Veilig verkeer is niet snel te duur PZC Importbruidegommen kunnen moeilijk aarden in de polder PZC J] Irakezen zoeken vermiste familie Tang en Yang houden hoop Statenlid Wies Saman hekelt opstelling van PvdA te gast 6ow Hij Hij htfx m h Y. w mrt mtmw f d 2 mei 1956 dinsdag 2 mei 2006 De PvdA-Statenleden Ollebek en De Koster leverden kritiek op het financiële gedeelte van het project Duurzaam Veilig Zeeuivs-Vlaanderen. Wies Sa man, Statenlid van het CDA, legt uit waarom deze kritiek zijns inziens niet terecht is. doorWies Saman Al jaren is bekend dat in Zeeuws-Vlaanderen meer verkeersslachtoffers vallen dan in andere delen van Zeeland (en Nederland). Het wegennetwerk in de Zeeuws-Vlaamse polders en in de dorpen en steden was van dien aard dat verkeersvei ligheid aandacht moest krijgen. De gezamenlijke overheden. Rijk. provincie en gemeenten, hebben toen besloten om. sa men met het waterschap, het project Duurzaam Veilig Zeeuws-Vlaanderen te begin nen. Een omvangrijk project waar vele miljoenen euro's mee gemoeid zijn. De positieve in stelling van alle betrokkenen bij de start van het project en het brede draagvlak onder de bevolking hebben verwachtin gen geschapen. Verwachtingen die, naar nu blijkt, terecht zijn geweest. De resultaten zijn na melijk zichtbaar. Het project kent een looptijd van ongeveer tien jaar. De af spraak was dat ieder deelpro ject bekeken zou worden, zodat met name de bevolking op de hoogte kon worden gehouden van de ontwikkelingen. Zoals bij de meeste plannen van over heden, moesten er voor de uit voering keuzes gemaakt wor den: wat doen we eerst, wat kan wachten en wat is snel realiseer baar, lettend op mogelijke pro cedures. Al snel bleek dat het makkelij ker was om eerst maatregelen binnen de bebouwde kom te ne men. De procedures hiervoor waren veel minder ingrijpend dan het aanpakken van proble men op provinciale wegen. Wel is toen besloten om in de buiten gebieden meer te controleren op snelheid, wat qua uitvoering weinig om handen had. De hoe veelheid drempels en verkeers remmers, het hoge aantal boe tes en de soms wat onduidelijke inspraakprocedures zorgden er na verloop van tijd voor dat het draagvlak onder de bevolking voor de uitvoering van duur zaam veilig langzamerhand ver dween. Maar de doelstelling bleef overeind. De eerste resul taten werden langzamerhand zichtbaar, want het aantal ver keersslachtoffers nam af. Ook het rijgedrag van automobi listen werd anders. Ondanks de moeite die er in het begin was met de strikte handhaving, zag de Zeeuws-Vlaamse bevolking in dat het houden aan de snel heid voor de veiligheid veel be ter was. Daarnaast zorgden de aanpassingen van de wegens tructuur voor een verbetering van de wegen en alles wat daar bij hoort. Een kwaliteitsverbete ring die automatisch tot stand kwam. In dit hele omvangrijke project zitten leerpunten. Er zijn zaken die een volgende keer beter an ders aangepakt kunnen worg den. De samenwerking in het project was goed. Verschillende overheden met verschillende verantwoordelijkheden hebben belangrijke beslissingen niet vooruit geschoven, maar aange pakt. Daarbij is gekozen voor de strategie om eerst datgene te doen dat makkelijker ging en daarna pas de moeilijkere za ken. Anders De vraag is of dit niet anders had gekund en misschien ook had gemoeten. Bij een eventueel volgend vergelijkbaar project is dit een vraag die vooraf beant woord moet worden. Toch is de conclusie van de CDA-fractie dat het project Duurzaam Veilig Zeeuws- Vlaanderen een geslaagd pro ject is geweest, met name om dat de doelstelling (minder ver keersslachtoffers) is gehaald. Maar het kostenplaatje van het project roept de terechte vraag op of zo veel geld voor één pro ject noodzakelijk en wenselijk is. Gedurende het hele traject heeft gedeputeerde Toine Pop- pelaars