Spoortunnel Goes in halve cirkel PZC bruncj Ongevallen op Goese rotonde alleen met tunnels te voorkomei Fancy fair voor schóól Cambodja Open dag bij moskee Veranderen verkeersstroom is lastige opgave Kloetingse molen heeft onzichtbare mankementen ivmv. fopfhrijkscollectie. nl ELKE WEEK EEN NIEUW BOEK AANTREKKELIJKE VOORINSCHRIJVING I I 1 I I I I I donderdag 11 mei 2006 door Frank Balkenende GOES - De rotonde op het Nan- senplein in Goes-Zuid voldoet aan alle normen. De vijf onge lukken, waarbij een met dodelij ke afloop, die er sinds mei 2005 waren te betreuren, zijn te wij ten aan menselijke fouten. Dat blijkt uit een onderzoek naar de veiligheid van wegge bruikers op de rotonde, waarop (brom)fietsers voorrang hebben. Het college van burgemeester en wethouders wil desondanks toch onderzoeken of (bromfiet sers enerzijds en auto's en vrachtwagens anderszijds kun nen worden gescheiden. Dat is mogelijk door aan de noordzijde het fietspad een stukje door te trekken en in het oplopende weglichaam een tunneltje te bou wen. Ook aan de zuidzijde zou een tunnel de situatie voor (bromfietsers veiliger maken. Goes legde vorig jaar de rotonde aan om het verkeer beter te la ten doorstromen. Het kruispunt was daarvoor beveiligd met ver keerslichten, maar die zorgden ervoor dat het verkeer in de spits te veel stokte. Begin februari dit jaar kwam een vijftienjarige scholiere uit Heinkenszand op de rotonde om het leven toen ze werd aangere den door een vrachtwagen. Bij de andere aanrijding waren er twee met letsel en twee zonder. Het dodelijk ongeluk was voor het college van B en W aanlei ding om na te gaan of de roton de wel veilig genoeg is en of bij de aanleg zaken over het hoofd zijn gezien. Dat is niet het geval, blijkt uit het rapport. Het ge vaar schuilt vooral in het wegge drag van zowel bestuurders als fietsers, signaleert het onder zoeksbureau DTV Consultants. In de praktijk blijkt dat er veel vrachtwagens, die van het be drijventerrein Poel II komen of er naar toe gaan, over de roton de rijden en dat met name vrachtwagenchauffeurs soms flink doortrappen. Automobilis ten houden zich doorgaans wel in, zij het dat sommigen hun au to laten doorrollen als ze jjj ten wachten op fietsers. D werkt intimiderend. Ook rijs bestuurders af en toe met op vlak voor fietsers langs, wa door die in de remmen mot'. Zwakke weggebruikers hou zich, een enkeling daargelali goed aan de verkeersregels De enige mogelijkheid onué we ongelukken te voorkomen het snel- en langzame verkeet scheiden, ergo tunneltjes vc (brom)fietsers aan. te Eentje onder de Nanseni; door (zuidkant rotonde) en tje in noord-zuidelijk richtii aan de westkant van de rotoni MIDDELBURG - Openbarek sisschool de Vossenburch injfc. delburg houdt zaterdag 20 een fancy fair. Ze hoopt hiermee geld op tet len voor een school in Cambj ja. Vanaf 10.00 uur zijn er alk lei activiteiten zoals een lot een rad van avontuur en markt met door de leerlingen g maakt werk. De fancy fairk gint om 10.00 uur en zal dun tot 14.30 uur. De rommelmaii duurt tot 13.30 uur. MIDDELBURG - De mod. aan het Oostkerkplein in Midé burg houdt zaterdag een op De deuren van de moskee gs om tien uur 's ochtends open.3 langstellenden kunnen m het genot van Turkse thee hapjes rondkijken en vrae stellen. Speciale gasten zijnd denten van de Roosevelt At demy. De moskee is open vier uur 's middags. door Frank Balkenende GOES - De tunnel onder het spoor aan de Van Hertumweg in Goes krijgt aan de noordzijde de vorm van een halve cirkel. Het college van burgemeester en wethouders vindt deze oplos sing de beste van vier onderzoch te varianten. De gemeente acht een tunnel on der het spoor noodzakelijk voor een betere verkeersafwikkeling van en naar het centrum van de stad. De huidige spoorwegover gang met slagbomen zorgt er steeds vaker voor dat het ver keer vastloopt. Ook speelt de voorspelde groei van het goede