Fair Trade uit kinderschoenen Van planbord naar trackingsysteem via satelliet Gerookte vis is in de mode Bemiddelen bij ruzie met makelaar 23 Idealistische handelsorganisatie gaat ook leveren aan Blokker en Bijenkorf Verlies Easyjet verdubbelt bijna BMW boekt recordwinst Superinvesteerder op Euronext Rodamco koopt markthal R'dam Digitaal zoeksysteem gasleidingen profijt donderdag 4 mei 2006 De idealistische burger koopt ca- leautjes in de Wereldivinkel en He Fair Trade Shop. Maar véél neer mensen moeten die ideële irtikelen gaan kopen. De omzet moet de komende vijf jaar met njna 40 procent omhoog. „Dat is haalbaar", denkt Johan Wou ters van Fair Trade Original. B door Jacqueline van Ginneken CULEMBORG - „Kijk dit kleur rijke servies. Dat loopt hartstik- te goed. En hier, deze aarde werk schalen, die zouden toch in de Bijenkorf kunnen itaan?" Medewerkster Paula van de Kamp laat zien wat het tjroothandelsmagazijn van Fair Trade Original heeft te bieden. Bij de groothandel in Culem- borg slaan de mensen van de Fair Trade Shops en de Wereld winkels hun winkelvoorraden in. Fotolijstjes van been en iheesam-hout, pillendoosjes ver sierd met schelpen, kettingen van glaskralen, gelukspoppe- tjes, olie- en azijnstellen, beurs jes van leer - allemaal produc ten met een idealistische saus. Ze zijn gemaakt in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Werknemers, ambachtslieden ai boeren worden door Fair Tra- de Original geholpen om hun be drijf te versterken en dus hun économische positie. Maar de ge- lukspoppetjes uit Guatemala zijn er niet alleen voor de idealis tische burger. Deze cadeaus ■Tnoeten straks ook te koop zijn bij de Bijenkorf en bij Blokker, de reguliere cadeaubranche dus. SDe pragmatische idealist wil •best een mooi notitieboekje uit Thailand of een shopper met re- clameprint uit India, maar hij rijdt er geen kilometers voor om, weet Johan Wouters, de ;52-jarige directeur van Fair Tra- :de Original, die zichzelf wel her kent in het profiel van de klant die hij hier bedoelt. „Er zijn al '.jgesprekken met de Bijenkorf en jV&D." Wouters - hij heeft een verleden ;lbij een warenhuisconcern en is ■'gepokt en gemazeld in de win- :elbranche - denkt dat er op die De Wereldwinkel in Vlissingen. De gelukspoppetjes uit Guatemala zijn er niet alleen voor de idealistische burger. Deze cadeaus moeten straks ook te koop zijn bij de Bijen korf en bij Blokker, de reguliere cadeaubranche dus. foto Lex de Meester manier nog een wereld te win nen is. „Het stelt wel meer eisen aan de producenten. Een idealistische consument vindt het niet zo erg als er een krasje zit op-een arti kel. Koop je een cadeautje bij de Bijenkorf, dan heb je toch ande re verwachtingen." Er zijn meer plannen om de omzet omhoog te schroeven en daarmee dus boe ren en ambachtslieden uit ont wikkelingslanden meer economi sche rugwind te geven. Fair Tra- de Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels - die aan de wieg stonden van eer lijke handel - richtten gezamen lijk een nieuwe winkelorganisa tie op. „Een echte commercieel gedreven onderneming", zegt Wouters. Voor de acht Fair Trade Shops en de circa vierhonderd Wereld winkels - 'de grootste retailorga- nisatie na Blokker' - gaat deze nieuwe .organisatie de centrale inkoop doen, het aantal winkels uitbreiden en gerichte campag nes voeren om meer mensen naar de winkels te lokken. Het blijft ideëel, maar het wordt alle maal wel professioneler. De verschillen tussen de Wereld winkels zijn soms groot. Bij de ene winkel werken dertig vrij willigers, een andere kleine ves tiging draait op een paar men sen. Wouters: „Met het ontwik kelen van een winkelformule is er meer aandacht voor het assor timent dat je in huis wilt heb ben, voor de logistiek, de promo tie van artikelen en de automati sering." Volgens Wouters hebben de hon derd grootste Wereldwinkels be langstelling voor de franchise- formule. Fair Trade Original gaat