PZC Oude en nieuwe stokpaardjes Ook vatbaar voor ongeoefende oren Muzieknegendaagse in Veere Programma I Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl ■E-mail:redactie@ pzc.nl 'Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. woensdag 3 mei 2006 Tom Cruise wil opnieuw het onmogelijke Vrijdag 5 mei (20.00 uur) Openingsconcert festival. Ameri kaans duo Sylvie Courvoisier (piano) en Mark Feldman (viool) speelt bloemlezing uit het werk I van John Zorn, door de compo nist zelf samengesteld en spe- ciaal voor deze bezetting gear- rangeerd. Zaterdag 6 mei (20.00 uur) Presentatie cd Rose Road - City Lines van Middelburgse compo nist Douwe Eisenga. Cultuurge deputeerde Harry van Waveren ontvangt het eerste exemplaar. De muziek van de cd wordt sa- men met ander werk van Eisen- i ga uitgevoerd door een ensem ble dat bestaat uit musici van De Volharding, het Schönberg Ensemble en het Xenakis En- semble. I Zondag 7 mei (15.30 uur) I Slagwerkgroep Den Haag, met 9 1 werk van Iannis Xenakis en I John Luther Adams Strange I and sacred noise). I Woensdag 10 mei (20.00 uur) I Rietensemble Calefax en pianist Ivo Janssen spelen werk van de I Mexicaans-Amerikaanse compo- I nistConlonNancarrow. Donderdag 11 mei (20.00 uur) Italiaanse zanger Marco Beasley Marco Beasley Zondag 14 mei (15.30 uur) Vocaal ensemble Me Rustveli zingt zowel religieus-liturgisch repertoire als profane polyfone muziek uit Georgië. brengt het programma 11 Salot- to Napolitano, begeleid door Guido Moiïni op fortepiano. Hij zingt werken van min of meer bekende Napolitaanse componis ten, zoals Giacomo, Lama, Doni zetti, Mormile, Toto en De Filip- po. Vrijdag 12 mei (20.00 uur). Optreden celliste Frances-Marie Uitti samen met componist-mu- ziektechnoloog Joel Ryan op elektronica. Op het programma staan composities van Giacinto Scelsi, Salvatore Sciarrino, Ian nis Xenakis en Uitti zelf. Zaterdag 13 mei (20.00 uur) Van Swieten Society schetst in het kort de geschiedenis van het pianoconcert aan de hand van werk van Haydn, Benda, C.Ph.E. Bach en Mozart. Rietensemble Calefax Zondag 14 mei (20.00 uur) Het Willem Breuker Kollektief sluit het festival af met Loud music, silent film, de muziek die Breuker schreef bij de expressio nistische film Faust (1926) van F.W. Murnau. Grote Kerk van Veere foto Lex de Meester Van Swieten Society et was sinds de jaren zeventig een van de spraakmakendste mu- land heet nu Muziekpodium Zeeland, de Kloveniersdoelen in Middel- ziekevenementen in de provincie: het Festival Nieuwe Muziek. burg' zijn ingeruild voor de Grote Kerk in Veere en directeur Ad van De tijden zijn echter inmiddels veranderd. Nieuwe Muziek Zee- 't Veer heeft onlangs plaatsgemaakt voor Willem Kniknie. Die wil, net Willem Breuker Kollektief zoals bij het vroegere festival, jaarlijks een flink aantal hoogstaande con certen concentreren in een kort tijdsbestek. Vrijdag begint de eerste edi tie van wat hij voorlopig de Muzieknegendaagse Zeeland heeft genoemd. Een dozijn concerten heeft Willem Kniknie nu achter de rug, sinds bijna twee maan den geleden de programmering in de Grote Kerk werd hervat. Het zijn leerzame, soms ook zwa re weken geweest. Inhoudelijk is hij tevreden. „In dat opzicht klopt alles. De concerten zijn nog beter dan ik had verwacht." De publieke belangstelling noemt hij 'redelijk', al liggen de aantallen bezoekers lager dan hij bijvoorbeeld als program meur in Rotterdam gewend was. „Ik heb gemerkt dat je voor Zeeland je eisen moet bijstellen. Als je hier honderd mensen bin nenkrijgt voor De Volharding, heb je het gewoon goed ge daan." Toch wil hij meer berei ken, onder meer door te investe ren in promotie. „Daar kunnen we nog wel een schep bovenop doen." Ongelukkig is Kniknie met de omstandigheden in de Grote Kerk, die in de huidige staat tij dens koude maanden onmoge lijk is warm te stoken. „Dat gaf vooral in maart problemen. Als je een concert moet doen terwijl het