PZC Segway stuit op muur van wetgever Dodge Caliber lonkt met voordelige pk's 25 'Ik wil niet meer zonder die machine' 'Geweldig ding, maar ik fiets toch liever' 'Segway, no way' vrijdag 5 mei 2006 Vraag antwoord Hij heeft veel weg van een gemoderniseerde PT Cruiser en maakt indruk met ruimte en een goede prijs. De Dodge Caliber moet voor al stoere mannen aanspreken. Door Rien van der Steen Hij staat op grote wielen, de Dodge Caliber. Het nieu we automerk - tot nu toe alleen be kend van grijze import en be- drijfswagens - wordt met een hoop marketing mambo-jambo op de Europese markt gezet. Vooral om mannelijke en 'ambi tieuze' klanten te imponeren. Want Dodge is niks minder dan Harley-Davidson of Coca Cola, zegt de flitsend geklede marke tingman van Dodge (spreek uit: Daadzj) in het uiterst hippe café Club Pacha op Ibiza. Dodge is on derdeel van DaimlerChrysler en een merk voor macho's, want in de VS - waar Dodge ninnmer vijf op de automarkt is - worden er jaarlijks 1,2 mil joen verkocht. En dan meest met ronkende V8 motoren. DaimlerChrysler wil de troef kaart van automerk met betaal bare pk's over heel de wereld uitspelen. Het merk komt daar voor in 2007 met de middelgro te suv Nitro en een grote sedan naar Europa. De Caliber wordt geleverd in 100 landen, vanaf 9 juni ook in Nederland. Hij wordt hier neergezet als auto met de beste pk/prijsverhouding van Neder land. 'It's anything but cute' luidt de slogan. Japans De Dodge Caliber staat op de bo demplaat van de Mitsubishi Outlander/Lancer en krijgt ook de motoren van de Japanners: de 1.8/150 pk en de 2.0/160 pl< kunnen hem met gemak aan. De dikste is gekoppeld aan een cvt-automaat die erg veel toerenlawaai toestaat - alle le ven wordt erdoor uit de motor gehaald. Dat geldt niet voor de 2.0 turbodiesel, die bij VW inge kocht wordt. Het blolc levert 134 pk en 310 Nm koppel, waar door de voorwielen frequent aan het spinnen slaan. Later ko men er nog een 2.4/172 pk en een 2.4 turbo met 304 pk van Mitsubishi, ook bekend uit de PT Cruiser. Het leukst aan de Caliber zijn een flink koelvak voor vier fles jes of blikjes, een uitneembare zaldamp-dakverlichting en (dat kost wel extra) twee luidspre kers die uit de achterklep neer klappen voor op het strand. De vormgeving is stoer, met een enorme motorkap, een agres sief front en een coupé-achtige daklijn. Apart wil hij zijn, net als zijn broertje PT Cruiser van Chrysler. Ruimte biedt hij vol doende voor vijf mensen. De Caliber is al met al een rui me, leuk bedachte auto met minder imposante rijkwalitei- ten voor een redelijke prijs. Voor 18.900 euro koop je de 1.8S, die onder meer is uitge rust met grote 17 inch wielen, vier airbags, elektrisch bedien de zijruiten en op afstand be diende centrale vergrendeling. De diesel krijgt voor 24.350 eu ro ook airco mee. Woordvoerder Bas van der Wal van de importeur denkt er dit jaar 700 te verkopen. Ongeveer net zoveel als PT Cruisers. De af zet daarvan loopt hard terug. Ron Magnée (35) doorgewinterde fietser, woont 3 km van kantoor ..Balanceren op een apparaat dat met een gangetje van maxi- maal twintig kilometer per uur zonder rem voortbeweegt? Vra gen om ongelukken. Nou, dat blijkt mee te vallen. Het rijden is kinderlijk eenvoudig. Binnen ;een paar minuten heb je het principe onder de knie. Gewel dig! Eén keer nam ik een wat ongepolijste verkeersdrempel vol gas. Ilc werd als een raket ge- lanceerd om even verderop ge- strekt op het asfalt neer te ko men. Maar ach, met fietsen is ook iedereen wel eens gevallen. 