PZC
Spektakel aan de
Belgische kust
Van goed jatwerk wordt de televisie niet slechter
Op de filmset van
Windkracht 10,
Koksijde Rescue
Hommage aan de Seaking
m m
zaterdag 22 april 2006 24
Sinds de televisieserie Windkracht 10 is de Seaking
een begrip geworden. De helikopter met de oranje
neus staat symbool voor de mannen en vrouwen van het
veertigste smaldeel, die dag en nacht klaarstaan om men
sen te redden.
Voor het imago van het Belgische leger is de reeks een
goede zaak geweest. Windkracht 10 heeft een belangrij
ke impact gehad op de recrutering van jonge militairen.
En dat verklaart waarom het leger maar al tè graag zijn
medewerking verleende aan de bioscoopfilm Wind
kracht 10, Koksijde Rescue.
Het was nu of nooit, want de vijf Seaking-helikopters
van het veertigste smaldeel van de luchtmachtbasis in
Koksijde worden over enkele jaren vervangen door nieu
we transporthelikopters. Op die manier wordt Wind
kracht 10, Koksijde Rescue ook een hommage aan de
Seaking.
De voornaamste taak van het veertigste smaldeel in Kok
sijde is hulpverlening bij luchtvaartongevallen. Omdat
dergelijke rampen zich niet vaak voordoen, worden de
Seakings vooral ingezet voor reddingen op zee. De
Seaking is het paradepaardje van de divisie. Op vijfen
twintig jaar tijd werden ruim 1100 mensenlevens gered.
De Seakings deden zowat tweeduizend tussenkomsten.
Vooral de reddingsoperatie van de heli van Britse make
lij bij de scheepsramp met de Herald of Free Enterprise
in 1987 in Zeebrugge spreekt tot de verbeelding. De
Seakings waren als eerste vliegende toestellen ter plaat
se. De bemanning van een helikopter bestaat uit een pi
loot, copiloot, operator, vluchtingenieur, een verpleger
en een redder-duiker.
Met een budget van 4,5 mil
joen euro is Windkracht
10, Koksijde Rescue de duurste
Vlaamse film ooit gemaakt.
Voor Provoost, oprichter van
het productiehuis MMG, was dit
hoge budget een echte nood
zaak. „Als je de ambitie hebt om
de eerste Vlaamse spektakelfilm
te maken, moet alles perfect
kloppen. Dan kun je niet aanko
men met golven van dertig centi
meter en roepen dat er een hevi
ge storm woedt."
Zowel Vlaamse als Nederlandse
liefhebbers van de gelijknamige
serie zullen in de cast een aantal
bekende namen herkennen. Zo
wel Koen de Bouw, Warre Borg-
mans, Ludo Busschots als Vic
De Wachter had een rol in de
reeks. In de film worden ze bijge
staan door onder anderen Veer-
le Baetens, nieuwkomer in de te
levisie- en filmwereld Kevin
Janssens, Tine Reymer, Axel
Daeseleire en Jelle Cleymans.
Noodoproep
Het verhaal van Windkracht 10,
Koksijde Rescue begint met een
incident tijdens een receptie
voor de hoogste legertop ter gele
genheid van Koningsdag.'Dui
ker Rick Symons (Kevin Jans
sens) wordt door zijn getergde
overste naar het veertigste
Search and Rescue smaldeel in
Koksijde gestuurd. Hij wordt er
opgenomen in de crew van de
Seaking. Zijn grootste verras
sing is Alex (Veerle Baetens), de
verpleegster met wie hij aan de
winchkabel naar beneden moet.
Dat zij beiden recent een scher
mutseling hebben gehad, bevor
dert de werkrelatie niet echt.
Een eerste noodoproep - een fer
rypassagier getroffen door een
hartaanval - betekent meteen
een eerste test voor de kersverse
collega's.
Hoewel de televisieserie in zijn
tijd trendsettend en vernieu
wend was, gaat de film een stap
verder. De essentie van Wind
kracht 10, Koksijde Rescue is
niet de actie of het spektakel,
maar de mensen achter de ma
chines. Het gaat over het slopen
de gevecht van een jonge man
met zijn verleden en een jonge
vrouw die op zoek is naar zich
zelf.
Regisseur Hans Herbots stelt
dat Windkracht 10, Koksijde
Rescue een eigenzinnig karakter
heeft doordat de vele Vlaamse
De Vlaamse televisiese
rie Windkracht 10 was
zo'n tien jaar geleden met
een een kijkcijferkanon. De
reeks met talrijke spectacu
laire reddingsacties op zee
(met de befaamde Seaking-
helikopter) behaalde in het
thuisland een marktaandeel
tot 42 procent. Indertijd
droomde producent Erwin
Provoost er al van om ooit
een bioscoopfilm op basis
van de serie rond de helikop
terhelden van het veertigste
smaldeel van de Belgische
luchtmacht te maken. Dat
het er nu pas van kwam,
had alles met geld te ma
ken.
