PZC
Segway stuit op muur van wetgever
Dodge Caliber lonkt
met voordelige pk's
25
'Ik wil niet meer zonder die machine'
'Geweldig ding, maar ik fiets toch liever'
'Segway, no way'
vrijdag 5 mei 2006
Vraag antwoord
Hij heeft veel weg van een gemoderniseerde
PT Cruiser en maakt indruk met ruimte en
een goede prijs. De Dodge Caliber moet voor
al stoere mannen aanspreken.
Door Rien van der Steen
Hij staat op grote
wielen, de Dodge
Caliber. Het nieu
we automerk - tot
nu toe alleen be
kend van grijze import en be-
drijfswagens - wordt met een
hoop marketing mambo-jambo
op de Europese markt gezet.
Vooral om mannelijke en 'ambi
tieuze' klanten te imponeren.
Want Dodge is niks minder dan
Harley-Davidson of Coca Cola,
zegt de flitsend geklede marke
tingman van Dodge (spreek uit:
Daadzj) in het uiterst hippe café
Club Pacha op Ibiza. Dodge is on
derdeel van DaimlerChrysler
en een merk voor macho's,
want in de VS - waar Dodge
ninnmer vijf op de automarkt
is - worden er jaarlijks 1,2 mil
joen verkocht. En dan meest
met ronkende V8 motoren.
DaimlerChrysler wil de troef
kaart van automerk met betaal
bare pk's over heel de wereld
uitspelen. Het merk komt daar
voor in 2007 met de middelgro
te suv Nitro en een grote sedan
naar Europa. De Caliber wordt
geleverd in 100 landen, vanaf 9
juni ook in Nederland. Hij
wordt hier neergezet als auto
met de beste
pk/prijsverhouding van Neder
land. 'It's anything but cute' luidt
de slogan.
Japans
De Dodge Caliber staat op de bo
demplaat van de Mitsubishi
Outlander/Lancer en krijgt ook
de motoren van de Japanners:
de 1.8/150 pk en de 2.0/160 pl<
kunnen hem met gemak aan.
De dikste is gekoppeld aan
een cvt-automaat die erg veel
toerenlawaai toestaat - alle le
ven wordt erdoor uit de motor
gehaald. Dat geldt niet voor de
2.0 turbodiesel, die bij VW inge
kocht wordt. Het blolc levert
134 pk en 310 Nm koppel, waar
door de voorwielen frequent
aan het spinnen slaan. Later ko
men er nog een 2.4/172 pk en
een 2.4 turbo met 304 pk van
Mitsubishi, ook bekend uit de
PT Cruiser.
Het leukst aan de Caliber zijn
een flink koelvak voor vier fles
jes of blikjes, een uitneembare
zaldamp-dakverlichting en (dat
kost wel extra) twee luidspre
kers die uit de achterklep neer
klappen voor op het strand. De
vormgeving is stoer, met een
enorme motorkap, een agres
sief front en een coupé-achtige
daklijn. Apart wil hij zijn, net
als zijn broertje PT Cruiser van
Chrysler. Ruimte biedt hij vol
doende voor vijf mensen.
De Caliber is al met al een rui
me, leuk bedachte auto met
minder imposante rijkwalitei-
ten voor een redelijke prijs.
Voor 18.900 euro koop je de
1.8S, die onder meer is uitge
rust met grote 17 inch wielen,
vier airbags, elektrisch bedien
de zijruiten en op afstand be
diende centrale vergrendeling.
De diesel krijgt voor 24.350 eu
ro ook airco mee.
Woordvoerder Bas van der Wal
van de importeur denkt er dit
jaar 700 te verkopen. Ongeveer
net zoveel als PT Cruisers. De af
zet daarvan loopt hard terug.
Ron Magnée (35)
doorgewinterde fietser,
woont 3 km van kantoor
..Balanceren op een apparaat
dat met een gangetje van maxi-
maal twintig kilometer per uur
zonder rem voortbeweegt? Vra
gen om ongelukken. Nou, dat
blijkt mee te vallen. Het rijden
is kinderlijk eenvoudig. Binnen
;een paar minuten heb je het
principe onder de knie. Gewel
dig! Eén keer nam ik een wat
ongepolijste verkeersdrempel
vol gas. Ilc werd als een raket ge-
lanceerd om even verderop ge-
strekt op het asfalt neer te ko
men. Maar ach, met fietsen is
ook iedereen wel eens gevallen.
'Leuk voor wie wil opvallen.'
