurreerd
met plofkip? Waarom wel vis in de koe
ling van de kruidenier, wel motorolie,
wel klosjes garen, paperclips, naainaal-
den, verjaardagversiering en overhemd
knoopjes maar geen spijkers? Ik
schreef er over en kreeg reacties van
handelsondernemers die geprobeerd
hadden een ijzerwarenmeubeltje in su
permarkten te plaatsen. Het werd niks.
Winkelchefs zetten liever een bak ver-
wenyoghurt in het gangpad, zodat je er
niet langs kan en er haast niet onder
uit. Maar Gamma en Praxis verkopen
al wel keukenmachines, fietsen, fornui
zen, koffie en snoep, terwijl de kruide
nier de man in de steek laat, die wat
wil timmeren. De man en zijn buurjon
gen zijn een gat in de markt, maar de
super ziet ze niet staan.
Behalve in Kraggenburg. Daar weten
ze in de buurtsuper wat mensen nodig
hebben en halen het voor ze in huis.
Wat de Troef markt in Kraggenburg
doet is zo bijzonder in de supermarkt
branche, dat het vakblad voor kruide
niers, Distrifood, er een reportage aan
wijdt. De Troefmarkt heeft spijkers, bit
jes, schroeven, bouten en moeren in het
assortiment opgenomen en het echt
paar dat de winkel runt, is verrast over
de verkoopresultaten. Allemaal man
nen die er om komen. En als het vrou
wen zijn die met een bout langs de kas
sa schuiven is dat op verzoek van de
man die er thuis op zit te wachten.
Eindelijk een supermarktchef die het
begrijpt. Overal waar specialisten hun
winkels hebben moeten sluiten kan de
super de koopwaar van de specialist als
nog aanbieden. En dat moet, anders val
len oude wijken voorgoed in slaap en
sterft het dorp. Spijkers moeten en
harpsluitingen! De Troefmarkt heeft
nog iets bijzonders. Hebt u harpsluitin
gen?, vraag ik telefonisch.
Jazeker, morgen, zegt de chef. In de
winkel ligt een catalogus ter inzage
met tienduizend stuks ijzerwaren. Wijs
aan wat je hebben wilt en morgen heeft
de super het voor je in huis. Een reden
om naar Kraggenburg te verhuizen.
Wouter Klootwijk
hrdgas komt uit Slochteren, Ze-
ren we op school. Maar steeds
meer aardgas komt, diepgevro
ren en vloeibaar, per schip Euro-
fa binnen.
door Chris van Alem
ZEEBRUGGE - 'Gelieve alle
rookgerief hier af geven', staat
erop het bordje. Ook mobiele te
lefoons mogen niet mee naar bin
nen. Een klein vonkje kan hier
een megaramp aanrichten. In
drie grote tanks ligt 240.000 ku
bieke meter vloeibaar aardgas
(LNG) opgeslagen.
Voor de energievoorziening is
Europa straks niet meer alleen
afhankelijk van de aardgasvoor
raden in Nederland, Rusland en
Noorwegen. In toenemende ma
te wordt vloeibaar aardgas aan
gevoerd uit landen met grote
voorraden als Algerije, Qatar,
Oman, Nigerië en Abu Dhabi.
Het is stil aan de terminal in
Zeebrugge. Gemiddeld eens in
de zes dagen meert hier een
aardgasboot af. Fluxys, dat de
terminal exploiteert, kan sche
pen aan tot 130.000 kuub vloei
baar gas. Het gas, dat op een
temperatuur van 162 graden on
der nul wordt aangevoerd,
wordt met behulp van warmte
vluchtig gemaakt. Vanaf dat mo
ment is het volume enorm toege
nomen. Eén liter vloeibaar gas
levert zeshonderd kuub vluchtig
gas op, dat via een wijdvertakt
netwerk West-Europa in
stroomt. „Nu leveren we per uur
teit moet worden opgeschroefd.
De wereldvraag naar vloeibaar
aardgas verviervoudigt tot
2020, zo blijkt uit een studie van
Exxon. De wereldgasreserves
zijn nog voor tweehonderd jaar
toereikend, becijferde het Inter
nationale Energie Agentschap
in 2004.
De kosten van transport, opslag
en vergassing van vloeibaar
aardgas zijn de afgelopen twin
tig jaar gehalveerd en dalen ver
der. Daardoor wordt LNG een
steeds aantrekkelijker alterna
tief. Elders in Europa, van Span
je tot Turkije, van Italië tot
Duitsland bestaan plannen om
LNG aan te voeren en te vergas
sen. Ook in Nederland, waar de
Gasunie samen met Vopak op
de Rotterdamse Maasvlakte een
LNG-terminal wil bouwen.
Nuon heeft daar belangstelling
voor, als aandeelhouder én afne
mer. Essent bestudeert samen
met het Amerikaanse Conoco
Phillips de mogelijkheid voor
aanlanding van LNG in de Gro
ninger Eemshaven.
Het zijn vooral de Europese elek
triciteitsbedrijven die in LNG
zijn geïnteresseerd. Vele gebrui
ken gas om stroom op te wek
ken. De groeiende vraag naar
stroom en de steeds grotere af
hankelijkheid van Russisch
aardgas dat via een pijplijn
wordt aangevoerd, maken de
energiereuzen huiverig. LNG
maakt hen wat minder afhanke
lijk. Ook de dalende voorraden
aardgas in eigen bodem wakke
ren de interesse aan. GPD
80.000 kuub af", zegt ingenieur
Luuk Sabbe van Fluxys. „Dat
kunnen we opvoeren tot 950.000
kuub." Dat het stil is aan de ter
minal is geen veeg teken. Inte
gendeel. „Tot eind 2006 zitten
we helemaal volgeboekt." De
vraag naar aardgas in West-Eu
ropa neemt de komende jaren
enorm toe. In 2015 is 710 mil
jard kuub gas nodig, bijna 50
procent meer dan het verbruik
in 2004. De aanvoer van vloei
baar aardgas in Europa be
draagt momenteel 9 procent van
het totale verbruik, in 2015 is
dat gestegen naar tenminste 12
procent. Bouwvakkers werken
aan Belgische kust hard aan een
vierde opslagtank.
Fluxys verwerkt nu 4,5 miljard
kuub aardgas per jaar. Over
twee jaar moet dat zijn verdub
beld, ook de vergassingscapaci-
Transport van vloeibaar gemaakt aardgas (LNG, Liquefied natural gas) op de Noordzee. foto GPD