Groei huismerken niet onbeperkt Gezond en mooi in Kamperland Chinezen moeten nog wennen aan de polder 25 Prijzenoorlog bevordert komst van private labels Meer winst voor Wereldhave Adecco overtreft verwachtingen Brandstofprijs bezorgt JAL verlies Overschot op Duitse handelsbalans Versatel in de rode cijfers Forse omzetgroei 3 Wolters Kluwer het bedrijf Online winkel niet nadelig voor mkb donderdag 11 mei 2006 Huismerken verdringen in de schappen de a-merken. Van gewoontjes tot luxe-merken. Hnnr Henk Snijders DEN BOSCH - In de schappen staan ze nagenoeg naast elkaar: de flessen Coca Cola, Pepsi Cola en die van het onbe kende merk First Choice. De koffie- pads van Douwe Egberts liggen naast die van het huismerk Perfect. Huismerken - in vakjargon: private la bels - zijn van gelijke kwaliteit en nage noeg altijd lager geprijsd dan het mer- kenbroertje. Bekende multinationals als Unilever, Procter&Gamble, Nestlé en Mars voelen het in hun cijfers, want jaarlijks wordt er voor miljoenen eu ro's minder verkocht. Huismerken zijn in opmars. Was het marktaandeel in 2001 nog geen 19 pro cent, in maart 2006 bedroeg het percen tage verkochte private labels al 23,7 procent. Aangezien een procënt markt aandeel gelijk staat aan 250 miljoen eu ro, zijn de a-merken in een paar jaar tijd meer dan een miljard euro omzet kwijtgeraakt. Vughtenaar Koen de Jong van IPLC, een adviesbureau dat zich heeft gespecialiseerd in private la bels, lepelt de cijfers op uit gegevens van het onderzoeksbureau IRI uit Zalt- bommel. Hij verwacht dat het marlet- aandeel huismerken verder groeit. „Bin nen een paar jaar zitten we aan dertig procent." Hij gelooft dat daar het pla fond ligt. Nederland zit dan op het per centage dat momenteel al in België en Duitsland wordt gehaald. Maar vooral Groot-Brittannië is koploper. Daar be staat 40 procent van alle supermarktar- tik'elen uit huismerken. Strtijdtoneel De prijzenoorlog die sinds 2003 in de Nederlandse supermarkten woedt, heeft de opkomst van de private labels bevorderd. Waren het aanvankelijk de producten van de a-merken waarmee strijd werd gevoerd, geleidelijk verleg de het strijdtoneel zich naar de huis merken van de supermarktketens. Ze ziin aantrekkelijker om mee te stunten. Koen de Jong van IPLC, een adviesbureau dat zich heeft gespecialiseerd in private labels, tussen een aantal huismerken. Hij verwacht dat het marktaandeel huismerken verder groeit. „Binnen een paar jaar zitten we aan dertig procent." foto Mare Bolsius/GPD noeg alle grote supermarktconcerns in Europa koffie. In Nederland branden alleen Albert Heijn en Aldi hun eigen koffie. De Jong begrijpt dat Krikke terughou dend is. „Het is een zeer complex pro ces waar fabrikanten van huismerken mee te maken hebben. Een bedrijf als Unilever of Nestlé kan zijn lijn één keer instellen en onafgebroken hetzelf de artikel produceren. De huismerkon dernemers moeten het productieproces steeds onderbreken want iedere klant heeft zijn eigen geur, smaak, kleur, eti ket en verpakking." De kosten voor de productie zijn daardoor hoger, maar toch krijgen de fabrikanten lagere kos ten vergoed voor de artikelen. Etiketje Dat veel huismerken gewoon hetzelfde zijn als een a-merk met een ander eti ketje, bestrijdt De Jong. De meeste a-merkfabrikanten houden zich verre van het produceren van de huismerken omdat het zo complex is. Bovendien zou het ten koste gaan van hun eigen merkenomzet. Een uitzondering is zui velconcern Campina. Dat maakt naast het eigen a-merk ook de melk voor de huismerken van Albert Heijn en Super de Boer. Campina wil zoveel mogelijk melk van de aangeslo ten boeren afzetten. Toch is er een grens aan de opmars van de huismerken, stelt De Jong. Dat komt door het beperkte vloeroppervlak van de supermarkten in Nederland. „Verge lijk het maar eens met de