Auto Had ik een kwakkelende suikeroom... Sprinter ontdoet zich van zijn jakkeraars-imago in samenwerking met AutoTrack.nl Bijdehand Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 5 mei 2006 |De Sprinter is als be stelwagen het boeg- beeld van de 'middel zware jongens' op de weg. Voor de nieuwe generatie zet Merce des hoog in met de al lernieuwste techniek. Door Rob van Ginneken Niet minder dan 1,3 miljoen lylercedessen Sprinter rijden rond in ons deel van de wereld. Zeker in Nederland speelt de Combi mini-bus een hoofdrol. Zo ontvangt Connexxion zon der twijfel al elf jaar dikke kerstpakketten van de Merce des importeur. Als grootste af nemer vervoert Connexxion per dag zo'n 400.000 mensen in een Sprinter. Met het oog op die taxibusfunc tie vaart Mercedes bij het nieu we model nadrukkelijk de per- sonenwagenkoers. Dan hebben we het over botsveiligheid, de zitpositie achter het stuur en het comfort van de passagiers. Of de mogelijkheid van bochten- volgende Bi-Xenon koplampen en parkeerhulp, met een han dig waarschuwingssignaal in de spiegels. En wat te denken van een schuifdeur die dankzij een transpondersleutel automa tisch open zoeft wanneer de koerier met een stapel pakjes in de armen komt aanlopen? En sluit als hij weer wegloopt? Het is ook niet eerder vertoond dat een dergelijke auto stan daard wordt geleverd met 5-ver- sneUingsautomaat. Specialist Jan van Gelderen: „Omdat zo wel de Combi als de besteller veel stopt en optrekt, werkt dat voor de chauffeur ontspannen en veilig. Bovendien schakelt niet iedere chauffeur even ge raffineerd, en dan is een auto maat wel zo plezierig voor de passagiers." Imago Ook het feit dat het Duitse merk zich zorgen maakt over het jakkeraars-imago van bestel wagenridders op de Autobahn speelt een hoofdrol. De huidige Sprinter was daarom al een bui tenbeentje, met zijn standaard abs en stabiliteitsregeling. „Die filosofie heeft zich bewezen. Het aantal ongelukken waarbij een Sprinter betrokken raakt, is met een derde teruggedron gen. In deze nieuwe generatie gaan we daarom nog een stap verder: hij krijgt adaptieve stabili teitsregeling mee. Die zorgt voor optimale controle, hoe licht of zwaar de auto ook beladen is." De adaptieve stabiliteitsrege ling werkt zo slim dat hij aan de reacties op besturing en gas pedaal voelt of het gewicht ver der naar voren of juist meer achter in de auto zit. En hoog of laag boven de laadvloer. Daar speelt de stabiliteitsrege ling dan op in door te kiezen uit 44 voorgeprogrammeerde ingrepen. Het is inderdaad verbluffend hoe gemakkelijk de loeizware auto op de slipbaan uitwijkproe- ven doorstaat, beladen en onbe laden. Met volle belading lijkt hij bij een stevige stamp op de remmen zelfs bijna eerder stil te staan dan 'leeg'. Het is niet de eerste technische noviteit die zijn primeur in de bedrijfswagenwereld viert. Denk aan antislipregeling, abs, intelligente cruise control en re centelijk de rijbaanwaarschu wing die we nu bijvoorbeeld in de Citroen C6 aantreffen. Juni De Mercedes Sprinter is begin juni leverbaar vanaf een ldeine 21 mille. Er zijn talloze varian ten. De Combi kost vijf mille meer, ook exclusief btw/bpm. Er is in alle gevallen een keuze uit vijf diesels met partikelfil ter, van 88 tot 184 pk. Wat doet u tegen al dat «verk aan de weg? Ik neem de overlast voor lief 37% j Q Ik kies voor alternatieve routes 31% Q Ik ga de spitstijden mijden 15% Ik ga (vaker) met openbaar vervoer 10% Ik blijf of werk vaker thuis 7% O Yvonne de Keulenaar van het ministerie van Verkeer en Waterstaat: „We proberen mensen ertoe te brengen dat ze controleren of er files staan voordat ze op weg gaan. Toch blijft het een hele klus. Als mensen naar Schiphol moeten vinden ze het heel normaal om Teletekst te raadplegen voor files. Zo zou het ook moeten werken voor andere bestemmingen. Zeker als je 's nachts rijdt of een onbekende route neemt leent het extra de moeite om goed geïnformeerd te zijn." Meer info: