PZC Spektakel aan de Belgische kust Van goed jatwerk wordt de televisie niet slechter Op de filmset van Windkracht 10, Koksijde Rescue Hommage aan de Seaking m m zaterdag 22 april 2006 24 Sinds de televisieserie Windkracht 10 is de Seaking een begrip geworden. De helikopter met de oranje neus staat symbool voor de mannen en vrouwen van het veertigste smaldeel, die dag en nacht klaarstaan om men sen te redden. Voor het imago van het Belgische leger is de reeks een goede zaak geweest. Windkracht 10 heeft een belangrij ke impact gehad op de recrutering van jonge militairen. En dat verklaart waarom het leger maar al tè graag zijn medewerking verleende aan de bioscoopfilm Wind kracht 10, Koksijde Rescue. Het was nu of nooit, want de vijf Seaking-helikopters van het veertigste smaldeel van de luchtmachtbasis in Koksijde worden over enkele jaren vervangen door nieu we transporthelikopters. Op die manier wordt Wind kracht 10, Koksijde Rescue ook een hommage aan de Seaking. De voornaamste taak van het veertigste smaldeel in Kok sijde is hulpverlening bij luchtvaartongevallen. Omdat dergelijke rampen zich niet vaak voordoen, worden de Seakings vooral ingezet voor reddingen op zee. De Seaking is het paradepaardje van de divisie. Op vijfen twintig jaar tijd werden ruim 1100 mensenlevens gered. De Seakings deden zowat tweeduizend tussenkomsten. Vooral de reddingsoperatie van de heli van Britse make lij bij de scheepsramp met de Herald of Free Enterprise in 1987 in Zeebrugge spreekt tot de verbeelding. De Seakings waren als eerste vliegende toestellen ter plaat se. De bemanning van een helikopter bestaat uit een pi loot, copiloot, operator, vluchtingenieur, een verpleger en een redder-duiker. Met een budget van 4,5 mil joen euro is Windkracht 10, Koksijde Rescue de duurste Vlaamse film ooit gemaakt. Voor Provoost, oprichter van het productiehuis MMG, was dit hoge budget een echte nood zaak. „Als je de ambitie hebt om de eerste Vlaamse spektakelfilm te maken, moet alles perfect kloppen. Dan kun je niet aanko men met golven van dertig centi meter en roepen dat er een hevi ge storm woedt." Zowel Vlaamse als Nederlandse liefhebbers van de gelijknamige serie zullen in de cast een aantal bekende namen herkennen. Zo wel Koen de Bouw, Warre Borg- mans, Ludo Busschots als Vic De Wachter had een rol in de reeks. In de film worden ze bijge staan door onder anderen Veer- le Baetens, nieuwkomer in de te levisie- en filmwereld Kevin Janssens, Tine Reymer, Axel Daeseleire en Jelle Cleymans. Noodoproep Het verhaal van Windkracht 10, Koksijde Rescue begint met een incident tijdens een receptie voor de hoogste legertop ter gele genheid van Koningsdag.'Dui ker Rick Symons (Kevin Jans sens) wordt door zijn getergde overste naar het veertigste Search and Rescue smaldeel in Koksijde gestuurd. Hij wordt er opgenomen in de crew van de Seaking. Zijn grootste verras sing is Alex (Veerle Baetens), de verpleegster met wie hij aan de winchkabel naar beneden moet. Dat zij beiden recent een scher mutseling hebben gehad, bevor dert de werkrelatie niet echt. Een eerste noodoproep - een fer rypassagier getroffen door een hartaanval - betekent meteen een eerste test voor de kersverse collega's. Hoewel de televisieserie in zijn tijd trendsettend en vernieu wend was, gaat de film een stap verder. De essentie van Wind kracht 10, Koksijde Rescue is niet de actie of het spektakel, maar de mensen achter de ma chines. Het gaat over het slopen de gevecht van een jonge man met zijn verleden en een jonge vrouw die op zoek is naar zich zelf. Regisseur Hans Herbots stelt dat Windkracht 10, Koksijde Rescue een eigenzinnig karakter heeft doordat de vele Vlaamse De Vlaamse televisiese rie Windkracht 10 was zo'n tien jaar geleden met een een kijkcijferkanon. De reeks met talrijke spectacu laire reddingsacties op zee (met de befaamde Seaking- helikopter) behaalde