Afrikaans intellect keert terug PZC I SSr: •;;v- Met uitbreiden Panamakanaal is vijf miljard dollar gemoeid PZC Mp3-moord is voer voor psychologen Dreigen schaadt debat ontpoldering Remigratie van jonge mensen is hard nodig in strijd tegen armoede te gast 26 april 1956 woensdag 26 april 2006 Honderden jonge Afrikanen, uitgehongerd en ziek, opeengepropl in gammele bootjes, halen de Europese kust. De velen die het niet ha len, spoelen dood aan op de stranden. Deze beelden halen regelma tig het nieuws. Maar aan de duizenden Afrikanen die probleemloos Europa binnenkomen, wordt weinig aandacht besteed. Naar schat ting verlaten jaarlijks 20.000 geschoolde vakmensen hel Afrikaanse continent, waardoor er een groot tekort ontstaat in landen die hen hard nodig hebben om de vicieuze cirkel van armoede en onderont wikkeling te doorbreken. door Andrew Quinn en Katie Nguyen Ooit verlieten ze Afrika van wege politieke vervolging, om werk te vinden, of om hun kinderen een beter leven te schenken. Maar sinds kort komt een groeiend aantal Afrikanen terug naar hun geboorteland, om het te helpen met hun exper tise en talent. .,Ik heb er alleen maar spijt van dat ik niet eerder teruggekeerd ben", zegt de Zuidafrikaanse zwemmer Ryk Neethling, die de VS verliet om in 2004 tijdens de Olympische Spelen in Athene het Zuidafrikaanse team een gouden medaille te bezorgen. Hij is de enige niet. Op het hele continent bezetten remigranten topposities in de regering, het onderwijs en de zakenwereld. De Liberiaanse president Ellen Johnson-Sirleaf studeerde af aan de Universiteit van Harvard en was bankier in Washington DC. De Nigeriaanse minister van Financiën Ngozi Okon- jo-Iweala was vice-president bij de Wereldbank. De Zambiaanse minister van Financiën Ng'andu Magande werkte in Brussel en de woordvoerder van de Keni- aanse regering, Alfred Mutua was docent aan de Universiteit van Dubai. „Men vroeg mij te rug te keren om mijn land te hel pen, en ik ben blij dat ik nu mijn in het Westen opgedane succes en kennis kan delen", zegt de minister van Financiën van Malawi, Gondwe, die zijn positie bij de Wereldbank in 2002 opzegde en na ruim 20 jaar terugkeerde. Volgens de Wereldbank emi greert in Kaapverdië, Gambia, Mauritius, Sierra Leone en de Seychellen meer dan de helft van alle geschoolden. De meeste Afrikaanse landen kunnen de concurrentie niet aan met het rij ke Westen, dat hoge salarissen, goede werkomstandigheden en politieke stabiliteit biedt. „De meesten willen wel terug, maar vragen zich af wat hun eigen land te bieden heeft", zegt de Keniaan David Orgut, die 9 jaar geleden in Groot-Brittannië ging studeren en er nu werkt als consultant. „Honderden univer sitair afgestudeerden in Kenia komen maar niet aan het werk. Totdat de regering de arbeids markt herstructureert, zullen de meesten liever in het buitenland blijven werken." Beloftes De emigratie heeft Afrika voor al sinds veel landen in de jaren zestig onafhankelijk werden veel schade toegebracht. Sommi ge landen proberen nu mensen terug te lokken met beloftes van stabiliteit en goede banen. Sinds in 1986 rebellenleider Youweri Museveni in Oeganda de macht greep, zijn duizenden Aziaten teruggekeerd die door dictator Idi Amin in 1972 waren verdreven. De economie groeide sindsdien met gemiddeld zes procent. Ook Kenia zoekt remi granten. „Geschoolde mensen keren langzaamaan terug, voor al in middenmanagementposi ties", vertelt Isabel Nugugi. Mensen keren terug om uiteenlo pende redenen. Een van de be langrijkste is het helpen aan de toekomst van hun land. „Sinds ik bij de Centrale Bank werk, kon ik bijdragen aan verbete ring van de economie. Ik zie een soortgelijke rol weggelegd voor veel