Wie honkvast is, krijgt ontslag Pit Beton investeert in heipalen Veel werkenden op zoek naar andere baan Bedrijvenduo gelooft in de toekomst van het opvouwbare hotel Overname stuwt omzet Getronics Fors meer winst Deutsche Bank Basf koopt Johnson Polymer CSM voegt bedrijven samen Winst Tele2 sterk gedaald Bij verplichte verhuizing voor de haas komt veel ellende kijken Akzo krijgt kartelboete van EU het bedrijf donderdag 4 mei 2006 Z 1 AMSTERDAM - De opleving van de iet-markt en de over name van PinkRoccade heeft de omzet van de automati seerder Getronics het eerste kwartaal van dit jaar goed ge daan. De omzet kwam vergeleken met dezelfde periode vo rig jaar 26 procent hoger uit op 658 miljoen euro. Dat heeft Getronics gisteren in een handelsbericht laten we ten. Het bedrijf meldt geen winstcijfers. De markt van informatietechnologie groeit weer, zo zei Getronics. De groei is zelfs zo sterk dat er in verscheidene landen, waaronder Nederland,'het Verenigd Koninkrijk en Japan, een tekort aan personeel is ontstaan. ANP FRANKFURT - Deutsche Bank heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. Het grootste bankconcern van Duitsland zag de nettowinst in de afgelopen drie maan den met 55 procent stijgen tot 1,7 miljard euro. De omzet steeg met 21 procent tot 8 miljard euro. Dat maakte het concern gisteren bekend. Het nettoresultaat overtreft de verwachtingen van analis ten ruimschoots. Zij gingen in doorsnee uit van een winst van 1,34 miljard euro. ANP HEERENVEEN - De Duitse chemiereus Basf wordt eige naar van Johnson Polymer in Heerenveen. Voor 470 mil joen dollar (392 miljoen euro) koopt Basf de kunstharsdi visie van Johnson Diversey, die ook twee fabrieken in Amerika en verkoopkantoren in Azië omvat. Vestigingsdirecteur J. Zandbergen: „Johnson Polymer heeft een unieke kennis en marktpositie, waarover Basf nu niet beschikt." Johnson Polymer is marktleidend pro ducent van watergedragen kunstharsen voor de verf- en inktindustrie. Het personeel in Heerenveen - 150 mensen - hoeft niet voor ontslag te vrezen, zegt Zandbergen. GPD DIEMEN - CSM voegt twee Amerikaanse dochters samen en schrapt daarbij dertig banen. Dat heeft het voedingsbe drijf gisteren bekendgemaakt. Het gaat om twee werk maatschappijen die bakkerij-ingrediënten leveren: Cara van Products en American Ingredients Company. CSM hoopt zo op de kosten te kunnen besparen en beter te kun nen concurreren. CSM verwacht de reorganisatie in het vierde kwartaal van dit jaar af te ronden. ANP STOCKHOLM - Stijgende kosten hebben de winst bij het Zweedse telecombedrijf Tele2 in het eerste kwartaal sterk doen dalen. De nettowinst halveerde van 483 mil joen kroon naar 230 miljoen kroon (25 miljoen euro). Ook het resultaat voor belastingen, rentelasten en afschrijvin gen daalde, terwijl analisten een stijging hadden ver wacht. Tele2 liet gisteren weten dat de winstdaling is te wijten aan zijn inspanningen om terrein te veroveren op het ge bied van mobiele telefonie en breedbandinternet. Het be drijf is groot geworden met het aanvallen van voormalige monopolisten op de vastelijnverbindingen. ANP door Joke Licher DIEMEN - Bijna een kwart (23 procent) van de werkenden in Nederland denkt binnen een halfjaar ergens anders te wer ken. Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor die gisteren is ver- lit de schenen. Het percentage is de af- gelopen twee jaar niet zo hoog ko- geweest. Mensen zoeken een andere baan omdat zij toe zijn aan een nieu we uitdaging, blijkt uit de en quête. Maar ook ontslag of de angst daarvoor maakt mensen mobie ler op de arbeidsmarkt. Opval lend veel ondervraagden zeggen dat zij een andere baan zoeken vanwege de negatieve sfeer op hun huidige werkplek. Zeggen dat je een andere baan gaat zoeken, betekent nog niet dat het ook gebeurt. Een half jaar geleden verwachtte 18 pro cent binnen zes maanden van werkgever te zijn gewisseld. Uit eindelijk heeft 8 procent dat daadwerkelijk gedaan. De meeste werkenden zijn