grote super- marchés in Frankrijk en Groot-Brittan- nië." Een andere reden is het grote aan tal supermarktformules in ons land. „In Groot-Brittannië wonen 60 miljoen consumenten tegen hier 16 miljoen. Door de grotere formules zijn de pro ductiekosten lager. Sainsbury heeft bijvoorbeeld acht for mules. In Nederland komt Albert Heijn in de buurt met vier eigen formules: Eu roshopper, AH-huismerk, Excellent en AH-biologisch. Excellent is een luxe formule waar vol gens De Jong een 'geweldige winst op wordt gemaakt'. Voor andere ketens is het moeiliik om zo'n luxe-huismerk DEN HAAG - Het vastgoedbedrijf Wereldhave heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een winst behaald van 70,6 miljoen euro, 35 procent meer dan in dezelfde pe riode vorig jaar. Dat liet Wereldhave gisteren weten. De toename werd vooral gerealiseerd door een herwaarde ring van bezittingen van de Haagse onderneming. Vooral bezittingen in Frankrijk en Finland werden op waarts bijgesteld. Maar volgens Wereldhave werd het vastgoed in alle landen waar het bedrijf actief is meer waard. ANP ZUERICH - Het Zwitserse uitzendconcern Adecco, het grootste ter wereld, heeft in de eerste drie maanden van dit jaar zijn nettowinst weten te vergroten met 59 procent tot 100 miljoen euro. De onderneming deed het daarmee beter dan de analisten hadden verwacht. Adecco, dat zijn cijfers gisteren presenteerde, schrijft de sterke winststijging toe aan gunstige wisselkoerseffecten en minder belastingen. Ook telde het eerste kwartaal meer werkdagen dan de eerste drie maanden van vorig jaar. ANP TOKIO - Japan Airlines (JAL), de grootste luchtvaart maatschappij in Azië, is in het eind maart afgesloten boekjaar in de rode cijfers terechtgekomen. De hoge brandstofprijs en enkele veiligheidsincidenten zijn daar de oorzaak van, zo liet de Japanse maatschappij gisteren weten. Netto leed JAL een verlies van 47,2 miljard yen (330 mil joen euro). Het vorige boekjaar had de maatschappij een nettowinst behaald van 30,1 miljard yen. JAL denkt in het lopende boekjaar uit te kunnen komen op een netto winst van 3 miljard yen. ANP WIESBADEN - Duitsland heeft in maart een overschot op zijn handelsbalans geboekt van 14,3 miljard euro, zo heèft het Duitse bureau voor de statistiek gisteren bekend gemaakt. Het bedrag is berekend aan de hand van voorlo pige cijfers. Het overschot is groter dan de 13 miljard euro die Duits land in februari aan de handel met het buitenland over hield. In vergelijking met maart vorig jaar nam het over schot wel af. Toen bedroeg het 16,3 miljard euro. De uit voer daalde ten opzichte van februari in waarde met 3,2 procent tot 77 miljard euro. De import nam af met 1,6 pro cent tot 62,7 miljard euro. ANP AMSTERDAM - Het kabelbedrijf Versatel heeft de eerste drie maanden van dit jaar rode cijfers in de boeken ge schreven. De onderneming boekte een verlies van 23 mil joen euro. In dezelfde periode vorig jaar haalde het be drijf nog een winst van 1 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2005 wist Versatel ook al geen winst te behalen. De omzet nam daarentegen de eerste drie maanden van 2006 wel toe met 15,3 procent tot 103 miljoen euro, zo meldde Versatel gisteren. ANP n .de keuze laken door te condities nten gewel- n prijzen te ten hebben ar en de fa brikanten worden bij de onderhandelin gen op de pijnbank gelegd, stelt De Jong. Koffieproducent De Drie Mollen uit Den Bosch heeft jaren geleden de strate gie helemaal naar private labels omge bogen. „We hadden natuurlijk ook niet een echt heel sterk eigen merk"stelt di recteur Kees Krikke. Hij houdt verder de boot af. „Als ik praat over onze stra tegie, kan ik niet anders dan ook over mijn klanten praten en die hebben dat niet graag." De Drie Mollen produceert voor nage aan te bieden. „Ze hebben niet voldoen de