PZC Liefde, daar geloven we nog net in Alleen teksten waarvan ik zelf kippenvel krijg Nieuw klassiek theater Han Kooreneef, schrijver van Marco Borsato Redactie bijlagen: 0113-315680 I ji/ww.pzc.nl E-mail:redactïe@ pzc.nl postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. woensdag 26 april 2006 Bevrijding in noten 25 n Duitsland trekken zijn stukken volle zalen, maar in Nederland is hij vrijwel onbekend. Nu komt De Theatercompagnie met een nieuw stuk van Roland Schimmelpfennig: De Vrouw van Vroeger. Het blijkt een verrassend klassiek stuk. Theatercompagnie-dramaturge Rezy Schumacher: „Dit stuk kun je over honderd jaar, in een heel ander decor, nog steeds spelen." Staat opeens die jeugdliefde voor je deur. Zo eentje die je op je twintigste eeuwige trouw beloofde tijdens een zwoe le zomervakantie. Je bent haar vergeten. Nu ben je in de veertig en staat je echtgenote, die niet van haar voorgangster op de hoogte is, naast je. Wat zeg je, nu je oude liefde de haar beloof de trouw komt opeisen? Ieder to neelstuk, maar ook ieder boek, begint met een eenvoudig gege ven. Goede toneelstukken en boeken maken van dat simpele gegeven iets heel groots. Roland Schimmelpfennig (1967) schrijft hele goede stukken. Hij werd er in Duitsland en daarbuiten be roemd mee, behalve in Neder land. Hier was twee seizoenen geleden alleen zijn stuk Arabi sche Nacht te zien, in een pak kende regie van Matthijs Rüm- ke. In dat stuk liep een actie van helpende buren in een flatge bouw volledig uit de hand. Het leverde komisch, maar tegelij kertijd hartverscheurend en meeslepend theater op. De Vrouw van Vroeger, dat nu door De Theatercompagnie wordt gebracht, is zwaarder van thematiek, maar niet minder pakkend. Rezy Schumacher is al zeker twintig jaar vaste dramaturg van Theatercompagnie-regis seur Theu Boermans, die deze voorstelling regisseert. In haar functie introduceerde zij schrij vers als Rainald Goetz en Wer ner Schwab, vooral bekend van zijn zogenoemde Faecaliëndra- ma's. Vaste vertaler van die mar kante stukken was haar partner Tom Kleijn. Samen zijn zij nu ook verantwoordelijk voor de keuze voor De Vrouw van Vroe ger. Schumacher herkent in dit stuk, waarin de oude geliefde uitein delijk wraak neemt op de man die zijn belofte niet nakwam, een klassiek gegeven: „Het the ma is inderdaad nauw verwant Duitsland is de crisis in het re gisseurstheater enorm. Dat zat er natuurlijk ook wel aan te ko men. Niet iedereen kan een origi neel en onmiskenbaar kunste naar zijn als Robert Wilson of Christoph Marthaler. Die zijn volstrekt uniek. Maar de conse quentie van de nadruk op de in breng van de regisseur leidt wel tot veel regisseurs die op die grootheden willen lijken." Tom Kleijn: „We hebben het na tuurlijk een beetje gehad met de zoveelste Tsjechov waarin een regisseur honderd samovars op het toneel zet en waar hij de spe lers in hun blote piemel tussen door laat lopen." Dus werd het tijd voor iets nieuws. Een toneelstuk dat de grote vragen niet uit de weg gaat en dat klassieke allure niet schuwt. Ook al is het drama een bijna alledaags gegeven. Tom Kleijn weet dat als geen ander: „Ik heb het zelf meegemaakt, dat een oude liefde opeens weer in mijn leven kwam, waar Rezy niets van wist. Hoe moeilijk die situatie dan wordt: het is in de kern natuurlijk enorm vleiend wanneer er twee vrouwen om je strijden. Vrouwen twijfelen niet, terwijl mannen niets an ders doen. Daarin ligt zo'n beet je de kern van de menselijke