Auto
Had ik een kwakkelende suikeroom...
Sprinter ontdoet zich van zijn jakkeraars-imago
in samenwerking met AutoTrack.nl
Bijdehand
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 5 mei 2006
|De Sprinter is als be
stelwagen het boeg-
beeld van de 'middel
zware jongens' op de
weg. Voor de nieuwe
generatie zet Merce
des hoog in met de al
lernieuwste techniek.
Door Rob van Ginneken
Niet minder dan 1,3 miljoen
lylercedessen Sprinter rijden
rond in ons deel van de wereld.
Zeker in Nederland speelt de
Combi mini-bus een hoofdrol.
Zo ontvangt Connexxion zon
der twijfel al elf jaar dikke
kerstpakketten van de Merce
des importeur. Als grootste af
nemer vervoert Connexxion
per dag zo'n 400.000 mensen in
een Sprinter.
Met het oog op die taxibusfunc
tie vaart Mercedes bij het nieu
we model nadrukkelijk de per-
sonenwagenkoers. Dan hebben
we het over botsveiligheid, de
zitpositie achter het stuur en
het comfort van de passagiers.
Of de mogelijkheid van bochten-
volgende Bi-Xenon koplampen
en parkeerhulp, met een han
dig waarschuwingssignaal in de
spiegels. En wat te denken van
een schuifdeur die dankzij een
transpondersleutel automa
tisch open zoeft wanneer de
koerier met een stapel pakjes
in de armen komt aanlopen?
En sluit als hij weer wegloopt?
Het is ook niet eerder vertoond
dat een dergelijke auto stan
daard wordt geleverd met 5-ver-
sneUingsautomaat. Specialist
Jan van Gelderen: „Omdat zo
wel de Combi als de besteller
veel stopt en optrekt, werkt dat
voor de chauffeur ontspannen
en veilig. Bovendien schakelt
niet iedere chauffeur even ge
raffineerd, en dan is een auto
maat wel zo plezierig voor de
passagiers."
Imago
Ook het feit dat het Duitse
merk zich zorgen maakt over
het jakkeraars-imago van bestel
wagenridders op de Autobahn
speelt een hoofdrol. De huidige
Sprinter was daarom al een bui
tenbeentje, met zijn standaard
abs en stabiliteitsregeling. „Die
filosofie heeft zich bewezen.
Het aantal ongelukken waarbij
een Sprinter betrokken raakt,
is met een derde teruggedron
gen. In deze nieuwe generatie
gaan we daarom nog een stap
verder: hij krijgt adaptieve stabili
teitsregeling mee. Die zorgt voor
optimale controle, hoe licht of
zwaar de auto ook beladen is."
De adaptieve stabiliteitsrege
ling werkt zo slim dat hij aan
de reacties op besturing en gas
pedaal voelt of het gewicht ver
der naar voren of juist meer
achter in de auto zit. En hoog
of laag boven de laadvloer.
Daar speelt de stabiliteitsrege
ling dan op in door te kiezen
uit 44 voorgeprogrammeerde
ingrepen.
Het is inderdaad verbluffend
hoe gemakkelijk de loeizware
auto op de slipbaan uitwijkproe-
ven doorstaat, beladen en onbe
laden. Met volle belading lijkt
hij bij een stevige stamp op de
remmen zelfs bijna eerder stil
te staan dan 'leeg'.
Het is niet de eerste technische
noviteit die zijn primeur in de
bedrijfswagenwereld viert.
Denk aan antislipregeling, abs,
intelligente cruise control en re
centelijk de rijbaanwaarschu
wing die we nu bijvoorbeeld in
de Citroen C6 aantreffen.
Juni
De Mercedes Sprinter is begin
juni leverbaar vanaf een ldeine
21 mille. Er zijn talloze varian
ten. De Combi kost vijf mille
meer, ook exclusief btw/bpm.
Er is in alle gevallen een keuze
uit vijf diesels met partikelfil
ter, van 88 tot 184 pk.
Wat doet u tegen al
dat «verk aan de weg?
Ik neem de overlast voor lief
37% j
Q Ik kies voor alternatieve routes
31%
Q Ik ga de spitstijden mijden
15%
Ik ga (vaker) met openbaar vervoer
10%
Ik blijf of werk vaker thuis
7%
O Yvonne de Keulenaar van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat: „We proberen mensen
ertoe te brengen dat ze controleren of er files staan
voordat ze op weg gaan. Toch blijft het een hele klus. Als
mensen naar Schiphol moeten vinden ze het heel normaal
om Teletekst te raadplegen voor files. Zo zou het ook
moeten werken voor andere bestemmingen. Zeker als je 's
nachts rijdt of een onbekende route neemt leent het extra
de moeite om goed geïnformeerd te zijn."
