Auto
dik DUITS
Volvo S80 mikt op
Weg met de grote steden
Lancia valt op met Ypsilon MomoDesign
Bijdehand
I
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-.en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 28 april 2006
Nu aantrekkelijk voordeel op
de Audi A4 Pro Line Business.
Pro Line Business pakket 1.095,-
- diefstalalarm - middennrmsteun vóór
- radio concert - telefoonvoorbereiding
- navigatiesysteem - metallic-/pareleffect lak
En een teder interieur voor slechts 835,-
geldt voor alle auto's die uit voorraad leverbaar zijn.
ïtm poppe
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Vlissingen
Terneuzen
Hulst
Tel. (0118) 424000
Tel (0115)647333
Tel. (0114) 370100
Van binnen is het topmodel slank en strak gemodelleerd, helemaal in lijn
met bijvoorbeeld de S40/V50-serie.
Test van de adaptieve cruise control in Zweden. Met geluid en een lichtje in
de voorruit waarschuwt de S80 zijn bestuurder zodra een voorligger bruusk
remt. Tegelijk worden de remmen alvast op scherp gezet.
Volvo wil van de S80 50.000 stuks bouwen. Het topmodel moet vooral
rijders van andere merken lokken. Foto's Louis Blom Volvo
De Peilstok
O Op liefst tweehonderd plaatsen in
Nederland wordt de komende jaren
grondig aan de weg gewerkt. Rijkswater
staat heeft al gewaarschuwd voor extra
files. Hoe anticipeert u op Operatie Groot
Onderhoud? Kiest u vaker voor het open
baar vervoer, voor omwegen of neemt u de
overlast voor lief?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Opfrisser
~N Vorige week vroegen we hoe u de
zwakke theoriekennis van automobilis
ten op peil zou brengen. Ruim een kwart
van de stemmers is voor verplichte
opfrissingcursussen. Ook het uitzenden van
theorievragen op tv scoort hoog. Een idee
voor omroepen misschien?
Hoe zou u de theoriekennis verbeteren?
Met zijn nieuwe vlaggenschip S80 doet Volvo
wederom een poging zich tussen de dominan
te Duitsers te nestelen. De limousine rijdt ge
weldig en ziet er, belangrijk, toch ingetogen
uit.
Door Rien van der Steen
Dit is de beste sedan die Volvo
ooit gemaakt heeft, een toon
beeld van Scandinavische luxe
en, om in de VS indruk te ma
ken, beschikbaar niet een acht
cilinder V-motor. Voor Europa
is hij er natuurlijk met een dik
ke diesel, cruciaal voor dit con
tinent en voor de verwende we
reldburgers ook nog een nieu
we zescilinder lijnmotor.
Volvo's splinternieuwe S80
mikt op een breed publiek, al is
dat wel een publiek met geld.
Inclusief ons koninklijk huis,
want dat zweert bij Volvo's top
model.
Midden in de zomer komt de
S80 hier te koop, tegelijk met
China. Want Volvo wil met dit
model de hele wereld inpal
men. Designer Stefan Jansson
KENNISMAKING
roemt de soepele lijnen en de
relaxte vormen van Volvo's af
geslankte dikzak. De vorige S80
oogde immers enigszins
plomp, terwijl de nieuwe er eer
der ingetogen uitziet. Ofschoon
hij net zo lang is als zijn voor
ganger komt hij kleiner over.
Maar hij is juist breder en ho
ger, en heeft ook een grotere
wielbasis en spoorbreedte. Op
vallend is de flinterdunne mid
denconsole, overgenomen uit
•de S40/V50. Een actief onderstel
is optioneel: met drie verschil
lende demperinstelllingen kun
je de rijkarakteristiek aanpas
sen. Het heet Four C en het
werkt echt.
Natuurlijk borduurt Volvo
voort op zijn zorgvuldig opge
bouwde veiligheidsimago. Met
nieuwe zijairbags, die heupen
en borst beter beschermen en
zachte constructies aan de voor
kant om onverhoopt geschepte
voetgangers en fietsers betere
kansen te bieden. De auto kent
adaptieve cruise control met
een radarsensor: die past de
snelheid van de auto automa
tisch aan bij die van de voorlig
ger.
