Vier Zeeuwse scholen zeer zwak
50%
aad laakt drinken in caravans
KORTING
TILROE OPTIEK
Jaar uitstel aanleg spaarbekken Rilland
Gratis stadsvervoer Goes maakt nog een kansje
SPRINT PHOTO
Aantal doden in
verkeer toegenomen
ten opzichte van 2005
\vdA ziet meer in contract met jongeren dan in verbod
Ixtr aatje
oor minima
kapelle
SCHOONMAAK!
100 foto's
voor 12,00€
Kinderopvang in 's-Heerenhoek
Informatie Borssele komt achteraf
Dijkwerken bij Hans weert
zeeuwse almanak
Beroepskeuze
gemeenteraad van Kapelle
eft dat gisteravond besloten,
ontvangen het geld via een
hoging van de gemeentelijke
Irage in de kosten van een
ectieve ziektekostenverzeke-
t alle minima in de gemeen-
Kapelle zullen echter van
douceurtje kunnen profite-
omdat een aantal van hen
bij de collectieve ziekte-
itenverzekering is aangeslo-
De gratis transferiumbus rijdt op dinsdagen en zaterdagen van de Zeelandhallen naar het Goese centrum en terug.
foto Wilem Mieras
door René Schrier en
Arnold Mandemaker
GOES - Vier Zeeuwse scholen,
de Vrije School Zeeland en Korc-
(Advertentie)
Advertentie
OP DE COMPLETE BRIL
(MONTUUR EN GLAZEN)
ALLE MERKEN EN SOORTEN GLAZEN
BRILCOLLECTIE 2006-2007
h WALSTRAAT 81 VLISSINGEN
0118-412370 www.tilroe.nl
~~1 OP KONINGINNEDAG ZIJN WIJ DE GEHELE DAG GESLOTEN
zakschool in Middelburg, De
Kring in Goes en De Golfbreker
in Breskens, presteren zeer
zwak. De leerlingen zijn daar
van de dupe; zij lopen kans op
onderwijsachterstanden die la
ter niet meer kunnen worden in
gelopen.
In een reactie op het oordeel van
de inspectie voeren de Zeeuwse
scholen aan dat er bij hen bijzon
dere omstandigheden aan de or
de waren op het moment van
het onderzoek, of dat hun
school niet te vergelijken is met
het reguliere onderwijs.
Blijft snelle verbetering uit, dan
dreigt minister Van der Hoeven
(CDA, Onderwijs) de financie
ring stop te zetten, wat het ein
de van de vier scholen betekent.
De Inspectie van het Onderwijs
onderzoekt elke vier jaar de
kwaliteit van het basisscholen.
Dit jaar worden voor het eerst
de namen bekendgemaakt van
de scholen die zeer zwak preste
ren. Dat zijn er 74 voor de perio
de 2002-2006. Dat gebeurt op
aandringen van de Tweede Ka
mer, die daarom in een motie
heeft gevraagd.
De 74 slecht presterende scho
len krijgen actieve steun van het
ministerie en de inspectie om
het niveau te verbeteren. Slaan
scholen deze 'helpende hand' af,
dan kan Van der Hoeven tijde
lijk het bestuur op non-actief
stellen en een bewindvoerder
aanstellen. Helpt ook dat niet,
dan is het dichtdraaien van de
geldkraan een 'uiterste sanctie',
aldus Van der Hoeven gisteren
in Den Haag bij de presentatie
van het inspectierapport. Vol
gens de minister spelen het
schoolbestuur en het manage
ment van de school een 'cruciale
rol' bij de kwaliteit van het on
derwijs. Zij benadrukte dat er
geen 'kant en klare recepten'
klaarliggen voor slecht preste
rende scholen.
Traditioneel
De zeer zwakke scholen zitten
vooral buiten de grote steden en
zijn vaak tot een complete klas
kleiner dan gemiddeld. Het gaat
altijd om een samenspel van fac
toren die een school 'zeer zwak'
maken, zoals veel ouders met
een lage vooropleiding, een tra
ditioneel denkend schoolbe
stuur en weinig doorstroming
bij de docenten. De slecht preste
rende scholen houden vernieu
wing af uit angst het 'eigen ka
rakter te verliezen'.