in het thuisland een marktaandeel tot 42 procent. Indertijd droomde producent Erwin Provoost er al van om ooit een bioscoopfilm op basis van de serie rond de helikop terhelden van het veertigste smaldeel van de Belgische luchtmacht te maken. Dat het er nu pas van kwam, had alles met geld te ma ken. De Seaking reddingshelikopter speelt de hoofdrol in de Belgische televisieserie foto's Peter Nicolai accenten en achtergronden con trasteren bij de acties die alleen maar bekend zijn uit buitenland se films. Hij omschrijft dit als het mooie van een spektakelfilm combineren met een donkere psychologie „Ik hoop dat de film even legendarisch zal wor den als de televisiereeks." Koen de Bouw is daar rotsvast van overtuigd. Hij komt in de film terug als boordcomman- dant Mark Van Houte. „Want niet alleen wordt er dieper ge graven in de personages, er zijn bovendien volop speciale effec ten die uitermate professioneel in beeld zijn gebracht. Dit zal ongetwijfeld veel Vlaamse lief hebbers naar de filmzalen lok ken", vertelt hij tijdens de laat ste draaidag op de luchtmacht basis in Koksijde. In totaal zijn de acteurs 57 dagen in touw ge weest. Net als zijn collega's in de serie heeft Koen de Bouw een zoge naamde Search and Rescue-trai ning gevolgd, met onderdelen als het op- en neerlaten via de winchkabel, medische verrich tingen, navigatiekennis en on derwatertraining. Daardoor spe len de acteurs hun rol in de heli kopter zo natuurgetrouw moge lijk. De Bouw volgde verder een cursus op een vluchtsimulator. Ook de nieuwkomers in de film kregen een spoedopleiding. Veer le Baetens mocht bij de eerste presentatie van de crew meteen al even stunten door vanuit de Seaking aan de winch naar bene den te worden gelaten. Niette min gaat veiligheid voor alles. Stand-ins deden dan ook de moeilijkste stunts. Voor de spe cial effects werd uitgeweken naar de befaamde Pinewood Stu dio's in London, onder meer be kend van de James Bondfilms. De opnames waren gepland voor de zomer van vorig jaar. Omdat het Vlaamse Audiovisu eel Fonds (VAF) aanvankelijk met 'slechts' 420.000 euro steun over de brug kwam, werd het project uitgesteld. Het VAF trok de overheidssteun op tot 750.000 euro. Hoewel de finan ciering van de film vooral af komstig is van private partijen - die werden gelokt met fiscale voordelen - was de steun vanuit de overheid volgens de Bel gische cultuurminister Bert An- ciaux nauwelijks een probleem. „Weliswaar heeft het iets langer geduurd dan de makers hoop ten, maar wij zagen in feite met een het belang van Windkracht 10, Koksijde Rescue voor de ge hele Vlaamse filmsector. Die doet het de laatste jaren buiten gewoon goed. Extra steun van het cultuurdepartement moet de sector verder in de goede rich ting duwen. Wellicht komt er in de toekomst dan ook meer pri vaat geld wij voor grote produc ties", aldus Anciaux, ook aanwe zig op de laatste draaidag in Koksijde. Doorbraak Net als producent Erwin Pro voost verwacht de cultuurminis ter dat Windkracht 10, Koksijde Rescue de doorbraak van de Vlaamse film in het buitenland betekent. En dan met name in Nederland. Want productiehuis MMG tekende niet alleen voor de televisieversie van Wind kracht 10, maar ook voor succes volle series zoals het in Neder land mateloos populaire politie- feuilleton Flikken. Alle scena rio's voor deze series zijn van de hand van Pierre De Clercq. Te genwoordig haalt het Vlaamse Flikken in Nederland wekelijks een miljoen kijkers en een marktaandeel van twintig pro cent. „Met die wetenschap is het rea listisch om te veronderstellen dat de film ook in Nederland zal aanslaan", aldus Provoost. Met MMG haalde hij eerste succes sen met art house films zoals Lo ve is a dog from hell, gebaseerd op een roman van Charles Bu- kowksi en geregisseerd door Do minique Deruddere, De film ont ving de Joseph Plateauprijs voor de beste Belgische