De Seaking reddingshelikopter speelt de hoofdrol in de Belgische televisieserie foto's Peter Nicolai
accenten en achtergronden con
trasteren bij de acties die alleen
maar bekend zijn uit buitenland
se films. Hij omschrijft dit als
het mooie van een spektakelfilm
combineren met een donkere
psychologie „Ik hoop dat de
film even legendarisch zal wor
den als de televisiereeks."
Koen de Bouw is daar rotsvast
van overtuigd. Hij komt in de
film terug als boordcomman-
dant Mark Van Houte. „Want
niet alleen wordt er dieper ge
graven in de personages, er zijn
bovendien volop speciale effec
ten die uitermate professioneel
in beeld zijn gebracht. Dit zal
ongetwijfeld veel Vlaamse lief
hebbers naar de filmzalen lok
ken", vertelt hij tijdens de laat
ste draaidag op de luchtmacht
basis in Koksijde. In totaal zijn
de acteurs 57 dagen in touw ge
weest.
Net als zijn collega's in de serie
heeft Koen de Bouw een zoge
naamde Search and Rescue-trai
ning gevolgd, met onderdelen
als het op- en neerlaten via de
winchkabel, medische verrich
tingen, navigatiekennis en on
derwatertraining. Daardoor spe
len de acteurs hun rol in de heli
kopter zo natuurgetrouw moge
lijk. De Bouw volgde verder een
cursus op een vluchtsimulator.
Ook de nieuwkomers in de film
kregen een spoedopleiding. Veer
le Baetens mocht bij de eerste
presentatie van de crew meteen
al even stunten door vanuit de
Seaking aan de winch naar bene
den te worden gelaten. Niette
min gaat veiligheid voor alles.
Stand-ins deden dan ook de
moeilijkste stunts. Voor de spe
cial effects werd uitgeweken
naar de befaamde Pinewood Stu
dio's in London, onder meer be
kend van de James Bondfilms.
De opnames waren gepland
voor de zomer van vorig jaar.
Omdat het Vlaamse Audiovisu
eel Fonds (VAF) aanvankelijk
met 'slechts' 420.000 euro steun
over de brug kwam, werd het
project uitgesteld. Het VAF trok
de overheidssteun op tot
750.000 euro. Hoewel de finan
ciering van de film vooral af
komstig is van private partijen -
die werden gelokt met fiscale
voordelen - was de steun vanuit
de overheid volgens de Bel
gische cultuurminister Bert An-
ciaux nauwelijks een probleem.
„Weliswaar heeft het iets langer
geduurd dan de makers hoop
ten, maar wij zagen in feite met
een het belang van Windkracht
10, Koksijde Rescue voor de ge
hele Vlaamse filmsector. Die
doet het de laatste jaren buiten
gewoon goed. Extra steun van
het cultuurdepartement moet de
sector verder in de goede rich
ting duwen. Wellicht komt er in
de toekomst dan ook meer pri
vaat geld wij voor grote produc
ties", aldus Anciaux, ook aanwe
zig op de laatste draaidag in
Koksijde.
Doorbraak
Net als producent Erwin Pro
voost verwacht de cultuurminis
ter dat Windkracht 10, Koksijde
Rescue de doorbraak van de
Vlaamse film in het buitenland
betekent. En dan met name in
Nederland. Want productiehuis
MMG tekende niet alleen voor
de televisieversie van Wind
kracht 10, maar ook voor succes
volle series zoals het in Neder
land mateloos populaire politie-
feuilleton Flikken. Alle scena
rio's voor deze series zijn van de
hand van Pierre De Clercq. Te
genwoordig haalt het Vlaamse
Flikken in Nederland wekelijks
een miljoen kijkers en een
marktaandeel van twintig pro
cent.
„Met die wetenschap is het rea
listisch om te veronderstellen
dat de film ook in Nederland zal
aanslaan", aldus Provoost. Met
MMG haalde hij eerste succes
sen met art house films zoals Lo
ve is a dog from hell, gebaseerd
op een roman van Charles Bu-
kowksi en geregisseerd door Do
minique Deruddere, De film ont
ving de Joseph Plateauprijs
voor de beste Belgische film en
werd verkocht aan achttien lan
den.