Opvallend is dat twaalf van de
74 zeer zwakke scholen, ruim
een zesde, de 'vrije school-ideo-
logie' aanhangen. Hoe dat pre
cies zit, kon inspecteur-gene
raal K. Kerzevee niet aangeven.
Zij vermoedt dat het iets te ma
ken heeft met het vrijblijvende
karakter van het aangeboden on
derwijs.
Ondersteuning
Directeur R. Janse van de
Korczakschool voor speciaal
(voortgezet) onderwijs geeft
aan dat hij en zijn mensen veel
tijd steken in de ondersteuning
van leerlingen zodat die weer
tot leren komen. Dat wordt
door de onderwijsinspectie niet
meegerekend als onderwijstijd.
Als onze leerlingen goed zou
den presteren, konden ze naar
een andere school, geeft Janse
aan. „Onze leerlingen zijn
meestal niet gericht op leren.
Ze zien leren niet als een nood
zakelijk kwaad, maar als een
kwaad."
Hij gaat nu met de inspectie in
de slag om de visie en de missie
van de school duidelijk te ma
ken. Voor de Korczakschool
moet een ander toetsingskader
gelden, vindt Janse.
C. van Oers van de Middelburg
se Vrije School begrijpt wel dat
zijn school het niet goed doet
volgens de maatstaven van de
inspectie. Een Vrije School is
voor vernieuwend onderwijs en
hanteert nu eenmaal een be
paalde filosofie om het onder
wijs op te bouwen. Docenten
gaan een aantal jaren met een
klas mee en weten daardoor
precies wat hun leerlingen kun
nen. Het breekt de school nu op
dat dat niet is vastgelegd zoals
de inspectie dat graag zou zien.
Overigens wordt daar wel aan
gewerkt, geeft Van Oers aan.
Ook als je ziet naar wat voor on
derwijs de kinderen uit groep
acht toe gaan, blijkt dat het
wel goed zit, is zijn commen
taar.
De basisschool De Golfbreker
in Breskens zat midden in een
fusieproces toen de inspectie
langskwam. Alle energie werd
daarin gestoken.
Bij De Kring in Goes was nie
mand aanwezig die een reactie
op het rapport kon geven.
door Rob Paardekam
RILLAND - De aanleg van een
spaarbekken voor zoet water in
de Eerste Bathpolder bij Rilland
is uitgesteld tot eind 2007.
De aanleg stond eigenlijk ge
pland voor het einde van dit
jaar, maar technische aspecten,
die nog verder moeten worden
uitgezocht, zorgen voor vertra
ging. Zo is nog niet precies dui
delijk welk afdekfolie gebruikt
moet worden om het water te be
schermen tegen zonlicht. Verder
moeten de dijken rond het bek
ken waarschijnlijk zwaarder
worden gemaakt dan gedacht.
De aanleg van het bekken is een
initiatief van waterbedrijf Evi-
des, dat voor de helft eigendom
is van Delta. De afgelopen zo
mers constateerde het bedrijf
dat er soms weinig water vanuit
de Biesbosch naar de landbou
wers in Zeeland en Brabant kon
worden gevoerd. Het spaarbek
ken moet daar verandering in
brengen. Door daar op momen
ten dat er veel water is een voor
raad aan te leggen, zijn de boe
ren in mindere tijden altijd ver
zekerd van water. Evides stelt
dat die boeren geen hinder zul
len ondervinden van het uitstel.
Ze krijgen de komende tijd ge
woon water uit de Biesbosch om
hun percelen mee te beregenen.
De gemeente Reimerswaal ging
onlangs schoorvoetend akkoord
met de aanleg van het bekken.