binnen onder de tien graden is en het publiek echt de jas aan dient te houden, dan ben je be zig op een manier dat je weet: zo zou het in 2007 niet meer moe ten. Mijn inzet is dan ook om volgend jaar in de zomer - hoe lang die is, weet ik nog niet - in Veere te programmeren en daar buiten op locatie projecten te doen in met name Middelburg." Er zijn contacten met onder meer de Concert- en Gehoorzaal en, jawel, de Kloveniersdoelen. Het is een tijdelijke oplossing, totdat de noodzakelijke (twee de) renovatie van de kerk een feit is. Daarover lopen gesprek ken met alle betrokken partijen. Die gaan op zich de goede kant uit, zegt Kniknie, maar zicht op een concrete datum van uitvoe ring is er nog niet. „Dat zal wel 2008,2009 worden." Muziekpo dium Zeeland wil dat niet gela ten afwachten en ziet daarom om naar tijdelijke locaties in de winter. „Dat is de logische con sequentie die we trekken uit de omstandigheden, die ongunstig zijn. Het leed van maart mag ons geen tweede keer overko men." blikveld zonder het verleden te verloochenen. Meer dan zijn voorganger wil Kniknie ook ruimte geven aan bijvoorbeeld oude, klassieke en niet-westerse muziek. De muzikale erfenis van Ad van 't Veer, die Nieuwe Muziek 35 een deel een eerbetoon aan Van 't Veer, maar voor een deel ook niet, want alle andere concerten zijn juist mijn stokpaardjes", zegt Kniknie. Twee namen springen er daarbij voor hem uit: de uit Alaska af komstige John Luther Adams, Nu de zomer in zicht komt, hoeft de directeur zich even min der te bekommeren om de klima tologische omstandigheden en kan hij zich vooral richten op de muziek zelf. De komende Mu zieknegendaagse markeert wat hem betreft de wisseling van de wacht, die gepaard gaat met een verruiming van het muzikale jaar heeft geleid, is in de opzet van het festival duidelijk terug te vinden, zoals met het werk van Iannis Xenakis dat op het programma staat van onder meer Slagwerkgroep Den Haag, de komst van celliste Fran ces-Marie Uitti en het slotcon- cert van het Willem Breuker Kollektief. „Het festival is voor die nog volstrekt onbekend is in Nederland, en de Mexicaans- Amerikaanse componist Conlon Nancarrow, ook een naam die zelfs bij muziekkenners nogal eens de wenkbrauwen doet fron sen. „Op dat gebied moet er nog wel wat voorlichtend werk wor den gedaan. Het zijn allebei componisten die ik van groot be lang vind en waarmee ik met eni ge regelmaat iets in Zeeland wil doen." Het is ook allesbehalve eenvou dige muziek. Het uit te voeren stuk van Adams (bedoeld 'voor de fijnproevers') wordt omschre ven als 'muziek van het harde soort, complex volgens de fracta- le principes en tegelijkertijd ui terst dynamisch, bezwerend, ef fectief en zonder omwegen'. Nancarrow, in 1997 overleden, maakte 'uiterst dynamische com posities van een bijna onbegrij pelijke complexiteit', die nu als vrijwel onspeelbaar worden be schouwd. „Ik ga dus meteen re delijk heftig tekeer", zegt Kniknie. Tegenstellingen De tegenstellingen in het festi val zijn echter groot, want tegen over de muziek van Adams en Nancarrow staat bijvoorbeeld ook polyfone zang uit Georgië van het ensemble Me Rustveli. „Ik denk dat het wel een van de hoogtepunten wordt." Dat geldt zeker ook voor de Italiaanse zan ger Marco Beasley, die al veel furore heeft gemaakt op het Fes tival Oude Muziek in Utrecht. „Je zou hem de Pavarotti van de oude muziek kunnen noemen, maar daar doe ik hem onrecht mee. Beasley is misschien wel theatraal, maar hij zingt heel na tuurlijk. De verwachting is dat hij de komende vijf jaar een hele grote zal worden." De intentie van Kniknie is, me de afhankelijk van de ervarin gen van de eerste editie, om jaar lijks iets vergelijkbaar op te zet ten. „Mei is daarvoor een goede periode." De naam Muziekne gendaagse - wie de programme ring goed bekijkt, ziet overigens dat het gaat om negen optre dens verdeeld over acht concert- dagen in een tijdsbestek van tien