PZC
Nieuwe Kyron niet echt verfijnd
AGU ontgroeit
het regenpak
25
TEST
vrijdag 21 april 2006
SsangYong ploetert
voort. Na de grote
Rexton is er nu een
grote Kyron, vervan
ger van de eerste
SsangYong in Neder
land, de Musso. Verfij
ning kent hij weinig,
het is vooral ruimte
en prijs waarmee hij
wat kan betekenen.
Door Rien van der Steen
SsangYong probeert
de aandacht voor de
Kyron aan te wakke
ren door een Advent-
ure-pakket: een 'nog
dynamischer en avontuurlijker
uitstraling voor slechts 1.990
furo. Een aangepaste grille, een
'dubbele sportuitlaat en 'slcidpla-
tes' voor en achter, roestvrijsta
len sidebars en verchroomde
stootlijsten moeten de Koreaan
se oerwoudproof maken. Nou
ja, voor de mooiweerrijder. Op
vallend, dat er zo snel al een op-
'leuk-set voor de auto komt.
De SsangYong Musso is dood,
,de Kyron volgt hem op. Het top
model van de Koreaanse fabri
kant is er met vier- of tweewiel-
;aandrijving op de achterwielen.
'Geheel volgens moderne nor
men, want een groeiend aantal
;fobrikanten biedt zo'n versim
pelde suv aan. Overgewaaid uit
■de VS.
Op zichzelf een goede ontwik
keling, want het gros van dit
soort auto's ziet nooit of te nim
mer een modderpad, laat staan
het betere off-roadwerk. En die
extra aandrijving is soms wel
wat veiliger, maar vergt wel
veel brandstof, omdat er min
stens een extra tandwielkast
mee moet draaien.
Plomper
Qua vormgeving hinkt hij op
een aantal gedachten. Vooraan
doet hij sterk denken aan een
gewone personenauto, achter
aan wordt het geleidelijk plom
per. Maar en profil ziet hij er
best aantrekkelijk en een tikje
BMW-achtig uit dankzij die op
lopende taillelijn. De afgezakte
achterlichten detoneren nogal.
SsangYong heeft jarenlang
(oude) techniek van Merce
des-Benz mogen gebruiken en
ook dit keer zit er een auto
maat uit Stuttgart in de Kyron.
SsangYong heeft er nogal last
van dat onze regering het rij
den op grijs kenteken voor par
ticulieren zeer onaantrekkelijk
heeft gemaakt. Toch is in enke
le jaren tijd de verhouding
grijs-geel verschoven van 85%
Q, Ssang Yong Kyron M 200 Xdi
Uitrusting: twee airbags, stuurbekrachtiging, airco, elektrisch bedien-
bare zijruiten en buitenspiegels.
Motor/techniek: 2.0 common rail diesel, 141 pk, 318 Nm, handgescha-
kelde vijfversnellingsbak, vier schijfremmen.
Lxbxh: 4,66 x 1,88 x 1,75 m
Voor Ruimte
Prijs
Tegen Zicht naar achter
Veel motorgeluid
Cijfer: 6
Wielbasis: 2,74 m
Draaicirkel: 11,5 m
Bagageruim: 450/1.222 liter
Tankinhoud: 75 liter
Gewicht: 1.904 kg
Aanhanger: max. 2.300 kg geremd
Verbruik: 1:13
Prijs: 31.990 euro (2wd); 34.490 euro (4wd). Xdi 4wd S automaat 40.340
euro. Grijs kenteken en verhoogd dak 19.302 euro.
Conclusie: Hij maakt niet veel indruk door rijkwaliteit. Daar is hij lang
niet verfijnd genoeg voor. Hij kan wat betekenen voor de prijsbewuste
man of vrouw die hoog wil zitten, veel ruimte wil en niet gek veel
onderweg is.
grijs kenteken in 2003 naar
85% geel kenteken in 2006 - bij
een verkoop die groeit van 400
stuks in 2003 naar 1.750 in
2006.
Vorig jaar verkocht SsangYong
hier 865 auto's. Het merk
groeit in Europa, want ver
kocht in 2005 40.000 auto's, te
gen slechts 5.000 in 2003.
Het "gevoel van sponzige rem
men in de Kyron is onplezierig.