Ze vind de locatie - langs de
snelweg - eigenlijk niet zo heel
geschikt. Gronden bij het Schel-
de-Rijnkanaal en achter het
spanningsverdeelstation bleken
echter niet te koop, terwijl een
plek naast bedrijventerrein De
Poort niet handig is, omdat er
geen gemaal of waterpijpleiding
in de buurt ligt. Het college
stemde toch in met het plan. Om
het spaarbekken enigszins aan
het beeld te onttrekken, wordt
het straks omgeven met groen.
dactie: 0113-315649
Kvv.pzc.nl
nail:redactie@ pzc.nl
stbus 314460 AA Goes
/ertentie-exploitatie:
iord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
fuws-Vlaanderen: 0114-372770;
ionaal: 020-4562500.
loensdag 26 april 2006
editie Bevelanden-Tholen
or Rob Paardekam
UININGEN - De meeste par-
n in de Reimerswaalse raad
Hen dat de gemeente eindelijk
is iets gaat doen tegen drank-
iruik door jongeren in cara-
uitzoeken welke mogelijkheden
er zijn. Hij wilde de illusie dat
er nu helemaal niets wordt ge
daan wegnemen. „De politie
weet waar die caravans staan en
gaat ook regelmatig kijken. Ze
kan mensen de toegang tot de ca
ravans echter niet ontzeggen."
De PvdA opperde het idee om
contracten af te sluiten met de
jongeren en de eigenaren van de
grond waar de caravans staan.
Dan kunnen duidelijk afspra
ken worden gemaakt. Dat zou
volgens de sociaal-democraten
wel eens meer effect kunnen sor
teren dan een verbod.
De raad ging overigens akkoord
met het voorstel om 30.000 euro
uit te trekken voor het eerder ge
noemde project. Er wordt nu
een werkgroep gevormd met ver
tegenwoordigers van onder
meer de gemeente, de horeca,
de kerken, sportkantines,
ouders en winkeliers. Deze men
sen moeten ideeën gaan beden
ken om jongeren bewust te ma
ken van de gevaren van overma
tig alcoholgebruik. Het project
wordt over twee jaar geëvalu
eerd. „Maar denk nu niet dat
het hele probleem dan is opge
lost", gaf wethouder De Kunder
nog mee.
caravans, die veelal in boom-
irden staan, zijn veel fracties
lange tijd een doorn in het
De discussie over het plan
cohol en jeugd' - dat voorziet
iet terugdringen van het alco-
gebruik onder jongeren- was
leren aanleiding om het er
er eens over te hebben.
Weststrate merkte op dat het
unnig is om geld in het pro-
t te stoppen als het drinken
caravans niet aangepakt kan
rden. Ook de andere partijen
iden er graag iets tegen doen,
ar volgens C. Schoof (PvdA)
het probleem moeilijk te
kelen, omdat de caravans op
véterrein staan. Dat ging
Jumelet (ChristenUnie) weer
ite ver. „Ook al is het privé-
rein, dan moeten we het toch
men verbieden? Het zijn toch
m campings?" P. Koeman
)A): „Ja, maar je kunt het
werkgever niet verbieden
een schaftkeet in zijn boom-
ird te zetten." Een ingewik-
de kwestie dus.
ithouder J. de Kunder zei te
len dat het project dat bin-
kort gaat lopen de jongeren
hun ouders bewust maakt
de gevaren van alcoholge-
ik, zodat ze de caravans uit
hzelf gaan mijden. Daar ge-
ft echter niet iedereen in.
rgemeester A. Huisman gaf
i dat het met de huidige APV
lig is om op te treden tegen
caravans, maar hij wil best
PELLE - Mensen met een mi-
numinkomen in Kapelle krij -
i van de gemeente een extra
van honderdzeventig euro
jaar.
door Frank Balkenende
GOES - Als Goes de gratis
transferiumbus wil uitbreiden
met extra ritten en haltes, dan
moet de gemeenteraad de
voorzet geven. Het college van
burgemeester en wethouders zet
voorlopig in op extra parkeer
plaatsen in en rond de binnen
stad.
Voor een proef met gratis open
baar vervoer, is na onderzoek
vanwege de hoge kosten (dik
acht ton) in de gemeente- raad
geen meerderheid te vinden.
