In Stuttgart kun je niet verdwalen PZC Touroperators zoeken reislustige senior 100% lïjiroEss ReisMoeken De leukste hotelletjes 100% stedengidsen Mercedes-Benz Museum zaterdag 22 april 2006 W17 door ROB DF VRIFSI Over tien jaar beleven we een revolutie in ons vakantiegedrag. Senioren (50-plussers) boeken dan twee keer zoveel vakanties als jongeren en dat is een complete omkering van de situatie van de afgelopen decennia. Dat zegt TNS Nipo op grond van onderzoek onder senioren (55 tot 59 jaar) en jongeren (15 tot 19 jaar) over hun vakantieplannen. Nu is de constatering dat senioren de ko mende jaren de vakantiemarkt volledig gaan domineren natuürlijk niet zó sensatio neel. Er komen er de komende tien jaar niet minder dan een miljoen bij, terwijl de groep jongeren in onze samenleving nauwelijks groeit; super-vergrijzing dus. De grote vraag is wat de reismarkt daarmee doet, de touroperators, waarvan TUI (Hol land International en Arke), Thomas Cook (Neckermann en Vrij Uit) en OAD de groot ste zijn en de honderden reisbureaus. Hoe 'pak' je de reislustige senior, die nu al drie keer per jaar met vakantie gaat. Een voordeel voor de reiswereld is dat vijftig jarigen van nu aangeven in principe 20 jaar lang niets wezenlijks in hun vakantiepa troon te zullen veranderen en dat is een (ple zierige) stabiele factor. Maar wat ook duide lijk blijkt is dat senioren zich liever niet als senioren laten benaderen. Speciale reisgid sen voor senioren zijn haast op de vingers van één hand te tellen. Kwalificaties als 'ouden van dagen' en 'bejaarden' kun je voor vuttende of gepensioneerde landgeno ten allang niet meer gebruiken, het stempel van 'senior' zint ook lang niet iedere oude re; daar voelen ze zich fysiek en mentaal nog veel te fit voor. Gezelligheid Uit het onderzoek blijkt dat die senioren tij dens hun vakanties hechten aan gezellig heid en mensen om hen heen; ook aan rust en harmonie, je moet ze dus niet vlak naast een jongerenhotel met disco of naast een rij bars zonder sluitingsuur neerpoten. Verder verlangen ze kwaliteit en degelijk heid van zowel het verblijf als van het ver voer heen en terug en het gebodene moet z'n geld waard zijn. Ze lijken het best bereikbaar met aanbiedin gen op internet (60 van de 50-plussers heeft internet, al is daarmee nog niet ge zegd dat ze dat frequent gebruiken) en via de oude vertrouwde brochures, die gericht zijn op een grotere doelgroep dan van de se nioren sec. Dertigers en veertigers, tweeverdieners of gezinnen met ldnderen, zullen door de meeste senioren ook als acceptabele vakan tiegenoten ervaren worden. Temeer omdat veel senioren op vakantie gaan met de eigen kleinkinderen ook een hoge prioriteit ge ven. En de aanbiedingen moeten gesegmen teerd aangeboden worden. Niet reeksen all-inclusive en relatief goedkope resorts aan de Turkse kust op één hoop gooien met luxueuzere vakanties op Bali of in Thailand. Zulke types vakanties leveren volstrekt an dere vormen van beleving op en beleving telt zwaar, juist bij senioren. Inhaken Volgens TNS Nipo zullen alleen onderne mers in de reisbranche die inhaken op de ko mende veranderingen de boot niet missen. Mooi gesproken maar ook een open deur. Want vooruitkijken is verstandig maar de toekomst, zo leert de historie, blijft toch al tijd voor een groot deel onvoorspelbaar. SARS, tsunami, terroristische aanslagen, vo gelgriep, economische dips, het lijken ram pen die slechts een tijdelijk effect op ons va kantiepatroon hebben. Maar wat zal bijvoor beeld het - wellicht structurele - effect zijn van toenemende agressie van de bevolking in landen ten aanzien van vakantiegangers? Ouderen willen rust om zich heen op hun vakantiebestemming. Al eerder is in deze rubriek de loftrompet gesto ken over de '100%-gidsjes' van Mo'Media. Lekker handzaam, overzichtelijk en met altijd bijzonde re informatie en adresjes van aparte dingetjes. Wij nemen ze in ieder geval altijd mee op onze ei gen tripjes. Elk hoofdstukje kent 'zéker doen!