Vliegveld gaat toeristen trekken PZC Bewoners ergeren zich aan hardrijders ƒ3 w IJ SS E LD IJK modes Vreugdig de honderd halen Pispaaltje weg uit Vlissingen S++ H Segeerssingel Middelburg agenda I Dodenherdenking v Midden-Zeeland ziet groeikansen in samenwerking met recreatiesector DE PANTALON Wolky, henk ingrid van der kooij walstraat 197 vlissingen tel. 0118-417377 Lepelstraat 11 Yerseke - tel. 01 1 3 - 57 15 39 Kijk ook eens op www.ijsseldijkmodes.nl voor een virtuele toer door onze winkel Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE WALCHEREN Buitenruststraat 18 Postbus 8070 4330 EB MIDDELBURG Tel: 0118-493000 Fax: 0118-493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Maurits Sep (chef) Nadi.a Berkelder Edith Ramakers Miriam van den Broek Selma Osman Wendy van den Hurk Koen de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl door Wendy de Jong MIDDELBURG - Bewoners van de Se geerssingel in Middelburg zouden graag zien dat automobilisten zich in hun straat aan de maximumsnelheid van 30 kilometer hielden. Gisteren maakte het Openbaar Ministerie bekend dat het aantal controleurs in dertigkilometerzo- nes wordt verdubbeld. Op enkele bomen in de Segeerssingel hangen zelfgemaakte borden waarop met grote cijfers 30 staat. „Ik zou deze straat het liefst helemaal vol spijkeren met die borden", zegt bewoonster H. de Werd. Toch zijn de borden voor de mees te automobilisten geen reden om vaart te minderen. Dat kan komen door haast of onwetendheid, maar zeker is dat de bewoners van de Segeerssingel zich er al jaren aan ergeren. „Mensen zijn te genwoordig niet meer van het gemak. Dat snap ik niet. Ik rijd hier zelf vaak nog minder dan dertig", zegt De Werd. I. Berkvens woont een paar huizen ver derop. Zij is al sinds 2000 bezig met een strijd om tot een oplossing te komen. maar die heeft nog altijd niets opgele verd. „Het gaat beslist nog een keer ge beuren dat hier iemand verongelukt. In de bocht is al eens iemand tegen een boom gereden, maar verderop is het al twee of drie keer raak geweest. Er hoeft maar één gek te zijn en je wordt ge pakt", zegt Berkvens. Sinds de auto's achter de blauwe streep moeten parkeren blijft er van het voet pad maar weinig over. Wat wel over blijft is een nauw en moeilijk begaan baar pad. Het wegdek is op veel plaat sen ongelijk. Voetgangers zijn hierdoor gedwongen om op de rijbaan te lopen. „Er woont een blinde man met een stok in de buurt die elke dag door deze straat naar de begraafplaats loopt. Ik vind het een wonder dat die man er nog is", zegt bewoonster H. de Boer. Het grootste bezwaar dat De Boer heeft tegen de overlast in de straat is het vrachtverkeer dat voorbij 'dendert'. De gevel van haar huis vertoont zowel aan de voor- als aan de achterkant diepe scheuren. Als je binnen zit en er den dert een vrachtwagen voorbij, die geen dertig rijdt, zit je te schudden op'je stoel. Ik heb dan wel eens de neiging om naar buiten te stormen", zegt De Boer. De Werd maakt zich vooral zorgen om het gevaar van hardrijden door de sin gel. „Ik heb nog jonge kinderen, maal ais ze ouder zijn en ze willen naar een buux-meisje om te spelen, vind ik dat doodlink." Sinds de wijk veranderd is in een dertig- kilometerzone staan er borden aan het begin van de straat. „Zodra de automo bilisten een paar meter verder zijn gere den zijn ze die borden alweer verge ten", zegt De Werd. Berkvens stoort zich vooral aan de druk te in de straat. „Het is hier op het rech te stuk een uitgesproken racebaan. Er zijn mensen die hier met tachtig, negen tig voorbij scheuren. Het zijn ook men sen uit de wijk die dat doen, maar ik hoop soms gewoon dat er een keer ie mand uit de bocht vliegt." Eén oplossing waar de vrouwen alle drie voorstander van zijn, en die de voorkeur heeft boven meer controles, is het plaatsen van bloembakken. „Door het plaatsen van die bakken neem je het overzicht weg. Daardoor moeten be stuurders wel afremmen", zegt De Werd. Ook eenrichtingsverkeer is een optie, maar de ervaring aan het begin van de straat leert dat veel mensen zich daar niets van aantrekken. Berkvens vindt dat de weg vanaf het politiebu reau moet worden afgesloten door mid del van een verzinkpaal. Automobilis ten zijn hierdoor gedwongen om een stoplicht verder te rijden, waardoor het op de Segeerssingel minder druk wordt. Een bewoner uit de wijk mijdt de Se geerssingel tijdens zijn dagelijkse wan delingen met de hond. 