Spoortunnel Goes in halve cirkel
PZC
bruncj
Ongevallen op Goese
rotonde alleen met
tunnels te voorkomei
Fancy fair
voor schóól
Cambodja
Open dag
bij moskee
Veranderen verkeersstroom is lastige opgave
Kloetingse molen heeft onzichtbare mankementen
ivmv. fopfhrijkscollectie. nl
ELKE WEEK EEN NIEUW BOEK
AANTREKKELIJKE
VOORINSCHRIJVING
I
I
1
I
I
I
I
I
donderdag 11 mei 2006
door Frank Balkenende
GOES - De rotonde op het Nan-
senplein in Goes-Zuid voldoet
aan alle normen. De vijf onge
lukken, waarbij een met dodelij
ke afloop, die er sinds mei 2005
waren te betreuren, zijn te wij
ten aan menselijke fouten.
Dat blijkt uit een onderzoek
naar de veiligheid van wegge
bruikers op de rotonde, waarop
(brom)fietsers voorrang hebben.
Het college van burgemeester en
wethouders wil desondanks
toch onderzoeken of (bromfiet
sers enerzijds en auto's en
vrachtwagens anderszijds kun
nen worden gescheiden. Dat is
mogelijk door aan de noordzijde
het fietspad een stukje door te
trekken en in het oplopende
weglichaam een tunneltje te bou
wen. Ook aan de zuidzijde zou
een tunnel de situatie voor
(bromfietsers veiliger maken.
Goes legde vorig jaar de rotonde
aan om het verkeer beter te la
ten doorstromen. Het kruispunt
was daarvoor beveiligd met ver
keerslichten, maar die zorgden
ervoor dat het verkeer in de
spits te veel stokte.
Begin februari dit jaar kwam
een vijftienjarige scholiere uit
Heinkenszand op de rotonde om
het leven toen ze werd aangere
den door een vrachtwagen. Bij
de andere aanrijding waren er
twee met letsel en twee zonder.
Het dodelijk ongeluk was voor
het college van B en W aanlei
ding om na te gaan of de roton
de wel veilig genoeg is en of bij
de aanleg zaken over het hoofd
zijn gezien. Dat is niet het geval,
blijkt uit het rapport. Het ge
vaar schuilt vooral in het wegge
drag van zowel bestuurders als
fietsers, signaleert het onder
zoeksbureau DTV Consultants.
In de praktijk blijkt dat er veel
vrachtwagens, die van het be
drijventerrein Poel II komen of
er naar toe gaan, over de roton
de rijden en dat met name
vrachtwagenchauffeurs soms
flink doortrappen. Automobilis
ten houden zich doorgaans wel
in, zij het dat sommigen hun au
to laten doorrollen als ze jjj
ten wachten op fietsers. D
werkt intimiderend. Ook rijs
bestuurders af en toe met op
vlak voor fietsers langs, wa
door die in de remmen mot'.
Zwakke weggebruikers hou
zich, een enkeling daargelali
goed aan de verkeersregels
De enige mogelijkheid onué
we ongelukken te voorkomen
het snel- en langzame verkeet
scheiden, ergo tunneltjes vc
(brom)fietsers aan. te
Eentje onder de Nanseni;
door (zuidkant rotonde) en
tje in noord-zuidelijk richtii
aan de westkant van de rotoni
MIDDELBURG - Openbarek
sisschool de Vossenburch injfc.
delburg houdt zaterdag 20
een fancy fair.
Ze hoopt hiermee geld op tet
len voor een school in Cambj
ja. Vanaf 10.00 uur zijn er alk
lei activiteiten zoals een lot
een rad van avontuur en
markt met door de leerlingen g
maakt werk. De fancy fairk
gint om 10.00 uur en zal dun
tot 14.30 uur. De rommelmaii
duurt tot 13.30 uur.
MIDDELBURG - De mod.
aan het Oostkerkplein in Midé
burg houdt zaterdag een op
De deuren van de moskee gs
om tien uur 's ochtends open.3
langstellenden kunnen m
het genot van Turkse thee
hapjes rondkijken en vrae
stellen. Speciale gasten zijnd
denten van de Roosevelt At
demy. De moskee is open
vier uur 's middags.
door Frank Balkenende
GOES - De tunnel onder het
spoor aan de Van Hertumweg in
Goes krijgt aan de noordzijde
de vorm van een halve cirkel.
Het college van burgemeester en
wethouders vindt deze oplos
sing de beste van vier onderzoch
te varianten.