Foto Mare Bolsius
Tijdens één van mijn ritjes viel
mij een welgemeend 'Vet cool!'
ten deel. Maar de kaarsrechte
rijhouding als van een Romeins
veldheer in zijn strijdwagen
ontlokte ook lachsalvo's. Voor
types die willen opvallen dus
een aanrader.
De Segway heeft veel voorde
len: je rijdt zonder één druppel
zweet van a naar b en je kunt
onderweg telefoneren zonder
te hijgen. Een beetje rolstoel-
vriendelijk gebouw rij je bin
nen met twee vingers in de
neus. Nadelen zijn er ook. Het
apparaat weegt bijna veertig ki
lo, te veel om de trap op te til
len. Mijn conclusie: Kopen zou
ik de Segway niet, daarvoor
is-ie te duur. En al zou de baas
hem betalen nam ik toch de
fiets. Ik beweeg liever."
Arjen Kamphuis (34)
Strategieadviseur,
kocht een Segway
„Als strategieadviseur die klan
ten helpt met het doorzien en
voorzien van innovaties ben ik
veel op pad. Meestal verplaats
ik mij tussen thuislcantoor en
klant of conferentiehotel, tot
voor kort per trein en taxi. Te
genwoordig pak ik 's ochtends
mijn Segway en zoef ilc in enke
le minuten naar het station.
Daar stap ik af en neem ik de
machine aan de hand mee waar
bij de Segway op z'n elektromo
tor rijdt - geen gesleep dus. De
kracht van de motor bewijst
ook goede diensten bij het op
stapje de trein in, ook hier geen
zwaar werk.
Aan de andere 'kant' van de
reis vult de Segway snel en com
fortabel het gat tussen trein en
klant. In de grote steden is een
Segway vrijwel net zo snel als
een taxi en tien keer zo goed
koop.
De meeste klanten vinden de
Segway geweldig, willen ook
even proberen. Het ijs is met
een gebroken en we praten
over de mogelijkheden. Zo be
zoek ilc meerdere locaties per
dag en gebruik ik mijn reistijd
productief met laptop in de
trein en niet in de file.
Na een maand op de Segway
wil ik niet meer zonder. Nu nog
een manier verzinnen om mijn
Tomtom Rider te monteren."
zes, veertien of twintig km per
uur laten maken. De oplaadba
re lithium-ion-batterij geeft de
Segway een actieradius van
zo'n 35 kilometer.
De Segway heeft al aardig in
gang gevonden: als gadget op
beurzen en evenementen, als
schoon en geruisloos transport
middel voor stadstours, luchtha
vens en ziekenhuizen. In de VS
gebruiken bijvoorbeeld bomb-
squads en de US Post ze, in Italië
en Spanje de politie. De mare
chaussee op Schiphol gaat er
een stel aanschaffen.
Transpireren
Maar importeur Segway Neder
land heeft grotere plannen. De
briljante people-mover zou een
schakel moeten gaan vormen
in de mobiliteitsketen. Woord
voerder Piet Kruijt van Segway:
„Stadscentra worden steeds
moeilijker bereikbaar. In Lon
den haalt een- auto in de spits
nog 2,9 km per uur. Ook bij ons
in de steden dijen de voetgan
gersgebieden almaar uit. Met
Segways zou je zonder pro
bleem vanaf station, parkeerga
rage of transferium snel en
makkelijk je bestemming kun
nen bereiken. Een belangrijk
voordeel is dat je niet transpi
reert zoals je op een fiets wel
zou doen. Bedrijven kunnen
Segways voor hun personeel lea
sen tegen 4,5 euro ex btw per
dag en die bij bus- en treinsta
tions neerzetten. Voor die kos
ten kunnen ze geen parkeer
plek exploiteren."
Er doemt evenwel een klein
probleempje op. Piet Kruijt:
„De Nederlandse overheid is
heel terughoudend. Ze vindt
dat de Segway maar 6 lcm per
uur mag rijden, niet door voet
gangersgebieden, en dat je net
als voor een snorfiets 16 jaar
moet zijn en een bromfietscerti
ficaat moet hebben. Daarmee
De importeur ziet mogelijkhe
den voor de Segway als comfor
tabele schakel tussen openbaar
vervoer en stadsbestemming.
Foto's Mare Bolsius.
laat ze een kans liggen om de
mobiliteit in de steden te verbe
teren. Je moet de Segway eer
der vergelijken met een roltrap
dan met een brommer. Het is
een people-mover, onderdeel van
de mobiliteitsmix."
Aan belangstelling geen ge
brek, zegt ook Jeroen Delmee,
de hockey-international die via
de Stichting Tophockey bij Seg
way aan het werk is geraakt.
