Auto dik DUITS Volvo S80 mikt op Weg met de grote steden Lancia valt op met Ypsilon MomoDesign Bijdehand I Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-.en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 28 april 2006 Nu aantrekkelijk voordeel op de Audi A4 Pro Line Business. Pro Line Business pakket 1.095,- - diefstalalarm - middennrmsteun vóór - radio concert - telefoonvoorbereiding - navigatiesysteem - metallic-/pareleffect lak En een teder interieur voor slechts 835,- geldt voor alle auto's die uit voorraad leverbaar zijn. ïtm poppe in samenwerking met Q AutoTrack.nl Vlissingen Terneuzen Hulst Tel. (0118) 424000 Tel (0115)647333 Tel. (0114) 370100 Van binnen is het topmodel slank en strak gemodelleerd, helemaal in lijn met bijvoorbeeld de S40/V50-serie. Test van de adaptieve cruise control in Zweden. Met geluid en een lichtje in de voorruit waarschuwt de S80 zijn bestuurder zodra een voorligger bruusk remt. Tegelijk worden de remmen alvast op scherp gezet. Volvo wil van de S80 50.000 stuks bouwen. Het topmodel moet vooral rijders van andere merken lokken. Foto's Louis Blom Volvo De Peilstok O Op liefst tweehonderd plaatsen in Nederland wordt de komende jaren grondig aan de weg gewerkt. Rijkswater staat heeft al gewaarschuwd voor extra files. Hoe anticipeert u op Operatie Groot Onderhoud? Kiest u vaker voor het open baar vervoer, voor omwegen of neemt u de overlast voor lief? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Opfrisser ~N Vorige week vroegen we hoe u de zwakke theoriekennis van automobilis ten op peil zou brengen. Ruim een kwart van de stemmers is voor verplichte opfrissingcursussen. Ook het uitzenden van theorievragen op tv scoort hoog. Een idee voor omroepen misschien? Hoe zou u de theoriekennis verbeteren? Met zijn nieuwe vlaggenschip S80 doet Volvo wederom een poging zich tussen de dominan te Duitsers te nestelen. De limousine rijdt ge weldig en ziet er, belangrijk, toch ingetogen uit. Door Rien van der Steen Dit is de beste sedan die Volvo ooit gemaakt heeft, een toon beeld van Scandinavische luxe en, om in de VS indruk te ma ken, beschikbaar niet een acht cilinder V-motor. Voor Europa is hij er natuurlijk met een dik ke diesel, cruciaal voor dit con tinent en voor de verwende we reldburgers ook nog een nieu we zescilinder lijnmotor. Volvo's splinternieuwe S80 mikt op een breed publiek, al is dat wel een publiek met geld. Inclusief ons koninklijk huis, want dat zweert bij Volvo's top model. Midden in de zomer komt de S80 hier te koop, tegelijk met China. Want Volvo wil met dit model de hele wereld inpal men. Designer Stefan Jansson KENNISMAKING roemt de soepele lijnen en de relaxte vormen van Volvo's af geslankte dikzak. De vorige S80 oogde immers enigszins plomp, terwijl de nieuwe er eer der ingetogen uitziet. Ofschoon hij net zo lang is als zijn voor ganger komt hij kleiner over. Maar hij is juist breder en ho ger, en heeft ook een grotere wielbasis en spoorbreedte. Op vallend is de flinterdunne mid denconsole, overgenomen uit •de S40/V50. Een actief onderstel is optioneel: met drie verschil lende demperinstelllingen kun je de rijkarakteristiek aanpas sen. Het heet Four C en het werkt echt. Natuurlijk borduurt Volvo voort op zijn zorgvuldig opge bouwde veiligheidsimago. Met nieuwe zijairbags, die heupen en borst beter beschermen en zachte constructies aan de voor kant om onverhoopt geschepte voetgangers en fietsers betere kansen te bieden. De auto kent adaptieve cruise control met een