Lamb Weston versterkt positie Kwaliteit zonder poeha De computerrevolutie VGZ en Univé bundelen kennis en inkoopkracht Duitse hsl getest Havenschap behaalt 6,6 miljoen euro winst MITSUBISHI ZOMERKLAPPERS 11 t/m 15 mei a.s. Keurmerk voor haringvisser Met plezier liegen verkoopt beter Boekenweek goed voor boekenbon Familiebedrijf zonder opvolger Nederlanders eten meer vis NU DE PREMIERE VAN DE VOLVO C70 CABRIO Aardappelfabriek neemt Brits bedrijf over iAM bouwt uibrug in VS Redactie: 0113-315649 yywW-pzc-nl f-niail:redactie@ pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 11 mei 2006 HOUD HONDERDEN EURO'S OVER VOOR UW VAKANTIE! Uw Mitsubishi Zomerklapper voordeel kan oplopen tot wel Op onze nieuwe en gebruikte modellen. Tramper Goes B.V. Pearyweg 2 Goes Mitsubishi Autobedrijf J.W. De Voogd Bedrijfsweg 4 Vlissingen motors BRUSSEL - Vier Nederlandse haringvisbedrijven krijgen een MSC-keurmerk voor natuurvriendelijke vangstmetho den. Het keurmerk houdt in dat de vissers geen bodem- schade veroorzaken en de bijvangst minimaliseren. Dat is gisteren bevestigd door de Marine Stewardship Council (MSC), gevestigd in Londen. De organisatie is in 1997 opgezet door het Wereld Natuur Fonds (WNF) en het Unileverconcern, als een van de grootste visinkopers ter wereld. Inmiddels is de organisatie zelfstandig. De duurzame vorm van visserij, waaraan in totaal acht ha ringvisbedrijven (ook uit Denemarken, Frankrijk en Groot-Brittannië) meedoen, is goed voor 40 procent van het Noordzee-haringquotum. Tot dusver zijn in Neder land twee visproducten voorzien van het MSC-keurmerk: de Iglo vissticks en een bepaalde gerookte zalm. ANP ENSCHEDE - Alle verkopers hebben zo hun trucjes om klanten spullen aan te smeren: ze vertellen leugentjes of verdraaien zaken. Maar de mensen die dat met plezier doen, verkopen het meest. Bij hen trapt 70 procent van de klanten in de marketingpraatjes. Bij verkopers die zich schuldig voelen over hun positieve verhalen, is dat slechts 30 procent. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerd onderzoek van een student communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente. ANP DEN HAAG - Nederlanders hebben in het eerste kwar taal meer boekenbonnen gekocht. De omzet van de Boe kenbon was met bijna 9 miljoen euro 6,15 procent hoger dan in de eerste drie maanden van 2005. De Boekenweek in maart en een succesvolle reclamecam pagne met de Postbank zijn de oorzaak van de omzetstij ging, meldt de Nederlandse Boekenbon. GPD AMSTERDAM - Eigenaren van familiebedrijven schui ven de beslissing over hun opvolging te lang voor zich uit. Van de bedrijven waar opvolging binnen twee jaar aan de orde is, heeft ruim 40 procent nog geen opvolger geselec teerd. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Pri ce waterhouseCoopers (PwC). Van de directeuren-grootaandeelhouders van familiebe drijven blijkt ook meer dan de helft geen maatregelen te treffen tegen eventuele juridische problemen rond hun op volging, stelt PwC. Volgens het bureau moet tussen nu en vijf jaar de helft van de ongeveer 160.000 familiebedrij ven de opvolging regelen. ANP door Maurice Wilbrink DEN HAAG - Zorgverzeke ringscombinatie VGZ-Trias- IZA gaat een fusie aan met het zorgbedrijf van Univé. Dat heb ben beide bedrijven gisteren be kendgemaakt. De nieuwe zorg verzekeraar krijgt 4,2 miljoen klanten, een kwart van de natio nale markt. Univé houdt een apart bedrijf voor schadeverze keringen in stand. De coöperatieve structuur van beide concerns blijft ook in de nieuwe situatie bestaan. De hui dige topmannen konden niet aangeven hoeveel arbeidsplaat sen er door de fusie mogelijker wijze zullen vervallen. In