De meeste fracties willen wel la
ten onderzoeken of de transferi-
rumdienst kan worden uitge
breid met extra haltes en moge
lijk speciale service voor oude
ren en mindervaliden. Dat bleek
maandagavond in de commissie
grondgebied.
PvdA, GroenLinks, D66 en
SGP/ChristenUnie zien brood
in een studie naar uitbreiding
van de gratis transferiumdienst.
Het CDA gaat daar waarschijn
lijk wel in mee. Voor de VVD
hoeft een beperkt experiment
niet. Die fractie kiest voor
meer parkeergelegenheid in het
centrum, zoals de te bouwen
parkeergarage aan de Oost-
wal.
De transferiumbus rijdt nu op
dinsdagen en zaterdagen heen
en weer tussen het parkeerter
rein bij de Zeelandhallen en de
binnenstad. Wellicht is het mo
gelijk de route van de bus te ver
lengen en zo meer op- en uitstap-
plaatsen te scheppen. De vraag
is wat de extra kosten daarvan
zijn. De transferiumbus kost nu
zo'n 60.000 euro per jaar.
De bal ligt nu de bij de gemeen
teraad. Eén of meer fracties zal
met een voorstel moeten komen.
Wethouder M. Dieleman (CDA,
verkeer) liet maandagavond
doorschemeren zo'n voorstel
niet op voorhand te zullen afwij
zen.
Ook via de website www.sprintphoto.nl
Alleen geldig bij aaneengesloten bestanden, levertijd 2 dagen
's-HEERENHOEK - In 's-Heerenhoek bestaat veel belang
stelling voor buitenschoolse opvang (BSO) voor basisscho
lieren. Tweeëntwintig verschillende ouders bezochten gis
teravond een informatiebijeenkomst over de mogelijke
komst van een BSO in de plaatselijke Don Bosco-school.
Of deze belangstelling zich omzet in daadwerkelijke aan
meldingen is volgens een medewerkster van stichting Kin
deropvang De Bevelanden altijd de vraag. Zij gaat er van
uit dat 'in elk geval meer dan één kind wordt aangemeld'.
Kinderopvang De Bevelanden is dan ook vast van plan
een BSO in 's-Heerenhoek te openen na de zomervakan
tie. Bij zeven kinderen is een BSO rendabel, maar dat aan
tal hoeft niet per se direct te worden gehaald. Kinderen
kunnen in de BSO maandag, dinsdag en donderdag te
recht vanaf einde schooltijd tot zes uur 's middags.
DEN HAAG - Staatssecretaris Van Geel (CDA, Milieu) is
bereid na ondertekening van het convenant over het lan
ger openhouden van de kerncentrale in Borssele en na af
ronding van eventuele juridische acties de Tweede Kamer
feiten te verstrekken die tot dusver vertrouwelijk zijn ge
bleven. Daarmee komt het kabinet een klein beetje tege
moet aan de wil van de Kamer, die gisteren in een motie
vroeg om inzage in de vertrouwelijke informatie. De Ka
mer wilde vóór het debat over het openhouden van Borsse
le tot 2033 de infonnatie inzien op basis waarvan Van
Geel denkt dat bij eerder sluiten van de kerncentrale de
Staat een enorme schadeclaim aan de broek krijgt. Voor
af krijgt de Kamer niets. Persoonlijke beleidsopvattingen
wil het kabinet helemaal niet openbaar maken, aldus Van
Geel in een brief die gisteren aan de Kamer is gestuurd.
De andere informatie blijft vertrouwelijk in verband met
mogelijke juridische procedures die het Rijk nog moet voe
ren. Zijn die van de baan, dan wordt die informatie wel
aan de Kamer verstrekt. Morgen debatteert de Kamer
over de sluitingsdatum van de kerncentrale.