rede lijk tevreden met de balans tus sen werk en privé, blijkt verder uit het onderzoek. Huishoudens waar maar een van dé twee vol wassenen werkt, zijn in de min derheid. In twee derde van de huishoudens werken beide part ners. In eenderde werkt een van beiden. Meestal is dat de man, maar in een kwart van de geval len de vrouw. Een kwart van de werkenden doet ook nog vrijwilligerswerk. De meeste samenwonende of ge huwde stellen zijn een paar keer per week 's avonds samen thuis. Maar 7 procent ziet elkaar in de avonduren minder dan één keer per week. ANP mid- Reorganisaties gaan steeds va- lakt. ker gepaard met gedwongen ver- auto huizing van het resterende per- nde;| soneel. Wie zijn baan wil behou- den, moet niet al te honkvast zijn. „AH Lk er door Jasper van de Kerkhof Pro- Leint DEN HAAG - De recente verhui- een, zing van distributiebedrijf DHL well Fashion van Venlo naar Tiel lge- riep aanvankelijk veel weer- dej stand en emoties op. „Dit is een it zii puur Venloos bedrijf, we zitten vai hier al sinds 1839!", was de eer ste reactie van Frank van Lijs- sel, secretaris van de onderne mingsraad. Inmiddels is Van Lijssel een t j[ beetje van de schrik bekomen, .ito; Vrijwel alle 150 werknemers mei zijn geboren en getogen Limbur- noei; gers, velen werkten al meer dan vee'; 25 jaar in Venlo. Van Lijssel: rij-1 „Maar we hebben regelingen be- au- dongen die het voor het perso- neel aantrekkelijker maken in era Tiel aan de slag te gaan, zoals j nu een verhuisvergoeding. Wie niet kauij wil verkassen, mag in de baas 'jij zijn tijd op en neer rijden." ken] De verhuizing van DHL staat op! niet op zichzelf. Bedrijven die op de kleintjes moeten letten, irui- kijken voortdurend waar het vaa goedkoopst kan worden ge- js i werkt of ze bundelen activitei- eu-l ten op één plek om de kosten te drukken. Voorbeelden te over. ra- Uitgever Wegener kondigde vo- rige week een ingrijpende sane- sné ring aan bij de regionale dagbla- ieer. den. Enkele honderden werkne- mo-' mers moeten verhuizen, van wie uwe velen naar het 'hoofdkwartier' in Apeldoorn. eni De meest spraakmakende ver- 31: huizing was de terugkeer in 2000 van telecomreus KPN naar Den Haag, waaruit het in de ja ren zeventig juist was vertrok ken met bestemming Hoge Noor den. Voor veel KPN-werkne- mers kwam dat neer op twee keer een gedwongen verhuizing, met alle gevolgen van dien. „Werknemers hebben de econo mische plicht him baas achterna te reizen", zegt Jan Paul Veen- huizen, die als bestuurder van FNV Bondgenoten meermalen bedrijfsverhuizingen van nabij meemaakte. „Wie weigert de ver huizer te bellen, loopt grote fi nanciële risico's." Er komt ook veel persoonlijke ellende kijken bij een verhuizing, weet Veen- huizen. „Werknemers moeten hun omgeving, familie en vrien den achterlaten, terwijl ze dat ei genlijk helemaal niet willen." Gedwongen verhuizing komt steeds vaker voor, zegt arbeids rechtadvocaat Maarten van Gel deren. En soms heeft de werkge ver een nogal cynische bijbedoe ling. „Bedrijven snappen dat ze hun medewerkers bij reorganisa ties een alternatief moeten bie den, tegelijkertijd kunnen ze op deze manier makkelijk en goed koop van onwillige werknemers af. Want wie weigert mee te ver huizen, riskeert ontslag." Opvallend genoeg wordt vërhui- zing zelden geregeld in het ar beidscontract. „Het gaat erom of het redelijk is dat een werkne mer meeverhuist", verduidelijkt Van Gelderen. „Afstand is daar bij een belangrijk criterium, al zijn de grenzen de laatste jaren steeds verder opgerekt. Dage lijks drie uur reistijd tussen wo ning en werk is meestal geen ex cuus om een baan elders te wei geren." Persoonlijke omstandig heden spelen ook een rol. Jonge Werknemers hebben de economische plicht hun baas achterna te reizen. foto Luuk van der Lee/GPD kinderen op school, zorg voor ernstig zieke familieleden, een werkende partner die zelf ont slag moet nemen om mee te kun nen verhuizen of een naderend pensioen kunnen geldige rede nen zijn om