tra gedie." Wijbrand Schaap De Vrouw van vroeger door De Thea tercompagnie. Tot en met 30 april in het Compagnietheater in Amster dam. Landelijke tournee vanaf sep tember. foto's GPD ment van overmoed voldoende voor een eindeloze keten van consequenties. Dat is prachtig." Fossiel Roland Schimmelpfennig is in middels een begrip in Duits land. Zijn werk wordt omarmd door zowel de liefhebbers van de avant-garde als het grote pu bliek dat zich vooral met amuse ment bezighoudt. Dat is eigenlijk al uniek. Een vo rige generatie schrijvers, zoals Heiner Müller, Botho Strauss en Thomas Bernhard, schopte voor al tegen het establishment. Tom Kleijn: „Ik ben zelf hele maal van die generatie. Ik heb de armoe en de benauwenis van de jaren vijftig meegekregen en stond in de jaren zestig en zeven tig ook vooraan toen het sys teem omver moest. Inmiddels ben ik dus een fossiel." Maar dan wel een fossiel dat een ope ning vindt naar een nieuwe gene ratie schrijvers. Rezy Schuma cher: „Werner Schwab was ei genlijk het eindpunt van die ge neratie schrijvers. Zijn toe komstvisie was inktzwart: van af hier restte ons alleen nog uit sterven. Na Schwab heeft het Duitse theater tijd nodig gehad om nieuwe wegen te zoeken. Met Schimmelpfennig en Von Mayenburg, van wie we in mei een stuk (Het Koude Kind) bren gen is er werkelijk iets nieuws gekomen. Dit is een generatie van schrijvers die weer een we reld op het toneel durft zetten." En daarmee doelt ze op een emancipatiebeweging van schrij vers, die hun stukken weer niet uitsluitend als 'halfproduct' wil len zien, maar die verder gaan. Schumacher: „De mist van al te persoonlijke bekentenis-perfor mances trekt op. Er worden weer keuzes gemaakt, er wor den verhalen verteld die boven het individuele conflict uitstij gen. Het gaat niet meer over Jan tje en Marietje die ruzie hebben, maar over fundamentele keu zes." Tom Kleijn: „De schrijvers van nu zien de gaten vallen in het weefsel van de perfecte maat schappij die we leken te hebben, en ze laten die op een hele duide lijke manier zien." Met schrij vers die hun positie zo sterk op eisen, lijkt er een kentering te komen in het theater, waarin lange tijd de regisseurs de dienst uitmaakten. Niet de stuk ken, maar de visie van de regis seur op die stukken was belang rijk. Schumacher: „Zeker in Scènes uit De vrouw van Vroeger van Roland Schimmelpfennig aan de klassieke tragedie Medea van Euripides. En zeker niet al leen in het verhaal en de manier waarop de wraak gestalte krijgt. Het zit hem ook in de al lure. De Vrouw van vroeger ver telt iets wezenlijks over de lief de: het is een van de laatste din gen waarin mensen in deze tijd nog geloven." En in dat geloven zit juist de klassieke allure ver borgen. Schumacher: „Romy, de vrouw die de belofte van haar oude liefde komt opeisen, is een klassiek personage. Net als de grote rollen uit de tragedies die we nog steeds spelen gaat zij on dubbelzinnig voor haar zaak. Dat is bijna religieus. Ze is con sequent op een manier die we in het dagelijks leven niet meer zien, maar waar we wel graag naar kijken op het toneel." Tom Kleijn: „De man in dit stuk maakt één fout: hij twijfelt op het beslissende moment. Schimmelpfennig maakt dat heel helder. Dat ontleent hij ook aan de klassieken. In de trage die van Oidipus blijkt één mo- Tekstschrijver Han Kooreneef i. schreef meer dan veertig songs voor Marco Borsato. Liefde en ver driet blijven favoriete onderwerpen. Een lied over een koffielepeltje vin den de mensen niet zo leuk.' Ooit solliciteerde Han Kooreneef bij Grolsch. 