marktaandeel om de volumes' te ha len die ervoor nodig zijn. Super de Boer heeft al meer dan anderhalf jaar geleden aangekondigd met een top-lijn Superieur te komen. Maar daar is nog amper iets van terechtgekomen." GPD door Henk Postma Jacomien Verhuist bredit haar fysiotherapie- en schoonheidssalon uit met een fitness-afdeling. „Wil je in de schoonheidsbranche blijven meetellen, dan moet je continue vernieuwen." foto Willem Mieras ™J AMSTERDAM - Het uitgeef- en informatieconcern Wolters Klu wer heeft zijn omzet in het eer- Iste kwartaal van 2006 met 14 f procent zien groeien tot 854 mil- J joen euro. Dat is meer dan ana- listen hadden voorzien. Zij kwa- ies, nien in hun ramingen uit op een o: .bedrag van tussen de 817 en 853 Fit 'miljoen euro. illf e(r .Behalve uit eigen activiteiten en .'droegen ook overnames en valu- o, ta-effecten bij aan de toename, i' zo heeft het concern gisteren ge- db nfield. De nettowinst kwam uit J op 69 miljoen euro, ruim een 'kwart meer dan de 54 miljoen de pp in de vergelijkbare periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat k; '-bleef met 114 miljoen euro ech- inj ^ter iets achter bij de door markt- 'vorsers verwachte 122 miljoen k°- r Ook de operationele marge l'kwam slechts 1 procentpunt ho ger uit op 11 procent. „Vooral jj-de investeringen in nieuwe pro- '''dueten, marketing en sales heb- ben de resultaten wat gedrukt", 33{ «aldus analist J. van den Hooven iel' van Delta Lloyd Securities. Zo werd aan productontwikkeling ';59 miljoen euro uitgegeven. De 'G .^kostenbesparingen bedroegen in .de eerste drie maanden 28 mil- eib bjoen euro. n 'Relevant Volgens Van den Hooven zijn de cijfers in het eerste kwartaal .niet zo relevant. „Vorig jaar |jjdroeg de in die periode gemaak te winst maar voor 15 procent .bij aan het jaarresultaat." ^Bestuursvoorzitter N. McKin- stry bevestigde dat het eerste vkwartaal voor Wolters Kluwer ^traditioneel minder relevant is. i,iDe cijfers duiden echter op een n ^solide groei waardoor de doelen Jvoor dit jaar binnen bereik blij- F®-". j i, -vMcKinstry is in 2003 begonnen aan een forse herstructurering en streeft naar een autonome e!-omzetgroei van tussen de 2 en 3 ei procent. mi De topvrouw wees op de goede j resultaten in Zuid-Europa. Thuismarkt Nederland en Bel gië kenden daarentegen een t Makke groei. „Dat is een gevolg in! -van de laatste fase van het her- 12^telprogrammaD aarnaast H was Noord-Amerika een trek- $1 |er, Tijdschriften en informatie lij diensten op het juridische vlak I :'everden samen een omzet op i -van 500 miljoen euro op. Ze blij- !v Ven. daarmee veruit de grootste .divisies van het Nederlandse uit- ;geefconcern. ANP KAMPERLAND - Vergrijzend Nederland moet en zal bewegen. Sportscholen groeien als kool, en fitnesscentra schieten als pad destoelen uit de grond. Zelfs op de Zeeuwse klei. Neem Kamper land, waar fysiotherapeute Jaco mien Verhulst drie jaar terug be gon met haar 'health beauty' salon Le Passage. Vanaf zater dag kan de klant daar ook voor fitness-oefeningen terecht. Nederland strijkt de rimpels glad. Hoe ouder we worden, hoe jonger we willen lijken. Sport scholen schreven afgelopen jaar 800.000 nieuwe leden in: in één klap bijna de helft meer klanten erbij. Het merendeel van hen blijkt verslingerd aan fitness ap paraten. Daarmee hebben we dé Amerikanen ingehaald. Die lie pen ver vooruit. Maar ook hier doet 15,5 procent van de bevol king nu aan fitness. Nederland is daarmee de nummer 1 van Eu ropa geworden. De brancheorga nisaties schrijven de explosieve toename toe aan de invloed van televisieprogramma's over ge zondheid en overgewicht. De ge zondheids- en schoonheidsindus trie biedt daarnaast steeds meer nieuwe, drempelverlagende pro ducten aan. Tot op het platte land van Kamperland. Le Passage, begonnen als dorps praktijk