Bovendien is deze Kyron nogal
ongevoelig in het stuurwiel en
hangt hij in de bocht nogal
over. SsangYong rust zijn Kyron
uit met redelijk stevige vering
en demping. Al werkt die niet
vlekkeloos: op spekglad weg
dek is het onderstel nog altijd
niet kalm. En dat komt onge
twijfeld ook voort uit een niet
optimaal uitgebalanceerde aan-
drijflijn. Veel schakelen met de
wat hakende vijfbalc is niet no
dig, dankzij de soepele diesel.
Al is de fut er bij 100 km/u wel
uit. En na 120 km/u is hij volle
dig amechtig.' Een tikkeltje te
licht dus voor deze zware auto.
Hij geeft nogal wat trillingen
door en produceert tamelijk
veel dieselgeluid. De 2.0 com
mon rail turbodiesel is in eigen
Koreaans huis ontwikkeld. Da's
goed voor het ego, maar die
oude Mercedes diesels trokken
toch een stuk beter dan dit ei
gen brouwsel. SsangYong blijft
een buitenbeentje. Verder zijn
de stoelen nogal vlak. En zit er
een verlicht asbakje in met een
zonnecel, Koreaans grapje.
Het interieur ziet er interessant
uit, hoewel compleet van plas
tic. Maar leuk gedaan. Heel jam
mer van die rare sleutel met af
standalarm. Je moet er een tijd
je op drukken om de auto open
te krijgen, maar het lukte de
SsangYong medewerkster naar
haar zeggen ook pas na flink oe
fenen. Dat zegt wat. En wat
word je mismoedig van dat irri
tante geluid op het moment dat
je waagt te starten en niet ogen
blikkelijk de gordel aangespt.
Ladderchassis
De Kyron heeft vijf zitplaatsen,
met achter een driezits bank.
Hij is een heuse terreinauto,
want staat op een chassis en
ontbeert een zelfdragende car
rosserie. De starre achteras past
daar goed bij, al hangt die aan
weerszijden wel aan een stuk
of vijf draagarmen. De vierwie-
laandrijving met hoge en lage
gearing is elektrisch inschalcel-
baar, maar in het terrein is de
ze Kyron geen voorbeeld van
verfijning. Net zo min als hij
dat op glad asfalt is. Hij doet
ons in elk geval heel erg veel
denken aan de rij-eigenschap-
pen van de Kia Sorento. Daarop
mikt hij natuurlijk, net als op
Hyundai's Santa Fe. Beetje wrin
gen in scherpe bochten, beetje
trillen, beetje veel geluid, alles
bij elkaar beetje lomp.
Fietsen in een regenpak. Hollandser kan het
bijna niet. Dat weten ze ook bij AGU, marktlei
der op het gebied van regenkleding. Plus nog
eens duizenden andere fïetsspullen die ze in
Alkmaar allemaal op voorraad hebben liggen.
Door Hans van Alebeek
Michael Boogerd heeft het logo
prominent op zijn knal oranje
Raboshirtje staan, net als me
nig fietsende zondagochtend
kampioen. En anders wel de
woonwerker die op de fiets het
Hollandse weer trotseert in zijn
waterafstotende ensemble.
AGU is overal, op fietstasjes, re
genpakken, helmen, shirts en
ga of fiets zo nog maar even
door. Alles bij elkaar omvat het
assortiment zo'n 17.000 ver
schillende artikelen. Waarmee
in een klap duidelijk is dat het
Alkmaarse bedrijf verder koerst
op de weg die precies veertig
jaar geleden werd ingeslagen
door drie samenwerkende
groothandelaren. Vandaar ook
denaam AGU: Alkmaarse Groot
handels Unie.
Vishengels
dn het begin verkochten de drie
werkelijk alles. Van vishengels
lot grasmaaiers, maakt niet uit
want handel is handel. „De om
mekeer kwam in '75/'76", ver
dolt Ronald Groot, marketing
man van AGU. „Toen wonnen
we een wedstrijd van het minis
terie dat op zoek was naar het
lichtste regenpak. Dat was ons
pak, en daarmee stonden we
meteen op de kaart." Rap daar
na volgden de eerste fietstassen
en de fietskledinglijn waarvoor
oud-baanrenner Cees Stam -
nog steeds werkzaam bij het be
drijf - de aanzet gaf.
In hoofdzaak draait het eigen
lijk nog steeds om die drie pij
lers: fietskleding, fietstassen en
regenkleding. Dat laatste
woord krijgt Roland Groot
maar moeilijk uit zijn mond.
