Geef de lokale historie niet weg PZC Vliegende start van Muziek 9 Daagse Dwingende foto's tonen veerkracht na tsunami Roosevelt-studenten schilderen Middelburgse rust 19 kunst GELICHT Oorlogsmuseum Protest tegen ontpoldering Verkoop zuivel markt uitgesteld Gewonde bij aanrijding Sloeweg Archiefbeheer moet beter Musica Cordis in 's Heer Abtskerke Concert Tears of Blood Poortvliet zaterdag 6 mei 2006 HnorRené Schrier De meest vooraanstaande oorlogs musea en oorlogsdocumentatie centra in Nederland deden maandag een oproep aan de bevolking om nog eens op zolder te snuffelen naar spulle tjes uit de oorlog. Mochten er nog oude granaten, Ausweisen of legerkist- jes van opa liggen, gelieve die dan te brengen naar het verzetsmuseum in Friesland, de Anne Frank Stichting, museum Bronbeek, het Nederlands In stituut voor oorlogsdocumentatie of twaalf andere soortgelijke instituten verspreid over het land. Dat is mooi en aardig, maar het oorlogsmuseum Infatuate in Nieuw- dorp of het oorlogsmuseum Switch back in Oostburg staan niet in dat lijstje. Laat staan het bunkermuseum in Zoutelande. En die willen ook wel spulletjes van die rommelzolder ont vangen. Sterker nog, een belangrijk deel van de collectie van Kees Traas van het museum uit Nieuwdorp komt van die zoldertjes. „Driekwart heb ik zelf verzameld. Ik door Ernst Jan Rozendaal Kees Traas houdt een fotoboek vast van luitenant-kolonel J. J. van Oort. Naast hem een pop met het uniform van de luite nant-kolonel. Het materiaal is geschonken door de familie Van Oort uit de omgeving van Utrecht, foto Dirk-Jan Gjeltema ben als kleine jongen begonnen. Nu ben ik 48 en op zeker moment heb ik tegen mezelf gezegd: 'Daar moet je wat mee doen'. Je kunt wel blijven ver zamelen tot de spullen zo ongeveer voor het huis tegen de dijk liggen, maar je kunt er ook wat mee doen. Ik wil de geschiedenis doorgeven aan de mensen." Veel van de verzameling van Infatuate komt van de oude stortplaats bij Nieuwdorp. Daar stond Traas vroeger heel wat uurtjes, en eigenlijk nog te weinig. „Ik had er nog veel meer weg kunnen halen", zegt hij. Hij krijgt veel en moet het hebben van mond- tot-mondreclame of een stukje in de krant. „Ik was vroeger timmerman en als ik dan bij mensen thuis aan het werk was, begon ik onder de koffie een praatje en al snel ging dat over de oorlog. En van het een kwam het an der. Zo liep ik nogal eens tegen wat aan. Maar nog steeds krijg ik weke lijks wel wat aangeboden. Pas nog had de school de Sprienke een project over de oorlog. De leerlingen zijn hier ook geweest. Vervolgens belde de juf frouw van die klas met de vraag of ik eens naar de spullen wilde kijken. Daar was nog een originele Duitse Rode-Kruishelm bij. Die mocht iknaee- nemen. Zo komt er steeds weer wat bij." „Laatst kreeg ik een telefoontje van ie mand uit Voorburg. Die had nog alle PZC's uit de oorlogsjaren en allerlei in teressante documenten, zoals Auswei sen, uit Middelburg. Die waren van zijn vader die uit Middelburg kwam." Traas sprak onlangs op een informatie avond over de Sloespoorlijn een top man van Prorail. „Ik wist dat die een potje hebben dat ze kunnen besteden als ze projectielen vinden tijdens het werk aan de spoorlijn. Ik zeg tegen die man dat hij de helft van het geld over houdt, want de helft van die projectie len heb ik al opgeruimd." Verhaal Erik Adriaanse van het oorlogsmu seum Switchback uit Oostburg ver gaat het al niet anders. Hij heeft het liefst streekgebonden voorwerpen. De ze week is hij weer bij een boer ge weest die wat wilde opruimen. „De spullen die uit de streek komen heb ben echt een meerwaarde. Vaak