Vliegveld gaat toeristen trekken
PZC
Bewoners ergeren zich aan hardrijders
ƒ3
w
IJ SS E LD IJK modes
Vreugdig de honderd halen
Pispaaltje weg uit Vlissingen
S++
H
Segeerssingel Middelburg
agenda
I Dodenherdenking
v Midden-Zeeland ziet groeikansen in samenwerking met recreatiesector
DE PANTALON
Wolky,
henk ingrid van der kooij
walstraat 197 vlissingen tel. 0118-417377
Lepelstraat 11 Yerseke - tel. 01 1 3 - 57 15 39
Kijk ook eens op www.ijsseldijkmodes.nl
voor een virtuele toer door onze winkel
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
WALCHEREN
Buitenruststraat 18
Postbus 8070
4330 EB MIDDELBURG
Tel: 0118-493000
Fax: 0118-493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Maurits Sep (chef)
Nadi.a Berkelder
Edith Ramakers
Miriam van den Broek
Selma Osman
Wendy van den Hurk
Koen de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
door Wendy de Jong
MIDDELBURG - Bewoners van de Se
geerssingel in Middelburg zouden graag
zien dat automobilisten zich in hun
straat aan de maximumsnelheid van 30
kilometer hielden. Gisteren maakte het
Openbaar Ministerie bekend dat het
aantal controleurs in dertigkilometerzo-
nes wordt verdubbeld.
Op enkele bomen in de Segeerssingel
hangen zelfgemaakte borden waarop
met grote cijfers 30 staat. „Ik zou deze
straat het liefst helemaal vol spijkeren
met die borden", zegt bewoonster H. de
Werd. Toch zijn de borden voor de mees
te automobilisten geen reden om vaart
te minderen. Dat kan komen door haast
of onwetendheid, maar zeker is dat de
bewoners van de Segeerssingel zich er
al jaren aan ergeren. „Mensen zijn te
genwoordig niet meer van het gemak.
Dat snap ik niet. Ik rijd hier zelf vaak
nog minder dan dertig", zegt De Werd.
I. Berkvens woont een paar huizen ver
derop. Zij is al sinds 2000 bezig met een
strijd om tot een oplossing te komen.
maar die heeft nog altijd niets opgele
verd. „Het gaat beslist nog een keer ge
beuren dat hier iemand verongelukt. In
de bocht is al eens iemand tegen een
boom gereden, maar verderop is het al
twee of drie keer raak geweest. Er hoeft
maar één gek te zijn en je wordt ge
pakt", zegt Berkvens.
Sinds de auto's achter de blauwe streep
moeten parkeren blijft er van het voet
pad maar weinig over. Wat wel over
blijft is een nauw en moeilijk begaan
baar pad. Het wegdek is op veel plaat
sen ongelijk. Voetgangers zijn hierdoor
gedwongen om op de rijbaan te lopen.
„Er woont een blinde man met een stok
in de buurt die elke dag door deze
straat naar de begraafplaats loopt. Ik
vind het een wonder dat die man er nog
is", zegt bewoonster H. de Boer.
Het grootste bezwaar dat De Boer heeft
tegen de overlast in de straat is het
vrachtverkeer dat voorbij 'dendert'. De
gevel van haar huis vertoont zowel aan
de voor- als aan de achterkant diepe
scheuren. Als je binnen zit en er den
dert een vrachtwagen voorbij, die geen
dertig rijdt, zit je te schudden op'je
stoel. Ik heb dan wel eens de neiging om
naar buiten te stormen", zegt De Boer.
De Werd maakt zich vooral zorgen om
het gevaar van hardrijden door de sin
gel. „Ik heb nog jonge kinderen, maal
ais ze ouder zijn en ze willen naar een
buux-meisje om te spelen, vind ik dat
doodlink."
Sinds de wijk veranderd is in een dertig-
kilometerzone staan er borden aan het
begin van de straat. „Zodra de automo
bilisten een paar meter verder zijn gere
den zijn ze die borden alweer verge
ten", zegt De Werd.
