Vormen van vroeger zijn terug De chip heeft zijn weg gevonden in het boek Spelers Scheren Poetsen Hondenspul Sensormatje zaterdag 22 april 2006 Wil Neo-barok of eigentijds klassiek. Een echte naam is er nog niet voor, maar feit is wel dat ontwer pers zich steeds vaker laten inspireren door het klassie ke interieur. Vorig jaar nog mondjesmaat, nu duiken 'vormen van vroeger' op in vrijwel alle collecties. Maar dan wel met een knipoog. „Deze collectie is geïnspireerd door klassieke iconen, maar wordt op dezelfde manier gepro duceerd als moderne meube len", aldus Moooi. „Het is een ode aan de klassieke stijl, maar ook aan het materiaal. Monu mentaal en licht, vluchtig en tijdloos." Met die omschrijving is onbedoeld de trend geduid. Want al mogen de vormen soms refereren aan stijlperiodes van lang geleden, de aanpak is wel degelijk van nu. De klassieke ontwerpen staan niet zoals vroe ger op zichzelf, maar gaan hand in hand met strakke lijnen en mi nimalistische ontwerpen. Het zijn bovendien vaak ontwerpen met een knipoog. Zoals het tafel kleed van kunststof in de collec tie van Meritalia waarvoor geen tafel meer nodig is. Of de staan de klok van de Nederlandse ont werper Joost van Bleiswijk die is uitgevoerd in roestvrij staal. Het bijbehorende bureau oogt al net zo vertrouwd als onlogisch. „Er schuilt zoveel wijsheid in ontwerpen van vroeger, waarom zou je nieuwe dingen beden ken", aldus Van Bleiswijk. „Maar door te werken met mate rialen en technieken van deze tijd geef ik er wel een eigentijd se draai aan." Dat doet ook Tord Boontje, die met een pre sentatie bij Moroso twee jaar ge leden al duidelijk maakte dat hij minstens met één voet in het verleden staat. Zijn nieuwe ont werpen voor onder andere Moro so en Kvadrat verraden weder om een voorliefde voor roman tiek en natuur. Romantiek en natuur waren ook het uitgangspunt voor de exposi tie 'garden of delight' van Droog Design in Milaan. De ont werpen van verschillende ont werpers verraden een voorliefde voor designhistorie. „Ontwer pers willen niet steeds het wiel opnieuw uitvinden", verklaart Renny Ramakers van Droog De sign. Maar met 'garden of de light' wilde het Nederlandse merk de bezoekers ook laten ont snappen aan de waan van de dag, aan de alsmaar doordende rende media in een 'gevaarlijke wereld'. En daarin klinkt een an dere verklaring door, want was vroeger niet alles beter? Paul Geerts en Anja Sparidaans De banken van Marcel Wanders (Moooi) kunnen op diverse manieren worden aangekleed. De doorbraak van klassiek is definitief. Overal zie je stoelen met rokjes, gedraaide po ten en vleugels. Het is volgens de Nederlandse ontwerper Henk Heres één van de opval lendste ontwikkelingen in meu- belland. Klassieke vormen, door eigentijdse designers jarenlang verguisd, zijn terug. Tijdens de internationale meu belbeurs in Milaan doken ze overal op. Niet alleen bij bedrij ven die zich al jaren toeleggen op de productie van klassiek meubilair - want die zijn er nog altijd genoeg - ook bij toonaan gevende merken als Edra, Moro so, Moooi en Cappellini. Neo-barok of eigentijds klas siek, een echte naam is er nog niet voor. Maar topontwerper Marcel Wanders begrijpt het waarom van deze ontwikkeling. „De laatste jaren is design af standelijk geworden, omdat ont werpers steeds zijn uitgegaan van de mogelijkheden die indus triële productie ons bood", zegt hij. „We hebben een stijl ontwik- Fauteuil Moon van Giorgetti. keld die is afgestemd op de be perkte mogelijkheden van serie productie." Het moet anders, vindt Wanders die vorig jaar met de serie New Antiques voor Cappellini de daad bij het woord voegde. Dit jaar gaat hij 'verder op de in geslagen weg met een klassiek ogende bank voor Moooi. De col lectie van dat bedrijf, waarvoor Wanders verantwoordelijk is, bevat sowieso veel invloeden uit het verleden. Goed voorbeeld daarvan zijn de ontwerpen van Studio Job. De enorme kroon luchter, schemerlamp en kabi- netkast zouden niet hebben mis staan in de interieurs van begin vorig eeuw. Althans wat betreft de vorm. Want bij Studio Job en Moooi is niets wat het lijkt. De robuuste ontwerpen blijken verrassend licht. De reden? Ze zijn gemaakt van geperst karton. Daardoor zijn ze niet alleen gemakkelijker te transporteren, het drukt vol gens een woordvoerder van Moooi ook de kosten. En dat maakt het designmeubilair weer betaalbaarder voor een groter publiek. Om een mp3-speler vol te tan ken met digitale muziek, moet je hem doorgaans aan een com