zit er een verhaal achter. Dat leggen we vast. De bezoekers vinden het ook leuk dat ze nog iets van de achter grond van die spullen kunnen herken nen." Ook Traas noteert de verhalen achter de spullen. „Dat maakt de voorwer pen extra bijzonder. Ik weet niet of die verhalen bewaard blijven als die Zeeuwse spullen naar een museum er gens in het land gaan. Ik heb hier ook geen dingen over de Slag om Arnhem. Dat is voor de musea daar veel interes santer." De Zeeuwse oorlogsmusea proberen el kaar aan te vullen. Zo houdt het mu seum Switchback in Oostburg zich vooral bezig met de slag om de Schel- demonding, terwijl Infatuate zich richt op de landing op Walcheren. Traas: „Wij moeten het hebben van sa menwerking. Ik verwijs toeristen ook door naar Oostburg en naar het bun kermuseum in Zoutelande als ze inte resse hebben. Op die manier kunnen mensen die Zeeland bezoeken er een hele dag van maken." Traas kan de oproep van de landelijke musea wel begrijpen: „Iedereen pro beert aan zijn spullen te komen. Het zou alleen jammer zijn als op die ma nier spullen uit Zeeland naar musea ergens in het land verdwijnen. Je kunt toch de lokale geschiedenis niet wegge ven? Als mensen uit Zeeland wat weg geven, hoop ik dat ze denken aan het oorlogsmuseum in de buurt." Adriaanse merkt dat ook via internet nogal eens oorlogsspullen van eige naar verwisselen. Vooral in Duitse at tributen is een zekere handel ont staan. Op beurzen komt hij de laatste tijd niet meer. Gewoon omdat hij er niet meer veel van zijn gading kan vin den. Ooit zal de stroom met interessante spullen wel een keer opdrogen, maar voorlopig is Adriaanse daar nog niet bang voor. Hij merkt dat er nu juist een generatie aankomt van oudere boe renmensen die kleiner willen gaan wo nen. Verder zijn er volgens hem nog veel documenten onder de mensen: „Ouderen zien toch het belang van die spullen wel in, anders hadden ze het niet bewaard. Als ze in de gaten heb ben dat de kinderen niet geïnteres seerd zijn, kunnen ze het ook weer niet over hun hart verkrijgen om het weg te gooien. Dan kloppen ze vaak bij ons aan. En dan vinden ze het ook weer hartstikke leuk om te komen kij ken hoe wij die dingen presenteren. Soms nemen ze dan hun kleinkinde ren mee." Ordedienst Ook Traas is niet bang dat er geen spullen meer onder de mensen zijn: „Het zal nog wel een jaar of tien tot vijftien doorgaan. Ik weet zeker dat er nog veel spullen op zoldertjes liggen. Vooral oudere mensen bewaren die dingen. Ze zijn er nog niet los van. En niet iedereen doet er even gemakkelijk afstand van. Zo heb ik hier het comple te archief van de OD (Ordedienst, red.) van Nieuwdorp. De man die het in zijn bezit had, had moeite om het aan het museum af te staan, want er stond toch persoonlijke informatie in. Pas nadat ik hem ervan overtuigd had dat ik er gepast mee om zou gaan, kon hij het afstaan. Informatie uit dat ar chief is bijvoorbeeld verwerkt in het boek over de slag op de Sloedam. Maar het is uniek dat er nog zo'n com pleet OD-archief is." Het oorlogsmuseum Infatuate in Nieuw dorp is iedere eerste zaterdag van de maand van 10.00 uur tot 17.00 uur ge opend en op afspraak. Het oorlogsmu seum Szvitchback in Oostburg is vanaf 3 juni geopend, op zaterdagen in juni, juli en augustus tussen 13.00 uur en 17.00 uur en op afspraak. RILLAND - Om de actie tegen plannen voor ontpoldering' langs de Westerschelde te onderstrepen, hebben jonge boeren langs de A58 een protestbord geplaatst en een berg zandzakken neergelegd. 