'Leuk voor wie wil opvallen.' Foto Mare Bolsius Tijdens één van mijn ritjes viel mij een welgemeend 'Vet cool!' ten deel. Maar de kaarsrechte rijhouding als van een Romeins veldheer in zijn strijdwagen ontlokte ook lachsalvo's. Voor types die willen opvallen dus een aanrader. De Segway heeft veel voorde len: je rijdt zonder één druppel zweet van a naar b en je kunt onderweg telefoneren zonder te hijgen. Een beetje rolstoel- vriendelijk gebouw rij je bin nen met twee vingers in de neus. Nadelen zijn er ook. Het apparaat weegt bijna veertig ki lo, te veel om de trap op te til len. Mijn conclusie: Kopen zou ik de Segway niet, daarvoor is-ie te duur. En al zou de baas hem betalen nam ik toch de fiets. Ik beweeg liever." Arjen Kamphuis (34) Strategieadviseur, kocht een Segway „Als strategieadviseur die klan ten helpt met het doorzien en voorzien van innovaties ben ik veel op pad. Meestal verplaats ik mij tussen thuislcantoor en klant of conferentiehotel, tot voor kort per trein en taxi. Te genwoordig pak ik 's ochtends mijn Segway en zoef ilc in enke le minuten naar het station. Daar stap ik af en neem ik de machine aan de hand mee waar bij de Segway op z'n elektromo tor rijdt - geen gesleep dus. De kracht van de motor bewijst ook goede diensten bij het op stapje de trein in, ook hier geen zwaar werk. Aan de andere 'kant' van de reis vult de Segway snel en com fortabel het gat tussen trein en klant. In de grote steden is een Segway vrijwel net zo snel als een taxi en tien keer zo goed koop. De meeste klanten vinden de Segway geweldig, willen ook even proberen. Het ijs is met een gebroken en we praten over de mogelijkheden. Zo be zoek ilc meerdere locaties per dag en gebruik ik mijn reistijd productief met laptop in de trein en niet in de file. Na een maand op de Segway wil ik niet meer zonder. Nu nog een manier verzinnen om mijn Tomtom Rider te monteren." zes, veertien of twintig km per uur laten maken. De oplaadba re lithium-ion-batterij geeft de Segway een actieradius van zo'n 35 kilometer. De Segway heeft al aardig in gang gevonden: als gadget op beurzen en evenementen, als schoon en geruisloos transport middel voor stadstours, luchtha vens en ziekenhuizen. In de VS gebruiken bijvoorbeeld bomb- squads en de US Post ze, in Italië en Spanje de politie. De mare chaussee op Schiphol gaat er een stel aanschaffen. Transpireren Maar importeur Segway Neder land heeft grotere plannen. De briljante people-mover zou een schakel moeten gaan vormen in de mobiliteitsketen. Woord voerder Piet Kruijt van Segway: „Stadscentra worden steeds moeilijker bereikbaar. In Lon den haalt een- auto in de spits nog 2,9 km per uur. Ook bij ons in de steden dijen de voetgan gersgebieden almaar uit. Met Segways zou je zonder pro bleem vanaf station, parkeerga rage of transferium snel en makkelijk je bestemming kun nen bereiken. Een belangrijk voordeel is dat je niet transpi reert zoals je op een fiets wel zou doen. Bedrijven kunnen Segways voor hun personeel lea sen tegen 4,5 euro ex btw per dag en die bij bus- en treinsta tions neerzetten. Voor die kos ten kunnen ze geen parkeer plek exploiteren." Er doemt evenwel een klein probleempje op. Piet Kruijt: „De Nederlandse overheid is heel terughoudend. Ze vindt dat de Segway maar 6 lcm per uur mag rijden, niet door voet gangersgebieden, en dat je net als voor een snorfiets 16 jaar moet zijn en een bromfietscerti ficaat moet hebben. Daarmee De importeur ziet mogelijkhe den voor de Segway als comfor tabele schakel tussen openbaar vervoer en stadsbestemming. Foto's Mare Bolsius. laat ze een kans liggen om de mobiliteit in de steden te verbe teren. Je moet de Segway eer der vergelijken met een roltrap dan met een brommer. Het is een people-mover, onderdeel van de mobiliteitsmix." Aan belangstelling geen ge brek, zegt ook Jeroen Delmee, de hockey-international die via de Stichting Tophockey bij Seg way aan het werk is geraakt. „De stadsbesturen van Nijme