„De stadsbesturen van Nijme
gen en Maastricht voelen wel
voor een proef met Segways, en
we worden benaderd door open-
baarvervoerinstanties. Hopelijk
kunnen we tot een pilot komen,
misschien ook in onze thuis
stad Den Bosch."
Info www.segway.nl
Aparte «wetgeving
Studenten van de TU in Kaiser-
slautem maakten studie van de
Segway in opdracht van het
Duitse verkeersministerie. Hun
conclusie luidt dat er aparte
wetgeving moet komen. De
Segway zou moeten worden
toegestaan met 6 km op
voetgangersterrein en met 20
km op fietspaden. Ze bevelen
een minimumleeftijd van 15 jaar
aan, en een fietshelm.
Voorover leunen en de Segway gaat
vooruit, iets naar achter en hij remt af.
In scherpe bochten hang je mee (foto).
Rianneke Huibers (28)
Moeder, werkt parttime
Moet 3 km naar kantoor
„Nooit gedacht dat ik nog eens
de aandacht van 16-jarige jon-
gens zou trekken. Nou, als je op
een Segway door de stad rijdt,
heb je daaraan geen gebrek.
Ach ja, ik zal eens laten zien
dat ik al soepel bochtjes kan
draaien. Nog maar twee dagen
voor mijn coole actie had ik
echt het zweet in mijn oksels
als ik op de openbare weg reed.
De Segway brengt je bij het eer
ste gebruik in de war. Gewoon
rijden voelt heel natuurlijk
aan, omdat je je eigen lichaam
daarvoor inzet door voorover te
buigen. Maar bij draaien is het
juist.de kunst niet je natuurlij-
ke reflexen te benutten. De
knop bij je linkerhand doet het
werk voor je.
De verwarring maakt snel
plaats voor behendigheid. Maar
;dan moet het ook nog handig
zijn om het ding te gebruiken.
In het zakelijk gebruik kan de
'Niks voor de boodschappen'.
Foto Mare Bolsius
Segway zich - ook in snelheid -
bijna meten met de fiets, maar
zodra er boodschappen of kin
deren vervoerd moeten wor
den, ben je nergens met de Seg
way.
Mijn conclusie: voor zakelijk ge
bruik leuk, maar niet handig
voor een werkende moeder die
alles tegelijk wil en moet kun
nen. Segway no way voor mij."
overheidsmuren.
Door Joop van der Pol
Wie de Segway nog niet kende,
zag vorige week hoe prinses
Maxima en andere leden van
het koninklijk huis zich er met
Koninginnedag op staande hiel
den. Maar de wonderlijke twee-
wieler uit de VS wil meer zijn
dan een kermisattractie. De im
porteur spant zich in om er een
geaccepteerd vervoermiddel
van te maken als schakel in het
reisplan van forenzen. Comfor
tabel vervoer van station of
transferium naar het industrie
gebied, of van de buitenwijk
naar het kantoor in destad.
Gepimpt
De Segway is onmiskenbaar
een state-of-the-art apparaat, in
2001 bedacht door Dean Ka
men, dezelfde man die een rol
stoel uitvond waarmee je trap
pen leunt klimmen. Ofschoon
hij iets wegheeft van een ge-
pimpte handgrasmaaier zit de
Segway propvol geavanceerde
elektronica. Zodra je er op gaat
staan - want dat moet - maakt
een samenspel van computer
techniek, gyroscopen en bewe
gingssensoren dat het apparaat
zelf zijn balans regelt. Rijden
en stoppen gaat eenvoudig
door je lichaamsgewicht licht
jes te verplaatsen. Met een
handgreep lam je razendsnel
sturen. Stoepranden of andere
obstakels op de weg vormen na
wat oefening geen probleem.
De aandrijving gebeurt door
sterke elektromotoren, die je
naar keuze een snelheid van
Q) Segway HT
zelfbalancerend vervoermiddel
Je kunt er een cam-
pagnevoerende politi-
Aandrijving: stroom
Gewicht: ca. 40 kg
Breedte: 65 cm
cus op zetten, of zelfs
een prinses. Hartstik-
Snelheid: 6-14-20 km
Actieradius: ca. 35 km
Prijs: v.a. 5000 euro
ke leuk. Maar de Seg-
way wil bewijzen
dat-ie meer is: comfor
tabel en schoon ver
voer in de stad. Voor
alsnog stuit de impor
teur keihard op de
Wao-ktiler
In het ziekenhuis De Gelderse
Vallei doet onderhoudsmonteur
Henk Schot zijn ronde op een
Segway met een gereedschapstas
aan het stuur. Op sommige
dagen legt hij zo'n 15 km af
door de gangen. Schot heeft
artrose aan zijn voeten.