HANSWEERT - Het projectbureau Zeeweringen is begon
nen met het versterken van drie kilometer dijk bij Hans-
weert. De nieuwe dijkbekleding langs de voorhaven van
het sluizencomplex zal straks bestaan uit betonzuilen, ter
wijl op de westelijke havendijk zogeheten Haringman-
blokken worden gebruikt. Dat zijn oude betonblokken,
die op hun kant worden gezet. Op de oostelijke ha vendam
komt breuksteen te liggen. Dat wordt ingegoten met giet-
asfalt. De bovenste tien centimeter overigens niet, om aan
groei te bevorderen. Er zijn maatregelen genomen om die
ren als de rugstreeppad tijdens de werkzaamheden te be
schermen. Omwonenden zullen de komende tijd enige
overlast hebben van aan- en afrijdende vrachtauto's.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Met tien
verkeersdoden tot en met giste
ren scoort Zeeland niet goed op
het gebied van verkeersveilig
heid. In diezelfde periode vorig
jaar waren er vijf te betreuren,
aldus secretaris H. Rhebergen
van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland (RO-
VZ).
In 2005 kwamen in totaal 23 per
sonen in het Zeeuwse verkeer
om het leven. Precies evenveel
als het jaar daarvoor. Of eind
dit jaar wederom dat aantal
gehaald kan worden, is volgens
Rhebergen maar de vraag. Vorig
jaar vielen met name in de
maanden mei, juni en juli flink
wat doden in het verkeer, zodat
de aanvankelijke goede start
van dat jaar na een paar ernsti
ge botsingen teniet werd ge
daan. De secretaris van het RO-
VZ durft dan ook niet vooruit te
kijken omdat een flinke botsing,
of het ontbreken daarvan, alle
statistieken overhoop kan
gooien. Wel weet hij dat die tien
doden onder veelal verschillen
de omstandigheden zijn geval
len.
Ziekenhuis
Om de verkeersveiligheid echt
te meten, kijkt Rhebergen dan
ook liever naar het aantal ge
wonden die in het ziekenhuis be
landden. Daar heeft hij te ma
ken met veel grote aantallen en
kan dan ook makkelijker de ech
te vorderingen zien.
In 2004 waren er 319 zogeheten
ziekenhuisgewonden. De jaren
daarvoor schommelde dat
aantal rond de 370, zodat die da
ling van 15 procent met veel ent
housiasme werd ontvangen door
het ROVZ. Vorig jaar zette die
daling door. Eind dat jaar wa
ren 282 mensen één dag of lan
ger in het ziekenhuis opgeno
men als gevolg van een verkeers
ongeval. Wederom een daling,
nu met 12 procent, aldus Rheber
gen.
Die daling is volgens hem ver
oorzaakt door een combinatie
van factoren. De scherpere
controle door de politie, het aan
passen van de wegen, voor
lichting en educatie. Vooral dat
laatste zou volgens hem nu wel
eens zijn vruchten af kunnen
werpen. „Alle middelbare
scholieren krijgen nu al ja
renlang onderricht in verkeers
veiligheid. Dat moet op een ge
geven moment z'n effect heb
ben."
Beleidsplan
In het beleidsplan Verkeersvei
ligheid Zeeland staat dat in
2010 het aantal ernstige ver
keersslachtoffers met twintig
procent gedaald moet zijn ten
opzichte van de periode 2001 -
2003. Dat betekent maximaal
321 verkeersgewonden en do
den, met als extra voorwaarde
maximaal 24 doden.
Als naar vorig jaar gekeken
wordt, is dat streefgetal reeds
gehaald. Rhebergen heeft echter
nog geen cijfers van de zieken
huizen over het aantal verkeers
gewonden dat dit jaar is geval
len. Hij weet dan ook niet of Zee
land nog steeds onder dat streef
cijfer zit.
De vierjarige Julius kreeg de
klassieke vraag voorgelegd:
wat wil je later worden. Zijn
antwoord was dan ook niet
minder klassiek: brandweer
man.
Toen hem, fijntjes, werd ver
teld dat het een vak is dat
niet zonder risico's is, dat fy
sieke kracht en durf vergt - ei
genschappen die hij tot dus
verre bepaald niet overmatig
heeft ontwikkeld - besloot hij
bij nader inzien terug te ko
men op zijn beroepskeuze.
„Ik weet al wat ik later wil
worden", zei hij later, na am
pel beraad. „Smurf."