zich als organisatie meer concentre ren op de groothandelsactivitei ten. Het assortiment bestaat uit ruim tweeduizend artikelen en tweehonderd voedselproducten als koffie, thee, wijn, hagelslag en snoep. De 'eerlijke producten' hebben sinds vorig najaar hun weg ge vonden naar het reguliere super marktschap. Albert Heijn is er mee begonnen, Super de Boer volgde onlangs. Niet zo lang geleden was hij in Guatemala, waar een groep vrouwen al twintig jaar ge lukspoppetjes maken, naast hun dagelijkse werkzaamheden. „De twintig vrouwen hadden in de eerste drie maanden driehon derd dollar verdiend per per soon. Hartstikke veel geld! Dan zie je wat het effect is van een duurzame handelsrelatie: het le vert een inkomen op." GPD door Patricia de Zoete ROTTERDAM - Gisteren veer tig jaar geleden, op 3 mei 1966, .(arriveerde het eerste container schip, de Fairland, in de Rotter- idamse haven. De eigenaar van 'het schip, de Amerikaanse rede rij Sea-Land, wilde vanuit Rot terdam Europa 'containerise- reiT. Dat begon met een weke- ilijkse containerdienst tussen INoord-Amerika en Noord west-Europa met drie schepen met elk 226 containers. Later Ikwam daar ook de route vAzië-Europa bij. Een jaar na aankomst van de Fairland had Sea-Land zesdui zend containers van en naar Rot terdam gebracht. Anno 2006, ;jSea-Land is inmiddels overgeno men door het Deense Maersk, idoet de gehele haven er bijna 16,5 miljoen per jaar. Rotterdammer Wim van Laar i(65) heeft de hele geschiedenis van de containervaart in de ha venstad van zeer dichtbij meege maakt. Hij begon in 1967 als as- ;.sistent-loodsmanager bij Sea- Land en eindigde er tot aan zijn als personeelsmana- ger. Wat hij zich nog het best herinnert uit die beginjaren is het planbord, waarop werd bij- I" gehouden waar de containers jrich bevonden. poen ging het nog om kleine aan ballen, waren er bijvoorbeeld containers onderweg en in de haven. „Het hele Jjplanbord zat vol gekleurde pa- Épiertjes, elk soort container had een eigen kleurtje en met een streepje op het kaartje gaf je aan of die vol of leeg was", al dus Van Laar. „Dat ging dus re gelmatig fout en dan reed ik in mijn autootje naar de terminal, samen met mijn dochter die toen tien jaar was. Ik scheurde langs de containers, noemde de nummers op die op de zijkant stonden en zij schreef ze op. Op kantoor controleerde we dan of de nummers klopten met het planbord." Nu gebruiken de re derijen een computersysteem om de lading en positie van elke container vast te leggen en te traceren. Er zijn zelfs bedrijven bezig met een trackingsysteem via satellieten. Streepjescode Van Laar: „Ja, ze hebben al van alles geprobeerd. Ik heb ook nog gewerkt met een scanner en streepjescodes. Kon je met tach tig kilometer per uur langs de schepen scheuren en dan zou de scanner automatisch alle num mers lezen. Maar dat werkte dus niet hè! Hoorde je op een ge geven .moment- alleen maar bliep, bliep." Zo kreeg de Rotter dammer met nog meer kin derziekten te maken. Bij de douane heerste in de beginjaren grote verwarring: moest er voor de containers nu wel of geen in voerrechten betaald worden, want ze waren toch een hoop geld waard. Uiteindelijk troffen de partijen een regeling, geen invoerrechten, maar de contai ner moest wel binnen drie maanden het land weer verla- -■rA'. Het lossen van het eerste containerschip de Fairland, in de Rotterdamse haven. foto ANP ten. Dat bleek achteraf onbe gonnen werk en de douane heeft die regel daarna maar laten val len. Sea-Land vervoerde eigenlijk van alles in de containers, behal ve levend vee, hoewel dat in Amerika wel gedaan werd. In het begin ging het voornamelijk om huishoudgoederen, plastic materialen voor General Elec tric en grondstoffen voor DSM. Later werd er ook ham en kaas vervoerd in grote koelcontai ners, een soort enorme koelkas ten. En het grootste exportpro duct was de bloembol. Vanuit Azië kwam later veel kle ding, daarvoor ontwierp Sea- Land