-tips'. Het leuke is ook datje de stad 'doet' aan de hand van niet al te gek lange wandelingen, waardoor je de stad toch een beetje van binnenuit leert kennen. Te meer daar de gidsjes geschreven worden door Ne derlanders die er wonen - of gewoond hebben. Recent verschenen uitgaven over Dublin en. Praag. Vooral Praag, als 'booming bestemming' voor een kort stedentripje komt op een goed moment. Via wandelin gen door onder meer de oude binnenstad, de omgeving van de Praagse burcht, de jood se wijk maar ook de nieuwe stad, krijgen we een aange naam beeld van de stad. Highlights ko men aan bod, maar juist ook de minder bekende plekjes. Uiteraard met plattegronden en adressen. Een apart metrokaartje konden wij helaas niet vin den. Bij Mo'Media verschenen '100% Dublin' (ISBN 90-5767-211-1) en '100% Praag', ISBN 90-5767-210-3), 156 blz., 9,95 euro per stuk; www.momedia.nl GERARD CHEL DUBLIN K DE STAD IN NO-TIME! Op de site veel meer informatie over het Nederlands elftal en het WK in Duitsland. flpTjft De centrale plek voor alle WK-activiteiten in Stuttgart wordt de Schlossplatz, vlakbij het m iH centraal station. Tussen 11 uur 's morgens en 1 uur 's nachts worden hier concerten en MagtÊ theatervoorstellingen georganiseerd. Alle wedstrijden worden er op grote beeldscher men live uitgezonden. De TV-toren uit 1956 biedt, vanaf 217 meter hoogte, het beste uitzicht over de stad. Van hieruit ziet men ook het Gottlieb-Daimler-Stadion, waar Oranje op 16 juni tegen Ivoorkust speelt. De to ren met platform en restaurant geldt als een pioniers-bouwwerk, een idee dat in veel landen werd nagevolgd. De regio is trots op haar wijnen. In Stuttgart wordt daarom tijdens de WK een WK-wijndorp inge richt op de Schillerplatz. Hier kunnen bezoekers regionale wijnen proeven. Op de verderop gelegen Marktplatz, een voorbeeld van lelijke jaren '50 wederopbouw-architec- tuur, wordt de Fan Arena opgebouwd. De fans kunnen er zelf op voetbalveldjes actief zijn. In Sophie's Brauhaus (Marienstrasse 28) is plaats voor 250 voetbalfans. Die kunnen in Jugend- stil-ambiance zelfgebrouwen bier drinken. Elke dinsdag heeft Sophie's bovendien reuzenschnit- zels voor een kleine prijs. Stuttgart beschikt over de langste voetgangerszone in Duitsland met veel winkels en horeca. In de Calwer Passage en rondom de laatgotische Stiftskirche vindt men de kleinere boetieks. Aan de Marktplatz staat het traditierijke Kaufhaus Breuninger, dat ondermeer dure merkkleding in het as sortiment heeft. Een 'Geheimtipp', zoals de Duitsers zeggen, is het 'Bohnenviertel' met veel wijnlo kalen en kleine winkels met uitzonderlijke aanbiedingen. Voor jonge'fans heeft de Jugendinformation Stuttgart, aan de Lautenschlagerstrasse 22, tips. Hier zijn alle adressen van jeugdherbergen en campings te krijgen. Bij het Reitstadion, met ver van het Gottlieb-Daimler-Stadion, wordt een groot Jeugdcamp ingericht. Het enige dat men mee moet brengen is een slaapzak, beloven de organisatoren. In de eerste ronde van het WK 2006 Leipzig, Stuttgart en Frankfurt. Reizen bezocht alvast de Uitzicht over de stad. Ook uitgeverij Evron haakt in op de extra belang stelling die er dit jaar is voor Duitsland. In de nieuwste (5e) editie van 'De leukste hotelletjes in Duitsland', krijgen de twaalf WK-speelsteden dan