'Ondanks het feit dat uw product mij in mijn zojuist voorbije studententijd regelmatig het ochtend gloren met bonkend hoofd heeft doen tale ven, solliciteer ik naar een juridi sche functie', begon hij zijn brief. Kooreneef mocht prompt op gesprek tarnen. Anno 2006 zijn de wetboeken yan Han Kooreneef (43) vergeeld. Hij besefte tijdens het solliciteren dat hij foor zijn veertigste verjaardag 'aan de beademing zou liggen' als hij daad werkelijk een kantoorbaan zou accep teren. „Ik ben een ongelofelijk vrij- taidsdier." De meester in de rechten gooide het roer om. „Tijdens mijn stu die vond ik muziek maken, toneel spe len en teksten schrijven het leukst. Ik dacht: oké, ik ken niemand in de mu ziek, maar ik geef me een jaar om te onderzoeken of ik het desondanks tan redden als tekstschrijver com ponist." Kooreneef doet zijn verhaal in de stu dio achter zijn huis in Rosmalen. Tus sen een drumstel, piano, gitaren, com puters en stapels boeken en cd's ver telt de man achter de hits van Marco Borsato hoe het zover kwam. Nadat hij twee keer was blijven zitten op het gymnasium deed de jonge Han Kooreneef staatsexamen. „Daarna moest ik gaan studeren. Ik had alleen geen idee wat. Het liefst wilde ik be roepsflierefluiter worden. Waarom? Omdat flierefluiten leuk is. Het brengt jammer genoeg geen geld op." Omdat zijn vader vice-president van de rechtbank in Den Bosch was, koos Kooreneef uiteindelijk voor een stu die rechten. „Maar ik had er geen pas sie voor." De eerste twee jaar bracht hij zijn tijd door met feestvieren, to neelspelen en teksten schrijven. „Omdat de dienstplicht dreigde, heb ik het derde jaar mijn propedeuse ge haald. Het vierde jaar haalde ik één vak. In de tijd dat ik mijn studie had kunnen voltooien, had ik het eerste jaar en één vak afgerond." Kooreneef kreeg langzamerhand een hekel aan zichzelf. „Als ik weer eens ergens met een biertje in mijn hand stond, voelde ik me meer en meer een lam- bal. Ik besloot mijn studie af te ma ken. Ik ben niet als een Calvijn gaan leven, maar was drie jaar en twee maanden later wel klaar." Titel Met zijn bul op zak toog Kooreneef naar de bank voor een lening. „Na wat sollicitatiegesprekken was ik er van overtuigd dat de advocatuur niets voor mij was. Op grond van mijn titel dacht ik wél 15.000 gulden te kunnen lenen. Dat had ik nodig om een jaar rond te komen." De bank werkte mee en Kooreneef sloot een deal bij een studio. „In de avonduren mocht ik voor niets opne men, in ruil voor een deel van het au teursrecht als ik iets zou bereiken." Het geluk was aan zijn zijde. „Op een avond was een vertegenwoordiger van de platenmaatschappij van Ron Brandsteder in de studio. Zonder dat ik het in de gaten had, luisterde hij naar de cabaretteksten die ik inzong. Toen hij hoorde dat ik ze zelf geschre ven had, vroeg hij me de teksten voor een album van Brandsteder te schrij ven." Vanaf dat moment ging het snel. Na de plaat van Brandsteder werd Kooreneef gewaagd teksten te schijven voor onder anderen Willeke Alberti en Kinderen voor Kinderen. „Voor ik het wist stond ik op zestien albums met teksten of melodieën." Rijk werd Kooreneef er niet van. „Toen het jaar om was, had ik 2000 gulden verdiend. Maar er was zoveel gebeurd dat ik wel toekomst in het tekstschrijven zag." Om iets meer financiële zekerheid te krijgen, ging Kooreneef als redacteur aan de slag bij Joop van den Ende. „Ik