het vuur uit zijn sloffen gelopen om vooruitgang te boe ken. Een compliment is op zijn plaats. Dat hij vervolgens blijk geeft van verantwoordelijk heidsgevoel is alleen maar te prijzen. Door de verschillende genoemde oorzaken is het pro ject soms niet verlopen zoals het zou moeten en de kosten zijn daardoor niet altijd be heersbaar gebleken. Maar daar over moet dan wel de correcte en volledige informatie worden gegeven. De negatieve kritiek van twee PvdA-Statenleden (Ollebek en De Koster) is dan ook totaal niet terecht, want minstens on volledig. Dat is jammer, want het onderwerp waar het hier over gaat is té serieus om er on volledig in te zijn. Maar als je, zoals beide vragenstellers doen, gaat zeggen dat door de gedepu teerde Poppelaars negatief en eenduidig over financiën wordt gesproken, vertel je maar een deel van het verhaal. Aan de ene kant is er de inhoudelijke problematiek van de verkeers veiligheid, aan de andere kant zijn er de financiële kaders waarbinnen gewerkt moet wor den. Tekort Nu was Duurzaam Veilig Zeeuws-Vlaanderen het eerste proefproject in Nederland op dit gebied. Gaande het project bleek in 2004 dat er een tekort dreigde van veertien miljoen eu ro, waarvoor bij de provincie werd aangeklopt. Toen werd be zien wat er wel en wat niet per se aan resterende deelprojecten moest worden uitgevoerd en dat leidde tot het besluit om uitein delijk zes miljoen euro extra van provinciezijde beschikbaar te stellen. Kortom: de provincie, en in het bijzonder de gedepu teerde Poppelaars, heeft in dit geval meer dan haar verant woordelijkheid genomen. En daar is niets mis mee, want ver keersveiligheid gaat voor. Drs. A.A.D. Saman, is Statenlid voor het CDA. door David Enders In het drukbevolkte kantoor tje van de opsporingsafde ling van het ministerie van Mensenrechten (Mohr), vloeien vaak tranen. „Hij werd 25 december vorig jaar thuis gearresteerd", snikt Ja- meela Abdullah Hikmet, die haar broer Jameel zoekt. In Irak zijn de afgelopen drie jaar duizenden burgers, vaak onder schimmige omstandig heden, gearresteerd. Het Mohr is een van de organisa ties waar Irakezen kunnen zoeken naar vermiste familie leden. Volgens het ministerie zitten ruim 34.000 Irakezen opgesloten in een gevangenis die onder het gezag valt van de VS of van de ministeries van Binnenlandse Zaken, De fensie of Justitie. De afgelo pen maanden is in het gevan genissysteem iets meer orde gekomen, maar veel gevangen worden nog altijd vermist. Jameela bezocht tientallen ge vangenissen voordat haar op het ministerie van Binnen landse Zaken werd verteld dat haar broer door de Wol- venbrigade (een elitepolitie korps) wordt vastgehouden. Zij werd doorverwezen naar het Mohr, dat via het centrale registratiesysteem van Ameri kaanse en Iraakse gevangenis sen zoekt naar gevangenen. Al twee weken gaat Jameela dagelijks langs bij het kan toor, maar niemand kan de in formatie bèvestigen. Ook de families van vermis ten die wel gevonden zijn, moeten het meestal doen met verwarrende berichten en moeten lang wachten voordat een proces plaatsvindt. Sinds de Amerikanen na 2004 steeds meer verantwoordelijk heden aan de Iraakse rege ring hebben overgedragen, zijn veel gevangenen al diver se malen overgeplaatst naar een andere gevangenis. Zowel het Mohr als de VS zeggen er nu hard aan te werken om ie dereen zo spoedig mogelijk een proces te geven en on- schuldigen vrij te laten. Vol gens internationale mensen rechtenorganisaties zitten sommige gevangenen al ruim twee jaar zonder proces vast. Onder de huidige Iraakse wet geving is alleen het ministerie van Justitie bevoegd om ge vangenissen te leiden, maar het ministerie zegt. te weinig opleidingsmogelijkheden en nieuwe faciliteiten te hebben om de duizenden gevangenen die nu onder andere instan ties vallen te kunnen