www.vananaarbeter.nl en Teletekstpagina 730 Mooi meegenomen Nog even en dan bindt half Nederland weer de fiets- drager of caravan achter de au to. Maar weet de gemiddelde automobilist wel hoe de trek haak te gebruiken? Wist u bijvoorbeeld dat de los- breekkabel aan een vast oog van de auto moet worden beves tigd, en niet over de kogel mag worden getrokken? We bedoe len maar. Omdat er nog zoveel te leren is brengt Brink Trekhaken de Trekhaakwijzer uit. Een boekje vol handige tips, gebruiksmogelijkheden en informatie over de nieu we regelgeving die deze zomer ingaat. De Trekhaakwij zer is verkrijgbaar bij garagebedrijven en onderbouwsta- tions. De Trekhaakwijzer. Designers-in-de-dop Designstudenten van de Duitse universiteit in Pfor zheim hebben zich gebogen over de vraag hoe een auto er in 2015 uitziet. De negen designers-in-de-dop hebben hun concepten gepresenteerd aan het manage ment van Nissan. Het Japanse merk wil weten hoe de Eu ropese trends er uit zien. Een ontwerp voor een voertuig zoals dat er over tien jaar uit kan zien. Tweedehandsje meer in tel Het aantal verkopen van tweedehands auto's via in ternet is sinds januari toegenomen met 30,6 pro cent ten opzichte van een jaar eerder. Dat constateert Vergelijk.nl dat prijzen en producten met elkaar verge lijkt Ook AutoTrack.nl, waarbij ruim 5.000 autobedrijven zijn aangesloten, zag in de maanden januari, februari en maart een stijging van het aantal bezoekers en zoekop drachten. „Occasions kun je bouwjaartechnisch beter in het begin van het jaar kopen. De prijzen liggen dan la ger omdat de auto op papier weer een jaar ouder is", al dus Kirsten Andeweg van Vergelijk.nl. Volgens Auto- traclc.nl raadpleegt 87% van de kopers autosites. veel meer het geluid dat 1001 paarden tezamen zouden ma ken wanneer ze, net als een ka ter die een lekker plekje in de zon gevonden heeft, konden spinnen. De Bugatti is eindelijk gearriveerd. Hij komt tergend langzaam, via de lift, naar de showroom op de eerste verdie ping. Als hij eindelijk gelijk vloers is gekomen en, op statio naire motor, naar een mooi plekje wordt gestuurd, is mijn vooringenomenheid in één klap weggevaagd. Normaal ken ik niets leukers dan een prestigeobject bij voor baat lelijk vinden en vervol gens tot aan de ventielen in de grond boren. Maar van die hou ding kan in dit geval geen spra ke zijn. There's no second chance to make a Jirst impression. En daar blijkt de Bugatti Veyron 16.4 ontzettend goed in te zijn. Deze super car is niet alleen onge looflijk high -tech, ongelooflijk sterk, ongelooflijk snel, onge looflijk geavanceerd en onge looflijk duur, maar hij is ook nog eens gewoon mooi. Alles wat niet zou mogen glim men, glimt niet, alles wat prot serig over zou kunnen komen is zorgvuldig vermeden, en ie der detail dat meerwaarde geeft is niet nadrukkelijk maar wel degelijk aanwezig. Applaus En ineens besef je datje, als ge wone sterveling, oog in kop lamp staat met misschien wel de meest bijzondere auto ooit. Om die stelling kracht bij fe zet ten zomaar wat cijfers. De Vey ron is in staat om binnen vijf se conden 100 kilometer te halen én weer tot stilstand te komen. Waarbij de acceleratie mis schien het meest tot de verbeel ding spreekt maar de remmen het werkelijke applaus verdie nen. Dat daarbij een kracht van 2 G op de bestuurder uitgeoe fend wordt zal niet iedereen als prettig ervaren, maar een veilig idee is het wél. Betrouwbare remmen zijn sowieso onont beerlijk in een auto die binnen 17 seconden 300 rijdt en een topsnelheid van 407 kilometer per uur kan bereiken. Het fenomenale koppel van 1250 bij 2500 toeren maakt dat de krachtpatser ook in stadsver keer hanteerbaar blijft. Een rit je door een middelgrote stad terwijl het benzinemeterlamp je brandt is geen aanrader. In stadsverkeer consumeren de zestien cilinders volgens fa- brieksopgave namelijk 40.4 li ter loodvrije super 98 per 100 kilometer. In goed Nederlands: amper 1 op 2,5 En plaats voor een