puter 'hangen'. De nieuwste Al- neo-spelers van JVC bieden een alternatief, buiten de pc om. Het zijn een soort kleine zelf standigen, opgetuigd met een zo geheten 'line in'-aansluiting. Zo kun je rechtstreeks vanaf een cd- of cassettespeler mp3-tjes maken met de mp3-speler. Daar is dan wel een extra kabeltje voor nodig, dat niet wordt mee geleverd. Gillette komt met een complete reeks scheerproducten die op el kaar zijn afgestemd. Het betreft Mach3 Scheerschuim, NitroGel, After Shave Balsem en Gel, goed voor de huid voor, tijdens en na het scheren. Gillette schermt met een nieuwe technologie - dat doet het altijd goed. Het geheim van de seheer- gel en het scheerschuim heet An- ti-Friction-technologie. Die zorgt ervoor dat het mesje nog soepeler over het gezicht glijdt. Prijzen: van 3,99 euro voor het scheerschuim tot 6,49 voor de after shave-artikelen. Onderzoek laat er geen misver stand over bestaan: goed poet sen vanaf het eerste tandje heeft een positief effect op het gebit. Jordan komt met tandenbor stels, die zijn afgestemd op elke leeftijdscategorie. Step by Step heet deze vinding. Voor de aller kleinsten (tot twee jaar) is er een borstel met een soort ovalen handvat, die als bijtring het tandvlees stimuleert. De borstel heeft zachte haartjes. Voor kin deren met een melkgebit (3-5 jaar) is er de volgende stap. De ze borstel heeft in het handvat een grappige illustratie achter een venstertje. Het topje verwij dert ook plak op moeilijke plaat sen. Jongens en meisjes (6-8 jaar jaar) die aan het wisselen zijn vormen de derde categorie. Na twee minuten verandert de tan denborstel van kleur. Consumenten krijgen te ma ken met de opvolger van de streepjescode, de zogeheten RFID-labels. Boekhandel Selexyz Scheltema in Almere heeft de primeur. Het grote voordeel: als een besteld boek is gearriveerd, krijgt de klant binnen een seconde een sms-je of e-mail. Daarnaast zijn boeken makkelijker te vinden. Jan Vink toont trots een soort bagage-scanner. Daar gaan alle dozen doorheen die binnenko men bij de nieuwe boekenwin kel Selexyz Scheltema in Alme re. „Kijk, dit beeldscherm toont in een paar seconden wat erin zit en zegt of dat overeenkomt mét de lijst van de leverancier. Als de scanner een bestelling van de klant aantreft, dan krijgt die acuut een seintje per sms of e-mail." Een slim chipje be heerst de grote truc die RFID heet, oftewel Radio Frequentie Identificatie. Al even slimme software van het bedrijf Pro gress verwerkt de informatie. Al le boeken worden gechipt aange leverd. Achterop zit een label ge plakt met een RFID-tag, een chip zo groot als een spelden knop met een antennetje. Als ze door de scanner gaan, geven ze door radiogolven uit te zenden hun identiteit prijs. Helemaal nieuw zijn zulke tags niet. Hon den zijn er al mee in het nekvel gechipt, bibliotheken werken er mee, toegangspasjes zoals ski pasjes hebben zo'n chipje. Auto sleutels in het luxe segment zijn ook slimme pasjes geworden. Op de kaartjes voor het WK Voetbal zitten ook al RFID-chips. Achter de schermen, bijvoor beeld in de logistiek, wordt al langer gewerkt met RFID. Maar nu heeft de consument er voor het eerst echt mee te maken. Vandaar de trots van Jan Vink, ict-directeur van Boekhandels Groep Nederland, waartoe ook Donner (Rotterdam), Dekker van de Vegt (Nijmegen) en Gia- notten (Tilburg) behoren. Als de boeken zijn uitgepakt en uitgestald, worden ze nogmaals gescand per kast. Het computer systeem onthoudt de lokatie van alle 40.000 boeken in de winkel. Simpel te bedienen 'boekmachi- nes staan de klant ter beschik king. Hij tikt op een pc letterlijk in wat hij zoekt. „Het systeem zegt op welke planken het be wuste boek staat. In de toe komst zou dat nog nauwkeuri ger kunnen. Maar klanten wil len toch even snuffelen. Ze vin den het prettig.om toch een beet je te zoeken. De emotie in de boekwinkel is weg, als je precies weet waar een boek staat", weet Vink. En als een gezocht boek niet voorradig blijkt, kan de klant het meteen op de zoek-pc bestellen. Het RFID-label is de opvolger van de streepjescode. foto GPD Bestelde boeken belanden in de 'haalkast'. De klant krijgt per sms of e-mail een nummer, dat een medewerker aan de service balie intikt. De voordelen voor de boekenwinkel zijn legio. Pak- bonnen controleren van circa tweeduizend boeken die elke dag binnen komen, hoeft niet meer. Opbellen naar klanten dat boeken binnen zijn, evenmin. De jaarlijkse inventarisatie waarbij alle boeken één voor één met