De gemeente acht een tunnel on
der het spoor noodzakelijk voor
een betere verkeersafwikkeling
van en naar het centrum van de
stad. De huidige spoorwegover
gang met slagbomen zorgt er
steeds vaker voor dat het ver
keer vastloopt. Ook speelt de
voorspelde groei van het goede
renvervoer per spoor mee, waar
door de slagbomen in de toe
komst vaker dicht moeten, wat
weer tot extra files leidt.
De gemeente heeft vier tunnelva
rianten laten onderzoeken. Een
'tunnelbak met draai' scoort vol
gens wethouder M. Dieleman
(CDA, verkeer) het beste. Aan
leg inclusief herinrichting van
wegen kost naar schatting 29
miljoen euro.
Dat is tien miljoen euro minder
dan de variant die als tweede
beste uit de bus komt. Dat be
treft een tunnel, waarbij het ver
keer aan de noordkant direct
via een haakse bocht links- of
rechtsaf slaat. Deze mogelijkhe
den is echter duur en levert een
lastige aansluiting met het bus
station op, omdat de weg daar
nog niet op maaiveldhoogte is
aanbeland.
Grofweg komt de tunnelbak
met draai hier op neer: de weg
daalt aan de zuidkant van het
spoor ter hoogte van de Agri-
markt en draait aan de noordzij
de geleidelijk in westelijke rich
ting omhoog. Daar sluit hij in de
vorm van een T-splitsing aan op
een verbindingsweg die zal moe
ten worden aangelegd tussen
Ringbaan-West en de Piet Hein-
straat. De gedachte om de ring
baan door te trekken via de
Edisonstraat en de Lijnbaan be
staat al langer, maar wordt in
dit model pure noodzaak.
Tegelijkertijd ontlast deze va
riant de druk bereden M. A. de
Ruyterlaan en de Piet Hein-
straat, waar bewoners regelma
tig klagen over verkeershinder.
De De Ruyterlaan wordt een
voor auto's doodlopende en dus
verkeersluwe straat. Alleen een
fietspad loopt door naar de fiets
strook aan de noordzijde van de
tunnelweg. De gekozen variant
komt ook tegemoet aan de wens
om de Piet Heinstraat in te rich
ten als 3 0-kilometerzone. Boven
dien neemt in de variant niet al
leen het verkeerslawaai af, ook
de luchtkwaliteit verbetert, ze
ker in de De Ruyterlaan.
Hordes
Toch moet het college nog een
aantal hordes nemen om de tun
nel aan te kunnen leggen. Er zal
voor het tankstation en de Agri-
markt, de supermarkt net ten
zuiden van de spoorwegover
gang, een andere inrit dan via
de Van Hertumweg moeten ko
men. Een mogelijkheid is een
zuidelijke aansluiting via de In
dustriestraat.
Een ander punt is dat de (nieu
we) verbindingsweg die evenwij
dig aan het spoor loopt, het hui
dige P+R-terrein doorklieft. In
het onderzoeksrapport wordt
voorgesteld het her in te richten
bussenplein en het parkeerter
rein te scheiden.
Daarnaast moet de gemeente
met Prorail zaken doen, onder
meer over aankoop van een
strook grond aan de Edison
straat. Die grond is nodig om de
Ringbaan-West te kunnen door
trekken. Op langere termijn wil
het college ook deze zijde van de
woonboulevard opkalefateren.
Verder heeft de tunnel (moge
lijk) gevolgen voor de Stoom
trein Goes-Borsele en zeker
voor bewoners van drie panden,
die nu grenzen aan het parkeer
terrein van supermarkt Jumbo.
Ze komen geïsoleerd te liggen.
De tunnel maakt deel uit van
het plan een halfverdiept spoor
aan te leggen. Er is verder bij de
overgang bij Ockenburgh een
fietstunnel nodig.De maatrege
len zijn nodig om de hinder van
goederentreinen in te dammen.
Goes en de provincie trekken
dit project samen.
De wiekenas van de molen dreigde te verzakken. Dat is met het plaatsen van een nieuwe balk voorkomen. foto Willem Mieras
door Harmen van der Werf
KLOETINGE - Op het eerste gezicht staat
de korenmolen van Kloetinge er piekfijn
bij, maar schijn bedriegt, volgens vrijwillig
molenaar J. Bruël.
De molen is onlangs helemaal onderzocht
en de resultaten vielen Bruël tegen. „Ik
dacht zelf 'het zal wel meevallen', maar als
je zo'n rapport leest, dan weet je beter. Op
onderdelen is echt onderhoud nodig." Op
één onderdeel, de ondersteuning van de wie
kenas, is deze week in elk geval actie onder
nomen. De houten balk waarop de wiekenas
rust, in vakjargon de windpeluw, is vervan
gen. Dat was hard nodig, stelt Bruël. De wie
kenas was vijftien centimeter verzakt. „Doe
je daar niks aan, dan kun je de molen op een
gegeven moment sluiten, omdat de wieken
niet meer kunnen draaien."