anderen", zegt vice-presi dent van de Centrale Bank van Zambia, Denny Kalyalya, die acht jaar in de VS woonde. door Cor de Horde Wekenlang twijfelde nie mand in België eraan dat de daders van de 'mp3-moord' Noord-Afrika nen waren. De beelden van de bewakingscamera's spra ken toch duidelijke taal? Nee dus. Het waren blanke Polen. Psychologen doen al jaren on derzoek naar latent racisme, dat onuitroeibaar lijkt. Professor dr. Vera Hoorens, hoogleraar Psychologie aan de universiteit van Leuven, bewaart de krantenknipsels over de moordzaak goed. „Die ga ik binnenkort gebrui ken in colleges over stereo type denkbeelden." De moordzaak die België bijna twee weken in de ban houdt, is dan ook een school voorbeeld van onderhuids ra cisme. De blanke tiener Joe Van Holsbeeck werd in de vol le hal van het centraal station in Brussel vermoord om zijn mp3-speler. Getuigen hadden gezegd dat de daders jonge Noord-Afrikanen waren. Daarop ging de bal aan het rollen. Een politicus van Ma rokkaanse afkomst nam het initiatief tot een stille tocht. De tamelijk linkse ouders van het slachtoffer riepen op tot verdraagzaamheid - maar twijfelden intussen niet aan de getuigenissen. Toen de poli tie tv-beelden van de roof moord openbaar maakte, her kende heel België twee Noord-Afrikanen. Pas maan dagavond drong de werkelijk heid door: het waren Polen met donker haar. Professor Hoorens trapte zelf ook in de val, erkent ze. „Nu denk ik: hoe heb ik die men sen op de tv-beelden voor Noord-Afrikanen kunnen houden?" Racisme en andere vormen van stereotype denkbeelden zitten heel erg diep, legt ze uit. „We weten inmiddels dat als we van een bepaalde be volkingsgroep denken dat die agressief is, en we nemen dan leden van die groep waar, dat we dan sneller denken dat ze gevaarlijk zijn. Bij deze moordzaak is het tegenoverge stelde gebeurd. Er was een duidelijk teken van gevaar: er is met een mes gestoken. De vraag rijst wie dat gedaan heeft. De invulling gebeurt dan met stereotype beelden." Er is bijna niets tegen te doen. „Het is verschrikkelijk moeilijk te veranderen", zegt Hoorens. Zelfs verdraagzame, niet-dis- criminerende mensen zoals de familie van het slachtoffer, blijken bij psychologische proefjes vatbaar te zijn voor racisme. „Wie niet wil discrimineren probeert de denkbeelden te negeren, maar het is niet mo gelijk de denkbeelden hele maal uit te wissen. Daar is on derzoek naar gedaan. Mensen die in vragenlijsten helemaal geen racist waren, waren toch vatbaar voor subtiele discri minatie. Ze moesten dan heel snel foto's beoordelen met mensen die wel of niet een wa pen in de hand hebben. Bij al lochtonen oordeelden ze veel sneller dat die een wapen had den dan bij autochtonen." In andere situaties, zoals dis criminatie tussen man en vrouw, bestaan dezelfde ver schijnselen. „Het lijkt een al gemeen kenmerk te zijn. Zeg gen dat we het niet meer mo gen doen, zal niet helpen." Terugslageffect Recent onderzoek suggereert zelfs een terugslageffect: als iemand tijdelijk zijn gevoe lens van discriminatie onder drukt, komen ze na een tijdje des te heviger terug, weet Hoorens. De hoogleraar pleit voor truc jes om te kunnen werken met latent racisme. Zo moeten do centen op sommige Franse universiteiten de examens na kijken zonder de naam van de student erop. Anders zouden ze bij het zien van een exoti sche naam beïnvloed kunnen worden. „Het is niet zo dat je als maatschappij helemaal machteloos staat tegenover stereotypen. Je moet het zo or ganiseren dat de impact zo klein mogelijk is. Je moet technieken vinden om er mee te werken. Uitroeien van ste reotype beelden is voorlopig niet mogelijk." ANP pagina 5 verdachte zit in Polen Aankomst van een boot