Argeloosheid bij de Omroep PZC lSBl8!ll Met 50% korting in de meivakantie naar Neeltje Jans 24 @ctie het alfabet van Zeeland vrijdag 28 april 2006 Lezersredacteur A. J. Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail:Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: www.pzc.nl. Getallen, daar hebben we het nogal eens moeilijk mee en we moeten nooit denken dat we wegkomen met vergissingen. Of het nu gaat om de lengte van een brug, de hoogte van een to ren, het gewicht van een vracht wagen of om de getalsmatige be nadering van een sportprestatie, de lezer betrapt ons. En stelt aanvullende vragen. Solide Zo kregen we deze week een mailtje van Jan Vermazen uit Middelburg: „Ik lees iets zeer op merkelijks in de PZC van van daag, 26 april. Leon ten Voorde meldt namelijk dat keeper Jens Lehmann van Arsenal in de Champions League reeds 700 UUR niet gepasseerd is. Dat komt dus neer op ongeveer 466 wedstrijden, exclusief eventuele verlenging(en). Dat Arsenal dan nu pas voor het eerst de finale in de CL mag spe len mag dan ook zeer verras send genoemd worden, met zo'n uitzonderlijk solide verdedi ging!" Prestatie De sportredactie heeft het nog eens opgezocht. Over Jens Leh mann werd op het moment dat het bericht werd geschreven in de Champions League al 745 mi nuten ofwel 12 uur en 25 minu ten niet gepasseerd, hetgeen als een niet geringe prestatie moet worden gezien. door A.J. Snel Tot de standaardafwijkingen van de journalist behoort dat hij nieuws als eerste wil brengen. Wie die deviatie vreemd is, moet voor een ander am bacht kiezen; hij zal zich nooit senang voelen in het land der media. Aan het gangbare, kleine gebrek is een akelig fe nomeen verbonden: naijver. Journalis ten kunnen het heel slecht velen als hun collega's sneller zijn. De natuurlijke re flex is de afgunst om te zetten in onele gant gedrag: subtiel maar ook nogal eens ordinair jatwerk. Hoe gaat dat? Een belendend medium komt met een aardig nieuwsbericht. Op de redactie van de krant of omroep die dat bericht niet heeft, wordt dan gespro ken over een 'misser'. Wie dat woord uit spreekt, doet dat met de mimiek van ie mand die zojuist met behulp van een flinke slok azijn een hap gestampt glas heeft weggespoeld. De daartoe bevoegde leidinggevende geeft als regel opdracht de misser na te trekken. Dat lot valt de redacteur ten deel die de misser had moeten voorko men of anders eentje met eelt op de ziel. Men gaat aan de slag en als het meezit, levéren de naspeuringen een stuk op dat als follow up kan worden gezien: er worden nieuwe feiten gevonden of er kan een ander perspectief worden geko zen waardoor de berichtgeving toch iets eigens krijgt. Het is in zo'n geval niet te doen gebruikelijk mee te delen dat is voortgeborduurd op een nieuwsfeit dat de concurrent heeft gebracht. Nieuws heeft nu eenmaal een eigen dynamiek en er hoeft niet eindeloos naar de bron te worden verwezen. Dat hoeft trouwens, in juridische zin, nooit. Op het moment dat een beiicht de wereld ingestuurd wordt, kan ieder een er mee doen en laten wat hij of zij wil. Niettemin, er gelden in de journalis tiek ongeschreven regels, die iets te ma ken hebben met wellevendheid. De jour nalist die een stuk van de concurrentie ongewijzigd overneemt zonder de bron te vermelden, kan binnen de eigen be roepsgroep niet op veel sympathie reke nen. Zeker als aantoonbaar is dat hij niet eens de moeite heeft genomen de feiten te verifiëren. Wie dus de uitkomsten van de oliebol lentest van het Algemeen Dagblad uit die krant overneemt, wordt geacht daar melding van te maken. Het jaarlijkse on derzoek van Trouw naar de kwaliteit Directeur-hoofdredacteur Flip Feij van Omroep Zeeland: Ere wie ere toekomt. van het onderwijs levert soms nu een maal nieuwsfeiten op die moeilijk te ne geren zijn. Worden die feiten overgeno men, dan doet men daarbij aan bronver melding. Bij