de hand moesten wor den gescand, is straks ook verle den tijd. In de nabije toekomst is meer moois denkbaar. „Straks kun je op internet zien in welk filiaal een boek te vinden is en waar het staat", voorziet Vink. Als een boek op dreigt te raken, is een automatisch seintje naar de uitgever om rap bij te drukken denkbaar. Het systeem kan voorts vlot zien dat boeken al twee jaar op de schap staan. Me dio maart kwamen RFID-chips in de publiciteit, omdat ze te kraken zouden zijn. Ook zetten critici vraagtekens bij de priva cy. Maar volgens Sander de Rid der van CaptureTech, dat de RFID-labels op de boeken le vert, loopt dat zo'n vaart niet. „Dit is een zogeheten passieve RFID-chip, die doet niks uit zichzelf. De chip zegt: dit ben ik, dit is mijn nummer en hier bevind ik mij. Een telefoon stuurt bijvoorbeeld wel voortdu rend een signaaltje uit. Daar staan mensen niet bij stil. Waar mensen zich druk over maken, is onmogelijk met de nieuwe ge neratie RFID-chips. Die zijn be veiligd met een wachtwoord en versleuteld." Dus zijn ze onge voelig voor virussen en onge wenst uitlezen. Voor de zeker heid worden de chips bij de kas sa in Almere uitgeschakeld. Vink bereidt zich voor op uit breiding van het RFID-systeem naar andere filialen. Eerst gaan de tunnels, zoals scanners wor den genoemd, de winkels in. RFID-tags zullen in het dage lijks leven naar verwachting steeds meer opduiken. Maar de moderne technologie heeft ook zo zijn beperkingen. Bijvoor beeld met water en andere vloei stoffen, folie en beton zijn er problemen. „Dus de tags kun nen nog niet op een pak melk of een zak chips", constateert De Ridder. „Nee, de barcode gaat echt niet verdwijnen." Die streepjescode is uitgevon den door de Amerikaan Joe Woodland. In 1974 passeerde het eerste product, een pakje kauwgom, de kassa van Marsh in Ohio. Volgens De Ridder kan het nog wel tien jaar duren voor we in de supermarkt ons karre tje volladen met gechipte pro ducten. Al in de Tweede Wereldoorlog is de techniek van Radio Frequen tie Identificatie toegepast. Brit se vliegtuigen hadden RFID aan boord, zodat ze elkaar op een af stand als vriend of vijand kon den herkennen. Computerbe drijf IBM borduurde er in 1971 op door. De eerste RFID-chip was zo groot als een baksteen. Dankzij de Amerikaanse winkel keten Walmart heeft RFID een standaard gekregen. Varianten De RFID-chip kent twee varian ten, een actieve en een passieve. De laatste reageert pas als-ie 'aangeraakt' wordt door een ra diogolfDe eerste zendt, gevoed door een batterij, continu uit. De laatste generatie RFED-chips (Gen-2) is minder gemakkelijk toegankelijk. Ze zijn versleuteld en beveiligd met wachtwoor den. De toepassing is breed. In 2004 baarde de Rotterdamse Baja Be ach Club opzien met geïmplan teerde chips in plaats van een pasje voor bezoekers van het VIP-deck. Zo kunnen ze betalen met hun eerder gedeponeerde saldo. Maarten van de Rakt Webwinkeltjes schieten als pad destoelen uit de grond. Een jaar geleden streek Erica Wesley van uit Miami neer bij haar partner in Zaandam, met op zak marke- tingervaring voor Starbucks. Haar grote droom was een onli ne store met hippe en luxueuze hondenspulletjes. Die is nu reali teit onder de naam www.dog-loft.com. Op de site zijn halsbanden te vinden, draagtassen, kussens, voerbak ken, speeltjes, koekjes, shampoo en parfum. De prijzen zijn niet misselijk. Een stoere western-halsband komt bijvoorbeeld op 78,95 eu ro. En de chique leren draagtas Bombay Carrier, met handge- stikte bloem, kost liefst 459,95 euro. Gelukkig gaat een deel van de winst naar goede hon den-doelen. In Tsjechïe gebruiken bijna alle ziekenhuizen de Nanny Baby Breath Monitor, die de ademha ling van de baby in de gaten houdt. Ook in veertig andere lan den is de Nanny Baby Breath Monitor te koop. In Nederland is het nog niet bekend. Daar pro beert Nanny Care Benelux wat aan te doen. Nanny is een dun matje met sen soren dat onder het matrasje van de baby wordt gelegd. Het matje is verbonden met een klein doosje dat aan het ledi kant is te bevestigen. Lampjes geven het ademhalingsritme weer. Als dat is teruggevallen tot acht keer per minuut klinkt een waarschuwingssignaal. Ook gaat het alarm af als er twintig secondeh geen ademhaling wordt geregistreerd. Bij de Nan ny zit ook een instructie voor het bieden van eerste hulp. Voor lopig is het apparaat dat 89 euro kost, alleen via internet te be stellen: www.nannycare.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37