met 74 Afrikaanse immigranten op 21 maart van dit jaar in Cristianos op Tenerife. Bijna elke beroepstak in Afrika wordt beïnvloed door migratie - van Ivoriaanse voetballers die te kenen bij rijke Europese clubs tót Keniaanse piloten die bij bui tenlandse maatschappijen wer ken. De gezondheidssector is het grootste slachtoffer. De Wereld Gezonheidsorganisatie stelt dat wereldwijd 24 procent van door ernstige ziektes getroffen men sen (vooral hiv/aids, malaria en tubercolose) in Afrika bezuiden de Sahara leven, terwijl er zich maar 3 procent van de medici be vinden. Veel doktoren en ver-, pleegkundigen gaan naar Groot-Brittannië, de VS en Au stralië, landen die steeds afhan kelijker worden van migranten, vanwege personeelstekorten en de toenemende vergrijzing. Malawi In Malawi wordt slechts 5 pro cent van de artsenvacatures en 65 procent van de verpleegsters- posten opgevuld. In het 10 mil joen mensen tellende land is er 1 arts voor 50.000 patiënten. In Groot-Brittannië is dat 1 op 600. Recent onderzoek in Zam bia toont aan dat een derde van het medisch personeel in het bui tenland werkt. In eigen land is er 1 arts op 14.000 patiënten. Experts waarschuwen dat Afri ka zo de VN-doelstellingen niet kan halen om in 2015 de armoe de in de wereld gehalveerd te hebben en de gezonheidszorg te verbeteren. „We vinden dat voor elke arts die door hef Wes ten weggekaapt wordt, het Wes ten ons moet helpen er vier nieu we op te leiden", stelt Simon Mi- ti van het Zambiaanse ministe rie van Volksgezondheid. Ondanks de sombere voorspel lingen menen analisten dat het tij gekeerd kan worden. Vorig jaar begon Groot-Brittannië een hulpprogramma voor Malawi ter waarde van 150 miljoen euro. om de werkomstandigheden van medisch personeel te verbeteren foto AFP en de 'braindrain' (vlucht van de intelligentsia) te keren. De doelstelling van het zes jaar du rende programma is het aantal verpleegkundigen te verdubbe len en het aantal artsen te ver drievoudigen. De Internationale Organisatie voor Migratie stelt dat rijke lan den in geschoolde migranten moeten investeren, hun kennis moeten helpen vergroten en hen moeten stimuieren naar hun ge boorteland terug te keren. „Tot dat men zich realiseert dat daar voor iedereen voordeel in schuilt, zal de 'braindrain' aan houden", zegt woordvoerder Chauzy .RTR Het Panamakanaal is een van de meest bijzondere technische hoogstandjes van de vorige eeuw. foto ANP door Sal Stam Het Panamakanaal, een van de meest bij zondere technische hoogstandjes van de vorige eeuw, moet worden uitgebreid. De president van Panama, Martin Torrijos, heeft daartoe een plan op tafel gelegd waar mee 5,25 miljard dollar is gemoeid. Deskun digen menen dat er goedkopere alternatie ven zijn. Het Panamakanaal werd aan het begin van de twintigste eeuw gebouwd in tien jaar tijd. De vaarroute is altijd van. groot belang geweest voor de scheepvaart omdat die een directe verbinding vormt tussen de Atlan tische Oceaan en de Stille Zuidzee. Het scheelt een duizenden kilometers lange om weg om het Zuid-Amerikaanse continent. Door de groei van de internationale scheep vaart en doordat schepen steeds groter wor den, begint het kanaal uit zijn voegen te groeien. Deskundigen sluiten niet uit dat binnen enkele jaren het verzadigingspunt zal worden bereikt. Het Panamakanaal is tachtig kilometer lang en bestaat voor een aanzienlijk deel uit me ren. De vaarroute is echter vooral beroemd om de vele sluizen, waarin de schepen met veel precisie worden gemanoeuvreerd. Dage lijks maken er ongeveer veertig schepen ge bruik van. Het voorstel dat nu is gedaan voorziet in de bouw van een tweede vaarroute en een aan tal nieuwe sluizen, die groter zijn dan de