'Land terug aan de zee, ont- polderen nee, nee, nee' luidt de boodschap. Het bord en de zandzakken staan aan de Koedijk tussen Krabbendijke en Rilland. De agrariërs, verenigd in het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt (ZAJK), vinden het onverteerbaar dat vruchtbare landbouwgrond terug wordt gegeven aan het water. Doel van de actie, naast aandacht vragen voor het verzet tegen ontpoldering, is ook de discussie erover gaande houden. Het ZAJK vindt dat er gekeken moet worden naar andere oplossingen voor natuurherstel in de Westerschelde. De boeren wijzen als voorbeeld op het Arabische emiraat Qatar, waar door Nederlandse baggeraars nieuwe eilanden opgespoten wor den. De zandzakken zijn symbolisch bedoeld. Met deze zakken werden afgelopen eeuwen gaten in de dijken gedicht. Tus sen de zandzakken staat een vogelverschrikker, die - met een verwijzing naar het verhaal over Hansje Brinker bij Haarlem - een vinger in de dijk houdt. De jonge boeren plaatsten ook de Zeeuwse vlag met het wapen Luctor et Emergo ('ik worstel en kom boven'), die moet onderstre pen dat de agrariërs het verzet tegen ontpolderen niet op geven. RENESSE - De verkoop van zuivel op de biologische markt in Renesse is uitgesteld. Er zijn problemen met aan voer van de producten. De handelaar die de zuivel zou gaan verkopen kan de producten niet koelen tijdens de rit van Noordgouwe naar Renesse en dat is wettelijk voorgeschreven. De orga nisatie hoopt binnen afzienbare tijd een oplossing të vin den. VLISSINGEN- Bij een aanrijding op de Sloeweg in Vlis- singen is gistermiddag om 13.00 uur een 15-jarige Sou- burgse jongen gewond geraakt. De 36-jarige Souburgse automobilist, bij wie de jongen in de auto zat, merkte te laat op dat de auto voor hem afremde. De jongen kreeg de gordel in zijn maag en hij klaagde over pijn. Hij is per ambulance naar het ziekenhuis Wal cheren vervoerd. ZIERIKZÈE - De manier waarop bij de gemeente Schou- wen-Duiveland stukken worden gearchiveerd kan en moet beter. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeentear chivaris. Daarom is een plan gemaakt waarin alle mede werkers nog eens worden gewezen op het belang van het goed archiveren. Zo moeten afgehandelde dossiers sneller worden overgedragen aan het gemeentelijk archief en zijn er handleidingen gemaakt hoe een dossiermap moet worden ingericht. Dat de regels aangescherpt worden is volgens gemeentese cretaris niet omdat het nu slecht zou gaan. „Maar meer om cle procédure te stroomlijnen, zodat stukken gemakke lijker en sneller teruggevonden kunnen worden. Mensen houden nu dossiers wel eens wat te lang onder zich." VEERE - Pianiste Sylvie Cour- voisier en violist Mark Feldman hebben de Muziek 9 Daagse Zee land gisteravond een vliegende start gegeven. Als het spelple- zieren de kwaliteit van hun con cert maatgevend zijn, valt voor muziekliefhebbers tot en met volgende week zondag nog veel te beleven in de Grote Kerk in Veere. De Muziek 9 Daagse kan het bes te worden beschouwd als de op- van het Festival Nieuwe Muziek. In negen concerten laat de nieuwe directeur Willem Kniknie zien en horen wat hij van plan is met de organisatie waaraan tot voor kort onlosma kelijk de naam van Ad van 't Veer was verbonden. Courvoisier en Feldman speel den muziek van de Amerikaanse saxofonist, en componist John Zorn. Dat zou als een beginsel verklaring kunnen worden opge vat, want hij is iemand die voor enkele muziekstijl zijn neus ophaalt. Hij is een feno meen in de jazz en de géïmprovi- muziek, een vernieuwer van de hedendaagse filmmuziek en drijvende kracht achter Na ked City, een band die in under- groundkringen beroemd en daar- luiten berucht is, vanwege zijn verpletterende punk en