opvan gen. Jumaa Hoessein, direc teur gevangenissen van het ministerie vertelt dat de voor bije twee jaar slechts twee nieuwe gevangenissen in aan bouw zijn genomen, die slechts plaats bieden aan zes tienhonderd gevangenen. Marteling „Wij hebben het ministerie om spoed gevraagd. Maar ze hadden hier geen rekening mee gehouden. Als niet snel meer gevangenissen gebouwd worden, dan zullen nog meer mensenrechtenschendingen plaatsvinden. Het aantal ge vangenen neemt nog steeds toe", zegt Hoessein. Directeur Sultan van de inspectie van het Mohr zegt dat zijn mede werkers elke zeven tot tien da gen gevangenen bezo,eken en dat er nog steeds bewijzen van marteling aangetroffen worden, vooral door de Iraak se politie. De mensen die door het Ame rikaanse of Iraakse leger wor den vastgehouden zijn ook moeilijk traceerbaar. De Ame rikanen registreren alleen de gevangenen in een van de vier grote militaire gevangenis sen. Zij leiden nu personeel van justitie op om Kamp Buc- ca aan te kunnen overdragen, waar zevenduizend gevange nen zitten. Maar de veelal soennitische familieleden zeg gen dat de reis naar Bucca te gevaarlijk is, omdat zij onder weg het risico lopen door sjii- tische veiligheidstroepen op gepakt te worden. CSM door Bert Steinmetz Edy Tang (41) en Li Yang (26) hebben hun hoop ge vestigd op het gratieverzoek: als hun doodvonnis maar in levenslang wordt omgezet. Het geeft hun zowaar weer wat moed, vertelt Tang in de beruchte Bangkwang-gevan- genis, bijgenaamd Bangkok Hilton, in de Thaise hoofd stad. Dezelfde gevangenis waar ook Machiel Kuijt ver blijft. Het regime op de afdeling waar de terdoodveroordeel- den verblijven, is aanzienlijk zwaarder. Tang tilt zijn been op en laat de kettingen zien, die 24 uur aan zijn enkels zit ten. Een half uur bezoek per week is hun rantsoen. Als zij bezoek krijgen, want zij heb ben veel minder publiciteit dan bijvoorbeeld Kuijt. Maar vaste bezoekers van Neder landse gedetineerden in Thai land weten hen toch te vin den. Ook zij zijn, net als Kuijt, niet op heterdaad be trapt. En ook zij houden bij hoog en laag vol onschuldig te zijn. Ook zij zijn in eerste instantie vrijgesproken. Des te harder kwam in 2003 de klap van de doodstraf aan. In 2000 verbleven de Chinese vrienden in Bangkok, als af sluiting van een vakantietrip. Zij huurden een appartement van een particulier. Bij een politie-inval werd de huis baas betrapt op heroïnehan del. „Hij was tegen de lamp gelopen, omdat een Franse drugssmokkelaar zijn tele foonnummer in zijn mobieltje had staan", vertelt Tang. De twee Nederlandse huur ders werden ook aangehou den, hoewel er geen bewijs was dat zij met de handel van hun huisbaas te maken had den. „De Franse politie wist niets van ons. Wij hadden dat gewraakte telefoonnummer ook nooit gebeld. We hadden in het algemeen nooit contact met de huisbaas, behalve dat we een appartement van hem huurden." Ondanks het ont breken van enig bewijs van hun betrokkenheid bij de drugshandel van hun huis baas, werden Tang en Yang in 2003 in hoger beroep ter dood veroordeeld. Die straf was helemaal bizar, omdat de hoofdverdachte levenslang kreeg. „Misschien helpt het dat de koning in juni zijn 60-jarig regeringsjubileum viert. Dat kan ook aanleiding zijn om ons gratie te verle nen." Maar volgens Pieter Marres, de Nederlandse am bassadeur in Bangkok, hoe ven zij daar niet op te reke nen. Ongetwijfeld zal de ko ning een algemene gratie af kondigen bij zijn jubileum (gratie houdt in Thailand strafvermindering in), maar daar komen terdoodveroor- deelden wegens een drugsde lict niet voor in aanmerking. Voor Tang en Yang geldt al leen het individuele gratiever zoek, en dat zal de koning vol gens Marres vrijwel zeker in willigen. Het bezoek van kroonprins Willem-Alexan der tijdens Bhumibols jubi leumfeest is