niet mee te gaan naar een nieuwe werkplek. Ook de overweging dat mogelijk over twee jaar een nieuwe reor ganisatie op stapel staat, met weer een gedwongen verhui zing, schrikt af. Iets anders ligt het als de werk gever de productie over de grens verplaatst, bijvoorbeeld naar la gelonenlanden als Polen en Tsje chië. Van Gelderen: „Het zal in de praktijk niet snel voorkomen dat verhuizing naar het buiten land 'redelijk' is, want dan gaat het meteen om veel grotere af standen. Omgekeerd kan een werkgever je niet zomaar op straat zetten als er in een ander land een geschikte baan voor handen is en je bereid bent om mee te verhuizen." Als werkgever en werknemer het niet eens worden dan rest meestal alleen nog ontslag, legt advocaat Van Gelderen uit. De rechter bepaalt dan of de mede werker het ontslag aan zichzelf heeft te danken of niet. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben, want een werknemer die 'ver wijtbaar werkloos' raakt, krijgt geen ontslagvergoeding en ver speelt het recht op een uitke ring. Slimme werkgevers zorgen ervoor dat het zover niet komt en zoeken naar oplossingen voor hun personeel. GPD BRUSSEL - Het verf- en chemieconcern Akzo Nobel is door de Europese Com missie beboet wegens deel name aan een kartel voor bleekmiddelen, onder meer voor waspoeder. Het Arn hemse bedrijf is een van de zeven chemiebedrijven die in totaal 388 miljoen euro aan boetes moeten betalen. „Kartels zijn onaanvaard baar bedrijfsgedrag omdat het consumenten de voorde len van de Europese vrije markt ontneemt", aldus Eu ropees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) giste ren. Akzo Nobel moet Brussel 25,2 miljoen euro betalen. Het hoogste boetebedrag in deze zaak is opgelegd aan het Belgische chemiebe drijf Solvay: 167 miljoen euro, gevolgd door het Franse olieconcern Total (78,6 miljoen) en het Itali aanse Edison (58,1 mil- joën). „De boetes zijn zo hoog omdat bepaalde be drijven al eerder overtre dingen hebben begaan", zei Kroes. Kleinere boetes zijn er voor de Finse che miebedrijven Kemira, Snia en FMC Foret. Akzo, Total en Solvay kre gen een korting op hun boe te, omdat ze tijdens het on derzoek informatie hebben verstrekt aan Brussel. Het Duitse Degussa kreeg daar om zelfs geheel geen boete opgelegd. Het Franse Air Liquide kon niet meer wor den beboet wegens verja ring. Volgens de Europese Com missie bestond het kartel in de jaren tussen 1994 en 2000. De bedrijven wissel den commercieel belangrij ke en vertrouwelijke infor matie uit, verdeelden de markt en maakten prijsaf spraken over waterstofper oxide. De speurders van Kroes vonden overduidelijk be wijs: de notulen van een discussie in 1995 waarbij de fabrikanten de markt verdeelden. In 1997 bespra ken ze in een Brussels res taurant gezamenlijke prijs verhogingen. ANP Dico International gaat zijn sta len bedden verhuren aan grote evenementen. Het bedrijf heeft een alliantie gesloten met De Boer, dat de tenten voor zijn re kening neemt. Het Nederlandse duo heeft grootse plannen voor de Olympische Spelen in Pe king. door Irene van den Berg UDEN - Wie tijdens sportwed strijden, meerdaagse popfesti vals of andere grote evenemen ten een hotel wil boeken, krijgt soms maanden van tevoren al nul op het rekest. Voor velen is een krappe tent met een oncom fortabel luchtbed het enige alter natief. Jammer, want een goede nacht rust is vaak erg prettig na een bloedstollende sportwedstrijd of een zinderend popconcert. Daarom gaat beddenfabrikant Dico samen met De Boer Tenten grote evenementen van slaap plaatsen voorzien. „We willen in 2008 op de Olym pische Spelen in China staan", zegt bestuursvoorzitter Michiel Herter van Dico. Dico levert de evenementenbedden, inclusief matras en beddengoed, en haalt ze na het evenement weer op. Dat betekent dat het Udense concern extra moet investeren in vervoer. Voorlopig neemt Di co daar nog geen extra werkne mers voor aan. Dico deed vorig jaar al ervaring op met een groot popfestival