ook extra aandacht. Althans zo meldt de uitgever in een persbericht. Dat 'extra' blijkt in de praktijk slechts twee blad zijden met enige promotionele teksten. Dat schiet niet op. Wat heet, zelfs in het register ko men plaatsen als Gelsenkirchen en Stuttgart niet voor. Een lege dop dus, zo'n juichende aankondi ging. Maar goed, het doet geen afbreuk aan het gidsje zelf. Samensteller Emiel Groot is er opnieuw in ge slaagd circa 450 adressen te verzamelen van mid delgrote hotels en pensions. Een van de criteria is dat het hotel particulier bezit is waarvan de eige naar zelf in de keuken staan, dan wel op z'n minst achter de tap. Ook ligging en sfeer spelen mee. De logeer- adressen worden, met kleurenfoto, toegelicht, summier be sproken en krijgen adres, tele foonnum mer* e-mail, website en prijskaartje mee. Via kaartjes en registers kun je ze opzoeken. Of de ho tels voor plaatsing hebben betaald, vermeldt de uitgever niet. Desalniettemin verdient het zeker een plekje in het dashboardkastje. De leukste hotelletjes in Duitsland, uitgegeven door Evron, 254 blz., 16,95 euro, ISBN 90-7774-808-3, www.evron.nl speelt het Nederlands elftal in speelsteden en geeft impressies. Deze week aflevering 2: Stuttgart, de technologiestad van Duitsland. Volgende week Frankfurt. Kort voor het begin van het WK, op 20 mei, opent in het Neckar Park, waar ook het Gottlieb-Daim ler-Stadion ligt, het nieuwe Merce des-Benz Museum. Het is het grootste bedrijfsmuseum ter we reld en biedt een overzicht van de geschiedenis van Mercedes-Benz. Bezoekers kunnen er historische prachtstukken bekijken, zoals de eerste 'Benz-Patent-Motorwagen' uit 1886. Ook staat hier de 'Blit- zen-Benz', de race-auto waarmee Bob Burman in 1911 in Daytona Beach met 228 km per uur een spectaculair snelheidsrecord ves tigde, naast limousines en sport wagens uit de 20-er en 30-er jaren. nog intact. Hier vind je behalve het standbeeld van de dichter Schiller ook Bacchus, de wijngod, om aan te geven dat we ons in een befaam de wijnregio bevinden. Tijdens het WK worden er 80.000 tot 100.000 fans ver wacht. 'En we willen ze in het centrum hebben', zegt Doris Schöpke. 'Mede om de controle over die mas sa's niet te verliezen.' Alle activiteiten gedurende die vier voetbalweken hebben plaats rond de Schlossplatz. Hier worden vi deoschermen opgesteld en concerten en andere voorstellingen georgani seerd. In de bomen langs de voetgan gerszone hangen witte ballen ter ver siering. Toch is er in Stuttgart nog geen sprake van WK-euforie, legt een médewerker van de Staatskanselarij uit. 'De mensen willen dat het einde lijk begint. Er wordt al twee jaar over het WK gesproken. Ze willen actie.' Wie tijdens het WK even weg wil uit die voetbalhectiek, kan zijn hart opha len in de bedrijvige, overdekte Jugend stil Markthalle, waar delicatessen uit allerlei landen liggen uitgestald. De boeren uit de regio verkochten vroe ger in de Markthalle hun waren. Nu vindt men er Hongaarse, Russische en Italiaanse worsten, kazen en kruiden. Voor winkelende fans (en de voetbal lersvrouwen) is het beroemde Waren huis Breuninger aan de Marktstrasse een must. 'Het grootste in privé-han- den zijnde warenhuis ter wereld', weet Doris Schöpke. 'Na Harrods na tuurlijk.' Soccer Square De Marktplatz met het Stadhuis - waar tussen 1974 en 1996 burgemees ter Manfred Rommel, zoon van de be faamde veldmaarschalk Erwin Rom mel, zetelde - is een gedrocht uit de ja ren '50. Tijdens het WK wordt deze plek omgedoopt tot 'Soccer Square', met voetbalveldjes voor de jonge fans. In het Neckar-park, rond het Gott lieb-Daimler-Stadion, de thuishaven van Bundesligaclub VfB Stuttgart, wordt nog overal gebouwd. In het sta dion moeten meer perscabines wor den geplaatst en de reclames op de zit plaatsen moeten worden afgeplakt. 