MMG produceerde ook de kome
dies Hector en Koko Flanel met
Urbanus in de hoofdrol. In 2003
produceerde Erwin Provoost sa
men met Hilde De Laere de psy
chologische thriller De zaak Alz
heimer, gebaseerd op de gelijk
namige bestseller van Jef
Geeraerts. In Vlaanderen trok
die rolprent meer dan 750.000
kijkers naar de bioscoop. Onder
tussen werd de film ook ver
kocht aan meer dan twintig lan
den. Het Amerikaanse produc
tiehuis Focus Features, onder
deel van Universal Pictures,
heeft de rechten op de remake
van de film gekocht.
Windkracht 10, Koksijde Res
cue verschijnt dit najaar in de
Vlaamse bioscopen. Enkele we
ken later volgt de Nederlandse
première op iets bescheidener
schaal. De film krijgt ongetwij
feld een plaatsje op het Filmfes
tival van Gent. Voor Eén (van
de VRT) en de Tros wordt ook
een driedelige miniserie ge
maakt, die een extra verhaallijn
zal bevatten.
René van Stee
De filmcrew aan het werk op het strand van Koksijde
De Nederlandse televisie hangt van het
betere jatwerk aan elkaar. In het grij
ze verleden al reisde good old Fred Oster in
opdracht van de Awo regelmatig af naar
Amerika om daar vanaf de hoteltelevisie
programma-ideeën op te doen en decors te
fotograferen. Sindsdien is het kopiëren een
kunst op zich geworden. Het vastleggen van
nieuwe formats helpt geen zier. Bedenk iets
leuks voor de buis en weet dat je briljante
programma een jaar later in minimaal drie
variaties op drie zenders wordt uitgezon
den.
Stars on Skates - Zoals De Bus zich ver
houdt tot Big Brother, zo staat Stars on Ska
tes tot Dancing with the Stars. Een schaam
teloze kopie dus, maar dan op ijzers. En
heel wat moeilijker voor de meeschaatsende
bekende Nedei-landers, zo ontdekte produ
cent Eyeworks, die het SBS-programma
daarom naar komend najaar moest verplaat
sen.
De schrik der levensverzekeraars komt trou
wens van de BBC, heet daar Strictly Ice
Dancing en werd ook al aan de VS ver
kocht, waar actrice Kristy Swanson samen
met doorgewinterde kunstschaatspro Lloyd
Eisler zonder haar nek te breken de finale
wist te winnen.
Je Wordt Bedankt! - Een speciale vorm van
het jatten van formats: draai de formule óm.
Klinkt ingewikkeld, maar is in feite reuze
simpel. Men neme een bijna vergeten pro
gramma als In de hoofdrol, waarin Mies
Bouwman bekende Nederlanders verraste
door de studio te vullen met diens vrienden
en bekenden. In Je Wordt Bedankt, ook al
bestemd voor het najaarsschema van SBS,
staat echter niet de BN-er in het zonnetje,
maar de mensen die zijn of haar loopbaan
gunstig hebben beïnvloed. Beoogd presenta
trice is de Mies van de eenentwintigste
eeuw, Wendy van Dijk.
De Wereld Draait Door - Bewijst de waar
heid van het gezegde, Beter goed gejat dan
slecht bedacht. Het programma groeit ge
staag naar een eigen vorm. De losse, infor
mele presentatie van met name Matthijs
van Nieuwkerk maakt DWDD veel meer
dan een opgepimpte voortzetting van TV3.
Maar toch... waar hebben we al die verschil
lende onderdelen al eerder gezien? De komi
sche fragmenten uit eerder vertoonde pro
gramma's zijn gepikt uit het naar Talpa ver
huisde Kopspijkers, De Jakhalzen is een
veel mindere kopie van het eigenzinnige
tv-team Sixpack en Café de Wereld is af
komstig uit het gelijknamige latenight-pro-
gramma van Dolf Jansen en Claudia de
Breij. Geléénd hoor!
De Reünie - Rob Kamphues komt binnen
kort weer met een nieuw seizoen van De
Reünie. Klasgenoten die elkaar ontmoeten
na tientallen jaren: Koos Postema deed het
al met Klasgenoten toen de deelnemers van
De Reünie nog samen in de schoolbanken
zaten. Zij het dat het destijds ging om de
klas van een Bekende Nederlander. „Jat
werk", aldus nestor Postema.
„Niet waar", bezweert Kamphues.