gen en Maastricht voelen wel voor een proef met Segways, en we worden benaderd door open- baarvervoerinstanties. Hopelijk kunnen we tot een pilot komen, misschien ook in onze thuis stad Den Bosch." Info www.segway.nl Aparte «wetgeving Studenten van de TU in Kaiser- slautem maakten studie van de Segway in opdracht van het Duitse verkeersministerie. Hun conclusie luidt dat er aparte wetgeving moet komen. De Segway zou moeten worden toegestaan met 6 km op voetgangersterrein en met 20 km op fietspaden. Ze bevelen een minimumleeftijd van 15 jaar aan, en een fietshelm. Voorover leunen en de Segway gaat vooruit, iets naar achter en hij remt af. In scherpe bochten hang je mee (foto). Rianneke Huibers (28) Moeder, werkt parttime Moet 3 km naar kantoor „Nooit gedacht dat ik nog eens de aandacht van 16-jarige jon- gens zou trekken. Nou, als je op een Segway door de stad rijdt, heb je daaraan geen gebrek. Ach ja, ik zal eens laten zien dat ik al soepel bochtjes kan draaien. Nog maar twee dagen voor mijn coole actie had ik echt het zweet in mijn oksels als ik op de openbare weg reed. De Segway brengt je bij het eer ste gebruik in de war. Gewoon rijden voelt heel natuurlijk aan, omdat je je eigen lichaam daarvoor inzet door voorover te buigen. Maar bij draaien is het juist.de kunst niet je natuurlij- ke reflexen te benutten. De knop bij je linkerhand doet het werk voor je. De verwarring maakt snel plaats voor behendigheid. Maar ;dan moet het ook nog handig zijn om het ding te gebruiken. In het zakelijk gebruik kan de 'Niks voor de boodschappen'. Foto Mare Bolsius Segway zich - ook in snelheid - bijna meten met de fiets, maar zodra er boodschappen of kin deren vervoerd moeten wor den, ben je nergens met de Seg way. Mijn conclusie: voor zakelijk ge bruik leuk, maar niet handig voor een werkende moeder die alles tegelijk wil en moet kun nen. Segway no way voor mij." overheidsmuren. Door Joop van der Pol Wie de Segway nog niet kende, zag vorige week hoe prinses Maxima en andere leden van het koninklijk huis zich er met Koninginnedag op staande hiel den. Maar de wonderlijke twee- wieler uit de VS wil meer zijn dan een kermisattractie. De im porteur spant zich in om er een geaccepteerd vervoermiddel van te maken als schakel in het reisplan van forenzen. Comfor tabel vervoer van station of transferium naar het industrie gebied, of van de buitenwijk naar het kantoor in destad. Gepimpt De Segway is onmiskenbaar een state-of-the-art apparaat, in 2001 bedacht door Dean Ka men, dezelfde man die een rol stoel uitvond waarmee je trap pen leunt klimmen. Ofschoon hij iets wegheeft van een ge- pimpte handgrasmaaier zit de Segway propvol geavanceerde elektronica. Zodra je er op gaat staan - want dat moet - maakt een samenspel van computer techniek, gyroscopen en bewe gingssensoren dat het apparaat zelf zijn balans regelt. Rijden en stoppen gaat eenvoudig door je lichaamsgewicht licht jes te verplaatsen. Met een handgreep lam je razendsnel sturen. Stoepranden of andere obstakels op de weg vormen na wat oefening geen probleem. De aandrijving gebeurt door sterke elektromotoren, die je naar keuze een snelheid van Q) Segway HT zelfbalancerend vervoermiddel Je kunt er een cam- pagnevoerende politi- Aandrijving: stroom Gewicht: ca. 40 kg Breedte: 65 cm cus op zetten, of zelfs een prinses. Hartstik- Snelheid: 6-14-20 km Actieradius: ca. 35 km Prijs: v.a. 5000 euro ke leuk. Maar de Seg- way wil bewijzen dat-ie meer is: comfor tabel en schoon ver voer in de stad. Voor alsnog stuit de impor teur keihard op de Wao-ktiler In het ziekenhuis De Gelderse Vallei doet onderhoudsmonteur Henk Schot zijn ronde op een Segway met een gereedschapstas aan het stuur. Op sommige dagen legt hij zo'n 15 km af