voor fysiotherpatie en schoonheidsbehandelingen, opent daar nu ook een fitness-af deling. Het zaaltje herbergt ap paraten voor krachttraining, conditietraining en spierverster- king. Ze zijn voorzien van de mo dernste snufjes. Zo werken ze automatisch een door de compu ter op maat van de klant gesne den trainingsprogramma af. Het bedrijf is gevestigd aan de Veerweg, op een hoek die we melt van winkelbedrijvigheid. Verbouwing Op het eerste gezicht lijkt La Passage ook zo'n winkel. Er zijn namelijk ook drogisterij en par fumerie artikelen te koop. De nieuwe fitness-afdeling is onder gebracht in de ruimte achter de winkel. Tot voor kort waren daar de praktijk voor fysiothera pie en de schoonheidssalon ge vestigd. Die afdelingen verhuis den naar de bovenverdieping. Daar was een forse verbouwing voor nodig. De bovenverdieping was als woonruimte in gebruik. Nu zijn er vijf behandelkamers, en een ruime wacht- en relax ruimte, compleet met dakterras. Wil je in de schoonheidsbranche blijven meetellen, dan moet je continue vernieuwen. Daarom introduceert Jacomien Verhulst meteen ook een nieuwtje: de me- sotherapie, een 'liftende an- ti-aging behandeling'. Ze ge bruikt daarvoor een 'pistool' waarmee per minuut honderd keer een milimeter diep in de huid wordt geprikt. De naald in jecteert vitamines en zuur. Die stoffen zetten huidcellen aan het werk die voor verjonging zorgen. Geen overbodige luxe, zegt Verhulst. Want de werking van dat soort cellen begint al te verminderen na je twintigste jaar. Le Passage is de eerste plek in Zeeland waar deze nieu we behandelmethode in prak tijk wordt gebracht. Alhoewel, helemaal zeker weet je dat nooit. De branche ontwikkelt zich zo snel dat de 'health' of 'beauty' primeurs nauwelijks nog zijn bij te houden. Jacobien Verhulst - zoveel is zeker - is van vele markten thuis. Het be- Naam: Le Passage Plaats: Kamperland Opgericht: 2003 Aantal medewerkers: 6 (part-time) gon in een wijkgebouw te 's-Hee- renhoek. Daar startte ze meteen na haar opleiding een praktijk voor fysiotherapie. Als snel volg de een tweede werkplek in Le- wedorp. Twintig jaar geleden voegde ze daar in Kamperland een derde praktijk aan toe, com pleet met schoonheidsverzor ging. Dat was een bedrijfje aan huis. Drie jaar geleden besloot ze werk en privé te scheiden. Ze verhuisde de praktijk naar de dorpskom, doopte die om tot Le Passage, en voegde er ook nog een drogisterij annex parfume rie aan toe. Fysiotherapeut. Schoonheids specialist. Winkelier. En nu ook nog fitness-expert. Jacomien Verhulst is van vele markten thuis. Ze houdt nu eenmaal van afwisseling. „Ik wil niet elke dag van 's ochtend acht tot 's avonds zes hetzelfde doen. Ik vindt het leuk steeds iets nieuws toe te voegen, en ik hou van men sen om me heen. Gelukkig kan ik goed delegeren, zodat ande ren taken van me kunnen over nemen. Anders zou het niet mo gelijk zijn je activiteiten almaar uit te breiden." Le Passage is een eenmanszaak. Maar er is wel altijd personeel. Verhulst heeft zes part-timers in loondienst,' werkt samen met twee maten, en heeft ook altijd wel enkele dagen per week een stagiaire op de werkvloer. Overi gens wordt niet alleen in Kam perland gewerkt. Er zijn ook nog steeds praktijken voor fysio therapie in 's- Heerenhoek en Lewedorp. Le Passage draait nu voor de helft op geld van ziektekosten verzekeraars. De andere helft van de omzet komt rechtstreeks uit de portemonnaie van de klan ten. Verhulst heeft er goede hoop op dat de behoeften aan haar pro ducten en diensten aanzienlijk blijft groeien. „Kamperland is daar een goede plek voor. Er is veel aanloop uit het dorp en de wijde omtrek. In de zomer ver blijven hier veel mensen extra, veel vijftig-plussers ook. Die zoeken gezondheid bij het wa ter. Dat is hier volop. Je hoeft voor hen niet groot te