Meer info: www.vananaarbeter.nl en Teletekstpagina 730
Mooi meegenomen
Nog even en dan bindt half
Nederland weer de fiets-
drager of caravan achter de au
to. Maar weet de gemiddelde
automobilist wel hoe de trek
haak te gebruiken?
Wist u bijvoorbeeld dat de los-
breekkabel aan een vast oog van
de auto moet worden beves
tigd, en niet over de kogel mag
worden getrokken? We bedoe
len maar. Omdat er nog zoveel te leren is brengt Brink
Trekhaken de Trekhaakwijzer uit. Een boekje vol handige
tips, gebruiksmogelijkheden en informatie over de nieu
we regelgeving die deze zomer ingaat. De Trekhaakwij
zer is verkrijgbaar bij garagebedrijven en onderbouwsta-
tions.
De Trekhaakwijzer.
Designers-in-de-dop
Designstudenten van de Duitse universiteit in Pfor
zheim hebben zich gebogen over de vraag hoe een
auto er in 2015 uitziet. De negen designers-in-de-dop
hebben hun concepten gepresenteerd aan het manage
ment van Nissan. Het Japanse merk wil weten hoe de Eu
ropese trends er uit zien.
Een ontwerp voor een voertuig zoals dat er over tien jaar
uit kan zien.
Tweedehandsje meer in tel
Het aantal verkopen van tweedehands auto's via in
ternet is sinds januari toegenomen met 30,6 pro
cent ten opzichte van een jaar eerder. Dat constateert
Vergelijk.nl dat prijzen en producten met elkaar verge
lijkt Ook AutoTrack.nl, waarbij ruim 5.000 autobedrijven
zijn aangesloten, zag in de maanden januari, februari en
maart een stijging van het aantal bezoekers en zoekop
drachten. „Occasions kun je bouwjaartechnisch beter in
het begin van het jaar kopen. De prijzen liggen dan la
ger omdat de auto op papier weer een jaar ouder is", al
dus Kirsten Andeweg van Vergelijk.nl. Volgens Auto-
traclc.nl raadpleegt 87% van de kopers autosites.
veel meer het geluid dat 1001
paarden tezamen zouden ma
ken wanneer ze, net als een ka
ter die een lekker plekje in de
zon gevonden heeft, konden
spinnen. De Bugatti is eindelijk
gearriveerd. Hij komt tergend
langzaam, via de lift, naar de
showroom op de eerste verdie
ping. Als hij eindelijk gelijk
vloers is gekomen en, op statio
naire motor, naar een mooi
plekje wordt gestuurd, is mijn
vooringenomenheid in één
klap weggevaagd.
Normaal ken ik niets leukers
dan een prestigeobject bij voor
baat lelijk vinden en vervol
gens tot aan de ventielen in de
grond boren. Maar van die hou
ding kan in dit geval geen spra
ke zijn. There's no second chance
to make a Jirst impression. En daar
blijkt de Bugatti Veyron 16.4
ontzettend goed in te zijn. Deze
super car is niet alleen onge
looflijk high -tech, ongelooflijk
sterk, ongelooflijk snel, onge
looflijk geavanceerd en onge
looflijk duur, maar hij is ook
nog eens gewoon mooi.
Alles wat niet zou mogen glim
men, glimt niet, alles wat prot
serig over zou kunnen komen
is zorgvuldig vermeden, en ie
der detail dat meerwaarde geeft
is niet nadrukkelijk maar wel
degelijk aanwezig.
Applaus
En ineens besef je datje, als ge
wone sterveling, oog in kop
lamp staat met misschien wel
de meest bijzondere auto ooit.
Om die stelling kracht bij fe zet
ten zomaar wat cijfers. De Vey
ron is in staat om binnen vijf se
conden 100 kilometer te halen
én weer tot stilstand te komen.
Waarbij de acceleratie mis
schien het meest tot de verbeel
ding spreekt maar de remmen
het werkelijke applaus verdie
nen. Dat daarbij een kracht van
2 G op de bestuurder uitgeoe
fend wordt zal niet iedereen als
prettig ervaren, maar een veilig
idee is het wél. Betrouwbare
remmen zijn sowieso onont
beerlijk in een auto die binnen
17 seconden 300 rijdt en een
topsnelheid van 407 kilometer
per uur kan bereiken.
Het fenomenale koppel van
1250 bij 2500 toeren maakt dat
de krachtpatser ook in stadsver
keer hanteerbaar blijft. Een rit
je door een middelgrote stad
terwijl het benzinemeterlamp
je brandt is geen aanrader. In
stadsverkeer consumeren de
zestien cilinders volgens fa-
brieksopgave namelijk 40.4 li
ter loodvrije super 98 per 100
kilometer. In goed Nederlands:
amper 1 op 2,5 En plaats voor
een reservetankje heb ik niet
kunnen ontdekken. Ieder be
schikbaar plekje is benut. Voor
al om er heel mooie dingen aan
vast te schroeven. Maar er
moest bijvoorbeeld ook ruimte
gevonden worden voor de ne
gen (9/) radiatoren die overver
hitting moeten tegengaan.