door de gangen. Schot heeft artrose aan zijn voeten. Hoe gaat dat als je een voonnalige lease-auto wilt kopen Hans Winter van CarNext, onderdeel van autolease maatschappij LeasePlan: „Wekelijks bieden wij tussen de 200 en 250 voormalige leaseauto's te koop aan, voor prijzen van 9.000 tot 13.000 euro, maar met uitschieters naar onder en boven. De meeste occasions zijn twee tot vier jaar oud en door de dealer onderhouden. We bieden allerlei merken en modellen aan; van een Peugeot 106 tot een Mercedes Benz E-klasse. De auto's zijn op werk dagen en zaterdag te bezichtigen op onze locatie in Raamsdonlcsveer waar op afspraak ook een proefrit ge maakt kan worden. Inruil is mogelijk, maar alleen tegen de werkelijke waarde van de in te ruilen auto. De prij zen van onze auto's zijn niet onderhandelbaar." Info: www.carnext.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto. Dacia opent dieselofFensief Dacia kwam op de wereld om autorijden goedkoper te maken, zeggen ze bij Renault. Nu komt de Dacia Logan 1.5 dCi met een vanafprijs van 13.495 euro, de goedkoopste diesel in Nederland. Dacia maakte acht maanden geleden zijn entree. De in Roemenië gebouw de auto kost 8.495 euro als 1.4 met 75 pk. Naast een 1.6 met 90 pk is er nu een 70 pk sterke 1.5 dCi. Hij heeft een kentekengewicht van 1.040 kg en standaard twee air bags, stuurbekrachtiging, toerenteller en centrale deur vergrendeling. Audi racet in Le Mans op diesel Audi heeft een nieuwe raceauto voor deelname aan de 24 Uur van Le Mans, aangedreven door een diesel motor. Vorige maand won deze Audi R10 de 12 Uur van Sebring in Florida. De vuurproef is op 17 en 18 juni in Le Mans. De R10 volgt de R8 op, die afgelopen zes jaar vijf keer Le Mans won en goed was voor 61 overwinningen in 77 races. De 24 uren van Le Mans worden verreden op een circuit van 13,6 kilometer lang. Coureurs rijden drie kwart van de rondjes vol gas. Lexus voert vermogens op Lexus' suv RX 350 heeft een nieuwe 3.5 V6 benzine motor met 276 pk en een koppel van 342 Nm. Hij ac celereert in 7,8 seconden van 0-100 km per uur. De eer ste RX verscheen in 1997 en wereldwijd zijn er meer dan een miljoen verkocht. De opvolger heeft een nieuw midden-differentieel met viscokoppeling. Op de auto show van New York heeft Lexus de hybride LS 600h ge presenteerd. Het is de eerste auto met een volledig hybri de V8-aandrijflijn. Hij komt in juni 2007 in Europa op de markt. De 5.0 V8 benzinemotor combineert zijn kracht met grote elektromotoren. Het vermogen, 435 pk, wordt via een cvt-automaat naar de vier'wielen ge stuurd. De Lexus RX300 Fiat levert gasmotoren aan Peking Fiat gaat duizend aardgasmotoren leveren aan de openbaar vervoermaatschappij van Peking. Het is de grootste order van zware aardgasmotoren die de Fiat Group ooit in de wacht sleepte. De motoren worden ge produceerd in Turijn en zijn bedoeld voor stadsbussen in de Chinese hoofdstad. Een paar jaar geleden leverde Fiat al 320 aardgasmotoren aan de Beijing Transport Company. PSA bouwt voort in China PSA (Peugeot en Citroën) en Dongfeng Motor Group in China gaan meer auto's bouwen. In de fabriek in Wuhan is de capaciteit al verdubbeld tot 300.000 stuks in 2008, maar nu is besloten nog een nieuwe fabriek te bouwen. PSA wil samen met Dongfeng kleine auto's, middenklassers en limousines maken. In de loop van 2006 komen drie nieuwe modellen voor de Chinese markt uit. Sinds 2004 wordt de Peugeot 307 er al ge maakt. Vorige maand is gestart met twee nieuwe Cit- roënmodellen. De Dodge Caliber: leuk bedachte ruimte, matige rijkwaliteit maar redelijke prijs. Foto Louis Blom 'De Segway vult het gat tussen station en klant' Goedkoopste diesel: de Logan 1.5 dCi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25