huidige. Op die manier kan de capaciteit van het kanaal worden verdubbeld. Het par lement van Panama moet nog instemmen met het plan. Ook zal de bevolking van het Midden-Ame rikaanse land zich in referendum over de voorstellen kunnen uitspreken. President Torrijos heeft zijn onderdanen opgeroepen 'ja' te stemmen. Hij wees erop dat ook ande re landen in de regio zouden kunnen beslui ten een kanaal te graven. Uit opiniepeilin gen blijkt dat een meerderheid van de bevol king wel wat ziet in de uitbreidingsplannen. Deskundigen denken echter dat het project veel te duur is. Ze zien meer heil in het aan leggen van een grote haven aan de Stille Oceaan. Dat is veel goedkoper en er kleven minder risico's aan, menen zij. Tol President Torrijos wil de bouw van de nieu we vaarroute voor een deel financieren met leningen. Het grootste deel van de investe ringen moet echter worden terugverdiend door tol te heffen. Torrijos heeft er sinds zijn aantreden in 2004 geen geheim van ge maakt veel waarde te hechten aan een uit breiding van het Panamakanaal. De presi dent spreekt van een enorme uitdaging. Ferdinand de Lesseps, de man die tekende voor de aanleg van het Suezkanaal, begon in 1881 met het Panamakanaal. Hij stuitte echter op grote problemen en moest het kar wei staken toen in 1889 de voor de bouw op gerichte werkmaatschappij failliet ging. Het huidige Panamakanaal werd tussen 1904 en 1914 door de Amerikanen gebouwd. Door allerlei bouwproblemen en ziekten als malaria kwamen 25.000 arbeiders daarbij om het leven. Op 15 augustus 1914 voer het eerste vaar tuig door het kanaal. Dat was het Ameri kaanse stoomschip Ancona. Het Panamakanaal is tussen de 70! en 300 meter breed. De sluizen zijn 33,53 meter breed. Daardoor kunnen er schepen geschut worden met een maximale breedte van 32,3 meter. Vaartuigen van deze omvang worden in de scheepvaartwereld wel aang'eduid als Panamax-schepen. Aan beide kanten van de sluizen in het ka naal loopt een tandradspoor. Zes locomotie ven (drie links en drie rechts) trekken de boot door de achtereenvolgende sluizen en houden deze stabiel tijdens het vullen en le digen van de sluis. De Verenigde Staten exploiteerden de vaar route het grootste deel van de vorige eeuw. Op 31 december 1999 droegen zij het kanaal over aan de Panamese autoriteiten. Het is de bedoeling dat de uitbreiding van het Pa namakanaal in 2014 is voltooid, op de kop af honderd jaar nadat het beroemde bouw werk werd opgeleverd. ANP Vorige week heeft ook de Tweede Kamer zich gem.engd in het opgelaaide debat over ontpoldering. Verantwoorde lijk gedeputeerde Thijs Kra mer was niet onder de indruk van de Haagse volksvertegen woordigers die de discussie willen heropenen. De Ka merleden Siem Buijs (CDA), Janneke Snijder-Hazelhoff (WD), Arie Slob (Christen Unie), Kees van der Staaij (SGP) en Wien van den Brink (LPF) dienen hem van re pliek. Buijs verwoordt hun be- doorSiem Buijs De PZC kopte op 22 april: Geen nieuw debat over ontpoldering. En gedeputeer de Kramer kenschetste het opereren van de volksverte genwoordigers in Den Haag als 'niet sterk'. Nu is het van deze gedepu teerde bekend dat de opstel ling van een meerderheid in de Tweede Kamer hem niet bevalt, daarom is het goed om nog eens helder te maken waar het hier om gaat. Bij de nu geplande verdere verdieping van de Wester- schelde zijn er drie uitgangs punten geformuleerd, te we ten de toegankelijkheid, vei ligheid en natuurlijkheid. Volgens de ontwikkelings- schets 2010 zijn de toeganke lijkheid en veiligheid goed te realiseren zonder dat de na tuurlijkheid wordt aangetast. Nog duidelijker gezegd: na tuurcompensatie daarvoor is niet noodzakelijk. Ruil Dat de 600 hectare estuariene