beide bedrijven werken in totaal 6355 mensen, waarvan bijna de helft bij Univé, dat een zeer uitge breid kantorennetwerk kent. De merknamen zullen de komen de maanden worden gehand haafd, zo verwacht VGZ-direc- teur Dessing. „Daar zijn we voorzichtig mee, ze hebben een duidelijke waarde voor klan ten", zei hij. De fusiepartners verwachten geen problemen met de mededingingsautoriteit NMa, die zal kijken waar het nieuwe bedrijf mogelijk een te groot marktaandeel krijgt. VGZ is vanouds sterk in het zuiden van ons land, Univé in het noor den. Een eerdere poging om te fuse ren ketste in 2002 af, maar de partijen besloten opnieuw te praten toen duidelijk werd hoe het nieuwe zorgstelsel eruit zou komen te zien. Univé-directeur Velzel, die het fusiebedrijf zal leiden, denkt dat Univé over en kele jaren te klein zal zijn om in heel Nederland goed te kunnen onderhandelen bij het inkopen van zorg. Deze verzekeraar telt nu 754.000 klanten met een zoi'gpo- lis. Univé raakte er de afgelopen maanden 75.000 klanten kwijt, omdat het geen antwoord had op de collectieve contracten die de concurrentie aanbood. VGZ was daarmee wel succesvol en kreeg er 120.000 klanten bij. De zucht naar schaalgrootte wordt door allerlei ontwikkelingen ge voed. De ondei'handelaars van zorgverzekeringsmaatschappij en, die zorg inkopen bij zieken huizen, tandartsen, huisartsen, fysiotherapeuten en verpleeghui zen, willen overal in het land sterk staan om de beste prijs-kwaliteit er uit te slepen. De nieuwe combinatie die nu ontstaat, levert die onderhande- lingsmacht.Volgens VGZ-direc- teur B. Dessing is de afgelopen maanden duidelijk geworden dat klanten erg hechten aan een vrije keuze voor arts of behan delaar. De zorgverzekeraars die contracten willen sluiten in re gio's waar ze relatief weinig klanten hebben, moeten ook daar ruime keus kunnen bieden. Door een fusie kunnen VGZ en Univé dat veel gemakkelijker waar maken. GPD RIJSWIJK - Nederlanders heb ben in de eerste drie maanden van dit jaar meer vis gegeten. Sa men kochten ze 13.324 ton vis, 7 procent meer dan in dezelfde pe riode in 2005. Vooral verse ris, gebakken vis en haring zijn meer in trek, maakte het Neder lands Visbureau gisteren be kend. Per gezin verorberden Nederlan ders in het eerste kwartaal 1,8 kilo verse vis. Dat is meer dan de helft van wat ze normaal ge sproken jaarlijks eten. In 2005 at een gezin gemiddeld 3,2 kilo verse vis. In totaal eten Neder landers jaarlijks gemiddeld 7,2 kilo verse, gebakken, gerookte en anders bereide vis. Kabeljauw, haring en mosselen lagen voornamelijk vaker op de borden. Haring, gerookte zalm en verse zalm zijn traditioneel de toppers voor de Nederlandse viseters. De gestegen visverkoop komt met name de speciaalza ken ten góede. Meer dan de helft van de aankopen doen consu menten bij viswinkels en visboe ren op de markt, aldus de sector organisatie. Het bureau wijt de populariteit van de ris onder meer aan de dreiging van vogel griep. „Consumenten kiezen ge deeltelijk vis als vervanger." Ook het gezonde imago van vis 'met de goede omega-3 vetzu ren' helpt een handje. ANP FEEL. DE NIEUWE VOLVO C70. LAAT DE WERELD VOOR JE OPENGAAN. DE VEILIGE GEBORGENHEID VAN EEN COUPÉ EN DE ONTEMBARE VRIJHEID VAN EEN CONVERTIBLE? DE NIEUWE VOLVO C70 MAAKT DEZE DROOM TOT WERKELIJKHEID HET ECHTE GEVOEL? BIJ UW VOLVO DEALER. CAR VILLAGE VOLVO KINDING - De Duitse hogesnelheidstrein Inter city Express (ICE) wordt getest op pas gelegd spoor van de Duitse spoorwegen Deutsche Bahn AG bij de Noord-Beierse stad Kinding. De nieuwe, 89 kilometer lange spoorlijn tussen de Beierse steden Nuremberg en Ingolstadt en de 82 kilometer uitbreiding tussen Ingolstadt