Vrouwen in top van bedrijven goud waard Steeds meer aardgas komt per schip De man als gat in de supermarkt Vakantie betaalbaar houden is hele kunst Kritische massa van 20 a 30 procent is wel noodzaak Heel hard werken, en zet je vrouwelijke charmes in AH-baas beloond voor prijsoorlog Daling winst Aegon valt mee Productiestijging industrie Toyota haalt recordwinst Grote energiefusie in Oostenrijk profijt donderdag 11 mei 2006 27 Hnor Dylan de Gruijl DEN HAAG - Vrouwen in de lop van het bedrijfsleven leve ren geld op. Dat is in de Verenig de Staten aangetoond, en gaat ook op voor Nederland. „En dan niet één excuus-Truus, maar een kritische massa van 20 tot 30 procent. Dan zou ook het Ahold-schandaal nooit zijn ge beurd." Bercan Günel, type geslaagd za kenvrouw en mede-oprichtster van wervingsbureau WomanCa- il, durft die stelling aan. Vrouwen, zegt ze, ellebogen zich niet naar boven. Zij willen hun zaakjes op orde hebben, n voor de inhoud, zoals direc teur personeelszaken. Maar juist daardoor blijven ze steken op weg naar de raad van be stuur. Zeker in Nederland. „De situatie hier is nog steeds ramp zalig." In weinig landen bekleden zo weinig vrouwen topposities bij bedrijven als in Nederland. Op de wereldranglijst bungelen we samen met Pakistan onderaan n het streven van de overheid om het aantal vrouwen op lei dende posities in 2010 te hebben verdubbeld, ligt al jaren niet op schema. Toch lijkt er voorzichtig een ken tering gaande. Heineken, Numi- co, Rabobank en Fortis benoem den onlangs vrouwen in hun raad van commissarissen. En ook bij pensioenfondsen zitten wouwen in topfuncties. „Wij hebben heel bewust gekozen voor vrouwen", aldus Numi- co-woordvoerder Michiel Quar- les, „Zij benaderen zaken toch vanuit een ander perspectief." Ook Günel merkt dat bedrijven voorzichtig meer vrouwen aan de bestuurstafel willen. Woman- lital wist vorig jaar elf vrou wen te plaatsen als commissa ris. Slim, vindt Günel, zelf werk zaam geweest in de top van on der meer consultantsbureau Bru nei. „Uit onderzoek in de Vere nigde Staten blijkt dat beursge noteerde bedrijven met mannen én vrouwen in de directie betere financiële resultaten boeken." Voorlopig blijft Nederland nog ver achter. Bij de grote beursge noteerde ondernemingen zitten slechts drie wouwen in de raad van bestuur. Dames behoren nog niet niet tot de old-boys-net werken waaruit bestuurders hun opvolgers kiezen. Günel: „En mannen zijn nu eenmaal meer gericht op macht en het profileren van zichzelf. Zij wil len een mooie auto, hun secreta resse zelf kumien kiezen, een hoog salaris. Vrouwen halen op een andere manier voldoening uit hun werk." Zwangerschap Ook een zwangerschap kan een carrière lelijk opbreken, weet Günel. Als een vrouw na een jaar of twee zorgverlof weer vol ledig aan de bak wil, blijkt haar plek veelal opgevuld. Maar waarom juist in Nederland vrou wen zo vaak tegen het glazen plafond botsen? Günel blijft het antwoord schuldig. „Ik hoor wel dat Nederland nog steeds calvinistisch is, maar andere conservatieve landen doen het veel beter." Auteur van het boek Mevrouw, mijn heren Marike van Zanten sprak voor haar interviewbun del uitvoerig met 25 vrouwen aan de top. Zij wezen erop dat een topbaan onmogelijk een deeltijd-baan kan zijn. „In Ne derland zetten veel vrouwen zichzelf buitenspel door deeltijd te werken." „Alleen met inhoud kom je er ook niet. Vrouwen moeten het politieke spel leren spelen. Je kan een vergadering wel heel goed voorbereiden, maar als blijkt dat alles al is voorge kookt, kijk je lelijk op je neus." Toch moet de echte doorbraak van het bedrijfsleven zelf ko men, aldus Van