dagen. - zou nog wel eens kunnen veranderen. „Misschien vind ik volgend jaar een betere titel." Rolf Bosboom Voor zijn nieuwe cd wilde de Mid delburgse componist Douwe Ei senga niet met minder genoegen ne men dan met het maximale. De mu- ziek moest uiteraard goed zijn, maar ook als het ging om de uitvoerende musici en de geluidskwaliteit streef de hij naar het hoogste. „We wilden eens een keer alles uit de kast halen. Alles moest kloppen. Dat is ook ge lukt." De cd wordt zaterdag gepre senteerd tijdens de Muzieknegen- i daagse in de Grote Kerk in Veere. Eisenga spreekt in meervoud, want hij voerde het project uit samen met Jakko van der Heijden uit Middel- Douwe Eisenga burg, eigenaar van het label Zefir Re cords. Daarnaast was de bijdrage van geluidstechnicus Walter Calbo 'van onschatbare waarde', aldus de componist. Eisenga schakelde verder een groot aantal topmusici in, onder wie pianist Gerard Bouwhuis, harpis te Erika Waardenburg en leden van onder meer De Volharding en het Schönberg Ensemble. In grote lijnen dezelfde groep werkt zaterdag mee aan de presentatie. De cd, Rose Road - City Lines geti teld, telt vier, veelal recente stukken die Eisenga heeft geschreven. Het al bum opent met het driedelige Piano Concerto, dat in juni 2004 in de Gro te Kerk in Veere voor het eerst inte graal werd uitgevoerd. Daarna komt het eerste strijkkwar tet van Eisenga, dat vorig jaar juni zijn première beleefde, eveneens bij Muziekpodium Zeeland. Het'werd toen uitgevoerd door het Francis B. Quartet. Het stuk was toen nog titel loos. Nu heet het Rose Road. Het derde werk op de cd is City Li nes. „Het is een stuk voor vier pia no's, dat ik vorig jaar heb geschre ven in het kader van het tienjarig be staan van galerie Caesuur in Middel burg. Het is een beetje Simeon ten Holt-achtig. Aanvankelijk was het niet de bedoeling, maar het stuk bleek zo aan te slaan dat we het toch op cd hebben gezet. Ik heb gemerkt dat mensen er erg enthousiast van worden, zowel klassieke mensen als popmuziekliefhebbers. Dat geldt, zo zegt Eisenga, eigenlijk voor het hele album. „Het is muziek die aanslaat bij een brede groep mu ziekliefhebbers. In dat opzicht ben ik geen uitzondering. De hedendaag se muziek maakt langzamerhand een move richting het publiek. Vanaf de jaren vijftig en zestig bleven mensen weg omdat de muziek te ingewik keld voor hen werd. Nu zie je steeds meer componisten die communicatie met het publiek wel belangrijk vin den en muziek maken die ook vat baar is voor ongeoefende oren." De cd wordt afgesloten met Dickens!, een oud stuk (Deksels!) in een nieuw jasje. „Het is een beetje Breukeriaanse uitsmijter, die halver wege ontaardt in een ordinaire wals. Het werk is oorspronkelijk bedoeld voor symfonieorkest, maar ik heb het nu omgezet voor een ensemble van vijftien, zestien man. Dat was best een gok. De dag voor de opname zijn we gaan repeteren. Gelukkig klopte het arrangement helemaal. Er is geen noot veranderd." De cd zou eigenlijk een half jaar gele den al worden gepresenteerd, in het jaar dat Eisenga composer in residen ce was bij Muziekpodium Zeeland. Financiële perikelen, waardoor de concerten in de Grote Kerk tijdelijk moesten worden stopgezet, door kruisten dat voornemen. Een voordeel van het uitstel is dat on langs een grote distributeur. Bertus, zich aan de cd heeft verbonden, waardoor de verspreiding en promo tie - wereldwijd zelfs - is verzekerd. „Iedereen kan een cd maken, maar probeer er maar eens voor te zorgen dat die ook in de winkels ligt. Dat hebben we gelukkig voor elkaar ge kregen." Rolf Bosboom Cd: Douwe Eisenga, 'Rose Road - City Li nes', Zefir Records. Presentatie: zaterdag 6 mei in de Grote Kerk in Veere, 20.00 uur. De cd is tot, 6 mei bij voorintekening in De Di~ukkerij in Middelburg en tijdens de pre sentatie in Veere met korting verkrijgbaar (€18,50). Daarna geldt de winkelprijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19