in Aberdeen. „Normaal verkoch ten we bedden van 50 a 60 euro aan een organisator. Die bedden werden na een evenement vaak weggegooid, wat erg zonde is. Daarom stelden wij voor iets duurdere bedden te gebruiken, die wij naderhand weer op kon den komen halen. Dat bleek een succes", zegt Herter. De kosten van de slaapplaatsen liggen voor de evenementbezoe kers op ongeveer 50 euro per drie dagen. „Maar uiteindelijk beslist de organisator van een evenement over de prijzen. Vaak worden deze bij de prijs van de kaarten gerekend", zegt Herter. Het bedrijf denkt nu vooral aan het verhuren aan vouwbedden. De ambities van het Udense beddenbedrijf lig gen hoog. Maar het wereldkam pioenschap voetbal moet de be stuursvoorzitter waarschijnlijk van zijn verlanglijstje schrap pen. „Daar waren we te laat voor. Dit soort zaken wordt vaak erg vroeg geregeld." Vol gens Herter is het leveren'van bedden voor evenementen een betrekkelijk nieuwe service. „Voorheen ging De Boer Tenten vooral met plaatselijke kleinere leveranciers in zee." De ver wachtingen van de bestuurs voorzitter zijn dan ook hoogge spannen. Dico hoopt op langere termijn eenderde extra omzet binnen te halen met deze nieu we service. „We zijn met De Boer Tenten bezig met een op vouwbare hotelkamer, waarin alle voorzieningen uit- en weer ingeklapt kunnen worden. Heel futuristisch", verklapt de top man. Met de evenementbedden hoopt de bestuursvoorzitter 'minder af hankelijk te zijn van de conjunc tuur'. Eind 2004 ging het pro ductiebedrijf Dico BV in Uden failliet. Door het faillissement en de reorganisaties gingen in Uden 120 banen verloren. Volgens Herter heeft het bedrijf veel nadeel ondervonden van de economische malaise. „Mensen hebben de afgelopen jaren het kopen van eèn bed massaal uit gesteld", zegt de bestuursvoor zitter. Grillen Met de evenementbedden hoopt Herter minder afhankelijk te zijn van de grillen van de consu ment. „Bij jaarlijks terugkeren de evenementen weten we van te voren waar we aan toe zijn, zodat de winst minder schom melt", stelt hij. Veel van de bed den zullen geproduceerd wor den in China. Dico heeft twee grote magazijnen in Duitsland en in Nederland, waar momen teel enkele duizenden bedden staan. De bestuursvoorzitter heeft nog meer plannen om de beknibbe lende consument te omzeilen. Di co heeft plannen om bedden te ontwikkelen voor de gezond heidszorg, een hele nieuwe tak voor het bedrijf. Herter: „De kracht van deze bedden moet zijn dat ze de functionaliteit van een normaal ziekenhuisbed hebben en het design van een mooi Dico-bed." GPD door Jeffrey Kutterink KAMPERLAND - Pit Beton in Kamperland produceert jaar lijks tussen de 30.000 en 35.000 voorgespannen heipalen. Afhan kelijk van de bodemstructuur en de te dragen last verschillen de lengte- en omvangsmaten. „Zo'n paal krijgt tijdens het heien enorm veel te verduren." Pit Beton Heipalenfabriek is in 1965 opgericht en ontstaan uit het moederbedrijf Pit Beton Middelburg, fabrikant van on der andere glooiingsblokken en leverancier van betonmortel. In de eerste vijf jaar werden de grootste orders geboekt: 2000 pa len voor Dow Benelux in Terneu- zen en 1000 palen van 55 bij 55 centimeter in het vierkant voor de kerncentrale Borssele. Door een inzakkende bouw markt werd de concurrentie he viger. De productie daalde en de markt schakelde over op de pro ductie van prefab-elementen. De Hoop in Terneuzen nam Pit Beton in 1984 over en vijf jaar later begon de onderneming met het maken van voorgespannen heipalen. Door daarin staaldra den in plaats van wapening te verwerken werden ze sterker en konden er langere lengtes wor den geproduceerd. „Vergelijk het met het optillen van een rij boeken", verduidelijkt directeur L. Walraven, „Druk je ze niet sa men, dan vallen er boeken tus senuit. Maai" zet je met twee han den kracht op de buitenste boe ken, dan is het geen probleem." Bodemstructuur Op heipalen komt enorm veel kracht te staan, verzekert Walra ven. „Voor het heien