Berkvens stoort zich vooral aan de druk
te in de straat. „Het is hier op het rech
te stuk een uitgesproken racebaan. Er
zijn mensen die hier met tachtig, negen
tig voorbij scheuren. Het zijn ook men
sen uit de wijk die dat doen, maar ik
hoop soms gewoon dat er een keer ie
mand uit de bocht vliegt."
Eén oplossing waar de vrouwen alle
drie voorstander van zijn, en die de
voorkeur heeft boven meer controles, is
het plaatsen van bloembakken. „Door
het plaatsen van die bakken neem je het
overzicht weg. Daardoor moeten be
stuurders wel afremmen", zegt De
Werd. Ook eenrichtingsverkeer is een
optie, maar de ervaring aan het begin
van de straat leert dat veel mensen zich
daar niets van aantrekken. Berkvens
vindt dat de weg vanaf het politiebu
reau moet worden afgesloten door mid
del van een verzinkpaal. Automobilis
ten zijn hierdoor gedwongen om een
stoplicht verder te rijden, waardoor het
op de Segeerssingel minder druk wordt.
Een bewoner uit de wijk mijdt de Se
geerssingel tijdens zijn dagelijkse wan
delingen met de hond. 'Levensgevaar
lijk' vindt hij het er. Hij is van mening
dat er geen oplossing is. „Je kunt men
sen niet veranderen en degenen die er
iets aan moeten doen, lachen erom."
door Maurits Sep
ARNEMUIDEN - Vliegveld Mid
den-Zeeland moet een toeris
tische trekpleister worden. Toe
risten moeten bij het boeken
van een vakantiehuis tegelijk
een rondvlucht of een cursus pa
rachutespringen of zweefvlie
gen kunnen boeken. „Dat is de
groeikans voor het vliegveld",
stelt directeur P. Geysen.
Ook de recreatiesector heeft
daar baat bij, vindt hij. „Het toe
risme in Zeeland heeft een kwa
liteitsimpuls nodig. Toeristen
willen in Zeeland ook iets doen.
Midden-Zeeland moet gezien
worden als een elkweervoorzie-
ning."
Geysen ontvouwt zijn ambitie
op de dag nadat de aandeel
houders van Zeeland Airport
hebben ingestemd met de ver
koop van 48 procent van de aan
delen aan een groep grote
Zeeuwse bedrijven. Die vier,
waarschijnlijk groeiend tot ze
ven, treden als één blok op en
steken ten minste 440.000 euro
in het vliegveld.
brugge Terminals en Hoondert -
bereid zijn geld te steken in Zee
land Airport zegt iets over de po
sitie van het vliegveld op dit mo
ment, vindt Geysen. „We leven
nu in harmonie met onze omge
ving."
„Vier jaar geleden waren we een
vliegveldje dat in hoge mate ter
discussie stond, slecht communi
ceerde met omwonenden, veel
klachten ontving maar die
slecht oploste en nauwelijks aan
sluiting had bij de politiek. We
hebben hard aan onze contacten
en onze geloofwaardigheid ge
werkt, door afspraken te maken
over vliegbewegingen en over
last en die na te komen. We zijn
maatschappelijk geaccepteerd
en nu dus ook door het bedrijfs
leven. Dat had deze stap echt
niet gezet als zij daardoor in ver
band gebracht zouden worden
met klachten en overlast."
Grenzen
Meer vluchten (toeristisch en za
kelijk) behoren tot de mogelijk
heden. Midden-Zeeland mag
per jaar maximaal 36.000 starts
en landingen toestaan. Het ge
middelde schommelt nu rond de
26.000. Geysen: „We gaan onze
grenzen opzoeken. Maar we
gaan er niet overheen. Laat ik
daar duidelijk in zijn: er wordt
niet getornd aan de afspraken
over vliegbewegingen en geluids
overlast."