Zanten. Een concern als Numico heeft' dat door. Onlangs benoemde het bedrijf twee - buitenlandse - vrouwen als commissaris. Toch blijft het vreemd voor een produ cent van babyvoeding, geen en kele vrouw in de raad van be stuur. „Een vrouw op die plek le vert domweg keiharde euro's op." GPD door Dylan de Gruijl DEN HAAG - Tips voor de weg naar de top voor vrouwen in het bedrijfsleven: Wees bereid keihard te wer ken, ten minste zestig uur per week. Gebruik je vrouwelijke char mes. Kopieer niet dominant mannelijk gedrag. Stop met zeuren en klagen, ge bruik humor om serieus geno men te worden Ga netwerken. Stap vlak voor een vergadering binnen bij de baas, ga met de heren mee naar de kroeg en nodig de topman brutaal uit voor lunch. Ga voor die toppositie. Laat je niet wegstoppen in een staffunc tie. Negeer kritiek van buiten op moeders die voltijd werken. Kies een levenspartner die je ambities steunt. Profiteer van een mentor, maar laat je niet pamperen als 'daddy's little girl'. GPD Met de uitvinding van de typemachine deden vrouwen hun intrede op het kantoor. Maar naar de top zijn ze nog steeds niet doorgebroken. foto GPD DEN HAAG - Albert Heijn-baas Dick Boer is met onmid dellijke ingang toegetreden tot de raad van bestuur van moederconcern Ahold. Daarmee krijgt Boer zijn beloning voor de prijzenoorlog die hij drie jaar geleden begon. De grootgrutter won verloren gegaan marktaandeel te rug, zag de omzet stijgen en lijkt van 'yuppen-winkel' op de terugweg naar een supermarkt voor het gezin. Schuite- ma, waarin Ahold een belang van 73 procent heeft, krijgt Bert Roetert als nieuwe bestuux'svoorzitter. GPD DEN HAAG - Verzekeraar Aegon heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst behaald van 630 mil joen euro. Dat is een daling van zeven procent in vergelij king met dezelfde periode in 2005. Aegon overtrof met dit resultaat wel de verwachtingen van de meeste analisten, die gemiddeld rekenden op een daling van de winst naar 600 miljoen euro. De verzekeraar verloor 26 miljoen euro op zijn beleggings portefeuille. Vorig jaar werd daarop nog 297 miljoen ver diend. Daarnaast werden begin vorig jaar de Spaanse schadeverzekeringsactiviteiten verkocht. Die inkomsten ontbreken nu. GPD DÉN HAAG - De Nederlandse industrie heeft in maart haar omzet en productie zien stijgen. Dat heeft het Cen traal Bureau voor -de Statistiek gisterochtend bekend ge maakt. De omzet steeg met 11 procent. Dit komt vooral door ho gere afzetprijzen. De productie steeg voor de tweede maand op rij. In februari was die stijging met 0,8 procent nog gering, maar in maart wist de industrie al 2.3 procent meer te produceren. GPD TOKIO - Toyota, het grootste autoconcern van Japan, heeft in het eind maart afgesloten boekjaar 2005/2006 een recordwinst behaald. De autofabrikant maakte gisteren bekend dat het nettoresultaat met 17 procent is gestegen tot het niet eerder bereikte peil van 1,37 biljoen yen (9,6 miljard euro). Ook de bedrijfswinst, die steeg van 1,67 biljoen tot 1,88 biljoen yen (13,15 miljard euro), is een record. Dat geldt ook voor de omzet van de op een na grootste autofabri kant ter wereld. De omzet groeide met 13 procent tot 21,04 biljoen yen (147,3 miljard euro). De resultaten zijn beter dan de analisten hadden vernacht. ANP WENEN - OMV, het grootste olie- en gasconcern van Oos tenrijk, gaat via een aandelenruil sameh met de Oosten rijkse elektriciteitsleverancier Verbund. Door de fusie ont staat het grootste concern van Oostenrijk. OMV maakte de krachtenbundeling gisteren bekend. Het samengaan levert een jaarlijkse besparing op de kosten op van minimaal 100 miljoen