deze krant in ieder geval wel. Ere „Zo doen wij dat ook," zegt direc teur-hoofdredacteur Flip Feij van Om- Toep Zeeland, telefonisch gevraagd naar zijn beleid terzake. „Ere wie ere toekomt. Als we een verhaal overnemen doen we dat zoveel mogelijk met bron vermelding. Dat is chic, dat is netjes." Dus als de PZC de voorpagina opent met een verhaal van Rinus Antonisse over het geheel ontbreken van vrijwilli ge medewerking bij boeren wier land voor ontpoldering in aanmerking komt, meldt de Omroep dat met bronvermel ding? Of als de krant met een artikel van Ernst-Jan Rozendaal komt over een nog niet publiek gemaakte Haagse nota over kernenergie, om nog maar eens een voorbeeld uit een rij te noemendan laat Omroep Zeeland de herkomst van de berichtgeving weten? „Is dat dan niet gebeurd?" vraagt Feij. „Het kan natuurlijk niet bij elk bericht, maar de regel moet toch zijn dat we wel de bron noemen. Als dat wordt ver zuimd, komt dat niet voort uit hoofdre dactioneel beleid.Als hij er nog eens over nadenkt, beaamt hij dat er wel eni ge ruimte kan zitten tussen leer en le ven: „Het komt er niet altijd van. Maar daar zit niets achter. Als het achterwe ge gelaten wordt, komt dat voort uit ar geloosheid. Ik vind dat je met bronver melding netjes moet omgaan. Er is hier vaker gesproken over dat onderwerp. Ik zal het binnen de redactie nog eens aan de orde stellen. Soms moet je dingen nog eens tegen elkaar zeggen. foto Ruben Oreel Een dag na het telefoongesprek zendt Flip Feij me een mail. Hij heeft met en kele collega's over de zaak gesproken. De laatste tijd is bronvermelding een paar keer achterwege gelaten, is hem ge meld. „Er werd zelfs zonder bronver melding een bericht meegenomen dat niet was gecheckt. Onlangs is daar in een ochtendberaad ook over gesproken en het boetekleed werd aangetrokken." Andersom Fideel. Maar. Feij heeft een verontschul digende aanvulling: „Andersom ge beurt het op precies dezelfde manier. Hoe vaak lees je als bronvermelding in de PZC een radio- of televisie-uitzen ding van onze omroep? Zelden of nooit." Zo zou er, schrijft Feij, ooit in de PZC hebben gestaan dat iets in het openbaar was gezegd, waarmee een uit zending van de omroep werd bedoeld. Leuk; een jij-bakje. Er is geen lezer te vinden die de krant van de eerste tot de laatste pe gina en van het eerste tot het laatste artikel in gelijke mate waar deert. De redactie is zich ervan bewust dat de keuzes die worden g( maakt altijd arbitrair zijn. Logisch dat op die keuzes commentaar komt. Soms op een onaangename manier, van mensen die de wijsheid in pacht hebben en ons welhaast bevelen meer aandacht te besteden aan dit en minder aan dat en die bovendien met beweringen en be zweringen komen over hoe het de Provinciale Zeeuwse Courant zal vergaan als wij de koers niet wijzigen. Vermoedelijk hebben die mensen ook zo veel verstand van voetbal, tennis, politie, religie en plantkunde. Aan Tafel Veel vaker worden we benaderd door mensen die bepaalde onderde len van de krant gewoon niet interessant vinden. Ze geven blijk van wat hun smaak is en doen dat zonder te beweren dat ze daarmee over de laatste waarheid beschikken. Deze week kwam er een inge zonden brief van mevrouw Jannie Lievense-Boone uit Middelburg. Ze had duidelijk niets met de rubriek 'Aan Tafel' van Rien van Reems. „Steevast is het geheel gegarneerd met gepeperde prijzen, al moet ik toegeven dat ze de laatste keer minder buitensporig waren dan de week ervoor. Ik weet dat er mensen zijn die zich dit makke lijk kunnen en willen veroorloven. Ik misgun het hen zeker niet. Ook wil ik niets ten nadele van de restaurants of van de prijs-kwali- teitverhouding zeggen. Wat ik me wel afvraag is, met welk doel dit in de krant staat. Voor hoeveel mensen is deze informatie nuttig? Ook ben ik benieuwd naar wie dit wekelijkse etentje betaalt. De schrijver zelf? De krant? Of