radarsensor: die past de snelheid van de auto automa tisch aan bij die van de voorlig ger. De S80 kent ook dodehoekwaar- schuwing: twee camera's bij de buitenspiegels houden het ge bied naast de auto in de gaten. Als bijvoorbeeld een auto in haalt, knippert een lampje bij de spiegel om de bestuurder te waarschuwen. Bi-xenon kop lampen volgen de stuurbewe- ging in bochten. En om de oren koninklijk te verwennen zit er digitale geluidstechniek in met een vermogen van 5x130 watt uit 12 boxen. Ford-bodem De S80 wordt gebouwd op de bodem waarop Ford ook zijn nieuwe S-Max zet. Rijden met de V8 is een aange name ervaring. Een beresterke motor natuurlijk, gekoppeld aan Volvo's nieuwe zestraps au tomaat, die ook in de zescilin der zit. In het segment van de S80 zijn de Duitse merken do minant, maar Volvo wil met de ze ingetogen S80 laten zien minstens net zo goed te zijn. De auto rijdt ook vorstelijk, ze ker zo fijn als Mercedessen, Au di's en BMWs. De binnenruim te is enorm, de wagen is fluis- terstil en rijdt erg comfortabel. Zelfs bij hoge snelheden kon den wij geen windgeruis ont dekken. Alleen de D5 diesel laat zich licht horen en geeft blijk van zijn extra gewicht, vooral bij remmen en in boch ten. Volvo S80. De goedkoopste wordt de 2 5T met 200 pk voor 44.000 euro. De kleinste 2 4 diesel van 163 pk komt op 46.500 euro, en dat scheelt nog maar duizend euro met de aan zienlijk fijnere D5 185 pk. Met zescilin der 3.2Tliter lijnmotor van 238 pk kost de auto 52.000 euro, de 4.4-liter V8 met 315 pk en vierwielaandrijving moet 75.000 euro in het laatje breng en. Nogal wat vriendelijker dan bij de Duitse concurrentie, maar daar zijn veelal wel dikkere diesels te krijgen. Omdat ik afgelopen week end weinig om handen had kreeg ik eindelijk ge legenheid om eens na te den ken over het fileprobleem. De kwam tot de volgende aanbe velingen: Schaf de grote steden afl Grote steden zijn nergens goed voor. Ze vormen een broeinest van piepkleine, aardig opgeknapte, huizen met onooglijke tuintjes die voor woekerprijzen van de hand gaan. En die woekerprij zen trekken mensen met mini maal twee auto's aan die ze ner gens kunnen parkeren. Piep kleine huizen met achterstallig onderhoud en geeneens onoog lijke tuinen trekken voorname lijk dealers, junkies en crimine len aan. Dan heb je het al snel over achterstandswijken. Zit welbeschouwd ook niemand op te wachten. Maar het allererg ste van grote steden is dat er el ke dag weer heel veel mensen vandaan of naartoe willen. Om welke reden dan ook. Kortom: grote steden (die dus nergens goed voor zijn) trekken files Door Maks Mulder aan! Rijbewijs met je achttiende? Wat een flauwekul. Moetje niet willen. Lui van achttien zijn in de bloei van hun leven. Die moeten lekker met de wind in nog allemaal eigen haar van hot naar her fietsen. Word je al leen maar sterker van. Autorij den is voor ouwe hobbezakken. Met een dikke buiklip over de broekband. A bike is cool, a car ma kes you a fat fool! Allemaal tegelijkertijd om half negen beginnen met wer ken? Welke idioot heeft dat be dacht? Wat is er zo handig aan half negen? Om te beginnen is er niemand echt wakker. Daar zorgen minimaal vijfendertig televisienetten met heel veel late night movies wel voor. Maar het allergrootste pro bleem van zo'n belachelijke af spraak is dat nagenoeg ieder een in een klein land met heel veel mensen op dezelfde tijd moet proberen heel ergens an ders te komen. Want niemand woont meer waar-ie werkt. Intelligente men sen met een dikke baan