Hoe gaat dat als je een voonnalige lease-auto wilt kopen
Hans Winter van CarNext, onderdeel van autolease
maatschappij LeasePlan: „Wekelijks bieden wij tussen
de 200 en 250 voormalige leaseauto's te koop aan, voor
prijzen van 9.000 tot 13.000 euro, maar met uitschieters
naar onder en boven. De meeste occasions zijn twee tot
vier jaar oud en door de dealer onderhouden. We bieden
allerlei merken en modellen aan; van een Peugeot 106
tot een Mercedes Benz E-klasse. De auto's zijn op werk
dagen en zaterdag te bezichtigen op onze locatie in
Raamsdonlcsveer waar op afspraak ook een proefrit ge
maakt kan worden. Inruil is mogelijk, maar alleen tegen
de werkelijke waarde van de in te ruilen auto. De prij
zen van onze auto's zijn niet onderhandelbaar."
Info: www.carnext.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto.
Dacia opent dieselofFensief
Dacia kwam op de wereld om autorijden goedkoper
te maken, zeggen ze bij Renault. Nu komt de Dacia
Logan 1.5 dCi met een vanafprijs van 13.495 euro, de
goedkoopste diesel in Nederland. Dacia maakte acht
maanden geleden zijn entree. De in Roemenië gebouw
de auto kost 8.495 euro als 1.4 met 75 pk. Naast een 1.6
met 90 pk is er nu een 70 pk sterke 1.5 dCi. Hij heeft een
kentekengewicht van 1.040 kg en standaard twee air
bags, stuurbekrachtiging, toerenteller en centrale deur
vergrendeling.
Audi racet in Le Mans op diesel
Audi heeft een nieuwe raceauto voor deelname aan
de 24 Uur van Le Mans, aangedreven door een diesel
motor. Vorige maand won deze Audi R10 de 12 Uur van
Sebring in Florida. De vuurproef is op 17 en 18 juni in Le
Mans. De R10 volgt de R8 op, die afgelopen zes jaar vijf
keer Le Mans won en goed was voor 61 overwinningen
in 77 races. De 24 uren van Le Mans worden verreden op
een circuit van 13,6 kilometer lang. Coureurs rijden drie
kwart van de rondjes vol gas.
Lexus voert vermogens op
Lexus' suv RX 350 heeft een nieuwe 3.5 V6 benzine
motor met 276 pk en een koppel van 342 Nm. Hij ac
celereert in 7,8 seconden van 0-100 km per uur. De eer
ste RX verscheen in 1997 en wereldwijd zijn er meer
dan een miljoen verkocht. De opvolger heeft een nieuw
midden-differentieel met viscokoppeling. Op de auto
show van New York heeft Lexus de hybride LS 600h ge
presenteerd. Het is de eerste auto met een volledig hybri
de V8-aandrijflijn. Hij komt in juni 2007 in Europa op de
markt. De 5.0 V8 benzinemotor combineert zijn kracht
met grote elektromotoren. Het vermogen, 435 pk,
wordt via een cvt-automaat naar de vier'wielen ge
stuurd.
De Lexus RX300
Fiat levert gasmotoren aan Peking
Fiat gaat duizend aardgasmotoren leveren aan de
openbaar vervoermaatschappij van Peking. Het is de
grootste order van zware aardgasmotoren die de Fiat
Group ooit in de wacht sleepte. De motoren worden ge
produceerd in Turijn en zijn bedoeld voor stadsbussen
in de Chinese hoofdstad. Een paar jaar geleden leverde
Fiat al 320 aardgasmotoren aan de Beijing Transport
Company.
PSA bouwt voort in China
PSA (Peugeot en Citroën) en Dongfeng Motor Group
in China gaan meer auto's bouwen. In de fabriek in
Wuhan is de capaciteit al verdubbeld tot 300.000 stuks
in 2008, maar nu is besloten nog een nieuwe fabriek te
bouwen. PSA wil samen met Dongfeng kleine auto's,
middenklassers en limousines maken. In de loop van
2006 komen drie nieuwe modellen voor de Chinese
markt uit. Sinds 2004 wordt de Peugeot 307 er al ge
maakt. Vorige maand is gestart met twee nieuwe Cit-
roënmodellen.
De Dodge Caliber: leuk bedachte ruimte, matige rijkwaliteit maar redelijke prijs. Foto Louis Blom
'De Segway vult het gat tussen
station en klant'
Goedkoopste diesel: de Logan 1.5 dCi.