brengt het beschreven restaurant niets in rekening in ruil voor gratis reclame?" Ik gun mevrouw Lievense graag haar opvatting en ook haar plei dooi meer aandacht te geven aan de voedselbanken. Maar de sugges tie dat het bm reclame gaat voor restaurants die Van Reems gratis van diners en lunches voorzien, wil ik wegnemen. Uiteraard wor den de rekeningen van de restaurant betaald door de krant. Daar mee is Rien van Reems geheel ongebonden als hij schrijft over eten en de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Als van zijn rubriek een aanbeveling uitgaat, komt dat doordat de uitbaters van een restau rant een goede prestatie leveren. En voor wie de rubriek bedoeld is' Zeker niet alleen voor geregelde bezoekers van restaurants. Zie het als een etalage waarin aantrekkelijke waren worden getoond die, al zijn ze soms duur, toch leuk zijn om alleen naar te kijken. Benieuwd Dat de waardering voor artikelen in de krant divers is, mag blijken uit een reactie op de brief van mevrouw Lievense. A. Cappon uit Wissenkerke: „Ik hoop dat jullie nog lang doorgaan met deze ru briek. De rubriek 'Aan Tafel' wordt door mij meestal als eerste gele zen omdat ik heel benieuwd ben in welk restaurant de heer van Reems heeft gegeten én wat zijn bevindingen waren. Een aantal ke ren zijn wij naar aanleiding van deze rubriek naar een van de dooi de heer Van Reems bezochte restaurants geweest. Restaurants heb ben nu eenmaal gasten nodig om rendabel te kunnen zijn. Als zij door middel van de genoemde rubriek een stukje reclame kunnen maken dan gun ik ze dat van harte." Kijk binnen in u. In uw binnenste is een bron die nooit ver droogt, als u maar weet te putten. Marcus Aurelius Kom naar WaterLand Neeltje Jans, het leukste waterpark van Nederland. Je kunt er alles leren over water en ermee spe len. Je kunt roetsjen van de waterbaan, genieten van zeed ieren, wandelen in de stormvloedkering, alles te weten komen over de.Deltawerken en de zeehondenshow bekijken. Misschien waai je liever uit in de orkaanmachine of maak je graag een boottocht op de Oosterschelde. Kortom een hele dag genieten bij Neeltje Jans voor jong en oud. WaterLand Neeltje Jans is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.30 uur. Toegangsprijzen zijn: 4 t/m 64 jaar voor abonnees met bon 8,- (normaal 16,-), 65+ voor abonnees met bon 6,50 (normaal 13,-), kinderen tot en met 3 jaar gratis. WaterLand Neeltje Jans Faelweg 5 4354 RB Vrouwenpolder Tel. 0111 655 655 info@neeltjejans.nl www.neeltjejans.nl Alleen volledig ingevulde bonnen worden aan de kassa geaccepteerd. Deze actie is geldig van zater dag 29 april tot en met zondag 7 mei 2006. Algemene voorwaarden abonneevoordeel Niet in combinatie met andere aanbiedingen. Geen korting achteraf op reeds betaalde kaarten. Alleen bonnen van krantenpapier worden in behandeling genomen. PZC is niet verantwoordelijk en kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebodene en de financiële en administratieve afwikkeling bij de deelnemende organisaties. Wijzigingen in de spelregels, data, aanvangstijden en geldende prijzen zijn te allen tijde voorbehouden. Prijzen worden uitgegeven zolang de voorraad strekt. PZC BV gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Zie het colofon van PZC voor meer informatie. Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor abonnees van PZC Voorletters: m/v Adres: j Postcode: Woonplaats: Telefoon: E-mail adres: Aantal kaarten: (max. 4) Abonneenummer: (indien bekend) H andtekening: Alleen volledig ingevulde bonnen op krantenpapier kunnen van 29 april t/m 7 mei 2006 worden ingeleverd aan de kassa van WaterLand Neeltje Jans. De actie is niet geldig in combinatie met andere acties/kortingen. Op reeds gekochte/bestaande kaarten wordt geen restitutie verleend. Zie voorwaarden elders op deze pagina.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24