euro. Deskundigen dichten de nieuwe combinatie grote kansen toe in Midden- en Oost-Europa. De hele transactie kan worden gewaar deerd op 12,6 miljard euro. ANP door Jasper van de Kerkhof De vakantiekriebels ko men weer op nu het win terweer eindelijk heeft plaats gemaakt voor uitbundige zon neschijn. Veel landgenoten zullen nog even de verrichtin gen van Oranje op het WK voetbal in Duitsland afwach ten, maar daarna begeeft reis lustig Nederland zich mas saal op pad voor de broodno dige zon, zee en vertier. La ten we hopen dat de stroom vakantiegangers pas na 9 juli, de dag van de finale, op gang komt. Vakantie vieren is leuk, maar ook een aanslag op de beurs. Het loont te weten dat vrij wel geen twee vliegtuigstoe- len, hotelkamers of huurau to's voor dezelfde prijs wor den verkocht. Prijsvorming is in de reisbranche buitenge woon ondoorzichtig. De truc is ervoor te zorgen dat u niet meer betaalt dan diegene die op de stoel naast u in het vliegtuig zit, want dat is pas écht irritant. Goedkoop reizen betekent vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. Kijk bij ^verschillende internetreisbu- reaus en vergelijk de prijzen altijd even met die op de web site van de luchtvaartmaat schappij zelf. Het traditione le reisbureau rekent hogere boekingskosten (tot 50 euro), maar daar kumien ze wel snel aanbiedingen vergelij ken en het totale aanbod over zien. 'Vroegboekers vliegen goed koper', luidt een veelgehoor de stelling. Wie precies weet wanneer hij weg wil en ook waar naar toe, doet er inder daad goed aan vroeg te boe ken (en is nu eigenlijk al te laat). Volgens de Consumen tenbond is www.d-reizen.nl de beste site om een goedko pe vlucht te boeken. De luxe van business class is in de zo mermaanden trouwens zowat de helft voordeliger dan in rest van het jaar, omdat er in die periode minder zakelijk wordt gereisd. De flexibele reiziger kan be ter wachten op een tijdelijke aanbieding. Vliegmaatschap pijen bieden soms forse kor tingen op specifieke bestem mingen. Probleem is dat er maar een paar tickets voor die spotprijs van de hand gaan. De aanbiedingen staan meestal als eerste in de nieuwsbrieven van de vlieg maatschappijen, dus het is een goed idee om daarop een (gratis) abonnement te ne men. Tip: boek even na mid dernacht. Klokslag 12 uur ko men stoelen vrij die de reisbu reaus gedurende de dag in op tie hebben gehouden maar niet zijn verkocht. Het voordeel op een lastminu- te is doorgaans veel groter dan een vroegboekkorting, want het laatste dat een luchtvaartmaatschappij wil, is dat een stoel leeg de lucht ingaat. Daar staat tegenover dat er vlak voor vertrek meestal weinig meer te kie zen valt en dat er hoogstens een paar stoelen beschikbaar zijn. Voor een prijsvergelijking tussen verschillende aanbie ders is lastminute.pagina.nl een goed startpunt. Vanuit Nederland boeken bij een Duitse of Belgische reisor ganisatie kan tientallen of zelfs honderden euro's sche len. Vluchten vertrekken veel al vanaf Zaventem (Brussel) of Duitse luchthavens net over de grens (Düsseldorf, Keulen). Sommige reisbu reaus, vooral in de grensstre ken, treden op als agent voor buitenlandse aanbieders. Kijk ook op www.tui.de en www.jetair.be voor de adres sen. Waarschuwing Bij de aanschaf van vlieg tickets is een waarschuwing op zijn plaats: de geadverteer de prijs is doorgaans voor een 'kaal ticket', luchthaven belasting en administratieve kosten komen er nog bij. Prijsvechter Easyjet geeft in middels het goede voorbeeld met all-in prijzen. Kijk ook kritisch naar de voorwaar den; hoe goedkoper het tick et, hoe duurder (of zelfs on mogelijk) het wordt om te wij zigen