Hoe dan ook: De Reünie is scherper, gedurf
der- dan de toch wat kabbelende voorgan
ger. Alhoewel we liever in de schoenen
staan van de pester uit De Reünie die twin
tig jaar na dato met zijn getraumatiseerde
slachtoffer gaat survivallen dan in die van
de eerste liefde van pakweg Viola Holt in
Klasgenoten. Overigens heeft zij het pro
gramma ooit ook nog een jaar lang gepresen
teerd. Tijd voor een reünie?
Wegmisbruikers - Bumperklevers en zelfbe
noemde autoracers: worden ze niet door de
politie in hun kraag gevat, dan wel door
Leo de Haas Blik op de Weg, nog steeds
Avro) of Andrè van der Toorn Wegmisbrui
kersSBS). Leo de Haas is van die twee de
onbetwiste oerschrik van de wegpiraten, en
van de concurrentie. De bromsnor van de
tv-politie verdedigt zijn genre namelijk als
een losgeslagen politiehond.
Na-aper Wegmisbruikers werd verbaal be
boet omdat het volgens De Haas niet onaf
hankelijk is en ook het EO-programma Rij
ik zo? nagelde hij openbaar aan het kruis
als zijnde een willoos apostel van de KLPD.
Eerlijk is eerlijk: Blik op de weg is de Enige
Echte. Wij kunnen 'm tenminste nooit meer
Yvon Jaspers van Boer zoekt Vrouw
eens lekker op z'n staart trappen zonder dat
de neuzelige stem van Leo de Haas ons in ge
dachten meteen vermanend toespreekt. Het
scheelt bonnen, dat wel.
Puberruil - Een puber in huis is geen pretje.
Een puber van iemand anders in huis is pu
re hel, maar sommige mensen gaan zover
om op tv komen. Het KRO-programma
waarin tieners een tijdje van huis ruilen -
van de boerderij in Twente naar een Suri
naams gezin in de Bijlmer en vice versa - is
een handige mix van twee hevig gekopieer
de programmasoorten.
In opvoed-tv lijken de door etterterreur ge
kwelde ouders nog slechts de keus te heb
ben uit een enkeltje Verweggistan (zónder
de kinderen!) of het in huis halen van zo'n
enge tv-nanny die in nog geen week slaagt
waar ouders al jaren falen. SchatjesEO,
Bij ons thuis, Teleac). In ruilprogramma's
ruilen gezinnen hun moeder, grootmoeder,
hond, kind.
Doorgaans tijdelijk. Want hoe de invulling
ook is, uiteindelijk moeten alle kandidaten
tot het inzicht komen dat het thuis helemaal
niet zo gruwelijk is als ze altijd dachten.
Dankzij de televisie.
Schoondochter Gezocht - Een speciale ver
melding voor twee publieke omroepen die
elkaar het leven zuur maken. In KRO's suc
cesnummer Boer zoekt Vrouw (binnenkort
weer terug) helpt Yvon Jaspers boeren aan
een vriendin. Als commercieel in de dop liet
de Tros als antwoord Schoondochter Ge
zocht maken, waarin Natasja Froger man
nen met een ander beroep maar met vrijwel
dezelfde sociale problemen aan de vrouw
moet krijgen. Al is bij de Tros niet de bieten-
oogst maar de (mogelijke) schoonmoeder
van doorslaggevende invloed. 'Stomtoeval-
lig' werkte de eindredacteur van Boer zoekt
Vrouw ook mee aan Schoondochter Ge
zocht. Naar verluidt lag - ze snapten er bi]
de Tros ook niets van - de programraabijbd
van het KRO-programma bij de concurren
tie op kantoor.
De KRO voerde als sanctie een voorlopige
productiestop in voor Schoondochter Ge
zocht-producent Eyeworks, die ook nog we.
eens wat doet voor de KRO. Inmiddels is ai-
les weer goed: Hilversum blijft Hilversum
Back in Luv' - Gezien het bedenkelijke ni
veau van Back in Luv' móet het einde van
de levenscyclus van reallife soaps rond (min
of meer) bekende Nederlanders nu toch wel
in zicht zijn-
Dat wordt hoog tijd. Meekijken in de verba
zingwekkend drukbezochte keuken van
Frans Bauer, dat was best leuk.
Inmiddels zitten de ontbijtende, neuspeute
rende, zichzelf promotende sterren ons tot
hiér. Met een speciale vermelding voor het
lid van Adam Curry, de darminhoud van
Patty Brard en de intieme ontboezemingen
van Kim Holland. Bedankt René Froger, be
dankt Geer en Goor, proost Bonnie, be
dankt Jan Smit, bedankt Rachel, de mazzel
Gerard! We bijten nog even door voor die
laatste paar weken Back in Luv' met de rust
gevende gedachte dat het daarna dan toch
écht over is! Tenminste...
Monique Brandt