PZC Nieuwe Kyron niet echt verfijnd AGU ontgroeit het regenpak 25 TEST vrijdag 21 april 2006 SsangYong ploetert voort. Na de grote Rexton is er nu een grote Kyron, vervan ger van de eerste SsangYong in Neder land, de Musso. Verfij ning kent hij weinig, het is vooral ruimte en prijs waarmee hij wat kan betekenen. Door Rien van der Steen SsangYong probeert de aandacht voor de Kyron aan te wakke ren door een Advent- ure-pakket: een 'nog dynamischer en avontuurlijker uitstraling voor slechts 1.990 furo. Een aangepaste grille, een 'dubbele sportuitlaat en 'slcidpla- tes' voor en achter, roestvrijsta len sidebars en verchroomde stootlijsten moeten de Koreaan se oerwoudproof maken. Nou ja, voor de mooiweerrijder. Op vallend, dat er zo snel al een op- 'leuk-set voor de auto komt. De SsangYong Musso is dood, ,de Kyron volgt hem op. Het top model van de Koreaanse fabri kant is er met vier- of tweewiel- ;aandrijving op de achterwielen. 'Geheel volgens moderne nor men, want een groeiend aantal ;fobrikanten biedt zo'n versim pelde suv aan. Overgewaaid uit ■de VS. Op zichzelf een goede ontwik keling, want het gros van dit soort auto's ziet nooit of te nim mer een modderpad, laat staan het betere off-roadwerk. En die extra aandrijving is soms wel wat veiliger, maar vergt wel veel brandstof, omdat er min stens een extra tandwielkast mee moet draaien. Plomper Qua vormgeving hinkt hij op een aantal gedachten. Vooraan doet hij sterk denken aan een gewone personenauto, achter aan wordt het geleidelijk plom per. Maar en profil ziet hij er best aantrekkelijk en een tikje BMW-achtig uit dankzij die op lopende taillelijn. De afgezakte achterlichten detoneren nogal. SsangYong heeft jarenlang (oude) techniek van Merce des-Benz mogen gebruiken en ook dit keer zit er een auto maat uit Stuttgart in de Kyron. SsangYong heeft er nogal last van dat onze regering het rij den op grijs kenteken voor par ticulieren zeer onaantrekkelijk heeft gemaakt. Toch is in enke le jaren tijd de verhouding grijs-geel verschoven van 85% Q, Ssang Yong Kyron M 200 Xdi Uitrusting: twee airbags, stuurbekrachtiging, airco, elektrisch bedien- bare zijruiten en buitenspiegels. Motor/techniek: 2.0 common rail diesel, 141 pk, 318 Nm, handgescha- kelde vijfversnellingsbak, vier schijfremmen. Lxbxh: 4,66 x 1,88 x 1,75 m Voor Ruimte Prijs Tegen Zicht naar achter Veel motorgeluid Cijfer: 6 Wielbasis: 2,74 m Draaicirkel: 11,5 m Bagageruim: 450/1.222 liter Tankinhoud: 75 liter Gewicht: 1.904 kg Aanhanger: max. 2.300 kg geremd Verbruik: 1:13 Prijs: 31.990 euro (2wd); 34.490 euro (4wd). Xdi 4wd S automaat 40.340 euro. Grijs kenteken en verhoogd dak 19.302 euro. Conclusie: Hij maakt niet veel indruk door rijkwaliteit. Daar is hij lang niet verfijnd genoeg voor. Hij kan wat betekenen voor de prijsbewuste man of vrouw die hoog wil zitten, veel ruimte wil en niet gek veel onderweg is. grijs kenteken in 2003 naar 85% geel kenteken in 2006 - bij een verkoop die groeit van 400 stuks in 2003 naar 1.750 in 2006. Vorig jaar verkocht SsangYong hier 865 auto's. Het merk groeit in Europa, want ver kocht in 2005 40.000 auto's, te gen slechts 5.000 in 2003. Het "gevoel van sponzige rem men in de Kyron is onplezierig. Bovendien is deze Kyron nogal ongevoelig in het stuurwiel en hangt hij in de bocht nogal over. SsangYong rust zijn Kyron uit met redelijk stevige vering en demping. Al werkt die niet vlekkeloos: op spekglad weg dek is het onderstel nog altijd niet kalm. En dat komt onge twijfeld ook voort uit een niet optimaal uitgebalanceerde aan- drijflijn. Veel schakelen