De S80 kent ook dodehoekwaar-
schuwing: twee camera's bij de
buitenspiegels houden het ge
bied naast de auto in de gaten.
Als bijvoorbeeld een auto in
haalt, knippert een lampje bij
de spiegel om de bestuurder te
waarschuwen. Bi-xenon kop
lampen volgen de stuurbewe-
ging in bochten. En om de oren
koninklijk te verwennen zit er
digitale geluidstechniek in met
een vermogen van 5x130 watt
uit 12 boxen.
Ford-bodem
De S80 wordt gebouwd op de
bodem waarop Ford ook zijn
nieuwe S-Max zet.
Rijden met de V8 is een aange
name ervaring. Een beresterke
motor natuurlijk, gekoppeld
aan Volvo's nieuwe zestraps au
tomaat, die ook in de zescilin
der zit. In het segment van de
S80 zijn de Duitse merken do
minant, maar Volvo wil met de
ze ingetogen S80 laten zien
minstens net zo goed te zijn.
De auto rijdt ook vorstelijk, ze
ker zo fijn als Mercedessen, Au
di's en BMWs. De binnenruim
te is enorm, de wagen is fluis-
terstil en rijdt erg comfortabel.
Zelfs bij hoge snelheden kon
den wij geen windgeruis ont
dekken. Alleen de D5 diesel
laat zich licht horen en geeft
blijk van zijn extra gewicht,
vooral bij remmen en in boch
ten.
Volvo S80. De goedkoopste wordt de
2 5T met 200 pk voor 44.000 euro.
De kleinste 2 4 diesel van 163 pk
komt op 46.500 euro, en dat scheelt
nog maar duizend euro met de aan
zienlijk fijnere D5 185 pk. Met zescilin
der 3.2Tliter lijnmotor van 238 pk kost
de auto 52.000 euro, de 4.4-liter V8
met 315 pk en vierwielaandrijving
moet 75.000 euro in het laatje breng
en. Nogal wat vriendelijker dan bij de
Duitse concurrentie, maar daar zijn
veelal wel dikkere diesels te krijgen.
Omdat ik afgelopen week
end weinig om handen
had kreeg ik eindelijk ge
legenheid om eens na te den
ken over het fileprobleem.
De kwam tot de volgende aanbe
velingen:
Schaf de grote steden afl Grote
steden zijn nergens goed voor.
Ze vormen een broeinest van
piepkleine, aardig opgeknapte,
huizen met onooglijke tuintjes
die voor woekerprijzen van de
hand gaan. En die woekerprij
zen trekken mensen met mini
maal twee auto's aan die ze ner
gens kunnen parkeren. Piep
kleine huizen met achterstallig
onderhoud en geeneens onoog
lijke tuinen trekken voorname
lijk dealers, junkies en crimine
len aan. Dan heb je het al snel
over achterstandswijken. Zit
welbeschouwd ook niemand op
te wachten. Maar het allererg
ste van grote steden is dat er el
ke dag weer heel veel mensen
vandaan of naartoe willen. Om
welke reden dan ook. Kortom:
grote steden (die dus nergens
goed voor zijn) trekken files
Door Maks Mulder
aan!
Rijbewijs met je achttiende?
Wat een flauwekul. Moetje niet
willen. Lui van achttien zijn in
de bloei van hun leven. Die
moeten lekker met de wind in
nog allemaal eigen haar van
hot naar her fietsen. Word je al
leen maar sterker van. Autorij
den is voor ouwe hobbezakken.
Met een dikke buiklip over de
broekband. A bike is cool, a car ma
kes you a fat fool!
Allemaal tegelijkertijd om
half negen beginnen met wer
ken? Welke idioot heeft dat be
dacht? Wat is er zo handig aan
half negen? Om te beginnen is
er niemand echt wakker. Daar
zorgen minimaal vijfendertig
televisienetten met heel veel
late night movies wel voor.
Maar het allergrootste pro
bleem van zo'n belachelijke af
spraak is dat nagenoeg ieder
een in een klein land met heel
veel mensen op dezelfde tijd
moet proberen heel ergens an
ders te komen.