reservetankje heb ik niet kunnen ontdekken. Ieder be schikbaar plekje is benut. Voor al om er heel mooie dingen aan vast te schroeven. Maar er moest bijvoorbeeld ook ruimte gevonden worden voor de ne gen (9/) radiatoren die overver hitting moeten tegengaan. Kunstwerk Het enige dat niet buitensporig is aan de Bugatti is het gewicht. Omdat hij is opgebouwd uit alu minium en kevlar stopt de weegschaalnaald bij exact 1888 kilogram. Dat is 400 kilo eerder dan bij een Volkswagen Toua- reg. De basisprijs is 1,1 miljoen De Bugatti Veyron, misschien wel de meest bijzondere auto ooit, in de futuristische showroom van Hessing. Foto's Ingo Gotz euro, vóór belastingen. Inclu sief btw en bpm mag er een Ne derlandse kentekenplaat op wanneer ongeveer 1,8 miljoen euro is afgerekend. Of-ie dat ook werkelijk waard is durf ik niet te zeggen. Wanneer je de Veyron sec als een auto be schouwt is zo'n bedrag natuur lijk absurd. Trekje het meer in de sfeer van een kunstwerk, dan worden er grif veel gekkere bedragen voor minder aanspre kende dingen neergeteld. En de ze Bugatti bezit van beide cate gorieën heel veel kenmerken. „Deze auto moet je e'rven", filoso feerde één van de aanwezige journalisten hardop. Helaas be zit ik geen kwakkelend suiker oompje in Amerika of één van de Arabische oliestaten. En het is nu al duidelijk dat daar de meeste Veyrons naar toe zullen gaan. De Peilstok Omdat de lucht viezer en files veelvul- diger werden, schroeft minister Peijs van Verkeer de maximum snelheid op de A12 bij Den Haag weer van 80 naar 100 km/u. Wat is volgens u wél een probaat middel tegen luchtvervuiling bij snelwegen? Beperken van vrachtvervoer, schonere auto's of andere brandstoffen? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Maak je niet druk O Vorige week vroegen we u hoe u aankijkt tegen alle wegwerkzaamheden die de komende jaren op de rol staan. Het merendeel van de stemmers maakt zich niet druk en neemt overlast voor lief. Ruim 30 procent kiest zonodig een andere route, 10 procent prefereert het openbaar vervoer. ed Hoe stop je 1001 paarden in een stal van 4.46 meter lang, krap twee meter breed en 1.20 meter hoog? De ontwerpers van de Bugatti Veyron 16.4 is het gelukt. Auto-columnist Maks Mulder droomt al van een erfenis. Door Maks Mulder Vijftig jaar nadat de laatste wagen van het illustere auto merk Bugatti de fa briek verbet, is de productie met een huzarenstuk je weer opgestart. Mede dankzij bemoeienis van Volkswagen. jGedurende vijf jaar worden 300 [Bugatti's Veyron in de fabriek in het Franse Mulhouse gepro duceerd. Dat zijn er zestig per 'jaar en de jaargang 2006 is in- iddels verkocht. Ilc voel me een goudhaantje als ilc de eerste presentatie van de monstrueuze sportwagen op Nederlandse bodem mag ver slaan. Geheel in stijl in de futu ristische showroom van Hes sing Automobielen aan de A2 bij Utrecht. Het enige autobe drijf in het land dat zich authori zed Bugatti Partner for Sales and Service mag noemen. De plan ning van de première is twaalf uur 's middags, maar dat loopt vanwege problemen met het vervoer iets uit. Dus dan kuier je wat rond. En al snel blijkt dat de Bugatti zich hier in goed ge zelschap bevindt. Bentley, Lam borghini, Ferrari, Lotus, Masera- ti, Mustang, alle merken en ty pes waar de echte liefhebber zonder gewetenswroeging een moord voor zou doen, zijn ruimschoots aanwezig. Lambo Om ongeveer half één wordt de kostbare rust verstoord door het gegrom van een buitenspo rig krachtige en ongetwijfeld ook zeer dorstige motor. Maar sales manager Paul van den Brul verklaart meteen, puur op gehoor, gedecideerd dat het hier een Lambo betreft. Na nog weer wat rondlopen, een hapje en opnieuw een drankje klinkt er enige tijd la ter ineens een heel ander ge luid. Geen overdreven gebrul, geen hoogtoerig geloei, maar De Mercedes Sprinter Combi vervoert in ons land misschien wel een half miljoen passagiers per dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23