met de wat hakende vijfbalc is niet no dig, dankzij de soepele diesel. Al is de fut er bij 100 km/u wel uit. En na 120 km/u is hij volle dig amechtig.' Een tikkeltje te licht dus voor deze zware auto. Hij geeft nogal wat trillingen door en produceert tamelijk veel dieselgeluid. De 2.0 com mon rail turbodiesel is in eigen Koreaans huis ontwikkeld. Da's goed voor het ego, maar die oude Mercedes diesels trokken toch een stuk beter dan dit ei gen brouwsel. SsangYong blijft een buitenbeentje. Verder zijn de stoelen nogal vlak. En zit er een verlicht asbakje in met een zonnecel, Koreaans grapje. Het interieur ziet er interessant uit, hoewel compleet van plas tic. Maar leuk gedaan. Heel jam mer van die rare sleutel met af standalarm. Je moet er een tijd je op drukken om de auto open te krijgen, maar het lukte de SsangYong medewerkster naar haar zeggen ook pas na flink oe fenen. Dat zegt wat. En wat word je mismoedig van dat irri tante geluid op het moment dat je waagt te starten en niet ogen blikkelijk de gordel aangespt. Ladderchassis De Kyron heeft vijf zitplaatsen, met achter een driezits bank. Hij is een heuse terreinauto, want staat op een chassis en ontbeert een zelfdragende car rosserie. De starre achteras past daar goed bij, al hangt die aan weerszijden wel aan een stuk of vijf draagarmen. De vierwie- laandrijving met hoge en lage gearing is elektrisch inschalcel- baar, maar in het terrein is de ze Kyron geen voorbeeld van verfijning. Net zo min als hij dat op glad asfalt is. Hij doet ons in elk geval heel erg veel denken aan de rij-eigenschap- pen van de Kia Sorento. Daarop mikt hij natuurlijk, net als op Hyundai's Santa Fe. Beetje wrin gen in scherpe bochten, beetje trillen, beetje veel geluid, alles bij elkaar beetje lomp. Fietsen in een regenpak. Hollandser kan het bijna niet. Dat weten ze ook bij AGU, marktlei der op het gebied van regenkleding. Plus nog eens duizenden andere fïetsspullen die ze in Alkmaar allemaal op voorraad hebben liggen. Door Hans van Alebeek Michael Boogerd heeft het logo prominent op zijn knal oranje Raboshirtje staan, net als me nig fietsende zondagochtend kampioen. En anders wel de woonwerker die op de fiets het Hollandse weer trotseert in zijn waterafstotende ensemble. AGU is overal, op fietstasjes, re genpakken, helmen, shirts en ga of fiets zo nog maar even door. Alles bij elkaar omvat het assortiment zo'n 17.000 ver schillende artikelen. Waarmee in een klap duidelijk is dat het Alkmaarse bedrijf verder koerst op de weg die precies veertig jaar geleden werd ingeslagen door drie samenwerkende groothandelaren. Vandaar ook denaam AGU: Alkmaarse Groot handels Unie. Vishengels dn het begin verkochten de drie werkelijk alles. Van vishengels lot grasmaaiers, maakt niet uit want handel is handel. „De om mekeer kwam in '75/'76", ver dolt Ronald Groot, marketing man van AGU. „Toen wonnen we een wedstrijd van het minis terie dat op zoek was naar het lichtste regenpak. Dat was ons pak, en daarmee stonden we meteen op de kaart." Rap daar na volgden de eerste fietstassen en de fietskledinglijn waarvoor oud-baanrenner Cees Stam - nog steeds werkzaam bij het be drijf - de aanzet gaf. In hoofdzaak draait het eigen lijk nog steeds om die drie pij lers: fietskleding, fietstassen en regenkleding. Dat laatste woord krijgt Roland Groot maar moeilijk uit zijn mond. Bij AGU noemen ze de collectie poncho's, jassen en regenbroe ken liever 'waterproofs'. Hipper Klinkt blijkbaar hipper dan re genpak. Maar volgens Groot is het meer: regenkleding van nu lijkt in niets meer op de