en München zijn onderdeel van het Duitse ver- kecrsproject Deutsche Einheit (Duitse een heid). Het kost de Duitse overheid 3,6 miljard euro en moet 13 mei zijn afgerond. foto Alexandra Winkler/RTR rinor Jeffrey Kutterink KRUININGEN - Lamb ffeston/Meijer (LWM) in Krui- ningen neemt het Engelse Smith Holbourne over. Dat is het moederbedrijf van Garden Isle, een producent van diepgevroren •oorgebakken friet. Daar wer- ;en 130 mensen. LWM krijgt oor de acquisitie een sterkere lositie op de Britse markt. Jarden Isle is een familiebedrijf dal in 2004 fors heeft geïnves- eerd in de bouw van een nieu we aardappelverwerkende fa briek in het Engelse Wisbech. De productiecapaciteit is meer dan 90.000 ton. Ter vergelijking: LWM heeft een jaarlijkse capaci teit van 500.000 ton aardappel- iroducten. Er werken circa 1ÜOO mensen. De overname is volgens dix-ecteur K. Meijer van Lamb Weston/Meijer 'een be langrijke stap naar een verdere verstex'king van de marktposi tie'. LWM bedient de Bx-itse markt tot nu toe vanuit Kx-uiningen. „Al een aantal jaar zijn we op zoek naar px-oductiecapaciteit in het Verenigd Koninkrijk", zegt Meijer. „Eén van de rede nen is dat supermarkten een voorkeur hebben voor nationale producenten. Buy British is het credo." Ondanks de uitbreiding van de px-oductiecapaciteit verkoopt LWM in het Verenigd Konink rijk meer diepgevroren voorge bakken friet dan er in Wisbech wordt gemaakt. Cijfex's wil Meijer daax-over niet geven. „Het betekent wel dat we van uit Kruiningen nog steeds pro ducten voor de Britse markt zul len leveren. Bovendien maken we in Kruiningen verschillende soorten producten." Door de overname hoeft de pro ductiecapaciteit in Kruiningen niet te worden vergoot. „Je moet niet alle eieren in hetzelf de mandje leggen." Toch levert de overname ook extra werk op in Kruiningen. „Zo gaan we de administratie op het hoofdkantoor in Kruinin gen doen. We hebben al een ver koopteam voor de Britse markt. Dat zal worden uitgebreid met de kennis vanuit het bedrijf in Wisbech." Overnamepad LWM is op overnamepad om haar positie in Europa te verster ken. „Het aantal potentiële over namekandidaten ligt niet voor het oprapen. Het zijn meestal fa miliebedrijven, waarvan de aan deelhouders zich niet laten lei den door economische, maar meer door emotionele argumen ten." Advertentie in de preciesheid en details. Het Duitse onderzoek geeft een gedetailleerd beeld van de revolutie die zich heeft voltrok ken in de productieprocessen. Hel onderzoek maakt een onderscheid tussen routinetaken en complexe ta ken. Onder geestelijk routinewerk valt rekenen, meten, onder routinematig handwerk het bedienen en besturen van machines en apparaten. Er zijn drie soorten complex, niet-routinema- tig werk: analyseren (zoals onderzoe ken, ontwerpen, ontwikkelen), interac tie (onderhandelen, organiseren, coördi neren, kopen, verkopen, adviseren) en complex handwerk (zoals repareren en renoveren). Van 1979 tot 1999 zijn gro te verschuivingen opgetreden. Het aandeel van routinewerk werd zo ongeveer gehalveerd (routine-hand werk van 30 naar 17 procent, routine geestelijk werk van 37 naar 22 pro- cent). Het aandeel van complexe taken werd ruimschoots verdubbeld (com plex handwerk van 14 naar 26 procent, analytisch werk van 4 naar 14 procent). Vooral het aandeel van interactie steeg enorm in twintig jaar, van 8 naar 34 procent. De halvering van het aandeel routine werk gebeurde ten dele door een ver schuiving over beroepen en functies: er kwamen meer managers, ontwerpers en coördinatoren en minder handwerks lieden. Maar de verschuiving van taken vindt ook plaats binnen beroepen. Een opvallende uitkomst van het onder