'Levensgevaar lijk' vindt hij het er. Hij is van mening dat er geen oplossing is. „Je kunt men sen niet veranderen en degenen die er iets aan moeten doen, lachen erom." door Maurits Sep ARNEMUIDEN - Vliegveld Mid den-Zeeland moet een toeris tische trekpleister worden. Toe risten moeten bij het boeken van een vakantiehuis tegelijk een rondvlucht of een cursus pa rachutespringen of zweefvlie gen kunnen boeken. „Dat is de groeikans voor het vliegveld", stelt directeur P. Geysen. Ook de recreatiesector heeft daar baat bij, vindt hij. „Het toe risme in Zeeland heeft een kwa liteitsimpuls nodig. Toeristen willen in Zeeland ook iets doen. Midden-Zeeland moet gezien worden als een elkweervoorzie- ning." Geysen ontvouwt zijn ambitie op de dag nadat de aandeel houders van Zeeland Airport hebben ingestemd met de ver koop van 48 procent van de aan delen aan een groep grote Zeeuwse bedrijven. Die vier, waarschijnlijk groeiend tot ze ven, treden als één blok op en steken ten minste 440.000 euro in het vliegveld. brugge Terminals en Hoondert - bereid zijn geld te steken in Zee land Airport zegt iets over de po sitie van het vliegveld op dit mo ment, vindt Geysen. „We leven nu in harmonie met onze omge ving." „Vier jaar geleden waren we een vliegveldje dat in hoge mate ter discussie stond, slecht communi ceerde met omwonenden, veel klachten ontving maar die slecht oploste en nauwelijks aan sluiting had bij de politiek. We hebben hard aan onze contacten en onze geloofwaardigheid ge werkt, door afspraken te maken over vliegbewegingen en over last en die na te komen. We zijn maatschappelijk geaccepteerd en nu dus ook door het bedrijfs leven. Dat had deze stap echt niet gezet als zij daardoor in ver band gebracht zouden worden met klachten en overlast." Grenzen Meer vluchten (toeristisch en za kelijk) behoren tot de mogelijk heden. Midden-Zeeland mag per jaar maximaal 36.000 starts en landingen toestaan. Het ge middelde schommelt nu rond de 26.000. Geysen: „We gaan onze grenzen opzoeken. Maar we gaan er niet overheen. Laat ik daar duidelijk in zijn: er wordt niet getornd aan de afspraken over vliegbewegingen en geluids overlast." Er zullen dus ook geen zwaar dere vliegtuigen komen, bena drukt hij. „De grens is gesteld op vliegtuigen van zesduizend kilo en dat blijft zo. Die mogen we nu al ontvangen, maar dat gebeurt niet zo vaak, omdat we een grasbaan hebben. Als we een verharde baan hebben, zullen we wel vaker van deze zware vliegtuigen binnenkrij gen." Hoewel Midden-Zeeland binnen de grenzen van het toelaatbare zal blijven, zullen omwonenden het verschil toch gaan merken. Geysen beseft dat en belooft daar rekening mee te zullen hou den. „Als het gevoel van mensen is dat de overlast toeneemt, zul len we daar iets mee doen. We willen onze geloofwaardigheid behouden." Overigens zal de voortschrijden de techniek het vliegveld daar bij helpen, verwacht hij. „Vlieg tuigen worden steeds stiller. En als we een verharde baan heb ben, komen ze met minder ver mogen eerder los van de grond en kunnen eerder afbuigen zo dat ze niet over bewoond gebied hoeven." De eerste stap zal zijn om achter stallig onderhoud weg te wer ken en nieuwe hangars te bou wen. De aanleg van een verhar de baan laat volgens Geysen nog wel twee jaar op zich wach ten. Op de Segeerssingel hebben bewoners op enkele bomen zelfgemaakte borden met de cijfers 30 opgehangen. foto Ruben Oreel STREEKACTIVITEITËN GRIJPSKERKE - Vereniginsgebouw aan de Kerkring, 15.30 - 16.30 uur: Be wegen voor 55+; MIDDELBURG - Markt: Weekmarkt; Molen De Hoop, 18.30 - 19.15 uur: Gra tis muzieklessen voor kinderen; OOST-SOUBURG - Palazzolïhuis Oran jeplein 41, 10.00 - 12.00 uur: Creatieve G activiteiten; t|G VLISSINGEN - Petruskerk, 9.30 uur: 55+ yoga; Wijkcentrum Papegaaienburg, 20.00 uur: Contactavond Genealogie. I VLISSINGEN - In de rooms-ka- 4 tholieke kerk aan de Singel in Vlissingen is vanavond een oecu- menische vesperdodenherden- king. De dienst duurt van 19.00 I tot 19.30 uur, zodat belangstel- lenden die ook de formele her- denking op de begraafplaats, •njl die om 20.00 uur begint, daar H ruim op tijd aanwezig kunnen Hi zÜn- donderdag 4 mei 2006 Advertentie Hinderkie Ridderbos-Pater foto Ruben Oreel de hele dag. Hoeveel klein- en (achter)achterkleinkinderen ze heeft, kan