Er zullen dus ook geen zwaar
dere vliegtuigen komen, bena
drukt hij. „De grens is gesteld
op vliegtuigen van zesduizend
kilo en dat blijft zo. Die mogen
we nu al ontvangen, maar dat
gebeurt niet zo vaak, omdat we
een grasbaan hebben. Als we
een verharde baan hebben,
zullen we wel vaker van deze
zware vliegtuigen binnenkrij
gen."
Hoewel Midden-Zeeland binnen
de grenzen van het toelaatbare
zal blijven, zullen omwonenden
het verschil toch gaan merken.
Geysen beseft dat en belooft
daar rekening mee te zullen hou
den. „Als het gevoel van mensen
is dat de overlast toeneemt, zul
len we daar iets mee doen. We
willen onze geloofwaardigheid
behouden."
Overigens zal de voortschrijden
de techniek het vliegveld daar
bij helpen, verwacht hij. „Vlieg
tuigen worden steeds stiller. En
als we een verharde baan heb
ben, komen ze met minder ver
mogen eerder los van de grond
en kunnen eerder afbuigen zo
dat ze niet over bewoond gebied
hoeven."
De eerste stap zal zijn om achter
stallig onderhoud weg te wer
ken en nieuwe hangars te bou
wen. De aanleg van een verhar
de baan laat volgens Geysen
nog wel twee jaar op zich wach
ten.
Op de Segeerssingel hebben bewoners op enkele bomen zelfgemaakte borden met de cijfers 30 opgehangen. foto Ruben Oreel
STREEKACTIVITEITËN
GRIJPSKERKE - Vereniginsgebouw
aan de Kerkring, 15.30 - 16.30 uur: Be
wegen voor 55+;
MIDDELBURG - Markt: Weekmarkt;
Molen De Hoop, 18.30 - 19.15 uur: Gra
tis muzieklessen voor kinderen;
OOST-SOUBURG - Palazzolïhuis Oran
jeplein 41, 10.00 - 12.00 uur: Creatieve
G activiteiten;
t|G VLISSINGEN - Petruskerk, 9.30 uur:
55+ yoga;
Wijkcentrum Papegaaienburg, 20.00
uur: Contactavond Genealogie.
I VLISSINGEN - In de rooms-ka-
4 tholieke kerk aan de Singel in
Vlissingen is vanavond een oecu-
menische vesperdodenherden-
king. De dienst duurt van 19.00
I tot 19.30 uur, zodat belangstel-
lenden die ook de formele her-
denking op de begraafplaats,
•njl die om 20.00 uur begint, daar
H ruim op tijd aanwezig kunnen
Hi zÜn-
donderdag 4 mei 2006
Advertentie
Hinderkie Ridderbos-Pater
foto Ruben Oreel
de hele dag. Hoeveel klein- en
(achter)achterkleinkinderen ze
heeft, kan ze niet opnoemen.
„Wel honderd. Ik ben een keer
aan het tellen geweest, maar ie
dere keer was ik de tel kwijt."
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Vanuit de kroeg
naar huis kruipen en onderweg
nog even je blaas legen in het
plastic plaskruis op het
Bellamypark, dat zit er na het
Bevrijdingsfestival niet meer in.
De gemeente laat de openbare
piasgelegenheid volgende week
weghalen. In het toilet zit geen
rioleringssysteem en dus blijft
de urine er gewoon in drijven.
Buurtbewoners vinden dat niet
zo fris ruiken en hebben daarom
geklaagd bij de gemeente. Voor
malig wethouder P. van dei-
Maden had bewoners al eens
beloofd het ding weg te laten
halen en nu zet het nieuwe
gemeentebestuur dat voorne
men kracht bij.
„Het is weliswaar een middel
tegen wildplassen", durft ook
gemeentevoorlichter R. de Witte
niet te ontkennen, „maar je kan
er geen tien meter bij vandaan
staan of je vergaat van de lucht.
Laat staan dat je er woont."
Het plaskruis staat ter hoogte
van het nieuwe blauwe pand,
waar voorheen discotheek Fra-
po's zat. „Daar werd genoeg ge
dronken, dus het ding stond er
goed. Maar nu de westzijde van
het Bellamypark meer een woon
functie heeft, past het plaskruis
er niet langer bij."