of annuleren. Expedia (www.expedia.nl) is volgens de Consumentenbond de dui delijkste boekingssite als het om prijzen gaat. GPD Je kunt de vertrouwde weg bewande len. Buurjongetje jarig dus even naar de houten-speelgoedwinkel voor geeft-niet-wat, als het maar speelgoed is. Zo kom je nooit op nieuwe ideeën. Moet je eens zien wat er gebeurt als je buurjongetje een harpsluiting geeft. Misschien begrijpt hij het niet meteen, want er zit geen cadeaupapier van de houten-speelgoedwinkel om, maar gaande het verjaarspartijtje dringt tot hem door dat hij serieus genomen wordt. Hij heeft iets 'echts' gekregen. Een harpsluiting is een stalen U - beet je bollend vaak - met ogen aan de po ten waar een stift in past. De stift heeft een schroefdraad en één van de twee °gen ook. Past prachtig in elkaar. Er z'jn ook zilveren met een knalrode s'ift. Te mooi haast om er een au towrak aan op te takelen uit de sloot. Een waar sieraad is het, net even te zwaar voor om je nek. Maar waar vind je zo gauw een harp sluiting? In de supermarkt van Krag- genburg, een kleine plaats aan de rand van een bos in de Noordoostpolder. Voor spijkers ga je doorgaans niet naar de kruidenier. Spijkers koop je in de ij- zerwarenwinkel. Maar die is er niet meer. Net als de winkel in garen en band en de poelier. Allemaal weg. Het klopt niet nauwkeurig en volledig wat hierboven staat, maar fiets door Nederland en tel de winkels die de deu ren voorgoed sloten. En winkels die op nieuw open gingen, maar dan als hou ten-speelgoedwinkeltje of als kunstga- lerietje. Heel wat slagerijen en bakker winkels werden een galerie. Er is in kleine plaatsen - ga maar kijken in Wijk bij Duurstede - meer kunst te koop dan spullen die je nodig hebt om te overleven. Voor spijkers moet je naar Gamma en die is zo ver weg dat je eerst een auto moet kopen voor je op spijkers uit kan gaan. Ik vroeg het me al eerder af. Waarom heeft de supermarkt wel de broodverkoop van de bakker overgeno men en de poelier dood geconcurreerd met plofkip? Waarom wel vis in de koe ling van de kruidenier, wel motorolie, wel klosjes garen, paperclips, naainaal- den, verjaardagversiering en overhemd knoopjes maar geen spijkers? Ik schreef er over en kreeg reacties van handelsondernemers die geprobeerd hadden een ijzerwarenmeubeltje in su permarkten te plaatsen. Het werd niks. Winkelchefs zetten liever een bak ver- wenyoghurt in het gangpad, zodat je er niet langs kan en er haast niet onder uit. Maar Gamma en Praxis verkopen al wel keukenmachines, fietsen, fornui zen, koffie en snoep, terwijl de kruide nier de man in de steek laat, die wat wil timmeren. De man en zijn buurjon gen zijn een gat in de markt, maar de super ziet ze niet staan. Behalve in Kraggenburg. Daar weten ze in de buurtsuper wat mensen nodig hebben en halen het voor ze in huis. Wat de Troef markt in Kraggenburg doet is zo bijzonder in de supermarkt branche, dat het vakblad voor kruide niers, Distrifood, er een reportage aan wijdt. De Troefmarkt heeft spijkers, bit jes, schroeven, bouten en moeren in het assortiment opgenomen en het echt paar dat de winkel runt, is verrast over de verkoopresultaten. Allemaal man nen die er om komen. En als het vrou wen zijn die met een bout langs de kas sa schuiven is dat op verzoek van de man die er thuis op zit te wachten. Eindelijk een supermarktchef die het begrijpt. Overal waar specialisten hun winkels hebben moeten sluiten kan de super de koopwaar van de specialist als nog aanbieden. En dat moet, anders val len oude wijken voorgoed in slaap en sterft het dorp. Spijkers moeten en harpsluitingen! De Troefmarkt heeft nog iets bijzonders. Hebt