speciale containers waar in de kleren konden hangen. Voor de Amerikaanse militai ren, die na hun diensttijd in Eu ropa vaak een- mooie Mercedes of Porsche mee naar huis wilden nemen, bouwde het bedrijf spe ciale dubbeldeks containers. Er ging ook wel eens wat mis met de lading. Zo vond Van Laar de inhoud van een container wel eens drie containers verderop. Dan was de lading niet goed vastgemaakt en dwars door de containerwanden getorpedeerd. „Mensen realiseren zich niet wat er op zee allemaal gebeurt met een lading." Op sommige landen voer Sea-Land niet. Zo stond Puerto Rico bekend als smokkelpara- dijs. „We voeren wel met lading naar Puerto Rico, maar gingen altijd leeg terug. Met lege contai ners varen kost geld, maar we prefereerden dat boven de 100.000 dollar boete die we kre gen als de douane smokkelwaar vond. Dat zat dan vaak achter een dubbele wand", vertelt Van Laar. Ook bepaalde delen van Afrika werden gemeden. „In sommige landen verdwenen na melijk te veel containers. Die waren erg gewild als huisje." Opbouwen Sea-Land werd in 1999 overge nomen door de Deense rederij Maersk. Wim van Laar ging een paar maanden daarna met de vut. Wat hem het meest aantrok in al die jaren dat hij bij het be drijf werkte, was het pionieren. „Sea-Land was een Amerikaans bedrijf en stimuleerde alle werk nemers om initiatieven te ne men. We konden echt nieuwe ha vens zoeken en daar de boel op bouwen." Toch zijn het niet de gigantische containerschepen, tegenwoor dig ruim driehonderd meter lang, die het meeste indruk heb ben gemaakt. Die eer gaat naar koningin Beatrix die ooit Sea-Land bezocht. „Ze had goed haar huiswerk gedaan, was erg geïnteresseerd en wist bijna meer over het bedrijf dan wij zelf. En ze was zo aardig, hè! Ik heb bij binnenkomst op haar roze mantel mogen passen die ik over mijn schouder heb ge slagen. Dat leverde me een hoop flauwe grappen op van mijn col lega's, maar achteraf was ik maar wat trots." ANP VTeem hem gerust mee. Misschien i -A.^1 staat hij er nog. Hij was van mij maar ik moest hem achterlaten op de Rade van de haven van Den Oever. Een joliedrummetje zonder deksel en met een gat onderin de wand. Ik heb er ma krelen in gerookt en het is gefilmd voor op tv. Maar de rookton paste niet in de auto van de filmploeg met alle appara tuur en figuranten. Ik moest de ton ach terlaten, met pijn, die werd verzacht door de gedachte dat iemand hem zal vinden en er vis in zal gaan roken. Ik ben er zelf zo een. Kan het niet laten om spullen van langs de weg mee naar huis te nemen. Ga liever met een bak fiets op reis dan op een mountainbike. Er is zo veel van waarde dat op de stoep gezet wordt. Zo kom ik aan een Weber. Een veel te dure Amerikaanse barbecue. Twee halve bollen, een vaste helft op pootjes en een bolle deksel. On derin een schuif waarmee de trek kan worden geregeld. De schuif van de We ber is van inferieur blik gemaakt en roest vast. Waarschijnlijk was dat de reden om hem weg te doen voor de rij kelui bij wie ik hem voor het huis vond. Dankuwel. Hij is geschikt om vis in te roken, maar die vissen moeten op een rooster liggen. Soms is hangen handi ger. Makrelen. In een hoge ton. Het lijkt er op dat het roken van vis te rug in de mode is. Veel meer mensen doen het dan je denkt en er is een schat aan informatie over roken op internet. Een paar maanden geleden schreef ik over een forse pan van het Belgische merk Demeyere. Voor veel kokerij ge schikt maar ook in te richten als rook- pan. Na publicatie van mijn stukje werd de Nederlandse importeur een paar dagen achtereen hoorndol van al le mails en telefoons van lezers die ook zo'n pan wilden. En ik kreeg klachten van mensen die hem te duur vonden. Honderd euro. Maar roken hoeft niet per se in een spe ciale pan. Een beetje zaagsel (houtmot) op de bodem van een gewone pan en de vis op een rooster er boven. Pan op het gas en het gaat. Mensen met pronte wit te gordijntjes willen