daarbij een be langrijk drukmiddel. Ziekte Met Tang gaat het nog rede lijk. Zijn jonge vriend Yang kan dat niet zeggen; hij lijdt aan een ernstige ziekte aan zijn been. Waarschijnlijk als gevolg van een verkeerd uitge voerde operatie aan een lies breuk is zijn been zo zwaar aangetast, dat hij mogelijk de spierziekte ALS heeft opgelo pen. Onderzoek door een spe cialist heeft vorige maand uit gewezen dat alleen een dure medicijnenkuur hem kan hel pen. De Rotterdamse Leni van der Meulen, die vorige maand een petitie bij de Thaise ambassa de in Den Haag heeft afgele verd voor gratie voor de beide Rotterdammers, is inmiddels begonnen geld in te zamelen voor de kostbare medicijnen. De Nederlandse ambassade mag niet zo maar bijspringen, legt Marres uit. „Volgens de regels van het ministerie van Buitenlandse Zaken mogen wij alleen eenvoudige medicij nen verstrekken, zeg maar de huisapotheek. Maar Yang moet deze medicijnen gewoon krijgen, daar mag geen mis verstand over bestaan. We gaan deze zaak aan Den Haag voorleggen, en ik ga ervan uit dat dat goed komt." GPD Ze spreken de taal niet, komen moeilijk aan een haan en hebben overal de hulp van hun vrouw bij nodig. Importbruidegommen kunnen zich vaak maar moeilijk aanpassen aan het Nederlandse bestaan. Binnenkort begint in Den Haag een therapiegroep voor deze mannen. „Mijn vrouto op de fiets, dat was echt ondenk baar. door Saskia Wijdooqen Het is echt niet dat hij geen moderne man is. Integen deel, in Turkije maakte hij ook zelf zijn huis schoon. Maar in Nederland is alles zo anders. „Op straat lopen we naast el kaar. Dat is hier logisch, maar in Turkije loopt de vrouw een halve meter achter haar man." Muammer (29) moest er alle maal aan wennen. Dat zijn vrouw 's avonds alleen de tram nam naar de stad. Dat zij op de fiets stapte. Dat zij wél een baan had. „Ik zat maar thuis op haar te wachten. De moeilijkste tijd van mijn leven." Een groot deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren die in Ne derland opgroeien, kiest een partner uit het land van hun ouders. Uit onderzoek (2003) bleek dat 69 procent van de Turkse en 62 procent van de Ma rokkaanse meisjes in Nederland met een man uit het vaderland trouwt. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statis tiek komen dagelijks vijf a zes import damat (bruidegommen) het land binnen. In 2004 kwa men er 703 Marokkaanse en 1191 Turkse mannen naar Ne derland voor gezinsvorming. Het jaar ervoor waren dat 1103 Marokkanen en 1908 Turken. De mannen die naar Nederland komen voor een huwelijk, heb ben vaak grote aanpassingspro blemen. Zij spreken de taal niet, zijn onbekend met de Neder landse cultuur en hebben geen werk. Bij Noagg, centrum voor transculturele geestelijke ge zondheidszorg, kunnen import bruidegommen binnenkort te recht voor groepstherapie. Dick Koole van Noagg komt het pro bleem zeer regelmatig tegen. „Zij komen hier in een achter standsituatie ten opzichte van hun vrouw. Ze hebben overal hulp voor nodig: het invullen De Turkse Muammer moest in Nederland wel even wennen. van papieren, het zoeken van werk. Ze zijn afhankelijk. En dat is vooral voor Marokkaanse en Turkse mannen heel moeilijk te verkroppen." Muammer trouwde vijf jaar gele den in Turkije met de vrouw die hij via familie leerde kennen. Zij was in Nederland opge groeid, en het was vanzelfspre kend dat hij haar zou volgen. „Zij wilde niet in Turkije wo nen, zij was bang dat ze haar vrijheid zou verliezen." Het eer ste jaar van hun huwelijk woon de hij nog in Turkije, het con tact ging via e-mail en msn. En dat was soms moeizaam. „We be grepen elkaar vaak niet. En ik was jaloers. Dan vertelde ze over een mannelijke collega. Zat ik weer kwaad achter mijn com puter. 