olie- pakken van vroeger; die gele, stijve, pakken waarin je van binnen net zo nat werd als van buiten door al het zweet. „Die tijd is echt over", aldus Groot. „De kleding van nu ademt." Oftewel: het zweten is niet voor bij, het soppen wel. En ook niet Vraag antwoord Per 1 juli wordt het BPM-bedrag van een nieuwe auto gekop peld aan de C02-uitstoot en brandstofverbruik. Hoe gaat in zijn werk? Ad Vonk van de ANWB: „Afhankelijk van het energiela- bel verandert de aankoopprijs van veel nieuwe auto's de ze zomer. Voor relatief zuinige auto's met de labels A en B wordt een korting verleend op de BPM van respectieve lijk 1.000 en 500 euro. Auto's die relatief onzuinig zijn (de labels D, E, F en G) krijgen juist een oplopende toe slag van 135 tot maximaal 540 euro. Voor auto's met het energielabel C verandert er niets. Nieuwe hybride auto's worden maximaal 6.000 euro goedkoper. De korting of toeslag zit verrekend in de aankoopprijs bij de auto dealer. Met de nieuwe maatregel wil de overheid de aan schaf van zuinige auto's stimuleren en daarmee het aan deel zuinige auto's vergroten. Op onze website staat het energielabel van alle nieuwe personenauto's vermeld en treft u meer informatie aan over dit onderwerp." Meer info: www.anwb.nl VW Bedrijfswagens gewild Volkswagen Bedrijfswagens heeft het beste eerste kwartaal aller tijden achter de rug. Over de eerste drie maanden van dit jaar verkocht de afdeling wereld wijd ruim 99.000 nieuwe voertuigen; vergeleken met de zelfde periode in 2005 een toename van bijna 11%. Om dat te vieren wordt iedere nieuwe VW Transporter voortaan standaard uitgerust met airconditioning. In het afgelopen eerste kwartaal werden van de VW Caddy wereldwijd 27.300 stuks verkocht een stijging van 7,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de ver koopcijfers van de Transporter (+11,5%) en de LT (+17,7%) vertonen een duidelijke stijging. In Nederland is VW met zijn bedrijfswagens nog altijd marktleider, net als sinds kort met zijn personenwagens. Het eerste kwartaal was het marktaandeel van VW 28,3%. Volgen de maand arriveert de compleet nieuwe VW Crafter. Nieuwe DAF's DAF, dat in januari de nieuwe XF105 in productie nam, begint in mei met de serieproductie van de nieuwe LF- en CF-series. Ze hebben een compleet nieuw programma Paccar-motoren, een nieuw interieur-design en een moderner uiterlijk. De LF is een truck in het dis tributiesegment van 6 tot 21 ton gvw (bruto voertuigge wicht), terwijl de CF gvw's vanaf 18 ton tot combinatie gewichten van 40 ton en meer aan kan. In oktober wor den de strenge Euro 4 emissie-eisen van kracht, in 2009 gevolgd door nog strengere Euro 5-eisen. De vernieuwde LF en CF maken gebruik van de src-technologie, waarbij een ureumoplossing in de uitlaatgassen gespoten wordt, net zoals Mercedes doet. Daardoor kunnen in een kataly sator de stikstofoxiden worden afgebroken in onschade lijk stikstof en water. Luchtgekoeld VW-weekend Op vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 juni wordt voor de 23ste keer het internationale Kever Week end gehouden in Budel. Een festijn voor bezitters van luchtgekoelde Volkswagens, waar vorig jaar 3.500 auto's en 15.000 bezoekers langstrokken op het terrein van ma nege d'Auw Meule. Behalve Kevers zijn er Porsches, Kar- mann Ghia's en VW-bussen. Zolang het maar luchtge koeld is. Er is een occasionshow, een rit door de omgeving, sprint wedstrijden, een onderdelenmarlct en een veiling. Bezoe kers betalen 8 euro entree. Oldtimers Zwolle Op zaterdag 22 en zondag 23 april is de zesde oldti merbeurs in Zwolle. Er is een flink aanbod aan rij klare klassieke auto's in alle prijsklassen. De beurs in de IJsselhallen is beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur, de en tree kost 9 euro. Meer informatie: www.oldtimerbeurs.net Braaf Daihatsu Daihatsu maakt in advertenties geen gebruik meer van de strofe 'U bent toe, aan een...'