film en werd verkocht aan achttien lan den. MMG produceerde ook de kome dies Hector en Koko Flanel met Urbanus in de hoofdrol. In 2003 produceerde Erwin Provoost sa men met Hilde De Laere de psy chologische thriller De zaak Alz heimer, gebaseerd op de gelijk namige bestseller van Jef Geeraerts. In Vlaanderen trok die rolprent meer dan 750.000 kijkers naar de bioscoop. Onder tussen werd de film ook ver kocht aan meer dan twintig lan den. Het Amerikaanse produc tiehuis Focus Features, onder deel van Universal Pictures, heeft de rechten op de remake van de film gekocht. Windkracht 10, Koksijde Res cue verschijnt dit najaar in de Vlaamse bioscopen. Enkele we ken later volgt de Nederlandse première op iets bescheidener schaal. De film krijgt ongetwij feld een plaatsje op het Filmfes tival van Gent. Voor Eén (van de VRT) en de Tros wordt ook een driedelige miniserie ge maakt, die een extra verhaallijn zal bevatten. René van Stee De filmcrew aan het werk op het strand van Koksijde De Nederlandse televisie hangt van het betere jatwerk aan elkaar. In het grij ze verleden al reisde good old Fred Oster in opdracht van de Awo regelmatig af naar Amerika om daar vanaf de hoteltelevisie programma-ideeën op te doen en decors te fotograferen. Sindsdien is het kopiëren een kunst op zich geworden. Het vastleggen van nieuwe formats helpt geen zier. Bedenk iets leuks voor de buis en weet dat je briljante programma een jaar later in minimaal drie variaties op drie zenders wordt uitgezon den. Stars on Skates - Zoals De Bus zich ver houdt tot Big Brother, zo staat Stars on Ska tes tot Dancing with the Stars. Een schaam teloze kopie dus, maar dan op ijzers. En heel wat moeilijker voor de meeschaatsende bekende Nedei-landers, zo ontdekte produ cent Eyeworks, die het SBS-programma daarom naar komend najaar moest verplaat sen. De schrik der levensverzekeraars komt trou wens van de BBC, heet daar Strictly Ice Dancing en werd ook al aan de VS ver kocht, waar actrice Kristy Swanson samen met doorgewinterde kunstschaatspro Lloyd Eisler zonder haar nek te breken de finale wist te winnen. Je Wordt Bedankt! - Een speciale vorm van het jatten van formats: draai de formule óm. Klinkt ingewikkeld, maar is in feite reuze simpel. Men neme een bijna vergeten pro gramma als In de hoofdrol, waarin Mies Bouwman bekende Nederlanders verraste door de studio te vullen met diens vrienden en bekenden. In Je Wordt Bedankt, ook al bestemd voor het najaarsschema van SBS, staat echter niet de BN-er in het zonnetje, maar de mensen die zijn of haar loopbaan gunstig hebben beïnvloed. Beoogd presenta trice is de Mies van de eenentwintigste eeuw, Wendy van Dijk. De Wereld Draait Door - Bewijst de waar heid van het gezegde, Beter goed gejat dan slecht bedacht. Het programma groeit ge staag naar een eigen vorm. De losse, infor mele presentatie van met name Matthijs van Nieuwkerk maakt DWDD veel meer dan een opgepimpte voortzetting van TV3. Maar toch... waar hebben we al die verschil lende onderdelen al eerder gezien? De komi sche fragmenten uit eerder vertoonde pro gramma's zijn gepikt uit het naar Talpa ver huisde Kopspijkers, De Jakhalzen is een veel mindere kopie van het eigenzinnige tv-team Sixpack en Café de Wereld is af komstig uit het gelijknamige latenight-pro- gramma van Dolf Jansen en Claudia de Breij. Geléénd hoor! De Reünie - Rob Kamphues komt binnen kort weer met een nieuw seizoen van De Reünie. Klasgenoten die elkaar ontmoeten na tientallen jaren: Koos Postema deed het al met Klasgenoten toen de deelnemers van De Reünie nog samen in de schoolbanken zaten. Zij het dat het destijds ging om de klas van een Bekende Nederlander. „Jat werk", aldus nestor Postema. „Niet waar", bezweert Kamphues. Hoe dan ook: De Reünie is scherper, gedurf der- dan de toch wat kabbelende voorgan ger. Alhoewel we liever in de schoenen staan van de pester uit De