Bij AGU noemen ze de collectie
poncho's, jassen en regenbroe
ken liever 'waterproofs'.
Hipper
Klinkt blijkbaar hipper dan re
genpak. Maar volgens Groot is
het meer: regenkleding van nu
lijkt in niets meer op de olie-
pakken van vroeger; die gele,
stijve, pakken waarin je van
binnen net zo nat werd als van
buiten door al het zweet. „Die
tijd is echt over", aldus Groot.
„De kleding van nu ademt."
Oftewel: het zweten is niet voor
bij, het soppen wel. En ook niet
Vraag antwoord
Per 1 juli wordt het BPM-bedrag van een nieuwe auto gekop
peld aan de C02-uitstoot en brandstofverbruik. Hoe gaat in zijn
werk?
Ad Vonk van de ANWB: „Afhankelijk van het energiela-
bel verandert de aankoopprijs van veel nieuwe auto's de
ze zomer. Voor relatief zuinige auto's met de labels A en
B wordt een korting verleend op de BPM van respectieve
lijk 1.000 en 500 euro. Auto's die relatief onzuinig zijn
(de labels D, E, F en G) krijgen juist een oplopende toe
slag van 135 tot maximaal 540 euro. Voor auto's met het
energielabel C verandert er niets. Nieuwe hybride auto's
worden maximaal 6.000 euro goedkoper. De korting of
toeslag zit verrekend in de aankoopprijs bij de auto
dealer. Met de nieuwe maatregel wil de overheid de aan
schaf van zuinige auto's stimuleren en daarmee het aan
deel zuinige auto's vergroten. Op onze website staat het
energielabel van alle nieuwe personenauto's vermeld en
treft u meer informatie aan over dit onderwerp."
Meer info: www.anwb.nl
VW Bedrijfswagens gewild
Volkswagen Bedrijfswagens heeft het beste eerste
kwartaal aller tijden achter de rug. Over de eerste
drie maanden van dit jaar verkocht de afdeling wereld
wijd ruim 99.000 nieuwe voertuigen; vergeleken met de
zelfde periode in 2005 een toename van bijna 11%. Om
dat te vieren wordt iedere nieuwe VW Transporter
voortaan standaard uitgerust met airconditioning. In
het afgelopen eerste kwartaal werden van de VW Caddy
wereldwijd 27.300 stuks verkocht een stijging van 7,5%
ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de ver
koopcijfers van de Transporter (+11,5%) en de LT
(+17,7%) vertonen een duidelijke stijging. In Nederland
is VW met zijn bedrijfswagens nog altijd marktleider,
net als sinds kort met zijn personenwagens. Het eerste
kwartaal was het marktaandeel van VW 28,3%. Volgen
de maand arriveert de compleet nieuwe VW Crafter.
Nieuwe DAF's
DAF, dat in januari de nieuwe XF105 in productie
nam, begint in mei met de serieproductie van de
nieuwe LF- en CF-series. Ze hebben een compleet nieuw
programma Paccar-motoren, een nieuw interieur-design
en een moderner uiterlijk. De LF is een truck in het dis
tributiesegment van 6 tot 21 ton gvw (bruto voertuigge
wicht), terwijl de CF gvw's vanaf 18 ton tot combinatie
gewichten van 40 ton en meer aan kan. In oktober wor
den de strenge Euro 4 emissie-eisen van kracht, in 2009
gevolgd door nog strengere Euro 5-eisen. De vernieuwde
LF en CF maken gebruik van de src-technologie, waarbij
een ureumoplossing in de uitlaatgassen gespoten wordt,
net zoals Mercedes doet. Daardoor kunnen in een kataly
sator de stikstofoxiden worden afgebroken in onschade
lijk stikstof en water.
Luchtgekoeld VW-weekend
Op vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 juni wordt
voor de 23ste keer het internationale Kever Week
end gehouden in Budel. Een festijn voor bezitters van
luchtgekoelde Volkswagens, waar vorig jaar 3.500 auto's
en 15.000 bezoekers langstrokken op het terrein van ma
nege d'Auw Meule. Behalve Kevers zijn er Porsches, Kar-
mann Ghia's en VW-bussen. Zolang het maar luchtge
koeld is.
Er is een occasionshow, een rit door de omgeving, sprint
wedstrijden, een onderdelenmarlct en een veiling. Bezoe
kers betalen 8 euro entree.