Want niemand woont meer
waar-ie werkt. Intelligente men
sen met een dikke baan kopen
geen absurd dure woning met
een onooglijke tuin in een gro
te stad. Die verkassen liever
naar een rustiek dorp vijftig ki
lometer verder. En intelligente
mensen met niet zo'n dikke
baan kunnen zich zo'n woning
in de stad niet veroorloven. Dus
die wonen noodgedwongen
óók vijftig kilometer verderop.
Cogito ergo sum: Wég met de
grote steden, rijbewijs na je der
tigste, flexibele werktijden en
wonen waar je werkt!
Door Rien van der Steen
In Italië is de Ypsilon van Lan
cia hot, hier zie je hem spora
disch. Er is nu een uitvoering
met de titel MomoDesign waar
mee de Italiaanse fabriek zijn
eeuwfeest luister bij wil zetten.
Momo Styling Centre is een be
kend designhuis in het thuis
land. De feest-Lancia is herken
baar aan zijn matzwarte, metal
lic gelakte dak, stijlen en ach
terklep, in combinatie met op
vallende lalckleuren als rood,
ivoor of oranje. De binnenbekle-
ding wordt daarop afgestemd
en de auto heeft een rijke uit
rusting.
Zijn bedenkers vinden de Ypsi
lon vooral een vrouwenauto en
dat geldt dan zeker voor de Mo
mo, waarmee je veel bekijks
trekt.
City
De stoelen zitten opvallend
goed en de pook is heel handig
hoog geplaatst. De stuurinrich
ting is elektrisch bekrachtigd
en dat werkt een tikje vaag. Het
stuur is ook in de vederlichte
parkeerstand ('city' te zetten,
iets dat veel bestuurders maar
zeker vrouwen prettig vinden.
De Ypsilon MomoDesign is te
koop met benzinemotoren van
80 of 95 pk, voor prijzen vanaf
16.895 euro.
^Verplichte opfriscursussen 27%
(^Theorievragen rond tv-redames uitzenden 26%
Nieuw theorie-examen bij verlengen rijbewijs 18%
Tekstuele toelichtingen bij verkeersborden 14%
Q Theorietest bij koop of lease van auto 9%
Situatie laten wat die is 6%
O Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen (CBR): „We pleiten er al jaren voor
om bij het vernieuwen van het rijbewijs informatie mee te
geven over de theorie. Dat kan met een cd-rommetje of
via een website waarop je alle theorie nog eens kunt
Stevig bakkie
Design als filetroost.
Twee Nederlandse studen
ten hebben hét middel ge
vonden om filestress doelma
tig te bestrijden: een vers ge
zet kopje espresso voor in de
auto. Thijs van Cuyk en La-
vrans Laading, beiden stude
rend aan de ArtEZ-Academie
voor beeldende kunst in Arnhem, ontwierpen het es
pressoapparaat dat eenvoudig op de sigarettenaansteker
is aan te sluiten. Ingeklapt is het een stevig bakkie, als
armleuning tussen de twee voorstoelen. Het tweetal
sleepte met zijn vinding de tweede plaats en daarmee
7.000 euro binnen op een Nespresso designwedstrijd in
Milaan. Naar verluidt wordt productie overwogen.
TL
De beroemde 2CV gold jarenlang voor velen als familie
vriend.
Papa, maman, Citroën
n het weekeinde van 6 en 7 mei wordt de 12e editie
gehouden van CitroMobile, een beurs voor liefheb
bers van Citroën. In de Veemarkthallen in Utrecht luidt
het motto dan 'Papa, Maman, Citroën'. Op beide dagen
kunnen bezoekers terecht tussen 10.00 tot 17.00 uur. De
toegang kost 8 euro.
Koninginnedak
Mini, het enige automerk
met dakvlaggen, levert
voor het eerst de Nederlandse
driekleur in een gelimiteerde
oplage voor 170 euro. Eerder
verschenen al de Britse Union
Jack, de sportieve Chequered
Flag, de Stars and Stnpes van de
Verenigde Staten en de Maple
Leaf van Canada op Mini's.
Je kunt nu een Mini bestellen
met de Nederlandse vlag op het
dak. Te laat voor Koninginnedag,
dat wel.
De Lancia Ypsilon 'Momo' mikt nog meer dan de gewone versie op
vrouwen.