De Witte verwacht wel dat
horeca tegen het weghalen is.
„Daar moet het uitgaanspubliek
voortaan zijn plasje doen. Dat
betekent binnen meer mensen,
die alleen maar gebruik komen
maken van het toilet. Café-ei
genaren zien dat vast niet
zitten. Tegelijkertijd wil nie
mand het plaskruis voor zijn
deur hebben. De Nieuwendijk
niet, de oostzijde van het Bel
lamypark niet. Iedereen vindt
het wel handig om zo'n piasgele
genheid in de buurt te hebben,
maar niemand wil er tegenaan
kijken."
door Selma Osman
VEERE - Honderd jaar en geen
dag een slecht humeur. Vreug
dig leven doet een mens goed, is
het motto van Hinderkie Ridder
bos-Pater. Ze werd op 3 mei
1906 in het Groningse Oude Pe-
kela geboren en vierde gisteren
in verzorgingshuis Nieuw-San-
denburgh in Veere haar hon
derdste verjaardag.
Mevrouw Ridderbos straalt. Ze
heeft de dag een beetje ontzien.
Maar nu het zo ver is, geniet ze
van de drukte. Ze kan terugkij
ken op een fijn leven. Maar ze
heeft ook hard moeten werken
en verdriet gehad. „Donkere
wolken", noemt ze dat. „Het is
niet allemaal zonneschijn." Ze
mist haar oudste dochter, die vo
rig jaar plots op 72-jarige leef
tijd overleed. Eerder verloor zé
twee van haar jongens en in
1980 haar echtgenoot.
Zelf is de honderdjarige goed ge
zond en nog helemaal bij de tijd.
Ze is goedlachs en maakt graag
een praatje met de buren over
het weer of over hoe fijn wonen
het is in Nieuw-Sandenburgh.
Ruim de helft van haar leven
heeft ze op Walcheren doorge
bracht. Haar man was uitvoer
der en werd in 1947 door de Hei
demaatschappij naar Zeeland
gestuurd.
In Grijpskerke werden de laat
ste drie van de in totaal elf kin
deren geboren. De Groningse
had in die tijd haar handen vol.
„Elf kinderen, dat is stoppen,
naaien en van oude kleren nieu
we maken", rakelt ze op. Zelf
komt ze uit een boerengezin,
waar ze als jonge meid moest
schoffelen en bieten uitdunnen.
Tegenwoordig neemt Hinderkie
Ridderbos geen haaknaald of
breipen meer op. „Ik heb genoeg
gebreid en genaaid", verklaart
ze laconiek. Wel sloeg ze op late
re leeftijd nog aan het reizen.
Haar man hield daar niet van.
Eerst voorzichtig naar Oosten
rijk en Zwitserland. Daarna, op
haar tachtigste, met een groeps
reis van de kerk naar Israël.
„Dat was heel mooi."
Een val tijdens het theezetten
maakte ruim tien jaar geleden
een einde aan haar zelfstandig
heid. Na De Vliedberg (Koude-
kerke) verhuisde ze twee jaar ge
leden naar Nieuw-Sanden-
burgh.
Het liefst heeft de honderdjari
ge al haar kinderen - de oudste
is 80 en de jongste 56 - om zich
heen. En dus genoot ze gisteren
Verharde baan
Een cruciaal besluit voor de toe
komst van Zeeland Airport,
stelt Geysen. Zonder die nieuwe
kapitaalkrachtige aandeelhou
ders was er te weinig geld ge
weest om te investeren in het
wegwerken van achterstallig on
derhoud en het aanleggen van
een verharde baan. En zonder
die ingrepen hadden de bedrij
ven op het vliegveld het econo
misch zeer moeilijk gekregen.
Dat de nieuwe aandeelhouders -
Delta, Zeeland Seaports, Ver-
JEANSCENTER
St. Jacobspüssage
VUSSINGEN
voor sportief loopcomfort.