'Je mag niet met hem pra ten', schreef ik. Ik snapte niet hoe het hier werkte." In Nederland kreeg Muammer, die in Turkije als psycholoog werkte, na een paar maanden een baan op Schiphol. „Ze duw den een stofzuiger in mijn han den. 'Ga maar schoonmaken', zei die man. Als ik weigerde, dan hoefde ik niet meer terug te komen. Ik ben een krachtige man, heb een studie gevolgd. Ik voelde me zó klein. Maar ik heb het toch gedaan. Ik moest wel." Veel importbruidegommen ko men naar Nederland met grote dromen, en ook de aanstaande echtgenote en schoonfamilie hebben hoge verwachtingen. So ciologe Leen Sterckx onder zocht het fenomeen importhuwe lijk. „De schoonfamilie ver wacht dat een man uit Turkije of Marokko harder zal werken om te slagen dan iemand die hier is opgegroeid. Bovendien denken ze dat zo'n schoonzoon, die dezelfde achtergrond heeft als zij, hen goed zal begrijpen. Via de echtgenoot raakt de schoonfamilie de controle op hun dochter niet helemaal kwijt." Illusie Terwijl de bruid juist hoopt dat zij met een import damat een hu welijk aangaat waarin ze veel vrijheid zal hebben, bleek uit TRANSATLANTISCH - De Italiaanse scheepvaartmaat schappij Fratelli Grimaldi laat met ingang van 14 mei de transatlantische lijn naar Vene zuela en Midden-Amerika uit Vlissingen vertrekken. Het be treft een lijn uitsluitend voor passagiers. De gevolgen voor Vlissingen zijn nog onduide lijk, maar vast staat wel dat de stad er alleen maar beter van kan worden. VLIEGTUIG - De Israëlische luchtmacht heeft een vliegtuig van KLM-Aerocarto, dat fo to's maakte van het Egypti sche deel van de Sinai-woes- tijn, tot landen gedwongen. Het toestel vloog op dat mo ment boven Maktesh Ramon in de Israëlische Negev-woes- tijn. Er wordt nog onderzocht hoe het toestel zo uit koers heeft kunnen raken. TELEFOON - Bruinisse had de primeur: het dorp nam giste ren als eerste op Schou- wen-Duiveland een automati sche telefooncentrale in ge bruik. Daar kan dan wel voor lopig alleen plaatselijk mee worden gebeld. Burgemeester H. K. Michaëlis pleegde het eerste telefoontje: vanuit de centrale naar zijn vrouw thuis. foto Roland de Bruin/GPD het onderzoek van Sterckx. „Zij denken dat ze de sterke factor in de relatie zullen zijn, omdat hun man afhankelijk van hen is." Maar dat blijkt in de praktijk vaak een illusie. Veel import bruidegommen ontpoppen zich juist tot zeer strenge echtgeno ten. Sterckx: „Deze mannen zijn heel ongelukkig in hun rol. Ze begrijpen het leven van hun echtgenote niet en zijn heel ja loers. Als ze dan eenmaal een baan hebben, dan nemen ze con trole meteen over. Dan zit zo'n vrouw juist in een heel traditio nele relatie, die vaak eindigt in een echtscheiding." Muammer probeert zich aan de Nederlandse manier van leven aan te passen. Hij leerde de taal en heeft nu een baan als sociaal pedagogisch hulpverlener. „Ik ben wat meer Nederlands gewor den; mijn vrouw wat meer Turks. Maar het is wennen. Ik ga met haar mee op de fiets. Dat had ik een paar jaar geleden nooit kunnen bedenken, maar het kan dus wel werken." GPD Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Slalionspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraatl 8 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel' (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag t gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autorri. afschrijving acceptgiro per maand: 20,55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229,20 233.30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax, (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax:(076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend goed Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-conccrn. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, le zersservice, Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WeGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4