Kunstwerk
Het enige dat niet buitensporig
is aan de Bugatti is het gewicht.
Omdat hij is opgebouwd uit alu
minium en kevlar stopt de
weegschaalnaald bij exact 1888
kilogram. Dat is 400 kilo eerder
dan bij een Volkswagen Toua-
reg. De basisprijs is 1,1 miljoen
De Bugatti Veyron, misschien
wel de meest bijzondere auto
ooit, in de futuristische
showroom van Hessing.
Foto's Ingo Gotz
euro, vóór belastingen. Inclu
sief btw en bpm mag er een Ne
derlandse kentekenplaat op
wanneer ongeveer 1,8 miljoen
euro is afgerekend. Of-ie dat
ook werkelijk waard is durf ik
niet te zeggen. Wanneer je de
Veyron sec als een auto be
schouwt is zo'n bedrag natuur
lijk absurd. Trekje het meer in
de sfeer van een kunstwerk,
dan worden er grif veel gekkere
bedragen voor minder aanspre
kende dingen neergeteld. En de
ze Bugatti bezit van beide cate
gorieën heel veel kenmerken.
„Deze auto moet je e'rven", filoso
feerde één van de aanwezige
journalisten hardop. Helaas be
zit ik geen kwakkelend suiker
oompje in Amerika of één van
de Arabische oliestaten. En het
is nu al duidelijk dat daar de
meeste Veyrons naar toe zullen
gaan.
De Peilstok
Omdat de lucht viezer en files veelvul-
diger werden, schroeft minister Peijs
van Verkeer de maximum snelheid op de
A12 bij Den Haag weer van 80 naar 100
km/u. Wat is volgens u wél een probaat
middel tegen luchtvervuiling bij snelwegen?
Beperken van vrachtvervoer, schonere auto's
of andere brandstoffen?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Maak je niet druk
O Vorige week vroegen we u hoe u
aankijkt tegen alle wegwerkzaamheden
die de komende jaren op de rol staan. Het
merendeel van de stemmers maakt zich niet
druk en neemt overlast voor lief. Ruim 30
procent kiest zonodig een andere route, 10
procent prefereert het openbaar vervoer.
ed Hoe stop je 1001 paarden in een stal van 4.46
meter lang, krap twee meter breed en 1.20
meter hoog? De ontwerpers van de Bugatti
Veyron 16.4 is het gelukt. Auto-columnist
Maks Mulder droomt al van een erfenis.
Door Maks Mulder
Vijftig jaar nadat de
laatste wagen van
het illustere auto
merk Bugatti de fa
briek verbet, is de
productie met een huzarenstuk
je weer opgestart. Mede dankzij
bemoeienis van Volkswagen.
jGedurende vijf jaar worden 300
[Bugatti's Veyron in de fabriek
in het Franse Mulhouse gepro
duceerd. Dat zijn er zestig per
'jaar en de jaargang 2006 is in-
iddels verkocht.
Ilc voel me een goudhaantje als
ilc de eerste presentatie van de
monstrueuze sportwagen op
Nederlandse bodem mag ver
slaan. Geheel in stijl in de futu
ristische showroom van Hes
sing Automobielen aan de A2
bij Utrecht. Het enige autobe
drijf in het land dat zich authori
zed Bugatti Partner for Sales and
Service mag noemen. De plan
ning van de première is twaalf
uur 's middags, maar dat loopt
vanwege problemen met het
vervoer iets uit. Dus dan kuier
je wat rond. En al snel blijkt dat
de Bugatti zich hier in goed ge
zelschap bevindt. Bentley, Lam
borghini, Ferrari, Lotus, Masera-
ti, Mustang, alle merken en ty
pes waar de echte liefhebber
zonder gewetenswroeging een
moord voor zou doen, zijn
ruimschoots aanwezig.
Lambo
Om ongeveer half één wordt de
kostbare rust verstoord door
het gegrom van een buitenspo
rig krachtige en ongetwijfeld
ook zeer dorstige motor. Maar
sales manager Paul van den
Brul verklaart meteen, puur op
gehoor, gedecideerd dat het
hier een Lambo betreft.
Na nog weer wat rondlopen,
een hapje en opnieuw een
drankje klinkt er enige tijd la
ter ineens een heel ander ge
luid. Geen overdreven gebrul,
geen hoogtoerig geloei, maar
De Mercedes Sprinter Combi vervoert in ons land misschien wel een
half miljoen passagiers per dag.