Reünie die twin tig jaar na dato met zijn getraumatiseerde slachtoffer gaat survivallen dan in die van de eerste liefde van pakweg Viola Holt in Klasgenoten. Overigens heeft zij het pro gramma ooit ook nog een jaar lang gepresen teerd. Tijd voor een reünie? Wegmisbruikers - Bumperklevers en zelfbe noemde autoracers: worden ze niet door de politie in hun kraag gevat, dan wel door Leo de Haas Blik op de Weg, nog steeds Avro) of Andrè van der Toorn Wegmisbrui kersSBS). Leo de Haas is van die twee de onbetwiste oerschrik van de wegpiraten, en van de concurrentie. De bromsnor van de tv-politie verdedigt zijn genre namelijk als een losgeslagen politiehond. Na-aper Wegmisbruikers werd verbaal be boet omdat het volgens De Haas niet onaf hankelijk is en ook het EO-programma Rij ik zo? nagelde hij openbaar aan het kruis als zijnde een willoos apostel van de KLPD. Eerlijk is eerlijk: Blik op de weg is de Enige Echte. Wij kunnen 'm tenminste nooit meer Yvon Jaspers van Boer zoekt Vrouw eens lekker op z'n staart trappen zonder dat de neuzelige stem van Leo de Haas ons in ge dachten meteen vermanend toespreekt. Het scheelt bonnen, dat wel. Puberruil - Een puber in huis is geen pretje. Een puber van iemand anders in huis is pu re hel, maar sommige mensen gaan zover om op tv komen. Het KRO-programma waarin tieners een tijdje van huis ruilen - van de boerderij in Twente naar een Suri naams gezin in de Bijlmer en vice versa - is een handige mix van twee hevig gekopieer de programmasoorten. In opvoed-tv lijken de door etterterreur ge kwelde ouders nog slechts de keus te heb ben uit een enkeltje Verweggistan (zónder de kinderen!) of het in huis halen van zo'n enge tv-nanny die in nog geen week slaagt waar ouders al jaren falen. SchatjesEO, Bij ons thuis, Teleac). In ruilprogramma's ruilen gezinnen hun moeder, grootmoeder, hond, kind. Doorgaans tijdelijk. Want hoe de invulling ook is, uiteindelijk moeten alle kandidaten tot het inzicht komen dat het thuis helemaal niet zo gruwelijk is als ze altijd dachten. Dankzij de televisie. Schoondochter Gezocht - Een speciale ver melding voor twee publieke omroepen die elkaar het leven zuur maken. In KRO's suc cesnummer Boer zoekt Vrouw (binnenkort weer terug) helpt Yvon Jaspers boeren aan een vriendin. Als commercieel in de dop liet de Tros als antwoord Schoondochter Ge zocht maken, waarin Natasja Froger man nen met een ander beroep maar met vrijwel dezelfde sociale problemen aan de vrouw moet krijgen. Al is bij de Tros niet de bieten- oogst maar de (mogelijke) schoonmoeder van doorslaggevende invloed. 'Stomtoeval- lig' werkte de eindredacteur van Boer zoekt Vrouw ook mee aan Schoondochter Ge zocht. Naar verluidt lag - ze snapten er bi] de Tros ook niets van - de programraabijbd van het KRO-programma bij de concurren tie op kantoor. De KRO voerde als sanctie een voorlopige productiestop in voor Schoondochter Ge zocht-producent Eyeworks, die ook nog we. eens wat doet voor de KRO. Inmiddels is ai- les weer goed: Hilversum blijft Hilversum Back in Luv' - Gezien het bedenkelijke ni veau van Back in Luv' móet het einde van de levenscyclus van reallife soaps rond (min of meer) bekende Nederlanders nu toch wel in zicht zijn- Dat wordt hoog tijd. Meekijken in de verba zingwekkend drukbezochte keuken van Frans Bauer, dat was best leuk. Inmiddels zitten de ontbijtende, neuspeute rende, zichzelf promotende sterren ons tot hiér. Met een speciale vermelding voor het lid van Adam Curry, de darminhoud van Patty Brard en de intieme ontboezemingen van Kim Holland. Bedankt René Froger, be dankt Geer en Goor, proost Bonnie, be dankt Jan Smit, bedankt Rachel, de mazzel Gerard! We bijten nog even door voor die laatste paar weken Back in Luv' met de rust gevende gedachte dat het daarna dan toch écht over is! Tenminste... Monique Brandt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24