wordt de bodemstructuur onderzocht. De samenstelling bepaalt de lengte van een heipaal. De draaglast bepaalt de dikte. De langste die we hebben gemaakt waren be stemd voor tomaten- en paprika kwekerij Gresnigt in Kapelle: 31 meter. De palen gleden door het gewicht van het heiblok als vanzelf een meter of 28 de grond in. Pas voor de laatste drie me ter moest worden geheid. Zitten er zandlagen tussen waar de paal doorheen moet, dan komen er extra trekkrachten op de paal te staan. De voorspandraden zor gen ervoor dat de heipaal niet breekt. We onderscheiden ons van andere bureaus door de ken nis van de bodemstructuur in de omgeving." In de productiehal De productie van voorgespannen heipalen bij Pit Beton in Kamperland. in Kamperland staan tal van mallen. „Het zijn een soort cake- blikken van 75 meter lang. Voor dat we er beton in storten, span nen we er staaldraden doorheen en zetten die onder spanning. In de betoncentrale maken we be ton van zand, grind en cement. Het betonspecie wordt in de mal len gegoten. Door het gebruik van tussenschotten, is de lengte van de heipalen in te stellen." Trilmotoren zorgen ervoor dat de betonspecie zo goed mogelijk wordt verdicht. Na het vullen wordt het overtollige specie af gestreken. „Het beton moet daarna uitharden. Na 18 uur kunnen de palen uit de mallen worden gehesen. Dan zijn ze op 70 procent van hun sterkte. Bui ten harden de palen verder uit." Om te weten of ze sterk genoeg zijn, worden bij elk nieuwe stort kubussen van 15 bij 15 centime ter gemaakt. „Die onderzoeken we na 1, 7 en 28 dagen, telkens onder verschillende omstandig heden. Aan de hand daarvan kunnen we zien hoe sterk de pa len zijn. Gemiddeld duurt het op sterkte komen van de palen Naam: Pit Beton Plaats: Kamperland Opgericht: 1965 Aantal medewerkers: 20 Omzet: enkele miljoenen euro's zo'n twee weken." Pit Beton le vert heipalen van grofweg 2,5 meter tot 31 meter lang. Ze zijn vierkant van vorm en variëren van 18 bij 18 tot 45 bij 45 centi meter. „Die laatste zijn bestemd voor het onderheien van de windmolens bij de Oosterschel- dekering. Onder een windmolen staan 24 heipalen. Dat heeft al les te maken met de enorme krachten die op de molens en dus op de funderingen komen te staan." Infrastructruur Maar na het voltooien van de Be tuweroute, de HSL en de Wester- scheldetunnel, staan op korte termijn geen grote infrastructu rele projecten meer op het pro gramma. Dat dwingt Pit Beton na te denken over de productie. „We hebben nu veel mallen voor het maken van lange en dikke heipalen. De groei in de markt zit veel meer in de woningbouw en daar worden kleinere heipa len gebruikt. Deze zomer zullen we andere mallen in de fabriek installeren om meer verschillen de soorten heipalen voor de wo ningbouw te kunnen maken. Door samenwerking met zuster bedrijf Schokindustrie, kunnen we alle maten produceren." Ook wordt de ruimte beter benut en foto Dirk-Jan Gjeltema het werk voor mensen lichter ge maakt. Al met al een investering van meer dan een miljoen euro. „Dat kan alleen als de vooruit zichten goed zijn. En dat zijn ze. Lange tijd waren het dagprijzen die werden gerekend voor heipa len. Maar die tijd is voorbij. Er wordt weer meer gebouwd, zo wel bedrijven als woningen. Dat merken we meteen." Pit Beton zet de palen af in Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant. Maar ook België is een belangrij ke markt, hoofdzakelijk voor in frastructurele werken. „Antwer pen is booming. Daar wordt veel gebouwd. Maar je moet inder daad niet te ver willen rijden met die palen. Het zand en grind wordt per schip aange voerd. De afvoer gaat zoveel mo gelijk per vrachtwagen. Soms per ponton of per schip. Zowel voor de aan- als afvoer geldt dat de hoge dieselprijzen een nega tieve invloed hebben op de kost prijs. Door de samenwerking binnen het De Hoopconcern kun nen we de palen goedkoper pro duceren en die ontwikkeling de baas blijven."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21