zoek is juist dat de verschuivingen bin nen beroepen belangrijker zijn dan de verschuivingen tussen beroepen. De re volutie vindt plaats binnen alle beroe pen, en voor alle opleidingsniveaus. Het aandeel van geestelijk routinewerk werd ook voor lager opgeleiden in twin tig jaar tijd gehalveerd, en de verschui ving naar interactieve werkzaamheden (organiseren, coördineren) is voor hen zelfs groter dan voor de hoger opgelei den. Dit verklaart waarom aan lager op geleiden in feite hogere eisen worden gesteld dan twintig jaar geleden. Uit het onderzoek komt dus naar voren dat de verandering in de takenpakketten, van routine naar complex, in volle breedte door de beroepsbevolking rolt. En hoe hangt dat nou samen met het ge bruik van computers? In 1979 werkte 6 procent van de beroepsbevolking met computers, in 1999 was dat al 55 pro cent. Ook die beweging rolde breeduit over de gehele beroepsbevolking. Voor de hoger opgeleiden was het een stij ging van 12 naar 83 procent, voor lager opgeleiden van 3 naar 33 procent. Bij de opmars van het computerge bruik zie je de waterscheiding waar dit stukje mee begon. Hoe meer het compu- tei-gebruik in een beroep toenam, hoe sterker het aandeel van complexe acti viteiten toenam: de computer bevorder de en ondersteunde inderdaad het com plexe werk. Tegelijkertijd nam bij toe nemend coxnputergebruik het aandeel van routinewerk af. De afname van rou tine-handwerk hangt zelfs voor 90 pro cent samen met de verspreiding van de computer. Het onderzoek bevestigt dus inderdaad het gangbare beeld. Maar het voegt er essentiële precisering aan toe. Als in een mozaïek zie je hoe het globale beeld is opgebouwd uit gedetailleerde patronen. Het kwantificeert en vooral, het laat zien hoe een revolutie door de hele beroepsbevolking is heen gerold. Joop Hartog 'omputers hebben x-outinewerk- -'zaamheden vervangen en ze onder- jteunen ingewikkelde, niet-routinema- je werkzaamheden. Het routinewerk W vooral in het takenpakket van lager geleiden, de complexe taken zijn het Pomein van de hoger opgeleiden. rmPl|ters versterken dus de positie Ti hoger opgeleiden en verzwakken ïe van lager opgeleiden. Dit is een igbare opvatting en de opvatting Nrdt inderdaad ondersteund door een [ttent onderzoek op de Duitse arbeids- arkt. Als zo'n onderzoek een gang- "w beeld bevestigt, schieten we er fan nog wat mee op? Zeker wel. In de rste plaats zijn gangbare opvattingen |as houdbaar als ze door feiten worden fndersteund. Aan globale indrukken "een hebben we niet genoeg. Daar naast zit de waarde van zulk onderzoek op eigen benen havengebied Terneuzen wordt veroorzaakt door ontwikkelings kosten voor de inrichting van het Valuepark Terneuzen (een samenwerkingsverband van Zee land Seaports en Dow Benelux) en de Axelse Vlakte. Deze inves- tei'ingen leiden nu nog tot aan loopverliezen, maar directeur H. van der Hart van Zeeland Seaports is ex-van overtuigd dat ze binnen enkele jaren geld zul len opbrengen. Het havenschap heeft in 2005 extra geld opzij ge zet om het onderhoud in de ha vengebieden op niveau te hou den. De inkomsten uit haven en kadegelden leverden vorig jaar 1 miljoen eux-o meer op dan in 2004. In 2005 heeft Zeeland Seaports 50 hectax-e gi'ond uitge geven. Uitgangspunt daarbij is dat bij de verstrekking van grond zoveel mogelijk de na druk wordt gelegd op bedrijven cÜe extx-a omzet en extra wex-kge- legenheid opleveren. In dat licht zijn de activiteiten te beschou wen die een aantal bedrijven vo rig jaar hebben aangekondigd of zijn begonnen, zoals de termi nal van Oiltanking op het Value park Terneuzen, de plannen van Sea-Invest/Zuidnatie aan de Scaldiahaven in Vlissin- gen-Oost en