renvervoer per spoor mee, waar door de slagbomen in de toe komst vaker dicht moeten, wat weer tot extra files leidt. De gemeente heeft vier tunnelva rianten laten onderzoeken. Een 'tunnelbak met draai' scoort vol gens wethouder M. Dieleman (CDA, verkeer) het beste. Aan leg inclusief herinrichting van wegen kost naar schatting 29 miljoen euro. Dat is tien miljoen euro minder dan de variant die als tweede beste uit de bus komt. Dat be treft een tunnel, waarbij het ver keer aan de noordkant direct via een haakse bocht links- of rechtsaf slaat. Deze mogelijkhe den is echter duur en levert een lastige aansluiting met het bus station op, omdat de weg daar nog niet op maaiveldhoogte is aanbeland. Grofweg komt de tunnelbak met draai hier op neer: de weg daalt aan de zuidkant van het spoor ter hoogte van de Agri- markt en draait aan de noordzij de geleidelijk in westelijke rich ting omhoog. Daar sluit hij in de vorm van een T-splitsing aan op een verbindingsweg die zal moe ten worden aangelegd tussen Ringbaan-West en de Piet Hein- straat. De gedachte om de ring baan door te trekken via de Edisonstraat en de Lijnbaan be staat al langer, maar wordt in dit model pure noodzaak. Tegelijkertijd ontlast deze va riant de druk bereden M. A. de Ruyterlaan en de Piet Hein- straat, waar bewoners regelma tig klagen over verkeershinder. De De Ruyterlaan wordt een voor auto's doodlopende en dus verkeersluwe straat. Alleen een fietspad loopt door naar de fiets strook aan de noordzijde van de tunnelweg. De gekozen variant komt ook tegemoet aan de wens om de Piet Heinstraat in te rich ten als 3 0-kilometerzone. Boven dien neemt in de variant niet al leen het verkeerslawaai af, ook de luchtkwaliteit verbetert, ze ker in de De Ruyterlaan. Hordes Toch moet het college nog een aantal hordes nemen om de tun nel aan te kunnen leggen. Er zal voor het tankstation en de Agri- markt, de supermarkt net ten zuiden van de spoorwegover gang, een andere inrit dan via de Van Hertumweg moeten ko men. Een mogelijkheid is een zuidelijke aansluiting via de In dustriestraat. Een ander punt is dat de (nieu we) verbindingsweg die evenwij dig aan het spoor loopt, het hui dige P+R-terrein doorklieft. In het onderzoeksrapport wordt voorgesteld het her in te richten bussenplein en het parkeerter rein te scheiden. Daarnaast moet de gemeente met Prorail zaken doen, onder meer over aankoop van een strook grond aan de Edison straat. Die grond is nodig om de Ringbaan-West te kunnen door trekken. Op langere termijn wil het college ook deze zijde van de woonboulevard opkalefateren. Verder heeft de tunnel (moge lijk) gevolgen voor de Stoom trein Goes-Borsele en zeker voor bewoners van drie panden, die nu grenzen aan het parkeer terrein van supermarkt Jumbo. Ze komen geïsoleerd te liggen. De tunnel maakt deel uit van het plan een halfverdiept spoor aan te leggen. Er is verder bij de overgang bij Ockenburgh een fietstunnel nodig.De maatrege len zijn nodig om de hinder van goederentreinen in te dammen. Goes en de provincie trekken dit project samen. De wiekenas van de molen dreigde te verzakken. Dat is met het plaatsen van een nieuwe balk voorkomen. foto Willem Mieras door Harmen van der Werf KLOETINGE - Op het eerste gezicht staat de korenmolen van Kloetinge er piekfijn bij, maar schijn bedriegt, volgens vrijwillig molenaar J. Bruël. De molen is onlangs helemaal onderzocht en de resultaten vielen Bruël tegen. „Ik dacht zelf 'het zal wel meevallen', maar als je zo'n rapport leest, dan weet je beter. Op onderdelen is echt onderhoud nodig." Op één onderdeel, de ondersteuning van de wie kenas, is deze week in elk geval actie onder nomen. De houten balk waarop de wiekenas rust, in vakjargon de windpeluw, is vervan gen. Dat was hard nodig, stelt Bruël. De wie kenas was vijftien centimeter verzakt. „Doe je daar niks aan, dan kun je de molen op een gegeven moment sluiten, omdat