. Daewoo, on derdeel van GM, gebruikte die kreet vroeger in zijn spraakmakende campagnes en General Motors heeft be zwaar gemaakt dat het Japanse Daihatsu op Koreaans campagneverleden drijft. Moto Guzzi Breva 1100 Toen Carlo Guzzi in 1921 Moto Guzzi oprichtte, wil de hij praktische motorfietsen ontwerpen. Hoewel Guzzi de laatste jaren niet te gek veel in ontwikkeling gestoken heeft, verschijnen er met enige regelmaat nieu we modellen: zoals de Breva 1100. Volgens Camiel van Berkesteijn van importeur Moto Tri colore is de Breva één van de beste Italiaanse alternatie ven in het segment van de naakte motorfietsen. Met de vertrouwde luchtgekoelde 1100 V-twin met 86 pk ge draagt de Breva zich beweeglijk in de stad, wendbaar op bochtige wegen en stabiel op rechte stukken. De Moto Guzzi Breva 1100 kost in Nederland 12.990 euro, in Bel gië 11.690 euro. Guzzi heeft o.a. een nieuwe Griso en deze nieuwe Breva. De Kyron is iets kleiner dan de Rexton, maar toch een tikje groter dan de toch al uit de kluiten gewassen Musso. Tot het assortiment van AGU be hoort ook wielerkleding. onbelangrijk: de jassen en broe ken ogen en voelen zo lekker dat ze amper als regenjack te herkennen zijn. De fietskle ding, voor recreant tot prof, heeft een minstens zo grote de marrage gemaakt. Zo zijn er al leen al twaalf verschillende soorten zemen voor in de broek met daarbovenop nog eens keus uit tientallen shirts en broeken en een veelvoud aan accessoires als bandana's, bril len en handschoentjes. Comfort is ook hier het tover woord, van ademende stof en handige 'waterproof zakjes voor de gsm tot een geprint neklabel dat een einde maakt aan irritant gekriebel en geflap- per in de nek. Ongekend popu lair zijn en blijven de AGU-Rabo- bankshirts waarin elke ama teur zich een paar uur Dekker of Rasmussen kan wanen. Met jack te herkennen. externe ontwerpers worden elk jaar ook nieuwe, gewone shirts aan de collectie toegevoegd. Zo als met de meeste kleding van AGU zijn die shirts meestal re delijk gedekt en ingetogen want al te dol moet het op het fietspad ook weer niet worden. Alhoewel, wie kiest voor de nieuwe Amerikaanse retro- shirts maakt geheid de blits in het peloton. Gigamagazijn Hip mag maar kwaliteit is be langrijker, vindt Ronald Groot. En snelheid want AGU kan bin nen 24 uur alles uit voorraad le veren. Met 17.000 artikelen heb je dan wel een gigagroot maga zijn nodig. Daar ligt werkelijk alles voor het grijpen: van fietswielen en sturen, tot voorvorken, fiets- broeken en spaken aan toe. Zelfs bougies voor de brommer. Op 1 mei viert AGU het 40-jarig bestaan. Dan ook wordt het nieuwe logo bekend. Rond He melvaart gaat het hele bedrijf met aanhang een weekendje naar het Griekse eiland Kos. En daarna weer gewoon aan het werk. Vooral met fietsen want daarop blijft de koers gericht. Maar ge- De huidige regenkleding lijkt niet meer op die van vroeger. zien de hippe rugzakken en kle ding in de collectie knipoogt AGU wel nadrukkelijk in die richting van trends als Nordic walking en outdoorsporten. Ooit een groothandelaar, altijd een groothandelaar. Meer info: www.agu.com De hele range van DAF, vanaf de nieuwe XF105 (links) tot de LF en de CF.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25