Gisteren zijn ook nog stukken van de bedek
king van de molenkap vernieuwd. „Niet de
hele bedekking is aangepakt, hoor", meldt
de vrijwillige molenaar, „alleen de lekkende
stukken van de kap."
De deze week uitgevoerde werkzaamheden
waren het dringendst, maar er moet dus
meer gebeuren om het monument in goede
staat te houden. Een schilderbeurt van de
buitenkant zou bijvoorbeeld niet voor zijn
tijd zijn. De stichting die de molen béheert,
heeft echter niet al te veel financiële arm
slag en heeft bij de gemeente Goes aan de
bel getrokken om de molen over te nemen.
„Over twee weken is daar meer duidelijk
heid over te verwachten", laat een woord
voerster van de gemeente weten. Goes wil
de ICloetingse molen overnemen, meldt zij,
alleen de vraag is nog voor welke prijs en on
der welke voorwaarden. Het is de bedoeling
dat de gemeente Goes in de huidige stich
ting gaat deelnemen.
De eigenaar is feitelijk nog altijd P. Mans
uit Amsterdam. Hij kocht de molen in 1979
en heeft er veel in geïnvesteerd. Mans heeft
in 1998 het beheer van de molen aan de
stichting overgedragen.
De boekenredactie van o.a. de PZC selecteerde voor u zeven
internationale top thrillers. Literaire critici en lezers zijn het over
deze boeken eens: "dit zijn meesters van de spanning, dit is
genieten op topniveau". Kortom een Top Thrillers Collectie die niet
mag ontbreken in uw boekenkast. Daarom is er exclusief voor
abonnees een éénmalige korting van €3,- per titel (normale prijs
€8,95). U vindt vanaf zaterdag 13 mei 3x per week de
voordeelbon op de voorpagina van uw krant. Knip de bon uit en
lever 'm in bij één van de deelnemende filialen van Bruna, Free
Record Shop of bij deelnemende boekhandels. Vanaf 13 mei komt
er gedurende 7 weken iedere zaterdag een nieuwe TopThriller in
de verkoop. U kunt de collectie ook in één keer met korting bestel
len en (voor abonnees zonder extra kosten) thuis laten bezorgen.
Bestel de complete collectie met bijgaande bon of via:
*Let op de voordeelbon op de voorpagina van uw dagblad:
(vanaf 13 mei 3x per week op de voorpagina)
Top Thrillers Collectie titels:
13 mei
Stephen King
Tweeduister
20 mei
Patricia Cornwell
Fataal weekend
27 mei
John Le Carré
Spion aan de muur
3 juni
Daniel Hecht
Geestdrift
10 juni
Thomas Harris
De schreeuw van het lam
17 juni
Robert Ludlum
De Scarletti erfenis
24 juni
Scott Turow
De Aanklager
het alfabet van Zeeland
...en alle deelnemende boekhandels
Alleen originele, volledig ingevulde bonnen uit de PZC worden in behandeling
genomen Uw boeken worden in twee leveringen bezorgd. Bij bestellingen voor 13 mei I
is de eerste levering van 3 boeken voor 23 mei in huis
Deze bon opsturen (in voldoende gefrankeerde envelop) naar:
TopThrillers Collectie. Postbus 2732, 3430 GC Nieuwegein
Start winkelverkoop: zaterdag 13 mei a.s.
Wees er snel bij want ieder boek is slechts een aantal weken verkrijgbaar.
Zolang de voorraad strekt bij: -
Telefoon.E
Bank/girorekening:
Handtekening.
I Q IK BEN ABONNEE (van de PZC) en bestel hierbij de 7-delige Top Thrillers Collectie.
Als abonnee betaal ik slechts 7 x 5,95 NUL VERZENDKOSTEN
I (mits voor 13 mei besteld) 41,65. Ik machtig Wegener dagbladen om het
bestelbedrag automatisch af te laten schrijven
O IK BEN GEEN ABONNEE en bestel hierbij de 7-delige Top Thrillers Collectie
Als niet-abonnee betaal ik 7 x 8,95 i 5,00 verzendkosten 67,65.
Ik machtig Wegener dagbladen om het bestelbedrag automatisch af te laten schrijven.
Naam:
Adres:
Postcode Woonplaats:
Evenwicht tussen mens en natuur is onmisbaar voor het voortbestaan
van al het leven op onze planeet. Maar de laatste honderd jaar is de
balans wreed verstoord. Greenpeace doet daar wat aan. Met educatie,
onderzoek, lobby en, als dat niet helpt, met actie.
Steun ons en word donateur. Via giro 44 of ga naar www.greenpeace.nl