de wieken niet meer kunnen draaien." Gisteren zijn ook nog stukken van de bedek king van de molenkap vernieuwd. „Niet de hele bedekking is aangepakt, hoor", meldt de vrijwillige molenaar, „alleen de lekkende stukken van de kap." De deze week uitgevoerde werkzaamheden waren het dringendst, maar er moet dus meer gebeuren om het monument in goede staat te houden. Een schilderbeurt van de buitenkant zou bijvoorbeeld niet voor zijn tijd zijn. De stichting die de molen béheert, heeft echter niet al te veel financiële arm slag en heeft bij de gemeente Goes aan de bel getrokken om de molen over te nemen. „Over twee weken is daar meer duidelijk heid over te verwachten", laat een woord voerster van de gemeente weten. Goes wil de ICloetingse molen overnemen, meldt zij, alleen de vraag is nog voor welke prijs en on der welke voorwaarden. Het is de bedoeling dat de gemeente Goes in de huidige stich ting gaat deelnemen. De eigenaar is feitelijk nog altijd P. Mans uit Amsterdam. Hij kocht de molen in 1979 en heeft er veel in geïnvesteerd. Mans heeft in 1998 het beheer van de molen aan de stichting overgedragen. De boekenredactie van o.a. de PZC selecteerde voor u zeven internationale top thrillers. Literaire critici en lezers zijn het over deze boeken eens: "dit zijn meesters van de spanning, dit is genieten op topniveau". Kortom een Top Thrillers Collectie die niet mag ontbreken in uw boekenkast. Daarom is er exclusief voor abonnees een éénmalige korting van €3,- per titel (normale prijs €8,95). U vindt vanaf zaterdag 13 mei 3x per week de voordeelbon op de voorpagina van uw krant. Knip de bon uit en lever 'm in bij één van de deelnemende filialen van Bruna, Free Record Shop of bij deelnemende boekhandels. Vanaf 13 mei komt er gedurende 7 weken iedere zaterdag een nieuwe TopThriller in de verkoop. U kunt de collectie ook in één keer met korting bestel len en (voor abonnees zonder extra kosten) thuis laten bezorgen. Bestel de complete collectie met bijgaande bon of via: *Let op de voordeelbon op de voorpagina van uw dagblad: (vanaf 13 mei 3x per week op de voorpagina) Top Thrillers Collectie titels: 13 mei Stephen King Tweeduister 20 mei Patricia Cornwell Fataal weekend 27 mei John Le Carré Spion aan de muur 3 juni Daniel Hecht Geestdrift 10 juni Thomas Harris De schreeuw van het lam 17 juni Robert Ludlum De Scarletti erfenis 24 juni Scott Turow De Aanklager het alfabet van Zeeland ...en alle deelnemende boekhandels Alleen originele, volledig ingevulde bonnen uit de PZC worden in behandeling genomen Uw boeken worden in twee leveringen bezorgd. Bij bestellingen voor 13 mei I is de eerste levering van 3 boeken voor 23 mei in huis Deze bon opsturen (in voldoende gefrankeerde envelop) naar: TopThrillers Collectie. Postbus 2732, 3430 GC Nieuwegein Start winkelverkoop: zaterdag 13 mei a.s. Wees er snel bij want ieder boek is slechts een aantal weken verkrijgbaar. Zolang de voorraad strekt bij: - Telefoon.E Bank/girorekening: Handtekening. I Q IK BEN ABONNEE (van de PZC) en bestel hierbij de 7-delige Top Thrillers Collectie. Als abonnee betaal ik slechts 7 x 5,95 NUL VERZENDKOSTEN I (mits voor 13 mei besteld) 41,65. Ik machtig Wegener dagbladen om het bestelbedrag automatisch af te laten schrijven O IK BEN GEEN ABONNEE en bestel hierbij de 7-delige Top Thrillers Collectie Als niet-abonnee betaal ik 7 x 8,95 i 5,00 verzendkosten 67,65. Ik machtig Wegener dagbladen om het bestelbedrag automatisch af te laten schrijven. Naam: Adres: Postcode Woonplaats: Evenwicht tussen mens en natuur is onmisbaar voor het voortbestaan van al het leven op onze planeet. Maar de laatste honderd jaar is de balans wreed verstoord. Greenpeace doet daar wat aan. Met educatie, onderzoek, lobby en, als dat niet helpt, met actie. Steun ons en word donateur. Via giro 44 of ga naar www.greenpeace.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 14