waarschijnlijk lie ver buiten roken. Barbecue? Als de houtskool niet meer vlamt, maar zachtjes gloeit kan er hout mot over gestrooid worden, vis op het rooster boven het vuur en deksel er op. Toch kan bij nonchalante beluchting de houtmot in brand vliegen. Dan krijg je papgare vis met een zwart randje. Er is iets op te bedenken en de Zweden deden dat. Uit Zweden kreeg ik een trommeltje met deksel en een zakje houtmot. In de bodem van het trommel tje en in het deksel zitten gaatjes. Het trommeltje met houtmot kan in gloeien de houtskool van de barbecue gezet worden. Trommel wordt heet, het zaag sel er in zal schroeien en gaan roken. Maar vliegt niet in de fik. Het is een duur designtrommeltje en niet iedereen komt elke dag in Zweden om er een op de kop te tikken. Hoeft ook helemaal niet. Het gaat om het principe. Met een afgedankt koektrom meltje met wat gaatjes kan het net zo goed. Mocht mijn drummetje op de kade van LONDEN - De Britse prijsvechter Easyjet is het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar hard getroffen door de dure kerosine. De luchtvaartmaatschappij verdubbel- de bijna haar nettoverlies tot 28,9 miljoen pond sterling (41,9 miljoen euro), zo liet ze gisteren weten. Easyjet had te kampen met een toename van de brandstof kosten van 49 procent. Het bedrijf noemde de resultaten zelfs beter dan verwacht. De duurdere brandstof werd deels opgevangen door in de kosten te snijden. ANP MÜNCHEN - De Duitse autofabrikant BMW heeft in het eerste kwartaal een recordwinst behaald van 948 miljoen euro, een stijging van 81 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het concern kon profiteren van een sterke ver koop van zijn nieuwe 3-serie. Dat maakte BMW gisteren bekend. De omzet steeg met 12 procent tot 11,6 miljard euro. BMW wist een boekwinst te boeken van 375 miljoen euro op de verkoop van een belang van meer dan 6 procent in Rolls-Royce. ANP AMSTERDAM - De Amerikaanse durfinvesteerder Kohl- berg Kravis Roberts (KKR) heeft gisteren een notering ge kregen op Euronext Amsterdam. Het fonds haalde 5 mil jard dollar (4 miljard euro) uit de markt, waarmee de grootste beursgang van dit jaar een feit werd. KKR wil het geld gebruiken voor deelnemingen in bedrijven. De openingskoers was vastgesteld op 25 dollar. KKR wil de aanvankelijk zestig miljoen aandelen uitgeven ter waarde van 25 dollar per stuk. Uiteindelijk werd de in schrijving drie keer overtekend, waarmee KKR niet 1,5 miljard dollar, maar 5 miljard dollar ophaalt. ANP ROTTERDAM - Het vastgoedbedrijf Rodamco Europe neemt De Markthal in Rotterdam over van het Haagse Provast voor 28 miljoen euro. Dat liet Rodamco Europe gisteren weten. In De Markthal komt een overdekte, per manente voedselmarkt. Verder komen er in het gebouw onder meer drieduizend vierkante meter winkelruimte en een parkeergarage voor 1100 auto's. De Markthal wordt eind 2009 aan Rodamco Europe opge leverd. Het vastgoedbedrijf verwacht een aanvangsrende- ment te behalen op het project van 6,5 procent. ANP DEN BOSCH - Essent gaat ongeveer 20.000 kilometer gasleiding in Nederland met een digitaal zoeksysteem con troleren op lekkages. Volgens een zegsman van het bedrijf gaat het om een preventieve controle die in de zomer be gint en tot oktober duurt. Op een bij een laptop behorend scherm zijn de leidingen te zien, de positie van de controleur wordt bepaald via verschillende satellieten. De snuffelaar signaleert vólgens Essent ook minieme gaslekjes die voor een mens niet zijn waar te nemen. Essent beheert het net in Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland, Overijssel, Noord-Bra- - bant en Limburg. ANP Den Oever al zijn meegenomen: er is ook een fantastische rookoven te koop in de hengelwinkel. Van Albatros. Er zijn er meer van dat merk maar de culi- nairste van allemaal is een hoge smalle ton die Albatros de Max noemt. Zoek het plaatje op www.albatroshen- gelsport.com/RookovenMax.htm. Met deze oven op je bakfiets hoef je nooit meer naar huis. Maar nu een kwestie. Een fuikenvisser op het IJsselmeer vertelde me dat hij ook in voorntjes doet. Voorntjes, is dat handel? Jazeker, zei hij, ik verkoop ze veel aan Oost-Europeanen. Die roken ze. Hoe zit dat? Is er een Oost-Europe aan die er meer van weet? Moeten ze koud of warm gerookt? Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Bent u het volstrekt niet eens met de rekening die u van uw makelaar krijgt of bent u ontevreden over zijn of haar dienstverlening? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u sinds half februa ri dit jaar terecht bij de Ge schillencommissie Makelaar dij van de landelijke Stich ting Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag. U kunt bij deze geschillen commissie terecht wanneer u zaken doet met een makelaar die is aangesloten bij de NVM, de LVM of de VBO. De geschillencommissie kan bin dende uitspraken doen bij ge schillen over de rekening (courtagekosten, taxatiekos ten, advertentiekosten e.d.). De commissie kan daarnaast ook schadeclaims tot 10.000 euro behandelen. De geschillenregeling is vast gelegd in de Algemene Consu- mentenvoorwaarden die zijn opgesteld in samenwerking met de verschillende make laarsorganisaties, Vereniging Eigen Huis en de Consumen tenbond, onder toezicht van de SER. Deze Algemene Con- sumentenvoorwaarden be schrijven helder en duidelijk de rechten en plichten van zo wel de makelaar als de consu ment. Zo moet een makelaar handelen in het belang van de consument. Hij moet de consument regelmatig op de hoogte houden van de vorde ringen. De consument daarentegen moet de makelaar voldoende informeren zodat deze zijn opdracht goed kan uitvoeren. Wie zijn huis wil verkopen via een makelaar moet de ma kelaar dus ook op de hoogte brengen van eventuele gebre ken of bezwaren die het huis heeft. Intrekken Nieuw is bijvoorbeeld dat een consument een opdracht altijd kan intrekken, zonder dat hij de makelaar een scha devergoeding verschuldigd is. Wel moeten eventueel kos ten die vooraf overeengeko men waren vergoed worden. Het gaat hierbij om kosten die gemoeid zijn met het uit voeren van de opdracht. Wie na intrekking van een op dracht vervolgens zelf zijn huis verkoopt, hoeft de make laar niet alsnog courtage te betalen. Tenzij de makelaar kan bewijzen dat de verkoop tot stand is gekomen als ge volg van zijn inspanningen. Tot nu toe was dat precies an dersom. De klachten en geschillen kunnen enorm variëren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de rekening niet klopt met de afspraken over courtage en kosten. Of je krijgt een fikse rekening, maar je vindt dat de makelaar eigenlijk niets voor je gedaan heeft. Je moest bijvoorbeeld altijd zelf bellen over bezichtigingen. Verrot Ook kan het zijn dat een ma kelaar verzuimd heeft om be paalde informatie in te win nen, bijvoorbeeld over be stemmingsplannen. Of hij heeft belangrijke informatie óver de staat van het huis niet doorgegeven. Als dan na derhand blijkt dat de vloer verrot is, kun je onverwacht voor hoge kosten komen te staan. De Geschillencommissie Ma kelaardij kan voor NVM- en LMV-klanten onbeperkt uit spraken doen over notage schillen en daarnaast schade claims opleggen tot 10.000 eu ro. Voor klanten van de VBO is de regeling iets beperkter: 10.000 euro voor notageschil len en schadeclaims samen. De eerste stap bij een geschil met een makelaar is de klacht schriftelijk bij de ma kelaar in te dienen. Als dit tot niets leidt, kan men een vragenformulier bij de lande lijke Stichting Geschillen commissie voor Consumen tenzaken opvragen. Het indie nen van'een geschil kost 75 euro. Consumenten die in het ge lijk worden gesteld, krijgen deze kosten geheel of gedeel telijk weer terug. GPD Meer informatie vnvw.geschil- lencommissie.nl Landelijke Stichting Geschillen commissie voor Consumentenza ken: 070 310 53 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23