Oldtimers Zwolle
Op zaterdag 22 en zondag 23 april is de zesde oldti
merbeurs in Zwolle. Er is een flink aanbod aan rij
klare klassieke auto's in alle prijsklassen. De beurs in de
IJsselhallen is beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur, de en
tree kost 9 euro.
Meer informatie: www.oldtimerbeurs.net
Braaf Daihatsu
Daihatsu maakt in advertenties geen gebruik meer
van de strofe 'U bent toe, aan een...'. Daewoo, on
derdeel van GM, gebruikte die kreet vroeger in zijn
spraakmakende campagnes en General Motors heeft be
zwaar gemaakt dat het Japanse Daihatsu op Koreaans
campagneverleden drijft.
Moto Guzzi Breva 1100
Toen Carlo Guzzi in 1921 Moto Guzzi oprichtte, wil
de hij praktische motorfietsen ontwerpen. Hoewel
Guzzi de laatste jaren niet te gek veel in ontwikkeling
gestoken heeft, verschijnen er met enige regelmaat nieu
we modellen: zoals de Breva 1100.
Volgens Camiel van Berkesteijn van importeur Moto Tri
colore is de Breva één van de beste Italiaanse alternatie
ven in het segment van de naakte motorfietsen. Met de
vertrouwde luchtgekoelde 1100 V-twin met 86 pk ge
draagt de Breva zich beweeglijk in de stad, wendbaar op
bochtige wegen en stabiel op rechte stukken. De Moto
Guzzi Breva 1100 kost in Nederland 12.990 euro, in Bel
gië 11.690 euro.
Guzzi heeft o.a. een nieuwe Griso en deze nieuwe Breva.
De Kyron is iets kleiner dan de Rexton, maar toch een tikje groter dan de toch al uit de kluiten gewassen Musso.
Tot het assortiment van AGU be
hoort ook wielerkleding.
onbelangrijk: de jassen en broe
ken ogen en voelen zo lekker
dat ze amper als regenjack te
herkennen zijn. De fietskle
ding, voor recreant tot prof,
heeft een minstens zo grote de
marrage gemaakt. Zo zijn er al
leen al twaalf verschillende
soorten zemen voor in de broek
met daarbovenop nog eens
keus uit tientallen shirts en
broeken en een veelvoud aan
accessoires als bandana's, bril
len en handschoentjes.
Comfort is ook hier het tover
woord, van ademende stof en
handige 'waterproof zakjes
voor de gsm tot een geprint
neklabel dat een einde maakt
aan irritant gekriebel en geflap-
per in de nek. Ongekend popu
lair zijn en blijven de AGU-Rabo-
bankshirts waarin elke ama
teur zich een paar uur Dekker
of Rasmussen kan wanen. Met
jack te herkennen.
externe ontwerpers worden elk
jaar ook nieuwe, gewone shirts
aan de collectie toegevoegd. Zo
als met de meeste kleding van
AGU zijn die shirts meestal re
delijk gedekt en ingetogen
want al te dol moet het op het
fietspad ook weer niet worden.
Alhoewel, wie kiest voor de
nieuwe Amerikaanse retro-
shirts maakt geheid de blits in
het peloton.
Gigamagazijn
Hip mag maar kwaliteit is be
langrijker, vindt Ronald Groot.
En snelheid want AGU kan bin
nen 24 uur alles uit voorraad le
veren. Met 17.000 artikelen heb
je dan wel een gigagroot maga
zijn nodig.
Daar ligt werkelijk alles voor
het grijpen: van fietswielen en
sturen, tot voorvorken, fiets-
broeken en spaken aan toe.
Zelfs bougies voor de brommer.
Op 1 mei viert AGU het 40-jarig
bestaan. Dan ook wordt het
nieuwe logo bekend. Rond He
melvaart gaat het hele bedrijf
met aanhang een weekendje
naar het Griekse eiland Kos. En
daarna weer gewoon aan het
werk.
Vooral met fietsen want daarop
blijft de koers gericht. Maar ge-
De huidige regenkleding lijkt
niet meer op die van vroeger.
zien de hippe rugzakken en kle
ding in de collectie knipoogt
AGU wel nadrukkelijk in die
richting van trends als Nordic
walking en outdoorsporten.
Ooit een groothandelaar, altijd
een groothandelaar.
Meer info: www.agu.com
De hele range van DAF, vanaf de nieuwe XF105 (links) tot
de LF en de CF.