kopen geen absurd dure woning met een onooglijke tuin in een gro te stad. Die verkassen liever naar een rustiek dorp vijftig ki lometer verder. En intelligente mensen met niet zo'n dikke baan kunnen zich zo'n woning in de stad niet veroorloven. Dus die wonen noodgedwongen óók vijftig kilometer verderop. Cogito ergo sum: Wég met de grote steden, rijbewijs na je der tigste, flexibele werktijden en wonen waar je werkt! Door Rien van der Steen In Italië is de Ypsilon van Lan cia hot, hier zie je hem spora disch. Er is nu een uitvoering met de titel MomoDesign waar mee de Italiaanse fabriek zijn eeuwfeest luister bij wil zetten. Momo Styling Centre is een be kend designhuis in het thuis land. De feest-Lancia is herken baar aan zijn matzwarte, metal lic gelakte dak, stijlen en ach terklep, in combinatie met op vallende lalckleuren als rood, ivoor of oranje. De binnenbekle- ding wordt daarop afgestemd en de auto heeft een rijke uit rusting. Zijn bedenkers vinden de Ypsi lon vooral een vrouwenauto en dat geldt dan zeker voor de Mo mo, waarmee je veel bekijks trekt. City De stoelen zitten opvallend goed en de pook is heel handig hoog geplaatst. De stuurinrich ting is elektrisch bekrachtigd en dat werkt een tikje vaag. Het stuur is ook in de vederlichte parkeerstand ('city' te zetten, iets dat veel bestuurders maar zeker vrouwen prettig vinden. De Ypsilon MomoDesign is te koop met benzinemotoren van 80 of 95 pk, voor prijzen vanaf 16.895 euro. ^Verplichte opfriscursussen 27% (^Theorievragen rond tv-redames uitzenden 26% Nieuw theorie-examen bij verlengen rijbewijs 18% Tekstuele toelichtingen bij verkeersborden 14% Q Theorietest bij koop of lease van auto 9% Situatie laten wat die is 6% O Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen (CBR): „We pleiten er al jaren voor om bij het vernieuwen van het rijbewijs informatie mee te geven over de theorie. Dat kan met een cd-rommetje of via een website waarop je alle theorie nog eens kunt Stevig bakkie Design als filetroost. Twee Nederlandse studen ten hebben hét middel ge vonden om filestress doelma tig te bestrijden: een vers ge zet kopje espresso voor in de auto. Thijs van Cuyk en La- vrans Laading, beiden stude rend aan de ArtEZ-Academie voor beeldende kunst in Arnhem, ontwierpen het es pressoapparaat dat eenvoudig op de sigarettenaansteker is aan te sluiten. Ingeklapt is het een stevig bakkie, als armleuning tussen de twee voorstoelen. Het tweetal sleepte met zijn vinding de tweede plaats en daarmee 7.000 euro binnen op een Nespresso designwedstrijd in Milaan. Naar verluidt wordt productie overwogen. TL De beroemde 2CV gold jarenlang voor velen als familie vriend. Papa, maman, Citroën n het weekeinde van 6 en 7 mei wordt de 12e editie gehouden van CitroMobile, een beurs voor liefheb bers van Citroën. In de Veemarkthallen in Utrecht luidt het motto dan 'Papa, Maman, Citroën'. Op beide dagen kunnen bezoekers terecht tussen 10.00 tot 17.00 uur. De toegang kost 8 euro. Koninginnedak Mini, het enige automerk met dakvlaggen, levert voor het eerst de Nederlandse driekleur in een gelimiteerde oplage voor 170 euro. Eerder verschenen al de Britse Union Jack, de sportieve Chequered Flag, de Stars and Stnpes van de Verenigde Staten en de Maple Leaf van Canada op Mini's. Je kunt nu een Mini bestellen met de Nederlandse vlag op het dak. Te laat voor Koninginnedag, dat wel. De Lancia Ypsilon 'Momo' mikt nog meer dan de gewone versie op vrouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25