ze niet opnoemen. „Wel honderd. Ik ben een keer aan het tellen geweest, maar ie dere keer was ik de tel kwijt." door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - Vanuit de kroeg naar huis kruipen en onderweg nog even je blaas legen in het plastic plaskruis op het Bellamypark, dat zit er na het Bevrijdingsfestival niet meer in. De gemeente laat de openbare piasgelegenheid volgende week weghalen. In het toilet zit geen rioleringssysteem en dus blijft de urine er gewoon in drijven. Buurtbewoners vinden dat niet zo fris ruiken en hebben daarom geklaagd bij de gemeente. Voor malig wethouder P. van dei- Maden had bewoners al eens beloofd het ding weg te laten halen en nu zet het nieuwe gemeentebestuur dat voorne men kracht bij. „Het is weliswaar een middel tegen wildplassen", durft ook gemeentevoorlichter R. de Witte niet te ontkennen, „maar je kan er geen tien meter bij vandaan staan of je vergaat van de lucht. Laat staan dat je er woont." Het plaskruis staat ter hoogte van het nieuwe blauwe pand, waar voorheen discotheek Fra- po's zat. „Daar werd genoeg ge dronken, dus het ding stond er goed. Maar nu de westzijde van het Bellamypark meer een woon functie heeft, past het plaskruis er niet langer bij." De Witte verwacht wel dat horeca tegen het weghalen is. „Daar moet het uitgaanspubliek voortaan zijn plasje doen. Dat betekent binnen meer mensen, die alleen maar gebruik komen maken van het toilet. Café-ei genaren zien dat vast niet zitten. Tegelijkertijd wil nie mand het plaskruis voor zijn deur hebben. De Nieuwendijk niet, de oostzijde van het Bel lamypark niet. Iedereen vindt het wel handig om zo'n piasgele genheid in de buurt te hebben, maar niemand wil er tegenaan kijken." door Selma Osman VEERE - Honderd jaar en geen dag een slecht humeur. Vreug dig leven doet een mens goed, is het motto van Hinderkie Ridder bos-Pater. Ze werd op 3 mei 1906 in het Groningse Oude Pe- kela geboren en vierde gisteren in verzorgingshuis Nieuw-San- denburgh in Veere haar hon derdste verjaardag. Mevrouw Ridderbos straalt. Ze heeft de dag een beetje ontzien. Maar nu het zo ver is, geniet ze van de drukte. Ze kan terugkij ken op een fijn leven. Maar ze heeft ook hard moeten werken en verdriet gehad. „Donkere wolken", noemt ze dat. „Het is niet allemaal zonneschijn." Ze mist haar oudste dochter, die vo rig jaar plots op 72-jarige leef tijd overleed. Eerder verloor zé twee van haar jongens en in 1980 haar echtgenoot. Zelf is de honderdjarige goed ge zond en nog helemaal bij de tijd. Ze is goedlachs en maakt graag een praatje met de buren over het weer of over hoe fijn wonen het is in Nieuw-Sandenburgh. Ruim de helft van haar leven heeft ze op Walcheren doorge bracht. Haar man was uitvoer der en werd in 1947 door de Hei demaatschappij naar Zeeland gestuurd. In Grijpskerke werden de laat ste drie van de in totaal elf kin deren geboren. De Groningse had in die tijd haar handen vol. „Elf kinderen, dat is stoppen, naaien en van oude kleren nieu we maken", rakelt ze op. Zelf komt ze uit een boerengezin, waar ze als jonge meid moest schoffelen en bieten uitdunnen. Tegenwoordig neemt Hinderkie Ridderbos geen haaknaald of breipen meer op. „Ik heb genoeg gebreid en genaaid", verklaart ze laconiek. Wel sloeg ze op late re leeftijd nog aan het reizen. Haar man hield daar niet van. Eerst voorzichtig naar Oosten rijk en Zwitserland. Daarna, op haar tachtigste, met een groeps reis van de kerk naar Israël. „Dat was heel mooi." Een val tijdens het theezetten maakte ruim tien jaar geleden een einde aan haar zelfstandig heid. Na De Vliedberg (Koude- kerke) verhuisde ze twee jaar ge leden naar Nieuw-Sanden- burgh. Het liefst heeft de honderdjari ge al haar kinderen - de oudste is 80 en de jongste 56 - om zich heen. En dus genoot ze gisteren Verharde baan Een cruciaal besluit voor de toe komst van Zeeland Airport, stelt Geysen. Zonder die nieuwe kapitaalkrachtige aandeelhou ders was er te weinig geld ge weest om te investeren in het wegwerken van achterstallig on derhoud en het aanleggen van een verharde baan. En zonder die ingrepen hadden de bedrij ven op het vliegveld het econo misch zeer moeilijk gekregen. Dat de nieuwe aandeelhouders - Delta, Zeeland Seaports, Ver- JEANSCENTER St. Jacobspüssage VUSSINGEN voor sportief loopcomfort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 11