hardco re. Bovendien mag Zorn graag patten uit het klassieke repertoi- |e, zij het dat hij daar zelden ■ets van heel laat. Aangezien de komende week al lerlei soorten hedendaagse, mo derne en klassieke muziek op kei programma staan, leek de keuze voor Zorn symbolisch, maar in werkelijkheid bepaalde de beschikbaarheid van de musi ci het openingsconcert. Courvoisier en Feldman kun je als programmeur ook niet laten lopen. Ze bleken virtuoze vertol kers van Zorns werk. Courvoi- siers vingers beperkten zich niet tot de toetsen, regelmatig graai de ze in de piano naar de sna ren. Feldman legde op zijn beurt de strijkstok af en toe op zij om gitaar te spelen op zijn viool. Het ene ogenblik leek hij een zigeunermuzikant, het vol gende was hij de Jimi Hendrix van de vier snaren. Het duo putte vooral uit het re pertoire dat Zorn heeft geschre ven voor zijn groep Masada. Uit gangspunt daarin is de joodse klezmermuziek. Een huiveringwekkend hoogte punt was een compositie uit The book of angels waarin het leek of een joodse bruiloft verander de in een spookhuis. De meesle pende melodie ging over in ge schraap op piano en riool, in eens kraakten deuren, gierde de wind en trippelden ratten over de zolder. De geschiedenis van het joodse volk in onconventio neel piano- en vioolspel. En dat op 5 mei. Vanavond wordt de Muziek 9 Daagse vervolgd met een cd-pre- sentatie van de Middelburgse com ponist Douwe Eisenga. Violist Mark Feldman en pianis te Sylvie Courvoisier zorgden gisteravond voor een geslaagde start van de Muziek 9 Daagse Zeeland in Veere. foto Dirk-Jan Gjeltema ^oor Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Laagdrempeli- ?er kan het niet. Eén keer per Jiaand, gelijktijdig met de Mid delburgse kunstroute, houdt Jac- •jueline Eversen open huis. Ter- m kinderen zelf de verfkwast interen, kunnen volwassenen ®°rgen kennis nemen van een kunstproject met studenten van de Roosevelt Academy. haar initiatief de naam bipo 170 meegegeven, een ver ding naar het nummer van h3ai' kleine huis aan de Middel burgse Noordsingel. Aanvan kelijk wilde Eversen meedoen aan de Middelburgse kunst route. Ze had het idee dat ze daar iets aan kon toevoegen. Maar haar huis ligt buiten de route, het is geen galerie en zelf is ze geen professionele kunste- .nares, dus stonden de organisa toren niet te trappelen. Dat heeft Eversen er niet van weer houden toch aansluiting te zoe ken. Morgen opent ze voor de tweede keer haar deuren. Ze heeft con tact gezocht met kunstzinnige studenten van de Roosevelt Aca demie met de waag of ze hun im pressie van Middelburg wilden weergeven op een' doek van 40 bij 50 centimeter. Vijftien stu denten gaven gehoor aan haar oproep, onder wie een complete schildersgroep: Artco. Tegelijk vroeg Eversen, wier huis ongeveer tussen de studen tenhuisvesting aan het Bagijn- hof en het Roggeveenhof in ligt, buurtbewoners naar hun impres sie van de studenten. Dat lever de zes schilderijen op. De werken van de studenten zijn samengevoegd tot één groot paneel. „Het centrale thema is de rust die Middelburg uit straalt", zegt Eversen. „Dat is hoe de stad op de studenten overkomt." De buurtbewoners geven een po sitief beeld van de studenten. „Ze veranderen het straatbeeld, ze verlevendigen Middelburg, ze maken de stad internationaal", verklaart Eversen. „Zo komt dat tenminste in de kunstwer ken naar voren." De Middelburgse is zo teweden over het resultaat dat ze pro beert de werken nog elders te exposeren. Maar voorlopig is niet zeker dat ze ook na morgen middag kunnen worden be wonderd. Om de tentoonstelling aan huis extra feestelijk te