natuur (ontpolderen) toch is toegevoegd is louter en alleen op basis van het feit dat de Zeeuwse Milieu Federatie dit heeft bedongen in ruil voor het afzien van juridische pro- cedures die het verdere pro ces zouden kunnen vertragen. Alle opmerkingen over de Vo gel- en Habitatrichtlijn en eventuele maatregelen van de Europese Commissie zijn drei gementen djle de gedeputeer de niet kan ivaarmaken. Doelstellingen Binnenkort zal de Tweede Ka mer in het kader van de Vo gel- en Habijatrichtlijn de zo genaamde "instandhouding doelstellingen' bespreken en pas dan kan worden beslist wat er volgens de Vogel- en Habitatrichtlijn al dan niet in Nederland noodzakelijk is. Nadat de Tweede Kamer tweemaal een zeer indrin gend debat heeft gevoerd met de regering en zich heeft la ten overtuigen over de aspec ten toegankelijkheid en veilig heid, heeft de regering de Ka mer niet kunnen overtuigen van de verplichting tot ont poldering. Voorwaarde De Tweede Kamer stelde als absolute voorwaarde, mede gehoord de besluitvorming in Provinciale Staten, dat ont poldering uitsluitend kan plaatsvinden op vrijwillige basis. Indien dit niet mogelijk blijkt dan is aan de voorwaarde die de Tweede Kamer stelde om akkoord te gaan met het Ver drag van Vlaanderen niet vol daan en is er een nieuwe si tuatie waarbij het verdrag niet langer stand kan houden en waarbij ontpolderen niet langer een optie is. Het zou van moed getuigen als het provinciaal bestuur van Zeeland op dit punt open kaart zou spelen met de bur gers en niet met dreigemen ten probeert om haar zin door te drijven. Overigens dient de gedepu teerde toch te weten dat de Tweede Kamer zelf beslist of en wanneer er een debat komt. Dat dit debat er komt staat overigens nu al vast. BRAND - In een opslagplaats in Amsterdam heeft gisteren een grote brand gewoed. De brand ontstond door zelfont branding van zwavelkoolstof. Zeven personen raakten ge wond. SPOORWEG - De president-di recteur van de Nederlandse Spoorwegen komt naar Minia tuur Walcheren in Middelburg om het spoorweg-paviljoen te openen. In het paviljoen is te zien hoe de Zeeuwse spoorlijn wordt verzorgd. FILMFESTIVAL - Op het ne gende internationale filmfesti val van Cannes heeft de Neder landse documentaire film En de zee was niet meer veel lof gekregen. De film is gemaakt door Bert Haanstra. ARBEIDERS - De gemeente Amsterdam is op zoek naar bouwvakarbeiders. Het is de bedoeling om de arbeiders in te zetten voor het bouwen van woningen. BRUG - In Kopenhagen is een voorlopig plan gemaakt voor een brug tussen Denemarken en Zweden. De brug zou vijf ki lometer lang moeten worden. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail; redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtem@pze.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc-.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vnjdag van 8.30 tot 17 00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand. 20,55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229.20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 31,4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax:(076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel, (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel:-(0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend goed Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: v v. pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementenadministratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro- I n de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer- arijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, Ie- I Behoort tot WGGGNGR S!i£BiaaU33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4