zijn, maar wel modern. Bij ons vinden ze een totaalpakket." Het Nederlandse bedrijfsleven trekt en masse naar China. An dersom zetten ook Chinezen voorzichtig voet op Nederlandse bodem, bleek deze week op een beurs voor China-experts. „Steeds meer Chinese bedrijven vestigen zich in Nederland. door Dylan de Gruijl NIEUWEGEIN - De Chinese fietsenfabrikant die zich net in Amsterdam had gevestigd, rea geerde geprikkeld toen de Belas tingdienst moeilijk deed. Wat nou een boete? In China schakel de het machtige bedrijf altijd zijn connecties in om de belas tingdienst koest te houden. „Hoe kan dat nou?", zeiden ze tegen Annie Yi Zheng van ad viesbureau PMC Connect, gespe cialiseerd in China. „We zijn ge vraagd om ons in Nederland te vestigen?" Yi Zheng wist het conflict te sus sen en maakte de Chinezen weg wijs in de Nederlandse cultuur en wetgeving. Conflicten als die rond de fietsenfabrikant gaan zich vaker voordoen, voorspelt zij. Terwijl het Nederlandse be drijfsleven al massaal naar Chi na reist, zetten Chinezen nu ook voorzichtig voet op Hollandse bodem. Voorlopig hebben slechts 25 Chi nese bedrijven een vestiging ge opend in Nederland, aldus Yi Zheng. Het zijn concerns met miljardenomzetten, zoals wit goedfabrikant Haier en telecom- gigant Huawei die beiden in Am sterdam een kantoor hebben. Yi Zheng: „Voor het midden- en kleinbedrijf duurt het nog vijf jaar." Maar dat de Chinezen ko men, staat vast. Onderzoeker Emiel Borgh die in opdracht van Kadans Vastgoed in kaart brengt hoeveel Chinese bedrij ven we de komende jaren kun nen verwachten, bevestigt dat beeld. Harde cijfers heeft hij nog niet. „Maar de trend is dat steeds meer Chinese bedrijven zich in hier vestigen. Ons belas tingklimaat is goed, er zitten veel grote advocatenkantoren en Nederland is de poort naar Europa." Dat de banden wor den aangehaald, blijkt ook uit de cijfers. De handel met China groeit jaarlijks met tientallen procenten. Nederland staat al tiende op China's wereldrang lijst van handelspartners en neemt in de Europese Unie de tweede plek in, na Duitsland. Ook het aantal Chinezen - toeris ten én zakenlui - dat Nederland bezoekt, stijgt. Vorig jaar waren dat er 30 procent meer dan in 2004. Reden voor het tijdschrift Glo bal Dutch om in augustus in Shanghai een Chinese special (oplage: 120.000 exemplaren) uit te brengen waarin Neder land wordt bewierookt. „Chine zen zijn heel voorzichtig met in vesteren", weet assistent projeet manager Celine Xu. „Ze denken heel lang na. Europeanen beslis sen sneller." Humor Maar pas als een Chinees be drijf zich in Nederland heeft ge vestigd, begint het echte werk. De culturele verschillen zijn im mens. „In Nederland kan ik al les tegen mijn baas zeggen", ver telt Xu. „In China kan dat echt niet. Dan krijg je problemen. Nu vind ik dat fijn, maar moest er heel erg aan wennen." Ook Yi Zheng van PMC Connect kent de culture clash. Neem alleen al de Nederlandse humor. Die kan een Chinees maar matig waarde ren. „Jullie maken seksueel ge tinte grapjes. In China is dat ta boe. Ik heb nog nooit zoveel vie ze woorden geleerd als in Neder land." GPD UTRECHT - De toenemende po pulariteit van winkelen op het internet heeft tot nu toe weinig nadelige gevolgen gehad voor de winkels in de binnensteden. Ongeveer 80 procent van de in ternetgebruikers bezoekt de bin nenstad er niet minder om en doet daar niet minder aanko pen. Dat concluderen de onder zoekers Sendy Farag en Jesse Weltevreden. Ze deden onder zoek naar het winkelen via inter net en promoveren daar deze maand aan de Universiteit van Utrecht op, zo meldde de onder wijsinstelling gisteren. Consumenten gebruiken het in ternet vaak om informatie over producten in te winnen alvorens naar de winkel te gaan om daar inkopen te doen. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25