schreef de teksten voor zijn televi sieprogramma's. Leuk om te doen, maar er bleek geen tijd over te blij ven om zelf teksten te schrijven." Bij Van den Ende ontmoette Han Kooreneef zijn wouw Georgette. „Na twee jaar vertelde ik haar dat ik des noods niet meer nodig had dan een klein zolderkamertje en een gitaar, als ik mijn eigen teksten maar kon schrijven. Ik geloof in een leven na de dood maar ook in een leven vóór de dood. Je moet alles doen om je leven zo leuk mogelijk te maken." Georget te had haar baan bij Van den Ende net opgegeven om te gaan studeren. „Maar ze stond achter me. Ik nam ontslag. We verkochten ons koophuis en maakten een paar duizend gulden winst. We hadden geen inkomen meer, dus daarvan moesten we het een tijd rooien." Het zat Kooreneef weer mee. „Tij dens een wintersportvakantie ont moetten we in 1994 Marco Borsato. Die was toen nog niet heel bekend. Achter de chocomel met rum vertelde hij me dat zijn manager wilde dat hij in het Nederlands ging zingen in plaats van in het Italiaans. Toen was nog niet te voorspellen dat de man vier miljoen cd's zou gaan verkopen na die overschakeling." Samen met Leo Driessen schreef Kooreneef een paar maanden later twee Nederlandse teksten op al be staande Italiaanse nummers voor Marco Borsato. „De Meeste Dromen Zijn Bedrog en Waarom Nou Jij." De eerste plaat brak in Nederland alle re cords. In de studio van Kooreneef hangt nog een onderscheiding die hij van van het Guinness Book of Re cords kreeg nadat Borsato dertien we ken de hitlijsten aanvoerde met Dro men Zijn Bedrog. „Daarna kwam Waarom Nou Jij ook nog op één. Het was een geschenk uit de hemel. We waren op een prettige manier in de war." Origineel werk Omdat de rechten voor de nummers in Italië lagen waar de melodieën wa ren geschreven, kon Kooreneef er nog steeds niet van leven. „Ik heb toen nog twee jaar op freelance basis teksten geschreven voor de televisie. Daarna verscheen De Waarheid, een Nederlandstalig album van Marco Borsato waarop ik voor het eerst ori gineel werk kon plaatsen. Daardoor werd het ook financieel aantrekke lijk." Een groot deel van Kooreneefs tek sten gaat over liefde of verdriet. „Ik kan ook wel een gedicht maken over dat koffielepeltje daar, maar als je wilt dat mensen het leuk vinden moet je bij geijkte onderwerpen blij ven. Het is wel een sport om daar steeds iets nieuws aan toe te voegen, door woordgebruik of een andere in valshoek." Inspiratie haalt Koore neef uit 'luisteren en kijken'. „Over bijna elk aspect in het leven is een tekst te maken. Daarom let ik overal waar ik ben goed op. Als ik iemand iets moois hoor zeggen, juich ik van binnen." Schrijven doet Kooreneef in ?ijn stu dio met de gordijnen dicht. „Ik moet mijn eigen wereld creëren. Dat lukt niet als ik de kinderen in de tuin zie pingpongen. En hoewel ik inmiddels zover ben dat ik altijd kan schrijven, desnoods op de automatische piloot, wil ik dat er hier alleen teksten de deur uitgaan waar ik zelf op zijn minst een beetje kippenvel van krijg." Meer dan veertig teksten schreef Kooreneef inmiddels voor Marco Bor sato. Daardoor wordt hij vooral met die zanger geassocieerd. Maar de in strumenten in zijn Rosmalense stu dio staan er niet voor de sier, „Voor Marco maak ik vooral teksten, maar j voor anderen ook de muziek. Bijvoor- beeld voor Liesbeth List, Paul de Leeuw, Di-rect en Within Tempta- j tion." Joris Roes Han Kooreneef

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21