'Maar we moeten wachten tot de Bun- desliga is afgelopen', zegt stadiondi recteur Roland Haas. Volgens de Fifa-voorschriften - die soms meer aan wurgcontracten doen denken - moet in juni ook de tartan- baan groen zijn, opdat een egaal beeld met het speelveld ontstaat. 'Zo'n atletiekbaan vinden de meeste voetbalfans niet leuk', beaamt Haas. 'Maar we zijn ook afhankelijk van an dere activiteiten dan voetbal.' Goed door WIERP PUK De vooroorlogse pracht van deze resi dentiestad verging tijdens de bombar dementen in de Tweede Wereldoor log. Maar door de renovaties, bijvoor beeld van de Schillerplatz - waar alle gebouwen in de oorspronkelijke staat werden teruggebracht - zijn althans herinneringen aan het oude Stuttgart Videoschermen De centrale plek voor alle WK-activiteiten in Stuttgart wordt de Schlossplatz, vlakbij het centraal station. nieuws uit de kleedkamers: iedere speler beschikt over een eigen spie gel, met contactdoos voor de föhn. Angst voor rellen heeft de stadiondi recteur niet. 'Integendeel, we verheu gen ons juist op de Nederlandse fans. Al dat Oranje kleurt zo mooi in het sta dion.' Terug op de Schlossplatz komen we de huidige premier, Günther Oettin- ger (CDU), tegen. 'Prachtig', vindt hij het dat Baden-Württemberg en Stutt gart deze zomer vier weken lang inter nationaal in de belangstelling staan. 'We hebben zoveel te bieden aan cul tuur, onze wijnen, de natuur.' Ook voor de haperende Mannschaft ziet Oettinger kansen. 'In elk geval halen we de kwartfinales. Daarna kan alles gebeuren. Duitsland wordt naarmate het toernooi vordert immers altijd sterker.' Meer informatie: Stuttgart Marketing Gm bH. Königstrasse 1 A. Tel. 00 49 - 711 22 280 en 22 28 253. Website: www.stutt- gart-tourist.de Deel 1 Leipzig verscheen vorige week. Hoog boven Stutt gart, op de to ren van het centraal station, prijkt de ster van Mercedes. 'Han dig', vindt Doris Schöp- ke-Bielefeld, de kleine, energieke stadgids. 'Dankzij die ster vind je elkaar altijd weer terug. Stuttgart is Mercedes: het voetbalstadion waar Oranje op 16 juni haar tweede groepswed strijd speelt (tegen Ivoorkust) heet Gottfried-Daimler-Stadion, naar de man die samen met Karl Benz wordt beschouwd als de uitvinder van de moderne autotechnologie. Maar ook de namen van andere Duit se industriële iconen als Robert Bosch en Ferdinand Porsche zijn verbonden aan de hoofdstad van de welvarende, zuidelijke deelstaat Baden-Württem berg. 'High-tech standplaats nummer 1 in Europa', zo ziet Stuttgart zich graag. Maar wie enkele vrije dagen wil door brengen in deze regionale metropool van bijna 600.000 inwoners, heeft ook voldoende keuze. Vanaf het Hauptbahnhof loop je zo, over de wijdse Schlossplatz, het cen trum in. De deels herbouwde histori sche binnenstad kent veel cafés, res taurants, winkels én'interessante, mo derne architectuur, zoals het nieuwe Kunstmuseum, dat multifunctioneel is ingericht. Uitzicht Adembenemend is het uitzicht vanuit The Cube, een ruim opgezet desig ner-restaurant op de bovenste etage van het museum aan de Schlossplatz. De glazen wanden bieden de bezoe kers een panoramische blik over het dal, waarin Stuttgart ligt. De deelstaat- vlag wappert, ver weg, op de 'Teufels- berg', zoals de residentie van de minis ter-president wordt genoemd - naar de langjarige ex-premier van Ba den-Württemberg, Erwin Teufel (CDU). Niet te missen in Stuttgart: de alles over stralende ster van Mercedes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 43