maken, heeft Eversen de studentenband die afgelopen maandag onder de naam Noroque meedong naar de Freedom Music Award ge vraagd een akoestische set te verzorgen. En zoals gemeld kunnen kinde ren bij Expo 170 de handen uit de mouwen steken. Ze kunnen een vlag maken. Expo 170, aan de Noordsingel 170 in Middelburg, is morgenmiddag geopend van 13-17 uur. door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Voor manager Carla van Tilburg van Stichting De Grote Kerk Veere was het een uitgemaakte zaak. Een exposi tie over de wederopbouw na de tsunami met als titel Veer kracht, die moest ze naar Zee land halen. Het gaat om 32 foto's van Pieter van der Houwen. Ze zijn tot en met 11 juni te zien in de Grote Kerk in Veere. Van Tilburg werkt een aantal dagen per week bij de ontwikke lingsorganisatie Memisa. Die is verwant aan Mensen in Nood, de organisatie die de tentoonstel- 's HEER ABTSKERKE - Het vo- caal ensemble Musica Cordis uit Goes geeft vrijdag 12 mei een concert in het monumentale maar intieme kerkje van 's Heer Abtskerke. De culturele commissie van de protestantse kerk heeft het en semble uitgenodigd om onder meer Engelse geestelijke muziek uit de Renaissance en de woege twintigste eeuw te zingen. Ook staan enkele achtstemmige koor werken van Mendelssohn op het programma. Kaarten zijn ver krijgbaar bij aanvang van het concert, om 20.00 uur. POORTVLIET - Metal-cover- band Tears of Blood treedt vrij dagavond 12 mei na een korte rustpauze voor het eerst weer op, in café 't Centrum in Poort vliet. Tears of Blood heeft de adem pauze na een druk jaar met zo'n vijftien optredens gebruikt om een nieuw repertoire op te bou wen en een live-demo te maken. De live-demo, een registratie van een aantal optredens van Tears of Band, wordt tijdens het concert in Poortvliet gepresen teerd. Het optreden van de coverband uit Sint-Annaland begint om 21.00 uur. ling Veerkracht mede mogelijk heeft gemaakt. „Zelf heb ik niets met de exposi tie te maken, maar ik zag de fo to's en ik wist dat ik ze naar Veere moest halen", vertelt Van Tilburg, die verantwoordelijk is voor het tentoonstellingsbeleid in de Grote Kerk. Wederopbouw nadat huis en haard door het water zijn wegge spoeld, dat is iets waarmee men sen in Zeeland zich verbonden voelen, zo redeneerde ze. En dan een titel waarin bijna de naam Veere voorkomt. De foto's zijn allemaal volgens hetzelfde stramien gemaakt. Ge troffenen van de tsunami pose ren. Ze staan centraal in beeld, op een plek die nog sporen van de ramp vertoont, of waarvan juist duidelijk is dat daar een nieuwe wereld wordt opge bouwd. „Het is heel mooie fotografie", meent Van Tilburg. „De foto's maken een statische indruk, maar het is dwingend zoals de mensen je aankijken. Je kunt niet anders dan onder de indruk raken van de manier waarop de ze mensen hun leven weer op pakken." Bij de foto's hoort een aantal verklarende teksten. Ze zijn in hun eenvoud net zo doeltreffend als de afbeeldingen: 'Jaffarudin is bouwvakker. Hij is blij dat hij zijn oude beroep weer kan op pakken, het geeft hem moed. Jaf farudin heeft een zware tijd ach ter de rug. Door de tsunami ver loor hij zijn vrouw. Zijn twee kinderen hebben de ramp geluk kig wel overleefd, en samen ma ken ze er het beste van. Praten over het verleden doet hij niet graag. Anderen helpen hun huis weer op te bouwen, dat wil hij. Want volgens hem verdient ie dereen een thuis.' Expo: Veerkracht, t/m 11 juni in de Grote Kerk in Veere, open da gelijks van 11 tot 16.30 uur. Jaffarudin (40), bouwvakker. foto Pieter van der Houwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 87