u harpsluitin gen?, vraag ik telefonisch. Jazeker, morgen, zegt de chef. In de winkel ligt een catalogus ter inzage met tienduizend stuks ijzerwaren. Wijs aan wat je hebben wilt en morgen heeft de super het voor je in huis. Een reden om naar Kraggenburg te verhuizen. Wouter Klootwijk hrdgas komt uit Slochteren, Ze- ren we op school. Maar steeds meer aardgas komt, diepgevro ren en vloeibaar, per schip Euro- fa binnen. door Chris van Alem ZEEBRUGGE - 'Gelieve alle rookgerief hier af geven', staat erop het bordje. Ook mobiele te lefoons mogen niet mee naar bin nen. Een klein vonkje kan hier een megaramp aanrichten. In drie grote tanks ligt 240.000 ku bieke meter vloeibaar aardgas (LNG) opgeslagen. Voor de energievoorziening is Europa straks niet meer alleen afhankelijk van de aardgasvoor raden in Nederland, Rusland en Noorwegen. In toenemende ma te wordt vloeibaar aardgas aan gevoerd uit landen met grote voorraden als Algerije, Qatar, Oman, Nigerië en Abu Dhabi. Het is stil aan de terminal in Zeebrugge. Gemiddeld eens in de zes dagen meert hier een aardgasboot af. Fluxys, dat de terminal exploiteert, kan sche pen aan tot 130.000 kuub vloei baar gas. Het gas, dat op een temperatuur van 162 graden on der nul wordt aangevoerd, wordt met behulp van warmte vluchtig gemaakt. Vanaf dat mo ment is het volume enorm toege nomen. Eén liter vloeibaar gas levert zeshonderd kuub vluchtig gas op, dat via een wijdvertakt netwerk West-Europa in stroomt. „Nu leveren we per uur teit moet worden opgeschroefd. De wereldvraag naar vloeibaar aardgas verviervoudigt tot 2020, zo blijkt uit een studie van Exxon. De wereldgasreserves zijn nog voor tweehonderd jaar toereikend, becijferde het Inter nationale Energie Agentschap in 2004. De kosten van transport, opslag en vergassing van vloeibaar aardgas zijn de afgelopen twin tig jaar gehalveerd en dalen ver der. Daardoor wordt LNG een steeds aantrekkelijker alterna tief. Elders in Europa, van Span je tot Turkije, van Italië tot Duitsland bestaan plannen om LNG aan te voeren en te vergas sen. Ook in Nederland, waar de Gasunie samen met Vopak op de Rotterdamse Maasvlakte een LNG-terminal wil bouwen. Nuon heeft daar belangstelling voor, als aandeelhouder én afne mer. Essent bestudeert samen met het Amerikaanse Conoco Phillips de mogelijkheid voor aanlanding van LNG in de Gro ninger Eemshaven. Het zijn vooral de Europese elek triciteitsbedrijven die in LNG zijn geïnteresseerd. Vele gebrui ken gas om stroom op te wek ken. De groeiende vraag naar stroom en de steeds grotere af hankelijkheid van Russisch aardgas dat via een pijplijn wordt aangevoerd, maken de energiereuzen huiverig. LNG maakt hen wat minder afhanke lijk. Ook de dalende voorraden aardgas in eigen bodem wakke ren de interesse aan. GPD 80.000 kuub af", zegt ingenieur Luuk Sabbe van Fluxys. „Dat kunnen we opvoeren tot 950.000 kuub." Dat het stil is aan de ter minal is geen veeg teken. Inte gendeel. „Tot eind 2006 zitten we helemaal volgeboekt." De vraag naar aardgas in West-Eu ropa neemt de komende jaren enorm toe. In 2015 is 710 mil jard kuub gas nodig, bijna 50 procent meer dan het verbruik in 2004. De aanvoer van vloei baar aardgas in Europa be draagt momenteel 9 procent van het totale verbruik, in 2015 is dat gestegen naar tenminste 12 procent. Bouwvakkers werken aan Belgische kust hard aan een vierde opslagtank. Fluxys verwerkt nu 4,5 miljard kuub aardgas per jaar. Over twee jaar moet dat zijn verdub beld, ook de vergassingscapaci- Transport van vloeibaar gemaakt aardgas (LNG, Liquefied natural gas) op de Noordzee. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27