de eindassemblage van automobielen door Cobel- fret. De autovexvoerder is inmid dels bezig met de uitbreiding van zijn terminal in Vlissin- gen-Oost met 42 hectare. door Ali Pankow ZEERIKZEE - 'Wij wensen u een fijne zomer toe' stond er op de kaart die ze met Kerst mis aan hun (potentiële) klan ten stuurden. En op de bijgevoegde opblaasstrand- bal prijkte de tekst 'Geen bal len, geen glorie'. Het zegt in feite alles over waar Niels Damen (24) en Ar- noud Slagter (22) voor staan. Ze kiezen voor kwaliteit zon der poeha met '10urn-.nl Com municatie'. Een startende on derneming die vooruit wil kij ken. De bedrijfsnaam verbaast. „We zijn geen mensen voor 'Slagter &D amenAgencies Uiteindelijk kwamen we uit op T0uxxr.nl' omdat we 's och tends om tien uxir een af spraak bij de Kamer van Koophandel hadden om over onze plannen te px-aten." Damen en Slagter staan aan de vooravond van de officiële opening van hun kantoor in een fx-aai gerestaxireerd monu- mentenpand aan de Krepel- straat in Zierikzee. Ze ken nen elkaar van de hbo In Hol land-Rotterdam, het voorma der duur en afspraken nako men", vatten ze hun intenties kort samen. Nog tijdens hun opleiding baanden ze de weg voor hun eigen bedrijf. Na het voltooien van hun oplei ding is het snel gegaan, de tijd van thuiswerken is voor bij. Nu komt de echte be drijfsvestiging in beeld. Ook dat gebexirt onder het motto van 'no nonsens'. Een mooi monumentpand heeft hun voorkexir boven een steriele vestiging op een bedrijventer rein. Maar waar halen twee jonge kerels het investerings kapitaal vandaan? „We hu ren dit pand gewoon maar hoor en die verbouwing heb ben we niet zelf betaald", zegt Slagter. „En we hebben wel een ondernemex-splan, maar alleen in ons hoofd. We weten heel goed wat we wil len, we kermen elkaar en vul- len elkaar goed aan en we zijn heel nuchtere jongens", voegt Damen eraan toe. Ook voor de inx-ichting van him kantoor staat 'geen poeha' hoog in het vaandel. Met sloopmateriaal, een verfje en bescheiden inkoop van goed koop interieur creëren ze pre cies wat ze hebben willen. loorBen Jansen [ERNEUZEN - Havenschap Iceland Seaports heeft vorig aar 6,6 miljoen euro winst ge- loekt. Dat is 400.000 euro meer lan in 2004. Het resultaat is ge- leel te danken aan de havenge lden in Vlissingen en het Sloe- [ebied. Die behaalden 6,7 mil- oen euro winst. De activiteiten an het havenschap in de leeuws-Vlaamse kanaalzone le- fcrden 123.000 euro verlies op. fit het jaarverslag van Zeeland ieaports blijkt dat het negatie- ie financiële resultaat van het Arnoud Slagter (1) en Niels Damen starten een communicatie bedrijf in pakhuis in de Krepelstraat. foto Marijke Folkertsma Een eigen bedrijf is worstelend proberen boven water te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe ze de klus klaren. Vandaag Niels Damen en Arnoud Slagter van 10uur.nl Communicatie. lige Ichtus College. Beiden ko zen voor de lichting 'Commu nicatie Cx-eatief'. Opmerkelijke ervaringen tij dens him verschillende sta ges prikkelden hen tot het idee dat het anders kan bin nen het wereldje van i-eclame en communicatie. „Meer ser- vice, minder dikdoenerij, min- IUNNIK - Het Nederlandse lomvbedrijf BAM ontwerpt en •oinvt samen met zijn Ameri- aanse dochterbedrijf Flatiron en 480 meter lange tuibrug ver de rivier Mississippi, 'e opdracht levert BAM 150 nüjoen euro op, meldde het be- irijf gisteren. De brug wordt emoemd naar John James Au- lubon, die in de achttiende euw alle vogelsoorten in Amexri- heeft geschilderd en beschre ien. Het wordt de langste tui- 'rug van de Verenigde Staten. Ie Audubon Bridge kost 275 liljoen eux-o. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23